Yeterlilik Kodu

TR0030045174

Yeterlilik Adı
Arkeoloji Lisans Diploması
Sorumlu KurumUşak Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAnkara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK
Sorumlu Kurum URLhttps://www.usak.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Tarih ve arkeoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08: 2632.05

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Arkeoloji, geçmiş zamanda yaşayan insanların yaşam tarzı ve düşüncelerini inceleyen bilim dalıdır. Arkeolojinin zamansal kapsamı, Paleolitik Çağ’da Afrika’da ortaya çıkan insanlarla başlayan, Neolitik Çağ’da Önasya’da yerleşik hayatı özümseyen, Kalkolitik Çağ’da Sümer ve Mısır’da yazıyı kullanan ve Antik Çağda ‘bireyselleşme’yi keşfeden insanlarla bugüne kadar uzamaktadır.

Arkeoloji biliminin gelişimine paralel olarak, alt dallarında uzmanlaşan bilimciler ve bunların çalışma alanları açısından da kalitenin yükseldiği gözlenir. Kendi alanlarında tecrübe sahibi olan bilimciler, özellikle bağlı bulundukları kurumların çevresindeki antik yerleşimlerin gün yüzüne çıkarılması ve incelenmesini sağlamaktadırlar. Dolayısıyla, bir Üniversite’de Arkeoloji bölümünün olması, o il ve yakın çevresindeki arkeolojik potansiyelin daha sağlıklı çalışıldığı bilimsel ekipler kurulmasını sağlamaktadır. Bu şekilde, çeşitli sebeplerle hızla yok olan bu değerlerin tahribatı da büyük ölçüde önlenebilmektedir. Diğer yandan, Arkeoloji eğitim programları dışında hiçbir eğitim düzeyinde Arkeoloji kültürünün yerinin olmaması, geniş halk kitleleri arasında tanınmamasına ve dolaylı olarak tarihi eser kaçakçılığı ve tahribatların artmasına yol açmaktadır. Arkeoloji eğitimi barındıran kurumların, çevrelerinde bu bilincin oluşmasında da etkin bir rolü bulunmaktadır.

Bölümümüz, lisans eğitimi ile birlikte öğrencilerimizi iyi bir arkeolog olarak yetiştirip onlara meslek kazandırırken, insanoğlunun binlerce yıllık serüveni içerisinde başta Anadolu olmak üzere Antik dönemde yaratmış olduğu uygarlıkları tüm kültürel öğeleri ile birlikte ele alıp, sanatsal ve düşünsel yaratılarını anlamlandırabilmeyi ve geçmiş ile günümüz arasındaki bağı neden-sonuç ilişkisi kapsamında analitik olarak yorumlamayı öğretmeyi amaçlamaktadır.

Arkeoloji bölümü lisans programı, insana, topluma ve etik ilkelere duyarlı, kendisine ve çevresine saygılı, mesleğinde yeterlik kazanmış; vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık; bilimsel düşünme biçimini benimseyen ve uygulayan; arkeolojinin güncel ve temel bilgilerini etkili olarak kullanan; arkeoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve teknik değerlere uygun hareket eden, mevzuat, malzeme ve müzecilik kapsamında bilgi ve becerilere sahip; farklı düşünce ve kültürlere açık ve eleştirel düşünebilen arkeologlar yetiştiren bir programdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Yükseköğretim kurumları bünyesindeki dersliklerdeki teorik eğitimlerin yanı sıra, arkeolojik kazı alanlarında, müzelerde, laboratuvarlarda ve atölyelerde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Çağdaş arkeolojinin en önemli gereksinimi olan belgeleme konusunda klasik yöntemler ve ileri teknoloji kullanma yoluyla dokümantasyon yapar ve bunları başka alanlar için yararlanılabilir hale getirir.
  • Arkeolojik malzemenin ve arkeolojinin yaygınlaşması konusunda doğru yorumlama, yaratıcı olma, etik değerlere bağlı kalma konularında yetkindir.
  • Alanında edindiği kuramsal bilgileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir ayrıca uygulama bilgilerini arazide ve ilgili birimde kullanabilir, sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmaya ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri getirebilir.
  • Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçlar ile kayıt altına alabilir.
  • Alan ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, kültürel miras bilincine sahip, bu mirası koruma ve toplumu bilinçlendirmeye karşı duyarlı, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, etik kurallara uygun hareket eden bir birey olmayı hedefler.
  • Alan ile ilgili popüler konuları ulusal ve uluslararası düzeyde topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur.
  • Alan ile ilgili ulusal ve uluslararası çalışmalarda farklı disiplinlere ait bilgi ve becerileri anlamlı bir biçimde bir araya getirme yetisine sahip olur.
  • Arkeolojinin uygulamasında mevzuat; malzemenin sunum ve koruma inceliklerinde müzecilik, eserlerin dokümantasyonu kapsamında kataloglama bilgi ve becerilerini edinir.
  • Alan uygulamaları dışında Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo / laboratuvar ortamında çalışma becerisine sahip olur.
  • Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun şekilde hareket eder.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; Sınav türleri ve bunların ders notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu'nun (YÖK) belirlediği temel esaslar doğrultusunda yükseköğretim kurumu senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirme amacıyla ödev, proje, uygulama, ara sınav ve final sınavlarından yararlanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf notu veya puana dayalı sistemler uygulanır.
  • Arkeoloji Programı’nda verilen her bir ders için en az bir ara sınav ve dönem sonu sınavı yapılır. Ayrıca kısa sınav ve ödev değerlendirmesi de yapılabilir. Başarı notuna ara sınav, kısa süreli sınav ve ödevlerin etkisi %40, dönem sonu sınavının ise %60 oranındadır. Bu değerlendirmede; dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve alınan notlar yönetmelikte belirlenen esaslar çerçevesinde 4’lü harf sistemine dönüştürülür. Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (AGNO) üst üste 2 dönem 2.00’ın altında olanlar bir sonraki dönemden ders alamazlar.
  • Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun (2,00) üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. Ara yarıyıllarda/yıllarda ise, AGNO hesaplanmasında bu harf notları katsayıları ile değerlendirilir. FF notu alan öğrenci başarısızdır, bu dersi verildiği ilk yarıyılda/yılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır. Başarı notu MM ve GG ile takdir edilen dersler, AGNO hesaplanmasında değerlendirmeye katılmaz. Programda Yeterlik için, Program Yeterliklerini asgari düzeyde gerçekleştirmek, Programda mevcut olan Kayıt yaptırılan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin (Z/S) tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak gerekmektedir. Kayıt yaptırılan Seçmeli Dersler başarılmak zorundadır. Müfredat yenileme/değişikliği nedeniyle Dersin Kaldırılması veya Dersin açılmaması durumlarında Bölüm Kurulu Kararıyla değişiklik yapılabilir
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Başlangıç Bitiş Tarihi; 11.04.2023/ 30.09.2025

Giriş Şartı
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
  • Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
  • Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
  • Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
Başarma Şartları Programda Yeterlik için, Program Yeterliklerini asgari düzeyde gerçekleştirmek, Programda mevcut olan Kayıt yaptırılan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin (Z/S) tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak gerekmektedir. Kayıt yaptırılan Seçmeli Dersler başarılmak zorundadır. Müfredat yenileme/değişikliği nedeniyle Dersin Kaldırılması veya Dersin açılmaması durumlarında Bölüm Kurulu Kararıyla değişiklik yapılabilir. Programın normal süresi 4 yıldır. Öğrencilerin Lisans programından mezun olabilmeleri için 140 (240 AKTS) Kredi saat Dersi başarması ve Genel Not Ortalamasının 2,0 veya üzerinde olması gerekmektedir. 3. Yarıyıl itibariyle Kümülatif Not Ortalaması 2,5 veya üzerinde olan öğrenciler 3. yarıyıldan itibaren sonraki/üst yarıyıllardan bir yarıyılda alabilecekleri azami kredi miktarını aşmamak kaydıyla 3.5 yılda Programı tamamlayabilirler. Ancak Diploma 4. yıl (8. Yarıyıl) sonunda verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımızın iş bulma imkânları genel olarak şöyle sıralanabilir: Üniversiteler, Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı kurumlar ve müzeler, özel sektör, özel müzeler, araştırma projeleri (serbest arkeolog), araştırma merkezleri ve enstitüler, TÜBİTAK, belediyeler (KUDEB, Fen İşleri), ulusal ve uluslararası kültürel miras yönetimi gerektiren inşaat projeleri gibi özel ve kamu kurumlarıdır. Bu program mezunları, KPSS' den gereken puanı almaları durumunda kamu kurumlarında memur olarak atanabilmektedirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030045174


