Yeterlilik Kodu | TR0030217200 | |
Yeterlilik Adı | Analitik Kimya Doktora Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 8 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 8 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Kimya | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünün belirlediği koşulları sağlamalıdır. Doktora programlarında; yüksek lisans derecesi aldıktan sonra doktoraya başlayan öğrenciler için programın normal süresi öğrencinin kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl,azami süresi on iki yarıyıldır. Doktora programı; ders, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez çalışmaları ve tez savunma sınavından oluşur. Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenciler için toplam 27 krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS`den az olmamak koşuluyla; bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren bir dersile seminer dâhil en az 10 ders ile tez hazırlık dersi, uzmanlık alan dersi,yeterlik dönemi, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Daha önce tezli yüksek lisans programında bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren bir ders almış öğrenciler bu dersi tekrar almak zorunda değildir. Bilimsel araştırma teknikleri ve yayın etiği dersinin lisansüstü eğitiminde bir kez alınması yeterlidir. Bu öğrenciler 24 kredilik 9 ders alarak ders yükünü tamamlar.Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Seminer ve kredili derslerin AKTS değerleri anabilim dalı akademik kurulu önerisi ile ilgili enstitü kurulu tarafından belirlenir. Doktora programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıldır.Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlamayan veya 3.00/4.00 genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir. Doktora yeterlik sınavının amacı,öğrencinin temel konularda bilgi derinliğine sahip olup olmadığının sınanmasıdır. Doktora programının ders yükümlülüklerini başarıyla ve en az 3.00/4.00 genel not ortalaması ile tamamlayan öğrenciler yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar. Genel not ortalaması 3.00/4.00?ın altında olanlarda bu şart sağlanana kadar danışmanın uygun göreceği ders/dersler tekrar aldırılır.Bu derslerin alımı sırasında geçen süre, azami süreden kullanılmış sayılır. Yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme komitesiönünde sözlü olarak savunur. Öğrencinin doktora tezinin sonuçlanabilmesi için enaz üç tez izleme komitesi raporu sunulması gerekir. Öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından onaylanan tez yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlüolarak savunur. Doktora tezi savunmaya alınmadan önce, danışmanın tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşüyle birlikte tez enstitüye sunulur. Öğrencinin danışmanıyla birlikte hazırladığı en azbir adet bilimsel makalesinin; SCI, SCI-Expanded, SSCI, AHCI ya da Üniversitelerarası Kurul Başkanlığınca Doçentlik sınavında kabul edilen alan indekslerinde yayımlanmış/yayıma kabul edilmiş olması (DOI numarası almış olmak), şartlarından birini yerine getirmesi doktora tez savunma jürisininkurulması için ön şart olarak aranır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) |
| |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217200
- Analitik düşünme, problem çözme ve bağımsız ve/veya ekip olarak çalışabilme becerilerine sahiptir.
- Analitik Kimya ile ilgili bilgiye erişebilmek için kütüphane olanaklarını, ulusal ve uluslararası yazılı ve online bilgi kaynaklarını kullanma yeteneğine sahiptir.
- Analitik Kimya alanındaki problemlerin tanımlanması/çözümü için disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar ve uzmanlık gerektiren konuları kullanarak sonuçlara ulaşır.
- Temel enstrümantal analiz yöntemleri bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
- Ayırma teknikleri hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. Analitik yöntemleri geliştirir, valide eder, istatistiksel olarak değerlendirir ve farklı numunelere uygular.
- Yeni analiz yöntemleri geliştirerek bunları raporlandırır ve yayın haline dönüştürür.
- Sahip olduğu teorik bilgilerini ve deney bulgularını kullanarak doktora tezini hazırlar, sunar ve savunur.
- Analitik kimya alanındaki araştırmalara ulusal ve uluslarası bilimsel katkıda bulunur ve uzman kişiler ile alanındaki konular hakkında tartışabilir.
- Analitik Kimya konusunda ilgili endüstriyel alanlarda ve analitik laboratuvarlarında çalışmaları yönetebilecek becerilere sahiptir.
- Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir ve yaşam boyu öğrenmeye açıktır.
- Analitik Kimyanın temel konularını bilir ve aktarır.
- Bilimsel bir konu ile ilgili araştırma yapar ve bu araştırmayı görsel ve yazılı olarak sunar ve tartışır.
- Ulusal değerleri göz önünde tutarak güncel gelişmeleri takip eder ve değerlendirir.
- Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir.
- Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir.
- Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir.
- Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır.
- Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.
Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
- Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
(a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır:
- D: Devamsız,
- G: Girmedi,
- E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.)
- AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir.
- Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)`dan (FF)`ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür.
- Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir.
- Mezuniyet için AGNO`nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar.
- Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünün belirlediği koşulları sağlamalıdır.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
- Mezunlar, üniversitelerde ilgili bütün bölümlerde akademik çalışmalarına devam edebilirler.
- Ayrıca başta ilaç sanayi olmak üzere, hemen hemen bütün sanayi kuruluşlarında ve araştırma-geliştirme merkezlerinde çalışma olanağı bulabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217200 | |
Qualification Title | ANALİTİK KİMYA ANABİLİM DALI(DR) Doctorate | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 8 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 8 | |
Thematic Areas | Chemistry | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Has analytical thinking, problem solving and ability to work independently and / or as a team. Has the ability to use library facilities, national and international written and online information resources in order to access information about Analytical Chemistry. Makes interdisciplinary and interdisciplinary teamwork to define / solve problems in the field of Analytical Chemistry and reaches results by using subjects that require expertise. Develops and deepens the knowledge of basic instrumental analysis methods. Has advanced knowledge about separation techniques. Develops and validates analytical methods, evaluates them statistically and applies them to different samples. Develops new analysis methods, reports and publishes them. Prepares, presents and defends her/his doctoral thesis by using her/his theoretical knowledge and experimental findings Contributes nationally and internationally to research in the field of analytical chemistry and can discuss issues with experts in her/his field. Has the skills to manage studies in analytical chemistry related industrial areas and analytical laboratories. Has professional and ethical responsibility and is open to lifelong learning. Knows and transfers the basic issues of Analytical Chemistry. Conducts research on a scientific subject and presents and discusses this research visually and in writing. Monitors and evaluates current developments, taking into account national values. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). Must meet the conditions determined by Gazi University Health Sciences Institute. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme. | |
Conditions for Success | Must meet the conditions determined by Gazi University Health Sciences Institute. 1) In doctorate programs; For the students who start the doctor after taking the graduate degree, the normal duration of the program is eight semesters, the maximum duration is twelve semesters regardless of whether the student has enrolled or not. 2) Doctoral program; course, proficiency exam, thesis proposal, thesis studies and thesis defense examination. The doctorate program is composed of a total of 27 credits for students admitted with a thesis graduate degree and an education period not less than 60 ECTS; a minimum of 10 ECTS credits including a thesis preparation course, a specialization course, a proficiency period, a thesis proposal and a dissertation study, at least 10 ECTS credits including a ethic in science and scientific research techniques topics. Students who have already taken a course that ethic in science and scientific research techniques in the master program will not have to take this course again. It is enough to take the course once in the graduate education. These students complete the course load by taking 9 credits of 24 credits. The seminar course and thesis work are non-credit and evaluated as successful or unsuccessful. ECTS values ??of seminar and credited courses are determined by institute board related to the recommendation of the academic board. 3) Successful completion of the credited courses required for the doctoral program is four semesters for those who are admitted with a masters degree with a maximum of thesis. The student who has not successfully completed the credited courses or fails to provide a 3.00 / 4.00 grade point average is interrupted. 4) The aim of the doctoral qualification examination is to test whether the student has the depth of knowledge in the main issues. Students successfully completing the course requirements of the Ph.D. program with a GPA of at least 3.00 / 4.00 are eligible to take the proficiency exam. If the grade point average is less than 3.00 / 4.00, the course / lectures will be taken by the advisor again until this condition is met. 5) Successfully completing the Proficiency Exam, orally, defend the thesis proposal that includes the purpose, methodology and study plan of the research that will be conducted within six months at the latest within thesis monitoring committee. 6) A report of at least three dissertation monitoring committees must be submitted in order for the student to be able to complete his doctoral dissertation. 7) The student writes the results in accordance with the thesis writing rules approved by the Senate and defends his thesis by speaking in front of the jury. Before the doctor is taken to defend the thesis, the thesis is presented to the institute with the opinion that the thesis is defensible. 8) At least one scientific article prepared by the student with his / her advisor; SCI, SCI-Expanded, SSCI, AHCI or University Board of Directors is accepted as a pre-requisite for the establishment of a dissertation defense jury to be published / accepted in the accepted field indexes in the field of Associate Professorship (DOI number).Ph.D. students with a prior M.A degree should; | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates can continue their academic studies in all relevant sections of universities. In addition, graduates can find an opportunity work in several fields such as particularly in the pharmaceutical industry, all the industrial enterprises and research and development centers. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217200
Has analytical thinking, problem solving and ability to work independently and / or as a team. Has the ability to use library facilities, national and international written and online information resources in order to access information about Analytical Chemistry. Makes interdisciplinary and interdisciplinary teamwork to define / solve problems in the field of Analytical Chemistry and reaches results by using subjects that require expertise. Develops and deepens the knowledge of basic instrumental analysis methods. Has advanced knowledge about separation techniques. Develops and validates analytical methods, evaluates them statistically and applies them to different samples. Develops new analysis methods, reports and publishes them. Prepares, presents and defends her/his doctoral thesis by using her/his theoretical knowledge and experimental findings Contributes nationally and internationally to research in the field of analytical chemistry and can discuss issues with experts in her/his field. Has the skills to manage studies in analytical chemistry related industrial areas and analytical laboratories. Has professional and ethical responsibility and is open to lifelong learning. Knows and transfers the basic issues of Analytical Chemistry. Conducts research on a scientific subject and presents and discusses this research visually and in writing. Monitors and evaluates current developments, taking into account national values.
(1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). Must meet the conditions determined by Gazi University Health Sciences Institute.
General admission requirements stated under Info on the Institution on this website are being applied to start this programme.
Graduates can continue their academic studies in all relevant sections of universities. In addition, graduates can find an opportunity work in several fields such as particularly in the pharmaceutical industry, all the industrial enterprises and research and development centers.
Qualification is continuous