Yeterlilik Kodu | TR0030024609 | |
Yeterlilik Adı | Bilgi ve Belge Yönetimi Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Çankırı Karatekin Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Fatih, Uluyazı Kampüsü Ring Yolu, 18100 Çankırı Merkez/Çankırı | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.karatekin.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Kütüphane, bilgi ve arşiv çalışmaları | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
0322 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Bilgi merkezleri olarak adlandırılan kütüphaneler, arşiv kurumları ve dokümantasyon & enformasyon merkezlerini yönetebilecek, bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanabilecek ve kullanıcıları bilgiye yönlendirebilecek, bilgi ve belge yöneticileri yetiştirmektir. | |
Öğrenme Ortamları | Sınıf, Laboratuvar, kütüphane ve bilgi merkezleri, çevrimiçi öğrenme ortamları (ALMS, MS Teams). | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler |
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Sınavlar, teori ve uygulama ödevleri, bilgisayar laboratuvarı uygulamaları, proje ödevleri. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK) | |
Giriş Şartı | Türk Vatandaşları için: (1) Lise Diploması, (2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, ülke çapında bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı ile yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise genel not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişim kazanırlar. Uluslararası Öğrenciler için: (1) Lise Diploması (2) Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından verilen "Denklik Belgesi" ile adaylar lise not ortalamalarına göre programlara giriş hakkı kazanırlar. | |
Başarma Şartları | Bilgi ve Belge Yönetimi lisans Programından mezun olabilmek için öğrencilerin müfredatta yer alan tüm zorunlu dersleri almaları ve toplam 240 AKTS`yi tamamlamış olmaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Öğrenciler, teorik dersler yanında sınıf içi/dışı ve staj gibi uygulamaları tamamlayarak mezun olduktan sonra, başta kütüphaneler olmak üzere (üniversite, halk, çocuk, okul, kurum ve birim kütüphaneleri, ulusal düzeyde kütüphaneler, Yazma Eserler Kurumu Başkanlığına bağlı kütüphaneler, vb), Devlet Arşivleri Başkanlığı ile kurum ve kuruluşların arşivleri, bilgi sektöründe faaliyet gösteren veri tabanı ve yayıncı firmalar, enformasyon ve dokümantasyon merkezlerinde istihdam edilmektedir. Bunun yanında mezunlar veri tabanı tasarımı ve yönetimi, basılı ve/veya elektronik ortamda dizinleme ve öz hazırlama hizmeti sunan ya da bu hizmetlerin dağıtımı işlevini gerçekleştiren kuruluşlar ile bilgisayar yazılım şirketlerinde, kurum ve kuruluşların Ar-Ge birimlerinde çalışma olanağına da sahiptir. Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030024609
0322
0322
Bilgi merkezleri olarak adlandırılan kütüphaneler, arşiv kurumları ve dokümantasyon & enformasyon merkezlerini yönetebilecek, bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanabilecek ve kullanıcıları bilgiye yönlendirebilecek, bilgi ve belge yöneticileri yetiştirmektir.
Sınıf, Laboratuvar, kütüphane ve bilgi merkezleri, çevrimiçi öğrenme ortamları (ALMS, MS Teams).
- Bilgi ve belge yönetimi, alanında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere ve becerilere sahiptir.
- Bilgi ve belge yönetimi alanındaki sorunları saptar, bu sorunları çözmek için veri toplar, analiz eder, yorumlar ve çözüm önerileri sunarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
- Eleştirel düşünme, analiz ve sentez yapma becerisine sahiptir.
- Bilgi arama, bulma, değerlendirme, düzenleme, kullanma, yönetme ve bilgi /bilgi ve iletişim teknolojileri /medya okuryazarlığı bilgi ve becerilerine sahiptir.
- Kullanıcıların bilgi gereksinimlerini karşılamak için bilgi teknolojilerinden de yararlanarak bilgi kaynaklarını keşfetme, tanımlama, düzenleme, sınıflama, hizmete sunma ve bu tür hizmetleri veren bilgi merkezlerini (kütüphane, arşiv, müze vb.) yönetme bilgisine sahiptir.
- Yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda yayımlanan bilgi birikiminden bireysel, örgütsel ve toplumsal bağlamda en üst düzeyde yararın sağlanması için uygun bilgi sistemlerini kullanma/tasarlama bilgi ve becerisine sahiptir.
- Bilimsel ve mesleki etik sorumluluklara ilişkin bilgi sahibidir,
- Alanı ile ilgili bireysel ve/veya grup çalışmalarında sorumluluk alma ve bu sorumluluğu bağımsız ya da takımın bir üyesi olarak yerine getirme becerisine sahiptir.
- Türkçeyi ve en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki ulusal ve uluslararası bilgileri izler ve yazılı ve sözlü iletişim kurar.
- Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili süreçlere, yöntem ve tekniklere ilişkin bilgi ve becerilere sahiptir.
- Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda bilgiye sahiptir.
- Disiplinler arası bakış açısına sahiptir.
- Arşivlerde bilgi sistemleri ve hizmetlerinin tasarlanması amacıyla Osmanlıca metinleri ve belgeleri okuma becerisine sahiptir.
- Belgelerin kurumsal iş süreçleri boyunca geçirdiği iş ve işlemlere ilişkin bilgi ve becerilere sahiptir.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Sınavlar, teori ve uygulama ödevleri, bilgisayar laboratuvarı uygulamaları, proje ödevleri.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)
Türk Vatandaşları için: (1) Lise Diploması, (2) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen merkezi, ülke çapında bir öğrenci seçme ve yerleştirme sınavı ile yerleştirme. Adaylar, merkezi sınav puanları ve lise genel not ortalamalarından oluşan bileşik puanlarına göre programlara erişim kazanırlar. Uluslararası Öğrenciler için: (1) Lise Diploması (2) Yükseköğretim Kurulu (YÖK) tarafından verilen "Denklik Belgesi" ile adaylar lise not ortalamalarına göre programlara giriş hakkı kazanırlar.
Öğrenciler, teorik dersler yanında sınıf içi/dışı ve staj gibi uygulamaları tamamlayarak mezun olduktan sonra, başta kütüphaneler olmak üzere (üniversite, halk, çocuk, okul, kurum ve birim kütüphaneleri, ulusal düzeyde kütüphaneler, Yazma Eserler Kurumu Başkanlığına bağlı kütüphaneler, vb), Devlet Arşivleri Başkanlığı ile kurum ve kuruluşların arşivleri, bilgi sektöründe faaliyet gösteren veri tabanı ve yayıncı firmalar, enformasyon ve dokümantasyon merkezlerinde istihdam edilmektedir. Bunun yanında mezunlar veri tabanı tasarımı ve yönetimi, basılı ve/veya elektronik ortamda dizinleme ve öz hazırlama hizmeti sunan ya da bu hizmetlerin dağıtımı işlevini gerçekleştiren kuruluşlar ile bilgisayar yazılım şirketlerinde, kurum ve kuruluşların Ar-Ge birimlerinde çalışma olanağına da sahiptir.
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030024609 | |
Qualification Title | Bilgi ve Belge Y?netimi | |
Awarding Body | Karatekin University | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.karatekin.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Library, information and archival studies | |
National Occupation Classification |
Bulunamadi | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | -Recognizing and comprehending the terms and concepts (Turkish and foreign) regarding information and records management--Provision of sensitivity training for social, economic and cultural changes with ability of making analysis in terms of professional perspective.--To be aware of problems regarding discipline through assessment, and critical thinking and finally, create solutions.--Improving the ability and capacity of systematic thinking--Developing an interdisciplinary perspective and evaluation.--Establishing programs leads to information awareness in the society meeting following requirements: enable individuals describe their needs of information and improve ability to find out and evaluate information for themselves.--Building foundations that is required for information retrieval selectively and comprehend related techniques and methods--Evaluating information retrieval process in national and international information systems--Recognizing a variety of information sources (general and special) regarding all subject areas according to types and contents--Gaining the ability to read and evaluate records and sources in Ottoman language--Communicating with reel and potential users--Foundations of conceptual knowledge of services with respect to types of information centers and their users--Gaining the ability to use techniques required for organization of information--Recognizing products, systems and models related with information and communication technologies and enhancing use of them. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Students?? who fulfil the conditions and obligations stated in the Cankiri Karatekin?? University, Graduate Education and Examinations Regulation. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Students?? who fulfil the conditions and obligations stated in the Cankiri Karatekin?? University, Graduate Education and Examinations Regulation. | |
Conditions for Success | Students?? who fulfil the conditions and obligations stated in the Cankiri Karatekin?? University, Graduate Education and Examinations Regulation are eligible to graduate. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Bulunamadi | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Bulunamadi | |
Url | Open Address |
TR0030024609
Bulunamadi
Bulunamadi
-Recognizing and comprehending the terms and concepts (Turkish and foreign) regarding information and records management--Provision of sensitivity training for social, economic and cultural changes with ability of making analysis in terms of professional perspective.--To be aware of problems regarding discipline through assessment, and critical thinking and finally, create solutions.--Improving the ability and capacity of systematic thinking--Developing an interdisciplinary perspective and evaluation.--Establishing programs leads to information awareness in the society meeting following requirements: enable individuals describe their needs of information and improve ability to find out and evaluate information for themselves.--Building foundations that is required for information retrieval selectively and comprehend related techniques and methods--Evaluating information retrieval process in national and international information systems--Recognizing a variety of information sources (general and special) regarding all subject areas according to types and contents--Gaining the ability to read and evaluate records and sources in Ottoman language--Communicating with reel and potential users--Foundations of conceptual knowledge of services with respect to types of information centers and their users--Gaining the ability to use techniques required for organization of information--Recognizing products, systems and models related with information and communication technologies and enhancing use of them.
Students?? who fulfil the conditions and obligations stated in the Cankiri Karatekin?? University, Graduate Education and Examinations Regulation.
Students?? who fulfil the conditions and obligations stated in the Cankiri Karatekin?? University, Graduate Education and Examinations Regulation.
Bulunamadi
Bulunamadi