Yeterlilik Kodu

TR0030015108

Yeterlilik Adı
Ebelik Lisans Diploması
Sorumlu KurumEge Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEge Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR
Sorumlu Kurum URLhttp://ege.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Hemşirelik ve ebelik
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Programın amacı;

  • Ebeliğin temel kavram, kuram, yöntem ve etik ilkelerini benimseyerek mesleğin temel bilgi ve  becerisine sahip,
  • Kadın, yenidoğan ve toplum sağlığının korunması, sürdürülmesi ve yeniden kazandırılması için  kanıt temelli yaklaşımları uygulayabilen,
  • Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası dönemlerde ebelik hizmeti verebilen,  normalden sapma durumlarını erken tanılayabilen ve klinik karar verme süreçlerini yönetebilen,
  • Atatürk ilkelerine bağlı, özgüveni yüksek, lider, girişimci, araştırmacı, yeniliklere, değişimlere  ve kültüre duyarlı, yeterli ve yetkin ebeler yetiştirmektir.
Öğrenme Ortamları
  • Ebelik programında yer alan uygulamalı derslerde öğrenciye beceri kazandırma amacıyla tasarlanmış  dört laboratuvar (Temel İlke Laboratuvarı, Temel İlke Ek Laboratuvarı, Doğum Uygulama  Laboratuvarı ve Toplum Ebeliği & Üreme Sağlığı Laboratuvarı) bulunmaktadır.
  • Öğrencilerin uygulamaları, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi ve Sağlık Bakanlığı’na bağlı  birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarının birçoğunda gerçekleştirilmektedir Bu alanlar, ebelik programının amaç ve çıktılarını karşılayacak niteliktedir. 
  • Derslikler, laboratuvarlar, konferans salonu, toplantı salonu gerekli teknik donanıma (bilgisayar,  projeksiyon vb) sahiptir. Ayrıca binada bir bilgisayar laboratuvarı ve bir okuma salonu  da yer almaktadır. Derslik binasında cep telefonlarıyla ve dizüstü bilgisayarlarıyla internet  bağlantısını sağlayan kablosuz internet ağı mevcuttur.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Atatürk ilkelerine bağlı, kültürel yönden donanımlı, özgüveni yüksek, küresel ve toplumsal değişimlerin farkındadır.
  • Toplumun sağlık ve refahı için bilimsel gelişmeleri takip ederek hizmet ihtiyacını tanımlar.
  • Temel tıp ve mesleki bilgisi kapsamında kadın, yenidoğan, aile ve topluma bütüncül ve etik bir yaklaşım ile kanıt temelli hizmet sunar.
  • Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırır.
  • Gebelik, doğum ve doğum sonu dönemlerde riskli durumları saptar ve gerekli müdahaleleri yapar.
  • Ebelik hizmetlerini interdisipliner ve multidisipliner yaklaşım ile sunar.
  • İletişim ve yönetim becerilerini kullanır.
  • Analitik düşünme süreçlerini kullanarak bilimsel araştırma planlar/yapar.
  • Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek kariyer planlamasını yapar.
  • Ulusal veya uluslararası kurum, kuruluş ve STK’lar ile işbirliği yapar.
  • Bilişim teknolojilerini kullanarak inovatif gelişmeleri takip eder.
Anahtar Yetkinlikler
  • İletişim Becerileri
  • Matematiksel Yetkinlik
  • Bilim/teknolojide Temel Yetkinlik
  • Dijital Yetkinlik
  • Öğrenmeyi Öğrenme
  • İnisiyatif Alma ve Girişimcilik
  • Kültürel Bilinç ve Söylem 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli Ege Üniversitesi Eğitim Öğretim Yönetmeliği ve Ölçme Değerlendirme Kılavuzu dikkate alınarak ‘Ders Öğretim Planı’nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.
Kalite Güvencesi

Programın niteliğinin gözetilmesi için

- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

- Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

- Ebelik bölümüne kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

Ege Üniversitesi kalitesi politikası;

