Yeterlilik Kodu

TR0030007051

Yeterlilik Adı
Eczacılık Lisans Diploması
Sorumlu KurumSivas Cumhuriyet Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAdres: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi 58140 KAMPÜS/SİVAS
Sorumlu Kurum URLhttp://www.cumhuriyet.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eczane
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri300
Programın Normal Süresi 5 Yıl
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak on yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
  • Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
  • Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
  • Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
  • Eczacılık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Çalıştığı her alanda ilaca bağlı sorunları saptamak ve bu sorunları çözmek becerisine sahiptir.
  • Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.İlaçların hasta profiline uygunluğunu ve uygulama prosedürünü bilir.
  • İlaç konusunda edindiği geniş yelpazedeki bilgi dağarcığıyla hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar.
  • İlaçların doğru ve güvenli kullanımı hakkında bireysel ve toplumsal bilgilenme sağlar.İlaç üretimi, kalite kontrolleri ve analizlerinde hizmet sağlar.
  • Farmasötik ürünleri elde eder, tasarlar/geliştirir ve üretir.
  • Farmasötik ürünlerin üretim teknolojilerini tanır, tıbbi ürünlerin kalitesi, kontrolü ve standardizasyonu süreçlerinde görev alır.
  • Kozmetik ve kozmesötik ürünlerinin üretimini ve kullanımlarını bilir.İlaç ruhsatlandırılması, patentleme, mevzuat hakkında edindiği bilgileri uygulama becerisine sahiptir.İlaçla ilgili yönetmelikleri düzenler, risk yönetimi prosedürlerini uygular ve bu işlemleri iyileştirecek politikalar üretir.İlacın akılcı kullanılmasını sağlar.
  • Koruyucu sağlık hizmetlerinde rol alarak hastalıkların önlenmesine katkı sağlar.
  • Eczacılıkla ilgili sorunlarda kritik düşünce becerilerini uygular; hasta, sağlık personeli ve sağlık konusunda profesyonel kişilerle etkili şekilde iletişim kurar, işbirliği yapar.
  • Mezuniyet sonrası ulusal ve uluslararası eğitimlere katılarak kendini geliştirir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Teorik derslerde ara sınavın %40’ı finalin %60’ı hesaplanarak sınav değerlendirilmesi yapılmaktadır.
  • Uygulamalı derslerde  ara sınavın %60’ı finalin %40’ı hesaplanarak sınav değerlendirilmesi yapılmaktadır.
  • Öğrencilerin derslerden geçebilmesi için Final sınavından 100 üzerinden 60 puan, ara sınav ve final sınav ortalamasının da 55 puan olması gerekmektedir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Eczacılık Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (ECZAKDER)

Giriş Şartı

Fakültemiz Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) ile öğrenci almaktadır.

Başarma ŞartlarıÖğrencilerin mezun olabilmesi için 4.00 üzerinden en az 2.00 not ortalamasına sahip olmaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız serbest eczacı, hastane eczanelerinde ve kliniklerinde eczacı, endüstri de farmasötik ve kozmetik ürün geliştirmek için araştırmacı ve uzman olarak görev almaktadır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030007051


Yeterlilik Adı
Eczacılık Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Sivas Cumhuriyet Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Adres: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi 58140 KAMPÜS/SİVAS

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
300

Programın Normal Süresi
5 Yıl

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak on yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
  • Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
  • Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
  • Eczacılık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
  • Eczacılık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
  • Çalıştığı her alanda ilaca bağlı sorunları saptamak ve bu sorunları çözmek becerisine sahiptir.
  • Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.İlaçların hasta profiline uygunluğunu ve uygulama prosedürünü bilir.
  • İlaç konusunda edindiği geniş yelpazedeki bilgi dağarcığıyla hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar.
  • İlaçların doğru ve güvenli kullanımı hakkında bireysel ve toplumsal bilgilenme sağlar.İlaç üretimi, kalite kontrolleri ve analizlerinde hizmet sağlar.
  • Farmasötik ürünleri elde eder, tasarlar/geliştirir ve üretir.
  • Farmasötik ürünlerin üretim teknolojilerini tanır, tıbbi ürünlerin kalitesi, kontrolü ve standardizasyonu süreçlerinde görev alır.
  • Kozmetik ve kozmesötik ürünlerinin üretimini ve kullanımlarını bilir.İlaç ruhsatlandırılması, patentleme, mevzuat hakkında edindiği bilgileri uygulama becerisine sahiptir.İlaçla ilgili yönetmelikleri düzenler, risk yönetimi prosedürlerini uygular ve bu işlemleri iyileştirecek politikalar üretir.İlacın akılcı kullanılmasını sağlar.
  • Koruyucu sağlık hizmetlerinde rol alarak hastalıkların önlenmesine katkı sağlar.
  • Eczacılıkla ilgili sorunlarda kritik düşünce becerilerini uygular; hasta, sağlık personeli ve sağlık konusunda profesyonel kişilerle etkili şekilde iletişim kurar, işbirliği yapar.
  • Mezuniyet sonrası ulusal ve uluslararası eğitimlere katılarak kendini geliştirir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Teorik derslerde ara sınavın %40’ı finalin %60’ı hesaplanarak sınav değerlendirilmesi yapılmaktadır.
  • Uygulamalı derslerde  ara sınavın %60’ı finalin %40’ı hesaplanarak sınav değerlendirilmesi yapılmaktadır.
  • Öğrencilerin derslerden geçebilmesi için Final sınavından 100 üzerinden 60 puan, ara sınav ve final sınav ortalamasının da 55 puan olması gerekmektedir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Eczacılık Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (ECZAKDER)


Giriş Şartı

Fakültemiz Lisans Yerleştirme Sınavı (LYS) ile öğrenci almaktadır.


Başarma Şartları
Öğrencilerin mezun olabilmesi için 4.00 üzerinden en az 2.00 not ortalamasına sahip olmaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız serbest eczacı, hastane eczanelerinde ve kliniklerinde eczacı, endüstri de farmasötik ve kozmetik ürün geliştirmek için araştırmacı ve uzman olarak görev almaktadır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030007051

Qualification Title
Pharmacy Bachelor's Degree
Awarding BodySivas Cumhuriyet University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.cumhuriyet.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023
TQF Level 6
Thematic AreasPharmacy
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value300
Program Duration5 Yıl
Program Profile

It is a higher education program that covers a ten-semester program based on secondary education qualifications and provides education for a specific learning area or profession.

Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal education. In addition, practical training is carried out as internships in laboratories within higher education institutions and in industry, health institutions and workplaces.

Description
  • Acts in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethics rules related to their duties, rights and responsibilities as an individual.
  • To be a role model for his/her colleagues and an example to the society with his/her appearance, demeanour, attitude and behaviour and professional identity.
  • Has the experience of working with other health disciplines.
  • Has the knowledge of accessing scientific knowledge in the field of pharmacy, following, evaluating and applying current literature.
  • Evaluates the advanced knowledge and skills acquired in the field of pharmacy with a critical approach.
  • Has the ability to identify and solve drug-related problems in every field of study.
  • The structure, physiological functions and behaviours of healthy and / or sick individuals; is competent to understand the relationship between the individual's health and physical and social environment. Knows the suitability of drugs to the patient profile and the application procedure.
  • Provides counselling services to patients, society and health personnel with a wide range of knowledge on medicines.
  • Provides individual and social information about the correct and safe use of drugs. Provides services in drug production, quality control and analysis.
  • Obtains, designs/develops and manufactures pharmaceutical products.
  • Recognize the production technologies of pharmaceutical products, take part in the quality, control and standardization processes of medical products.
  • Knows the production and use of cosmetics and cosmeceutical products. Has the ability to apply the knowledge acquired about drug licensing, patenting, legislation. Regulates drug-related regulations, applies risk management procedures and produces policies to improve these processes.
  • Contributes to the prevention of diseases by taking part in preventive health services.
  • Apply critical thinking skills in pharmacy-related problems; communicate and cooperate effectively with patients, health personnel and health professionals.
  • Improves himself/herself by participating in national and international trainings after graduation.
Key Competencies

Has advanced level of the key competencies listed below.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expressive competence

Further Info
  • In theoretical courses, 40% of the midterm exam and 60% of the final exam are calculated and evaluated. In applied courses,
  • 60% of the midterm exam and 40% of the final exam are calculated and evaluated. In order for students to pass the courses,
  • the final exam must be 60 points out of 100 and the average of the midterm and final exam must be 55 points.
Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

  • YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback  

Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Association for Evaluation and Accreditation of Pharmacy Education Programs (ECZAKDER)

Access Requirements

Our faculty accepts students with the Undergraduate Placement Exam (LYS).

Conditions for SuccessIn order to graduate, students must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates work as pharmacists, pharmacists in hospital pharmacies and clinics, researchers and specialists in industry to develop pharmaceutical and cosmetic products.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

2.Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030007051


Qualification Title
Pharmacy Bachelor's Degree

Awarding Body
Sivas Cumhuriyet University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
300

Program Duration
5 Yıl

Program Profile

It is a higher education program that covers a ten-semester program based on secondary education qualifications and provides education for a specific learning area or profession.


Learning Environments

Education and training is carried out in the form of formal education. In addition, practical training is carried out as internships in laboratories within higher education institutions and in industry, health institutions and workplaces.


Description
  • Acts in accordance with the laws, regulations, legislation and professional ethics rules related to their duties, rights and responsibilities as an individual.
  • To be a role model for his/her colleagues and an example to the society with his/her appearance, demeanour, attitude and behaviour and professional identity.
  • Has the experience of working with other health disciplines.
  • Has the knowledge of accessing scientific knowledge in the field of pharmacy, following, evaluating and applying current literature.
  • Evaluates the advanced knowledge and skills acquired in the field of pharmacy with a critical approach.
  • Has the ability to identify and solve drug-related problems in every field of study.
  • The structure, physiological functions and behaviours of healthy and / or sick individuals; is competent to understand the relationship between the individual's health and physical and social environment. Knows the suitability of drugs to the patient profile and the application procedure.
  • Provides counselling services to patients, society and health personnel with a wide range of knowledge on medicines.
  • Provides individual and social information about the correct and safe use of drugs. Provides services in drug production, quality control and analysis.
  • Obtains, designs/develops and manufactures pharmaceutical products.
  • Recognize the production technologies of pharmaceutical products, take part in the quality, control and standardization processes of medical products.
  • Knows the production and use of cosmetics and cosmeceutical products. Has the ability to apply the knowledge acquired about drug licensing, patenting, legislation. Regulates drug-related regulations, applies risk management procedures and produces policies to improve these processes.
  • Contributes to the prevention of diseases by taking part in preventive health services.
  • Apply critical thinking skills in pharmacy-related problems; communicate and cooperate effectively with patients, health personnel and health professionals.
  • Improves himself/herself by participating in national and international trainings after graduation.

Key Competencies

Has advanced level of the key competencies listed below.

1. Literacy competence

2. Multilingual competence

3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering

4. Digital competence

5. Personal, social and learning to learn competence

6. Citizenship competence

7. Entrepreneurial competence

8. Cultural awareness and expressive competence


Further Info
  • In theoretical courses, 40% of the midterm exam and 60% of the final exam are calculated and evaluated. In applied courses,
  • 60% of the midterm exam and 40% of the final exam are calculated and evaluated. In order for students to pass the courses,
  • the final exam must be 60 points out of 100 and the average of the midterm and final exam must be 55 points.

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programs;

  • YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. After the curriculum of the National Core Curriculum is accepted by the relevant Council of Deans, it is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback  

Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Association for Evaluation and Accreditation of Pharmacy Education Programs (ECZAKDER)


Access Requirements

Our faculty accepts students with the Undergraduate Placement Exam (LYS).


Conditions for Success
In order to graduate, students must have a GPA of at least 2.00 out of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates work as pharmacists, pharmacists in hospital pharmacies and clinics, researchers and specialists in industry to develop pharmaceutical and cosmetic products.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

2.Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1.Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode