Yeterlilik Kodu

TR0030026359

Yeterlilik Adı
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumHacettepe Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiHacettepe Üniversitesi Rektörlüğü Sıhhiye / ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://www.hacettepe.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Elektronik ve otomasyon
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08 

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Bölümün lisans programının amacı, elektrik-elektronik mühendisliğinin çeşitli alanlarında bilimsel ve teknolojik bilgi birikimine katkıda bulunmak, ileri düzeyde bilgi birikimine sahip, analitik düşünme ve problem çözme becerisine sahip yüksek nitelikli mühendisler yetiştirmek, endüstriyel ortaklarla işbirliği yaparak ülkenin teknolojik ilerlemesini desteklemektir.

Hacettepe Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü lisans programından mezun olanların mezuniyetten sonraki birkaç yıl içinde

  • çağdaş elektrik ve elektronik sistemlerin tasarımında öncü rol oynamak, ülke ve dünyadaki çeşitli sanayi kuruluşları tarafından tercih edilmeleri,
  • elektrik-elektronik mühendisliği ve disiplinler arası çalışmaları ekip üyesi veya lider olarak yürütmeleri,
  • en ileri akademik ve teknolojik araştırma ve geliştirmeyi gerçekleştirmeleri,
  • evrensel değerlere saygı duyarak ülke ve dünya yararına çalışmaları,
  • Sürekli eğitim yoluyla bilgi ve yeteneklerini genişletmeleri ve yaşam boyu öğrenmeyi uygulamaları beklenmektedir.
Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bölümümüz aşağıda verilen ABET öğrenci çıktılarını benimsemiştir:

  • Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi,
  • Deney tasarlama ve yürütmenin yanı sıra verileri analiz etme ve yorumlama becerisi,
  • Ekonomik, çevresel, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik gibi gerçekçi kısıtlamalar dahilinde arzu edilen ihtiyaçları karşılayacak bir sistem, bileşen veya süreç tasarlama becerisi,
  • Çok disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi,
  • Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
  • Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı,
  • Etkili iletişim kurma becerisi,
  • Mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkisini anlamak için gerekli geniş eğitimle donanma becerisi
  • Yaşam boyu öğrenmeye olan ihtiyacın tanınması ve buna katılma yeteneği
  • Güncel konular hakkında bilgi edinme becerisi,
  • Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, becerileri ve modern mühendislik araçlarını kullanma becerisi kazanır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Hacettepe Üniversitesi Lisans Yönetmeliğinde belirtilen koşullara uygun olarak yürütülür.

https://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/yonetmelikler/HU_onlisans_lisans_170619.pdf

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET)

Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi :

30.09.2023-30.09.2027

Giriş Şartı

Türk ortaöğretim eğitimini tamamlamış veya yurtdışında eşdeğer bir eğitim almış olmak ve ulusal üniversite sınavında (YGS) sayısal alanda yeterli puanı almış olmak gerekmektedir.

Başarma ŞartlarıElektrik ve Elektronik Mühendisliği Lisans Programı`ndan mezun olmak için ekte verilen ders programına uygun olarak en az 240 AKTS (152 ulusal) krediyi başarıyla tamamlamış olmak gerekmektedir. Öğrencilerin öğrenim süreleri boyunca her biri azgari 20 işgünü olmak üzere 2 staj yapması (bunlar birleştirilebilir) gerekmektedir. Ayrıca toplamda asgari 7 AKTS olmak üzere en az 2 alan dışı seçmeli ders alınmalıdır.  
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Kamu kurum / kuruluşları ve özel sektörde profesyonelleri olarak kariyerlerini sürdürebilir ve isterlerse daha üst düzeyde akademik çalışma yapabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030026359


Yeterlilik Adı
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Hacettepe Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Hacettepe Üniversitesi Rektörlüğü Sıhhiye / ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08 


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08 


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Bölümün lisans programının amacı, elektrik-elektronik mühendisliğinin çeşitli alanlarında bilimsel ve teknolojik bilgi birikimine katkıda bulunmak, ileri düzeyde bilgi birikimine sahip, analitik düşünme ve problem çözme becerisine sahip yüksek nitelikli mühendisler yetiştirmek, endüstriyel ortaklarla işbirliği yaparak ülkenin teknolojik ilerlemesini desteklemektir.

Hacettepe Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü lisans programından mezun olanların mezuniyetten sonraki birkaç yıl içinde

  • çağdaş elektrik ve elektronik sistemlerin tasarımında öncü rol oynamak, ülke ve dünyadaki çeşitli sanayi kuruluşları tarafından tercih edilmeleri,
  • elektrik-elektronik mühendisliği ve disiplinler arası çalışmaları ekip üyesi veya lider olarak yürütmeleri,
  • en ileri akademik ve teknolojik araştırma ve geliştirmeyi gerçekleştirmeleri,
  • evrensel değerlere saygı duyarak ülke ve dünya yararına çalışmaları,
  • Sürekli eğitim yoluyla bilgi ve yeteneklerini genişletmeleri ve yaşam boyu öğrenmeyi uygulamaları beklenmektedir.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bölümümüz aşağıda verilen ABET öğrenci çıktılarını benimsemiştir:

  • Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi,
  • Deney tasarlama ve yürütmenin yanı sıra verileri analiz etme ve yorumlama becerisi,
  • Ekonomik, çevresel, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik gibi gerçekçi kısıtlamalar dahilinde arzu edilen ihtiyaçları karşılayacak bir sistem, bileşen veya süreç tasarlama becerisi,
  • Çok disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi,
  • Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
  • Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı,
  • Etkili iletişim kurma becerisi,
  • Mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkisini anlamak için gerekli geniş eğitimle donanma becerisi
  • Yaşam boyu öğrenmeye olan ihtiyacın tanınması ve buna katılma yeteneği
  • Güncel konular hakkında bilgi edinme becerisi,
  • Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, becerileri ve modern mühendislik araçlarını kullanma becerisi kazanır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Hacettepe Üniversitesi Lisans Yönetmeliğinde belirtilen koşullara uygun olarak yürütülür.

https://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/yonetmelikler/HU_onlisans_lisans_170619.pdf


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET)

Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi :

30.09.2023-30.09.2027


Giriş Şartı

Türk ortaöğretim eğitimini tamamlamış veya yurtdışında eşdeğer bir eğitim almış olmak ve ulusal üniversite sınavında (YGS) sayısal alanda yeterli puanı almış olmak gerekmektedir.


Başarma Şartları
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği Lisans Programı`ndan mezun olmak için ekte verilen ders programına uygun olarak en az 240 AKTS (152 ulusal) krediyi başarıyla tamamlamış olmak gerekmektedir. Öğrencilerin öğrenim süreleri boyunca her biri azgari 20 işgünü olmak üzere 2 staj yapması (bunlar birleştirilebilir) gerekmektedir. Ayrıca toplamda asgari 7 AKTS olmak üzere en az 2 alan dışı seçmeli ders alınmalıdır.  

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Kamu kurum / kuruluşları ve özel sektörde profesyonelleri olarak kariyerlerini sürdürebilir ve isterlerse daha üst düzeyde akademik çalışma yapabilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030026359

Qualification Title
Electrical and Electronics Engineering Bachelors Degree Diploma (ENGLISH)
Awarding BodyHacettepe University
Awarding Body ContactHacettepe University Faculty of Medicine Adnan Saygun Cad. Sıhhiye 06230 Altındağ\Ankara
Awarding Body Urlhttps://www.hacettepe.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasElectronics and automation
National Occupation Classification

ISCO 08 

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The purpose of the undergraduate program of the department is to contribute to accumulation of scientific and technological knowledge in various fields of electrical and electronics engineering, to train highly qualified engineers equipped with state of the art knowledge and analytical thinking and problem solving skills, and to support the country's technological progress by collaborating with industrial partners.

Within a few years of graduation, the graduates of the undergraduate program of the Department of Electrical and Electronics Engineering, Hacettepe University are expected to

  1. Play leading roles in the design of contemporary electrical and electronics systems, and be highly preferred by various industrial organizations in the country and the world.
  2. Carry out electrical and electronics engineering and interdisciplinary work as a team member or a leader.
  3. Perform cutting edge academic and technological research and development. Work for the benefit of the country and the world with due respect to universal values.
  4. Expand their knowledge and capabilities through continuing education and exercise life-long learning.
Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance education. Moreover; Practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.

