Yeterlilik Kodu

TR0030008971

Yeterlilik Adı
Antrenörlük Eğitimi Lisans Diploması
Sorumlu KurumKütahya Dumlupınar Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiDPÜ Rektörlük Binası, Evliya Çelebi Yerleşkesi Merkez / Kütahya
Sorumlu Kurum URLhttp://www.dpu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Spor
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Antrenörlük Eğitimi Bölümünde, sayıları ve çeşitleri gittikçe artan spor branşlarında ihtiyaç duyulan ileri kademede antrenörler ile mentor, kondisyoner ve masör gibi elemanlar yetiştirilmektedir.
Antrenörlük Eğitimi Bölümü ülkemizin spor alanında büyük ihtiyacı olan spor eğitimcileri yetiştirmektedir. Bölüm mezunları, amatör ve profesyonel spor kulüplerinde, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatlarında, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda antrenör ve yardımcı antrenör olarak çalışırlar. Ayrıca özel spor salonlarında ve turizm sektörü gibi sportif aktivitelerin öğretilmesi ve organizasyonlarda görev alabilirler. Bu programda hareket ve antrenman bilimleri, spor sağlık bilimleri ve sporda psiko-sosyal alanlar anabilim dalları ile ilgili teorik derslere ve uygulamalara yer verilir.
Ayrıca bölümde verilen eğitim ile; sporun her dalı ve insan hareketleri ile ilgili uğraşlarda, amatör ve profesyonel spor kulüpleri ve milli takımlarda çalışacak biçimde nitelikli, araştırmacı, üretken, sporun ve her seviyedeki sporcunun sorunlarını bilerek çözüm yolları arayan sporcunun seçimi ve yönlendirilmesiyle performanslarının arttırılmasına yönelik sportif teknik ve taktiğin geliştirilmesi doğrultusunda uygulamalar yapan, sporun bilimsel teorik temellerinin uygulama alanlarında kullanımını sağlayan uzmanlar yetiştirilmektedir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. 

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yeterli düzeyde genel kültüre sahip olmanın yanı sıra antrenörlük eğitimi ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilgi sahibi olur ve farklı disiplinler arasındaki ilişkiyi kurarak yorumlama yeteneği kazanır.
  • Uzmanlık spor branşı ile ilgili gerekli teknik ve taktik bilgi, beceri ve uygulama kapasitesine sahip olur. Güncel öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerini uygular, gerekli donanım, materyal ve teknolojileri bilir ve etkin biçimde kullanır.
  • Bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak fiziksel aktivite, egzersiz ve/veya antrenman programları tasarlamak üzere; genel antrenman bilimi ilkeleri, öğretim süreçleri, öğretim model, yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
  • Antrenörlük eğitimi alanında çok disiplinli yaklaşımla verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır.
  • Çocukluk çağından yetişkinliğe her düzeyde sporcu yetiştirebilecek sosyolojik, psikolojik ve fizyolojik bilgi birikimine sahip olarak bilimsel programları hazırlayıp uygulayabilme yeterliliği kazanır.
  • Toplumda spor kültürü, sağlıklı yaşam ve fiziksel aktivitenin yaygınlaştırılması konusunda sporun paydaşlarıyla iş birliği yaparak sportif organizasyonlar yapmayı öğrenir ve gönüllü çalışmalar yaparak bunlara liderlik eder.
  • Antrenörlük alanı ile ilgili uygulamalar sırasında insan sağlığını, sosyal ve doğal çevreyi dikkate alır; sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesi yapar ve gerekli önlemleri alır.
  • Antrenörlük mesleği ile ilgili ulusal ve uluslararası alanlarda yasal düzenlemeler ve uygulamalar hakkında gerekli bilgiye sahip olur.
  • Proaktif davranış becerisi kazanarak karşılaşılabilecek her çeşit sorunun çözümünde özgün karar verme becerisine sahip olur ve bu tür durumlarda sorumluluk alarak liderlik özelliklerini kullanma yetisini kazanır.
  • Sporun tüm paydaşları ve toplumun tüm kesimleriyle yazılı, sözlü ve görsel teknikleri kullanarak kendini ifade edebilme ve etkili iletişim kurma becerisi kazanır.
  • Spor bilimleri ve ilişkili alanlarla ilgili terminolojiyi etkin kullanabilir ve yaşam boyu öğrenme bilinci elde eder.
  • Spor bilimleri ve antrenörlük alanındaki alanyazın bilgilerini temel düzeyde yabancı kaynaklardan takip edip kullanabilecek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisi yeterliliği kazanır.
  • Antrenör olarak dış görünüm, tutum ve davranışları yanında kültürel yeterlilikleri ile de topluma örnek olur, demokrasiye ve insan haklarına, toplumsal ve kültürel değerlere, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
  • Engelliler alanında antrenörlük yapabilecek temel yeterlilik, farkındalık, bilgi, donanım ve becerileri kazanır.
  • Kariyer ve girişimcilik hedeflerine yönelik katkı sağlayacak biçimde temel dil, temel teknoloji ve genel kültür yetkinliği kazanır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme

  • Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
  • Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
  • Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
  • Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
  • DZ: Devamsız,
  • GM: Girmedi,
  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO'sunun en az 2,00 olması gerekir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı; Spor Bilimleri Derneği (Spor Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu)

Başlangıç/Bitiş Tarihi; 29.04.2025/29.04.2027

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Lise veya dengi okul diplomasına sahip olmak ve Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı'nın (YKS) ilgili alanından (TYT) yeterli puan almak. Ayrıca Özel Yetenek Sınavı (ÖZYES)'dan yeterli puanı almak.

https://obs.dpu.edu.tr/oibs/bologna/progAdmissionReq.aspx?lang=tr&curSunit=90907234

Başarma ŞartlarıMüfredatta mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

"Hareket ve Antrenman Bilimleri", "Beden Eğitimi ve Spor", "Spor Sağlık Bilimleri" programlarında yüksek lisans, doktora ve/veya sanatta yeterlilik programlarına başvurabilirler. Bununla birlikte "Antrenörlük Eğitimi" ile ilgili diğer alanlarda da yüksek lisans, doktora programlarına veya sanatta yeterlik programlarına başvurabilir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030008971


Yeterlilik Adı
Antrenörlük Eğitimi Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Kütahya Dumlupınar Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
DPÜ Rektörlük Binası, Evliya Çelebi Yerleşkesi Merkez / Kütahya

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Antrenörlük Eğitimi Bölümünde, sayıları ve çeşitleri gittikçe artan spor branşlarında ihtiyaç duyulan ileri kademede antrenörler ile mentor, kondisyoner ve masör gibi elemanlar yetiştirilmektedir.
Antrenörlük Eğitimi Bölümü ülkemizin spor alanında büyük ihtiyacı olan spor eğitimcileri yetiştirmektedir. Bölüm mezunları, amatör ve profesyonel spor kulüplerinde, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatlarında, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda antrenör ve yardımcı antrenör olarak çalışırlar. Ayrıca özel spor salonlarında ve turizm sektörü gibi sportif aktivitelerin öğretilmesi ve organizasyonlarda görev alabilirler. Bu programda hareket ve antrenman bilimleri, spor sağlık bilimleri ve sporda psiko-sosyal alanlar anabilim dalları ile ilgili teorik derslere ve uygulamalara yer verilir.
Ayrıca bölümde verilen eğitim ile; sporun her dalı ve insan hareketleri ile ilgili uğraşlarda, amatör ve profesyonel spor kulüpleri ve milli takımlarda çalışacak biçimde nitelikli, araştırmacı, üretken, sporun ve her seviyedeki sporcunun sorunlarını bilerek çözüm yolları arayan sporcunun seçimi ve yönlendirilmesiyle performanslarının arttırılmasına yönelik sportif teknik ve taktiğin geliştirilmesi doğrultusunda uygulamalar yapan, sporun bilimsel teorik temellerinin uygulama alanlarında kullanımını sağlayan uzmanlar yetiştirilmektedir.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. 


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yeterli düzeyde genel kültüre sahip olmanın yanı sıra antrenörlük eğitimi ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilgi sahibi olur ve farklı disiplinler arasındaki ilişkiyi kurarak yorumlama yeteneği kazanır.
  • Uzmanlık spor branşı ile ilgili gerekli teknik ve taktik bilgi, beceri ve uygulama kapasitesine sahip olur. Güncel öğretim yaklaşım, yöntem ve tekniklerini uygular, gerekli donanım, materyal ve teknolojileri bilir ve etkin biçimde kullanır.
  • Bireysel farklılıkları göz önünde bulundurarak fiziksel aktivite, egzersiz ve/veya antrenman programları tasarlamak üzere; genel antrenman bilimi ilkeleri, öğretim süreçleri, öğretim model, yöntem ve teknikleri, ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
  • Antrenörlük eğitimi alanında çok disiplinli yaklaşımla verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği kazanır.
  • Çocukluk çağından yetişkinliğe her düzeyde sporcu yetiştirebilecek sosyolojik, psikolojik ve fizyolojik bilgi birikimine sahip olarak bilimsel programları hazırlayıp uygulayabilme yeterliliği kazanır.
  • Toplumda spor kültürü, sağlıklı yaşam ve fiziksel aktivitenin yaygınlaştırılması konusunda sporun paydaşlarıyla iş birliği yaparak sportif organizasyonlar yapmayı öğrenir ve gönüllü çalışmalar yaparak bunlara liderlik eder.
  • Antrenörlük alanı ile ilgili uygulamalar sırasında insan sağlığını, sosyal ve doğal çevreyi dikkate alır; sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesi yapar ve gerekli önlemleri alır.
  • Antrenörlük mesleği ile ilgili ulusal ve uluslararası alanlarda yasal düzenlemeler ve uygulamalar hakkında gerekli bilgiye sahip olur.
  • Proaktif davranış becerisi kazanarak karşılaşılabilecek her çeşit sorunun çözümünde özgün karar verme becerisine sahip olur ve bu tür durumlarda sorumluluk alarak liderlik özelliklerini kullanma yetisini kazanır.
  • Sporun tüm paydaşları ve toplumun tüm kesimleriyle yazılı, sözlü ve görsel teknikleri kullanarak kendini ifade edebilme ve etkili iletişim kurma becerisi kazanır.
  • Spor bilimleri ve ilişkili alanlarla ilgili terminolojiyi etkin kullanabilir ve yaşam boyu öğrenme bilinci elde eder.
  • Spor bilimleri ve antrenörlük alanındaki alanyazın bilgilerini temel düzeyde yabancı kaynaklardan takip edip kullanabilecek ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisi yeterliliği kazanır.
  • Antrenör olarak dış görünüm, tutum ve davranışları yanında kültürel yeterlilikleri ile de topluma örnek olur, demokrasiye ve insan haklarına, toplumsal ve kültürel değerlere, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
  • Engelliler alanında antrenörlük yapabilecek temel yeterlilik, farkındalık, bilgi, donanım ve becerileri kazanır.
  • Kariyer ve girişimcilik hedeflerine yönelik katkı sağlayacak biçimde temel dil, temel teknoloji ve genel kültür yetkinliği kazanır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme

  • Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
  • Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
  • Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
  • Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
  • Ham başarı puanı 25,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak Üniversite Eğitim Komisyonunun kararı ve Senato onayı ile hazırlanan yöntemlerden biri kullanılmak suretiyle, aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür.

Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:

  • Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF
  • DZ: Devamsız,
  • GM: Girmedi,
  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir. Ancak mezun olabilmek için öğrencinin AGNO'sunun en az 2,00 olması gerekir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kuruluşu Adı; Spor Bilimleri Derneği (Spor Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu)

Başlangıç/Bitiş Tarihi; 29.04.2025/29.04.2027


Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Lise veya dengi okul diplomasına sahip olmak ve Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı'nın (YKS) ilgili alanından (TYT) yeterli puan almak. Ayrıca Özel Yetenek Sınavı (ÖZYES)'dan yeterli puanı almak.

https://obs.dpu.edu.tr/oibs/bologna/progAdmissionReq.aspx?lang=tr&curSunit=90907234


Başarma Şartları
Müfredatta mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

"Hareket ve Antrenman Bilimleri", "Beden Eğitimi ve Spor", "Spor Sağlık Bilimleri" programlarında yüksek lisans, doktora ve/veya sanatta yeterlilik programlarına başvurabilirler. Bununla birlikte "Antrenörlük Eğitimi" ile ilgili diğer alanlarda da yüksek lisans, doktora programlarına veya sanatta yeterlik programlarına başvurabilir.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030008971

Qualification Title
Coach Education Undergraduate Diploma
Awarding BodyKütahya Dumlupınar University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.dpu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasSports
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

In the Coaching Education Department, advanced coaches and mentors, conditioners and masseurs are trained in sports branches that are increasing in number and variety.
The Coaching Education Department trains sports trainers who are in great need of our country in the field of sports. Department graduates work as trainers and assistant coaches in amateur and professional sports clubs, central and provincial organizations of the General Directorate of Youth and Sports, and schools affiliated with the Ministry of National Education. In addition, they can take part in teaching sports activities and organizations such as private sports halls and tourism sector. In this program, theoretical lessons and applications related to movement and training sciences, sports health sciences and psycho-social fields in sports are included.
In addition, with the training given in the department; Practices in line with the development of sports techniques and tactics for the selection and guidance of athletes who are qualified, researcher, productive, who are looking for solutions by knowing the problems of sports and athletes at all levels, to work in amateur and professional sports clubs and national teams in all branches of sports and human movements. experts who make use of the scientific theoretical foundations of sports in their application areas are trained.

Learning Environments

Education and training are provided through formal, open, or distance learning. 

Description
  • In addition to possessing a sufficient level of general knowledge, they acquire national and international knowledge related to coaching education and gain the ability to interpret by establishing relationships between different disciplines.
  • They possess the necessary technical and tactical knowledge, skills, and application capacity related to their specialized sports branch. They apply current teaching approaches, methods, and techniques, and know and effectively use the necessary equipment, materials, and technologies.
  • They acquire knowledge of general training science principles, teaching processes, teaching models, methods, and techniques, and measurement and evaluation in order to design physical activity, exercise, and/or training programs, taking individual differences into account.
  • Acquires the competence to observe social, scientific, and ethical values in the collection, interpretation, and dissemination of data in a multidisciplinary approach in the field of coaching education.
  • Acquires the competence to prepare and implement scientific programs with sociological, psychological, and physiological knowledge to train athletes at all levels from childhood to adulthood.
  • Learns to organize sporting events by collaborating with sports stakeholders to promote sports culture, healthy living, and physical activity in society, and leads these efforts through volunteer work.
  • During coaching-related activities, they take into account human health, the social and natural environment; they assess health, safety, and risks and take the necessary precautions.
  • They acquire the necessary knowledge about national and international legal regulations and practices related to the coaching profession.
  • By acquiring proactive behavior skills, they gain the ability to make original decisions in solving all kinds of problems that may be encountered and gain the ability to use leadership skills by taking responsibility in such situations.
  • They acquire the ability to express themselves and communicate effectively using written, verbal, and visual techniques with all stakeholders in sports and all segments of society.
  • They will be able to effectively use terminology related to sports sciences and related fields and acquire a lifelong learning mindset.
  • They will acquire a minimum level of proficiency in at least one foreign language, enabling them to follow and use basic-level literature in the field of sports sciences and coaching from foreign sources and communicate with foreign colleagues.
  • As a coach, they set an example for society with their appearance, attitude, and behavior, as well as their cultural competence, acting in accordance with democracy and human rights, social and cultural values, and scientific and professional ethical principles.
  • They acquire the basic competencies, awareness, knowledge, equipment, and skills to coach in the field of disabilities.
  • They gain basic language, basic technology, and general cultural competence that will contribute to their career and entrepreneurship goals.
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Literacy competency
  • Multilingual proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info

(1) Students are given a letter grade for each course at the end of the semester / year they are registered.
(2) This success letter grade is appreciated by the lecturer who teaches the course.
(3) In the assessment of the letter grade of success, the student's success in midterm exam, semester / year-end exam, mid-term studies and attendance to classes and practices are taken into consideration. The calculation of this letter grade is determined by the recommendation of the relevant academic unit board, the decision of the relevant board of the academic unit and the approval of the Senate.
(4) The student's success grade is determined over 100 full points. This score is called the raw success score.
(5) A student whose raw success score is below 25.00 fails from that course by getting a direct (FF) grade. The success grade of the student whose raw success score is 25.00 and above; The general condition of the class is evaluated with one of the letter grades whose coefficients and expansions are stated below, using one of the methods prepared by the decision of the University Education Commission and the approval of the Senate, taking into account the arithmetic averages and statistical distribution. After this evaluation, it is possible that the raw achievement scores of 25.00 and above have letter grade equivalents (FF).
(6) Coefficients and success letter grades are evaluated as follows:

Coefficient Notes
4.00. AA
3:50 BA
3:00 BB
2:50 CB
2:00 CC
1:50 DC
1:00 DD
0:50 FD
0:00 FF

b)
1) DZ: Absent,
2) GM: Not entered,


(7) A student who gets one of the grades (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) and (DD) from a course is considered successful. However, in order to graduate, the student's AGNO must be at least 2.00.

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

  • YOK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YOK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YOK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YOK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YOK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YOK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YOKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YOKAK legislation.

Accreditation Body Name; Sports Sciences Association (Sports Sciences Education Programs Evaluation and Accreditation Board)

Start/End Date: 29.04.2025/29.04.2027

Access Requirements

General admission requirements apply to both Turkish and international students wishing to enroll in the program.

Having a high school diploma or equivalent and obtaining a sufficient score in the relevant field (TYT) of the Higher Education Institutions Examination (YKS) administered by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM). Also, obtaining a sufficient score in the Special Talent Exam (ÖZYES).

https://obs.dpu.edu.tr/oibs/bologna/progAdmissionReq.aspx?lang=tr&curSunit=90907234

Conditions for SuccessSuccessfully completing all courses in the curriculum (equivalent to a total of 240 ECTS credits) and achieving a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00 are the necessary requirements for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)

The main employment area of the Coach Training Department is the sports federations affiliated to the Ministry of Youth and Sports, General Directorate of Sports. In addition to these, autonomous sports federations, sports clubs and sports centers constitute the main working areas.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030008971


Qualification Title
Coach Education Undergraduate Diploma

Awarding Body
Kütahya Dumlupınar University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

In the Coaching Education Department, advanced coaches and mentors, conditioners and masseurs are trained in sports branches that are increasing in number and variety.
The Coaching Education Department trains sports trainers who are in great need of our country in the field of sports. Department graduates work as trainers and assistant coaches in amateur and professional sports clubs, central and provincial organizations of the General Directorate of Youth and Sports, and schools affiliated with the Ministry of National Education. In addition, they can take part in teaching sports activities and organizations such as private sports halls and tourism sector. In this program, theoretical lessons and applications related to movement and training sciences, sports health sciences and psycho-social fields in sports are included.
In addition, with the training given in the department; Practices in line with the development of sports techniques and tactics for the selection and guidance of athletes who are qualified, researcher, productive, who are looking for solutions by knowing the problems of sports and athletes at all levels, to work in amateur and professional sports clubs and national teams in all branches of sports and human movements. experts who make use of the scientific theoretical foundations of sports in their application areas are trained.


Learning Environments

Education and training are provided through formal, open, or distance learning. 


Description
  • In addition to possessing a sufficient level of general knowledge, they acquire national and international knowledge related to coaching education and gain the ability to interpret by establishing relationships between different disciplines.
  • They possess the necessary technical and tactical knowledge, skills, and application capacity related to their specialized sports branch. They apply current teaching approaches, methods, and techniques, and know and effectively use the necessary equipment, materials, and technologies.
  • They acquire knowledge of general training science principles, teaching processes, teaching models, methods, and techniques, and measurement and evaluation in order to design physical activity, exercise, and/or training programs, taking individual differences into account.
  • Acquires the competence to observe social, scientific, and ethical values in the collection, interpretation, and dissemination of data in a multidisciplinary approach in the field of coaching education.
  • Acquires the competence to prepare and implement scientific programs with sociological, psychological, and physiological knowledge to train athletes at all levels from childhood to adulthood.
  • Learns to organize sporting events by collaborating with sports stakeholders to promote sports culture, healthy living, and physical activity in society, and leads these efforts through volunteer work.
  • During coaching-related activities, they take into account human health, the social and natural environment; they assess health, safety, and risks and take the necessary precautions.
  • They acquire the necessary knowledge about national and international legal regulations and practices related to the coaching profession.
  • By acquiring proactive behavior skills, they gain the ability to make original decisions in solving all kinds of problems that may be encountered and gain the ability to use leadership skills by taking responsibility in such situations.
  • They acquire the ability to express themselves and communicate effectively using written, verbal, and visual techniques with all stakeholders in sports and all segments of society.
  • They will be able to effectively use terminology related to sports sciences and related fields and acquire a lifelong learning mindset.
  • They will acquire a minimum level of proficiency in at least one foreign language, enabling them to follow and use basic-level literature in the field of sports sciences and coaching from foreign sources and communicate with foreign colleagues.
  • As a coach, they set an example for society with their appearance, attitude, and behavior, as well as their cultural competence, acting in accordance with democracy and human rights, social and cultural values, and scientific and professional ethical principles.
  • They acquire the basic competencies, awareness, knowledge, equipment, and skills to coach in the field of disabilities.
  • They gain basic language, basic technology, and general cultural competence that will contribute to their career and entrepreneurship goals.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

  • Literacy competency
  • Multilingual proficiency
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • civic competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info

(1) Students are given a letter grade for each course at the end of the semester / year they are registered.
(2) This success letter grade is appreciated by the lecturer who teaches the course.
(3) In the assessment of the letter grade of success, the student's success in midterm exam, semester / year-end exam, mid-term studies and attendance to classes and practices are taken into consideration. The calculation of this letter grade is determined by the recommendation of the relevant academic unit board, the decision of the relevant board of the academic unit and the approval of the Senate.
(4) The student's success grade is determined over 100 full points. This score is called the raw success score.
(5) A student whose raw success score is below 25.00 fails from that course by getting a direct (FF) grade. The success grade of the student whose raw success score is 25.00 and above; The general condition of the class is evaluated with one of the letter grades whose coefficients and expansions are stated below, using one of the methods prepared by the decision of the University Education Commission and the approval of the Senate, taking into account the arithmetic averages and statistical distribution. After this evaluation, it is possible that the raw achievement scores of 25.00 and above have letter grade equivalents (FF).
(6) Coefficients and success letter grades are evaluated as follows:

Coefficient Notes
4.00. AA
3:50 BA
3:00 BB
2:50 CB
2:00 CC
1:50 DC
1:00 DD
0:50 FD
0:00 FF

b)
1) DZ: Absent,
2) GM: Not entered,


(7) A student who gets one of the grades (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) and (DD) from a course is considered successful. However, in order to graduate, the student's AGNO must be at least 2.00.


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

  • YOK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YOK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YOK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YOK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YOK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.

1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YOK after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YOK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YOKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YOKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YOKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YOKAK legislation.

Accreditation Body Name; Sports Sciences Association (Sports Sciences Education Programs Evaluation and Accreditation Board)

Start/End Date: 29.04.2025/29.04.2027


Access Requirements

General admission requirements apply to both Turkish and international students wishing to enroll in the program.

Having a high school diploma or equivalent and obtaining a sufficient score in the relevant field (TYT) of the Higher Education Institutions Examination (YKS) administered by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM). Also, obtaining a sufficient score in the Special Talent Exam (ÖZYES).

https://obs.dpu.edu.tr/oibs/bologna/progAdmissionReq.aspx?lang=tr&curSunit=90907234


Conditions for Success
Successfully completing all courses in the curriculum (equivalent to a total of 240 ECTS credits) and achieving a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00 are the necessary requirements for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)

The main employment area of the Coach Training Department is the sports federations affiliated to the Ministry of Youth and Sports, General Directorate of Sports. In addition to these, autonomous sports federations, sports clubs and sports centers constitute the main working areas.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address