Yeterlilik Kodu | TR0030011101 | |
Yeterlilik Adı | Acil Durum ve Afet Yönetimi Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Biruni Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Merkezefendi Mahallesi G/75 Sk. No: 1-13 Zeytinburnu/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.biruni.edu.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Kamuya sağlanan hizmetler | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Tam burslu eğitim sağlamaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. | |
Başarma Şartları | Bu programdan mezun olmak için en az 120 AKTS kredisi kazanmış olmak ve öğrencinin en az 2,00 genel akademik ortalamayı sağlaması gerekmektedir. Ayrıca programda staj uygulaması mevcuttur.Acil Durum ve Afet Yönetimi programı öğrencilerinin mezun olabilmeleri için en az 120 AKTSlik ders almaları ve bu derslerden başarılı olmaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Acil Durum ve Afet Yönetimi programından mezun olanlar, kazandıkları yeterlikler doğrultusunda Afet ve Acil Durum Başkanlığına bağlı il müdürlüklerinde, Afet Yönetim ve Koordinasyon Merkezlerinde, itfaiye teşkilatlarında, sivil savunma arama ve kurtarma birliklerinde, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında afet yönetimiyle ilgili alanlarda, kamu kurum ve kuruluşları (hastane, okullar, ? vb) ile yerel yönetimlerin ilgili birimlerinde, uluslararası kuruluşlarda afet yönetimiyle ilgili organizasyonlarda çalışma imkânı bulabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030011101
Tam burslu eğitim sağlamaktadır.
- Acil Durum ve Afet Yönetimi için rapor tutma.
- Bireysel ve grup olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni.
- Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi
- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
- Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
- Proje yönetimi, sorumluluk ve hesap verebilme konularında bilinçli olma.
- Bilgi ve becerilerini güvenlik ve koruma alanında uygulayabilme.
- Programla ilgili bilgi, beceri, kavrama, uygulama, analiz, sentez, yaratıcılık ve değerlendirmeye ilişkin yeterliklerdir.
- Toplumla iletişim kurma becerisi kazanma.
- Ekip çalışmasına yatkın, sorumluluk alma özgüveni olan, yetki alabilme ve gereğini yerine getirebilme becerisini kazanmak.
- Takım ruhu ile çalışabilme yeteneğini geliştirme.
Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir.
Acil Durum ve Afet Yönetimi programından mezun olanlar, kazandıkları yeterlikler doğrultusunda Afet ve Acil Durum Başkanlığına bağlı il müdürlüklerinde, Afet Yönetim ve Koordinasyon Merkezlerinde, itfaiye teşkilatlarında, sivil savunma arama ve kurtarma birliklerinde, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında afet yönetimiyle ilgili alanlarda, kamu kurum ve kuruluşları (hastane, okullar, ? vb) ile yerel yönetimlerin ilgili birimlerinde, uluslararası kuruluşlarda afet yönetimiyle ilgili organizasyonlarda çalışma imkânı bulabilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030011101 | |
Qualification Title | ||
Awarding Body | Biruni University | |
Awarding Body Contact | Merkezefendi Mahallesi, G75. Sokak No: 1-13, Zeytinburnu, İstanbul | |
Awarding Body Url | https://biruni.edu.tr | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Domestic services | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
Being able to work, be confident in taking responsibility, gain competence and ability to fulfill his / her needs Developing team spirit skills.
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | At least one midterm exam and a final exam are held for each semester. Apart from these, quizzes can be made without specifying the date. For each course taken by the student, one of the following letter grades is appreciated by the teaching staff as a semester grade note. The coefficients of the letter grades and their equivalents over 100 points are shown below. Note Contribution Number Points AA 4,00 90-100 BA 3,50 85-89 BB 3,00 75-84 CB 2,50 70-, 74 CC 2,00 60-69 DC 1,50 55-59 DD 1, 00 50-54 FF 0,00 0-49 FD 0,00 FG 0,00In order to graduate from this program, a minimum of 120 ECTS credits must be earned and the student must achieve at least 2.00 overall academic averages. There is also an internship in the program. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The student who wants to register as a division has to complete the examinations / tests determined by the Student Selection and Placement Center within the academic and legal regulations of the university. A student who has started to study in the equivalent program at home or abroad may apply for a transfer. Acceptance of the students is examined at the beginning of the semester, taking into consideration the conditions of each student and the degree to which he / she has applied, and is considered special. | |
Conditions for Success | In order to graduate from this program, a minimum of 120 ECTS credits must be earned and the student must achieve at least 2.00 overall academic averages. There is also an internship in the program.Emergency and Disaster Management program students must take at least 120 ECTS courses to be able to graduate and be successful in these courses. It is also necessary for the student to achieve at least 2.00 overall academic averages. Students are also required to complete compulsory internships at the same time and in the specified time. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates of the Emergency and Disaster Management program graduate from the disaster management field, in the direction of competences they have gained, could work in the provincial directorates of Disaster and Emergency Presidency, Disaster Management and Coordination Centers, fire brigades, civil defense search and rescue unions, private sector and non-governmental organizations, And organizations (hospitals, schools, etc.) and related units of local governments and international organizations. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030011101
- Reporting for Emergency and Disaster Management.
- The ability to work effectively in individual and group and multidisciplinary teams, self-confidence to take responsibility.
- Ability to access databases and search resources for this purpose, the ability to use databases and other sources of information.
- Effective communication skills in Turkish verbal and written communication; At least one foreign language knowledge Awareness of professional and ethical responsibility.
- Be conscious about project management, responsibility and accountability issues.
- To apply knowledge and skills in the field of security and protection.
- Skills related to the program are knowledge, skills, comprehension, application, analysis, synthesis, creativity and evaluation.
- Gaining the ability to communicate with society.
Being able to work, be confident in taking responsibility, gain competence and ability to fulfill his / her needs Developing team spirit skills.
At least one midterm exam and a final exam are held for each semester. Apart from these, quizzes can be made without specifying the date. For each course taken by the student, one of the following letter grades is appreciated by the teaching staff as a semester grade note. The coefficients of the letter grades and their equivalents over 100 points are shown below. Note Contribution Number Points AA 4,00 90-100 BA 3,50 85-89 BB 3,00 75-84 CB 2,50 70-, 74 CC 2,00 60-69 DC 1,50 55-59 DD 1, 00 50-54 FF 0,00 0-49 FD 0,00 FG 0,00In order to graduate from this program, a minimum of 120 ECTS credits must be earned and the student must achieve at least 2.00 overall academic averages. There is also an internship in the program.
The student who wants to register as a division has to complete the examinations / tests determined by the Student Selection and Placement Center within the academic and legal regulations of the university. A student who has started to study in the equivalent program at home or abroad may apply for a transfer. Acceptance of the students is examined at the beginning of the semester, taking into consideration the conditions of each student and the degree to which he / she has applied, and is considered special.
Graduates of the Emergency and Disaster Management program graduate from the disaster management field, in the direction of competences they have gained, could work in the provincial directorates of Disaster and Emergency Presidency, Disaster Management and Coordination Centers, fire brigades, civil defense search and rescue unions, private sector and non-governmental organizations, And organizations (hospitals, schools, etc.) and related units of local governments and international organizations.
Qualification is continuous