Yeterlilik Adı
Arkeoloji Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Uşak Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08: 2632.05


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08: 2632.05


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Arkeoloji, geçmiş zamanda yaşayan insanların yaşam tarzı ve düşüncelerini inceleyen bilim dalıdır. Arkeolojinin zamansal kapsamı, Paleolitik Çağ’da Afrika’da ortaya çıkan insanlarla başlayan, Neolitik Çağ’da Önasya’da yerleşik hayatı özümseyen, Kalkolitik Çağ’da Sümer ve Mısır’da yazıyı kullanan ve Antik Çağda ‘bireyselleşme’yi keşfeden insanlarla bugüne kadar uzamaktadır.

Arkeoloji biliminin gelişimine paralel olarak, alt dallarında uzmanlaşan bilimciler ve bunların çalışma alanları açısından da kalitenin yükseldiği gözlenir. Kendi alanlarında tecrübe sahibi olan bilimciler, özellikle bağlı bulundukları kurumların çevresindeki antik yerleşimlerin gün yüzüne çıkarılması ve incelenmesini sağlamaktadırlar. Dolayısıyla, bir Üniversite’de Arkeoloji bölümünün olması, o il ve yakın çevresindeki arkeolojik potansiyelin daha sağlıklı çalışıldığı bilimsel ekipler kurulmasını sağlamaktadır. Bu şekilde, çeşitli sebeplerle hızla yok olan bu değerlerin tahribatı da büyük ölçüde önlenebilmektedir. Diğer yandan, Arkeoloji eğitim programları dışında hiçbir eğitim düzeyinde Arkeoloji kültürünün yerinin olmaması, geniş halk kitleleri arasında tanınmamasına ve dolaylı olarak tarihi eser kaçakçılığı ve tahribatların artmasına yol açmaktadır. Arkeoloji eğitimi barındıran kurumların, çevrelerinde bu bilincin oluşmasında da etkin bir rolü bulunmaktadır.

Bölümümüz, lisans eğitimi ile birlikte öğrencilerimizi iyi bir arkeolog olarak yetiştirip onlara meslek kazandırırken, insanoğlunun binlerce yıllık serüveni içerisinde başta Anadolu olmak üzere Antik dönemde yaratmış olduğu uygarlıkları tüm kültürel öğeleri ile birlikte ele alıp, sanatsal ve düşünsel yaratılarını anlamlandırabilmeyi ve geçmiş ile günümüz arasındaki bağı neden-sonuç ilişkisi kapsamında analitik olarak yorumlamayı öğretmeyi amaçlamaktadır.

Arkeoloji bölümü lisans programı, insana, topluma ve etik ilkelere duyarlı, kendisine ve çevresine saygılı, mesleğinde yeterlik kazanmış; vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık; bilimsel düşünme biçimini benimseyen ve uygulayan; arkeolojinin güncel ve temel bilgilerini etkili olarak kullanan; arkeoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve teknik değerlere uygun hareket eden, mevzuat, malzeme ve müzecilik kapsamında bilgi ve becerilere sahip; farklı düşünce ve kültürlere açık ve eleştirel düşünebilen arkeologlar yetiştiren bir programdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Yükseköğretim kurumları bünyesindeki dersliklerdeki teorik eğitimlerin yanı sıra, arkeolojik kazı alanlarında, müzelerde, laboratuvarlarda ve atölyelerde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Çağdaş arkeolojinin en önemli gereksinimi olan belgeleme konusunda klasik yöntemler ve ileri teknoloji kullanma yoluyla dokümantasyon yapar ve bunları başka alanlar için yararlanılabilir hale getirir.
  • Arkeolojik malzemenin ve arkeolojinin yaygınlaşması konusunda doğru yorumlama, yaratıcı olma, etik değerlere bağlı kalma konularında yetkindir.
  • Alanında edindiği kuramsal bilgileri yorumlayabilir ve değerlendirebilir ayrıca uygulama bilgilerini arazide ve ilgili birimde kullanabilir, sorunları tanımlayabilir, analiz edebilir, araştırmaya ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri getirebilir.
  • Arkeolojik verileri görsel ve sözel çerçevede teknolojik araçlar ile kayıt altına alabilir.
  • Alan ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleyerek, kültürel miras bilincine sahip, bu mirası koruma ve toplumu bilinçlendirmeye karşı duyarlı, vizyonu geniş, yaşam boyu öğrenmeye açık, etik kurallara uygun hareket eden bir birey olmayı hedefler.
  • Alan ile ilgili popüler konuları ulusal ve uluslararası düzeyde topluma iletebilme ve toplumu bilgilendirme yetkinliğine sahip olur.
  • Alan ile ilgili ulusal ve uluslararası çalışmalarda farklı disiplinlere ait bilgi ve becerileri anlamlı bir biçimde bir araya getirme yetisine sahip olur.
  • Arkeolojinin uygulamasında mevzuat; malzemenin sunum ve koruma inceliklerinde müzecilik, eserlerin dokümantasyonu kapsamında kataloglama bilgi ve becerilerini edinir.
  • Alan uygulamaları dışında Arkeolojik verilerin yazılı ve görsel olarak değerlendirildiği depo / laboratuvar ortamında çalışma becerisine sahip olur.
  • Alan ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması ve sonuçlarının duyurulmasında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun şekilde hareket eder.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; Sınav türleri ve bunların ders notuna katkısı, Yükseköğretim Kurulu'nun (YÖK) belirlediği temel esaslar doğrultusunda yükseköğretim kurumu senatoları tarafından belirlenir. Ölçme ve değerlendirme amacıyla ödev, proje, uygulama, ara sınav ve final sınavlarından yararlanılır. Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf notu veya puana dayalı sistemler uygulanır.
  • Arkeoloji Programı’nda verilen her bir ders için en az bir ara sınav ve dönem sonu sınavı yapılır. Ayrıca kısa sınav ve ödev değerlendirmesi de yapılabilir. Başarı notuna ara sınav, kısa süreli sınav ve ödevlerin etkisi %40, dönem sonu sınavının ise %60 oranındadır. Bu değerlendirmede; dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve alınan notlar yönetmelikte belirlenen esaslar çerçevesinde 4’lü harf sistemine dönüştürülür. Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (AGNO) üst üste 2 dönem 2.00’ın altında olanlar bir sonraki dönemden ders alamazlar.
  • Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun (2,00) üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. Ara yarıyıllarda/yıllarda ise, AGNO hesaplanmasında bu harf notları katsayıları ile değerlendirilir. FF notu alan öğrenci başarısızdır, bu dersi verildiği ilk yarıyılda/yılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır. Başarı notu MM ve GG ile takdir edilen dersler, AGNO hesaplanmasında değerlendirmeye katılmaz. Programda Yeterlik için, Program Yeterliklerini asgari düzeyde gerçekleştirmek, Programda mevcut olan Kayıt yaptırılan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin (Z/S) tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak gerekmektedir. Kayıt yaptırılan Seçmeli Dersler başarılmak zorundadır. Müfredat yenileme/değişikliği nedeniyle Dersin Kaldırılması veya Dersin açılmaması durumlarında Bölüm Kurulu Kararıyla değişiklik yapılabilir

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Başlangıç Bitiş Tarihi; 11.04.2023/ 30.09.2025


Giriş Şartı
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
  • Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
  • Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
  • Usul ve esasları YÖK tarafından belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.

Başarma Şartları
Programda Yeterlik için, Program Yeterliklerini asgari düzeyde gerçekleştirmek, Programda mevcut olan Kayıt yaptırılan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin (Z/S) tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak gerekmektedir. Kayıt yaptırılan Seçmeli Dersler başarılmak zorundadır. Müfredat yenileme/değişikliği nedeniyle Dersin Kaldırılması veya Dersin açılmaması durumlarında Bölüm Kurulu Kararıyla değişiklik yapılabilir. Programın normal süresi 4 yıldır. Öğrencilerin Lisans programından mezun olabilmeleri için 140 (240 AKTS) Kredi saat Dersi başarması ve Genel Not Ortalamasının 2,0 veya üzerinde olması gerekmektedir. 3. Yarıyıl itibariyle Kümülatif Not Ortalaması 2,5 veya üzerinde olan öğrenciler 3. yarıyıldan itibaren sonraki/üst yarıyıllardan bir yarıyılda alabilecekleri azami kredi miktarını aşmamak kaydıyla 3.5 yılda Programı tamamlayabilirler. Ancak Diploma 4. yıl (8. Yarıyıl) sonunda verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımızın iş bulma imkânları genel olarak şöyle sıralanabilir: Üniversiteler, Başbakanlık Vakıflar Genel Müdürlüğü, Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bağlı kurumlar ve müzeler, özel sektör, özel müzeler, araştırma projeleri (serbest arkeolog), araştırma merkezleri ve enstitüler, TÜBİTAK, belediyeler (KUDEB, Fen İşleri), ulusal ve uluslararası kültürel miras yönetimi gerektiren inşaat projeleri gibi özel ve kamu kurumlarıdır. Bu program mezunları, KPSS' den gereken puanı almaları durumunda kamu kurumlarında memur olarak atanabilmektedirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030045174

Qualification Title
Bachelor in Archaeology
Awarding BodyUsak University
Awarding Body ContactAnkara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK
Awarding Body Urlhttps://www.usak.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasHistory and archaeology
National Occupation Classification

ISCO:08: 2632.05

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

Archaeology is the branch of science that studies the lifestyle and thoughts of people living in the past. The temporal scope of archaeology extends from the Palaeolithic Age, when humans emerged in Africa, to the Neolithic Age, when humans adopted to sedentary life style in Asia Minor, to the Chalcolithic Age when people started writing in Sumer and Egypt, until to the present day when people discovered ‘individualisation’.

Parallel to the development of scientific archaeology, it is observed that the quality of scientists specialising in their sub-branches and their fields of study has also increased. Scientists who have experience in their own fields ensure that the ancient settlements around the institutions they are affiliated with are unearthed and analysed. Therefore, the presence of an Archaeology Department in a university enables the establishment of scientific teams that study the archaeological potential of that province and its immediate surroundings in a healthier way. In this way, the destruction of these values, which are rapidly disappearing due to various reasons, can be prevented to a great extent. On the other hand, the lack of a place for archaeological culture at any educational level other than Archaeology education programmes leads to a lack of recognition among the masses of the public and indirectly to an increase in the smuggling and destruction of historical artefacts. Institutions that host archaeological education have an active role in raising this awareness in their environment.

Our department, with its undergraduate education, aims to train our students as good archaeologists and provide them with a profession while teaching them to interpret analytically the link between the past and the present within the scope of the cause-effect relationship and to make sense of the artistic and intellectual creations of the civilisations created by mankind in the ancient period, especially in Anatolia, with all their cultural elements within the thousands of years of adventure.

The undergraduate programme of the Department of Archaeology aims to teach students to be sensitive to human, society and ethical principles, respectful to themselves and their environment, competent in their profession, having a broad vision, being open to lifelong learning, adopt and apply scientific thinking, use current and basic knowledge of archaeology effectively; act in accordance with social, scientific and technical values in the collection, interpretation and announcement of data related to archaeology; having knowledge and skills within the scope of legislation, materials and museology; being open to different thoughts and cultures and being able to think critically.

Learning Environments

Learning takes place in formal, open or distance learning. Also; applied trainings are carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or as internship or workplace training in industry, health institutions and workplaces.

Description
  • Documentation, which is the most important requirement of contemporary archaeology, by using classical methods and advanced technology.
  • To be able to interpret archaeological material and archaeology correctly, to be creative and to adhere to ethical values.
  • To be able to interpret and evaluate the theoretical knowledge acquired in the field and to be able to use practical knowledge in the field and in the relevant unit, to be able to identify and analyse problems, to be able to propose solutions based on research and evidence.
  • Archaeological data can be recorded with technological tools in visual and verbal framework.
  • By determining the learning needs related to the field. It aims to be an individual who is conscious of cultural heritage, sensitive to protecting this heritage and raising awareness of the society, who has a broad vision, is open to lifelong learning, and acts in accordance with ethical rules.
  • To have the competence to communicate popular issues related to the field to the society at national and international level and to inform the society.
  • Have the ability to bring together the knowledge and skills of different disciplines in a meaningful way in national and international studies related to the field.
  • Legislation in the application of archaeology, museology in the subtleties of presentation and protection of the material, cataloguing knowledge and skills within the scope of the documentation of the works.
  • Apart from field applications, to get the ability to work in a warehouse / laboratory environment where archaeological data are evaluated in written and visual form.
  • Acts in accordance with social, scientific and ethical values in the collection, interpretation and announcement of the results of data related to the field.
Key Competencies

The holder has the key qualifications below at maximum capacity.

1. Literacy qualification

2. Multiple language qualification

3. Qualification in mathematics, science, technology and engineering

4. Digital qualification

5. Personal, social and learning competence

6. Citizenship qualification

7. Entrepreneurship qualification

8. Cultural awareness and expression qualification

Further Info
  • Assessment and evaluation methods; exam types and their contribution to lecture's final grade, are determined by senates of higher education institutions in line with fundamental principles determined by the Council of Higher Education (YÖK). Assignments, projects, application, midterms and final exams are used for assessment and evaluation. Letter grade or score-based systems are applied while evaluating student's achievement.
  • For each course given in the Archaeology Programme, at least one midterm and final exam are held. In addition, quizzes and homework can also be evaluated. The effect of midterm exams, quizzes and homeworks on the success grade is 40% and the final exam is 60%. In this evaluation; The instructor of the course takes into account the statistical results of the scores of the students taking the course from the mid-term and final exams and the grades taken are converted into a 4 letter system within the framework of the principles determined in the regulation. Students whose Weighted Grade Point Average (GPA) is below 2.00 for 2 consecutive semesters cannot take courses in the next semester.
  • A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB and CC from a course is considered to have succeeded in that course. DC and DD grades obtained from a course are evaluated depending on the student's graduation GPA. If the student's GPA is above the success threshold grade (2.00), these courses are defined as successful. In the intermediate semesters / years, these letter grades are evaluated with their coefficients in the calculation of AGNO. Students who receive a grade of FF are unsuccessful, they must take this course in the first semester / year in which it is given and fulfil the attendance and exam requirements. Courses with MM and GG grades are not included in the calculation of AGNO. In order to qualify for the programme, it is necessary to fulfil the Programme Competencies at the minimum level, to successfully complete all of the courses (Z/S) in the Programme (equivalent to 240 ECTS in total) and to have a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00. Registered Elective Courses must be succeeded. Changes can be made with the decision of the Department Board in cases where the course is removed or the course is not opened due to curriculum renewal / change.
Quality Assurance

In order to supervise the quality of higher education programmes;

  • YÖK is responsible of planning, organising, managing and supervising higher education institution's educational and other activities.
  • YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public.
  • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

1. Establishment and Approval of Curricula 

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programmes in higher education institutions.

1.2. In higher education institutions, the curriculum of undergraduate programmes and the learning outcomes each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 

1.3. After the curriculum of National Core Education Programmes is accepted by the relevant Deans Council, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate programme will bring to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. In addition, the accreditation decisions made by the accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality of programmes' qualifications is assured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.

Access Requirements
  • To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.
  • Being placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
  • To have received sufficient points as a result of the central exam conducted by ÖSYM for programs of higher education institutions that accept students with special talent exams, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and to have passed the special talent exam.
  • As a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK, for associate degree graduates to be placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have completed in higher education institutions.
Conditions for SuccessProficiency in the program to perform the minimum level of proficiency in the program, which is available in the program taken, (a total of 240 ECTS) courses (C / S) of 4.00 and successfully complete all required to have a GPA of at least 2.00. Taken, Elective Courses to be achieved. The curriculum renewal / change of course due to the Abolition of the decision of the Divisional Board or in case of opening of the course are subject to change. The normal duration of the program is 4 years. 140(240 ECTS) credits are required to graduate from a degree program and GPA 2.0 or above must be to achieve. After third semester with cumulative GPA of 2.5 or above at Semester 3 From the next semester / top semesters in one semester can complete the program can receive a maximum of 3.5 years but not to exceed the amount of credit. But the Diploma 4 year (8th semester) given at the end.
Progression Paths (Relationship Type)

In general, employment opportunities of our graduates can be listed as; TUBİTAK,General Directorate of Foundations, The Ministry of Culture and Tourism and museums and other institutions operated by this Ministry, universities, municipalities(KUDEB, directorate of technical Works),private sector, constructional projects that requires national and international heritage management, research projects (as a freelance archaeologist) and public institutions. Graduates of this program, provided that they get required points,can be appointed to some public institutions as officials.

Legal Basis

1. Law no. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programme Graduates to Undergraduate Education

2. Law no. 2547 on Higher Education (bylaw-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Directive  

Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030045174


Qualification Title
Bachelor in Archaeology

Awarding Body
Usak University

Awarding Body Contact
Ankara İzmir Yolu 8.Km Bir Eylül Kampüsü, Merkez / UŞAK

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08: 2632.05


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024

National Occupation Classification

ISCO:08: 2632.05


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

Archaeology is the branch of science that studies the lifestyle and thoughts of people living in the past. The temporal scope of archaeology extends from the Palaeolithic Age, when humans emerged in Africa, to the Neolithic Age, when humans adopted to sedentary life style in Asia Minor, to the Chalcolithic Age when people started writing in Sumer and Egypt, until to the present day when people discovered ‘individualisation’.

Parallel to the development of scientific archaeology, it is observed that the quality of scientists specialising in their sub-branches and their fields of study has also increased. Scientists who have experience in their own fields ensure that the ancient settlements around the institutions they are affiliated with are unearthed and analysed. Therefore, the presence of an Archaeology Department in a university enables the establishment of scientific teams that study the archaeological potential of that province and its immediate surroundings in a healthier way. In this way, the destruction of these values, which are rapidly disappearing due to various reasons, can be prevented to a great extent. On the other hand, the lack of a place for archaeological culture at any educational level other than Archaeology education programmes leads to a lack of recognition among the masses of the public and indirectly to an increase in the smuggling and destruction of historical artefacts. Institutions that host archaeological education have an active role in raising this awareness in their environment.

Our department, with its undergraduate education, aims to train our students as good archaeologists and provide them with a profession while teaching them to interpret analytically the link between the past and the present within the scope of the cause-effect relationship and to make sense of the artistic and intellectual creations of the civilisations created by mankind in the ancient period, especially in Anatolia, with all their cultural elements within the thousands of years of adventure.

The undergraduate programme of the Department of Archaeology aims to teach students to be sensitive to human, society and ethical principles, respectful to themselves and their environment, competent in their profession, having a broad vision, being open to lifelong learning, adopt and apply scientific thinking, use current and basic knowledge of archaeology effectively; act in accordance with social, scientific and technical values in the collection, interpretation and announcement of data related to archaeology; having knowledge and skills within the scope of legislation, materials and museology; being open to different thoughts and cultures and being able to think critically.


Learning Environments

Learning takes place in formal, open or distance learning. Also; applied trainings are carried out in laboratories and workshops within higher education institutions or as internship or workplace training in industry, health institutions and workplaces.


Description
  • Documentation, which is the most important requirement of contemporary archaeology, by using classical methods and advanced technology.
  • To be able to interpret archaeological material and archaeology correctly, to be creative and to adhere to ethical values.
  • To be able to interpret and evaluate the theoretical knowledge acquired in the field and to be able to use practical knowledge in the field and in the relevant unit, to be able to identify and analyse problems, to be able to propose solutions based on research and evidence.
  • Archaeological data can be recorded with technological tools in visual and verbal framework.
  • By determining the learning needs related to the field. It aims to be an individual who is conscious of cultural heritage, sensitive to protecting this heritage and raising awareness of the society, who has a broad vision, is open to lifelong learning, and acts in accordance with ethical rules.
  • To have the competence to communicate popular issues related to the field to the society at national and international level and to inform the society.
  • Have the ability to bring together the knowledge and skills of different disciplines in a meaningful way in national and international studies related to the field.
  • Legislation in the application of archaeology, museology in the subtleties of presentation and protection of the material, cataloguing knowledge and skills within the scope of the documentation of the works.
  • Apart from field applications, to get the ability to work in a warehouse / laboratory environment where archaeological data are evaluated in written and visual form.
  • Acts in accordance with social, scientific and ethical values in the collection, interpretation and announcement of the results of data related to the field.

Key Competencies

The holder has the key qualifications below at maximum capacity.

1. Literacy qualification

2. Multiple language qualification

3. Qualification in mathematics, science, technology and engineering

4. Digital qualification

5. Personal, social and learning competence

6. Citizenship qualification

7. Entrepreneurship qualification

8. Cultural awareness and expression qualification


Further Info
  • Assessment and evaluation methods; exam types and their contribution to lecture's final grade, are determined by senates of higher education institutions in line with fundamental principles determined by the Council of Higher Education (YÖK). Assignments, projects, application, midterms and final exams are used for assessment and evaluation. Letter grade or score-based systems are applied while evaluating student's achievement.
  • For each course given in the Archaeology Programme, at least one midterm and final exam are held. In addition, quizzes and homework can also be evaluated. The effect of midterm exams, quizzes and homeworks on the success grade is 40% and the final exam is 60%. In this evaluation; The instructor of the course takes into account the statistical results of the scores of the students taking the course from the mid-term and final exams and the grades taken are converted into a 4 letter system within the framework of the principles determined in the regulation. Students whose Weighted Grade Point Average (GPA) is below 2.00 for 2 consecutive semesters cannot take courses in the next semester.
  • A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB and CC from a course is considered to have succeeded in that course. DC and DD grades obtained from a course are evaluated depending on the student's graduation GPA. If the student's GPA is above the success threshold grade (2.00), these courses are defined as successful. In the intermediate semesters / years, these letter grades are evaluated with their coefficients in the calculation of AGNO. Students who receive a grade of FF are unsuccessful, they must take this course in the first semester / year in which it is given and fulfil the attendance and exam requirements. Courses with MM and GG grades are not included in the calculation of AGNO. In order to qualify for the programme, it is necessary to fulfil the Programme Competencies at the minimum level, to successfully complete all of the courses (Z/S) in the Programme (equivalent to 240 ECTS in total) and to have a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00. Registered Elective Courses must be succeeded. Changes can be made with the decision of the Department Board in cases where the course is removed or the course is not opened due to curriculum renewal / change.

Quality Assurance

In order to supervise the quality of higher education programmes;

  • YÖK is responsible of planning, organising, managing and supervising higher education institution's educational and other activities.
  • YÖK prepares "University Monitoring and Evaluation Reports" within its own criteria and publishes these reports annually. YÖK prepares reports that include qualitative and quantitative evaluations of higher education institutions in accordance with these annual reports and shares them with general public.
  • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published by YÖK annually. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to "Procedures and Principles for Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes":

1. Establishment and Approval of Curricula 

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate programmes in higher education institutions.

1.2. In higher education institutions, the curriculum of undergraduate programmes and the learning outcomes each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 

1.3. After the curriculum of National Core Education Programmes is accepted by the relevant Deans Council, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate programme will bring to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes who successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions. In addition, the accreditation decisions made by the accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality of programmes' qualifications is assured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.


Access Requirements
  • To have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to have met the conditions for admission to undergraduate programs of higher education institutions.
  • Being placed in the relevant undergraduate program of the higher education institution as a result of the central exam conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
  • To have received sufficient points as a result of the central exam conducted by ÖSYM for programs of higher education institutions that accept students with special talent exams, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and to have passed the special talent exam.
  • As a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM, the procedures and principles of which are determined by YÖK, for associate degree graduates to be placed in undergraduate programs that are a continuation of the fields they have completed in higher education institutions.

Conditions for Success
Proficiency in the program to perform the minimum level of proficiency in the program, which is available in the program taken, (a total of 240 ECTS) courses (C / S) of 4.00 and successfully complete all required to have a GPA of at least 2.00. Taken, Elective Courses to be achieved. The curriculum renewal / change of course due to the Abolition of the decision of the Divisional Board or in case of opening of the course are subject to change. The normal duration of the program is 4 years. 140(240 ECTS) credits are required to graduate from a degree program and GPA 2.0 or above must be to achieve. After third semester with cumulative GPA of 2.5 or above at Semester 3 From the next semester / top semesters in one semester can complete the program can receive a maximum of 3.5 years but not to exceed the amount of credit. But the Diploma 4 year (8th semester) given at the end.

Progression Paths (Relationship Type)

In general, employment opportunities of our graduates can be listed as; TUBİTAK,General Directorate of Foundations, The Ministry of Culture and Tourism and museums and other institutions operated by this Ministry, universities, municipalities(KUDEB, directorate of technical Works),private sector, constructional projects that requires national and international heritage management, research projects (as a freelance archaeologist) and public institutions. Graduates of this program, provided that they get required points,can be appointed to some public institutions as officials.


Legal Basis

1. Law no. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transition between Associate and Undergraduate Degree Programs, Double Major, Minor and Credit Transfer Between Institutions in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programme Graduates to Undergraduate Education

2. Law no. 2547 on Higher Education (bylaw-35)

2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Directive  


Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode