Yeterlilik Kodu

TR0030016498

Yeterlilik Adı
Antrenörlük Eğitimi Lisans Diploması
Sorumlu KurumBingöl Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBingöl Üniversitesi Selahaddin-i Eyyubi Mah, Üniversite Caddesi No:1, 12000 Merkez/Bingöl
Sorumlu Kurum URLhttp://www.bingol.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)

Antrenörlük Eğitimi Bölümünün temel hedefi; sporun her dalı ve insan hareketleri ile ilgili uğraşlarda, amatör ve profesyonel spor kulüpleri ve milli takımlarda çalışacak biçimde nitelikli, araştırmacı, üretken, sporun ve her seviyedeki sporcunun sorunlarını bilerek çözüm yolları arayan sporcunun seçimi ve yönlendirilmesiyle performanslarının arttırılmasina yönelik sportif teknik ve taktiğin geliştirilmesi doğrultusunda uygulamalar yapan, sporun bilimsel teorik temellerinin uygulama alanlarinda kullanımını sağlayan spor eğiticileri yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ülkemizde ve dünyada yaşanan güncel olayları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
  • Antrenörlük Eğitimi alanında edindiği bilgileri anlatır, fiziksel ortamı, araç gereci, teknolojileri tanır ve kullanır.
  • Antrenörlük Eğitimi ile ilgili karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, kendini ve zamanı yönetir, öz eleştiri yapar.
  • Antrenörlük Eğitimi alanında faaliyet gösteren örgütlerin gelişmelerini ve uygulamalarını takip eder, iş ortamında kullanır ve yorumlar.
  • Alanı ile ilgili sorunları analiz eder, sorunların çözümünde farklı seçenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, çözüm önerileri geliştirir ve öz değerlendirme yapar.
  • Mesleki bilgi, beceri ve yetkinliğini artırmak için kendi kendine öğrenir, kişisel ve mesleki olarak kendini sürekli geliştirir.
  • Antrenörlük Eğitimi Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
  • Alanı ile ilgili sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesini yapar, alanındaki işleri yasalar ve mesleki standartlar çerçevesinde yapar, temel hak ve hürriyetleri gözetir, hizmet sunulan kişilerin özel hayatlarının mahremiyeti ve gizliliği konusunda yeterli bilince sahiptir, kişisel bakıma özen gösterir.
  • Ekibinde yer alan personelin gelişimlerine yönelik bir proje çerçevesinde etkinlikleri planlar, bağımsız olarak yürütür ve yönetir.
  • Antrenörlük Eğitimi Alanına özgü araştırma yöntemleri, yasal düzenlemeler, meslek standartları ile alanındaki ve yakın dallardaki önemli sorunlar ve alternatif çözüm yolları konusunda bilgi sahibidir.
  • Antrenörlük Eğitimi Alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile hizmet verme süreçleri hakkında kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir.
  • Antrenörlük Eğitimi ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini alanında bulunan ve bulunmayan kişilerle paylaşır.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıToplamda 240 AKTS seçmeli/zorunlu derslerini başarıyla tamamlamalı ve genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Antrenörlük Eğitimi Bölümünde mezun olan öğrenciler, çeşitli profesyonel ve amatör takımlarda ileri kademe antrenör ve kondisyoner olarak çalışabilmekte ve Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünde antrenör ve spor uzmanı olarak görev yapabilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)-
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030016498


Yeterlilik Adı
Antrenörlük Eğitimi Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Bingöl Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Bingöl Üniversitesi Selahaddin-i Eyyubi Mah, Üniversite Caddesi No:1, 12000 Merkez/Bingöl

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)

Antrenörlük Eğitimi Bölümünün temel hedefi; sporun her dalı ve insan hareketleri ile ilgili uğraşlarda, amatör ve profesyonel spor kulüpleri ve milli takımlarda çalışacak biçimde nitelikli, araştırmacı, üretken, sporun ve her seviyedeki sporcunun sorunlarını bilerek çözüm yolları arayan sporcunun seçimi ve yönlendirilmesiyle performanslarının arttırılmasina yönelik sportif teknik ve taktiğin geliştirilmesi doğrultusunda uygulamalar yapan, sporun bilimsel teorik temellerinin uygulama alanlarinda kullanımını sağlayan spor eğiticileri yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ülkemizde ve dünyada yaşanan güncel olayları eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
  • Antrenörlük Eğitimi alanında edindiği bilgileri anlatır, fiziksel ortamı, araç gereci, teknolojileri tanır ve kullanır.
  • Antrenörlük Eğitimi ile ilgili karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, kendini ve zamanı yönetir, öz eleştiri yapar.
  • Antrenörlük Eğitimi alanında faaliyet gösteren örgütlerin gelişmelerini ve uygulamalarını takip eder, iş ortamında kullanır ve yorumlar.
  • Alanı ile ilgili sorunları analiz eder, sorunların çözümünde farklı seçenekleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, çözüm önerileri geliştirir ve öz değerlendirme yapar.
  • Mesleki bilgi, beceri ve yetkinliğini artırmak için kendi kendine öğrenir, kişisel ve mesleki olarak kendini sürekli geliştirir.
  • Antrenörlük Eğitimi Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
  • Alanı ile ilgili sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesini yapar, alanındaki işleri yasalar ve mesleki standartlar çerçevesinde yapar, temel hak ve hürriyetleri gözetir, hizmet sunulan kişilerin özel hayatlarının mahremiyeti ve gizliliği konusunda yeterli bilince sahiptir, kişisel bakıma özen gösterir.
  • Ekibinde yer alan personelin gelişimlerine yönelik bir proje çerçevesinde etkinlikleri planlar, bağımsız olarak yürütür ve yönetir.
  • Antrenörlük Eğitimi Alanına özgü araştırma yöntemleri, yasal düzenlemeler, meslek standartları ile alanındaki ve yakın dallardaki önemli sorunlar ve alternatif çözüm yolları konusunda bilgi sahibidir.
  • Antrenörlük Eğitimi Alanındaki ve yakın disiplinlerdeki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile hizmet verme süreçleri hakkında kapsamlı ve sistemli bilgi sahibidir.
  • Antrenörlük Eğitimi ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini alanında bulunan ve bulunmayan kişilerle paylaşır.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Toplamda 240 AKTS seçmeli/zorunlu derslerini başarıyla tamamlamalı ve genel not ortalamasının 100 üzerinden en az 60 olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Antrenörlük Eğitimi Bölümünde mezun olan öğrenciler, çeşitli profesyonel ve amatör takımlarda ileri kademe antrenör ve kondisyoner olarak çalışabilmekte ve Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünde antrenör ve spor uzmanı olarak görev yapabilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)
-

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030016498

Qualification Title
Awarding BodyBİNGÖL UNIVERSITY
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.bingol.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Current events taking place in our country and the world with a critical approach and develop a positive attitude towards lifelong learning.
  • Describe the information gained in the field of coaching education, physical environment, tools, it recognizes technologies and uses them.
  • Coaching encountered regarding education and take responsibility as a team member to solve complex problems of individual and unpredictable, and time itself manages, make self-criticism.
  • Operating in the field of Coaching Education will follow the developments and applications of organizations, use and interpret the business environment.
  • Analyze the problems related to the field, evaluate different options in solving problems with a critical approach, develop solutions and make self-assessment.
  • Professional knowledge, skills and self-learning to improve the competence, personal and professional are constantly improve themselves.
  • Coaching Education in the field of data collection, interpretation, implementation and announcing the results, scientific, cultural and ethical values in accordance with the act.
  • Health related field, makes the security and risk assessment, legal jobs in the area and within the framework of professional standards and respects fundamental rights and freedoms, has enough awareness of privacy and confidentiality of the private life of the person who provided the service, takes care to personal care.
  • Activities in the framework of a project plan for the development of the personnel in the team executes and manages independently.
  • Coaching Education Area-specific research methods, regulations, professional and close branches in areas with significant problems in standards and have knowledge about alternative solutions.
  • Coaching Education in the Field and in close disciplines concepts, theories, have comprehensive and systematic information on service delivery processes, principles and facts.
  • Education solutions in the areas of coaching ideas and suggestions on matters related problems and share them with no one.
Key Competencies-
Further Info

The students are subjected to one mid-term, one semester work (projects, seminars, quizzes, homework or a second mid-term) and one final exam. Bingol University Undergraduate Education and Examination Regulations item 31 and 32 are applied in the measurement and evaluation process. Students have to complete required courses in program. In this program, a minimum 240 ECTS credit must have provided and general score average must be minimum 2,00 over 4,00.

Quality Assurance-
Access Requirements

Students are taken with the Special Talent Examination. It needs to be graduated from a high school or an equivalent school for Special Talent Examination and get the current rating for the grid specified in Transition Exam to Higher Education (TEHE). TEHE score and Special Talent Examination score are calculated by designed formula. Beginning from the highest point in the application, the number of the quota is ensured to record the noble and reserve students.

Conditions for SuccessStudents have to complete required courses in program. In this program, a minimum 240 ECTS credit must have provided and general score average must be minimum 2,00 over 4,00.Students who have successfully completed all courses in the curriculum (240 ECTS) and have a minimum Cumulative Grade Point Average (CGPA) 60 out of 100.
Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduated from Department of Trainer Education have the opportunities to working in professional and amateur clubs as a coaches and conditioner and trainer and sports expert in General Directorate of Youth and Sports.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.

Url Open Address
Qualification Code

TR0030016498


Qualification Title

Awarding Body
BİNGÖL UNIVERSITY

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Current events taking place in our country and the world with a critical approach and develop a positive attitude towards lifelong learning.
  • Describe the information gained in the field of coaching education, physical environment, tools, it recognizes technologies and uses them.
  • Coaching encountered regarding education and take responsibility as a team member to solve complex problems of individual and unpredictable, and time itself manages, make self-criticism.
  • Operating in the field of Coaching Education will follow the developments and applications of organizations, use and interpret the business environment.
  • Analyze the problems related to the field, evaluate different options in solving problems with a critical approach, develop solutions and make self-assessment.
  • Professional knowledge, skills and self-learning to improve the competence, personal and professional are constantly improve themselves.
  • Coaching Education in the field of data collection, interpretation, implementation and announcing the results, scientific, cultural and ethical values in accordance with the act.
  • Health related field, makes the security and risk assessment, legal jobs in the area and within the framework of professional standards and respects fundamental rights and freedoms, has enough awareness of privacy and confidentiality of the private life of the person who provided the service, takes care to personal care.
  • Activities in the framework of a project plan for the development of the personnel in the team executes and manages independently.
  • Coaching Education Area-specific research methods, regulations, professional and close branches in areas with significant problems in standards and have knowledge about alternative solutions.
  • Coaching Education in the Field and in close disciplines concepts, theories, have comprehensive and systematic information on service delivery processes, principles and facts.
  • Education solutions in the areas of coaching ideas and suggestions on matters related problems and share them with no one.

Key Competencies
-

Further Info

The students are subjected to one mid-term, one semester work (projects, seminars, quizzes, homework or a second mid-term) and one final exam. Bingol University Undergraduate Education and Examination Regulations item 31 and 32 are applied in the measurement and evaluation process. Students have to complete required courses in program. In this program, a minimum 240 ECTS credit must have provided and general score average must be minimum 2,00 over 4,00.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Students are taken with the Special Talent Examination. It needs to be graduated from a high school or an equivalent school for Special Talent Examination and get the current rating for the grid specified in Transition Exam to Higher Education (TEHE). TEHE score and Special Talent Examination score are calculated by designed formula. Beginning from the highest point in the application, the number of the quota is ensured to record the noble and reserve students.


Conditions for Success
Students have to complete required courses in program. In this program, a minimum 240 ECTS credit must have provided and general score average must be minimum 2,00 over 4,00.Students who have successfully completed all courses in the curriculum (240 ECTS) and have a minimum Cumulative Grade Point Average (CGPA) 60 out of 100.

Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduated from Department of Trainer Education have the opportunities to working in professional and amateur clubs as a coaches and conditioner and trainer and sports expert in General Directorate of Youth and Sports.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.


Url
Open Address