Yeterlilik Kodu

TR0030222617

Yeterlilik Adı
Eğitim Yönetimi (Tezsiz)Yüksek Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiÜniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://iuc.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 7
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri60
Programın Normal Süresi 1 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı, eğitim yönetimi ve denetimi konularına çağdaş, bilimsel, akademik katkılar sağlamak amacıyla yapılandırılmıştır. Eğitim Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans programı, anabilim dalımızda eğitim-öğretim hizmeti yapılarak literatürdeki bilimsel bilginin alanda çalışan öğretmenler ile paylaşılmasını sağlamaktadır.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün bir şekilde gerçekleştirilir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Türk Eğitim sisteminin genel yapısı, felsefi, sosyal ve tarihsel temelleri hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Eğitim yönetiminde geleneksel ve güncel yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Liderlik kuramları ve Türk eğitim sisteminde okul liderliği konularında bilgi sahibi olmak.
  • Bilimsel araştırma teknikleri ve bilimsel yaklaşımlarla istatistik teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Etik kültürü ve etik bilincine sahip olmak.
  • Türk Eğitim sistemini bütünsel açıdan değerlendirerek sorunlara çözümler geliştirebilmek.
  • Liderlik davranışlarını gösterebilir ve bu davranışların okul müdürlerine kazandırılmasına katkı sağlamak.
  • Okul çalışanlarının seçimi, değerlendirilmesi süreçlerini yönetmek.
  • Eğitim örgütlerine liderlik edebilecek yönetici yeterliliklerini tartışabilmek.
  • Eğitimin; sosyoloji, felsefe, siyaset bilimi, antropoloji, yönetim bilimleri, davranış bilimleri, psikoloji gibi diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi analiz edebilecektir.
Anahtar Yetkinlikler
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilerin ders başarı düzeyleri, dersin özelliğine göre yapılacak olan ara sınav, kısa sınav, kısa ödev, uzun ödev, proje gibi yarıyıl içi tamamlayıcı faaliyetler/uygulamalar ile ölçülür.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  •  YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  •  YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezli yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Genel kontenjanlardan tezsiz yüksek lisans programlarına kabul edilebilmek için adaylarda aşağıdaki şartlar aranır:

  1. Adayların en az lisans derecesine sahip olması gerekir.
  2. Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde ALES puanı istenmeyebilir. İstenmesi halinde ise adayların ALES veya eşdeğeri sınavdan başvurduğu programın puanı türünde 55 veya karşılığı puandan az olmamak üzere, her başvuru dönemi için Senato tarafından belirlenen puanı almış olmaları gerekir.

(2) Tezsiz yüksek lisans programlarına giriş notunun belirlenmesinde, ALES puanı istenilmesi halinde ALES puanının%50’si, lisans not ortalamasının%20’si ve mülâkat puanının %30’u; ALES puanı istenilmemesi halinde lisans not ortalamasının %50’si ve mülâkat puanının %50’si toplanır.

Başarma Şartlarıİstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Lisansüstü Yönetmeliği mezuniyet Koşulları geçerlidir. Tezsiz yüksek lisans programı toplam otuz krediden ve 60 AKTS’den az olmamak kaydıyla en az on ders ile dönem projesi dersinden oluşur. Dönem projesi dersi kredisizdir. Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarında başarı notu, 100 puan üzerinden en az 65 puandır. 100 tam puan üzerinden yapılan değerlendirmede küsuratlı notlar en yakın tam sayıya yuvarlanır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler, başvurdukları yükseköğretim kurumunca tezli yüksek lisans programı için belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek lisans programına geçiş yapabilirler.

6/2/2013 tarihinden önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya mezun olan öğrenciler doktora programlarına başvurabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030222617


Yeterlilik Adı
Eğitim Yönetimi (Tezsiz)Yüksek Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Üniversitesi - Cerrahpaşa

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Üniversite, İstanbul Ünv. Cerrahpaşa Avcılar Kampüsü, 34320 Avcılar/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
7