Description
  • The department has adopted the following ABET student outcomes:

  • An ability to apply knowledge of mathematics, science, and engineering
  • An ability to design and conduct experiments, as well as to analyze and interpret data
  • An ability to design a system, component, or process to meet desired needs within realistic constraints such as economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, manufacturability, and sustainability
  • An ability to function on multidisciplinary teams
  • An ability to identify, formulate, and solve engineering problems
  • An understanding of professional and ethical responsibility
  • An ability to communicate effectively
  • The broad education necessary to understand the impact of engineering solutions in a global, economic, environmental, and societal context
  • A recognition of the need for, and an ability to engage in life-long learning
  • A knowledge of contemporary issues
  • An ability to use the techniques, skills, and modern engineering tools necessary for engineering practice
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

• Reading and writing competence
• Multilingual competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Digital competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence

Further Info

It is carried out in accordance with the conditions specified in the Hacettepe University Undergraduate Regulations.

https://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/yonetmelikler/HU_onlisans_lisans_170619.pdf

Quality Assurance

o oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Accreditation Organization Name; Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET)

ACCREDITATION START AND END DATE;

30.09.2023-30.09.2027

Access Requirements

It is necessary to have completed Turkish secondary education or received an equivalent education abroad and to have received sufficient scores in the numerical field in the national university exam (YGS).

Conditions for SuccessIn order to graduate from the Bachelor of Science program in Electrical and Electronics Engineering, at least 240 ECTS credits (152 national credits) have to be successfully completed in accordance with the attached course list. The students must complete 2 internships of at least 20 working days each (they can be combined) during the education period. Besides, at least 2 non-technical elective courses adding up to at least 7 ECTS must be taken.  
Progression Paths (Relationship Type)

They can continue their careers as professionals in public institutions/organizations and the private sector and, if they wish, pursue academic studies at a higher level.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030026359


Qualification Title
Electrical and Electronics Engineering Bachelors Degree Diploma (ENGLISH)

Awarding Body
Hacettepe University

Awarding Body Contact
Hacettepe University Faculty of Medicine Adnan Saygun Cad. Sıhhiye 06230 Altındağ\Ankara

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08 


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08 


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The purpose of the undergraduate program of the department is to contribute to accumulation of scientific and technological knowledge in various fields of electrical and electronics engineering, to train highly qualified engineers equipped with state of the art knowledge and analytical thinking and problem solving skills, and to support the country's technological progress by collaborating with industrial partners.

Within a few years of graduation, the graduates of the undergraduate program of the Department of Electrical and Electronics Engineering, Hacettepe University are expected to

  1. Play leading roles in the design of contemporary electrical and electronics systems, and be highly preferred by various industrial organizations in the country and the world.
  2. Carry out electrical and electronics engineering and interdisciplinary work as a team member or a leader.
  3. Perform cutting edge academic and technological research and development. Work for the benefit of the country and the world with due respect to universal values.
  4. Expand their knowledge and capabilities through continuing education and exercise life-long learning.

Learning Environments

Learning takes place in the form of formal, open or distance education. Moreover; Practical training is provided in laboratories and workshops within higher education institutions or as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.


Description
  • The department has adopted the following ABET student outcomes:

  • An ability to apply knowledge of mathematics, science, and engineering
  • An ability to design and conduct experiments, as well as to analyze and interpret data
  • An ability to design a system, component, or process to meet desired needs within realistic constraints such as economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, manufacturability, and sustainability
  • An ability to function on multidisciplinary teams
  • An ability to identify, formulate, and solve engineering problems
  • An understanding of professional and ethical responsibility
  • An ability to communicate effectively
  • The broad education necessary to understand the impact of engineering solutions in a global, economic, environmental, and societal context
  • A recognition of the need for, and an ability to engage in life-long learning
  • A knowledge of contemporary issues
  • An ability to use the techniques, skills, and modern engineering tools necessary for engineering practice

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

• Reading and writing competence
• Multilingual competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Digital competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence


Further Info

It is carried out in accordance with the conditions specified in the Hacettepe University Undergraduate Regulations.

https://www.hacettepe.edu.tr/duyuru/yonetmelikler/HU_onlisans_lisans_170619.pdf


Quality Assurance

o oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Accreditation Organization Name; Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET)

ACCREDITATION START AND END DATE;

30.09.2023-30.09.2027


Access Requirements

It is necessary to have completed Turkish secondary education or received an equivalent education abroad and to have received sufficient scores in the numerical field in the national university exam (YGS).


Conditions for Success
In order to graduate from the Bachelor of Science program in Electrical and Electronics Engineering, at least 240 ECTS credits (152 national credits) have to be successfully completed in accordance with the attached course list. The students must complete 2 internships of at least 20 working days each (they can be combined) during the education period. Besides, at least 2 non-technical elective courses adding up to at least 7 ECTS must be taken.  

Progression Paths (Relationship Type)

They can continue their careers as professionals in public institutions/organizations and the private sector and, if they wish, pursue academic studies at a higher level.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode