Yeterlilik Kodu

TR0030005074

Yeterlilik Adı
Yaşlı Bakımı Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumKahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörlüğü, Avşar Yerleşkesi Batı Çevreyolu Blv. No: 251/A 46050 - Onikişubat /Kahramanmaraş
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ksu.edu.tr
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yaşlılara ve engelli yetişkinlere bakım
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri120
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak dört yarıyıllık bir programı kapsayan ve mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Yaşlıların yaşam kalitesini artıran, onlara saygılı ve empatik bir yaklaşım benimseyen, aynı zamanda sosyal, psikolojik ve fiziksel bakım hizmetlerini sunabilen uzmanlar yetiştirmektir.

Ayrıca, programda yaşlıların yaşadığı sağlık sorunları, bakım gereksinimleri ve bu alandaki etik değerler üzerine de eğitim verilir. Bu eğitim, öğrencilerin yaşlıların bakımıyla ilgili sorunlara yönelik çözüm üretebilen, aynı zamanda yaşlıların toplumla entegrasyonunu destekleyen bir anlayış geliştirmelerine yardımcı olur.

Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yaşlının gereksinimlerini bilme ve ona göre bakım planı hazırlamaYaşlının ailesi, doktor, huzurevi ve bakımevi personeline bilgi verme.
  • Sağlık personelinin yazmış olduğu ilaçların alınmasını sağlama Yaşlı bireylerin çevreleri ile iletişim kurmalarını sağlama.
  • Sağlık personelinin kontrolünde bedensel ve psikolojik rahatsızlıklarında yardımcı olma.
  • Sağlık personelinin önerdiği günlük egzersizleri yaptırmaYaşlıya yemek yemesinde yardımcı olma, gerekirse yedirme.
  • Gerekli araç ve gereci kullanma ve temizliğini yapmaKendi sağlığı ve iş güvenliği için önlem alma.
  • Çalışma süresince gerekli döküman, kayıt belge ve raporları hazırlama ve doldurmaMesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma.
  • Yaşlı bireylere yönelik sosyal aktivite organizasyonlarını planlama ve uygulama.
  • Mesleki hizmet içi etkinliklere katılmak, teknolojik gelişmeleri izlemek gibi çalışmalarla bilgi, deneyim ve uygulama becerilerini sürekli geliştirmeMesleki uygulamalar sırasında ortaya çıkabilecek problemleri sağlıklı biçimde çözebilme becerisi kazanma.
  • Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi uygulayabilme becerisi ve alışkanlığı kazanma.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda gerekli el becerisi kazanma.
  • Sağlık alanı ile ilgili temel bilgi düzeyine sahip olma
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Bir öğrencinin bir dersten başarı notu; o derse ait yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı düzeyi, ara sınavların not ortalaması ve yarıyıl sonu veya yılsonunda aldığı not birlikte değerlendirilerek sınıfın başarı düzeyine göre belirlenir. İlgili öğretim elemanı uygun gördüğü takdirde; derse bağlı ödev, laboratuvar ve proje çalışmaları ile haberli olarak yapılan kısa sınavları tek bir ara sınav olarak değerlendirebilir.

(2) Bu değerlendirmede yarıyıl sonu veya yılsonu sınavından alınan notun başarı notuna katkısı %60 olarak alınır. Bu değerlendirme sonunda her öğrenciye, dersi veren öğretim elemanı tarafından aşağıdaki harf notlarından biri yarıyıl sonu veya yılsonu başarı notu olarak takdir olunur.

(3) Öğrencilere her ders için 100 puan üzerinden verilen not, harf notu şekline dönüştürülerek bir başarı notu takdir edilir. Bu çevirme işleminde öğrenciye aldığı puan karşılığında aşağıda katsayısı gösterilen harf notundan daha düşük harf notu verilemez. Harf notları, 100 puan üzerinden alınan notların dağılımı, sınıf ortalaması ve ilgili öğretim üyesinin takdirine bağlı olarak oluşturulur.

(4) İlgili öğretim üyesi 100 puan üzerinden verdiği ham başarı notlarının karşılığı olan harf notlarını ilan eder.

(5) Harfli notlar, başarı notu, değerlendirme ve not aralıkları aşağıdaki tabloda verilmiştir:

(6) a) Bir dersten AA, BA, BB, CB veya CC notlarından birini almış olan bir öğrenci o dersi başarmış sayılır.

b) Bir dersten DC veya DD alan bir öğrenci en az 2.00 GNO ya erişmiş olmak koşulu ile o dersi başarmış sayılır.

c) Bir dersten FD veya FF alan bir öğrenci o dersi başaramamış sayılır.

(7) Kredisiz derslerin ve stajların değerlendirmesi, devamsızlık ve mazeretli durumlarda aşağıdaki notlardan birisi verilir:

a) (MF) Muaf notu: Yatay veya dikey geçiş yolu ile veya ÖSYS ile Üniversiteye kaydolan öğrencilere, daha önce almış oldukları ve denkliği, bölüm başkanlığının önerisi üzerine birim yönetim kurullarınca kabul edilen dersler için öğrencilere verilir.

b) (YE) Yeterli notu: Kredisiz derslerden geçen veya staj çalışmasını başarı ile tamamlayan öğrencilere verilir.

c) (YS) Yetersiz notu: Kredisiz derslerde veya staj çalışmasında başarısız olan öğrencilere verilir.

ç) (DS) Devamsız notu: Derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilere verilir.

d) (E) Eksik notu: Ara sınav, yarıyıl sonu veya yılsonu sınavına girmeye hak kazandığı halde, hastalık veya geçerli başka bir nedenle bu sınavlara giremeyen ve mazereti ilgili yönetim kurulu tarafından kabul edilen öğrenciye verilir.

(E) notu verilen her dersin eksik sınavı, mazeret sınavları sırasında yapılır. Öğrencinin bu sınavda aldığı not yarıyıl sonu sınavının notu olarak değerlendirilir. Bu sınava girmeyen öğrencinin notu harfli nota dönüştürülür.

(8) (YE), (MF) ve (YS) notu not ortalaması hesabında dikkate alınmaz. (DS) notu, not ortalaması hesabında (FF) notu gibi işlem görür.

(9) Sınavlarda kopya yapan, kopya girişiminde bulunan, sınava hile karıştıran, kopya çektiği ilgili öğretim elemanınca sınav evrakının incelenmesi sonucunda anlaşılan öğrenciye, o sınav için 0 verilir ve hakkında tutanak tutularak disiplin soruşturması açılır.

(10) Entegre eğitim sistemi uygulayan tıp fakültesinde sınavların değerlendirilmesi ve öğrenci başarısı ile ilgili hususlar, ilgili birim tarafından düzenlenir.

Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.

Bu programda 30 gün staj zorunluluğu bulunmaktadır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Yaşlı bakım Programı, Mesleki Eğitim Akreditasyon Kurulu (MEDEK) tarafından yapılan değerlendirme sonucunda 01.01.2025 -31.12.2028tarihleri arasında geçerli olmak üzere Tam Akreditasyon almaya hak kazanmıştır.

 

Giriş Şartı

YÖK’ün ilgili mevzuati dogrultusunda ÖSYM tarafindan belirlenir.

Başarma ŞartlarıProgramı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir. Bu programda 30 gün staj zorunluluğu bulunmaktadır.Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir. Bu programda 30 gün staj zorunluluğu bulunmaktadır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Aile ve Sosyal politikalar Müdürlüklerine bağlı özel, vakıf ve devlet huzurevleri ve bakımevlerinde, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumunda, Devlet Planlama Teşkilatı’nda, Aile Danışma Merkezlerinde, Belediye huzurevleri ve bakımevlerinde Geriatri Hastanelerinde ya da hastanelerin geriatri servis ve polikliniklerinde Sivil Toplum Kuruluşları ve özel kurumlarda yürütülen yaşlı bakımı hizmetlerinde Yaşlı bakımevlerinde, güçsüzler yurdunda, yaşlılar için gündüz merkezlerinde, Sağlık Müdürlüklerine bağlı birimlerdeki yaşlıya yönelik evde bakım uygulamaları hizmetlerinde, UNICEF, ILO ve gönüllü kuruluşlarda, Yaşlının evini düzenleme, korumalı meskenler gibi hizmet veren özel kuruluşlarda uzman gözetiminde çalışabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030005074


Yeterlilik Adı
Yaşlı Bakımı Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörlüğü, Avşar Yerleşkesi Batı Çevreyolu Blv. No: 251/A 46050 - Onikişubat /Kahramanmaraş

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
120

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak dört yarıyıllık bir programı kapsayan ve mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Yaşlıların yaşam kalitesini artıran, onlara saygılı ve empatik bir yaklaşım benimseyen, aynı zamanda sosyal, psikolojik ve fiziksel bakım hizmetlerini sunabilen uzmanlar yetiştirmektir.

Ayrıca, programda yaşlıların yaşadığı sağlık sorunları, bakım gereksinimleri ve bu alandaki etik değerler üzerine de eğitim verilir. Bu eğitim, öğrencilerin yaşlıların bakımıyla ilgili sorunlara yönelik çözüm üretebilen, aynı zamanda yaşlıların toplumla entegrasyonunu destekleyen bir anlayış geliştirmelerine yardımcı olur.


Öğrenme Ortamları

Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yaşlının gereksinimlerini bilme ve ona göre bakım planı hazırlamaYaşlının ailesi, doktor, huzurevi ve bakımevi personeline bilgi verme.
  • Sağlık personelinin yazmış olduğu ilaçların alınmasını sağlama Yaşlı bireylerin çevreleri ile iletişim kurmalarını sağlama.
  • Sağlık personelinin kontrolünde bedensel ve psikolojik rahatsızlıklarında yardımcı olma.
  • Sağlık personelinin önerdiği günlük egzersizleri yaptırmaYaşlıya yemek yemesinde yardımcı olma, gerekirse yedirme.
  • Gerekli araç ve gereci kullanma ve temizliğini yapmaKendi sağlığı ve iş güvenliği için önlem alma.
  • Çalışma süresince gerekli döküman, kayıt belge ve raporları hazırlama ve doldurmaMesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma.
  • Yaşlı bireylere yönelik sosyal aktivite organizasyonlarını planlama ve uygulama.
  • Mesleki hizmet içi etkinliklere katılmak, teknolojik gelişmeleri izlemek gibi çalışmalarla bilgi, deneyim ve uygulama becerilerini sürekli geliştirmeMesleki uygulamalar sırasında ortaya çıkabilecek problemleri sağlıklı biçimde çözebilme becerisi kazanma.
  • Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve antisepsi uygulayabilme becerisi ve alışkanlığı kazanma.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda gerekli el becerisi kazanma.
  • Sağlık alanı ile ilgili temel bilgi düzeyine sahip olma

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Bir öğrencinin bir dersten başarı notu; o derse ait yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı düzeyi, ara sınavların not ortalaması ve yarıyıl sonu veya yılsonunda aldığı not birlikte değerlendirilerek sınıfın başarı düzeyine göre belirlenir. İlgili öğretim elemanı uygun gördüğü takdirde; derse bağlı ödev, laboratuvar ve proje çalışmaları ile haberli olarak yapılan kısa sınavları tek bir ara sınav olarak değerlendirebilir.

(2) Bu değerlendirmede yarıyıl sonu veya yılsonu sınavından alınan notun başarı notuna katkısı %60 olarak alınır. Bu değerlendirme sonunda her öğrenciye, dersi veren öğretim elemanı tarafından aşağıdaki harf notlarından biri yarıyıl sonu veya yılsonu başarı notu olarak takdir olunur.

(3) Öğrencilere her ders için 100 puan üzerinden verilen not, harf notu şekline dönüştürülerek bir başarı notu takdir edilir. Bu çevirme işleminde öğrenciye aldığı puan karşılığında aşağıda katsayısı gösterilen harf notundan daha düşük harf notu verilemez. Harf notları, 100 puan üzerinden alınan notların dağılımı, sınıf ortalaması ve ilgili öğretim üyesinin takdirine bağlı olarak oluşturulur.

(4) İlgili öğretim üyesi 100 puan üzerinden verdiği ham başarı notlarının karşılığı olan harf notlarını ilan eder.

(5) Harfli notlar, başarı notu, değerlendirme ve not aralıkları aşağıdaki tabloda verilmiştir:

(6) a) Bir dersten AA, BA, BB, CB veya CC notlarından birini almış olan bir öğrenci o dersi başarmış sayılır.

b) Bir dersten DC veya DD alan bir öğrenci en az 2.00 GNO ya erişmiş olmak koşulu ile o dersi başarmış sayılır.

c) Bir dersten FD veya FF alan bir öğrenci o dersi başaramamış sayılır.

(7) Kredisiz derslerin ve stajların değerlendirmesi, devamsızlık ve mazeretli durumlarda aşağıdaki notlardan birisi verilir:

a) (MF) Muaf notu: Yatay veya dikey geçiş yolu ile veya ÖSYS ile Üniversiteye kaydolan öğrencilere, daha önce almış oldukları ve denkliği, bölüm başkanlığının önerisi üzerine birim yönetim kurullarınca kabul edilen dersler için öğrencilere verilir.

b) (YE) Yeterli notu: Kredisiz derslerden geçen veya staj çalışmasını başarı ile tamamlayan öğrencilere verilir.

c) (YS) Yetersiz notu: Kredisiz derslerde veya staj çalışmasında başarısız olan öğrencilere verilir.

ç) (DS) Devamsız notu: Derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilere verilir.

d) (E) Eksik notu: Ara sınav, yarıyıl sonu veya yılsonu sınavına girmeye hak kazandığı halde, hastalık veya geçerli başka bir nedenle bu sınavlara giremeyen ve mazereti ilgili yönetim kurulu tarafından kabul edilen öğrenciye verilir.

(E) notu verilen her dersin eksik sınavı, mazeret sınavları sırasında yapılır. Öğrencinin bu sınavda aldığı not yarıyıl sonu sınavının notu olarak değerlendirilir. Bu sınava girmeyen öğrencinin notu harfli nota dönüştürülür.

(8) (YE), (MF) ve (YS) notu not ortalaması hesabında dikkate alınmaz. (DS) notu, not ortalaması hesabında (FF) notu gibi işlem görür.

(9) Sınavlarda kopya yapan, kopya girişiminde bulunan, sınava hile karıştıran, kopya çektiği ilgili öğretim elemanınca sınav evrakının incelenmesi sonucunda anlaşılan öğrenciye, o sınav için 0 verilir ve hakkında tutanak tutularak disiplin soruşturması açılır.

(10) Entegre eğitim sistemi uygulayan tıp fakültesinde sınavların değerlendirilmesi ve öğrenci başarısı ile ilgili hususlar, ilgili birim tarafından düzenlenir.

Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.

Bu programda 30 gün staj zorunluluğu bulunmaktadır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu” nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Yaşlı bakım Programı, Mesleki Eğitim Akreditasyon Kurulu (MEDEK) tarafından yapılan değerlendirme sonucunda 01.01.2025 -31.12.2028tarihleri arasında geçerli olmak üzere Tam Akreditasyon almaya hak kazanmıştır.

 


Giriş Şartı

YÖK’ün ilgili mevzuati dogrultusunda ÖSYM tarafindan belirlenir.


Başarma Şartları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir. Bu programda 30 gün staj zorunluluğu bulunmaktadır.Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir. Bu programda 30 gün staj zorunluluğu bulunmaktadır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütüldüğü Aile ve Sosyal politikalar Müdürlüklerine bağlı özel, vakıf ve devlet huzurevleri ve bakımevlerinde, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumunda, Devlet Planlama Teşkilatı’nda, Aile Danışma Merkezlerinde, Belediye huzurevleri ve bakımevlerinde Geriatri Hastanelerinde ya da hastanelerin geriatri servis ve polikliniklerinde Sivil Toplum Kuruluşları ve özel kurumlarda yürütülen yaşlı bakımı hizmetlerinde Yaşlı bakımevlerinde, güçsüzler yurdunda, yaşlılar için gündüz merkezlerinde, Sağlık Müdürlüklerine bağlı birimlerdeki yaşlıya yönelik evde bakım uygulamaları hizmetlerinde, UNICEF, ILO ve gönüllü kuruluşlarda, Yaşlının evini düzenleme, korumalı meskenler gibi hizmet veren özel kuruluşlarda uzman gözetiminde çalışabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030005074

Qualification Title
Associate Diploma in Geriatric Care
Awarding BodyKahramanmaraş Sütçü İmam University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.ksu.edu.tr
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasCare of the elderly and disabled adults
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile

It is a higher education program that covers a four-semester program based on secondary school qualifications and provides vocational training.

It aims to train experts who increase the quality of life of the elderly, adopt a respectful and empathetic approach to them, and can also provide social, psychological and physical care services.

In addition, the program also provides training on the health problems experienced by the elderly, their care needs and ethical values ​​in this area. This training helps students develop an understanding that can produce solutions to problems related to the care of the elderly and also supports the integration of the elderly into society.

Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance learning.

Description
  • Knowing the elderlys needs and preparing a care plan fort hem. Giving information to the elderlys family, doktor, resthome and nursery staffproviding the use of drugs written by health persone.
  • lProvide the elderly people to comminicate with their enviroment.
  • Helping their physical and psychological discomfort under the control of health staff.
  • Doing daily exercises recommended by health staff
  • Helping them while they are eating, if necessary feed them yourselfUsing necessary tools and equipment and cleaning them.
  • Taking precautions for their own health and safety
  • Prepares and fills registration certificate required documentation and reports during the study period
  • Being aware of professional and ethical responsibility.
  • Organizing social activities for elderly people to plan and implementJoin vocational and in-service training programs and developes their ability to knowledge and experience as technological developments to watch.
  • To win the ability of the solving the problems that may arise during the professional practice in a healthy way.
  • To win the ability of the application of sterilization, disinfection and antisepsis.
  • To win the necessary hand skill of the applications related to the field.
  • To have a basic level of knowledge related to the field of health
Key Competencies
  • Cultural awareness and expression competence
  • Reading and writing competence
  • Multilingual competence
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
Further Info

(1) Final grade is calculated taking into account a student’s performance during semesters, his/ her grade average obtained in mid-term exams, grades obtained at the end of semesters and that obtained at the end of the academic year as well as success level of the group s/he belongs to. Instructors assigned with courses are free to evaluate/ take course-related assignment, lab work, project work and quizzes as a single midterm exam. Instructors assigned with courses are free to evaluate/ take course-related assignment, lab work, project work and quizzes as a single midterm exam.

(2) This kind of evaluation requires 60% of grades taken from exams administered at the end of each semester or academic year to be involved in the final grade.

(3) Students’ numerical grades are converted to letter grades. Letter grades, distribution of numerical grades across 100 points and class average are under the initiative of the instructor.

(4) Instructors are supposed to announce the system he used in converting numerical grades to letter grades.

(5) Coefficients of letter grades are given below.

(6)a) Students who receive a passing grade (AA, BA, BB, CB and CC) from a course are considered successful.

b) DC and DD are conditionally passing grades. Students whose Grade Point Average is not below 2.00/4.00 are considered successful in the courses they obtain one of these grades.

c) Students who obtain FD or FF are considered unsuccessful.

(7) In the evaluation of non-credit courses and non-credit internship, non-continuance enrolment and excuses students receive the following grades:

a) MF (Exempt): Graded to undergraduate transfer students, vertical transfer students and freshmen admitted to university in accordance with the result of University Entrance Examination in Turkey receive for the courses previously succeeded as long as they the courses are accredited by boards of related academic units.

b) YE (Sufficient): Graded to students who passed non-credit courses or who successfully completed their internship.

c) YS (Insufficient): Graded to students who failed non-credit courses or internship.

d) DS (Non-attendance): Graded to students who did not enrol in classes.

e) E (Excused): Graded to students who were not able to take a midterm exam, a final exam administered at the end of a semester or an academic year due to a medical reason or other excuses that are confirmed by the boards of related academic unit. These students are supposed to take the exam in concern during the week scheduled for excuse exams. The grades students obtain from these exams are considered as the one they obtain from final exam at the end of the semester. Numerical grades of students who did not take these exams are converted to letter grades.

(8) MF, YE and YS are not taken into account in the calculation of grade point averages. DS is considered as FF in the calculation of grade point averages.

(9) Students charged with cheating on examinations are graded 0 (Zero) for the concerning exam and they are exposed to disciplinary proceeding for the case in question.

(10) In the Faculty of Medicine adopting an integrated education system, issues concerning assessment procedure and student success are designed by the related unit. To successfully complete the program, all the courses available in the program (120 ECTS) to pass to obtain a CGPA of at least 2.00 on a 4.00 scale is required. This program requires 30 days of practical training.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum: The minimum standards and The criteria are determined by the Council of Higher Education.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out according to the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation

The Elderly Care Program has been awarded Full Accreditation, valid between 01.01.2025 - 31.12.2028, as a result of the evaluation made by the Vocational Education Accreditation Board (MEDEK).

 

Access Requirements

It is determined by ÖSYM in accordance with the relevant legislation of CoHE.

Conditions for SuccessTo successfully complete the program, all the courses available in the program (120 ECTS) to pass to obtain a CGPA of at least 2.00 on a 4.00 scale is required. This program requires 30 days of practical training. To successfully complete the program, all the courses available in the program (120 ECTS) to pass to obtain a CGPA of at least 2.00 on a 4.00 scale is required. This program requires 30 days of practical training.
Progression Paths (Relationship Type)

Specifically related to the Family and Social Policies Directorate conducted elderly care services, foundations, and government nursing homes and nursing homes, Prime Ministry Family Research Council, the State Planning Organization, Family Counseling Centers, Municipal rest homes and geriatric hospitals, nursing homes, geriatric hospitals or private clinics and NGOs nursing homes, elderly care, elderly care institutions carried out the weak residence for the elderly, day centers, home care practices for elderly care units Directorates of Health, UNICEF, ILO and voluntary organizations, the elderly peoples home arrangement, which serves as proof dwellings, private organizations can work under the supervision of an expert.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030005074


Qualification Title
Associate Diploma in Geriatric Care

Awarding Body
Kahramanmaraş Sütçü İmam University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile

It is a higher education program that covers a four-semester program based on secondary school qualifications and provides vocational training.

It aims to train experts who increase the quality of life of the elderly, adopt a respectful and empathetic approach to them, and can also provide social, psychological and physical care services.

In addition, the program also provides training on the health problems experienced by the elderly, their care needs and ethical values ​​in this area. This training helps students develop an understanding that can produce solutions to problems related to the care of the elderly and also supports the integration of the elderly into society.


Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance learning.


Description
  • Knowing the elderlys needs and preparing a care plan fort hem. Giving information to the elderlys family, doktor, resthome and nursery staffproviding the use of drugs written by health persone.
  • lProvide the elderly people to comminicate with their enviroment.
  • Helping their physical and psychological discomfort under the control of health staff.
  • Doing daily exercises recommended by health staff
  • Helping them while they are eating, if necessary feed them yourselfUsing necessary tools and equipment and cleaning them.
  • Taking precautions for their own health and safety
  • Prepares and fills registration certificate required documentation and reports during the study period
  • Being aware of professional and ethical responsibility.
  • Organizing social activities for elderly people to plan and implementJoin vocational and in-service training programs and developes their ability to knowledge and experience as technological developments to watch.
  • To win the ability of the solving the problems that may arise during the professional practice in a healthy way.
  • To win the ability of the application of sterilization, disinfection and antisepsis.
  • To win the necessary hand skill of the applications related to the field.
  • To have a basic level of knowledge related to the field of health

Key Competencies
  • Cultural awareness and expression competence
  • Reading and writing competence
  • Multilingual competence
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence

Further Info

(1) Final grade is calculated taking into account a student’s performance during semesters, his/ her grade average obtained in mid-term exams, grades obtained at the end of semesters and that obtained at the end of the academic year as well as success level of the group s/he belongs to. Instructors assigned with courses are free to evaluate/ take course-related assignment, lab work, project work and quizzes as a single midterm exam. Instructors assigned with courses are free to evaluate/ take course-related assignment, lab work, project work and quizzes as a single midterm exam.

(2) This kind of evaluation requires 60% of grades taken from exams administered at the end of each semester or academic year to be involved in the final grade.

(3) Students’ numerical grades are converted to letter grades. Letter grades, distribution of numerical grades across 100 points and class average are under the initiative of the instructor.

(4) Instructors are supposed to announce the system he used in converting numerical grades to letter grades.

(5) Coefficients of letter grades are given below.

(6)a) Students who receive a passing grade (AA, BA, BB, CB and CC) from a course are considered successful.

b) DC and DD are conditionally passing grades. Students whose Grade Point Average is not below 2.00/4.00 are considered successful in the courses they obtain one of these grades.

c) Students who obtain FD or FF are considered unsuccessful.

(7) In the evaluation of non-credit courses and non-credit internship, non-continuance enrolment and excuses students receive the following grades:

a) MF (Exempt): Graded to undergraduate transfer students, vertical transfer students and freshmen admitted to university in accordance with the result of University Entrance Examination in Turkey receive for the courses previously succeeded as long as they the courses are accredited by boards of related academic units.

b) YE (Sufficient): Graded to students who passed non-credit courses or who successfully completed their internship.

c) YS (Insufficient): Graded to students who failed non-credit courses or internship.

d) DS (Non-attendance): Graded to students who did not enrol in classes.

e) E (Excused): Graded to students who were not able to take a midterm exam, a final exam administered at the end of a semester or an academic year due to a medical reason or other excuses that are confirmed by the boards of related academic unit. These students are supposed to take the exam in concern during the week scheduled for excuse exams. The grades students obtain from these exams are considered as the one they obtain from final exam at the end of the semester. Numerical grades of students who did not take these exams are converted to letter grades.

(8) MF, YE and YS are not taken into account in the calculation of grade point averages. DS is considered as FF in the calculation of grade point averages.

(9) Students charged with cheating on examinations are graded 0 (Zero) for the concerning exam and they are exposed to disciplinary proceeding for the case in question.

(10) In the Faculty of Medicine adopting an integrated education system, issues concerning assessment procedure and student success are designed by the related unit. To successfully complete the program, all the courses available in the program (120 ECTS) to pass to obtain a CGPA of at least 2.00 on a 4.00 scale is required. This program requires 30 days of practical training.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

• “Foundation Higher Education Institutions Report” containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curriculum: The minimum standards and The criteria are determined by the Council of Higher Education.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out according to the education and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by the higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation

The Elderly Care Program has been awarded Full Accreditation, valid between 01.01.2025 - 31.12.2028, as a result of the evaluation made by the Vocational Education Accreditation Board (MEDEK).

 


Access Requirements

It is determined by ÖSYM in accordance with the relevant legislation of CoHE.


Conditions for Success
To successfully complete the program, all the courses available in the program (120 ECTS) to pass to obtain a CGPA of at least 2.00 on a 4.00 scale is required. This program requires 30 days of practical training. To successfully complete the program, all the courses available in the program (120 ECTS) to pass to obtain a CGPA of at least 2.00 on a 4.00 scale is required. This program requires 30 days of practical training.

Progression Paths (Relationship Type)

Specifically related to the Family and Social Policies Directorate conducted elderly care services, foundations, and government nursing homes and nursing homes, Prime Ministry Family Research Council, the State Planning Organization, Family Counseling Centers, Municipal rest homes and geriatric hospitals, nursing homes, geriatric hospitals or private clinics and NGOs nursing homes, elderly care, elderly care institutions carried out the weak residence for the elderly, day centers, home care practices for elderly care units Directorates of Health, UNICEF, ILO and voluntary organizations, the elderly peoples home arrangement, which serves as proof dwellings, private organizations can work under the supervision of an expert.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address