TYÇ Seviyesi
7
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
60

Programın Normal Süresi
1 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Eğitim Yönetimi Anabilim Dalı, eğitim yönetimi ve denetimi konularına çağdaş, bilimsel, akademik katkılar sağlamak amacıyla yapılandırılmıştır. Eğitim Yönetimi Tezsiz Yüksek Lisans programı, anabilim dalımızda eğitim-öğretim hizmeti yapılarak literatürdeki bilimsel bilginin alanda çalışan öğretmenler ile paylaşılmasını sağlamaktadır.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün bir şekilde gerçekleştirilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Türk Eğitim sisteminin genel yapısı, felsefi, sosyal ve tarihsel temelleri hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Eğitim yönetiminde geleneksel ve güncel yaklaşımlar hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Liderlik kuramları ve Türk eğitim sisteminde okul liderliği konularında bilgi sahibi olmak.
  • Bilimsel araştırma teknikleri ve bilimsel yaklaşımlarla istatistik teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak.
  • Etik kültürü ve etik bilincine sahip olmak.
  • Türk Eğitim sistemini bütünsel açıdan değerlendirerek sorunlara çözümler geliştirebilmek.
  • Liderlik davranışlarını gösterebilir ve bu davranışların okul müdürlerine kazandırılmasına katkı sağlamak.
  • Okul çalışanlarının seçimi, değerlendirilmesi süreçlerini yönetmek.
  • Eğitim örgütlerine liderlik edebilecek yönetici yeterliliklerini tartışabilmek.
  • Eğitimin; sosyoloji, felsefe, siyaset bilimi, antropoloji, yönetim bilimleri, davranış bilimleri, psikoloji gibi diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi analiz edebilecektir.

Anahtar Yetkinlikler
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencilerin ders başarı düzeyleri, dersin özelliğine göre yapılacak olan ara sınav, kısa sınav, kısa ödev, uzun ödev, proje gibi yarıyıl içi tamamlayıcı faaliyetler/uygulamalar ile ölçülür.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  •  YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  •  YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar, YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde tezli yüksek lisans programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında tezli yüksek lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir tezli yüksek lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Tezli yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; tezli yüksek lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Genel kontenjanlardan tezsiz yüksek lisans programlarına kabul edilebilmek için adaylarda aşağıdaki şartlar aranır:

  1. Adayların en az lisans derecesine sahip olması gerekir.
  2. Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde ALES puanı istenmeyebilir. İstenmesi halinde ise adayların ALES veya eşdeğeri sınavdan başvurduğu programın puanı türünde 55 veya karşılığı puandan az olmamak üzere, her başvuru dönemi için Senato tarafından belirlenen puanı almış olmaları gerekir.

(2) Tezsiz yüksek lisans programlarına giriş notunun belirlenmesinde, ALES puanı istenilmesi halinde ALES puanının%50’si, lisans not ortalamasının%20’si ve mülâkat puanının %30’u; ALES puanı istenilmemesi halinde lisans not ortalamasının %50’si ve mülâkat puanının %50’si toplanır.


Başarma Şartları
İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Lisansüstü Yönetmeliği mezuniyet Koşulları geçerlidir. Tezsiz yüksek lisans programı toplam otuz krediden ve 60 AKTS’den az olmamak kaydıyla en az on ders ile dönem projesi dersinden oluşur. Dönem projesi dersi kredisizdir. Tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarında başarı notu, 100 puan üzerinden en az 65 puandır. 100 tam puan üzerinden yapılan değerlendirmede küsuratlı notlar en yakın tam sayıya yuvarlanır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler, başvurdukları yükseköğretim kurumunca tezli yüksek lisans programı için belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, tezli yüksek lisans programına geçiş yapabilirler.

6/2/2013 tarihinden önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya mezun olan öğrenciler doktora programlarına başvurabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030222617

Qualification Title
Non-Thesis Master's Diploma, Educational Administration
Awarding BodyIstanbul University - Cerrahpaşa
Awarding Body ContactIstanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://iuc.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level7
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 7
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value60
Program Duration1 Yıl
Program Profile

The Department of Educational Administration is structured to provide contemporary, scientific and academic contributions to educational administration and supervision. The Non-Thesis Master's Program in Educational Administration provides education and training services in our department and ensures that scientific knowledge in the literature is shared with teachers working in the field.

Learning Environments

Education and training is carried out in a formal way.

Description
  • To have knowledge about the general structure, philosophical, social and historical foundations of the Turkish education system.
  • To have knowledge about traditional and current approaches in educational administration.
  • To have knowledge about leadership theories and school leadership in Turkish education system.
  • To have knowledge about scientific research techniques and scientific approaches and statistical techniques.
  • To have ethical culture and ethical awareness.
  • To be able to develop solutions to problems by evaluating the Turkish education system holistically.
  • To be able to demonstrate leadership behaviors and contribute to the acquisition of these behaviors by school principals.
  • To manage the selection and evaluation processes of school employees.
  • To be able to discuss the competencies of managers who can lead educational organizations.
  • Analyze the relationship between education and other disciplines such as sociology, philosophy, political science, anthropology, management sciences, behavioral sciences, psychology.
Key Competencies
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Cultural awareness and expressive competence
Further Info-
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

In order to be admitted to master's programs without thesis from general quotas, the following conditions are required for candidates:

a) Candidates must have at least a bachelor's degree.

b) ALES score may not be required for admission to non-thesis master's programs. If required, candidates must have a score determined by the Senate for each application period, not less than 55 or equivalent points in the score type of the program they apply for from ALES or equivalent exam.

(2) In determining the admission grade for non-thesis master's programs, if ALES score is required, 50% of the ALES score, 20% of the undergraduate grade point average and 30% of the interview score; If ALES score is not required, 50% of the undergraduate grade point average and 50% of the interview score are added together.

Conditions for SuccessGraduation requirements of Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate School Graduate Regulations apply.  The non-thesis master's program consists of a total of thirty credits and at least ten courses and a term project course, provided that it is not less than 60 ECTS. The term project course is non-credit. The success grade in master's programs with and without thesis is at least 65 points out of 100 points. In the evaluation out of 100 points, fractional grades are rounded to the nearest whole number.
Progression Paths (Relationship Type)

Students enrolled in non-thesis master's programs may transfer to thesis master's programs, provided that they meet the minimum requirements set by the higher education institution for the thesis master's program.
Students who were enrolled in or graduated from non-thesis master's programs before 6/2/2013 can apply to doctoral programs.

Legal Basis

Law No. 2547 on Higher Education

Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education and Training Regulation

Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid

Url Open Address
Qualification Code

TR0030222617


Qualification Title
Non-Thesis Master's Diploma, Educational Administration

Awarding Body
Istanbul University - Cerrahpaşa

Awarding Body Contact
Istanbul University-Cerrahpaşa Avcılar Campus, Bağlariçi Street. No:7, 34320 Avcılar/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
7

TQF Level
7
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
60

Program Duration
1 Yıl

Program Profile

The Department of Educational Administration is structured to provide contemporary, scientific and academic contributions to educational administration and supervision. The Non-Thesis Master's Program in Educational Administration provides education and training services in our department and ensures that scientific knowledge in the literature is shared with teachers working in the field.


Learning Environments

Education and training is carried out in a formal way.


Description
  • To have knowledge about the general structure, philosophical, social and historical foundations of the Turkish education system.
  • To have knowledge about traditional and current approaches in educational administration.
  • To have knowledge about leadership theories and school leadership in Turkish education system.
  • To have knowledge about scientific research techniques and scientific approaches and statistical techniques.
  • To have ethical culture and ethical awareness.
  • To be able to develop solutions to problems by evaluating the Turkish education system holistically.
  • To be able to demonstrate leadership behaviors and contribute to the acquisition of these behaviors by school principals.
  • To manage the selection and evaluation processes of school employees.
  • To be able to discuss the competencies of managers who can lead educational organizations.
  • Analyze the relationship between education and other disciplines such as sociology, philosophy, political science, anthropology, management sciences, behavioral sciences, psychology.

Key Competencies
  • Personal, social and learning to learn competence
  • Citizenship competence
  • Cultural awareness and expressive competence

Further Info
-

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

In order to be admitted to master's programs without thesis from general quotas, the following conditions are required for candidates:

a) Candidates must have at least a bachelor's degree.

b) ALES score may not be required for admission to non-thesis master's programs. If required, candidates must have a score determined by the Senate for each application period, not less than 55 or equivalent points in the score type of the program they apply for from ALES or equivalent exam.

(2) In determining the admission grade for non-thesis master's programs, if ALES score is required, 50% of the ALES score, 20% of the undergraduate grade point average and 30% of the interview score; If ALES score is not required, 50% of the undergraduate grade point average and 50% of the interview score are added together.


Conditions for Success
Graduation requirements of Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate School Graduate Regulations apply.  The non-thesis master's program consists of a total of thirty credits and at least ten courses and a term project course, provided that it is not less than 60 ECTS. The term project course is non-credit. The success grade in master's programs with and without thesis is at least 65 points out of 100 points. In the evaluation out of 100 points, fractional grades are rounded to the nearest whole number.

Progression Paths (Relationship Type)

Students enrolled in non-thesis master's programs may transfer to thesis master's programs, provided that they meet the minimum requirements set by the higher education institution for the thesis master's program.
Students who were enrolled in or graduated from non-thesis master's programs before 6/2/2013 can apply to doctoral programs.


Legal Basis

Law No. 2547 on Higher Education

Istanbul University-Cerrahpaşa Graduate Education and Training Regulation


Validity Period (If Any)

The qualification is permanently valid


Url
Open Address