Yeterlilik Kodu

TR0030024872

Yeterlilik Adı
Arap Dili ve Edebiyatı Doktora Diploması
Sorumlu KurumAnkara Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAnkara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Sorumlu Kurum URLhttps://www.ankara.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Arap dilinin dilsel yapısı, biçimsel ve biçemsel özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • Alanyazın araştırması yapar.
  • Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir.
  • İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
  • Arap dili üzerine yapılan bilişsel dilbilim çalışmalarına ilişkin bilgiler edinir.
  • Arap tarihi ile ilgili geniş bilgi edinerek tarihsel ve toplumsal olayları değerlendirir ve yorumlar.
  • Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
  • Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
  • Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma.
  • Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir.
  • Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
  • Arap dili alanında kaynak eserleri tanır ve yorum yapar.
  • Arap yazısının gelişim süreci hakkında geniş bilgiye sahip olur.
  • Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
  • Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
  • Etik kurallara uyma.
  • İletişim becerilerini etkili kullanma.
  • Arap yazısının çeşitliliği hakkında bilgi sahibi olur.
  • Modern Arap edebiyatının önde gelen yazarları hakkında bilgi sahibi olur.
  • Edebiyat araştırmalarında genel kabul gören edebi kuramlar ve bu kuramların çağdaş Arap edebiyatına uygulanması hakkında bilgi sahibi olur.
  • Türk – Arap ilişkilerinin gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olur.
  • Arap dilini öğretme yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Bilimsel araştırma, inceleme, yöntem ve tekniklerini geliştirir.
  • Araştırma, uygulama, değerlendirme, eleştirel düşünme ve bunları Arapça olarak ifade edebilme becerisini kazanır.
  • Arap dili ve edebiyatı ile ilgili bilgi ve becerilerini kullanarak, karşılaştırmalı bilimsel çalışmalar yapar.
  • Arapça metinleri okur ve dilsel özellikleri, biçim, biçem, içerik ve anlam çerçevesinde inceler.
  • Arap dili ve edebiyatı alanında yapılmış olan çalışmaları ve araştırmaları değerlendirir, araştırmalardaki sorunları tanımlar ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
  • Sahip olduğu bilgi birikimi ile Arapça ve Türkçe arasındaki benzerlikler ve farklılıklardan yola çıkarak, dil ve kültür konularında kapsamlı çalışmalar yapar.
  • Çağdaş Arap edebiyatı ile dünya ve Türk edebiyatları arasındaki farklılıkları ortaya koyar.
  • Arap dilini öğretirken bilgi teknolojilerini kullanma becerisi elde eder.
  • Birey olarak mesleği ve çalışma alanı ile ilgili görev ve sorumluluklarında, bilimsel ve etik ilkelere uygun davranır.
  • Tez yazma konusunda yeterli seviyeye ulaşabilir.
  • Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde, alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayabilir.
  • Arapça öğretimine yönelik ders malzemesi üretme yetkinliğine sahip olur.
  • Arap kültürünü tanıma, anlamlandırma, çözümleme ve uygulama konusunda bilgiler edinir.
  • Bilimsel araştırmanın gerekliliğini kavrayıp, bilimsel araştırma metotlarını inceleme konusunda yeterli seviyeye ulaşır.
  • Yazının bir toplum için olan önemi üzerinde fikir sahibi olur.
  • Arap dilini, Arap algısını kavrayarak kullanır.
  • Disiplin içi ve disiplinler arası çalışma yapabilir.
  • Her düzlemde yazılı ve sözlü olarak çeviriler yapabilir.
  • Ulusal ve uluslararası projelerde yer alarak, etkin çalışmalar yapabilir.
  • Öğretim aşamasında öğrenci ile iletişim kurabilme yetkinliği elde eder.
  • Toplum önünde konuşabilme yetkinliğine sahip olur.
  • Araştırma, planlama, uygulama, değerlendirme yapabilme ve bunu Arapça ve/veya Türkçe olarak sözlü sunabilme becerisine sahip olur.
  • Alanında yapılan çalışmaları değerlendirir, yorumlar, araştırmadaki sorunları tanımlar ve soruna çözüm önerileri geliştirir.
  • Türkçe ve Arapça arasındaki farklılıklardan yararlanarak öğretebilme yetkinliğini elde eder.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Arap Edebiyatının tarihi, evreleri ve bunların ayırt edici biçimsel ve stilistik evrelerini tanır.
  • Arap Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgi ve becerilerini kullanarak karşılaştırmalı edebiyat çalışmaları yapar.
  • Arap Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda incelemelerini ve eleştirilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
  • Arapçayı bilimsel araştırmalarında çalışma dili olarak kullanır.
  • Arapça öğretiminde çağdaş öğretim tekniklerini ve yöntemlerini kullanır. 
  • Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler Doktora Derecesi kazanırlar.
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Doktora programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir:

