Yeterlilik Kodu | TR0030004867 | |
Yeterlilik Adı | Aşçılık Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Kırklareli Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Kayalı Kampüsü Merkez / KIRKLARELİ | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.klu.edu.tr/ | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Gıda işleme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Lise veya dengi okuldan mezun olmak, merkezi sistem ile yapılan üniversite yerleştirme sınavından YGS 5 Puan türünden 160 ve üstü puan almış olmak. | |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (Toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek.120 AKTS ders (40 İş günü Staj dahil) karşılığında mezun olunmaktadır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezun olan öğrenciler otel, lokanta ve ikram hizmetleri sektöründe faaliyet gösteren işletmelerde, orta kademe pozisyonlarda çalışabilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
Yeterlilik Kodu
TR0030004867
Yeterlilik Adı
Aşçılık Ön Lisans Diploması
Sorumlu Kurum
Kırklareli Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Kayalı Kampüsü Merkez / KIRKLARELİ
Sorumlu Kurum URL
Yönelim
-
Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-
AYÇ Seviyesi
5
TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-
Kategori
-
Kredi Değeri
-
Programın Normal Süresi
-
Program Profili (Amaç)
-
Öğrenme Ortamları
-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
- Aşçılık mesleğinin gerektirdiği temel terimleri, kavramları ve kuramları anlama becerisi kazanır.
- Yiyecek içecek İşletmeciliği alanındaki yasal düzenlemeleri, mesleki standartları bilir ve uygular.
- Yiyecek içecek terminolojisine hâkim olur.
- Yiyecek içecek ve aşçılık hizmetlerinin verildiği işletmelerin organizasyon yapısını ve işleyişini bilir ve uyum sağlar.
- En az bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü A2 düzeyinde bilir.Okulda ve staj çalışmalarında edindiği teorik ve pratik bilgileri sektörde rahatlıkla uygular.
- Yiyecek içecek ve aşçılık hizmetleri sektöründe kullanılan bilgisayar otomasyon sistemlerinin nasıl çalıştığını bilir ve bu sistemleri kullanır.Okulda ve staj çalışmalarında edindiği yabancı dil bilgisini sektörde kullanır.
- Edindiği teorik ve pratik deneyimle, sektörde karşılaştığı sorunları analiz eder ve çözüm üretir.İletişim gücü yüksektir ve ekip çalışmasına uyum sağlar.Yöresel mutfak bilgisine ve uygulama becerisine sahip olur.
- Turizm sektörü hakkında genel bilgi sahibi olur ve bu bilgileri çalışma hayatında kullanır.Yiyecek içecek işletmelerinde yapılan menü planlama, gıda üretimi, mutfak hizmetleri yönetimi, servis hizmetleri uygulamalarını bilir ve bu uygulamalarda aktif görev alır.
- Ziyafet ve toplu yiyecek içecek organizasyonlarının prosedürlerini bilir ve bu organizasyonlarda ekip elemanı olarak görev alır.
- Yemek pişirme teknikleri, mutfak teknikleri, menü planlama işlemlerini bilir ve uygular.
- Catering organizasyonlarında ekip elemanı olarak takım çalışmasına katılır.Birlikte çalıştığı arkadaşlarına yardım eder ve astlarını sürekli eğiterek gelişmelerini sağlar.
- Üstlerine karşı saygılıdır ve onlardan aldığı görevleri eksiksiz yerine getirerek, kriz anlarında kendi çözümünü kendisi üretir.
- Değişik ülke mutfaklarının yemeklerini hazırlayabilir.
- Aşçılık mesleğinin temel kavramlarını ve kuramlarını kullanarak yiyecek-içecek sektörü ile ilgili olguları açıklama ve analiz etme becerisi kazanır.Mesleki etik değerlere bağlıdır, yaptığı çalışmalarda bu değerlere özen gösterir.
- Sosları hazırlayabilir ve bunları kullanarak yeni lezzetler oluşturabilir.
- Türk mutfağının inceliklerine hâkim olmak ve Türk yemeklerini hatasız hazırlayabilir.
- Sağlıklı gıda, yerel gıda üretimini öğrenir ve uygular.
- Gıda ve personel hijyenine dikkat eder.
Anahtar Yetkinlikler
-
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
- Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70i, uygulamaların ise en az %80’ine devam etmiş olması gereklidir.
- Öğrenciler her ders için en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar.
- Başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuar sınavı, küçük sınav gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 50 yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 50 şeklindedir.
- Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 30 puan alma zorunluluğu vardır.
- Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır.
- Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının (GANO) en az 2.0 olması gerekirProgramda mevcut olan (Toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek.
Kalite Güvencesi
-
Giriş Şartı
Lise veya dengi okuldan mezun olmak, merkezi sistem ile yapılan üniversite yerleştirme sınavından YGS 5 Puan türünden 160 ve üstü puan almış olmak.
Başarma Şartları
Programda mevcut olan (Toplam 120 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek.120 AKTS ders (40 İş günü Staj dahil) karşılığında mezun olunmaktadır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
Mezun olan öğrenciler otel, lokanta ve ikram hizmetleri sektöründe faaliyet gösteren işletmelerde, orta kademe pozisyonlarda çalışabilirler.
Yasal Dayanağı
-
Geçerlilik Süresi (Varsa)
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Qualification Code | TR0030004867 | |
Qualification Title | Associate Diploma in Cookery | |
Awarding Body | Kırklareli University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.klu.edu.tr/ | |
Orientation | - | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Food processing | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | To complete all the courses in the programme(total 120 akts) successfully at least 2.0 average in 4.00 point system.120 akts courses( 40 days job experience) is required for graduation | |
Description | Students gain the ability of understanding basic terms, concepts and theories that cooking profession requires. Students know and apply legal legislations, vocational standards within the field of food and drink administration. Students master food and drink terminology.Students know and adapt to the organizational structure and work flow of administrations that provide food, drink and cooking services. Students know at least one foreign language at the level of A2 in European Language Portfolio. Students apply the theoretical and practical knowledge they have gained at school and on job training to the sector. Students know how the computer automation systems in food and drink sector function and can use these systems. Students use the foreign language knowledge they have had at school and on job training in the sector. Students analyze the problems they encounter in the sector with theoretical and pratical knowledge they have gained and produce solutions. Students communication ability is at the highest level and can adapt to teamwork. Students have the knowledge on local cuisine and the ability to practice it. Students have a general knowledge on tourism sector and use this knowledge in their business life. Students know menu planning, food production, kitchen services and service practices in food and drink administrations and actively involve in these.Students know the procedures in feasts and mass food and drink organizations and take part in these as a team member. Students know and apply cooking techniques, techniques in the cuisine and the process of menu planning. Students participate in catering organizations as a team member. Students help their co-workers and have subordinate workers improve by training them. Students show repect to superior co-workers and perform duties and responsibilities that are assigned by them, they produce solutions in times of crisis.Students can prepare dishes of different world cuisines. Students gain the abilty to explain and analyze facts related to food-drink sector by using main theories and concepts of cooking profession. Students are devoted to vocational ethics and pay attention to these values. Students can prepare sauces and new tastes by using them. Students master the details in Turkish cousine and prepare perfect Turkish meals. Students learn and apply healthy and local food production. Students pay attention to the food and personnel hygiene. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Each student has to register to the courses at the beginnig of the term and have to take minimum 70%percent attendance for the courses and 80% attendance for the practices in order to enter to the final examination. Minimum one mid-term examination and a final examination is required for each course. The course grades 50% percent is consist by the mid-term grade ( mid- term grade may be evaılated by various measurable tools such as grades taken from semester work, lad-examination, quiz) and 50% percent is consists by final examination. All of the examination are evaluated over 100 points. At least 30 points have to be taken from the final examination. A student who has taken AA, BA, BB, CB and CC grades from course is accepted successful. DC and DD grades are conditional successful grades. To be successful for the course which DC and DD grades are taken is, Cumulative Grade Point Average must be at least 2.0To complete all the courses in the programme(total 120 akts) successfully at least 2.0 average in 4.00 point system. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | High school diploma, through a centralized national university placement exam with an average of 160 points or above | |
Conditions for Success | To complete all the courses in the programme(total 120 akts) successfully at least 2.0 average in 4.00 point system.120 akts courses( 40 days job experience) is required for graduation | |
Progression Paths (Relationship Type) | Those who complete the programme can find jobs in hotel, restaurant and catering services sectors. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
Qualification Code
TR0030004867
Qualification Title
Associate Diploma in Cookery
Awarding Body
Kırklareli University
Awarding Body Contact
Awarding Body Url
Orientation
-
National Occupation Classification
-
EQF Level
5
TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.
National Occupation Classification
-
Category
-
Credit Value
-
Program Duration
-
Program Profile
-
Learning Environments
To complete all the courses in the programme(total 120 akts) successfully at least 2.0 average in 4.00 point system.120 akts courses( 40 days job experience) is required for graduation
Description
Students gain the ability of understanding basic terms, concepts and theories that cooking profession requires.
Students know and apply legal legislations, vocational standards within the field of food and drink administration.
Students master food and drink terminology.Students know and adapt to the organizational structure and work flow of administrations that provide food, drink and cooking services.
Students know at least one foreign language at the level of A2 in European Language Portfolio.
Students apply the theoretical and practical knowledge they have gained at school and on job training to the sector.
Students know how the computer automation systems in food and drink sector function and can use these systems.
Students use the foreign language knowledge they have had at school and on job training in the sector.
Students analyze the problems they encounter in the sector with theoretical and pratical knowledge they have gained and produce solutions. Students communication ability is at the highest level and can adapt to teamwork.
Students have the knowledge on local cuisine and the ability to practice it.
Students have a general knowledge on tourism sector and use this knowledge in their business life.
Students know menu planning, food production, kitchen services and service practices in food and drink administrations and actively involve in these.Students know the procedures in feasts and mass food and drink organizations and take part in these as a team member.
Students know and apply cooking techniques, techniques in the cuisine and the process of menu planning.
Students participate in catering organizations as a team member.
Students help their co-workers and have subordinate workers improve by training them.
Students show repect to superior co-workers and perform duties and responsibilities that are assigned by them, they produce solutions in times of crisis.Students can prepare dishes of different world cuisines.
Students gain the abilty to explain and analyze facts related to food-drink sector by using main theories and concepts of cooking profession. Students are devoted to vocational ethics and pay attention to these values.
Students can prepare sauces and new tastes by using them.
Students master the details in Turkish cousine and prepare perfect Turkish meals.
Students learn and apply healthy and local food production.
Students pay attention to the food and personnel hygiene.
Key Competencies
-
Further Info
Each student has to register to the courses at the beginnig of the term and have to take minimum 70%percent attendance for the courses and 80% attendance for the practices in order to enter to the final examination.
Minimum one mid-term examination and a final examination is required for each course.
The course grades 50% percent is consist by the mid-term grade ( mid- term grade may be evaılated by various measurable tools such as grades taken from semester work, lad-examination, quiz) and 50% percent is consists by final examination.
All of the examination are evaluated over 100 points.
At least 30 points have to be taken from the final examination.
A student who has taken AA, BA, BB, CB and CC grades from course is accepted successful.
DC and DD grades are conditional successful grades.
To be successful for the course which DC and DD grades are taken is, Cumulative Grade Point Average must be at least 2.0To complete all the courses in the programme(total 120 akts) successfully at least 2.0 average in 4.00 point system.
Quality Assurance
-
Access Requirements
High school diploma, through a centralized national university placement exam with an average of 160 points or above
Conditions for Success
To complete all the courses in the programme(total 120 akts) successfully at least 2.0 average in 4.00 point system.120 akts courses( 40 days job experience) is required for graduation
Progression Paths (Relationship Type)
Those who complete the programme can find jobs in hotel, restaurant and catering services sectors.
Legal Basis
-
Validity Period (If Any)
Qualification is continuous
Url