Yeterlilik Kodu

TR0030005195

Yeterlilik Adı
Tarih Lisans Diploması
Sorumlu KurumMuğla Sıtkı Koçman Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiMuğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 48000 Kötekli/Muğla
Sorumlu Kurum URLhttp://www.mu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tarih ve arkeoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Bölüm bünyesinde Eskiçağ Tarihi, Ortaçağ Tarihi, Yeniçağ Tarihi, Yakınçağ Tarihi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Genel Türk Tarihi, Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi olmak üzere 7 anabilim dalı mevcuttur. Tarih bölümünün temel hedefi; geçmişten günümüze insanların bir araya gelerek oluşturmuş oldukları toplumların hem kendi içlerinde hem de diğer toplumlarla var olan siyasi, askeri, kültürel ve ekonomik durumlarını, ayrıca bu alanlardaki değişim, gelişim ve birbirlerine olan etkilerini çeşitli yönlerden tarih metoduna uygun bir biçimde objektif olarak değerlendirmelerini sağlamaktır. Böylece tarihi hadiselere bilimsel perspektifte bakan, bunlarla ilgili muhakemede bulunan ve geleceğe dair mantıklı ve kendi içerisinde tutarlı öngörülerde bulunan, modern çağın gereksinimleri doğrultusunda gerekli donanımlara sahip nesiller yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Osmanlı Türkçesini alanı ile ilgili kaynakları okuyabilecek düzeyde kullanır.
  • Eğitim hayatında kalite ve üretkenlik ilkelerini bilir ve bunları eğitimsel faaliyetlerinde kullanır.
  • Tarih alanında bilimsel araştırma yöntemlerini bilir ve bilimsel çalışmalarında bunları uygular.
  • Tarih disiplini sayesinde geçmişin doğru bilgisini arar, geleceği daha iyi yorumlar ve ülkesinin maddi manevi değerlerine katkıda bulunur.
  • Arşivleri tanır ve bilimsel çalışmalarında arşiv kaynaklarını kullanır.
  • Tarihle ilgili kavramları, düşünceleri, bilim dünyasında tanınmamış olguları tanımlayarak analiz eder ve bulgularıyla toplum kalkınmasına perspektif sunar.
  • Tarih disiplini ile ilgili temel kavramları, düşünce ve verileri metodolojik olarak inceler.
  • Tarihi olguların yorum ve sentezlerinde tarafsız ve önyargısız davranmayı; sosyal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurmayı öğrenir ve uygular.
  • Geçmişin ortak kültür mirasını tanıyarak, içinde yaşadığı toplumun gelecekte gelişme yeteneğine olan inancının güçlenmesini sağlar.
  • Geçmişi öğrenerek günümüzü daha iyi değerlendirir.
  • Tarih alanında analitik ve bütünsel bir bakış açısına sahip olur.
  • Tarih disiplini ile ilgili elde ettiği verileri açıklar biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Tarih Programı’nda verilen her bir ders için en az bir ara sınav ve dönem sonu sınavı yapılır. Ayrıca kısa sınav ve ödev değerlendirmesi de yapılabilir. Başarı notuna ara sınav, kısa süreli sınav ve ödevlerin etkisi %40, dönem sonu sınavının ise %60 oranındadır. Bu değerlendirmede; dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve alınan notlar yönetmelikte belirlenen esaslar çerçevesinde 4’lü harf sistemine dönüştürülür. Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (AGNO) ilk ikiyıl/ilk dört yarıyıl sonunda 1.80in altında olanlar bir sonraki dönemden (5. yarıyıldan) ders alamazlar. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun (2,00) üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. Ara yarıyıllarda/yıllarda ise, AGNO hesaplanmasında bu harf notları katsayıları ile değerlendirilir. FF notu alan öğrenci başarısızdır, bu dersi verildiği ilk yarıyılda/yılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır. Başarı notu MM ve GG ile takdir edilen dersler, AGNO hesaplanmasında değerlendirmeye katılmaz.Programda Yeterlik için, Program Yeterliklerini asgari düzeyde gerçekleştirmek, Programda mevcut olan Kayıt yaptırılan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin (Z/S) tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak gerekmektedir. Kayıt yaptırılan Seçmeli Dersler başarılmak zorundadır. Müfredat yenileme/değişikliği nedeniyle Dersin Kaldırılması veya Dersin açılmaması durumlarında Bölüm Kurulu Kararıyla değişiklik yapılabilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

•Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği  ( FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 21.12.2022/30.09.2025

Giriş Şartı

Lisans Yerleştirme Sınavından Bölüm için belirlenen minimum puanı almış olmak.

Başarma ŞartlarıProgramda Yeterlik için, Program Yeterliklerini asgari düzeyde gerçekleştirmek, Programda mevcut olan Kayıt yaptırılan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin (Z/S) tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak gerekmektedir. Kayıt yaptırılan Seçmeli Dersler başarılmak zorundadır. Müfredat yenileme/değişikliği nedeniyle Dersin Kaldırılması veya Dersin açılmaması durumlarında Bölüm Kurulu Kararıyla değişiklik yapılabilir.Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bölümümüzden donanımlı olarak mezun olan başarılı öğrencilerimiz yüksek lisans ve doktora yaparak akademisyenliğe adım atabilmektedir. Tezsiz yüksek lisans ya da pedagojik formasyon eğitimi alarak lise ve dengi okullarda öğretmenlik yapabilmektedir. Bunların yanında Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, Kültür Bakanlığı, Belediye Kent Arşivleri, Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü, Dış İşleri Bakanlığı gibi çeşitli kamu kurumlarında çalışabilmektedir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030005195


Yeterlilik Adı
Tarih Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 48000 Kötekli/Muğla

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Bölüm bünyesinde Eskiçağ Tarihi, Ortaçağ Tarihi, Yeniçağ Tarihi, Yakınçağ Tarihi, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Genel Türk Tarihi, Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi olmak üzere 7 anabilim dalı mevcuttur. Tarih bölümünün temel hedefi; geçmişten günümüze insanların bir araya gelerek oluşturmuş oldukları toplumların hem kendi içlerinde hem de diğer toplumlarla var olan siyasi, askeri, kültürel ve ekonomik durumlarını, ayrıca bu alanlardaki değişim, gelişim ve birbirlerine olan etkilerini çeşitli yönlerden tarih metoduna uygun bir biçimde objektif olarak değerlendirmelerini sağlamaktır. Böylece tarihi hadiselere bilimsel perspektifte bakan, bunlarla ilgili muhakemede bulunan ve geleceğe dair mantıklı ve kendi içerisinde tutarlı öngörülerde bulunan, modern çağın gereksinimleri doğrultusunda gerekli donanımlara sahip nesiller yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Osmanlı Türkçesini alanı ile ilgili kaynakları okuyabilecek düzeyde kullanır.
  • Eğitim hayatında kalite ve üretkenlik ilkelerini bilir ve bunları eğitimsel faaliyetlerinde kullanır.
  • Tarih alanında bilimsel araştırma yöntemlerini bilir ve bilimsel çalışmalarında bunları uygular.
  • Tarih disiplini sayesinde geçmişin doğru bilgisini arar, geleceği daha iyi yorumlar ve ülkesinin maddi manevi değerlerine katkıda bulunur.
  • Arşivleri tanır ve bilimsel çalışmalarında arşiv kaynaklarını kullanır.
  • Tarihle ilgili kavramları, düşünceleri, bilim dünyasında tanınmamış olguları tanımlayarak analiz eder ve bulgularıyla toplum kalkınmasına perspektif sunar.
  • Tarih disiplini ile ilgili temel kavramları, düşünce ve verileri metodolojik olarak inceler.
  • Tarihi olguların yorum ve sentezlerinde tarafsız ve önyargısız davranmayı; sosyal, bilimsel ve etik değerleri göz önünde bulundurmayı öğrenir ve uygular.
  • Geçmişin ortak kültür mirasını tanıyarak, içinde yaşadığı toplumun gelecekte gelişme yeteneğine olan inancının güçlenmesini sağlar.
  • Geçmişi öğrenerek günümüzü daha iyi değerlendirir.
  • Tarih alanında analitik ve bütünsel bir bakış açısına sahip olur.
  • Tarih disiplini ile ilgili elde ettiği verileri açıklar biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Tarih Programı’nda verilen her bir ders için en az bir ara sınav ve dönem sonu sınavı yapılır. Ayrıca kısa sınav ve ödev değerlendirmesi de yapılabilir. Başarı notuna ara sınav, kısa süreli sınav ve ödevlerin etkisi %40, dönem sonu sınavının ise %60 oranındadır. Bu değerlendirmede; dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve alınan notlar yönetmelikte belirlenen esaslar çerçevesinde 4’lü harf sistemine dönüştürülür. Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (AGNO) ilk ikiyıl/ilk dört yarıyıl sonunda 1.80in altında olanlar bir sonraki dönemden (5. yarıyıldan) ders alamazlar. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun (2,00) üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. Ara yarıyıllarda/yıllarda ise, AGNO hesaplanmasında bu harf notları katsayıları ile değerlendirilir. FF notu alan öğrenci başarısızdır, bu dersi verildiği ilk yarıyılda/yılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır. Başarı notu MM ve GG ile takdir edilen dersler, AGNO hesaplanmasında değerlendirmeye katılmaz.Programda Yeterlik için, Program Yeterliklerini asgari düzeyde gerçekleştirmek, Programda mevcut olan Kayıt yaptırılan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin (Z/S) tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak gerekmektedir. Kayıt yaptırılan Seçmeli Dersler başarılmak zorundadır. Müfredat yenileme/değişikliği nedeniyle Dersin Kaldırılması veya Dersin açılmaması durumlarında Bölüm Kurulu Kararıyla değişiklik yapılabilir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

•Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği  ( FEDEK)

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 21.12.2022/30.09.2025


Giriş Şartı

Lisans Yerleştirme Sınavından Bölüm için belirlenen minimum puanı almış olmak.


Başarma Şartları
Programda Yeterlik için, Program Yeterliklerini asgari düzeyde gerçekleştirmek, Programda mevcut olan Kayıt yaptırılan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin (Z/S) tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak gerekmektedir. Kayıt yaptırılan Seçmeli Dersler başarılmak zorundadır. Müfredat yenileme/değişikliği nedeniyle Dersin Kaldırılması veya Dersin açılmaması durumlarında Bölüm Kurulu Kararıyla değişiklik yapılabilir.Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bölümümüzden donanımlı olarak mezun olan başarılı öğrencilerimiz yüksek lisans ve doktora yaparak akademisyenliğe adım atabilmektedir. Tezsiz yüksek lisans ya da pedagojik formasyon eğitimi alarak lise ve dengi okullarda öğretmenlik yapabilmektedir. Bunların yanında Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü, Kültür Bakanlığı, Belediye Kent Arşivleri, Tapu Kadastro Genel Müdürlüğü, Dış İşleri Bakanlığı gibi çeşitli kamu kurumlarında çalışabilmektedir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030005195

Qualification Title
Department of History
Awarding BodyMugla Sıtkı Koçman University
Awarding Body ContactMuğla Sıtkı Koçman University 48000 Kötekli/Muğla
Awarding Body Urlhttp://www.mu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasHistory and archaeology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The department has seven main branches: Ancient History, Medieval History, Early Modern History, Modern History, History of the Republic of Turkey, General Turkish History, and History of Ottoman Institutions and Civilization. The main objective of the history department is to enable students to objectively evaluate the political, military, cultural, and economic conditions of the societies that people have formed together from the past to the present, both within themselves and with other societies, as well as the changes, developments and interactions in these fields in various ways in accordance with the historical method. In this way, the department aims to train generations equipped with the necessary equipment in line with the requirements of the modern age, who look at historical events from a scientific perspective, make judgments about them, and make logical and consistent predictions about the future within themselves.

Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out as internship or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces.

Description
  • They can read and use related resources written in Ottoman Turkish.
  • They adopt the principles of quality and productivity and use these principles actively in their academic activities.
  • They follow scientific methods in their academic research.
  • Thanks to the history as a discipline they conduct academic research, evaluate their findings and comment on them and promote their countrys both material and moral values.
  • They get accustomed to utilize archives and use them for their academic studies effectively.
  • They identify and analyze the concepts of history, ideas and science and offer a perspective on behalf of the development of their community.
  • They get up to date with basic historical concepts, ideas and analyze data in accordance with historical methods.
  • They adopt the principles of objectivity and unprejudicedness; take into consideration communal, scientific and ethical values while conducting their research.
  • They comprehend common cultural heritage and promote to strengthen the belief for the development of their community in the future.
  • They acquire historical perspective by comparing past and present.
  • They acquire analytic and integral perspective.
  • They can collect the data, organize and present the findings in written and oral form following the historical and scientific methods.
Key Competencies

Has the key competences listed below at an advanced level.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Cultural awareness and competence of expression

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

Further Info

In the History Program at least one midterm exam for each course and a final exam. Assessment quizzes and homework done also. Success midterm grade, the effect of short-term exams and assignments, 40% of the final exam is 60%. In this evaluation, the course instructor, the course, the students mid-term and final exams taken and grades received scores take into account the results of the statistical framework of the principles outlined in the directive is converted to 4-letter system. Students cumulative GPA is created notes (WGPA) two consecutive periods less than 2.00 can not take those lessons to the next period. AA, BA, BB, CB and CC grade, that course is considered successful. A student from the DC and DD, depending on the students graduation is considered AGNOsuna. AGNOsu grade student achievement threshold (2.00) is defined as successful on these courses. December semesters / years, however, WGPA evaluated by calculating the coefficients of these grades. The student who failed a grade of FF, the course is offered in the first semester / year, and continue taking the exam must fulfill the requirements. The grade is appreciated by MM and DD lectures, WGPA participate in the calculation of the assessment.Proficiency in the program to perform the minimum level of proficiency in the program, which is available in the program taken, (a total of 240 ECTS) courses (C / S) of 4.00 and successfully complete all required to have a GPA of at least 2.00. Taken, Elective Courses to be achieved. The curriculum renewal / change of course due to the Abolition of the decision of the Divisional Board or in case of opening of the course are subject to change.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.

2. Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.

Access Requirements

To obtain the minimum grade specified for Undergraduate Placement Exam (LYS)

Conditions for SuccessProficiency in the program to perform the minimum level of proficiency in the program, which is available in the program taken, (a total of 240 ECTS) courses (C / S) of 4.00 and successfully complete all required to have a GPA of at least 2.00. Taken, Elective Courses to be achieved. The curriculum renewal / change of course due to the Abolition of the decision of the Divisional Board or in case of opening of the course are subject to change.Students must obtain a grade average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the program (equivalent to a total of 240 ECTS).
Progression Paths (Relationship Type)

Successful and well-equipped students can follow an academic carrier continuing with M. Sc. or Ph. D. programs after being qualified as Barchelor’s degree. The graduated students who have non-thesis masters degree or equivalent education and pedagogical training can teach in high schools or can be assigned in public institutions, such as General Directorate of State Archives, the Ministry of Culture, the Municipality & City Archives, The General Directorate of Land Registry and Cadastre, The Ministry of Foreign Affairs.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030005195


Qualification Title
Department of History

Awarding Body
Mugla Sıtkı Koçman University

Awarding Body Contact
Muğla Sıtkı Koçman University 48000 Kötekli/Muğla

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The department has seven main branches: Ancient History, Medieval History, Early Modern History, Modern History, History of the Republic of Turkey, General Turkish History, and History of Ottoman Institutions and Civilization. The main objective of the history department is to enable students to objectively evaluate the political, military, cultural, and economic conditions of the societies that people have formed together from the past to the present, both within themselves and with other societies, as well as the changes, developments and interactions in these fields in various ways in accordance with the historical method. In this way, the department aims to train generations equipped with the necessary equipment in line with the requirements of the modern age, who look at historical events from a scientific perspective, make judgments about them, and make logical and consistent predictions about the future within themselves.


Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is carried out as internship or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, health institutions and workplaces.


Description
  • They can read and use related resources written in Ottoman Turkish.
  • They adopt the principles of quality and productivity and use these principles actively in their academic activities.
  • They follow scientific methods in their academic research.
  • Thanks to the history as a discipline they conduct academic research, evaluate their findings and comment on them and promote their countrys both material and moral values.
  • They get accustomed to utilize archives and use them for their academic studies effectively.
  • They identify and analyze the concepts of history, ideas and science and offer a perspective on behalf of the development of their community.
  • They get up to date with basic historical concepts, ideas and analyze data in accordance with historical methods.
  • They adopt the principles of objectivity and unprejudicedness; take into consideration communal, scientific and ethical values while conducting their research.
  • They comprehend common cultural heritage and promote to strengthen the belief for the development of their community in the future.
  • They acquire historical perspective by comparing past and present.
  • They acquire analytic and integral perspective.
  • They can collect the data, organize and present the findings in written and oral form following the historical and scientific methods.

Key Competencies

Has the key competences listed below at an advanced level.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Cultural awareness and competence of expression

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence


Further Info

In the History Program at least one midterm exam for each course and a final exam. Assessment quizzes and homework done also. Success midterm grade, the effect of short-term exams and assignments, 40% of the final exam is 60%. In this evaluation, the course instructor, the course, the students mid-term and final exams taken and grades received scores take into account the results of the statistical framework of the principles outlined in the directive is converted to 4-letter system. Students cumulative GPA is created notes (WGPA) two consecutive periods less than 2.00 can not take those lessons to the next period. AA, BA, BB, CB and CC grade, that course is considered successful. A student from the DC and DD, depending on the students graduation is considered AGNOsuna. AGNOsu grade student achievement threshold (2.00) is defined as successful on these courses. December semesters / years, however, WGPA evaluated by calculating the coefficients of these grades. The student who failed a grade of FF, the course is offered in the first semester / year, and continue taking the exam must fulfill the requirements. The grade is appreciated by MM and DD lectures, WGPA participate in the calculation of the assessment.Proficiency in the program to perform the minimum level of proficiency in the program, which is available in the program taken, (a total of 240 ECTS) courses (C / S) of 4.00 and successfully complete all required to have a GPA of at least 2.00. Taken, Elective Courses to be achieved. The curriculum renewal / change of course due to the Abolition of the decision of the Divisional Board or in case of opening of the course are subject to change.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.

• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Council of Deans.

2. Measurement-Evaluation: How the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student will be measured and evaluated is carried out in line with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in line with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.


Access Requirements

To obtain the minimum grade specified for Undergraduate Placement Exam (LYS)


Conditions for Success
Proficiency in the program to perform the minimum level of proficiency in the program, which is available in the program taken, (a total of 240 ECTS) courses (C / S) of 4.00 and successfully complete all required to have a GPA of at least 2.00. Taken, Elective Courses to be achieved. The curriculum renewal / change of course due to the Abolition of the decision of the Divisional Board or in case of opening of the course are subject to change.Students must obtain a grade average of at least 2.00 out of 4.00 and successfully pass all courses on the program (equivalent to a total of 240 ECTS).

Progression Paths (Relationship Type)

Successful and well-equipped students can follow an academic carrier continuing with M. Sc. or Ph. D. programs after being qualified as Barchelor’s degree. The graduated students who have non-thesis masters degree or equivalent education and pedagogical training can teach in high schools or can be assigned in public institutions, such as General Directorate of State Archives, the Ministry of Culture, the Municipality & City Archives, The General Directorate of Land Registry and Cadastre, The Ministry of Foreign Affairs.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode