Yeterlilik Kodu

TR0030024284

Yeterlilik Adı
Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnkara Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAnkara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ankara.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Terapi ve rehabilitasyon
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Lisans yeterliliklerine dayalı olarak güncel ve ileri düzeyde işitme, denge ve konuşma bilgisini özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Odyoloji ve Konuşma bozukluklarının ilişkili olduğu Kulak Burun Boğaz, Fizyoloji, Nöroloji, Genetik, Dil Bilim, Biyofizik gibi çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişki kurar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede kullanır, uzmanlık bilgileri ile birleştirerek özgün sonuçlara ulaşır.
  • Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları alanında bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü cihaz bilgisine sahiptir.
  • Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları alanında yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir; işitme ve re(habilitasyon), denge ve re(habilitasyon), dil-konuşma ve ses ile ilgili olarak alana özgü cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri çözer.
  • Odyoloji ve konuşma bozuklukları ile ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahiptir, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, deneysel araştırmayı planlar ve yaptığı araştırmanın raporunu yazar.
  • Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana ugulayabilir, özgün bir araştırmayı tasarlayıp gerçekleştirir.
  • Alanıyla ilgili öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Alanı ile ilgili ulusal/uluslararası hakemli dergilerde bilimsel makale yayınlayabilir ya da bilimsel bir toplantıda sunum yapar.
  • Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda görev alabilir.
  • Çalışmalarını bağımsız olarak ve ekibin bir üyesi olarak yürütebilir.
  • Çalışma prosedürlerini bilir.
  • Sağlık alanına ve mesleğine ilişkin yasal düzenlemelerde bilgi sahibidir.
  • Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları ve ilişkili alanlarda mesleki ve teknolojik gelişmeleri izler.
  • Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir.
  • Çalışmalarında, alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular.
  • Bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilir, kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalarla ilgili araştırmalar yapar.
  • Sosyal ilişkileri eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirmeye ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir.
  • Alanındaki bilgileri, güncel gelişmeleri ve çalışmalarını alan içindeki ve dışındaki gruplarla sözlü, yazılı ve görsel olarak sistemli bir şekilde tartışır ve paylaşır.
  • Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini ve yetkinliğini sergileyebilir.
  • Ulusal/uluslararası ve disiplinler arası iletişim kurabilir.
  • Araştırma etiğine uygun davranır.
  • Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurabilir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları alanına özgü temel ölçme, değerlendirme ve (re)habilitasyon tekniklerine yönelik bilimsel gelişmeleri izler ve uygular. Alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile birleştirerek çözüm üretir. Proje tasarlama, proje yürütme, veri toplama ve analiz etmeyi değerlendirir, sonuçları yorumlar, rapor yazar, bilimsel toplantılarda sunar ve/veya yayınlar.İşitme, denge, konuşma ve ses problemlerinin çözümünde, bir ekip elemanı olarak multidisipliner çalışır, yaklaşım yöntemlerini değerlendirir ve uygular.
  • Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler Yüksek Lisans derecesi kazanırlar.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir: a) Bir lisans diplomasına sahip olmaları, yabancı ülkelerdeki lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan alacakları denklik belgesine de sahip olmaları gerekir ve lisans not ortalamasının, ikinci öğretimde yürütülen tezsiz yüksek lisans programları için de geçerli olmak üzere, 4.00 katsayı üzerinden en az 2.00 olması gerekir. b) ALES’ten başvurdukları programın puan türünde en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Uluslararası geçerliği olan lisansüstü giriş sınavı sonuçları bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre değerlendirilebilir. En az 55 ALES puanı sağlayarak lisansüstü eğitime başlamış ancak, herhangi bir anabilim dalı lisansüstü programından ilişiği kesilerek veya bir lisansüstü programı tamamlayarak yeniden başka bir programa başlamak isteyen öğrencilerden en fazla bir yarıyıl ara vererek başvuranlar için ALES koşulu aranmaz. c) YDS’den en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen ve bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre ulusal veya uluslararası bir sınavdan eşdeğeri puan almak zorundadırlar. Tezsiz yüksek lisans programlarında yabancı dil sınav puanı zorunlu değildir; ancak tezsiz yüksek lisans programına öğrenci kabulünde ilgili anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile yabancı dil koşulu da aranabilir. ç) Adaylar mülakatta 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Mülakatta, talep edilmişse, adayın sunduğu referans mektubu ve neden yüksek lisans yapmak istediğini, hedeflerini belirten kompozisyonu dikkate alınarak sözlü değerlendirme yapılır. d) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede ALES puanının % 50'si, lisans not ortalamasının % 20'si ve mülakat sonucunun % 30'u dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. e) ALES puanı koşulu aranmayan tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede lisans not ortalamasının % 50'si ve mülakat sonucunun % 50'si dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. f) Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuvarı anabilim/anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puan koşulu aranmaz. Öğrenci kabulünde bu maddenin birinci fıkrasının (e) bendi hükümleri uygulanır.

Başarma ŞartlarıTezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin 4.00 üzerinden en az 2.75 almaları gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Uzmanları; Üniversitelerde öğretim elemanı olarak, devlet, üniversite ve özel hastaneleride uzman odyolog ve konuşma terapisti olarak istihdam edilebilmektedir. Yenidoğan üniteleri, özel hastane kliniklerinde, özel odyoloji ve konuşma bozuklukları merkezleri, işitme cihazı satış ve uygulama merkezleri, endüstriyel kurumlar ve özel eğitim merkezleri olmak üzere geniş çalışma alanlarına sahip bulunmaktadırlar.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030024284


Yeterlilik Adı
Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Lisans yeterliliklerine dayalı olarak güncel ve ileri düzeyde işitme, denge ve konuşma bilgisini özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Odyoloji ve Konuşma bozukluklarının ilişkili olduğu Kulak Burun Boğaz, Fizyoloji, Nöroloji, Genetik, Dil Bilim, Biyofizik gibi çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişki kurar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede kullanır, uzmanlık bilgileri ile birleştirerek özgün sonuçlara ulaşır.
  • Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları alanında bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü cihaz bilgisine sahiptir.
  • Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları alanında yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir; işitme ve re(habilitasyon), denge ve re(habilitasyon), dil-konuşma ve ses ile ilgili olarak alana özgü cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problemleri çözer.
  • Odyoloji ve konuşma bozuklukları ile ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahiptir, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, deneysel araştırmayı planlar ve yaptığı araştırmanın raporunu yazar.
  • Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana ugulayabilir, özgün bir araştırmayı tasarlayıp gerçekleştirir.
  • Alanıyla ilgili öngörülmeyen karmaşık durumlarla karşılaşması halinde çözüm önerileri geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
  • Alanı ile ilgili ulusal/uluslararası hakemli dergilerde bilimsel makale yayınlayabilir ya da bilimsel bir toplantıda sunum yapar.
  • Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda görev alabilir.
  • Çalışmalarını bağımsız olarak ve ekibin bir üyesi olarak yürütebilir.
  • Çalışma prosedürlerini bilir.
  • Sağlık alanına ve mesleğine ilişkin yasal düzenlemelerde bilgi sahibidir.
  • Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları ve ilişkili alanlarda mesleki ve teknolojik gelişmeleri izler.
  • Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir.
  • Çalışmalarında, alanı ile ilgili mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini uygular.
  • Bilimsel bir makaleyi okuyup değerlendirebilir, kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalarla ilgili araştırmalar yapar.
  • Sosyal ilişkileri eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirmeye ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir.
  • Alanındaki bilgileri, güncel gelişmeleri ve çalışmalarını alan içindeki ve dışındaki gruplarla sözlü, yazılı ve görsel olarak sistemli bir şekilde tartışır ve paylaşır.
  • Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini ve yetkinliğini sergileyebilir.
  • Ulusal/uluslararası ve disiplinler arası iletişim kurabilir.
  • Araştırma etiğine uygun davranır.
  • Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde, stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurabilir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları alanına özgü temel ölçme, değerlendirme ve (re)habilitasyon tekniklerine yönelik bilimsel gelişmeleri izler ve uygular. Alanındaki kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile birleştirerek çözüm üretir. Proje tasarlama, proje yürütme, veri toplama ve analiz etmeyi değerlendirir, sonuçları yorumlar, rapor yazar, bilimsel toplantılarda sunar ve/veya yayınlar.İşitme, denge, konuşma ve ses problemlerinin çözümünde, bir ekip elemanı olarak multidisipliner çalışır, yaklaşım yöntemlerini değerlendirir ve uygular.
  • Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler Yüksek Lisans derecesi kazanırlar.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir: a) Bir lisans diplomasına sahip olmaları, yabancı ülkelerdeki lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan alacakları denklik belgesine de sahip olmaları gerekir ve lisans not ortalamasının, ikinci öğretimde yürütülen tezsiz yüksek lisans programları için de geçerli olmak üzere, 4.00 katsayı üzerinden en az 2.00 olması gerekir. b) ALES’ten başvurdukları programın puan türünde en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Uluslararası geçerliği olan lisansüstü giriş sınavı sonuçları bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine göre değerlendirilebilir. En az 55 ALES puanı sağlayarak lisansüstü eğitime başlamış ancak, herhangi bir anabilim dalı lisansüstü programından ilişiği kesilerek veya bir lisansüstü programı tamamlayarak yeniden başka bir programa başlamak isteyen öğrencilerden en fazla bir yarıyıl ara vererek başvuranlar için ALES koşulu aranmaz. c) YDS’den en az 50 puan veya Üniversitelerarası Kurulca kabul edilen ve bu Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine göre ulusal veya uluslararası bir sınavdan eşdeğeri puan almak zorundadırlar. Tezsiz yüksek lisans programlarında yabancı dil sınav puanı zorunlu değildir; ancak tezsiz yüksek lisans programına öğrenci kabulünde ilgili anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile yabancı dil koşulu da aranabilir. ç) Adaylar mülakatta 100 tam puan üzerinden değerlendirilir. Mülakatta, talep edilmişse, adayın sunduğu referans mektubu ve neden yüksek lisans yapmak istediğini, hedeflerini belirten kompozisyonu dikkate alınarak sözlü değerlendirme yapılır. d) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede ALES puanının % 50'si, lisans not ortalamasının % 20'si ve mülakat sonucunun % 30'u dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. e) ALES puanı koşulu aranmayan tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir. Değerlendirmede lisans not ortalamasının % 50'si ve mülakat sonucunun % 50'si dikkate alınarak anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve enstitü yönetim kurulu kararıyla en az toplam 65 puan alanlar arasında sıralama yapılır. f) Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuvarı anabilim/anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puan koşulu aranmaz. Öğrenci kabulünde bu maddenin birinci fıkrasının (e) bendi hükümleri uygulanır.


Başarma Şartları
Tezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin 4.00 üzerinden en az 2.75 almaları gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Odyoloji ve Konuşma Bozuklukları Uzmanları; Üniversitelerde öğretim elemanı olarak, devlet, üniversite ve özel hastaneleride uzman odyolog ve konuşma terapisti olarak istihdam edilebilmektedir. Yenidoğan üniteleri, özel hastane kliniklerinde, özel odyoloji ve konuşma bozuklukları merkezleri, işitme cihazı satış ve uygulama merkezleri, endüstriyel kurumlar ve özel eğitim merkezleri olmak üzere geniş çalışma alanlarına sahip bulunmaktadırlar.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030024284

Qualification Title
Awarding BodyAnkara University
Awarding Body ContactAnkara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Awarding Body Urlhttps://www.ankara.edu.tr/en
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasTherapy and rehabilitation
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030024284


Qualification Title

Awarding Body
Ankara University

Awarding Body Contact
Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address