  • Eğitim-öğretimini, çağın gereksinimlerine ve teknolojik gelişmelere uygun olarak tasarlayan ve güncelleyen,
  • Ar-Ge faaliyetlerini, küresel eğilimleri göz önüne alarak ülkemizin ve bölgemizin öncelikli araştırma alanlarında yoğunlaştırmayı hedefleyen,
  • Toplumsal hizmeti etkin, verimli ve ölçülebilir standartlarda sunan,
  • Uluslararası etkileşimli eğitim-öğretim ve araştırma ekosistemini destekleyen,
  • Küresel düzeyde Ar-Ge çıktılarına ulaşılması için disiplinler arası, yenilikçilik ve girişimcilik odaklı, üniversite-sanayi-kamu işbirliğini güçlendiren araştırmaları destekleyen ve toplumun refah düzeyini artıran çıktılar üretmeyi hedefleyen,
  • Çeşitliliğini uzmanlaşmada odaklayarak araştırma ve eğitim alanlarında rekabet edebilir bir üniversite olmasına katkıda bulunan,
  • Akreditasyon, kurumsal iç ve dış değerlendirme çalışmalarının yaygınlaştırılmasını ve mevcutların sürdürülmesini sağlayan,
  • Kurumsal ilkeler ışığında güvenli, sağlıklı ve huzurlu bir çalışma ortamı sağlayan,
  • Tüm paydaşların memnuniyet, aidiyet ve bağlılık duygusunu geliştiren, bir kalite yönetim sistemi oluşturmak, uygulamak ve sürekliliğini sağlamaktır.

Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK)

Başlangıç: 20.03.2023 / Bitiş: 30.09.2025

Giriş Şartı
  • Öğrenciler, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı sayısal puan türünde başarılı olmalıdır. ÖSYM sınav sonucuna göre ve öğrencilerin tercihleri doğrultusunda yerleştirme yapmaktadır.
Başarma Şartları Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak. En az 100 doğum öncesi muayeneyi içerecek şekilde gebe kadınlara danışmanlık yapmak. En az 40 gebe kadına doğum öncesi bakım vermek ve izlemini yapmak. Yardımsız en az 40 doğum yaptırmak. Makat doğuma aktif katılmak. Makat doğum mümkün olmadığı takdirde simülasyonla yaptırmak. Epizyotomi sonrası veya basit perianal yırtılmalara dikiş atmak ve gerektiğinde bu durumu simülasyon şeklinde yapmak. Gebelik, doğum ya da doğum sonrası dönemde risk altında olan 40 kadına bakım vermek ve izlemek. En az 100 lohusayı ve sağlıklı yenidoğan bebeği fiziksel muayeneyi de içerecek şekilde izlemek ve bakımını vermek. Özel bakım gerektiren, prematüre, postmatüre, düşük doğum ağırlıklı veya hasta bebekler dahil olmak üzere yeni doğan bebeklerin gözlem ve bakımını yapmak. Jinekoloji ve obstetri alanlarında sağlığı koruyacak ve geliştirecek eğitim, teorik bilgi ve klinik uygulamayı içerecek şekilde bakım vermek ve patolojik durumu olan kadınların bakımını yapmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Ebeler kamu ve özel sektörde görev yapmaktadır. Sağlık Bakanlığı hastaneleri ve Temel Sağlık Hizmetlerinde, özel sağlık merkezleri ve üniversite hastanelerinde çalışmaktadırlar. Mezunların üst kademeye geçişi: Uzman Ebe (Yüksek Lisans), Doktor Ebe (Doktora)
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

3. Ege Üniversitesi Eğitim Ve Öğretim Yönetmeliği

4. Ege Üniversitesi Ölçme Ve Değerlendirme Esasları Yönergesi

5. Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030015108


Yeterlilik Adı
Ebelik Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Ege Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ege Üniversitesi Rektörlüğü Gençlik Caddesi No : 12 35040 Bornova - İZMİR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Programın amacı;

  • Ebeliğin temel kavram, kuram, yöntem ve etik ilkelerini benimseyerek mesleğin temel bilgi ve  becerisine sahip,
  • Kadın, yenidoğan ve toplum sağlığının korunması, sürdürülmesi ve yeniden kazandırılması için  kanıt temelli yaklaşımları uygulayabilen,
  • Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonrası dönemlerde ebelik hizmeti verebilen,  normalden sapma durumlarını erken tanılayabilen ve klinik karar verme süreçlerini yönetebilen,
  • Atatürk ilkelerine bağlı, özgüveni yüksek, lider, girişimci, araştırmacı, yeniliklere, değişimlere  ve kültüre duyarlı, yeterli ve yetkin ebeler yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları
  • Ebelik programında yer alan uygulamalı derslerde öğrenciye beceri kazandırma amacıyla tasarlanmış  dört laboratuvar (Temel İlke Laboratuvarı, Temel İlke Ek Laboratuvarı, Doğum Uygulama  Laboratuvarı ve Toplum Ebeliği & Üreme Sağlığı Laboratuvarı) bulunmaktadır.
  • Öğrencilerin uygulamaları, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi ve Sağlık Bakanlığı’na bağlı  birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurumlarının birçoğunda gerçekleştirilmektedir Bu alanlar, ebelik programının amaç ve çıktılarını karşılayacak niteliktedir. 
  • Derslikler, laboratuvarlar, konferans salonu, toplantı salonu gerekli teknik donanıma (bilgisayar,  projeksiyon vb) sahiptir. Ayrıca binada bir bilgisayar laboratuvarı ve bir okuma salonu  da yer almaktadır. Derslik binasında cep telefonlarıyla ve dizüstü bilgisayarlarıyla internet  bağlantısını sağlayan kablosuz internet ağı mevcuttur.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Atatürk ilkelerine bağlı, kültürel yönden donanımlı, özgüveni yüksek, küresel ve toplumsal değişimlerin farkındadır.
  • Toplumun sağlık ve refahı için bilimsel gelişmeleri takip ederek hizmet ihtiyacını tanımlar.
  • Temel tıp ve mesleki bilgisi kapsamında kadın, yenidoğan, aile ve topluma bütüncül ve etik bir yaklaşım ile kanıt temelli hizmet sunar.
  • Normal doğumları kendi sorumluluğunda yaptırır.
  • Gebelik, doğum ve doğum sonu dönemlerde riskli durumları saptar ve gerekli müdahaleleri yapar.
  • Ebelik hizmetlerini interdisipliner ve multidisipliner yaklaşım ile sunar.
  • İletişim ve yönetim becerilerini kullanır.
  • Analitik düşünme süreçlerini kullanarak bilimsel araştırma planlar/yapar.
  • Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek kariyer planlamasını yapar.
  • Ulusal veya uluslararası kurum, kuruluş ve STK’lar ile işbirliği yapar.
  • Bilişim teknolojilerini kullanarak inovatif gelişmeleri takip eder.

Anahtar Yetkinlikler
  • İletişim Becerileri
  • Matematiksel Yetkinlik
  • Bilim/teknolojide Temel Yetkinlik
  • Dijital Yetkinlik
  • Öğrenmeyi Öğrenme
  • İnisiyatif Alma ve Girişimcilik
  • Kültürel Bilinç ve Söylem 

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli Ege Üniversitesi Eğitim Öğretim Yönetmeliği ve Ölçme Değerlendirme Kılavuzu dikkate alınarak ‘Ders Öğretim Planı’nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır.

Kalite Güvencesi

Programın niteliğinin gözetilmesi için

- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

- Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

- Ebelik bölümüne kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

Ege Üniversitesi kalitesi politikası;

  • Eğitim-öğretimini, çağın gereksinimlerine ve teknolojik gelişmelere uygun olarak tasarlayan ve güncelleyen,
  • Ar-Ge faaliyetlerini, küresel eğilimleri göz önüne alarak ülkemizin ve bölgemizin öncelikli araştırma alanlarında yoğunlaştırmayı hedefleyen,
  • Toplumsal hizmeti etkin, verimli ve ölçülebilir standartlarda sunan,
  • Uluslararası etkileşimli eğitim-öğretim ve araştırma ekosistemini destekleyen,
  • Küresel düzeyde Ar-Ge çıktılarına ulaşılması için disiplinler arası, yenilikçilik ve girişimcilik odaklı, üniversite-sanayi-kamu işbirliğini güçlendiren araştırmaları destekleyen ve toplumun refah düzeyini artıran çıktılar üretmeyi hedefleyen,
  • Çeşitliliğini uzmanlaşmada odaklayarak araştırma ve eğitim alanlarında rekabet edebilir bir üniversite olmasına katkıda bulunan,
  • Akreditasyon, kurumsal iç ve dış değerlendirme çalışmalarının yaygınlaştırılmasını ve mevcutların sürdürülmesini sağlayan,
  • Kurumsal ilkeler ışığında güvenli, sağlıklı ve huzurlu bir çalışma ortamı sağlayan,
  • Tüm paydaşların memnuniyet, aidiyet ve bağlılık duygusunu geliştiren, bir kalite yönetim sistemi oluşturmak, uygulamak ve sürekliliğini sağlamaktır.

Sağlık Bilimleri Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (SABAK)

Başlangıç: 20.03.2023 / Bitiş: 30.09.2025


Giriş Şartı
  • Öğrenciler, Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretime Geçiş Sınavı sayısal puan türünde başarılı olmalıdır. ÖSYM sınav sonucuna göre ve öğrencilerin tercihleri doğrultusunda yerleştirme yapmaktadır.

Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak. En az 100 doğum öncesi muayeneyi içerecek şekilde gebe kadınlara danışmanlık yapmak. En az 40 gebe kadına doğum öncesi bakım vermek ve izlemini yapmak. Yardımsız en az 40 doğum yaptırmak. Makat doğuma aktif katılmak. Makat doğum mümkün olmadığı takdirde simülasyonla yaptırmak. Epizyotomi sonrası veya basit perianal yırtılmalara dikiş atmak ve gerektiğinde bu durumu simülasyon şeklinde yapmak. Gebelik, doğum ya da doğum sonrası dönemde risk altında olan 40 kadına bakım vermek ve izlemek. En az 100 lohusayı ve sağlıklı yenidoğan bebeği fiziksel muayeneyi de içerecek şekilde izlemek ve bakımını vermek. Özel bakım gerektiren, prematüre, postmatüre, düşük doğum ağırlıklı veya hasta bebekler dahil olmak üzere yeni doğan bebeklerin gözlem ve bakımını yapmak. Jinekoloji ve obstetri alanlarında sağlığı koruyacak ve geliştirecek eğitim, teorik bilgi ve klinik uygulamayı içerecek şekilde bakım vermek ve patolojik durumu olan kadınların bakımını yapmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Ebeler kamu ve özel sektörde görev yapmaktadır. Sağlık Bakanlığı hastaneleri ve Temel Sağlık Hizmetlerinde, özel sağlık merkezleri ve üniversite hastanelerinde çalışmaktadırlar. Mezunların üst kademeye geçişi: Uzman Ebe (Yüksek Lisans), Doktor Ebe (Doktora)

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

2. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

3. Ege Üniversitesi Eğitim Ve Öğretim Yönetmeliği

4. Ege Üniversitesi Ölçme Ve Değerlendirme Esasları Yönergesi

5. Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030015108

Qualification Title
Midwifery Bachelor's Degree
Awarding BodyEGE UNIVERSITY
Awarding Body ContactEge University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr
Awarding Body Urlhttp://ege.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasNursing and midwifery
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

Purpose of the program;

  • To have the basic knowledge and skills of the profession by adopting the basic concepts, theories, methods and ethical principles of midwifery,
  • Apply evidence-based approaches to protect, maintain and restore women's, newborn and community health,
  • To be able to provide midwifery services in pre-pregnancy, pregnancy, birth and postpartum periods, to diagnose deviations from normal early and to manage clinical decision-making processes,
  • To train competent and competent midwives who are committed to Atatürk's principles, self-confident, leaders, entrepreneurs, researchers, sensitive to innovations, changes and culture.
Learning Environments
  • There are four laboratories (Basic Principle Laboratory, Basic Principle Additional Laboratory, Birth Practice Laboratory and Community Midwifery & Reproductive Health Laboratory) designed to provide students with skills in the applied courses in the midwifery program. Students' practices are carried out in Ege University Faculty of Medicine Hospital and many of the primary, secondary and tertiary health institutions affiliated to the Ministry of Health. These areas are qualified to meet the objectives and outcomes of the midwifery program. Classrooms, laboratories, conference hall, meeting room have the necessary technical equipment (computer, projection, etc.). There is also a computer laboratory and a reading room in the building. There is a wireless internet network in the classroom building that enables internet connection with cell phones and laptops.
Description
  • To be loyal to Atatürk's principles, culturally equipped, self-confident, aware of global and social changes.
  • Defines the need for service by following scientific developments for the health and welfare of the society.
  • Provides evidence-based service to women, newborns, families and society with a holistic and ethical approach within the scope of basic medical and professional knowledge.
  • She performs normal deliveries under her own responsibility.
  • Detects risky situations during pregnancy, birth and postpartum periods and makes necessary interventions.
  • Provides midwifery services with an interdisciplinary and multidisciplinary approach.
  • Uses communication and management skills.
  • Plans/conducts scientific research using analytical thinking processes.
  • Makes career planning by adopting the importance of lifelong learning.
  • Cooperates with national or international institutions, organizations and NGOs.
  • Follows innovative developments by using information technologies.
Key Competencies
  • Communication Skills
  • Mathematical Competence
  • Core competence in science/technology
  • Digital Competence
  • Learning to Learn
  • Initiative and Entrepreneurship
  • Cultural Consciousness and Discourse
Further Info

The measurement and evaluation method applied for each course is defined in detail in the 'Course Teaching Plan', taking into account the Ege University Education and Training Regulations and the Measurement and Evaluation Guide

Quality Assurance

To ensure the quality of the program

- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

- The curriculum of the National Core Curriculum for Midwifery is approved by the relevant Council of Deans and then implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

- Students enrolled in the midwifery department, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.

 

Ege University quality policy;

  • Designing and updating education and training in accordance with the needs of the age and technological developments,
  • Aiming to concentrate its R&D activities in the priority research areas of our country and region, taking into account global trends,
  • Providing social services in effective, efficient and measurable standards,
  • Supporting an internationally interactive education and research ecosystem,
  • Supporting interdisciplinary, innovation and entrepreneurship-oriented research that strengthens university-industry-public cooperation in order to achieve global R&D outputs and aims to produce outputs that increase the welfare level of society,
  • Focusing its diversity in specialization, contributing to a competitive university in research and education,
  • Ensuring the dissemination of accreditation, institutional internal and external evaluation studies and the maintenance of existing ones,
  • Providing a safe, healthy and peaceful working environment in the light of corporate principles,
  • To create, implement and ensure the continuity of a quality management system that improves the satisfaction, belonging and loyalty of all stakeholders
Access Requirements
  • Students must be successful in the numerical score type of the Higher Education Transition Examination conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). ÖSYM makes placement according to the results of the exam and in line with the preferences of the students.
Conditions for Success To successfully complete all of the courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00. To counsel pregnant women including at least 100 prenatal examinations. To provide prenatal care and follow-up to at least 40 pregnant women. To have at least 40 unassisted deliveries. Actively participate in breech delivery. To simulate breech delivery if it is not possible. To suture after episiotomy or simple perianal tears and to simulate this situation when necessary. To care for and monitor 40 women at risk during pregnancy, labor or postpartum period. Monitor and care for at least 100 puerperant and healthy newborn babies, including physical examination. Monitor and care for newborn babies, including premature, postmature, low birth weight or sick babies requiring special care. To provide care in the fields of gynecology and obstetrics, including education, theoretical knowledge and clinical practice to protect and promote health and to care for women with pathological conditions.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Midwives work in the public and private sectors. They work in Ministry of Health hospitals and Primary Health Care Services, private health centers and university hospitals. Transition of graduates to the upper level: Specialist Midwife (Master's Degree), Doctor Midwife (Doctorate)
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

2. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

3. Ege University Education and Training Regulations

4. Ege University Measurement and Evaluation Principles Directive

5. Regulation on the Determination of Minimum Education Requirements for Doctorate, Nursing, Midwifery, Dentistry, Veterinary Medicine, Pharmacy and Architecture Education Programs

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030015108


Qualification Title
Midwifery Bachelor's Degree

Awarding Body
EGE UNIVERSITY

Awarding Body Contact
Ege University Rectorate Gençlik Caddesi 35040 Bornova – Izmir Telephone: (0-232) 311 10 10 Email: webadmin@ege.edu.tr

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

Purpose of the program;

  • To have the basic knowledge and skills of the profession by adopting the basic concepts, theories, methods and ethical principles of midwifery,
  • Apply evidence-based approaches to protect, maintain and restore women's, newborn and community health,
  • To be able to provide midwifery services in pre-pregnancy, pregnancy, birth and postpartum periods, to diagnose deviations from normal early and to manage clinical decision-making processes,
  • To train competent and competent midwives who are committed to Atatürk's principles, self-confident, leaders, entrepreneurs, researchers, sensitive to innovations, changes and culture.

Learning Environments
  • There are four laboratories (Basic Principle Laboratory, Basic Principle Additional Laboratory, Birth Practice Laboratory and Community Midwifery & Reproductive Health Laboratory) designed to provide students with skills in the applied courses in the midwifery program. Students' practices are carried out in Ege University Faculty of Medicine Hospital and many of the primary, secondary and tertiary health institutions affiliated to the Ministry of Health. These areas are qualified to meet the objectives and outcomes of the midwifery program. Classrooms, laboratories, conference hall, meeting room have the necessary technical equipment (computer, projection, etc.). There is also a computer laboratory and a reading room in the building. There is a wireless internet network in the classroom building that enables internet connection with cell phones and laptops.

Description
  • To be loyal to Atatürk's principles, culturally equipped, self-confident, aware of global and social changes.
  • Defines the need for service by following scientific developments for the health and welfare of the society.
  • Provides evidence-based service to women, newborns, families and society with a holistic and ethical approach within the scope of basic medical and professional knowledge.
  • She performs normal deliveries under her own responsibility.
  • Detects risky situations during pregnancy, birth and postpartum periods and makes necessary interventions.
  • Provides midwifery services with an interdisciplinary and multidisciplinary approach.
  • Uses communication and management skills.
  • Plans/conducts scientific research using analytical thinking processes.
  • Makes career planning by adopting the importance of lifelong learning.
  • Cooperates with national or international institutions, organizations and NGOs.
  • Follows innovative developments by using information technologies.

Key Competencies
  • Communication Skills
  • Mathematical Competence
  • Core competence in science/technology
  • Digital Competence
  • Learning to Learn
  • Initiative and Entrepreneurship
  • Cultural Consciousness and Discourse

Further Info

The measurement and evaluation method applied for each course is defined in detail in the 'Course Teaching Plan', taking into account the Ege University Education and Training Regulations and the Measurement and Evaluation Guide


Quality Assurance

To ensure the quality of the program

- YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.

- The curriculum of the National Core Curriculum for Midwifery is approved by the relevant Council of Deans and then implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

- Students enrolled in the midwifery department, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's degree.

 

Ege University quality policy;

  • Designing and updating education and training in accordance with the needs of the age and technological developments,
  • Aiming to concentrate its R&D activities in the priority research areas of our country and region, taking into account global trends,
  • Providing social services in effective, efficient and measurable standards,
  • Supporting an internationally interactive education and research ecosystem,
  • Supporting interdisciplinary, innovation and entrepreneurship-oriented research that strengthens university-industry-public cooperation in order to achieve global R&D outputs and aims to produce outputs that increase the welfare level of society,
  • Focusing its diversity in specialization, contributing to a competitive university in research and education,
  • Ensuring the dissemination of accreditation, institutional internal and external evaluation studies and the maintenance of existing ones,
  • Providing a safe, healthy and peaceful working environment in the light of corporate principles,
  • To create, implement and ensure the continuity of a quality management system that improves the satisfaction, belonging and loyalty of all stakeholders

Access Requirements
  • Students must be successful in the numerical score type of the Higher Education Transition Examination conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). ÖSYM makes placement according to the results of the exam and in line with the preferences of the students.

Conditions for Success
To successfully complete all of the courses available in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and to have a GPA of at least 2.00 out of 4.00. To counsel pregnant women including at least 100 prenatal examinations. To provide prenatal care and follow-up to at least 40 pregnant women. To have at least 40 unassisted deliveries. Actively participate in breech delivery. To simulate breech delivery if it is not possible. To suture after episiotomy or simple perianal tears and to simulate this situation when necessary. To care for and monitor 40 women at risk during pregnancy, labor or postpartum period. Monitor and care for at least 100 puerperant and healthy newborn babies, including physical examination. Monitor and care for newborn babies, including premature, postmature, low birth weight or sick babies requiring special care. To provide care in the fields of gynecology and obstetrics, including education, theoretical knowledge and clinical practice to protect and promote health and to care for women with pathological conditions.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Midwives work in the public and private sectors. They work in Ministry of Health hospitals and Primary Health Care Services, private health centers and university hospitals. Transition of graduates to the upper level: Specialist Midwife (Master's Degree), Doctor Midwife (Doctorate)

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

2. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

3. Ege University Education and Training Regulations

4. Ege University Measurement and Evaluation Principles Directive

5. Regulation on the Determination of Minimum Education Requirements for Doctorate, Nursing, Midwifery, Dentistry, Veterinary Medicine, Pharmacy and Architecture Education Programs


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode