Yeterlilik Kodu | TR0030026301 | |
Yeterlilik Adı | Arkeoloji Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Hacettepe Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Hacettepe Üniversitesi Rektörlüğü Sıhhiye / ANKARA | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.hacettepe.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Tarih ve arkeoloji | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Arkeoloji Bölümünün temel hedefi evrensel değerler ışığında, ülkemizin ihtiyaç duyduğu donanımlı, çağdaş teknolojileri mesleğinde kullanma becerisine sahip ve araştırma, öğretim ve hizmet alanlarındaki üretimini toplum yararına sunmayı görev edinmiş bireyler yetiştirmektir. Ülkemizin sahip olduğu eşsiz kültür varlıklarını bilimsel metodlarla gün ışığına çıkartabilecek yetkin arkeologlar eğiterek bu eserleri müzelerimizde çağdaş yöntemlerle koruma ve sergilemeyi bilen elemanlar yetiştirmek önemli görevlerimiz arasında yer almaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Hacettepe Üniversitesi Lisans Yönetmeliğinde belirtilen koşullara uygun olarak yürütülür. https://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/yonetmelikler/HU_onlisans_lisans_170619.pdf | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
Akreditasyon Derneği FEDEK Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi : 02.05.2024 / 30.09.2027 | |
Giriş Şartı | Türk ortaöğretim eğitimini tamamlamış veya yurtdışında eşdeğer bir eğitim almış olmak ve ulusal üniversite sınavında (YGS) sayısal alanda yeterli puanı almış olmak gerekmektedir. | |
Başarma Şartları | lisans derecesi almak için program yeterliliklerini karşılayan en az 240 AKTS'lik dersi başarı ile tamamlamış ve en az 4 üzerinden 2.00 akademik ortalamaya sahip olmak gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Kamu kurum / kuruluşları ve özel sektörde profesyonelleri olarak kariyerlerini sürdürebilir ve isterlerse daha üst düzeyde akademik çalışma yapabilirler | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030026301
ISCO 08
ISCO 08
Arkeoloji Bölümünün temel hedefi evrensel değerler ışığında, ülkemizin ihtiyaç duyduğu donanımlı, çağdaş teknolojileri mesleğinde kullanma becerisine sahip ve araştırma, öğretim ve hizmet alanlarındaki üretimini toplum yararına sunmayı görev edinmiş bireyler yetiştirmektir. Ülkemizin sahip olduğu eşsiz kültür varlıklarını bilimsel metodlarla gün ışığına çıkartabilecek yetkin arkeologlar eğiterek bu eserleri müzelerimizde çağdaş yöntemlerle koruma ve sergilemeyi bilen elemanlar yetiştirmek önemli görevlerimiz arasında yer almaktadır.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir.
- Alanının güncel ve temel bilgilerine etik kurallar çerçevesinde bir arada sahip olur.
- Alanında edindiği kuramsal bilgileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir ayrıca uygulama bilgilerini arazide ve ilgili birimde kullanabilir, sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmaya ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri getirebilir.
- Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçlar ile kayıt altına alabilir.
- Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri etik kurallar çerçevesinde ele alarak ulusal ve uluslararası düzeyde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olur.
- Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki çalışma ve projeleri bağımsız olarak yürütebilir.
- Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeydeki çalışma ve projelerde karşılaşılacak sorunları çözmek üzere sorumluluk alabilir.
- Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası çalışma ve projelerde etkinlikleri etik kurallar çerçevesinde planlayabilme ve yönetebilme yetisine sahip olur.
- Alan ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, kültürel miras bilincine sahip, bu mirası koruma ve toplumu bilinçlendirmeye karşı duyarlı, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, etik kurallara uygun hareket eden bir birey olmayı hedefler.
- Alan ile ilgili popüler konuları ulusal ve uluslararası düzeyde topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur.
- Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun şekilde hareket eder.
- Alan uygulamaları dışında Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo / laboratuvar ortamında çalışma becerisine sahip olur.
- Arkeolojinin uygulamasında mevzuat; malzemenin sunum ve koruma inceliklerinde müzecilik, eserlerin dokümantasyonu kapsamında kataloglama bilgi ve becerilerini edinir.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme yetisine sahip olur.
- Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisine sahip olur.
- Alan ile ilgili ulusal ve uluslararası çalışmalarda farklı disiplinlere ait bilgi ve becerileri anlamlı bir biçimde bir araya getirme yetisine sahip olur.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Hacettepe Üniversitesi Lisans Yönetmeliğinde belirtilen koşullara uygun olarak yürütülür.
https://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/yonetmelikler/HU_onlisans_lisans_170619.pdf
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
- Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
- Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
- Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
- Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Derneği FEDEK
Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi :
02.05.2024 / 30.09.2027
Türk ortaöğretim eğitimini tamamlamış veya yurtdışında eşdeğer bir eğitim almış olmak ve ulusal üniversite sınavında (YGS) sayısal alanda yeterli puanı almış olmak gerekmektedir.
Kamu kurum / kuruluşları ve özel sektörde profesyonelleri olarak kariyerlerini sürdürebilir ve isterlerse daha üst düzeyde akademik çalışma yapabilirler
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030026301 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | ARKEOLOJİ (504) Undergraduate | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Hacettepe University | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Hacettepe University Faculty of Medicine Adnan Saygun Cad. Sıhhiye 06230 Altındağ\Ankara | |||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | https://www.hacettepe.edu.tr/ | |||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | |||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. | ||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | History and archaeology | |||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | |||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | |||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile | The main goal of the Department of Archeology is to train individuals who are equipped with what our country needs, who have the ability to use contemporary technologies in their profession, and who are committed to presenting their production in the fields of research, teaching and service for the benefit of society, in the light of universal values. It is among our important duties to train competent archaeologists who can bring to light the unique cultural assets of our country with scientific methods and to train staff who know how to preserve and exhibit these works with modern methods in our museums. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments | Learning takes place in the form of formal, open or distance education. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| |||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level. • Reading and writing competence | |||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | The examination, assessment, and evaluation are carried out in according to the regulations which are specified in Hacettepe University Undergraduate Regulations/Guide. https://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/yonetmelikler/HU_onlisans_lisans_170619.pdf | |||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Accreditation Organization Name; FEDEK ACCREDITATION START AND END DATE; 02.05.2024 / 30.09.2027 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | It is necessary to have completed Turkish secondary education or received an equivalent education abroad and to have received sufficient scores in the numerical field in the national university exam (YGS). | |||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | To receive a bachelor's degree, it is necessary to successfully complete at least 240 ECTS courses that meet the program qualifications and have an academic average of at least 2.00 out of 4. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | They can continue their careers as professionals in public institutions/organizations and the private sector and, if they wish, pursue academic studies at a higher level. | |||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address |
TR0030026301
ISCO 08
ISCO 08
The main goal of the Department of Archeology is to train individuals who are equipped with what our country needs, who have the ability to use contemporary technologies in their profession, and who are committed to presenting their production in the fields of research, teaching and service for the benefit of society, in the light of universal values. It is among our important duties to train competent archaeologists who can bring to light the unique cultural assets of our country with scientific methods and to train staff who know how to preserve and exhibit these works with modern methods in our museums.
Learning takes place in the form of formal, open or distance education.
1 |
Have the basic and updated knowledge of archaeology with combination of ethical rules. |
2 |
Able to interpret and evaluate of theoretical knowledge of archaeology and practice this knowledge in the field. Also able to identify and analyze the problems and bring solutions which are based on research and evidences. |
3 |
Able to record the archaeological data in terms of visual and statement context with technological tools. |
4 |
Able to transfer of the knowledge and experience in the archaeology through oral and written communication in the national and international level. |
5 |
Able to work and join independently to the archaeological projects in national and international levels. |
6 |
Able to take responsibility to solve the problems encountered in archaeological work and projects in national and international levels. |
7 |
Able to plan and manage in archaeological works and projects within the framework of ethical principles in national and international levels. |
8 |
Able to identifying learning needs in archaeology and to take responsibility to protect cultural heritage. Also able to raise public awareness of cultural heritage within the context of broad vision and life-long learning system according to the rules of ethics. |
9 |
Able to transmit popular topics in archaeology to the community in national and international level. |
10 |
Able to take responsibility in archaeology about data collection, interpretation and publishing and act according to the rules of social, scientific and ethical values. |
11 |
Able to work not only in the field but also in store and labs which evaluated the archaeological data in written and visual context |
12 |
Able to legislate in archaeology, to present and protect of the artifacts in museology, and cataloging in the scope of documentation. |
13 |
Able to use at least one foreign language in archaeology to read up to date information and communicate with colleagues. |
14 |
Able to use information and communication technologies. |
15 |
Able to bring different disciplines together in a meaningful manner in national and international archaeological studies. |
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
• Reading and writing competence
• Multilingual competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Digital competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence
The examination, assessment, and evaluation are carried out in according to the regulations which are specified in Hacettepe University Undergraduate Regulations/Guide. https://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/yonetmelikler/HU_onlisans_lisans_170619.pdf
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Accreditation Organization Name; FEDEK
ACCREDITATION START AND END DATE;
02.05.2024 / 30.09.2027
It is necessary to have completed Turkish secondary education or received an equivalent education abroad and to have received sufficient scores in the numerical field in the national university exam (YGS).
They can continue their careers as professionals in public institutions/organizations and the private sector and, if they wish, pursue academic studies at a higher level.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Qualification is continuous