Yeterlilik Kodu

TR0030004879

Yeterlilik Adı
Yaşlı Bakımı Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumKırklareli Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKayalı Kampüsü Merkez / KIRKLARELİ
Sorumlu Kurum URLhttp://www.klu.edu.tr/
Yönelim-
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yaşlılara ve engelli yetişkinlere bakım
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alabilmesi
  • Bakım hizmetleri ile ilgili çalışma planlarını hazırlamak ve uygulamak,Yaşlı bireylere yönelik bakım planı hazırlamak, günlük bakımını yapmak,Yaşlı bireylerin çevreleri ile iletişim kurmalarını sağlamak,
  • Yaşlı bireylere yönelik sosyal aktivite organizasyonlarını planlamak ve uygulamak
  • Yaşlı ve bakıma muhtaç bireyin yakınları ile iletişim kurmak,
  • Yaşlı ve bakıma muhtaç bireyin kişisel bakımını yapmak,
  • Çalışma ortamlarında hijyen ve sanitasyon kurallarını uygulamak,
  • Sorumlu olduğu yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerle ilgili bilgileri yetkili ve ilgililere zamanında iletmek
  • Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin sağlık durumları göz önüne alınarak kendilerine uygun jimnastik ve sosyal aktiviteler yaptırmak
  • Görev süresince sağlıklı ve etkili iletişim kurmak,
  • Çalışma ortamlarında gerekli araç-gereç ve teknolojik aygıtları kullanabilmek,
  • Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin öz yaşam çevrelerini düzenlemek,
  • Çalışma süresince gerekli doküman, kayıt, belge ve raporları hazırlamak ve doldurmak,
  • Mesleki hizmet içi etkinliklere katılmak, teknolojik gelişmeleri izlemek, bilgi, deneyim ve uygulama becerilerine sahip olarak yaşlıların yaşam kalitesinin artırılmasına yönelik çalışmalardan oluşmaktadır
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70ine, uygulamaların en az %80ine devam etmiş olması gereklidir.
  • Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar.
  • Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
  • DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır.
  • Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için okul bitirme durumunda genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2.0 olması gerekir.öğrencilerin ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve mesleki seçmeli derslerin ve yaz stajının (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Öğrencilerin fakültelere, yüksekokullara ve meslek yüksekokullarına kayıtları, Yükseköğretim Kurulu ve Üniversitelerarası Kurul tarafından belirlenecek esaslara uygun olarak yapılır. Öğrenciler sınav sonuçlarından aldıkları puanlara göre, girecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme ve yerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM tarafından bir programa yerleştirilen öğrenciler Üniversiteye kayıt işlemlerini yaptırır. Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarına kayıt için; a) Lise veya dengi meslek okulu mezunu olmak; yabancı ülke liselerinden alınan diplomaların ise, denkliğinin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanmış olmak, b) Aşağıda belirtilen sınavların birine girmiş ve bunlardan; 1) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (ÖSYS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş bulunmak, 2) Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş olmak, 3) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (ÖSYS) sonucunda yeterli puanı almış ve ilgili birim tarafından yapılan özel yetenek sınavını başarmış olmak şartları aranır. Kayıt için gerekli belgeler; •Lise veya dengi okul diploması •ÖSYM’ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi.

Başarma Şartlarıöğrencilerin ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve mesleki seçmeli derslerin ve yaz stajının (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir.Yaşlı Bakımı bölümünde ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programdan mezun olanların istihdam alanları şöyle sıralanabilir: •Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Sosyal Hizmetler Müdürlüklerine bağlı özel, vakıf ve devlet huzurevleri ve bakımevlerinde,•Başbakanlık Aile Araştırma Kurumunda, Devlet Planlama Teşkilatı’nda, Aile Danışma Merkezlerinde,•Belediye Huzurevleri ve Bakımevlerinde• Geriatri Hastanelerinde ya da Hastanelerin Geriatri Servis ve Polikliniklerinde •Sivil Toplum Kuruluşları ve Özel kurumlarda yürütülen yaşlı bakımı hizmetlerinde•Yaşlı Bakımevlerinde, Güçsüzler Yurdunda, Yaşlılar için Gündüz Merkezlerinde,• Sağlık Müdürlüklerine bağlı birimlerdeki yaşlıya yönelik evde bakım uygulamaları hizmetlerinde,• UNICEF, ILO ve Gönüllü Kuruluşlarda,• Yaşlının evini düzenleme, korumalı meskenler gibi hizmet veren özel kuruluşlarda uzman gözetiminde çalışabilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030004879


Yeterlilik Adı
Yaşlı Bakımı Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Kırklareli Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Kayalı Kampüsü Merkez / KIRKLARELİ

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alabilmesi
  • Bakım hizmetleri ile ilgili çalışma planlarını hazırlamak ve uygulamak,Yaşlı bireylere yönelik bakım planı hazırlamak, günlük bakımını yapmak,Yaşlı bireylerin çevreleri ile iletişim kurmalarını sağlamak,
  • Yaşlı bireylere yönelik sosyal aktivite organizasyonlarını planlamak ve uygulamak
  • Yaşlı ve bakıma muhtaç bireyin yakınları ile iletişim kurmak,
  • Yaşlı ve bakıma muhtaç bireyin kişisel bakımını yapmak,
  • Çalışma ortamlarında hijyen ve sanitasyon kurallarını uygulamak,
  • Sorumlu olduğu yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerle ilgili bilgileri yetkili ve ilgililere zamanında iletmek
  • Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin sağlık durumları göz önüne alınarak kendilerine uygun jimnastik ve sosyal aktiviteler yaptırmak
  • Görev süresince sağlıklı ve etkili iletişim kurmak,
  • Çalışma ortamlarında gerekli araç-gereç ve teknolojik aygıtları kullanabilmek,
  • Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin öz yaşam çevrelerini düzenlemek,
  • Çalışma süresince gerekli doküman, kayıt, belge ve raporları hazırlamak ve doldurmak,
  • Mesleki hizmet içi etkinliklere katılmak, teknolojik gelişmeleri izlemek, bilgi, deneyim ve uygulama becerilerine sahip olarak yaşlıların yaşam kalitesinin artırılmasına yönelik çalışmalardan oluşmaktadır

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70ine, uygulamaların en az %80ine devam etmiş olması gereklidir.
  • Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar.
  • Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
  • DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır.
  • Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için okul bitirme durumunda genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2.0 olması gerekir.öğrencilerin ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve mesleki seçmeli derslerin ve yaz stajının (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Öğrencilerin fakültelere, yüksekokullara ve meslek yüksekokullarına kayıtları, Yükseköğretim Kurulu ve Üniversitelerarası Kurul tarafından belirlenecek esaslara uygun olarak yapılır. Öğrenciler sınav sonuçlarından aldıkları puanlara göre, girecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme ve yerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM tarafından bir programa yerleştirilen öğrenciler Üniversiteye kayıt işlemlerini yaptırır. Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarına kayıt için; a) Lise veya dengi meslek okulu mezunu olmak; yabancı ülke liselerinden alınan diplomaların ise, denkliğinin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanmış olmak, b) Aşağıda belirtilen sınavların birine girmiş ve bunlardan; 1) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (ÖSYS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş bulunmak, 2) Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş olmak, 3) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (ÖSYS) sonucunda yeterli puanı almış ve ilgili birim tarafından yapılan özel yetenek sınavını başarmış olmak şartları aranır. Kayıt için gerekli belgeler; •Lise veya dengi okul diploması •ÖSYM’ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi.


Başarma Şartları
öğrencilerin ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve mesleki seçmeli derslerin ve yaz stajının (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekir.Yaşlı Bakımı bölümünde ön lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Programdan mezun olanların istihdam alanları şöyle sıralanabilir: •Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Sosyal Hizmetler Müdürlüklerine bağlı özel, vakıf ve devlet huzurevleri ve bakımevlerinde,•Başbakanlık Aile Araştırma Kurumunda, Devlet Planlama Teşkilatı’nda, Aile Danışma Merkezlerinde,•Belediye Huzurevleri ve Bakımevlerinde• Geriatri Hastanelerinde ya da Hastanelerin Geriatri Servis ve Polikliniklerinde •Sivil Toplum Kuruluşları ve Özel kurumlarda yürütülen yaşlı bakımı hizmetlerinde•Yaşlı Bakımevlerinde, Güçsüzler Yurdunda, Yaşlılar için Gündüz Merkezlerinde,• Sağlık Müdürlüklerine bağlı birimlerdeki yaşlıya yönelik evde bakım uygulamaları hizmetlerinde,• UNICEF, ILO ve Gönüllü Kuruluşlarda,• Yaşlının evini düzenleme, korumalı meskenler gibi hizmet veren özel kuruluşlarda uzman gözetiminde çalışabilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030004879

Qualification Title
Associate Diploma in Geriatric Care
Awarding BodyKırklareli University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.klu.edu.tr/
Orientation-
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasCare of the elderly and disabled adults
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning EnvironmentsIn order to have an associate degree upon completion of the students, the students at the program must complete all of the subjects which are compulsory and vocationally elective and internship (equal to 120 AKTS in total) and have a general weighted grade average of at least 2.00 out of 4.00.In order to successfully complete the program, all of the courses available in the program (120 ECTS) to pass, on a 4.00 weighted grade point average of at least 2.0 to obtain the required.
Description To be able to take necessary precautions for health and work safety in the work environment To be able to prepare and apply work plans for care servicesTo be able to prepare a care plan for the elderly and to carry out daily care To be able to help the elderly communicate with their environment To be able to plan and carry out social activities for the elderly To be able to communicate with the relatives of the elderly who require care To be able to carry out personal care of the elderly who require care To be able to comply with hygen and sanitation rules in the work environmentTo be able to convey the information of the elderly to the authorities in time To be able to have the elderly do appropriate gymnastics and social activities taking their health condition into consideration To be able to communicate well during the duty To be able to use the necessary equipments and technological devices in the work environment To be able to organize self-life environments of the elderly To be able to prepare and fill necessary document, record, file and reports during the work To be able to attend to inservice activities; to keep up with technological developments; to be able to use professional knowledge, experience and practice skills to enhance life quality of the elderly
Key Competencies-
Further Info Every student must sign up for the subjects at the beginning of the semester, and attend at least 70 % of the classes and 80 % of the applications to be able to sit for the semester end examination. Students must sit for at least 1 mid-term exam and 1 semester end examination for each subject. The students who take the grades of AA, BA, BB, CB and CC from a subject become successful at the subject. The grades of DC and DD are conditional pass grades. In order to become successful at a subject which a student takes, he or she has to have at least 2.0 general weighted grade average (GANO) when graduating from the school. In order to have an associate degree upon completion of the students, the students at the program must complete all of the subjects which are compulsory and vocationally elective and internship (equal to 120 AKTS in total) and have a general weighted grade average of at least 2.00 out of 4.00.
Quality Assurance-
Access RequirementsStudents are registered to the faculties, higher schools and vocational higher education, in accordance with the principles adopted by the Board of Higher Education and Intercollegiate. Exam results of students according to their score will enter the preferences section by ordering the preferred forms, the student selection and placement centre (SSPC) send. SSPC will request the registration process by the university students placed in a program. Faculties, colleges and vocational higher education for the record; a) have graduated from high school or vocational school, high school diplomas received from a foreign country, the equivalence to be approved by the Ministry of Education, b) The following examinations and entered one of them; 1) Student Selection and Placement (University Entrance Exam) as a result of the relevant department of the University in the academic year that have placed with the central placement system, 2) Examination for Foreign Students (YOS) as a result of the relevant department of the University in the faculty to be placed with the central placement system, 3) Student Selection and Placement (University Entrance Exam) and as a result of the unit received a score high enough to be managed by the conditions of the special skill test is required. Documents required for registration; 1 - High school diploma or equivalent education 2 - the outcome document of the placement from SSPC .
Conditions for SuccessIn order to have an associate degree upon completion of the students, the students at the program must complete all of the subjects which are compulsory and vocationally elective and internship (equal to 120 AKTS in total) and have a general weighted grade average of at least 2.00 out of 4.00.In order to successfully complete the program, all of the courses available in the program (120 ECTS) to pass, on a 4.00 weighted grade point average of at least 2.0 to obtain the required.
Progression Paths (Relationship Type)Employment of the graduates of the program areas listed as follows: 1) Social Services Directorate is being carried out on aged care services, private, foundation and government nursing homes and nursing homes, 2) The Prime Ministry Family Research Institution, the State Planning Organization, Family Counselling Centres, 3) Municipal homes for the elderly and nursing homes 4) Geriatrics Hospitals and clinics or hospitals, geriatric service 5) Non-Governmental Organizations and private institutions, aged care services carried out 6) the elderly in nursing homes, powerless home, the day-centres for the elderly, 7) Health Directorates units for elderly home care services, applications, 8), UNICEF, ILO, and voluntary organizations, 9) Edit the elderly persons house; a private corporation specialized in providing services under the supervision of the protected work, such as dwellings.
Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030004879


Qualification Title
Associate Diploma in Geriatric Care

Awarding Body
Kırklareli University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
In order to have an associate degree upon completion of the students, the students at the program must complete all of the subjects which are compulsory and vocationally elective and internship (equal to 120 AKTS in total) and have a general weighted grade average of at least 2.00 out of 4.00.In order to successfully complete the program, all of the courses available in the program (120 ECTS) to pass, on a 4.00 weighted grade point average of at least 2.0 to obtain the required.

Description
To be able to take necessary precautions for health and work safety in the work environment To be able to prepare and apply work plans for care servicesTo be able to prepare a care plan for the elderly and to carry out daily care To be able to help the elderly communicate with their environment To be able to plan and carry out social activities for the elderly To be able to communicate with the relatives of the elderly who require care To be able to carry out personal care of the elderly who require care To be able to comply with hygen and sanitation rules in the work environmentTo be able to convey the information of the elderly to the authorities in time To be able to have the elderly do appropriate gymnastics and social activities taking their health condition into consideration To be able to communicate well during the duty To be able to use the necessary equipments and technological devices in the work environment To be able to organize self-life environments of the elderly To be able to prepare and fill necessary document, record, file and reports during the work To be able to attend to inservice activities; to keep up with technological developments; to be able to use professional knowledge, experience and practice skills to enhance life quality of the elderly

Key Competencies
-

Further Info
Every student must sign up for the subjects at the beginning of the semester, and attend at least 70 % of the classes and 80 % of the applications to be able to sit for the semester end examination. Students must sit for at least 1 mid-term exam and 1 semester end examination for each subject. The students who take the grades of AA, BA, BB, CB and CC from a subject become successful at the subject. The grades of DC and DD are conditional pass grades. In order to become successful at a subject which a student takes, he or she has to have at least 2.0 general weighted grade average (GANO) when graduating from the school. In order to have an associate degree upon completion of the students, the students at the program must complete all of the subjects which are compulsory and vocationally elective and internship (equal to 120 AKTS in total) and have a general weighted grade average of at least 2.00 out of 4.00.

Quality Assurance
-

Access Requirements
Students are registered to the faculties, higher schools and vocational higher education, in accordance with the principles adopted by the Board of Higher Education and Intercollegiate. Exam results of students according to their score will enter the preferences section by ordering the preferred forms, the student selection and placement centre (SSPC) send. SSPC will request the registration process by the university students placed in a program. Faculties, colleges and vocational higher education for the record; a) have graduated from high school or vocational school, high school diplomas received from a foreign country, the equivalence to be approved by the Ministry of Education, b) The following examinations and entered one of them; 1) Student Selection and Placement (University Entrance Exam) as a result of the relevant department of the University in the academic year that have placed with the central placement system, 2) Examination for Foreign Students (YOS) as a result of the relevant department of the University in the faculty to be placed with the central placement system, 3) Student Selection and Placement (University Entrance Exam) and as a result of the unit received a score high enough to be managed by the conditions of the special skill test is required. Documents required for registration; 1 - High school diploma or equivalent education 2 - the outcome document of the placement from SSPC .

Conditions for Success
In order to have an associate degree upon completion of the students, the students at the program must complete all of the subjects which are compulsory and vocationally elective and internship (equal to 120 AKTS in total) and have a general weighted grade average of at least 2.00 out of 4.00.In order to successfully complete the program, all of the courses available in the program (120 ECTS) to pass, on a 4.00 weighted grade point average of at least 2.0 to obtain the required.

Progression Paths (Relationship Type)
Employment of the graduates of the program areas listed as follows: 1) Social Services Directorate is being carried out on aged care services, private, foundation and government nursing homes and nursing homes, 2) The Prime Ministry Family Research Institution, the State Planning Organization, Family Counselling Centres, 3) Municipal homes for the elderly and nursing homes 4) Geriatrics Hospitals and clinics or hospitals, geriatric service 5) Non-Governmental Organizations and private institutions, aged care services carried out 6) the elderly in nursing homes, powerless home, the day-centres for the elderly, 7) Health Directorates units for elderly home care services, applications, 8), UNICEF, ILO, and voluntary organizations, 9) Edit the elderly persons house; a private corporation specialized in providing services under the supervision of the protected work, such as dwellings.

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address