a)     Doktora programına başvurabilmek için adayların lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekir. Yabancı ülkelerdeki lisans veya tezli yüksek lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan denklik belgesi de almaları gerekir. Lisans derecesi ile başvuracak adayların lisans not ortalamalarının 4.00 katsayı üzerinden en az 3.00 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir. Tezli yüksek lisans diplomasına sahip adayların yüksek lisans not ortalamasının 4.00 katsayı üzerinden en az 2.75 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir.

b)    Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olan adayların, başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Dört yıllık lisans diploması ile doktora programlarına başvuran adayların  başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 80 tam puan almaları gerekir.

c)     Doktora programına başvuran adayların YDS’den en az 55 veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Yabancı uyruklu öğrencilerin, ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca, Almanca dillerinden birinden YDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bu dillere ek olarak başka bir dil belgesi de istenebilir.

d)    Doktora programına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir.

e)    Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuarına öğrenci kabulünde, adı geçen fakülte ve konservatuar mezunlarından ALES puanı istenmez.

İlgili anabilim dalı/anasanat dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile yüksek lisans programına kabul için özel koşullar istenebilir.

Başarma ŞartlarıDoktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile başvuranlar için 21 ulusal krediden ve 240 AKTS kredisinden az olmamak üzere en az yedi ders, seminer çalışması, diğer öğrenim etkinlikleri, yeterlik sınavı, alanıyla ilgili tek ya da çok isimli ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayımlanan bir makale, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. 240 AKTS kredisinin 120 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 120 AKTS kredisi de uzmanlık alan derslerinden oluşan tez çalışmasından oluşur. Dört yıllık lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için 42 ulusal krediden ve 300 AKTS kredisinden az olmamak üzere on dört ders, iki seminer çalışması, diğer öğrenim etkinlikleri, yeterlik sınavı, alanıyla ilgili tek ya da çok isimli ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayımlanan bir makale, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. 300 AKTS kredisinin 180 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 120 AKTS kredisi de uzmanlık alan derslerinden oluşan tez çalışmasından oluşur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Üniversitelerin ilgili bölümleri, Milli Eğitim Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Arşivler, Kütüphaneler, Tercüme Büroları, Medyalarda istihdam edilirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030024872


Yeterlilik Adı
Arap Dili ve Edebiyatı Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Ankara Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ankara Üniversitesi Rektörlüğü, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Arap dilinin dilsel yapısı, biçimsel ve biçemsel özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
  • Alanyazın araştırması yapar.
  • Alanındaki çalışmalarda yararlanılan ekipmanları kullanabilir.
  • İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir.
  • Arap dili üzerine yapılan bilişsel dilbilim çalışmalarına ilişkin bilgiler edinir.
  • Arap tarihi ile ilgili geniş bilgi edinerek tarihsel ve toplumsal olayları değerlendirir ve yorumlar.
  • Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar.
  • Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar.
  • Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanma.
  • Doktora yeterlik sınavı hazırlık çalışması süresince elde edilen kaynaklardan sonuçlar çıkarabilir.
  • Alanı ile ilgili edinilen bilgileri yazılı ve sözlü olarak yorumlayabilir.
  • Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanma.
  • Arap dili alanında kaynak eserleri tanır ve yorum yapar.
  • Arap yazısının gelişim süreci hakkında geniş bilgiye sahip olur.
  • Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanma.
  • Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanma.
  • Etik kurallara uyma.
  • İletişim becerilerini etkili kullanma.
  • Arap yazısının çeşitliliği hakkında bilgi sahibi olur.
  • Modern Arap edebiyatının önde gelen yazarları hakkında bilgi sahibi olur.
  • Edebiyat araştırmalarında genel kabul gören edebi kuramlar ve bu kuramların çağdaş Arap edebiyatına uygulanması hakkında bilgi sahibi olur.
  • Türk – Arap ilişkilerinin gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olur.
  • Arap dilini öğretme yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
  • Bilimsel araştırma, inceleme, yöntem ve tekniklerini geliştirir.
  • Araştırma, uygulama, değerlendirme, eleştirel düşünme ve bunları Arapça olarak ifade edebilme becerisini kazanır.
  • Arap dili ve edebiyatı ile ilgili bilgi ve becerilerini kullanarak, karşılaştırmalı bilimsel çalışmalar yapar.
  • Arapça metinleri okur ve dilsel özellikleri, biçim, biçem, içerik ve anlam çerçevesinde inceler.
  • Arap dili ve edebiyatı alanında yapılmış olan çalışmaları ve araştırmaları değerlendirir, araştırmalardaki sorunları tanımlar ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
  • Sahip olduğu bilgi birikimi ile Arapça ve Türkçe arasındaki benzerlikler ve farklılıklardan yola çıkarak, dil ve kültür konularında kapsamlı çalışmalar yapar.
  • Çağdaş Arap edebiyatı ile dünya ve Türk edebiyatları arasındaki farklılıkları ortaya koyar.
  • Arap dilini öğretirken bilgi teknolojilerini kullanma becerisi elde eder.
  • Birey olarak mesleği ve çalışma alanı ile ilgili görev ve sorumluluklarında, bilimsel ve etik ilkelere uygun davranır.
  • Tez yazma konusunda yeterli seviyeye ulaşabilir.
  • Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde, alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayabilir.
  • Arapça öğretimine yönelik ders malzemesi üretme yetkinliğine sahip olur.
  • Arap kültürünü tanıma, anlamlandırma, çözümleme ve uygulama konusunda bilgiler edinir.
  • Bilimsel araştırmanın gerekliliğini kavrayıp, bilimsel araştırma metotlarını inceleme konusunda yeterli seviyeye ulaşır.
  • Yazının bir toplum için olan önemi üzerinde fikir sahibi olur.
  • Arap dilini, Arap algısını kavrayarak kullanır.
  • Disiplin içi ve disiplinler arası çalışma yapabilir.
  • Her düzlemde yazılı ve sözlü olarak çeviriler yapabilir.
  • Ulusal ve uluslararası projelerde yer alarak, etkin çalışmalar yapabilir.
  • Öğretim aşamasında öğrenci ile iletişim kurabilme yetkinliği elde eder.
  • Toplum önünde konuşabilme yetkinliğine sahip olur.
  • Araştırma, planlama, uygulama, değerlendirme yapabilme ve bunu Arapça ve/veya Türkçe olarak sözlü sunabilme becerisine sahip olur.
  • Alanında yapılan çalışmaları değerlendirir, yorumlar, araştırmadaki sorunları tanımlar ve soruna çözüm önerileri geliştirir.
  • Türkçe ve Arapça arasındaki farklılıklardan yararlanarak öğretebilme yetkinliğini elde eder.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Arap Edebiyatının tarihi, evreleri ve bunların ayırt edici biçimsel ve stilistik evrelerini tanır.
  • Arap Dili ve Edebiyatı ile ilgili bilgi ve becerilerini kullanarak karşılaştırmalı edebiyat çalışmaları yapar.
  • Arap Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda incelemelerini ve eleştirilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
  • Arapçayı bilimsel araştırmalarında çalışma dili olarak kullanır.
  • Arapça öğretiminde çağdaş öğretim tekniklerini ve yöntemlerini kullanır. 
  • Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler Doktora Derecesi kazanırlar.

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Doktora programlarına başvuruda bulunacak adayların aşağıdaki koşulları sağlamış olması gerekir:

a)     Doktora programına başvurabilmek için adayların lisans veya tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları gerekir. Yabancı ülkelerdeki lisans veya tezli yüksek lisans programını bitirmiş Türk uyruklu öğrencilerin Yükseköğretim Kurulundan denklik belgesi de almaları gerekir. Lisans derecesi ile başvuracak adayların lisans not ortalamalarının 4.00 katsayı üzerinden en az 3.00 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir. Tezli yüksek lisans diplomasına sahip adayların yüksek lisans not ortalamasının 4.00 katsayı üzerinden en az 2.75 veya 100 puan üzerinden eşdeğeri olması gerekir.

b)    Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olan adayların, başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 55 tam puan almış olmaları gerekir. Dört yıllık lisans diploması ile doktora programlarına başvuran adayların  başvurdukları programın puan türünde ALES’ten en az 80 tam puan almaları gerekir.

c)     Doktora programına başvuran adayların YDS’den en az 55 veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Yabancı uyruklu öğrencilerin, ana dilleri dışında İngilizce, Fransızca, Almanca dillerinden birinden YDS’den en az 55 puan veya Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen bir yabancı dil sınavından bu puana eşdeğer bir puan almaları gerekir. Anabilim dalı akademik kurulu önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bu dillere ek olarak başka bir dil belgesi de istenebilir.

d)    Doktora programına öğrenci kabulünde; ALES puanı, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması ve mülakat sonucu değerlendirilir.

e)    Güzel Sanatlar Fakültesi ile Devlet Konservatuarına öğrenci kabulünde, adı geçen fakülte ve konservatuar mezunlarından ALES puanı istenmez.

İlgili anabilim dalı/anasanat dalının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile yüksek lisans programına kabul için özel koşullar istenebilir.


Başarma Şartları
Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile başvuranlar için 21 ulusal krediden ve 240 AKTS kredisinden az olmamak üzere en az yedi ders, seminer çalışması, diğer öğrenim etkinlikleri, yeterlik sınavı, alanıyla ilgili tek ya da çok isimli ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayımlanan bir makale, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. 240 AKTS kredisinin 120 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 120 AKTS kredisi de uzmanlık alan derslerinden oluşan tez çalışmasından oluşur. Dört yıllık lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için 42 ulusal krediden ve 300 AKTS kredisinden az olmamak üzere on dört ders, iki seminer çalışması, diğer öğrenim etkinlikleri, yeterlik sınavı, alanıyla ilgili tek ya da çok isimli ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayımlanan bir makale, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur. 300 AKTS kredisinin 180 AKTS kredisi dersler ve seminerden, 120 AKTS kredisi de uzmanlık alan derslerinden oluşan tez çalışmasından oluşur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Üniversitelerin ilgili bölümleri, Milli Eğitim Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Arşivler, Kütüphaneler, Tercüme Büroları, Medyalarda istihdam edilirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030024872

Qualification Title
Awarding BodyAnkara University
Awarding Body ContactAnkara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye
Awarding Body Urlhttps://www.ankara.edu.tr/en
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description-
Key Competencies-
Further Info-
Quality Assurance-
Access Requirements-
Conditions for Success-
Progression Paths (Relationship Type)-
Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030024872


Qualification Title

Awarding Body
Ankara University

Awarding Body Contact
Ankara University Rectorate, Dögol Caddesi 06100 Beşevler / Ankara / Türkiye

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
-

Key Competencies
-

Further Info
-

Quality Assurance
-

Access Requirements
-

Conditions for Success
-

Progression Paths (Relationship Type)
-

Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address