Yeterlilik Kodu

TR0030023551

Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezli Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu KurumAnkara Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAnkara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ankara.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Psikoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilimsel bir anlayışla analiz eder.
  • PDR’nin alt uzmanlık alanlarının kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
  • Araştırma etiğini temel alarak, bilimsel araştırma yapabilecek yöntem ve teknikleri kavrar.
  • Alanının etik ilkelerini temel alarak, çok kültürlü bakış açısı ile danışanların psikolojik iyilik hallerini güçlendirecek temel müdahalelerini (bireysel-grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, konsültasyon vb.) planlar ve uygular.
  • Gelişimsel okul psikolojik danışmanlığının ilkelerini temel alarak, eğitim kurumunun yapısına uygun Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı ile temel müdahale programlarını planlar ve uygular.
  • Evlilik ve aile psikolojik danışmanlığının ilkelerini temel alarak, aile üyelerinin yılmazlık düzeylerini artırmak için aile sistemlerini yeniden yapılandırmalarına destekleyecek müdahaleleri uygular.
  • Kariyer psikolojik danışmanlığının ilkelerini temel alarak, danışanların kariyer ihtiyaçlarını belirler, kariyer gelişimlerine destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
  • PDR alanı ile ilgili güncel ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlayarak yürütür.
  • PDR mesleğinin etik ilke ve değerlerini temel alarak, toplumsal ihtiyaçlar doğrultusunda önleyici ve koruyucu ruh sağlığı elemanı olarak rol ve görevlerini yerine getirir.
  • Ülke ve Dünya gündeminde yaşanan sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
  • PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak bireysel psikolojik danışma yapar.
  • PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak grupla psikolojik danışma yapar.
  • PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak sınıf rehberliği ve psiko-eğitim programları tasarlar ve uygular.
  • PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak çalıştığı kurumdaki ilgili kişilere konsültasyon programı tasarlar ve uygular.
  • Mesleki uygulamalarında etik ilkelere uygun karar verme becerilerini kullanır.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları iletişim kurabilir.
  • Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Profesyonel gelişimini destekleyecek yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutuma sahiptir ve buna uygun davranışlar sergiler.
  • PDR’nin temel değerlerini benimseyerek, bireylerin kendilerini gerçekleştirmelerini destekleyici bir anlayışa sahiptir.
  • Ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel platformlarda çalışmalara katılarak, PDR alanın gelişimine katkı sağlayıcı bir anlayış benimser.
  • Ülke ve dünya gündeminde yaşanan sorunların çözümüne, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
  • PDR alanının gelişmesi ile ilgili olarak bireysel ve ekip üyesi olarak aktif sorumluluk alır.
  • Tutum ve davranışları ile PDR alanının bir elemanı olarak topluma model olur.
  • Demokrasi, insan hakları ve PDR mesleğinin etik değerlerine uygun bir anlayış benimser.
  • Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
  • Etik kurallara uyma.
  • İletişim becerilerini etkili kullanma.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
  • Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Adayların Tezli ya da Tezsiz Yüksek Lisans Programlarına kabul için aşağıdaki koşulları karşılamaları gerekir: a) Yüksek Lisans Programlarına başvuran adayların lisans diplomasına sahip olmaları ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. Yabancı bir ülkedeki bir üniversiteden mezun olan Türk öğrenciler, Türkiye Yükseköğretim Kurulu (CHE) tarafından verilen lisans denklik belgesi almalıdır. b) Yüksek Lisans Programlarına başvurmak isteyen adayların ALES (Ulusal Lisansüstü Eğitim Bilimleri Sınavı) alanından veya eşdeğer uluslararası sınav puanlarından en az 55 puan almaları gerekir. c) Yüksek Lisans Programlarına başvurmak isteyen adayların en az 50 YDS (Ulusal İngilizce Yeterlik Sınavı) veya uluslararası sınavlardan (örneğin TOEFL) eşdeğer puanlara sahip olmaları, denkliği Türkiye'de Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınmaktadır. Tezsiz yüksek lisans programları için dil puanı gerekmez. (Enstitü yönetim kurulu kararı nedeniyle dil puanı gerekebilir) d) Adaylar, kabul görüşmesinde 100 puan üzerinden değerlendirilir. Kabul mülakatında adaylar tavsiye mektubu ve sözlü değerlendirme ile değerlendirilir. E) Öğrencileri lisansüstü programlara kabul ederken; ALES puanının% 50'si, lisans not ortalamasının% 20'si ve kabul mülakat sonucunun% 30'u dikkate alınmakta ve en az 65 puan alan aday enstitü yönetim kurulu tarafından listelenmektedir. f) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; Lisans not ortalamasının% 50'si ve kabul mülakat sonucunun% 50'si dikkate alınır ve en az 65 puan alan aday enstitü yönetim kurulu tarafından listelenir. g) Güzel Sanatlar Fakültesi ve Devlet Konservatuarı lisansüstü programları için ALES puanı aranmaz.

Başarma ŞartlarıTezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin 4.00 üzerinden en az 2.75 almaları gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunlarının çoğu Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Rehberlik Araştırma Merkezleri ile ilk ve ortaöğretim kurumlarında “psikolojik danışman” olarak çalışmaktadır. Ayrıca üniversitelerde akademisyen olarak, üniversitelerin psikolojik danışma birimlerinde, özel psikolojik danışma merkezleri, Türk Silahlı Kuvvetleri ve emniyet kurumlarının psikolojik danışma birimleri, aile ve çocuk mahkemeleri, diğer sağlık ve endüstri kurum/kuruluşlarında da istihdam olanağı bulunmaktadır.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030023551


Yeterlilik Adı
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezli Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilimsel bir anlayışla analiz eder.
  • PDR’nin alt uzmanlık alanlarının kuramsal ve uygulamalı bilgilerini, danışanların psikolojik iyilik hallerini güçlendirmek için nasıl kullanacağını kavrar.
  • Araştırma etiğini temel alarak, bilimsel araştırma yapabilecek yöntem ve teknikleri kavrar.
  • Alanının etik ilkelerini temel alarak, çok kültürlü bakış açısı ile danışanların psikolojik iyilik hallerini güçlendirecek temel müdahalelerini (bireysel-grupla psikolojik danışma, psikoeğitim, konsültasyon vb.) planlar ve uygular.
  • Gelişimsel okul psikolojik danışmanlığının ilkelerini temel alarak, eğitim kurumunun yapısına uygun Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı ile temel müdahale programlarını planlar ve uygular.
  • Evlilik ve aile psikolojik danışmanlığının ilkelerini temel alarak, aile üyelerinin yılmazlık düzeylerini artırmak için aile sistemlerini yeniden yapılandırmalarına destekleyecek müdahaleleri uygular.
  • Kariyer psikolojik danışmanlığının ilkelerini temel alarak, danışanların kariyer ihtiyaçlarını belirler, kariyer gelişimlerine destek olacak müdahaleleri planlar, uygular ve etkililiğini değerlendirir.
  • PDR alanı ile ilgili güncel ihtiyaçlara çözüm üretecek araştırmalar tasarlayarak yürütür.
  • PDR mesleğinin etik ilke ve değerlerini temel alarak, toplumsal ihtiyaçlar doğrultusunda önleyici ve koruyucu ruh sağlığı elemanı olarak rol ve görevlerini yerine getirir.
  • Ülke ve Dünya gündeminde yaşanan sorunlara, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
  • PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak bireysel psikolojik danışma yapar.
  • PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak grupla psikolojik danışma yapar.
  • PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak sınıf rehberliği ve psiko-eğitim programları tasarlar ve uygular.
  • PDR ilke ve tekniklerine uygun olarak çalıştığı kurumdaki ilgili kişilere konsültasyon programı tasarlar ve uygular.
  • Mesleki uygulamalarında etik ilkelere uygun karar verme becerilerini kullanır.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları iletişim kurabilir.
  • Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar kullanma lisansı ileri düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
  • Profesyonel gelişimini destekleyecek yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutuma sahiptir ve buna uygun davranışlar sergiler.
  • PDR’nin temel değerlerini benimseyerek, bireylerin kendilerini gerçekleştirmelerini destekleyici bir anlayışa sahiptir.
  • Ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel platformlarda çalışmalara katılarak, PDR alanın gelişimine katkı sağlayıcı bir anlayış benimser.
  • Ülke ve dünya gündeminde yaşanan sorunların çözümüne, toplumsal sorumluluk çerçevesinde alanı ile ilgili proje ve etkinlikler tasarlayarak destek olur.
  • PDR alanının gelişmesi ile ilgili olarak bireysel ve ekip üyesi olarak aktif sorumluluk alır.
  • Tutum ve davranışları ile PDR alanının bir elemanı olarak topluma model olur.
  • Demokrasi, insan hakları ve PDR mesleğinin etik değerlerine uygun bir anlayış benimser.
  • Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
  • Etik kurallara uyma.
  • İletişim becerilerini etkili kullanma.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
  • Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Adayların Tezli ya da Tezsiz Yüksek Lisans Programlarına kabul için aşağıdaki koşulları karşılamaları gerekir: a) Yüksek Lisans Programlarına başvuran adayların lisans diplomasına sahip olmaları ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. Yabancı bir ülkedeki bir üniversiteden mezun olan Türk öğrenciler, Türkiye Yükseköğretim Kurulu (CHE) tarafından verilen lisans denklik belgesi almalıdır. b) Yüksek Lisans Programlarına başvurmak isteyen adayların ALES (Ulusal Lisansüstü Eğitim Bilimleri Sınavı) alanından veya eşdeğer uluslararası sınav puanlarından en az 55 puan almaları gerekir. c) Yüksek Lisans Programlarına başvurmak isteyen adayların en az 50 YDS (Ulusal İngilizce Yeterlik Sınavı) veya uluslararası sınavlardan (örneğin TOEFL) eşdeğer puanlara sahip olmaları, denkliği Türkiye'de Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınmaktadır. Tezsiz yüksek lisans programları için dil puanı gerekmez. (Enstitü yönetim kurulu kararı nedeniyle dil puanı gerekebilir) d) Adaylar, kabul görüşmesinde 100 puan üzerinden değerlendirilir. Kabul mülakatında adaylar tavsiye mektubu ve sözlü değerlendirme ile değerlendirilir. E) Öğrencileri lisansüstü programlara kabul ederken; ALES puanının% 50'si, lisans not ortalamasının% 20'si ve kabul mülakat sonucunun% 30'u dikkate alınmakta ve en az 65 puan alan aday enstitü yönetim kurulu tarafından listelenmektedir. f) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; Lisans not ortalamasının% 50'si ve kabul mülakat sonucunun% 50'si dikkate alınır ve en az 65 puan alan aday enstitü yönetim kurulu tarafından listelenir. g) Güzel Sanatlar Fakültesi ve Devlet Konservatuarı lisansüstü programları için ALES puanı aranmaz.


Başarma Şartları
Tezli yüksek lisans programları 21 ulusal krediden ve 120 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer, diğer öğrenim etkinlikleri ve tez çalışmasından oluşur. 120 AKTS kredisinin 60 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 60 AKTS kredisi de tez çalışmasını içeren uzmanlık alan derslerinden oluşur. Tezsiz yüksek lisans programları 30 ulusal kredi ve 90 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az on ders ile dönem projesinden oluşur. Başarı puanı 4.00 üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarında başarılı sayılmak için yüksek lisans öğrencilerinin 4.00 üzerinden en az 2.75 almaları gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Program mezunlarının çoğu Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Rehberlik Araştırma Merkezleri ile ilk ve ortaöğretim kurumlarında “psikolojik danışman” olarak çalışmaktadır. Ayrıca üniversitelerde akademisyen olarak, üniversitelerin psikolojik danışma birimlerinde, özel psikolojik danışma merkezleri, Türk Silahlı Kuvvetleri ve emniyet kurumlarının psikolojik danışma birimleri, aile ve çocuk mahkemeleri, diğer sağlık ve endüstri kurum/kuruluşlarında da istihdam olanağı bulunmaktadır.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030023551

Qualification Title
Awarding BodyAnkara University
Awarding Body ContactAnkara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Awarding Body Urlhttps://www.ankara.edu.tr/en
OrientationAcademic
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasPsychology
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030023551


Qualification Title

Awarding Body
Ankara University

Awarding Body Contact
Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address