Yeterlilik Kodu

TR0030022543

Yeterlilik Adı
Diş Hekimliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnkara Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAnkara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ankara.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Diş muayenesi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2261.04

ISCED: 006.0911.002.001

KategoriAna
Kredi Değeri300
Programın Normal Süresi 5 Yıl
Program Profili (Amaç)

Bireylerin ağız ve diş sağlığını koruma, teşhis etme ve tedavi etme becerisine sahip, etik değerlere bağlı, bilimsel gelişmeleri takip eden, topluma hizmet odaklı yetkin diş hekimleri yetiştirmek.

Öğrenme Ortamları

Modern teknolojilerle donatılmış görsel-işitsel materyallerle desteklenen derslikler, haptik sanal gerçeklik ve anestezi simülasyon laboratuvarları, yapay zeka laboratuvarı, donanım ve kapasitesi geliştirilen preklinik fantom ve anatomi laboratuvarı, OSCE laboratuvarı, seminer salonları ve kütüphane.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak, diş hekimliği alanı ile ilgili kavramları ve kavramlararası ilişkileri lisans düzeyinde tanımlar.
  • Diş hekimliği alanndaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
  • Diş hekimliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşarak güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
  • Diş hekimliği alanında edindiği teorik bilgilerden yararlanarak uygulamanın yapılışı hakkında bilgi sahibi olur.
  • Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırma ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
  • Alanı ile ilgili edindiği bilgilerden faydalanarak ve diş hekimliği araç ve gereçlerini kullanarak modeller/maketler ve hastalar üzerinde uygulamalar yapar.
  • Diş hekimliği alanında edindiği bilgileri kullanarak birey ve topluma yönelik diş hekimliği eğitimi yapar.
  • Diş hekimliği alanı ile ilgili sorunlara bilimsel veriler doğrultusunda çözüm üretir.
  • Diş hekimliği alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak özgün veya disiplinlerarası bir çalışmayı/ birey-topluma yönelik diş hekimliği uygulamalarını bağımsız olarak yürütebilir ve sağlık alanında çalışan diğer meslek grupları veya meslektaşları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel olarak çalışır ve sorumluluk alır.
  • Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir, tamamlayıcı düzeyde araştırma yapar.
  • Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
  • Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
  • Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, mesleki uygulamalardaki gelişmelere ve toplum gereksinimlerine yanıt verebilmek için yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak sürekli kendini geliştirir, gelişmeler açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
  • Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda hasta, hasta yakınları, diğer sağlık personeli, toplum, ilgili sektörler ve medya ile etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar, bilgilendirir, düşüncelerini aktarır, istek ve beklentileri dinler.
  • Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek sürecin etkin bir elemanı olarak diğer kişilerle paylaşır.
  • Birey ve toplum düzeyinde diş hekimliği alanındaki hastalıkları önlemek ve sağlığını geliştirmek amacıyla diğer sağlık personeli ve sağlık kurumları ile işbirliği yapar.
  • Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları, gelişmeleri izler ve değerlendirir.
  • Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler, doğru ve etkili kayıt tutar.
  • Birey ve halk diş sağlığı konularında yeterli bilince sahiptir ve uygulamalarını bu bilinçle yapar.
  • Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve genel etik kurallarına uygun davranır.
  • Dil, din, ırk, cinsiyet, sosyal ve ekonomik durumu ilgilendiren konularda ayrım yapmadan bireylere/hastalarına biyolojik, sosyal, kültürel ve davranışsal yönleriyle bir bütün olarak yaklaşır.
  • Empati, sorumluluk, fedakârlık, mükemmellik, şefkat, güvenirlik, dürüstlük, bütüncülük ve bilimsel yöntemlere bağlılığı içeren mesleki değerlere sahiptir.
  • Mevcut yasal düzenlemelere uygun, diş hekimi sorumluluğunu bilerek, hasta ve diş hekimi haklarını gözeterek mesleğini uygular.
  • Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
  • Mezuniyet sonrası eğitimlere aktif olarak katılıp yeniliklerden haberdar olur, kendini geliştirir ve bunları belgeler.
  • Çocuklarda kraniofasiyal büyüme ve gelişim, diş gelişimi, psikolojik gelişim, davranış yönlendirme teknikleri, ağız içi muayene yöntemleri, teşhis ve tedavi planlamaları, çürük ve restoratif tedavileri ve koruyucu uygulamalar hakkında bilgiye sahip olur.
Anahtar Yetkinlikler
  • Eleştirel düşünme ve dlinik durumları bilimsel yaklaşımla analiz edebilme, güncel bilimsel verilere dayanarak tedavi planlama ve uygulama, bilimsel yöntemleri kullanarak araştırma yapma ve sonuçları değerlendirme.
  • Ağız-diş sağlığı sorunlarını doğru teşhis etme ve etkin tedavi planı oluşturma, güvenli tedavi yöntemleri uygulama ve tıbbi acil durumlarda doğru müdahale etme.
  • Hastalarla empati kurarak güven ilişkisi oluşturma, diğer sağlık profesyonelleriyle etkili iletişim ve iş birliği yapabilme.
  • Etik kurallara bağlı kalarak hasta haklarına saygı gösterme, koruyucu diş hekimliği uygulamalarıyla toplum sağlığına katkıda bulunma.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri: Teorik bilgiyi değerlendirmek için: Çoktan seçmeli sınavlar, kısa yanıtlı ve açık  uçlu sorular, vaka temelli sorular.

Klinik ve pratik becerileri değerlendirme yöntemleri: Simülasyon modelleri veya fantom başlar üzerinde yapılan pratik sınavlar, hasta başında değerlendirme.

Bilimsel araştırma ve proje değerlendirmeleri, poster ve sözlü sunumlar.

Dönemlik derslerde 1 ara sınav, 1 yarıyıl sonu sınavı; senelik derslerde 2 ara sınav 1 yarılyıl sonu sınavı yapılır. Ara sınavlar %40, yarıyıl sonu sınavları (final/bütünleme) %60 olarak değerlendirilir. 

Harf notlarının puan karşılıkları ve katsayıları aşağıda verilmiştir:

Puanlar Notlar Katsayılar

90-100 A 4,00

85-89 B1 3,50

80-84 B2 3,25

75-79 B3 3,00

70-74 C1 2,75

65-69 C2 2,50

60-64 C3 2,00

50-59 F1 1,50

49 ve aşağısı F2 0,00

F3, 0,00: Final sınavına girme hakkı olduğu halde sınava girmedi, başarısız. 

F4: 0,00: Devamsızlık nedeniyle final sınavı ve bütünleme sınavına girme hakkı yok, başarısız.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı; Diş Hekimliği Eğitimi Programları Akreditasyon Derneği (DEPAD)

Giriş Şartı

1- Türkiye’deki ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanmış bir ortaoöğretim kurumundan mezun olmak,

2- Yükseköğretim Kurumları Sınavında "Sayısal Alan'dan" sınava girip başarılı olmak,

3- Sağlık Bakanlığı ve YÖK tarafından belirlenen en düşük başarı sıralaması şartı olan ilk 50000'e girmiş olmak.

4- Yabancı uyruklu öğrenciler için Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı'na girip başarılı olmak.

 

Başarma ŞartlarıBu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve öğretim programlarında öngörülen tüm derslerden en az C3/2.00 notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 300’dür. Öğrencilerin aynı zamanda zorunlu klinik uygulamalarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Diş Hekimliği Fakültesi mezunları çeşitli iş olanaklarına sahiptir. Mezun olan diş hekimi özel iş yerleri açabildiği gibi devlet, özel hastaneler, vakıf hastaneleri veya polikliniklerde çalışabilmektedirler. Üniversitelerde doktora programına devam edebilirler. Doktora programından sonra akademik kariyer düşünen uzman diş hekimi üniversitelerde kalabilir yada konusunda spesifik olarak özel muayenehanelerde yada kliniklerde çalışabilirler. 2012 yılından itibaren OSYM tarafından uygulanmaya başlayacak olan DUS (diş hekimliğinde uzmanlık sınavı) sınavına girip,  uzmanlık eğitimi alabilir.

Yasal Dayanağı

Ankara Üniversitesi, 1946 yılında kurulmuş olup Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk üniversitesidir, Üniversitenin kuruluşu, "546 Sayılı Kanun" ile resmî hale getirilmiştir. Bu kanun, üniversitenin fakülteler, enstitüler ve yüksekokullarıyla birlikte eğitim-öğretim faaliyetlerini yürütmesini düzenler.

Ankara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi, 1963 yılında kurulmuştur, Fakültenin kurulmasına ilişkin karar, Bakanlar Kurulu Kararı ve ilgili Yükseköğretim Kanunları doğrultusunda gerçekleştirilmiştir.

2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (1981), Türkiye’de tüm yükseköğretim kurumlarının yönetimini ve işleyişini düzenler. İlgili kanun doğrultusunda Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği Ankara Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği ile Ankara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Lisans Eğitim Programı Uygulama Esasları yayınlanmıştır. Ayrıca Yükseköğretim Kalite Güvencesi Yönetmeliği ile fakültenin eğitimde kalite standartlarını sağlaması için gerekli olan yasal altyapı kullanılır.

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030022543


Yeterlilik Adı
Diş Hekimliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2261.04

ISCED: 006.0911.002.001


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08: 2261.04

ISCED: 006.0911.002.001


Kategori
Ana

Kredi Değeri
300

Programın Normal Süresi
5 Yıl

Program Profili (Amaç)

Bireylerin ağız ve diş sağlığını koruma, teşhis etme ve tedavi etme becerisine sahip, etik değerlere bağlı, bilimsel gelişmeleri takip eden, topluma hizmet odaklı yetkin diş hekimleri yetiştirmek.


Öğrenme Ortamları

Modern teknolojilerle donatılmış görsel-işitsel materyallerle desteklenen derslikler, haptik sanal gerçeklik ve anestezi simülasyon laboratuvarları, yapay zeka laboratuvarı, donanım ve kapasitesi geliştirilen preklinik fantom ve anatomi laboratuvarı, OSCE laboratuvarı, seminer salonları ve kütüphane.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak, diş hekimliği alanı ile ilgili kavramları ve kavramlararası ilişkileri lisans düzeyinde tanımlar.
  • Diş hekimliği alanndaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
  • Diş hekimliği alanındaki bilimsel bilgiye ulaşarak güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
  • Diş hekimliği alanında edindiği teorik bilgilerden yararlanarak uygulamanın yapılışı hakkında bilgi sahibi olur.
  • Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
  • Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırma ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
  • Alanı ile ilgili edindiği bilgilerden faydalanarak ve diş hekimliği araç ve gereçlerini kullanarak modeller/maketler ve hastalar üzerinde uygulamalar yapar.
  • Diş hekimliği alanında edindiği bilgileri kullanarak birey ve topluma yönelik diş hekimliği eğitimi yapar.
  • Diş hekimliği alanı ile ilgili sorunlara bilimsel veriler doğrultusunda çözüm üretir.
  • Diş hekimliği alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak özgün veya disiplinlerarası bir çalışmayı/ birey-topluma yönelik diş hekimliği uygulamalarını bağımsız olarak yürütebilir ve sağlık alanında çalışan diğer meslek grupları veya meslektaşları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel olarak çalışır ve sorumluluk alır.
  • Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir, tamamlayıcı düzeyde araştırma yapar.
  • Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
  • Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
  • Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, mesleki uygulamalardaki gelişmelere ve toplum gereksinimlerine yanıt verebilmek için yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak sürekli kendini geliştirir, gelişmeler açıktır ve bu davranışını devam ettirir.
  • Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda hasta, hasta yakınları, diğer sağlık personeli, toplum, ilgili sektörler ve medya ile etkili yazılı ve sözlü iletişim kurar, bilgilendirir, düşüncelerini aktarır, istek ve beklentileri dinler.
  • Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek sürecin etkin bir elemanı olarak diğer kişilerle paylaşır.
  • Birey ve toplum düzeyinde diş hekimliği alanındaki hastalıkları önlemek ve sağlığını geliştirmek amacıyla diğer sağlık personeli ve sağlık kurumları ile işbirliği yapar.
  • Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları, gelişmeleri izler ve değerlendirir.
  • Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler, doğru ve etkili kayıt tutar.
  • Birey ve halk diş sağlığı konularında yeterli bilince sahiptir ve uygulamalarını bu bilinçle yapar.
  • Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve genel etik kurallarına uygun davranır.
  • Dil, din, ırk, cinsiyet, sosyal ve ekonomik durumu ilgilendiren konularda ayrım yapmadan bireylere/hastalarına biyolojik, sosyal, kültürel ve davranışsal yönleriyle bir bütün olarak yaklaşır.
  • Empati, sorumluluk, fedakârlık, mükemmellik, şefkat, güvenirlik, dürüstlük, bütüncülük ve bilimsel yöntemlere bağlılığı içeren mesleki değerlere sahiptir.
  • Mevcut yasal düzenlemelere uygun, diş hekimi sorumluluğunu bilerek, hasta ve diş hekimi haklarını gözeterek mesleğini uygular.
  • Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
  • Mezuniyet sonrası eğitimlere aktif olarak katılıp yeniliklerden haberdar olur, kendini geliştirir ve bunları belgeler.
  • Çocuklarda kraniofasiyal büyüme ve gelişim, diş gelişimi, psikolojik gelişim, davranış yönlendirme teknikleri, ağız içi muayene yöntemleri, teşhis ve tedavi planlamaları, çürük ve restoratif tedavileri ve koruyucu uygulamalar hakkında bilgiye sahip olur.

Anahtar Yetkinlikler
  • Eleştirel düşünme ve dlinik durumları bilimsel yaklaşımla analiz edebilme, güncel bilimsel verilere dayanarak tedavi planlama ve uygulama, bilimsel yöntemleri kullanarak araştırma yapma ve sonuçları değerlendirme.
  • Ağız-diş sağlığı sorunlarını doğru teşhis etme ve etkin tedavi planı oluşturma, güvenli tedavi yöntemleri uygulama ve tıbbi acil durumlarda doğru müdahale etme.
  • Hastalarla empati kurarak güven ilişkisi oluşturma, diğer sağlık profesyonelleriyle etkili iletişim ve iş birliği yapabilme.
  • Etik kurallara bağlı kalarak hasta haklarına saygı gösterme, koruyucu diş hekimliği uygulamalarıyla toplum sağlığına katkıda bulunma.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri: Teorik bilgiyi değerlendirmek için: Çoktan seçmeli sınavlar, kısa yanıtlı ve açık  uçlu sorular, vaka temelli sorular.

Klinik ve pratik becerileri değerlendirme yöntemleri: Simülasyon modelleri veya fantom başlar üzerinde yapılan pratik sınavlar, hasta başında değerlendirme.

Bilimsel araştırma ve proje değerlendirmeleri, poster ve sözlü sunumlar.

Dönemlik derslerde 1 ara sınav, 1 yarıyıl sonu sınavı; senelik derslerde 2 ara sınav 1 yarılyıl sonu sınavı yapılır. Ara sınavlar %40, yarıyıl sonu sınavları (final/bütünleme) %60 olarak değerlendirilir. 

Harf notlarının puan karşılıkları ve katsayıları aşağıda verilmiştir:

Puanlar Notlar Katsayılar

90-100 A 4,00

85-89 B1 3,50

80-84 B2 3,25

75-79 B3 3,00

70-74 C1 2,75

65-69 C2 2,50

60-64 C3 2,00

50-59 F1 1,50

49 ve aşağısı F2 0,00

F3, 0,00: Final sınavına girme hakkı olduğu halde sınava girmedi, başarısız. 

F4: 0,00: Devamsızlık nedeniyle final sınavı ve bütünleme sınavına girme hakkı yok, başarısız.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı; Diş Hekimliği Eğitimi Programları Akreditasyon Derneği (DEPAD)


Giriş Şartı

1- Türkiye’deki ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanmış bir ortaoöğretim kurumundan mezun olmak,

2- Yükseköğretim Kurumları Sınavında "Sayısal Alan'dan" sınava girip başarılı olmak,

3- Sağlık Bakanlığı ve YÖK tarafından belirlenen en düşük başarı sıralaması şartı olan ilk 50000'e girmiş olmak.

4- Yabancı uyruklu öğrenciler için Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı'na girip başarılı olmak.

 


Başarma Şartları
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları ve öğretim programlarında öngörülen tüm derslerden en az C3/2.00 notu alarak başarılı olmaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 300’dür. Öğrencilerin aynı zamanda zorunlu klinik uygulamalarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Diş Hekimliği Fakültesi mezunları çeşitli iş olanaklarına sahiptir. Mezun olan diş hekimi özel iş yerleri açabildiği gibi devlet, özel hastaneler, vakıf hastaneleri veya polikliniklerde çalışabilmektedirler. Üniversitelerde doktora programına devam edebilirler. Doktora programından sonra akademik kariyer düşünen uzman diş hekimi üniversitelerde kalabilir yada konusunda spesifik olarak özel muayenehanelerde yada kliniklerde çalışabilirler. 2012 yılından itibaren OSYM tarafından uygulanmaya başlayacak olan DUS (diş hekimliğinde uzmanlık sınavı) sınavına girip,  uzmanlık eğitimi alabilir.


Yasal Dayanağı

Ankara Üniversitesi, 1946 yılında kurulmuş olup Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk üniversitesidir, Üniversitenin kuruluşu, "546 Sayılı Kanun" ile resmî hale getirilmiştir. Bu kanun, üniversitenin fakülteler, enstitüler ve yüksekokullarıyla birlikte eğitim-öğretim faaliyetlerini yürütmesini düzenler.

Ankara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi, 1963 yılında kurulmuştur, Fakültenin kurulmasına ilişkin karar, Bakanlar Kurulu Kararı ve ilgili Yükseköğretim Kanunları doğrultusunda gerçekleştirilmiştir.

2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (1981), Türkiye’de tüm yükseköğretim kurumlarının yönetimini ve işleyişini düzenler. İlgili kanun doğrultusunda Yükseköğretimde Uygulamalı Eğitimler Çerçeve Yönetmeliği Ankara Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği ile Ankara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Lisans Eğitim Programı Uygulama Esasları yayınlanmıştır. Ayrıca Yükseköğretim Kalite Güvencesi Yönetmeliği ile fakültenin eğitimde kalite standartlarını sağlaması için gerekli olan yasal altyapı kullanılır.


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030022543

Qualification Title
Bachelor's degree in dentistry
Awarding BodyAnkara University
Awarding Body ContactAnkara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Awarding Body Urlhttps://www.ankara.edu.tr/en
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 6
Thematic AreasDental studies
National Occupation Classification

ISCO 08: 2261.04

ISCED: 006.0911.002.001

CategoryMain
Credit Value300
Program Duration5 Yıl
Program Profile

To train competent dentists who have the skills to protect, diagnose and treat the oral and dental health of individuals, adhere to ethical values, follow scientific developments, and focus on service to the society.

Learning Environments

Classrooms equipped with modern technologies and supported by audio-visual materials, haptic virtual reality and anesthesia simulation laboratories, artificial intelligence laboratory, preclinical phantom and anatomy laboratory with improved equipment and capacity, OSCE laboratory, seminar halls and library.

Description
  • Defines the concepts and relationships between concepts related to the field of dentistry at the undergraduate level based on the competencies gained in secondary education.
  • Has advanced theoretical and practical knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing basic and up-to-date information in the field of dentistry.
  • Has the knowledge to follow, evaluate and apply the current literature by accessing scientific knowledge in the field of dentistry.
  • Has knowledge about the application of the theoretical knowledge acquired in the field of dentistry.
  • Uses the theoretical and practical knowledge specific to the field of dentistry at the undergraduate level.
  • Interprets and evaluates scientifically proven data using advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, identifies, and analyses problems, develops solutions by considering professional and ethical values based on research and evidence, shares information, and makes teamwork.
  • Makes applications on models/models and patients by using the knowledge acquired in the field and using dental tools and equipment.
  • Makes dental education for the individual and society by using the knowledge acquired in the field of dentistry.
  • Produce solutions to problems related to the field of dentistry in line with scientific data.
  • To be able to carry out an original or interdisciplinary study / individual-society oriented dentistry practices independently by using advanced knowledge in the field of dentistry and to take responsibility as a team member in cooperation with other professional groups or colleagues working in the field of medicine.
  • To be able to work individually and take responsibility to solve the problems encountered in the field of dentistry.
  • Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to the field and conducts research at a complementary level.
  • Evaluates the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
  • Identifies learning resources, accesses resources effectively / quickly.
  • Identifies learning objectives and demonstrates that he/she has learned to learn.
  • Continuously improves himself/herself by using lifelong learning skills in order to respond to scientific and technological developments, developments in professional practices and community needs, is open to developments and maintains this behaviour.
  • Establishes effective written and oral communication with patients, their relatives, other health personnel, society, related sectors and the media on issues related to the field of dentistry, informs, conveys thoughts, listens to requests and expectations.
  • Shares his/her thoughts on issues related to his/her field and his/her suggestions for solutions to problems with other people as an effective member of the process by supporting them with quantitative and qualitative data.
  • Collaborates with other health personnel and health institutions in order to prevent diseases and improve health in the field of dentistry at the individual and community level.
  • Follows and evaluates the events and developments on the agenda of the society and the world in the field of dentistry.
  • Documents professional activities and practices effectively and safely, and keeps accurate and effective records.
  • Has sufficient awareness of individual and public dental health issues and practices with this awareness.
  • Acts in accordance with the laws, regulations, legislation and general ethical rules related to their duties, rights and responsibilities as an individual.
  • Approaches individuals/patients as a whole with their biological, social, cultural and behavioural aspects without discriminating on issues related to language, religion, race, gender, social and economic status.
  • Has professional values including empathy, responsibility, altruism, excellence, compassion, reliability, honesty, integrity, holism and adherence to scientific methods.
  • Practices his/her profession in accordance with the current legal regulations, knowing his/her responsibility as a dentist and considering the rights of patients and dentists.
  • Serves as a role model to colleagues and an example to the society with his/her professional identity.
  • Actively participate in post-graduation trainings, be aware of innovations, improve themselves and documents.
  • Have knowledge about craniofacial growth and development, dental development, psychological development, behaviour guidance techniques, oral examination methods, diagnosis and treatment planning, caries and restorative treatments and preventive applications in children.
Key Competencies
  • Critical thinking and ability to analyze clinical situations with a scientific approach, planning and implementing treatment based on current scientific data, conducting research using scientific methods and evaluating the results.
  • Correctly diagnosing oral and dental health problems and creating an effective treatment plan, applying safe treatment methods and responding correctly in medical emergencies.
  • Ability to establish trust relationships with patients by empathizing with them, and to communicate and collaborate effectively with other healthcare professionals.
  • Respecting patient rights by adhering to ethical rules and contributing to public health with preventive dentistry practices.
Further Info

Measurement-Evaluation Methods: To evaluate theoretical knowledge: Multiple choice exams, short answer and open-ended questions, case-based questions.

Methods for assessing clinical and practical skills: Practical exams on simulation models or phantom heads, bedside assessment.

Scientific research and project evaluations, poster and oral presentations.

1 midterm exam and 1 final exam in semester courses; In annual courses, there are 2 midterm exams and 1 final exam. Midterm exams are evaluated as 40% and final exams (final/make-up) are evaluated as 60%. 

Point equivalents and coefficients of letter grades are given below:

Scores Grades Coefficients

90-100 A 4.00

85-89 B1 3.50

80-84 B2 3.25

75-79 B3 3.00

70-74 C1 2.75

65-69 C2 2.50

60-64 C3 2.00

50-59 F1 1.50

49 and below F2 0.00

F3, 0.00: Although he had the right to take the final exam, he did not take it, failed. 

F4: 0.00: No right to take the final exam and make-up exam due to absenteeism, unsuccessful.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

  • CoHE is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by CoHE, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by CoHE.
  • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by CoHE. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: CoHE determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the CoHE.

1.2. The curriculum of the National Core Curricula is adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The assessment and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the CoHE.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public.

Accreditation Organization Name; The Association for Accreditation of Dental Education Programs (DEPAD)

Access Requirements

1- Graduating from a secondary school in Turkey or whose equivalency has been approved by the Ministry of National Education,

2- Taking the exam in the "Numerical Field" in the Higher Education Institutions Exam and being successful,

3- Being among the top 50000, which is the minimum success ranking requirement determined by the Ministry of Health and CoHE.

4- For foreign students, taking the Foreign Student Exam and being successful.

Conditions for SuccessIn order to graduate, students studying in this program must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and must be successful in all courses prescribed in the curriculum with a grade of at least C3/2.00. The minimum ECTS required for graduation is 300. Students are also required to complete their compulsory clinical practice in the specified time and manner.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Faculty of Dentistry have various job opportunities. Graduated dentists can open private businesses or work in public, private hospitals, foundation hospitals or polyclinics. They can continue their doctoral program at universities. Specialist dentists who are considering an academic career after the doctoral program can stay at universities or work in private practices or clinics specifically in their field. They can take the DUS (specialty examination in dentistry) exam, which will be implemented by OSYM as of 2012, and receive specialist training.

Legal Basis

Ankara University was founded in 1946 and is The Republic of Turkey's first university. The establishment of the university was made official with the "Law No. 546". This law regulates the university's education and training activities together with its faculties, institutes and colleges.

Ankara University Faculty of Dentistry was established in 1963. The decision to establish the faculty was made in line with the Decision of the Council of Ministers and the relevant Higher Education Laws.

Higher Education Law No. 2547 (1981) regulates the management and operation of all higher education institutions in Turkey. In line with the relevant law, the Framework Regulation on Applied Training in Higher Education, the Ankara University Associate and Undergraduate Education Regulation and the Ankara University Faculty of Dentistry Undergraduate Education Program Implementation Principles have been published. In addition, the Higher Education Quality Assurance Regulation and the legal infrastructure required for the faculty to ensure quality standards in education are used.

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030022543


Qualification Title
Bachelor's degree in dentistry

Awarding Body
Ankara University

Awarding Body Contact
Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08: 2261.04

ISCED: 006.0911.002.001


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCO 08: 2261.04

ISCED: 006.0911.002.001


Category
Main

Credit Value
300

Program Duration
5 Yıl

Program Profile

To train competent dentists who have the skills to protect, diagnose and treat the oral and dental health of individuals, adhere to ethical values, follow scientific developments, and focus on service to the society.


Learning Environments

Classrooms equipped with modern technologies and supported by audio-visual materials, haptic virtual reality and anesthesia simulation laboratories, artificial intelligence laboratory, preclinical phantom and anatomy laboratory with improved equipment and capacity, OSCE laboratory, seminar halls and library.


Description
  • Defines the concepts and relationships between concepts related to the field of dentistry at the undergraduate level based on the competencies gained in secondary education.
  • Has advanced theoretical and practical knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing basic and up-to-date information in the field of dentistry.
  • Has the knowledge to follow, evaluate and apply the current literature by accessing scientific knowledge in the field of dentistry.
  • Has knowledge about the application of the theoretical knowledge acquired in the field of dentistry.
  • Uses the theoretical and practical knowledge specific to the field of dentistry at the undergraduate level.
  • Interprets and evaluates scientifically proven data using advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry, identifies, and analyses problems, develops solutions by considering professional and ethical values based on research and evidence, shares information, and makes teamwork.
  • Makes applications on models/models and patients by using the knowledge acquired in the field and using dental tools and equipment.
  • Makes dental education for the individual and society by using the knowledge acquired in the field of dentistry.
  • Produce solutions to problems related to the field of dentistry in line with scientific data.
  • To be able to carry out an original or interdisciplinary study / individual-society oriented dentistry practices independently by using advanced knowledge in the field of dentistry and to take responsibility as a team member in cooperation with other professional groups or colleagues working in the field of medicine.
  • To be able to work individually and take responsibility to solve the problems encountered in the field of dentistry.
  • Fulfills the responsibility of producing scientific knowledge specific to the field and conducts research at a complementary level.
  • Evaluates the advanced knowledge and skills acquired in the field of dentistry with a critical approach.
  • Identifies learning resources, accesses resources effectively / quickly.
  • Identifies learning objectives and demonstrates that he/she has learned to learn.
  • Continuously improves himself/herself by using lifelong learning skills in order to respond to scientific and technological developments, developments in professional practices and community needs, is open to developments and maintains this behaviour.
  • Establishes effective written and oral communication with patients, their relatives, other health personnel, society, related sectors and the media on issues related to the field of dentistry, informs, conveys thoughts, listens to requests and expectations.
  • Shares his/her thoughts on issues related to his/her field and his/her suggestions for solutions to problems with other people as an effective member of the process by supporting them with quantitative and qualitative data.
  • Collaborates with other health personnel and health institutions in order to prevent diseases and improve health in the field of dentistry at the individual and community level.
  • Follows and evaluates the events and developments on the agenda of the society and the world in the field of dentistry.
  • Documents professional activities and practices effectively and safely, and keeps accurate and effective records.
  • Has sufficient awareness of individual and public dental health issues and practices with this awareness.
  • Acts in accordance with the laws, regulations, legislation and general ethical rules related to their duties, rights and responsibilities as an individual.
  • Approaches individuals/patients as a whole with their biological, social, cultural and behavioural aspects without discriminating on issues related to language, religion, race, gender, social and economic status.
  • Has professional values including empathy, responsibility, altruism, excellence, compassion, reliability, honesty, integrity, holism and adherence to scientific methods.
  • Practices his/her profession in accordance with the current legal regulations, knowing his/her responsibility as a dentist and considering the rights of patients and dentists.
  • Serves as a role model to colleagues and an example to the society with his/her professional identity.
  • Actively participate in post-graduation trainings, be aware of innovations, improve themselves and documents.
  • Have knowledge about craniofacial growth and development, dental development, psychological development, behaviour guidance techniques, oral examination methods, diagnosis and treatment planning, caries and restorative treatments and preventive applications in children.

Key Competencies
  • Critical thinking and ability to analyze clinical situations with a scientific approach, planning and implementing treatment based on current scientific data, conducting research using scientific methods and evaluating the results.
  • Correctly diagnosing oral and dental health problems and creating an effective treatment plan, applying safe treatment methods and responding correctly in medical emergencies.
  • Ability to establish trust relationships with patients by empathizing with them, and to communicate and collaborate effectively with other healthcare professionals.
  • Respecting patient rights by adhering to ethical rules and contributing to public health with preventive dentistry practices.

Further Info

Measurement-Evaluation Methods: To evaluate theoretical knowledge: Multiple choice exams, short answer and open-ended questions, case-based questions.

Methods for assessing clinical and practical skills: Practical exams on simulation models or phantom heads, bedside assessment.

Scientific research and project evaluations, poster and oral presentations.

1 midterm exam and 1 final exam in semester courses; In annual courses, there are 2 midterm exams and 1 final exam. Midterm exams are evaluated as 40% and final exams (final/make-up) are evaluated as 60%. 

Point equivalents and coefficients of letter grades are given below:

Scores Grades Coefficients

90-100 A 4.00

85-89 B1 3.50

80-84 B2 3.25

75-79 B3 3.00

70-74 C1 2.75

65-69 C2 2.50

60-64 C3 2.00

50-59 F1 1.50

49 and below F2 0.00

F3, 0.00: Although he had the right to take the final exam, he did not take it, failed. 

F4: 0.00: No right to take the final exam and make-up exam due to absenteeism, unsuccessful.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

  • CoHE is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by CoHE, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by CoHE.
  • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by CoHE. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: CoHE determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the CoHE.

1.2. The curriculum of the National Core Curricula is adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The assessment and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the CoHE.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their “Institutional Internal Evaluation Reports” for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public.

Accreditation Organization Name; The Association for Accreditation of Dental Education Programs (DEPAD)


Access Requirements

1- Graduating from a secondary school in Turkey or whose equivalency has been approved by the Ministry of National Education,

2- Taking the exam in the "Numerical Field" in the Higher Education Institutions Exam and being successful,

3- Being among the top 50000, which is the minimum success ranking requirement determined by the Ministry of Health and CoHE.

4- For foreign students, taking the Foreign Student Exam and being successful.


Conditions for Success
In order to graduate, students studying in this program must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00 and must be successful in all courses prescribed in the curriculum with a grade of at least C3/2.00. The minimum ECTS required for graduation is 300. Students are also required to complete their compulsory clinical practice in the specified time and manner.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of the Faculty of Dentistry have various job opportunities. Graduated dentists can open private businesses or work in public, private hospitals, foundation hospitals or polyclinics. They can continue their doctoral program at universities. Specialist dentists who are considering an academic career after the doctoral program can stay at universities or work in private practices or clinics specifically in their field. They can take the DUS (specialty examination in dentistry) exam, which will be implemented by OSYM as of 2012, and receive specialist training.


Legal Basis

Ankara University was founded in 1946 and is The Republic of Turkey's first university. The establishment of the university was made official with the "Law No. 546". This law regulates the university's education and training activities together with its faculties, institutes and colleges.

Ankara University Faculty of Dentistry was established in 1963. The decision to establish the faculty was made in line with the Decision of the Council of Ministers and the relevant Higher Education Laws.

Higher Education Law No. 2547 (1981) regulates the management and operation of all higher education institutions in Turkey. In line with the relevant law, the Framework Regulation on Applied Training in Higher Education, the Ankara University Associate and Undergraduate Education Regulation and the Ankara University Faculty of Dentistry Undergraduate Education Program Implementation Principles have been published. In addition, the Higher Education Quality Assurance Regulation and the legal infrastructure required for the faculty to ensure quality standards in education are used.


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode