Yeterlilik Kodu

TR0030016043

Yeterlilik Adı
Aşçılık Ön Lisans Diploması
Sorumlu KurumAcıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAcıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi
Sorumlu Kurum URLhttp://www.acibadem.edu.tr/
YönelimMesleki
AYÇ Seviyesi5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 5
Sınıflandırma (Tematik Alan)Otel, restoranlar ve catering
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri127
Programın Normal Süresi 2 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Programın amacı yiyecek ve içecek sektörü ve bu sektörün yan dallarına bilgi ve becerisi yüksek çalışanlar yetiştirmektir.
Öğrenme Ortamları
  • Uygulama Mutfağı
  • Derslikler
  • Geziler
  • Fuarlar
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir.
  • Gıda bilimi ve temel beslenme ilkeleri konularında bilgi sahibidir.
  • Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir.
  • Gıda hijyeni ve güvenliği konusunda uluslararası standartları bilir ve uygular.
  • Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur.
  • Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir.
  • Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve uygular.
  • Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları yapımı; sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum konusunda yetkindir.
  • Türk Mutfağı ve Dünya Mutfakları hakkında tarihsel ve kültürel bilgiye sahip olup, reçeteleri uygulama bazında da yetkindir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler dönem içindeki teori ve uygulama derslerine, grup çalışmalarına ve mezuniyet projesine katılmak zorundadırlar.
  • Uygulama derslerinin en az %70’ine, teori derslerinin ise en az %80’ine katılım sağlamaları gerekmektedir. Aksi takdirde öğrencilerin final sınavlarına girmesi mümkün değildir.
  • Uygulama derslerinin sınavları uygulamalı olarak, teori derslerinin sınavları ise yazılı sınav, ödev ya da proje şeklinde yapılmaktadır.
  • Teori derslerinde devam zorunluluğunu sağlayana kadar öğrenci dersi tekrar etmelidir.
  • Vize sınavları için mazeret sınavı yapılabilirken, final sınavları için mazeret sınavı yapılmamaktadır
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı
  • TYT Puanı
Başarma Şartları Aşçılık Programı’nda öğrencinin asgari 120 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. Bununla birlikte öğrencinin yaz stajını da tamamlamış olması zorunludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Aşçılık programını bitirenlere “Aşçılık Meslek Elemanı” unvanı verilir. Programdan mezun olan öğrencilerimiz aynı zamanda Gastronomi ve Mutfak Sanatları, Beslenme ve Diyetetik, Aile ve Tüketici Bilimleri bölümlerinde lisans eğitimine devam etme imkanı kazanır. Aşçılar özelikle hastanelerin mutfağında, lokantalarda, konaklama yerlerinin, toplu yemek yenen özel veya resmi kurumların mutfaklarında, yemek fabrikalarında çalışma olanağı bulabilirler. Bilgi ve beceri konusunda donanımlı aşçılar kolaylıkla yüksek ücretli iş bulabilmektedirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030016043


Yeterlilik Adı
Aşçılık Ön Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar Üniversitesi

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Mesleki

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
5

TYÇ Seviyesi
5
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
127

Programın Normal Süresi
2 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Programın amacı yiyecek ve içecek sektörü ve bu sektörün yan dallarına bilgi ve becerisi yüksek çalışanlar yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları
  • Uygulama Mutfağı
  • Derslikler
  • Geziler
  • Fuarlar

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir.
  • Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir.
  • Gıda bilimi ve temel beslenme ilkeleri konularında bilgi sahibidir.
  • Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir.
  • Gıda hijyeni ve güvenliği konusunda uluslararası standartları bilir ve uygular.
  • Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur.
  • Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir.
  • Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve uygular.
  • Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları yapımı; sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum konusunda yetkindir.
  • Türk Mutfağı ve Dünya Mutfakları hakkında tarihsel ve kültürel bilgiye sahip olup, reçeteleri uygulama bazında da yetkindir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler dönem içindeki teori ve uygulama derslerine, grup çalışmalarına ve mezuniyet projesine katılmak zorundadırlar.
  • Uygulama derslerinin en az %70’ine, teori derslerinin ise en az %80’ine katılım sağlamaları gerekmektedir. Aksi takdirde öğrencilerin final sınavlarına girmesi mümkün değildir.
  • Uygulama derslerinin sınavları uygulamalı olarak, teori derslerinin sınavları ise yazılı sınav, ödev ya da proje şeklinde yapılmaktadır.
  • Teori derslerinde devam zorunluluğunu sağlayana kadar öğrenci dersi tekrar etmelidir.
  • Vize sınavları için mazeret sınavı yapılabilirken, final sınavları için mazeret sınavı yapılmamaktadır

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde önlisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı
  • TYT Puanı

Başarma Şartları
Aşçılık Programı’nda öğrencinin asgari 120 AKTS kredisini sağlaması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir. Bununla birlikte öğrencinin yaz stajını da tamamlamış olması zorunludur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Aşçılık programını bitirenlere “Aşçılık Meslek Elemanı” unvanı verilir. Programdan mezun olan öğrencilerimiz aynı zamanda Gastronomi ve Mutfak Sanatları, Beslenme ve Diyetetik, Aile ve Tüketici Bilimleri bölümlerinde lisans eğitimine devam etme imkanı kazanır. Aşçılar özelikle hastanelerin mutfağında, lokantalarda, konaklama yerlerinin, toplu yemek yenen özel veya resmi kurumların mutfaklarında, yemek fabrikalarında çalışma olanağı bulabilirler. Bilgi ve beceri konusunda donanımlı aşçılar kolaylıkla yüksek ücretli iş bulabilmektedirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030016043

Qualification Title
Associate Degree Diploma in Culinary Program
Awarding BodyAcıbadem Mehmet Ali Aydınlar University
Awarding Body ContactAcıbadem Mehmet Ali Aydinlar University
Awarding Body Urlhttp://www.acibadem.edu.tr/
OrientationOccupational
EQF Level5
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 5
Thematic AreasHotel, restaurants and catering
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value120
Program Duration2 Yıl
Program Profile
  • The purpose of the program is to train employees with high knowledge and skills in the food and beverage industry and its sub-branches.
Learning Environments

• Kitchen

• Classrooms

• Trips

• Fairs

Description
  • He/she valuates food within the framework of history, geography, culture and nutritional sciences.
  • He/she has comprehensive knowledge of concepts, techniques, innovations and product knowledge in the field of gastronomy.
  • He/she has knowledge of food science and basic nutrition principles.
  • He/she adopts food and cooking as an art; is competent in designing and visually
  • documenting the visual presentation of food.
  • He/she knows and applies international standards on food hygiene and safety.
  • In line with menu planning principles; he/she conducts food and beverage cost analysis, control, pricing and develops various menus.
  • He/she knows and implements food-related activities.
  • He/she is knowledgeable about making cakes and other pastries, breads, sponge cakes and other cake base doughs, creamy sauces, fruit sauces; is competent in hot and cold desserts, ice creams, candy decorations, other decorations and presentations.
  • He/she has historical and cultural knowledge about Turkish Cuisine and International Cuisines, and is competent in applying recipes.
Key Competencies

Has the following key competencies at a pre-advanced level:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression
Further Info
  • Students must attend theory and practice courses, group works and the graduation project during the semester.
  • They are required to attend at least 70% of the practical courses and 80% of the theory courses. Otherwise, it is not possible for students to take the final exams.
  • The exams of kitchen courses are applied in the form of practical exams, and the exams of theory courses are conducted in the form of written exams, homework or projects.
  • The student must repeat the course until he/she meets the compulsory attendance in theory courses.
  • While make-up exams can be given for midterm exams, there is no make-up exam for final exams.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

TYT Exam

Conditions for Success In the program, the student must obtain a minimum of 120 ECTS credits and have a GPA of at least 2.00 out of 4.00. However, it is mandatory for the student to complete the summer internship.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Those who complete the cooking program are given the title of "Culinary Personnel". Our students who graduate from the program also have the opportunity to continue their undergraduate education in the departments of Gastronomy and Culinary Arts, Nutrition and Dietetics, and Family and Consumer Sciences. Cooks can especially find the opportunity to work in the kitchens of hospitals, restaurants, accommodation facilities, private or public institutions where public meals are served, and food factories. Cooks equipped with knowledge and skills can easily find high-paying jobs.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030016043


Qualification Title
Associate Degree Diploma in Culinary Program

Awarding Body
Acıbadem Mehmet Ali Aydınlar University

Awarding Body Contact
Acıbadem Mehmet Ali Aydinlar University

Awarding Body Url

Orientation
Occupational

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
5

TQF Level
5
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
120

Program Duration
2 Yıl

Program Profile
  • The purpose of the program is to train employees with high knowledge and skills in the food and beverage industry and its sub-branches.

Learning Environments

• Kitchen

• Classrooms

• Trips

• Fairs


Description
  • He/she valuates food within the framework of history, geography, culture and nutritional sciences.
  • He/she has comprehensive knowledge of concepts, techniques, innovations and product knowledge in the field of gastronomy.
  • He/she has knowledge of food science and basic nutrition principles.
  • He/she adopts food and cooking as an art; is competent in designing and visually
  • documenting the visual presentation of food.
  • He/she knows and applies international standards on food hygiene and safety.
  • In line with menu planning principles; he/she conducts food and beverage cost analysis, control, pricing and develops various menus.
  • He/she knows and implements food-related activities.
  • He/she is knowledgeable about making cakes and other pastries, breads, sponge cakes and other cake base doughs, creamy sauces, fruit sauces; is competent in hot and cold desserts, ice creams, candy decorations, other decorations and presentations.
  • He/she has historical and cultural knowledge about Turkish Cuisine and International Cuisines, and is competent in applying recipes.

Key Competencies

Has the following key competencies at a pre-advanced level:

  • Literacy competence
  • Multilingual competence
  • Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
  • Digital competence
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression

Further Info
  • Students must attend theory and practice courses, group works and the graduation project during the semester.
  • They are required to attend at least 70% of the practical courses and 80% of the theory courses. Otherwise, it is not possible for students to take the final exams.
  • The exams of kitchen courses are applied in the form of practical exams, and the exams of theory courses are conducted in the form of written exams, homework or projects.
  • The student must repeat the course until he/she meets the compulsory attendance in theory courses.
  • While make-up exams can be given for midterm exams, there is no make-up exam for final exams.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

TYT Exam


Conditions for Success
In the program, the student must obtain a minimum of 120 ECTS credits and have a GPA of at least 2.00 out of 4.00. However, it is mandatory for the student to complete the summer internship.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Those who complete the cooking program are given the title of "Culinary Personnel". Our students who graduate from the program also have the opportunity to continue their undergraduate education in the departments of Gastronomy and Culinary Arts, Nutrition and Dietetics, and Family and Consumer Sciences. Cooks can especially find the opportunity to work in the kitchens of hospitals, restaurants, accommodation facilities, private or public institutions where public meals are served, and food factories. Cooks equipped with knowledge and skills can easily find high-paying jobs.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address