Yeterlilik Kodu

TR0030022230

Yeterlilik Adı
Arkeoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumBursa Uludağ Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiGörükle Kampusu 16059 Nilüfer/BURSA
Sorumlu Kurum URLhttps://www.uludag.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tarih ve arkeoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Arkeoloji bölümünün temel amacı, dünyanın zengin tarihi ve kültürel varlıklarına ev sahipliği yapan ülkemize, konusunda yetişmiş eleman, araştırmacı ve bilim adamı kazandırmak ve çeşitli ülkelerden gelen bilim insanları ile ortaklaşa yürütülen projelerle arkeoloji bilimini, ülke ve dünya çapında ön safhalara taşımaktır.
  • Bölümümüzde, iki yarıyıl zorunlu Almanca hazırlık sınıfı olmak üzere toplam 10 yarıyıl boyunca yoğun olarak teorik eğitim yapılmakta ayrıca kazılarda veya müzelerde yapılmak üzere zorunlu staj bulunmaktadır.
  • Arkeoloji Bölümünün misyonu, alanında uzman araştırmacıları yetiştirmenin yanında büyük oranda araştırılmamış Bursa ve çevresinin tarih öncesinden Osmanlı Dönemi’ne kadar olan kesitinin araştırılmasına, yayınlarla bilim ve kültür dünyasına tanıtılmasına ve ülkemizde öneminin aksine çok az araştırılan mozaik branşında kurulan araştırma merkezi yolu ile gerekli araştırma ve yayınlarının yapılmasına öncülük etmektir.
  • Arkeoloji Bölümünün vizyonu, farklı bölgelerde çeşitli ülkelerden gelen bilim adamları ile ortaklaşa yürütülen projelerle ülkemiz arkeolojisini ön safhalara

Kültürel birikime ve iletişim becerisine sahip, araştırma ve sorun çözme yeteneği gelişmiş, soyut ve somut kültür varlıklarının korunması konusunda çevresine önderlik edebilecek yapıda, yurtsever bireyler yetiştiren nitelikli bir eğitim vermek;

  • Yaptığı araştırmalarla ulusunun ve insanlığın sosyal, kültürel, ekonomik, bilimsel, teknolojik gelişimi vb. için gerekli altyapıyı hazırlamak ve ürettiği bilgiyi uygulamak ve yaymak;
  • Genel arkeolojinin yanı sıra ülkemizde öneminin aksine çok az araştırılan mozaik sanatının bilimsel olarak araştırılması ve bu alanda uzman ve bilim insanı yetiştirilmesi, ülkemiz kıyılarında ve iç sularında sualtında bulunan kültür varlıklarının bilimsel olarak araştırılması ve bu alanda uzman ve bilim insanlarının yetiştirilmesi; bölgesel anlamda üniversitemizin de yer aldığı Güney Marmara bölgesi ve çevresinin tarih öncesinden günümüze kadar olan kesitinin araştırılmasına, yayınlarla bilim ve kültür dünyasına tanıtılması konularında öncelik vermek ve üniversitemiz bünyesinde kurulan Arkeoloji Araştırmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi ve Mozaik Araştırmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi ile bu çalışmalara destek vermek olarak belirlenmiştir. taşımaktır.
Öğrenme Ortamları

Arkeoloji bölümünde eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilmektedir. Ayrıca öğrencileri, mezuniyet sonrasındaki mesleki kariyerlerine hazırlamak amacıyla bölümümüzde zorunlu staj uygulaması mevcuttur. Öğrenciler, mezun olmadan önce T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında veya belediyelere bağlı müzelerde olmak üzere toplam 30 iş günü staj yapmak zorundadır. Zorunlu staj uygulaması “Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrenci Staj Yönergesi”nde yer alan hususlara göre yürütülmektedir.
Zorunlu staj kapsamında öğrencilerimiz katıldıkları kazılarda ve yüzey araştırmalarında ekip içerisinde yer alan antropolog, restoratör, jeolog, veteriner, fotoğraf sanatçısı, mimar, arkeobotanik, arkeozooloji uzmanları gibi farklı disiplinlerden ve farklı ülkelerden araştırmacı ve öğrencilerle birlikte çalışma fırsatları bulunmaktadır.

Ayrıca Arkeoloji Bölümü için tahsis edilen bir adet laboratuvar ile 1 adet teknik çizim sınıfı bulunmaktadır. Bölüm laboratuvarı toplamda 10 kişilik kapasiteye sahip olup, gerekli materyallerle beraber seramik benzeri küçük eser çizimlerinin yapılabilmesi için tahsis edilmiştir. Teknik çizim yapılan derslerde ise (ARK2019/2022Teknik Resim I-II ve ARK3019/3020 Röleve I-II) ilgili dersin öğretim üyesi tarafından çizim sınıfında ve arazide uygulamalı eğitimler ve sınavlar yapılabilir.

Bir diğer öğrenme ortamı ise Arkeoloji Bölümü David French Kütüphanesidir. Bölüm öğrencilerimizin eğitim, öğretim, öğrenim ve araştırma faaliyetlerini desteklemek amacıyla kurulmuştur. Fen – Edebiyat Fakültesi binası içinde bulunan kütüphanemizden öncelikli olarak Arkeoloji bölümü öğrencileri olmak üzere tüm üniversitemiz öğrencileri ve akademisyenleri yararlanabilmektedir.

Süreli yayınlar dahil 8000’den fazla yayından oluşan bölüm kütüphanemizde, okuyucuların kişisel bilgisayarları ile online veri tabanlarından yararlanmaları, abone olunan elektronik dergileri kullanmaları, bilimsel amaçlı internet kullanmaları mümkündür.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler.
  • Kültür varlıklarını koruma bilincine sahiptir.
  • Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir.
  • Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır.
  • Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır.
  • Arkeolojik projelerde sorumluluk alır.
  • Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur.
  • Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır.
  • Mesleki etik bilincini kazanır.
  • Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar.
  • Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir.
  • Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD vb. programları kullanır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler her yarıyılda bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Öğretim üyesinin isteği doğrultusunda bazı derslerde yarıyıl içi çalışmaları; proje, seminer, kısa sınav, ödev vb. uygulanabilir. Ara sınav, yarıyıl içi çalışmaları ve yarıyıl sonu sınavı notları 100 puan üzerinden verilir.
  • Bir dersten her yarıyılda bir ara sınav mecburi olup, diğeri öğretim elemanının tercihine bağlı olmak üzere ikinci ara sınav veya yarıyıl içi çalışmaları şeklinde yapılır. Ara sınavın harf notuna katkısı %40’tır.
  • Bir dersin yarıyıl sonu sınavına girebilmek için, o derse kayıtlı olmak ve ilk defa alınan derslerin en az %70’ine, uygulama ve/veya laboratuvarların en az %80’ine katılmak zorunludur. Bu şartları yerine getiremeyen öğrenci yarıyıl sonu sınavına alınmaz. Bu öğrenciye (D) devamsız harf notu verilir.
  • Yarıyıl sonu sınavının harf notuna katkısı %60’tır. Yarıyıl sonu sınavında 100 üzerinden en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Yarıyıl sonu sınavına girmeyen veya bu sınavdan en az 50 puan alamayan öğrencilerin, ara sınav ve yarıyıl içi çalışmaları değerlendirmeye katılmaz ve bu öğrenciler FF harf notu ile değerlendirilir. Bütünleme sınavına girebilmek için; sınavların yapılacağı eğitim-öğretim yılında bu derslerin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Bütünleme sınavlarına giremeyen öğrencilere bütünleme sınavlarında çakışma durumu haricinde mazeret sınav hakkı verilmez.
  • Öğrencilerin 7. ve 8. yarıyıllarda aldığı Lisans Araştırmaları I-II dersleri kapsamında hazırlamak zorunda oldukları “bitirme tezi” ve “poster sunumları”nın “Bilim Günleri” etkinliği kapsamında bölüm öğretim elemanları ve öğrencileri huzurunda savunmaları şeklinde başarıyla tamamlanması bu sürecin somut kanıtlarından bir tanesidir.
  • Ayrıca 3. ve 4. yarıyılları kapsayacak şekilde takip eden veya bir sonraki yaz döneminde 30 iş günü süresince kazılar, yüzey araştırmaları, devlete bağlı veya özel müzeler, koruma kurulları gibi ilgili birimlerde zorunlu staj kapsamında uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi ise staj süresini gün olarak tamamlayarak belgelemek, işverenden başarılı olduğuna dair onaylı resmi evrakı sunmak ve bölüm staj komisyonunun mülakatından başarılı olmaktır.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK) 

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 2.05.2024/30.09.2029

Giriş Şartı
  • Lise ve dengi okul diplomasına sahip olan ve Arkeoloji lisans programına kaydolmak isteyen öğrenci, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak, sınavları başarmış olmak zorundadır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını ÖSYM’ye gönderirler. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine, kontenjan ve programa özgü koşullar yerine getirildiği takdirde, yerleştirir. ÖSYM tarafından yerleştirilen öğrenci programa kayıt hakkı kazanmış olur. Kayıt takvimi, kayıtta istenen belgeler ve uyulacak esaslar, Bursa Uludağ Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından ilan edilir ve yürütülür. Kayıt işlemlerini tamamlayan aday öğrenci, bölümümüz öğrencisi olur ve mevzuatın öngördüğü tüm öğrencilik haklarından yararlanır.
  • Programa her yıl ortalama 40 öğrenci kabul edilmektedir.
Başarma Şartları Programda mevcut olan toplam 240 AKTS karşılığı zorunlu ve seçmeli derslerin tümünü başarıyla tamamlamak, zorunlu stajını başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşullarıdır. Bu programı başarı ile tamamlayan öğrencilerimiz, “Arkeoloji (Lisans)” derecesi ile lisans diploması ve “Arkeolog” unvanı almaya hak kazanır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından yeterli not almaları ve yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda Lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.

Lisansüstü eğitim programlarımız üniversitemizin Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde, bölümümüzün tüm öğretim üyelerinin oluşturduğu Arkeoloji Anabilim Dalı programı çerçevesinde yürütülür. Bu kapsamda, Tezli Yüksek Lisans (örgün ve II. eğitim), Tezsiz Yüksek Lisans ve Doktora programlarına öğrenci kabul edilmektedir. Ayrıca Sualtı Arkeolojisi Tezli Yüksek Lisans programı ve Ortaçağ Arkeolojisi Tezli Yüksek Lisans programında da eğitim verilmektedir. Tezli Yüksek Lisans programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Arkeoloji (Tezli Yüksek Lisans)” derecesi; Sualtı Arkeolojisi Tezli Yüksek Lisans programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Sualtı Arkeolojisi (Tezli Yüksek Lisans)” derecesi; Ortaçağ Arkeolojisi Tezli Yüksek Lisans programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Ortaçağ Arkeolojisi (Tezli Yüksek Lisans)” derecesi; Doktora programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Arkeoloji (Doktora)” derecesi ile mezun olmaya hak kazanır.

Ayrıca lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.

Programdan mezun olacakların istihdam edilebilecekleri yerler:

T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesinde, Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Koruma Kurulu Müdürlükleri, Devlet Müzeleri, Özel Müzeler, DÖSİMM vb. kurumlarda uzman, danışman ve üniversitelerde araştırmacı olarak çalışabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030022230


Yeterlilik Adı
Arkeoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Bursa Uludağ Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Görükle Kampusu 16059 Nilüfer/BURSA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Arkeoloji bölümünün temel amacı, dünyanın zengin tarihi ve kültürel varlıklarına ev sahipliği yapan ülkemize, konusunda yetişmiş eleman, araştırmacı ve bilim adamı kazandırmak ve çeşitli ülkelerden gelen bilim insanları ile ortaklaşa yürütülen projelerle arkeoloji bilimini, ülke ve dünya çapında ön safhalara taşımaktır.
  • Bölümümüzde, iki yarıyıl zorunlu Almanca hazırlık sınıfı olmak üzere toplam 10 yarıyıl boyunca yoğun olarak teorik eğitim yapılmakta ayrıca kazılarda veya müzelerde yapılmak üzere zorunlu staj bulunmaktadır.
  • Arkeoloji Bölümünün misyonu, alanında uzman araştırmacıları yetiştirmenin yanında büyük oranda araştırılmamış Bursa ve çevresinin tarih öncesinden Osmanlı Dönemi’ne kadar olan kesitinin araştırılmasına, yayınlarla bilim ve kültür dünyasına tanıtılmasına ve ülkemizde öneminin aksine çok az araştırılan mozaik branşında kurulan araştırma merkezi yolu ile gerekli araştırma ve yayınlarının yapılmasına öncülük etmektir.
  • Arkeoloji Bölümünün vizyonu, farklı bölgelerde çeşitli ülkelerden gelen bilim adamları ile ortaklaşa yürütülen projelerle ülkemiz arkeolojisini ön safhalara

Kültürel birikime ve iletişim becerisine sahip, araştırma ve sorun çözme yeteneği gelişmiş, soyut ve somut kültür varlıklarının korunması konusunda çevresine önderlik edebilecek yapıda, yurtsever bireyler yetiştiren nitelikli bir eğitim vermek;

  • Yaptığı araştırmalarla ulusunun ve insanlığın sosyal, kültürel, ekonomik, bilimsel, teknolojik gelişimi vb. için gerekli altyapıyı hazırlamak ve ürettiği bilgiyi uygulamak ve yaymak;
  • Genel arkeolojinin yanı sıra ülkemizde öneminin aksine çok az araştırılan mozaik sanatının bilimsel olarak araştırılması ve bu alanda uzman ve bilim insanı yetiştirilmesi, ülkemiz kıyılarında ve iç sularında sualtında bulunan kültür varlıklarının bilimsel olarak araştırılması ve bu alanda uzman ve bilim insanlarının yetiştirilmesi; bölgesel anlamda üniversitemizin de yer aldığı Güney Marmara bölgesi ve çevresinin tarih öncesinden günümüze kadar olan kesitinin araştırılmasına, yayınlarla bilim ve kültür dünyasına tanıtılması konularında öncelik vermek ve üniversitemiz bünyesinde kurulan Arkeoloji Araştırmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi ve Mozaik Araştırmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi ile bu çalışmalara destek vermek olarak belirlenmiştir. taşımaktır.

Öğrenme Ortamları

Arkeoloji bölümünde eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilmektedir. Ayrıca öğrencileri, mezuniyet sonrasındaki mesleki kariyerlerine hazırlamak amacıyla bölümümüzde zorunlu staj uygulaması mevcuttur. Öğrenciler, mezun olmadan önce T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında veya belediyelere bağlı müzelerde olmak üzere toplam 30 iş günü staj yapmak zorundadır. Zorunlu staj uygulaması “Bursa Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrenci Staj Yönergesi”nde yer alan hususlara göre yürütülmektedir.
Zorunlu staj kapsamında öğrencilerimiz katıldıkları kazılarda ve yüzey araştırmalarında ekip içerisinde yer alan antropolog, restoratör, jeolog, veteriner, fotoğraf sanatçısı, mimar, arkeobotanik, arkeozooloji uzmanları gibi farklı disiplinlerden ve farklı ülkelerden araştırmacı ve öğrencilerle birlikte çalışma fırsatları bulunmaktadır.

Ayrıca Arkeoloji Bölümü için tahsis edilen bir adet laboratuvar ile 1 adet teknik çizim sınıfı bulunmaktadır. Bölüm laboratuvarı toplamda 10 kişilik kapasiteye sahip olup, gerekli materyallerle beraber seramik benzeri küçük eser çizimlerinin yapılabilmesi için tahsis edilmiştir. Teknik çizim yapılan derslerde ise (ARK2019/2022Teknik Resim I-II ve ARK3019/3020 Röleve I-II) ilgili dersin öğretim üyesi tarafından çizim sınıfında ve arazide uygulamalı eğitimler ve sınavlar yapılabilir.

Bir diğer öğrenme ortamı ise Arkeoloji Bölümü David French Kütüphanesidir. Bölüm öğrencilerimizin eğitim, öğretim, öğrenim ve araştırma faaliyetlerini desteklemek amacıyla kurulmuştur. Fen – Edebiyat Fakültesi binası içinde bulunan kütüphanemizden öncelikli olarak Arkeoloji bölümü öğrencileri olmak üzere tüm üniversitemiz öğrencileri ve akademisyenleri yararlanabilmektedir.

Süreli yayınlar dahil 8000’den fazla yayından oluşan bölüm kütüphanemizde, okuyucuların kişisel bilgisayarları ile online veri tabanlarından yararlanmaları, abone olunan elektronik dergileri kullanmaları, bilimsel amaçlı internet kullanmaları mümkündür.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Kültür varlıklarını ikonografi, stil ve kronoloji açılarından irdeler.
  • Kültür varlıklarını koruma bilincine sahiptir.
  • Arkeolojik verileri belgeleme becerisi öğrenir. Zorunlu staj kapsamında Türkiye Cumhuriyeti Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı müze, kazı ve yüzey araştırmalarında 30 iş günü staj yapılarak uygulamalı meslek bilgisi edinir.
  • Fotoğraf makinesini görsel dokümanların düzenlenmesinde doğru ve yerinde kullanır.
  • Disiplinler arası çalışmalarda yer alma ve proje üretebilme becerisi kazanır.
  • Arkeolojik projelerde sorumluluk alır.
  • Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. Lisans eğitimi boyunca BUÜ lisans eğitim öğretim yönetmeliği kapsamında 12 AKTS değerinde 3 alan dışı ders alarak farklı disiplin dallarında bilgi sahibi olur.
  • Çalışma alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı kaynakları kullanır.
  • Mesleki etik bilincini kazanır.
  • Mimari ve seramik çizimlerini teknik olarak yapar.
  • Mimari çizimleri anlar ve değerlendirir.
  • Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD vb. programları kullanır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler her yarıyılda bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Öğretim üyesinin isteği doğrultusunda bazı derslerde yarıyıl içi çalışmaları; proje, seminer, kısa sınav, ödev vb. uygulanabilir. Ara sınav, yarıyıl içi çalışmaları ve yarıyıl sonu sınavı notları 100 puan üzerinden verilir.
  • Bir dersten her yarıyılda bir ara sınav mecburi olup, diğeri öğretim elemanının tercihine bağlı olmak üzere ikinci ara sınav veya yarıyıl içi çalışmaları şeklinde yapılır. Ara sınavın harf notuna katkısı %40’tır.
  • Bir dersin yarıyıl sonu sınavına girebilmek için, o derse kayıtlı olmak ve ilk defa alınan derslerin en az %70’ine, uygulama ve/veya laboratuvarların en az %80’ine katılmak zorunludur. Bu şartları yerine getiremeyen öğrenci yarıyıl sonu sınavına alınmaz. Bu öğrenciye (D) devamsız harf notu verilir.
  • Yarıyıl sonu sınavının harf notuna katkısı %60’tır. Yarıyıl sonu sınavında 100 üzerinden en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Yarıyıl sonu sınavına girmeyen veya bu sınavdan en az 50 puan alamayan öğrencilerin, ara sınav ve yarıyıl içi çalışmaları değerlendirmeye katılmaz ve bu öğrenciler FF harf notu ile değerlendirilir. Bütünleme sınavına girebilmek için; sınavların yapılacağı eğitim-öğretim yılında bu derslerin yarıyıl sonu sınavına girebilme şartlarını yerine getirmiş olmak zorunludur. Bütünleme sınavlarına giremeyen öğrencilere bütünleme sınavlarında çakışma durumu haricinde mazeret sınav hakkı verilmez.
  • Öğrencilerin 7. ve 8. yarıyıllarda aldığı Lisans Araştırmaları I-II dersleri kapsamında hazırlamak zorunda oldukları “bitirme tezi” ve “poster sunumları”nın “Bilim Günleri” etkinliği kapsamında bölüm öğretim elemanları ve öğrencileri huzurunda savunmaları şeklinde başarıyla tamamlanması bu sürecin somut kanıtlarından bir tanesidir.
  • Ayrıca 3. ve 4. yarıyılları kapsayacak şekilde takip eden veya bir sonraki yaz döneminde 30 iş günü süresince kazılar, yüzey araştırmaları, devlete bağlı veya özel müzeler, koruma kurulları gibi ilgili birimlerde zorunlu staj kapsamında uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemi ise staj süresini gün olarak tamamlayarak belgelemek, işverenden başarılı olduğuna dair onaylı resmi evrakı sunmak ve bölüm staj komisyonunun mülakatından başarılı olmaktır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Akreditasyon Derneği (FEDEK) 

Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 2.05.2024/30.09.2029


Giriş Şartı
  • Lise ve dengi okul diplomasına sahip olan ve Arkeoloji lisans programına kaydolmak isteyen öğrenci, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak, sınavları başarmış olmak zorundadır. Öğrenciler, sınav sonucunda aldıkları puanlara göre, girebilecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını ÖSYM’ye gönderirler. ÖSYM, bütün başvuruları alır, başvuruları puan türüne göre gruplar, puanları en yüksekten en düşüğe doğru sıralar, tercih edilen puan türüne göre bütün mevcut programları listeler ve öğrencileri tercih ettikleri programlardan birine, kontenjan ve programa özgü koşullar yerine getirildiği takdirde, yerleştirir. ÖSYM tarafından yerleştirilen öğrenci programa kayıt hakkı kazanmış olur. Kayıt takvimi, kayıtta istenen belgeler ve uyulacak esaslar, Bursa Uludağ Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından ilan edilir ve yürütülür. Kayıt işlemlerini tamamlayan aday öğrenci, bölümümüz öğrencisi olur ve mevzuatın öngördüğü tüm öğrencilik haklarından yararlanır.
  • Programa her yıl ortalama 40 öğrenci kabul edilmektedir.

Başarma Şartları
Programda mevcut olan toplam 240 AKTS karşılığı zorunlu ve seçmeli derslerin tümünü başarıyla tamamlamak, zorunlu stajını başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşullarıdır. Bu programı başarı ile tamamlayan öğrencilerimiz, “Arkeoloji (Lisans)” derecesi ile lisans diploması ve “Arkeolog” unvanı almaya hak kazanır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından yeterli not almaları ve yeterli düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda Lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.

Lisansüstü eğitim programlarımız üniversitemizin Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde, bölümümüzün tüm öğretim üyelerinin oluşturduğu Arkeoloji Anabilim Dalı programı çerçevesinde yürütülür. Bu kapsamda, Tezli Yüksek Lisans (örgün ve II. eğitim), Tezsiz Yüksek Lisans ve Doktora programlarına öğrenci kabul edilmektedir. Ayrıca Sualtı Arkeolojisi Tezli Yüksek Lisans programı ve Ortaçağ Arkeolojisi Tezli Yüksek Lisans programında da eğitim verilmektedir. Tezli Yüksek Lisans programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Arkeoloji (Tezli Yüksek Lisans)” derecesi; Sualtı Arkeolojisi Tezli Yüksek Lisans programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Sualtı Arkeolojisi (Tezli Yüksek Lisans)” derecesi; Ortaçağ Arkeolojisi Tezli Yüksek Lisans programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Ortaçağ Arkeolojisi (Tezli Yüksek Lisans)” derecesi; Doktora programını başarı ile tamamlayan öğrenciler “Arkeoloji (Doktora)” derecesi ile mezun olmaya hak kazanır.

Ayrıca lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.

Programdan mezun olacakların istihdam edilebilecekleri yerler:

T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı bünyesinde, Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Koruma Kurulu Müdürlükleri, Devlet Müzeleri, Özel Müzeler, DÖSİMM vb. kurumlarda uzman, danışman ve üniversitelerde araştırmacı olarak çalışabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030022230

Qualification Title
Archaeology Bachelor’s Degree
Awarding BodyBursa Uludağ University
Awarding Body ContactGörükle Campus 16059 Nilüfer/BURSA
Awarding Body Urlhttps://www.uludag.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasHistory and archaeology
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • The main purpose of the Archaeology Department is to provide our country, which hosts the rich historical and cultural heritage of the world, with trained staff, researchers and scientists in the field and to carry the science of archaeology to the forefront in the country and the world through projects carried out jointly with scientists from various countries.
  • In our department, intensive theoretical education is provided for a total of 10 semesters, including two semesters of compulsory German preparatory class, and there is also a compulsory internship to be done in excavations or museums.
  • The mission of the Archaeology Department is to train expert researchers in the field, as well as to lead the research of the largely unexplored areas of Bursa and its surroundings from prehistory to the Ottoman Period, to introduce it to the world of science and culture through publications, and to carry out the necessary research and publications through the research center established in the ancient mosaics area, which is very little researched in our country despite its importance.
  • The vision of the Archaeology Department is to carry our country's archaeology to the forefront through projects carried out jointly with scientists from various countries in different regions.
  • The Main Mission of the Archaeology Department
  • To provide a qualified education that raises patriotic individuals who have cultural accumulation and communication skills, have advanced research and problem-solving skills, and can lead their environment in the protection of tangible and intangible cultural assets;
  • To prepare the necessary infrastructure for the social, cultural, economic, scientific, technological development of the nation and humanity, etc. with the research it conducts, and to apply and disseminate the information it produces;
  • In addition to general archaeology, to scientifically research mosaic art, which is rarely researched in our country despite its importance, and to train experts and scientists in this field, to scientifically research cultural assets found underwater on the coasts and inland waters of our country, and to train experts and scientists in this field; to give priority to the research of the prehistoric to present section of the South Marmara region and its surroundings, where our University is also located, and to introduce them to the world of science and culture with publications, and to support these studies with the Archaeology Research Research and Application Center and Mosaic Research Research and Application Center  founded within our University.
Learning Environments

Education and training in the Archaeology Department is provided in the form of formal education. In addition, there is a compulsory internship program in our department in order to prepare students for their professional careers after graduation. Before graduating, students are required to complete a total of 30 working days of internship in museums, excavations and surveys affiliated with the Ministry of Culture and Tourism of the Republic of Turkey or in museums affiliated with municipalities. The compulsory internship program is carried out in accordance with the rules included in the “Bursa Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Student Internship Directive”.

Within the scope of the compulsory internship, our students have the opportunity to work with researchers and students from different disciplines and countries such as anthropologists, restorers, geologists, veterinarians, photographers, architects, archaeobotanists, archaeozoologists in the excavations and surveys they participate in.

In addition, there is one laboratory and one technical drawing class allocated for the Archaeology Department. The department laboratory has a capacity of 10 people in total and is allocated for drawing small artefacts such as ceramics with the necessary materials. In technical drawing courses (ARK2019/2022 Technical Drawing I-II and ARK3019/3020 Building Survey I-II), practical training and exams can be given by the faculty member of the relevant course in the drawing class and in the field.

Another learning environment is the Archaeology Department David French Library. It was established to support the education, training, learning and research activities of our department students. All our university students and academicians, especially Archaeology students, can benefit from our library located in the Faculty of Arts and Sciences building.

In our department library, which consists of more than 8000 publications including periodicals, it is possible for readers to benefit from online databases with their personal computers, use subscribed electronic journals and use the internet for scientific purposes.

Description
  • Examines cultural assets in terms of iconography, style and chronology.
  • Has awareness of protecting cultural assets.
  • Learns the skill of documenting archaeological data. Within the scope of compulsory internship, 30 working days are completed in museums, excavations and survey research affiliated to the Ministry of Culture and Tourism of the Republic of Turkey and gains practical professional knowledge.
  • Uses the camera correctly and appropriately in editing visual documents.
  • Gains the ability to take part in interdisciplinary studies and produce projects.
  • Takes responsibility in archaeological projects.
  • Performs intra-disciplinary and interdisciplinary teamwork. Gains knowledge in different disciplines by taking 3 non-field courses worth 12 ECTS within the scope of BUU undergraduate education and training regulations during undergraduate education.
  • Uses Turkish and foreign sources related to the field of study.
  • Gains awareness of professional ethics.
  • Makes architectural and ceramic drawings technically.
  • Understands and evaluates architectural drawings.
  • Uses programs such as Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD etc.
Key Competencies
  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info
  • Students are subject to a midterm and a final exam every semester. In some courses, midterm studies; projects, seminars, quizzes, homework, etc. may be applied upon the request of the instructor. Midterm exams, midterm studies, and final exam grades are given out of 100 points.
  • One midterm exam is mandatory for a course every semester, and the other is given as a second midterm exam or midterm studies, depending on the instructor's preference. The contribution of the midterm exam to the letter grade is 40%. If the midterm study or the second midterm exam is to be applied, the contribution of these exams and the midterm exam to the letter grade is 20%.
  • In order to take the final exam of a course, it is mandatory to be registered for that course and to attend at least 70% of the courses taken for the first time and at least 80% of the practical and/or laboratory courses. Students who fail to meet these requirements are not allowed to take the final exam. This student is given a (D) absent letter grade.
  • The contribution of the final exam to the letter grade is 60%. There is a requirement to score at least 50 out of 100 in the final exam. Students who do not take the final exam or who cannot score at least 50 points in this exam will not be included in the evaluation of their midterm and midterm studies and these students will be evaluated with the letter grade FF. In order to take the make-up exam; it is mandatory to meet the requirements for taking the final exam of these courses in the academic year in which the exams will be held. Students who cannot take the make-up exams will not be given the right to take a make-up exam, except in cases of overlap in the make-up exams.
  • The successful completion of the “graduation thesis” and “poster presentations” that students are required to prepare within the scope of Undergraduate Research I-II courses taken in the 7th and 8th semesters, in the presence of department faculty members and students within the scope of the “Science Days” event, is one of the concrete evidences of this process. In addition, the measurement and evaluation method applied within the scope of compulsory internship in relevant units such as excavations, survey research, state or private museums, conservation boards for 30 working days in the following or following summer semesters, covering the 3rd and 4th semesters, is to document the internship period by completing it in days, to present an official document approved by the employer stating that you are successful, and to pass the interview of the departmental internship committee.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements
  • Students who have a high school diploma or equivalent and want to enroll in the Archaeology undergraduate program must complete the processes determined by the The Measuring, Selection and Placement Center (ÖSYM) and pass the exams. Students list their department preferences according to the scores they receive as a result of the exam and send their preference forms to ÖSYM. ÖSYM receives all applications, groups the applications according to their score type, ranks the scores from highest to lowest, lists all available programs according to the preferred score type and places students in one of the programs they prefer, provided that the quota and program-specific conditions are met. Students placed by ÖSYM gain the right to enroll in the program. The registration calendar, the documents requested during registration and the principles to be followed are announced and implemented by Bursa Uludağ University Student Affairs Department. Candidate students who complete the registration procedures become students of our department and benefit from all student rights prescribed by the legislation.
  • Approximately 40 students are accepted to the program each year.
Conditions for Success Successfully completing all compulsory and elective courses in the program for a total of 240 ECTS, successfully completing the compulsory internship, and having a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00 are the qualification requirements for graduation. Our students who successfully complete this program are entitled to receive a bachelor’s degree with the degree of “Archaeology (Undergraduate)” and the title of  “Archaeologist”.
Progression Paths (Relationship Type)

Candidates who successfully complete their undergraduate education can study in postgraduate programs in their own fields or related fields, provided that they receive sufficient scores from the ALES (Academic Personnel and Postgraduate Education Entrance Exam) exam and have sufficient foreign language knowledge. Our postgraduate education programs are carried out within the scope of the Archaeology Department program, which is formed by all faculty members of our department within the Social Sciences Institute of our university. Within this scope, students are accepted to the Thesis Master's (formal and second education), Non-thesis Master's and Doctorate programs. In addition, education is provided in the Underwater Archaeology Thesis Master's program and the Medieval Archaeology Thesis Master's program. Students who successfully complete the Thesis Master's program will receive the "Archaeology (Thesis Master's)" degree; Students who successfully complete the Underwater Archaeology Thesis Master's program will receive the "Underwater Archaeology (Thesis Master's)" degree; Students who successfully complete the Medieval Archaeology Thesis Master's program will receive the "Medieval Archaeology (Thesis Master's)" degree; Students who successfully complete the doctoral program are entitled to graduate with the degree of “Archaeology (PhD)”.

In addition, undergraduate students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.

Organizations where graduates of the program can be employed: Within the Ministry of Culture and Tourism, General Directorate of Monuments and Museums, Conservation Board Directorates, State Museums, Private Museums, DÖSİMM etc. They can work as experts, consultants and researchers in Universities.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030022230


Qualification Title
Archaeology Bachelor’s Degree

Awarding Body
Bursa Uludağ University

Awarding Body Contact
Görükle Campus 16059 Nilüfer/BURSA

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • The main purpose of the Archaeology Department is to provide our country, which hosts the rich historical and cultural heritage of the world, with trained staff, researchers and scientists in the field and to carry the science of archaeology to the forefront in the country and the world through projects carried out jointly with scientists from various countries.
  • In our department, intensive theoretical education is provided for a total of 10 semesters, including two semesters of compulsory German preparatory class, and there is also a compulsory internship to be done in excavations or museums.
  • The mission of the Archaeology Department is to train expert researchers in the field, as well as to lead the research of the largely unexplored areas of Bursa and its surroundings from prehistory to the Ottoman Period, to introduce it to the world of science and culture through publications, and to carry out the necessary research and publications through the research center established in the ancient mosaics area, which is very little researched in our country despite its importance.
  • The vision of the Archaeology Department is to carry our country's archaeology to the forefront through projects carried out jointly with scientists from various countries in different regions.
  • The Main Mission of the Archaeology Department
  • To provide a qualified education that raises patriotic individuals who have cultural accumulation and communication skills, have advanced research and problem-solving skills, and can lead their environment in the protection of tangible and intangible cultural assets;
  • To prepare the necessary infrastructure for the social, cultural, economic, scientific, technological development of the nation and humanity, etc. with the research it conducts, and to apply and disseminate the information it produces;
  • In addition to general archaeology, to scientifically research mosaic art, which is rarely researched in our country despite its importance, and to train experts and scientists in this field, to scientifically research cultural assets found underwater on the coasts and inland waters of our country, and to train experts and scientists in this field; to give priority to the research of the prehistoric to present section of the South Marmara region and its surroundings, where our University is also located, and to introduce them to the world of science and culture with publications, and to support these studies with the Archaeology Research Research and Application Center and Mosaic Research Research and Application Center  founded within our University.

Learning Environments

Education and training in the Archaeology Department is provided in the form of formal education. In addition, there is a compulsory internship program in our department in order to prepare students for their professional careers after graduation. Before graduating, students are required to complete a total of 30 working days of internship in museums, excavations and surveys affiliated with the Ministry of Culture and Tourism of the Republic of Turkey or in museums affiliated with municipalities. The compulsory internship program is carried out in accordance with the rules included in the “Bursa Uludağ University Faculty of Arts and Sciences Student Internship Directive”.

Within the scope of the compulsory internship, our students have the opportunity to work with researchers and students from different disciplines and countries such as anthropologists, restorers, geologists, veterinarians, photographers, architects, archaeobotanists, archaeozoologists in the excavations and surveys they participate in.

In addition, there is one laboratory and one technical drawing class allocated for the Archaeology Department. The department laboratory has a capacity of 10 people in total and is allocated for drawing small artefacts such as ceramics with the necessary materials. In technical drawing courses (ARK2019/2022 Technical Drawing I-II and ARK3019/3020 Building Survey I-II), practical training and exams can be given by the faculty member of the relevant course in the drawing class and in the field.

Another learning environment is the Archaeology Department David French Library. It was established to support the education, training, learning and research activities of our department students. All our university students and academicians, especially Archaeology students, can benefit from our library located in the Faculty of Arts and Sciences building.

In our department library, which consists of more than 8000 publications including periodicals, it is possible for readers to benefit from online databases with their personal computers, use subscribed electronic journals and use the internet for scientific purposes.


Description
  • Examines cultural assets in terms of iconography, style and chronology.
  • Has awareness of protecting cultural assets.
  • Learns the skill of documenting archaeological data. Within the scope of compulsory internship, 30 working days are completed in museums, excavations and survey research affiliated to the Ministry of Culture and Tourism of the Republic of Turkey and gains practical professional knowledge.
  • Uses the camera correctly and appropriately in editing visual documents.
  • Gains the ability to take part in interdisciplinary studies and produce projects.
  • Takes responsibility in archaeological projects.
  • Performs intra-disciplinary and interdisciplinary teamwork. Gains knowledge in different disciplines by taking 3 non-field courses worth 12 ECTS within the scope of BUU undergraduate education and training regulations during undergraduate education.
  • Uses Turkish and foreign sources related to the field of study.
  • Gains awareness of professional ethics.
  • Makes architectural and ceramic drawings technically.
  • Understands and evaluates architectural drawings.
  • Uses programs such as Office, photoshop, autoCAD, freehand, netCAD etc.

Key Competencies
  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • Students are subject to a midterm and a final exam every semester. In some courses, midterm studies; projects, seminars, quizzes, homework, etc. may be applied upon the request of the instructor. Midterm exams, midterm studies, and final exam grades are given out of 100 points.
  • One midterm exam is mandatory for a course every semester, and the other is given as a second midterm exam or midterm studies, depending on the instructor's preference. The contribution of the midterm exam to the letter grade is 40%. If the midterm study or the second midterm exam is to be applied, the contribution of these exams and the midterm exam to the letter grade is 20%.
  • In order to take the final exam of a course, it is mandatory to be registered for that course and to attend at least 70% of the courses taken for the first time and at least 80% of the practical and/or laboratory courses. Students who fail to meet these requirements are not allowed to take the final exam. This student is given a (D) absent letter grade.
  • The contribution of the final exam to the letter grade is 60%. There is a requirement to score at least 50 out of 100 in the final exam. Students who do not take the final exam or who cannot score at least 50 points in this exam will not be included in the evaluation of their midterm and midterm studies and these students will be evaluated with the letter grade FF. In order to take the make-up exam; it is mandatory to meet the requirements for taking the final exam of these courses in the academic year in which the exams will be held. Students who cannot take the make-up exams will not be given the right to take a make-up exam, except in cases of overlap in the make-up exams.
  • The successful completion of the “graduation thesis” and “poster presentations” that students are required to prepare within the scope of Undergraduate Research I-II courses taken in the 7th and 8th semesters, in the presence of department faculty members and students within the scope of the “Science Days” event, is one of the concrete evidences of this process. In addition, the measurement and evaluation method applied within the scope of compulsory internship in relevant units such as excavations, survey research, state or private museums, conservation boards for 30 working days in the following or following summer semesters, covering the 3rd and 4th semesters, is to document the internship period by completing it in days, to present an official document approved by the employer stating that you are successful, and to pass the interview of the departmental internship committee.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements
  • Students who have a high school diploma or equivalent and want to enroll in the Archaeology undergraduate program must complete the processes determined by the The Measuring, Selection and Placement Center (ÖSYM) and pass the exams. Students list their department preferences according to the scores they receive as a result of the exam and send their preference forms to ÖSYM. ÖSYM receives all applications, groups the applications according to their score type, ranks the scores from highest to lowest, lists all available programs according to the preferred score type and places students in one of the programs they prefer, provided that the quota and program-specific conditions are met. Students placed by ÖSYM gain the right to enroll in the program. The registration calendar, the documents requested during registration and the principles to be followed are announced and implemented by Bursa Uludağ University Student Affairs Department. Candidate students who complete the registration procedures become students of our department and benefit from all student rights prescribed by the legislation.
  • Approximately 40 students are accepted to the program each year.

Conditions for Success
Successfully completing all compulsory and elective courses in the program for a total of 240 ECTS, successfully completing the compulsory internship, and having a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00 are the qualification requirements for graduation. Our students who successfully complete this program are entitled to receive a bachelor’s degree with the degree of “Archaeology (Undergraduate)” and the title of  “Archaeologist”.

Progression Paths (Relationship Type)

Candidates who successfully complete their undergraduate education can study in postgraduate programs in their own fields or related fields, provided that they receive sufficient scores from the ALES (Academic Personnel and Postgraduate Education Entrance Exam) exam and have sufficient foreign language knowledge. Our postgraduate education programs are carried out within the scope of the Archaeology Department program, which is formed by all faculty members of our department within the Social Sciences Institute of our university. Within this scope, students are accepted to the Thesis Master's (formal and second education), Non-thesis Master's and Doctorate programs. In addition, education is provided in the Underwater Archaeology Thesis Master's program and the Medieval Archaeology Thesis Master's program. Students who successfully complete the Thesis Master's program will receive the "Archaeology (Thesis Master's)" degree; Students who successfully complete the Underwater Archaeology Thesis Master's program will receive the "Underwater Archaeology (Thesis Master's)" degree; Students who successfully complete the Medieval Archaeology Thesis Master's program will receive the "Medieval Archaeology (Thesis Master's)" degree; Students who successfully complete the doctoral program are entitled to graduate with the degree of “Archaeology (PhD)”.

In addition, undergraduate students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions they are studying in. Students enrolled in double major programs can take courses from two diploma programs simultaneously and receive two separate undergraduate diplomas if they are successful.

Organizations where graduates of the program can be employed: Within the Ministry of Culture and Tourism, General Directorate of Monuments and Museums, Conservation Board Directorates, State Museums, Private Museums, DÖSİMM etc. They can work as experts, consultants and researchers in Universities.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode