Yeterlilik Kodu | TR0030017787 | |
Yeterlilik Adı | Aşçılık Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Beykent Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Ayazağa, Hadım Koruyolu Cd. No:19, 34398 Sarıyer/İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.beykent.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Otel, restoranlar ve catering | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
Otel, Lokanta ve ikram Hizmetleri / Aşçılık - 005.1013.001 (ISCED-2013) ISCO-08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Tüm dünyada olduğu gibi gastronomi ülkemizde giderek yükselen bir değerdir. Bu değere bağlı olarak insanların dışarıda yeme içme talepleri artmaktadır. Bu talepleri karşılamak üzere faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlar giderek daha fazla nitelikli elemana ihtiyaç duymaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün olarak gerçekleştirilmektedir. Programın birinci ve ikinci öğretimi mevcut bulunmaktadır. Uygulama dersleri aşçılık ve pastacılık uygulama mutfaklarında yürütülmektedir. Yiyecek içecek işletmelerinde staj yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere orta düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınav yönetmeliği ile ölçme ve değerlendirmeye ilişkin genel kurallar "İstanbul Beykent Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim - Öğretim Yönetmeliği" ile düzenlenmektedir. Sınavlar, eğitim-öğretim, ölçme ve değerlendirmeye ilişkin özel süreçler " İstanbul Beykent Üniversitesi Ölçme Faaliyetleri ve Sınav Uygulama Yönergesi" ile belirlenmiştir. Bağıl değerlendirme esas ve usulleri ise " İstanbul Beykent Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Sistemi Uygulama Yönergesi" ile tanımlanmıştır. Derslerde kullanılan öğretim ve ölçme-değerlendirme yöntemleri ders sayfalarında yer alan ders izlencelerinde verilmektedir. Başarı notunun hesaplanması MADDE 17 – (1) Bir öğrencinin mutlak başarı puanı; o derse ait dönem içi notu ile dönem sonu puanının belirli oranlarda katkısından oluşur. Dönem içi değerlendirmelerin mutlak başarı puanına katkısı; örgün öğretimde % 40’tan az, % 70’ten fazla olamaz, uzaktan öğretimde ise dönem içi değerlendirmeleri %20, dönem sonu değerlendirmeleri %80 üzerinden hesaplanır. Mutlak başarı notları öğrencilerin sıralama notunu gösterir. Sınıfın başarı düzeyi, puanların istatistiksel dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak harfli başarı notlarının nasıl elde edileceği Senato tarafından belirlenir. Harfli başarı notu ve katsayıları ve diğer işaretler aşağıda gösterilmiştir: (20 Temmuz 2017 tarihli 30129 sayılı Resmi Gazetede Yayınlanan Değişiklik). (2) Diğer harf notları ve anlamları aşağıda belirtilmiştir. a) DZ notu; dersin devam şartları sağlanmadığında verilir. b) Muaf notu (M); muafiyet sınavları sonucunda kazanılmış kredilere verilir. Muaf notu; mezuniyet kredisine dâhil edilir, ağırlıklı genel not ortalaması hesabına katılmaz. c) Geçer notu (G); ağırlıklı genel not ortalamasına katılmayan derslerin başarılması durumunda verilir. ç) Kalır notu (K); ağırlıklı genel not ortalamasına katılmayan derslerin başarısızlığı durumunda verilir. d) Süren çalışma işareti (S); dönem sonunda tamamlanamayarak uzatma süresi alan proje, bitirme çalışması ve benzeri çalışmalara verilir. Uzatma süresi sonunda S işareti, harfli başarı notuna dönüştürülür. e) Yeterli notu (Y); 25 inci maddeye uygun olarak kazanılmış krediler için verilir. Y notu verilen dersin kredisi, mezuniyet kredisine dâhil edilir, ağırlıklı genel not ortalaması hesabına katılmaz. f) Yürürlükten kaldırılmıştır. (20 Temmuz 2017 tarihli 30129 sayılı Resmi Gazetede Yayınlanan Değişiklik) (3) Bir dersten başarı notu olarak AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. (4) Bir dersten başarı notu olarak DZ, FD, FF ve K notlarından birini alan öğrenci, o dersten başarısız sayılır. (5) Bir dersten DC ve DD notlarından birini alan öğrenci, o dersi şartlı başarmış kabul edilir. Öğrencinin o dersten başarılı sayılması için; mezuniyet anında AGNO’sunun en az 2,00 olması gerekir. AGNO’su 2,00’dan küçük ise öğrenci DC ve DD olan derslerinden yeteri kadarını alarak AGNO’sunu 2,00’a yükseltir. Bu şart sağlanmadan öğrenci mezun olamaz. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Akreditasyon Kuruluşu Adı; Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu (TURAK) 01.01.2022 – 31.12.2027 | |
Giriş Şartı | Aşçılık Önlisans Programına Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan, Temel Yeterlilik Testi (TYT) ile öğrenci kabul edilmektedir. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) tercih işlemlerinde kontenjan dâhilinde bu programa yerleştirilmesi halinde kayıt hakkı kazanmaktadırlar. Bu program için herhangi bir özel giriş şartı bulunmamaktadır. | |
Başarma Şartları | Beykent Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği” çerçevesinde Aşçılık Programından önlisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir. Aşçılık ön lisans programlarını başarı ile bitiren öğrenciler, "Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik" hükümleri uyarınca örgün veya Uzaktan Eğitim Sistemi ile öğrenim yapan programlara ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde fakülte/yüksekokulların Aile ve Tüketici Bilimleri, Beslenme ve Diyetetik, Gastronomi, Gastronomi ve Mutfak Sanatları, Mutfak Sanatları ve Yönetimi lisans programlarına dikey geçiş yapabilmektedirler. Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler. https://fef.beykent.edu.tr/docs/default-source/gsf-yandal-cap/beykent-%C3%BCniversitesi-%C3%A7ift-anadal-yandal-y%C3%B6nergesi-(ek1).pdf?sfvrsn=8509d07a_12 | |
Yasal Dayanağı | 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf İstanbul Beykent Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23510&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=8315&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esasına İlişkin Yönetmelik https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030017787
Otel, Lokanta ve ikram Hizmetleri / Aşçılık - 005.1013.001 (ISCED-2013)
ISCO-08
Otel, Lokanta ve ikram Hizmetleri / Aşçılık - 005.1013.001 (ISCED-2013)
ISCO-08
Tüm dünyada olduğu gibi gastronomi ülkemizde giderek yükselen bir değerdir. Bu değere bağlı olarak insanların dışarıda yeme içme talepleri artmaktadır. Bu talepleri karşılamak üzere faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlar giderek daha fazla nitelikli elemana ihtiyaç duymaktadır.
Eğitim ve öğretim örgün olarak gerçekleştirilmektedir. Programın birinci ve ikinci öğretimi mevcut bulunmaktadır. Uygulama dersleri aşçılık ve pastacılık uygulama mutfaklarında yürütülmektedir. Yiyecek içecek işletmelerinde staj yapılmaktadır.
- Aşçılık ile ilgili kuramlar, olgular kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
- Aşçılık alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibidir.
- Aşçılık alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri hakkında bilgi sahibidir.
- Aşçılık alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir.
- Aşçılık alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemlerini yerine getirir.
- Alanı ile ilgili hizmet süreçlerini, tüketici ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda ve tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, değerlendirir, geliştirir ve hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm önerir.
- Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar, karar verir ve değişimlere uyum sağlar.
- Öz değerlendirme yapar ve uygulamalardan sonuç çıkarır.
- Alanı ile ilgili sorunları tespit eder, çözümler üretir ve sunar.
- Aşçılık alanı ile ilgili edindiği bilgileri iş ortamında ve mesleğinde kullanır.
- Aşçılık alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
- Alanındaki işleri ve mesleğini yerine getirirken bağımsız çalışır.
- Ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
- Alanı ile ilgili teknik ve mesleki faaliyetleri karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda yönetir.
- Alanı ile ilgili gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, uygulamada ve mesleğinde kullanır.
- Birlikte çalıştığı insanların mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir ve performanslarını adil biçimde değerlendirir.
- Kendi kendine öğrenir, kendini ve zamanı yönetir ve kendi başarısını değerlendirir.
- Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle sürekli günceller ve geliştirir.
- Bireylerarası ve kültürlerarası etkin iletişim kurar.
- Alanı ile ilgili rapor hazırlar, bilgi, tartışma ve analizleri uzmanlara ve alan dışındakilere çeşitli şekillerde sunar.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip eder ve iletişim kurar.
- Alanı ile ilgili etik değerlere bağlı kalır.
- Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme alanının gerektirdiği şekilde özen gösterir.
- Alanındaki işleri yasalar ve meslek standartları çerçevesinde yerine getirir.
- İnsanlar ve kültürler arasındaki farklılıklara duyarlı olur, hoşgörü ve saygı gösterir.
- Alanı ile ilgili düzenli olarak, sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesi yapar.
- Alanı ile ilgili işleri gerçekleştirirken insan sağlığını, sosyal ve doğal çevreyi dikkate alır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Alanı ile ilgili mesleki yetkinlikler,
- Teknik okuduğunu anlama, yazma ve uygulama becerisi,
- Maliyet hesabı yapabilme,
- Alanı ile ilgili teknolojik gelişimleri takip edebilme,
- Temel seviyede bilgisayar kullanabilme,
- Grup çalışması yapabilme,
- Etkili iletişim kurma ve sosyal olma,
- Alanı ile ilgili güncel konuları takip etme ve öğrenmeyi sürekli kılma,
- Yurttaşlık bilincine sahip olma,
- Girişimci olma ve kültürel farklılıkları fark etme.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere orta düzeyde sahiptir.
- Yabancı dili kullanabilme
Sınav yönetmeliği ile ölçme ve değerlendirmeye ilişkin genel kurallar "İstanbul Beykent Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim - Öğretim Yönetmeliği" ile düzenlenmektedir. Sınavlar, eğitim-öğretim, ölçme ve değerlendirmeye ilişkin özel süreçler " İstanbul Beykent Üniversitesi Ölçme Faaliyetleri ve Sınav Uygulama Yönergesi" ile belirlenmiştir.
Bağıl değerlendirme esas ve usulleri ise " İstanbul Beykent Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Sistemi Uygulama Yönergesi" ile tanımlanmıştır. Derslerde kullanılan öğretim ve ölçme-değerlendirme yöntemleri ders sayfalarında yer alan ders izlencelerinde verilmektedir.
Başarı notunun hesaplanması
MADDE 17 – (1) Bir öğrencinin mutlak başarı puanı; o derse ait dönem içi notu ile dönem sonu puanının belirli oranlarda katkısından oluşur. Dönem içi değerlendirmelerin mutlak başarı puanına katkısı; örgün öğretimde % 40’tan az, % 70’ten fazla olamaz, uzaktan öğretimde ise dönem içi değerlendirmeleri %20, dönem sonu değerlendirmeleri %80 üzerinden hesaplanır. Mutlak başarı notları öğrencilerin sıralama notunu gösterir. Sınıfın başarı düzeyi, puanların istatistiksel dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak harfli başarı notlarının nasıl elde edileceği Senato tarafından belirlenir. Harfli başarı notu ve katsayıları ve diğer işaretler aşağıda gösterilmiştir: (20 Temmuz 2017 tarihli 30129 sayılı Resmi Gazetede Yayınlanan Değişiklik).
(2) Diğer harf notları ve anlamları aşağıda belirtilmiştir.
a) DZ notu; dersin devam şartları sağlanmadığında verilir.
b) Muaf notu (M); muafiyet sınavları sonucunda kazanılmış kredilere verilir. Muaf notu; mezuniyet kredisine dâhil edilir, ağırlıklı genel not ortalaması hesabına katılmaz.
c) Geçer notu (G); ağırlıklı genel not ortalamasına katılmayan derslerin başarılması durumunda verilir.
ç) Kalır notu (K); ağırlıklı genel not ortalamasına katılmayan derslerin başarısızlığı durumunda verilir.
d) Süren çalışma işareti (S); dönem sonunda tamamlanamayarak uzatma süresi alan proje, bitirme çalışması ve benzeri çalışmalara verilir. Uzatma süresi sonunda S işareti, harfli başarı notuna dönüştürülür.
e) Yeterli notu (Y); 25 inci maddeye uygun olarak kazanılmış krediler için verilir. Y notu verilen dersin kredisi, mezuniyet kredisine dâhil edilir, ağırlıklı genel not ortalaması hesabına katılmaz.
f) Yürürlükten kaldırılmıştır. (20 Temmuz 2017 tarihli 30129 sayılı Resmi Gazetede Yayınlanan Değişiklik)
(3) Bir dersten başarı notu olarak AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
(4) Bir dersten başarı notu olarak DZ, FD, FF ve K notlarından birini alan öğrenci, o dersten başarısız sayılır.
(5) Bir dersten DC ve DD notlarından birini alan öğrenci, o dersi şartlı başarmış kabul edilir. Öğrencinin o dersten başarılı sayılması için; mezuniyet anında AGNO’sunun en az 2,00 olması gerekir. AGNO’su 2,00’dan küçük ise öğrenci DC ve DD olan derslerinden yeteri kadarını alarak AGNO’sunu 2,00’a yükseltir. Bu şart sağlanmadan öğrenci mezun olamaz.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Akreditasyon Kuruluşu Adı; Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu (TURAK)
01.01.2022 – 31.12.2027
Aşçılık Önlisans Programına Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan, Temel Yeterlilik Testi (TYT) ile öğrenci kabul edilmektedir. Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) tercih işlemlerinde kontenjan dâhilinde bu programa yerleştirilmesi halinde kayıt hakkı kazanmaktadırlar. Bu program için herhangi bir özel giriş şartı bulunmamaktadır.
Mesleki önlisans programlarından mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.
Aşçılık ön lisans programlarını başarı ile bitiren öğrenciler, "Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Önlisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik" hükümleri uyarınca örgün veya Uzaktan Eğitim Sistemi ile öğrenim yapan programlara ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavında başarılı oldukları takdirde fakülte/yüksekokulların Aile ve Tüketici Bilimleri, Beslenme ve Diyetetik, Gastronomi, Gastronomi ve Mutfak Sanatları, Mutfak Sanatları ve Yönetimi lisans programlarına dikey geçiş yapabilmektedirler.
Mesleki önlisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı önlisans diploması alabilirler. https://fef.beykent.edu.tr/docs/default-source/gsf-yandal-cap/beykent-%C3%BCniversitesi-%C3%A7ift-anadal-yandal-y%C3%B6nergesi-(ek1).pdf?sfvrsn=8509d07a_12
2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf
İstanbul Beykent Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23510&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5
Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=8315&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esasına İlişkin Yönetmelik
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030017787 | |
Qualification Title | Associate Degree in Cookery (TR) | |
Awarding Body | İstanbul Beykent University | |
Awarding Body Contact | Ayazağa, Hadım Koruyolu Cd. No:19, 34398 Sarıyer/İstanbul | |
Awarding Body Url | https://www.beykent.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Hotel, restaurants and catering | |
National Occupation Classification |
Hotel, Restaurant and Catering / Cooking - 005.1013.001 (ISCED-2013) ISCO-08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | As in the whole world, gastronomy is a rising value in our country. Depending on this value, people's demand for eating and drinking outside is increasing. Institutions and organizations operating to meet these demands need more and more qualified staff. | |
Learning Environments | Education and training is carried out in formal education. The program has first and second education. Application courses are carried out in cookery and pastry application kitchens. Internship is done in food and beverage establishments. | |
Description |
| |
Key Competencies | Has the following key competencies at an advanced level.
Has the following key competencies at an intermediate level.
| |
Further Info | General rules regarding examination regulations and measurement and evaluation are regulated by ‘Beykent University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations [1]’. Special procedures regarding examinations, education and training, measurement and evaluation are determined by the ‘Beykent University Measurement Activities and Examination Application Directive’. Relative assessment principles and procedures are defined in the ‘Beykent University Relative Assessment System Application Directive’. Calculation of the success grade ARTICLE 17 - (1) A student's absolute achievement score consists of the contribution of the in-semester grade of that course and the end-of-semester grade at certain rates. The contribution of in-semester evaluations to the absolute achievement score cannot be less than 40% and more than 70% in formal education; in distance education, in-semester evaluations are calculated over 20% and end-of-semester evaluations over 80%. Absolute success grades indicate the ranking grade of the students. Taking into account the achievement level of the class, the statistical distribution of the scores and the class average, how the letter grades will be obtained is determined by the Senate. Letter grades and coefficients and other signs are shown below: (Amendment published in the Official Gazette dated July 20, 2017 and numbered 30129).
(2) Other letter grades and their meanings are given below.
a) DZ grade is given when the attendance conditions of the course are not met. b) Exempt grade (M) is given to credits earned as a result of exemption exams. The exempt grade is included in the graduation credit and is not included in the weighted grade point average calculation. c) Pass grade (G); It is given in case of success in courses that are not included in the weighted grade point average. ç) Fail grade (K); is given in case of failure of courses that are not included in the weighted grade point average. d) The work in progress mark (S) is given to projects, graduation studies and similar studies that cannot be completed at the end of the semester and receive an extension period. At the end of the extension period, the S mark is converted into a letter grade. e) Satisfactory grade (Y) is given for credits earned in accordance with Article 25. The credit of the course with a grade of Y is included in the graduation credit, but not in the weighted grade point average calculation. f) Repealed (Amendment published in the Official Gazette dated July 20, 2017 and numbered 30129) (3) A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB and CC for a course is considered to have succeeded in that course. (4) A student who receives one of the grades DZ, FD, FF and K for a course is considered to have failed that course. (5) A student who receives one of the grades DC and DD from a course is considered to have conditionally succeeded in that course. In order for a student to be considered successful in that course, his/her GPA must be at least 2.00 at the time of graduation. If the GPA is less than 2.00, the student increases his/her GPA to 2.00 by taking enough of the courses with DC and DD grades. The student cannot graduate before this condition is met. | |
Quality Assurance | To monitor the quality of higher education programmes; - YÖK is responsible for planning, organising, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’: 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be achieved by each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK. 1.2. The curriculum of the National Core Education Programmes is adopted by the relevant Council of Deans and then implemented by higher education institutions with the approval of YÖK. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate programme is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Name of Accreditation Organisation; Tourism Education Evaluation and Accreditation Board (TURAK) 01.01.2022 - 31.12.2027 | |
Access Requirements | Students are accepted to the Cookery Associate Degree Program with the Basic Proficiency Test (TYT) conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM). In the Student Selection and Placement System (ÖSYS) preference processes, they gain the right to register if they are placed in this program within the quota. There are no special entrance requirements for this program. | |
Conditions for Success | Within the framework of Beykent University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations, in order to obtain an associate degree from the Cookery Program, students must successfully complete all of the compulsory and elective courses (equivalent to a total of 120 ECTS) and achieve a GPA of at least 2.0 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from vocational associate degree programs can make vertical transfer to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the decision of YÖK not exceeding ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs. Students who have successfully completed the associate degree programs in cookery can make vertical transfer to the Family and Consumer Sciences, Nutrition and Dietetics, Gastronomy, Gastronomy, Gastronomy and Culinary Arts, Culinary Arts and Management undergraduate programs of faculties / colleges if they are successful in the Vertical Transfer Exam opened by ÖSYM in accordance with the provisions of the “Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs”. Vocational associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful. https://fef.beykent.edu.tr/docs/default-source/gsf-yandal-cap/beykent-%C3%BCniversitesi-%C3%A7ift-anadal-yandal-y%C3%B6nergesi-(ek1).pdf?sfvrsn=8509d07a_12 | |
Legal Basis | Law No. 2547 on Higher Education https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf Istanbul Beykent University Associate and Undergraduate Education Regulations https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23510&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5 Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=8315&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address |
TR0030017787
Hotel, Restaurant and Catering / Cooking - 005.1013.001 (ISCED-2013)
ISCO-08
Hotel, Restaurant and Catering / Cooking - 005.1013.001 (ISCED-2013)
ISCO-08
As in the whole world, gastronomy is a rising value in our country. Depending on this value, people's demand for eating and drinking outside is increasing. Institutions and organizations operating to meet these demands need more and more qualified staff.
Education and training is carried out in formal education. The program has first and second education. Application courses are carried out in cookery and pastry application kitchens. Internship is done in food and beverage establishments.
- Has a basic knowledge of the theories, facts, concepts and principles related to the field.
- Knows and applies menu planning principles, cooking methods, presentation and service, material procurement and inventory practices, food safety and quality management systems.
- Prepares dishes of national and international cuisines using the materials, techniques and equipment used in the field of cookery.
- Performs, evaluates, develops and offers solutions to problems that will affect the service process in the field of Hotel, Restaurant and Catering Services in line with consumer needs and requests and in a way that satisfies the consumer.
- They can offer basic solutions to the problems they may encounter while using the knowledge they have acquired about the field of cookery in the business environment and profession.
- Recognizes, uses and maintains the physical environment, tools and technologies related to the field of cookery.
- To be able to carry out a basic level study related to the field independently.
- They work as team members, take responsibility, develop the professional knowledge and skills of those they work with and evaluate their performance fairly.
- They take responsibility in complex and unpredictable situations in applications related to their field, and can work under workload, stress and pressure.
- Continuously updates and improves the knowledge, skills and competencies related to the field with the awareness of lifelong learning.
- To be able to transfer his/her thoughts at the level of basic knowledge and skills he/she has on the subjects related to the field to experts and non-experts in the field through written and oral communication, and to communicate effectively with his/her guests and collaborators.
- Uses information and communication technologies together with computer software at least at the basic level of European Computer Driving License required by the field.
- Follows the innovations and communicates in a foreign language related to the service area, business and profession at least at the European Language Portfolio A2 General Level.
- Takes care of personal care, hygiene, clothing and appearance as required by the field.
- Fulfills the tasks in the field by adhering to ethical values within the framework of laws and professional standards.
- Be sensitive to differences between people and cultures and show tolerance and respect.
- Regularly conducts health, safety and risk assessments related to his/her field and takes into account human health, social and natural environment while performing his/her work.
Has the following key competencies at an advanced level.
- Professional competencies related to the field,
- Technical reading comprehension, writing and application skills,
- To be able to make cost calculation,
- To be able to follow technological developments related to the field,
- To be able to use a computer at a basic level,
- To be able to do group work,
- Communicate effectively and be sociable,
- To follow current issues related to the field and to make learning continuous,
- Having a sense of citizenship,
- Entrepreneurship and recognizing cultural differences.
Has the following key competencies at an intermediate level.
- Ability to use a foreign language
General rules regarding examination regulations and measurement and evaluation are regulated by ‘Beykent University Associate and Undergraduate Education and Training Regulations [1]’.
Special procedures regarding examinations, education and training, measurement and evaluation are determined by the ‘Beykent University Measurement Activities and Examination Application Directive’.
Relative assessment principles and procedures are defined in the ‘Beykent University Relative Assessment System Application Directive’.
Calculation of the success grade
ARTICLE 17 - (1) A student's absolute achievement score consists of the contribution of the in-semester grade of that course and the end-of-semester grade at certain rates. The contribution of in-semester evaluations to the absolute achievement score cannot be less than 40% and more than 70% in formal education; in distance education, in-semester evaluations are calculated over 20% and end-of-semester evaluations over 80%. Absolute success grades indicate the ranking grade of the students. Taking into account the achievement level of the class, the statistical distribution of the scores and the class average, how the letter grades will be obtained is determined by the Senate. Letter grades and coefficients and other signs are shown below: (Amendment published in the Official Gazette dated July 20, 2017 and numbered 30129).
(2) Other letter grades and their meanings are given below.
a) DZ grade is given when the attendance conditions of the course are not met.
b) Exempt grade (M) is given to credits earned as a result of exemption exams. The exempt grade is included in the graduation credit and is not included in the weighted grade point average calculation.
c) Pass grade (G); It is given in case of success in courses that are not included in the weighted grade point average.
ç) Fail grade (K); is given in case of failure of courses that are not included in the weighted grade point average.
d) The work in progress mark (S) is given to projects, graduation studies and similar studies that cannot be completed at the end of the semester and receive an extension period. At the end of the extension period, the S mark is converted into a letter grade.
e) Satisfactory grade (Y) is given for credits earned in accordance with Article 25. The credit of the course with a grade of Y is included in the graduation credit, but not in the weighted grade point average calculation.
f) Repealed (Amendment published in the Official Gazette dated July 20, 2017 and numbered 30129)
(3) A student who receives one of the grades AA, BA, BB, CB and CC for a course is considered to have succeeded in that course.
(4) A student who receives one of the grades DZ, FD, FF and K for a course is considered to have failed that course.
(5) A student who receives one of the grades DC and DD from a course is considered to have conditionally succeeded in that course. In order for a student to be considered successful in that course, his/her GPA must be at least 2.00 at the time of graduation. If the GPA is less than 2.00, the student increases his/her GPA to 2.00 by taking enough of the courses with DC and DD grades. The student cannot graduate before this condition is met.
To monitor the quality of higher education programmes;
- YÖK is responsible for planning, organising, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- ‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’:
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes to be achieved by each programme are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
1.2. The curriculum of the National Core Education Programmes is adopted by the relevant Council of Deans and then implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate programme is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Name of Accreditation Organisation; Tourism Education Evaluation and Accreditation Board (TURAK)
01.01.2022 - 31.12.2027
Students are accepted to the Cookery Associate Degree Program with the Basic Proficiency Test (TYT) conducted by the Measurement, Selection and Placement Center (ÖSYM). In the Student Selection and Placement System (ÖSYS) preference processes, they gain the right to register if they are placed in this program within the quota. There are no special entrance requirements for this program.
Students who graduate from vocational associate degree programs can make vertical transfer to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the decision of YÖK not exceeding ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs.
Students who have successfully completed the associate degree programs in cookery can make vertical transfer to the Family and Consumer Sciences, Nutrition and Dietetics, Gastronomy, Gastronomy, Gastronomy and Culinary Arts, Culinary Arts and Management undergraduate programs of faculties / colleges if they are successful in the Vertical Transfer Exam opened by ÖSYM in accordance with the provisions of the “Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs”.
Vocational associate degree students have the right to participate in double major programs opened by the higher education institutions where they are studying. Students enrolled in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful. https://fef.beykent.edu.tr/docs/default-source/gsf-yandal-cap/beykent-%C3%BCniversitesi-%C3%A7ift-anadal-yandal-y%C3%B6nergesi-(ek1).pdf?sfvrsn=8509d07a_12
Law No. 2547 on Higher Education
https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf
Istanbul Beykent University Associate and Undergraduate Education Regulations
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=23510&MevzuatTur=8&MevzuatTertip=5
Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=8315&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=13948&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
The qualification is valid at all times.