Yeterlilik Kodu | TR0030033855 | |
Yeterlilik Adı | Bilgisayar Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Abdullah Gül Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Barbaros, Sümer Kampüsü, Erkilet Blv., 38080 Kocasinan/Kayseri | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.agu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Bilgisayar kullanımı | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Harf Notu: A, Katsayı: 4.00, Puan: 90-100 Harf Notu: A-, Katsayı: 3.67, Puan: 87-89 Harf Notu: B+, Katsayı: 3.33, Puan: 83-86 Harf Notu: B, Katsayı: 3.00, Puan: 80-82 Harf Notu: B-, Katsayı: 2.67, Puan: 77-79 Harf Notu: C+, Katsayı: 2.33, Puan: 73-76 Harf Notu: C, Katsayı: 2.00, Puan: 70-72 Harf Notu: C-, Katsayı: 1.67, Puan: 64-69 Harf Notu: D+, Katsayı: 1.33, Puan: 56-63 Harf Notu: D, Katsayı: 1.00, Puan: 50-55 Harf Notu: F, Katsayı: 0.00, Puan: 0-49 Harf Notu: NA, Katsayı: 0.00, Puan: -
Harf Notu: NA, Açıklama: Devamsız Harf Notu: W, Açıklama: Dersten çekilme Harf Notu: I, Açıklama: Eksik Harf Notu: T, Açıklama: Transfer Harf Notu: S, Açıklama: Yeterli Harf Notu: U, Açıklama: Yetersiz Harf Notu: P, Açıklama: Devam ediyor Harf Notu: EX, Açıklama: Muaf | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.05.2023/30.09.2025 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | a) Müfredatta yer alan tüm dersler, en az D veya S harf notu alınarak tamamlanmalıdır. b) Genel not ortalaması en az 2,00 olmalıdır. c) Yurt dışındaki anlaşmalı yükseköğretim kurumları ile yürütülen uluslararası ortak lisans programları hariç olmak üzere müfredatın toplam kredisinin en az yarısının AGÜ’de alınması gerekir. ç) Yurt dışındaki anlaşmalı yükseköğretim kurumları ile yürütülen değişim programları ve uluslararası ortak lisans programları hariç olmak üzere kayıtlı olunan son iki yarıyıl AGÜ’de okunmalıdır. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bilgisayar mühendisleri devletten özel sektöre, eğitimden danışmanlığa birçok sahada iş bulabilmektedirler. Hatta ürün ve sistemleri için bilgisayar mühendisliğine ihtiyaç duymayan bir şirket bulmak zordur. Günümüzde bilgisayar mühendisleri yaygın olarak dijital televizyon ve fotoğrafçılık, sanal toplantı teknolojisi, akıllı otobanlar, kontrol sistemleri, yeni otomobil teknolojileri, akıllı telefonlar, güvenlik sistemleri, teleskoplar, uçaklar ve uzay araçları gibi bilgisayarların yeni uygulama alanlarında çalışmaktadırlar. Bilgisayar mühendisleri genellikle başka mühendisler ve başka disiplinlerden insanlarla takım çalışması yaparlar. Bilgisayar mühendislerini istihdam eden sektörler şunlardır: yazılım, telekomünikasyon, savunma sanayi, bankacılık ve finans, elektronik eşya, otomativ sektörü, taşımacılık, sağlık, internet ve turizm | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2.Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030033855
ISCO 08
ISCO 08
- Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
- Küresel ve yerel problemlere yenilikçi çözüm ve teknolojiler geliştirebilecek lider ve girişimci rolleri üstlenebilecek bilgiyi değere dönüştüren bireyler yetiştirerek topluma ve bilime özgün katkılarda bulunmaktır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanır.
- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanır.
- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır.
- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi kazanır.
- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanır.
- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır.
- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir.
- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık kazanır.
- Küresel meseleler hakkında farkındalık kazanır.
- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi edinir.
- Ayrık matematik, olasılık ve istatistik ve bu konularda bilgisayar mühendisliğine uygun uygulamalar konusunda bilgi sahibi olur.
- Yazılımsal ve donanımsal sistemlerde bilgisayar bilimleri teorisindeki veri tabanları, algoritmalar ve karmaşıklık ve yazılım mühendisliği prensiplerini uygulayabilme ve uyguladığı tasarım seçimindeki avantaj ve dezavantajları açıklayabilme becerisi kazanır.
- En yenilikçi bilgisayar sistemlerinin tasarımı ve operasyonu konusunda bilgi sahibi. Ayrıca disipline özgü sayısal devre tasarımı, bilgisayar mimârisi, işletim sistemleri, bilgisayar ve haberleşme ağları ve veritabanı sistemleri konularında bilgi sahibi olur.
- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi kazanır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Türkçe ve İngilizce’de etkili iletişim yetkinliği
- Matematiksel ve analitik düşünme yetkinliği
- Problem çözme ve karar verme yetkinliği
- Bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Modern mühendislik araçlarını kullanma yetkinliği
- Takım çalışması yapabilme yetkinliği
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Sürdürülebilirlik ve yenilikçi çözüm yetkinliği
- Etik ve sosyal sorumluluk yetkinliği
Harf Notu: A, Katsayı: 4.00, Puan: 90-100
Harf Notu: A-, Katsayı: 3.67, Puan: 87-89
Harf Notu: B+, Katsayı: 3.33, Puan: 83-86
Harf Notu: B, Katsayı: 3.00, Puan: 80-82
Harf Notu: B-, Katsayı: 2.67, Puan: 77-79
Harf Notu: C+, Katsayı: 2.33, Puan: 73-76
Harf Notu: C, Katsayı: 2.00, Puan: 70-72
Harf Notu: C-, Katsayı: 1.67, Puan: 64-69
Harf Notu: D+, Katsayı: 1.33, Puan: 56-63
Harf Notu: D, Katsayı: 1.00, Puan: 50-55
Harf Notu: F, Katsayı: 0.00, Puan: 0-49
Harf Notu: NA, Katsayı: 0.00, Puan: -
Harf Notu: NA, Açıklama: Devamsız
Harf Notu: W, Açıklama: Dersten çekilme
Harf Notu: I, Açıklama: Eksik
Harf Notu: T, Açıklama: Transfer
Harf Notu: S, Açıklama: Yeterli
Harf Notu: U, Açıklama: Yetersiz
Harf Notu: P, Açıklama: Devam ediyor
Harf Notu: EX, Açıklama: Muaf
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.05.2023/30.09.2025
- Lise diploması; Ulusal Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) yoluyla yerleştirilmiş olmak; Abdullah Gül Üniversitesi İngilizce Hazırlık Programı Muafiyet Sınavında başarılı olmak ya da TOEFL’dan yeterli yabancı dil puanını almış olmak; Yabancı öğrenciler için, üniversite tarafından ilan edilen şartları sağlamak.
Bilgisayar mühendisleri devletten özel sektöre, eğitimden danışmanlığa birçok sahada iş bulabilmektedirler. Hatta ürün ve sistemleri için bilgisayar mühendisliğine ihtiyaç duymayan bir şirket bulmak zordur. Günümüzde bilgisayar mühendisleri yaygın olarak dijital televizyon ve fotoğrafçılık, sanal toplantı teknolojisi, akıllı otobanlar, kontrol sistemleri, yeni otomobil teknolojileri, akıllı telefonlar, güvenlik sistemleri, teleskoplar, uçaklar ve uzay araçları gibi bilgisayarların yeni uygulama alanlarında çalışmaktadırlar. Bilgisayar mühendisleri genellikle başka mühendisler ve başka disiplinlerden insanlarla takım çalışması yaparlar. Bilgisayar mühendislerini istihdam eden sektörler şunlardır: yazılım, telekomünikasyon, savunma sanayi, bankacılık ve finans, elektronik eşya, otomativ sektörü, taşımacılık, sağlık, internet ve turizm
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2.Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030033855 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Computer Engineering | |
Awarding Body | Abdullah Gül University | |
Awarding Body Contact | Abdullah Gul University, Barbaros, Sumer Campus Erkilet Boulevard., 38080 Kocasinan/Kayseri Türkiye | |
Awarding Body Url | https://w3.agu.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Computer use | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments | Education and training is carried out in the form of formal education. In addition, applied trainings are carried out in laboratories within the institution and as industry internship training. | |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info | Based on Abdullah Gul University Undergraduate Education and Examination Regulation rules; Letter Grade: A, Coefficient: 4.00, Score: 90-100 Letter Grade: A-, Coefficient: 3.67, Score: 87-89 Letter Grade: B+, Coefficient: 3.33, Score: 83-86 Letter Grade: B, Coefficient: 3.00, Score: 80-82 Letter Grade: B-, Coefficient: 2.67, Score: 77-79 Letter Grade: C+, Coefficient: 2.33, Score: 73-76 Letter Grade: C, Coefficient: 2.00, Score: 70-72 Letter Grade: C-, Coefficient: 1.67, Score: 64-69 Letter Grade: D+, Coefficient: 1.33, Score: 56-63 Letter Grade: D, Coefficient: 1.00, Score: 50-55 Letter Grade: F, Coefficient: 0.00, Score: 0-49 Letter Grade: NA, Coefficient: 0.00, Score: - Letter Grade: NA, Status: Not Attended Letter Grade: W, Status: Withdrawn Letter Grade: I, Status: Incomplete Letter Grade: T, Status: Transferred Letter Grade: S, Status: Satisfactory Letter Grade: U, Status: Unsatisfactory Letter Grade: P, Status: In Progress Letter Grade: EX, Status: Exempt | |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | a) All courses in the curriculum must be completed with a minimum letter grade of D or S. b) The overall grade point average must be at least 2.00. c) At least half of the total credits of the curriculum must be taken at AGU, except for international joint undergraduate programs conducted with contracted higher education institutions abroad. ç) The last two semesters of enrollment must be studied at AGU, except for exchange programs and international joint undergraduate programs conducted with contracted higher education institutions abroad. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Computer engineers are concerned with the design, development, and implementation of computer technology into a wide range of consumer, industrial, commercial, and military applications. As more and more products incorporate or interact with computers, computer engineers are challenged to develop computer applications that improve the quality of life while being sensitive to manufacturing and distribution costs. Computer Engineers are employed in industry, government, education, and consulting. It is difficult to find a company that doesn't require the expertise of computer engineers for its products or systems. Computer engineers frequently work on new applications of computers, such as advances in digital television and photography, virtual meeting technology, intelligent highways, control systems, and new technologies for cars, phones, security systems, telescopes, airplanes, and space vehicles. They usually work in teams with other engineers and individuals from other functional areas. Some example sectors and companies that frequently employ computer engineers are: software, telecommunication, military and defense, banking and finance, appliances manufacturing, automotive sector, transportation, health, internet, and turism. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1 Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Principles of Credit Transfer between Institutions 1.2 Regulation on Continuation of Vocational School and Open Education Associate Degree Program Graduates to Undergraduate Education 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1 Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030033855
ISCO 08
ISCO 08
- It aims to educate engineers who can develop innovative solutions and technologies to global issues, successfully assume leadership and entrepreneur roles, transform knowledge into values, and make unique contributions to society and science.
Education and training is carried out in the form of formal education. In addition, applied trainings are carried out in laboratories within the institution and as industry internship training.
- Sufficient knowledge in the fields of mathematics, natural sciences, and related engineering disciplines; the ability to utilize theoretical and applied knowledge in these areas to solve complex engineering problems.
- The ability to design and conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for the examination of complex engineering problems or research topics specific to the discipline.
- The ability to identify, define, formulate, and solve complex engineering problems; the ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods for this purpose.
- The ability to design a complex system, process, device, or product under realistic constraints and conditions to meet specific requirements; the ability to apply modern design methods for this purpose.
- The ability to work effectively in both disciplinary and multidisciplinary teams; the ability to work individually.
- The ability to communicate effectively in spoken and written Turkish; knowledge of at least one foreign language; the ability to write effective reports, understand written reports, prepare design and production reports, make effective presentations, and provide and receive clear and understandable instructions.
- The awareness of the necessity of lifelong learning; the ability to access information, keep track of advancements in science and technology, and continuously renew oneself.
- Acting in accordance with ethical principles, awareness of professional and ethical responsibilities; knowledge about the standards used in engineering practices.
- Knowledge about the impacts of engineering practices on health, environment, and safety at universal and societal levels and the problems reflected in the field of engineering in the modern era; awareness of the legal consequences of engineering solutions.
- 1Awareness about global issues.
- The ability to develop, select, and utilize modern techniques and tools necessary for the analysis and solution of complex problems in engineering practices; the ability to effectively use information technologies.
- Having knowledge of discrete mathematics, probability, and statistics, as well as their applications relevant to computer engineering.
- The ability to apply databases, algorithms, complexity, and software engineering principles from computer science theory in software and hardware systems, and the ability to explain the advantages and disadvantages of design choices made during their application.
- Having knowledge in the design and operation of cutting-edge computer systems. Additionally, having knowledge in discipline-specific topics such as digital circuit design, computer architecture, operating systems, computer and communication networks, and database systems.
- Having knowledge about business practices such as project management, risk management, and change management; awareness of entrepreneurship and innovation; knowledge about sustainable development.
- Reading and writing
- Effective communication in Turkish and English
- Mathematical and analytical thinking
- Problem solving and decision making
- Scientific, technological and engineering competencies
- Use of modern engineering tools
- Teamwork
- Personal, social and self-paced learning competencies
- Citizenship competencies
- Enterpreneurship
- Cultural awareness and expression
- Sustainability and Innovation
- Ethics and Social Responsibility
Based on Abdullah Gul University Undergraduate Education and Examination Regulation rules;
Letter Grade: A, Coefficient: 4.00, Score: 90-100
Letter Grade: A-, Coefficient: 3.67, Score: 87-89
Letter Grade: B+, Coefficient: 3.33, Score: 83-86
Letter Grade: B, Coefficient: 3.00, Score: 80-82
Letter Grade: B-, Coefficient: 2.67, Score: 77-79
Letter Grade: C+, Coefficient: 2.33, Score: 73-76
Letter Grade: C, Coefficient: 2.00, Score: 70-72
Letter Grade: C-, Coefficient: 1.67, Score: 64-69
Letter Grade: D+, Coefficient: 1.33, Score: 56-63
Letter Grade: D, Coefficient: 1.00, Score: 50-55
Letter Grade: F, Coefficient: 0.00, Score: 0-49
Letter Grade: NA, Coefficient: 0.00, Score: -
Letter Grade: NA, Status: Not Attended
Letter Grade: W, Status: Withdrawn
Letter Grade: I, Status: Incomplete
Letter Grade: T, Status: Transferred
Letter Grade: S, Status: Satisfactory
Letter Grade: U, Status: Unsatisfactory
Letter Grade: P, Status: In Progress
Letter Grade: EX, Status: Exempt
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
- Student admission to the program is made according to the principles determined by the Senate within the framework of Law No. 2547, other relevant legislation provisions and the decisions of the Higher Education Council. In this context, students are accepted to the program with the Higher Education Institutions Exam (YKS) Numerical Score type. For foreign students, it is required to have been evaluated by the University within the framework of national and institutional regulations open to the public, which are stated on the university's website. In order to start the program, students must be successful in the Abdullah Gül University English Preparatory Program Exemption Exam or must have sufficient foreign language scores from exams accepted by the school.
Computer engineers are concerned with the design, development, and implementation of computer technology into a wide range of consumer, industrial, commercial, and military applications. As more and more products incorporate or interact with computers, computer engineers are challenged to develop computer applications that improve the quality of life while being sensitive to manufacturing and distribution costs.
Computer Engineers are employed in industry, government, education, and consulting. It is difficult to find a company that doesn't require the expertise of computer engineers for its products or systems. Computer engineers frequently work on new applications of computers, such as advances in digital television and photography, virtual meeting technology, intelligent highways, control systems, and new technologies for cars, phones, security systems, telescopes, airplanes, and space vehicles. They usually work in teams with other engineers and individuals from other functional areas.
Some example sectors and companies that frequently employ computer engineers are: software, telecommunication, military and defense, banking and finance, appliances manufacturing, automotive sector, transportation, health, internet, and turism.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1 Regulation on Transfer Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Principles of Credit Transfer between Institutions
1.2 Regulation on Continuation of Vocational School and Open Education Associate Degree Program Graduates to Undergraduate Education
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1 Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
Regulation
The qualification is valid at all times.
