Yeterlilik Kodu | TR0030015006 | |
Yeterlilik Adı | Endüstriyel Tasarım Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | OndokuzMayıs Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Körfez, 19 Mayıs Ünv., 55270 Atakum/Samsun | |
Sorumlu Kurum URL | https://www.omu.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Moda, iç ve endüstriyel tasarım | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | En az bir vize ve 1 final sınavı yanında derslerin niteliklerine göre uygulama, proje çalışması, prototip gibi çalışmalar istenebilir. Vize sınavının %40'ı ve final sınavının %60'ının ortalaması başarı notu olup, sınıf içi bağıl değerlendirme yapılmaktadır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Ondokuzmayıs Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinin bir bölümü olarak Endüsriyel Tasarım Bölümüne merkezi sınav (ÖSYM) sistemi ile öğrenci kabul edilmektedir. | |
Başarma Şartları | Bilimsel ve teknolojik gelişmelerin nitelikleri bakımından dünün hayal sınırlarını zorladığı; niceliksel olarak da alabildiğine bir çeşitlilikle takip edilemez bir hıza eriştiği günümüzde birey ve toplum yaşamıyla ilgili öncelikler bu gelişmelere bilişsel-duyuşsal baz oluşturan tasarım kültürü ve bilincinin genel kültürün dinamik bir unsuru olarak anlaşılmasını ve önemsenmesini gerekli kılmaktadır. Bugün değişik endüstri kollarında robotlar siborglar kullanılmakta; bilgisayar çok karmaşık işler için bile kusursuz ve nicel açıdan insan performans limitlerinin çok üstünde bir işlem hızı ve güvenilirliği ile akla gelebilecek her üretim ve hizmet alanında kullanıma girmiş bulunmaktadır. Sınırsız açılım imkânları taşıyan komputerizasyon iletişim/bilişim teknolojileri çeşitli üretim ulaşım ve uzay teknolojileri ile ara alanlar oluşturmaktadır. Günlük yaşam pratiğinde kısa bir süre öncesinde bile tahmin edilemeyecek değişimlere yol açan bu gelişmeler dünya toplumları arasında da toplumların kendi bünyelerinde de sosyal kültürel ekonomik ve politik dengeleri değiştirebilecek boyutlarıyla sürekli olarak değerlendirilmeleri gereğini gündemde tutmaktadır. Bu gereklerin belirlediği perspektiften alındığında günümüzde toplumların gelişmişliğini ülkelerin kalkınmışlığını ölçmede ekonomik ve sosyo-kültürel yapının yenileştirilmesindeki trendi geliştirilmesindeki performansı gösteren tespitler önemli görülmektedir. Kalkınma da sosyo-ekonomik unsurlar arasındaki korelasyona dayalı olarak toplumun yeni denge eşiklerine erişmesi şeklinde açıklanmaktadır. Dolayısıyla kalkınma yaşam pratiğince geçerliği onaylanmış yeniliklere bağlıdır. Bu nitelikteki yeniliklere araştırma ve denemelerle varılabilmektedir. Araştırma ve denemenin en güçlü ortak paydasını oluşturduğu gerçekleştirim alanları sanat bilim ve teknolojidir. Hemen bu noktada değinilmesi gereken bir gerçekleştirim alanı da bunların arakesitlerinde dolaşan ve ana birleşke niteliği taşıyan tasarım’dır. Tasarım geniş bir bilgi ve beceri spektrumu gerektiren geri bildirimlere açık yeni beğeni ve kullanım ölçütlerinin oluşturulduğu interdisipliner ve multidisipliner bir çaba alanı olmasından ötürü spesifik bilgilerin önemli olduğu uzmanlık alanlarından çok daha eleştirel ve prestijli bir etkinlik olarak değerlendirilmektedir. İcatta olduğu gibi farkındalık yaratma sorun sınırlama önerme alternatif çözümler üretme süreci olarak konu hakkında bir fikir edinmenin en kapsamlı yolu olarak görülmektedir. Zira imgeleme dayanması ve kurgusal özelliklerine bağlı olarak sanat bilim ve teknoloji ile içiçedir. Bu alanlarla ilgisi de tek doğrultulu ve durağan olmayıp çok yönlü sarmal ve devingendir. Yeniklikler çağın kuramsal felsefi estetiksel yaklaşımları ve entellektüel birikimi ile karşılıklı etkileşim içinde birbirlerini geliştirerek varlıklarını sürdüren dolayısıyla organik bir bütünlük oluşturan bu gerçekleştirim ve paylaşım alanlarında ortaya konan vargılarla bulgularla ürünlerle topluma mal olurlar ve değişik yansıma süreçleri geçirerek kollektif bilincin gelişmesini yeni boyutlar kazanmasını sağlarlar. Bu bakımdan da sosyo-ekonomik sosyo-kültürel psiko-sosyal ve sosyo-politik bir güç sistemi oluştururlar. Bilişim ve iletişim teknolojilerine bağlı olarak giderek ivmesi artan küreselleşme sürecinin öncesine hiç benzemeyen yeni denge şartlarını oluşturduğu yarının dünyasında var olabilme varlığını kabul ettirebilme “yeni” ve “yenilikler”in takipçisi taklitçisi olmakla değil yaratıcısı ve yöneteni olmakla mümkün olacaktır. İncelendiğinde görüleceği üzere günümüze yaklaştıkça nitelikleri öncekilerle karşılaştırılamayacak kadar yükselen sayıları ve çeşitliliği algoritmik bir artış gösteren yeniliklerin görüldüğü bilim-sanat-teknoloji-tasarım ve düşünce tarihi adeta bu yargının dayandığı kanıtların tarihidir. Bu gerçeğin anlaşılması özümsenmesi ve kalkınma için zihniyet ekseni olarak alınması yüksek bir stratejik değer taşımaktadır. Geleceğin dünyasında güçlü ve bağımsız bir ülke mutlu ve zinde bireylerden oluşan gelişmiş ve müreffeh bir toplum olarak insanlığa uygarlığa ve evrensel değerlere katkıda bulunabilmemiz buna bağlıdır. Bu bağlamda ülkemizin kalkınmasına hız kazandıracak stratejik önceliği olan en önemli adım yeni kuşakların geleceğin dünyasında gündem belirleyecek yeniliklerin yaratıcısı nitelikli insanlar olarak yetiştirilmesine yönelik eğitim-öğretim düzenlemeleri olacaktır. Bu öngörümüz eğitim sistemimizin her kademesini ve her alanını kapsamaktadır. Alanı ve yöneldiği kişi/grup/kitle özellikleri ne olursa olsun bir eğitim-öğretim etkinliğinin genel olarak üç temel fonksiyonu yerine getirmesi öngörülür. Özetle bunlar: 1-Bilgi 2-Beceri 3-Tavır/Tutum/Davranış kazandırmak ve geliştirmek şeklinde sıralanır. İlk ikisi üçüncüsünde pratik bir değer ve doğrultu kazanır. Gözlemci düşünen imgeleyen sorgulayan yorumlayan araştırmayı bir davranış özelliği olarak içselleştirmiş nitelikli yaratıcı insan tipinin yetiştirilmesi bu fonksiyonların üçünü de sarmal bir bütünlükte yerine getirecek eğitim/öğretim uygulamalarıyla sağlanabilir. Kalkınmanın ön koşulu olan bu başarı bilimsel ve teknolojik başarıyı; bu da endüstriyel başarı ve bağımsızlığı getirecektir. Teknolojik alt yapısı dışa bağımlı endüstri ve lisans anlaşmalarına dayalı endüstriyel üretimle özlenen kalkınmanın olmadığı ve olamayacağı görülmelidir. Türk endüstrisinin karşı karşıya bulunduğu ve gelecekte de hep gündeminde olacak temel problem dünya pazarlarında giderek artan rekabet gücüne erişmesi ve bunu geliştirmesidir. Bu gücün ana dinamiğini endüstriyel tasarımın küresel ölçekte giderek artan öneminin de gösterdiği gibi tasarımcı oluşturmaktadır. Bir akademik birim olarak felsefi ilkesel stratejik temel kabulleri ve ufku böylece özetlenebilecek yaklaşımımız ülkesel ve bölgesel kalkınmamızda bilimsel ve teknolojik düzey ekonomi niteliksel ve niceliksel parametreler açısından endüstriyel gelişme uluslararası ilişkiler ve ticaret gibi global düzeyde temel gösterge alanlarının geleceğin dünyasında korelasyonunun tasarımını da içermektedir. Bu tasarımın uygulama imkânlarına kavuşturularak çıktılarının yaşam pratiğine geçirilebilmesi için büyük bir bölge üniversitesi olan üniversitemizin kuruluş çalışmaları hızla devam eden Güzel Sanatlar Fakültesi’nde bir “Endüstriyel Tasarım Bölümü”nün açılması ehemmiyet arz etmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programdan mezun olan bireyler tasarımcı olarak serbest çalışabilecekleri gibi, lisansüstü eğitim alarak akademisyen olabilirler. Pedagojik formasyon tamamlayarak teknoloji ve tasarım eğitimcisi olma olanaklarına kavuşabilirler. Ayrıca endüstriyel tasarımcı, ürün tasarımcısı, eşya tasarımcı, moda tasarımcısı, iç mekan tasarımcısı, eğitim araçları tasarımcısı, aksesuar ve takı tasarımcısı gibi birçok tasarım alanında endüstri içinde iş imkanı bulabilirler. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu arasında 28/7/1998 tarihinde imzalanmış Öğretmenlik Uygulaması'na İlişkin Koordinasyon ve İşbirliği Protokolü'ne bağlı olarak öğrenciler Lisans sürecinde iken ya da mezun olduktan sonra Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı'na katılıp uygun koşullarda tamamladıklarında öğretmenlik mesleği için başvuru hakkı elde edebileceklerdir. Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına ilişkin Usul ve Esaslar için daha ayrıntılı bilgi edinebilmek amacıyla http://egitim.omu.edu.tr/pedagojik-formasyon-programi/557/ web sayfası ziyaret edilebilir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Belge sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030015006
- Gözlem yapma, problem tanımlama, ayrıştırma ve çözme bilgi ve becerileri kazanır.
- Tasarım sürecinin her aşamasında her yönüyle araştırma, bilgi toplama ve analizinin temel yöntemlerini uygulayabilme becerisi kazanır.
- Tasarım çözümlerini yazılı, sözlü ve görsel olarak sunma ve aktarma (2B, 3B).
- Kullanım değeri olan ürün ve sistemlere yönelik tasarım konseptleri oluşturma becerileri kazanır.
- Tasarım odaklı araştırmanın sonuçlarını planlama, yönetme ve değerlendirme kazanır.
- Verili bir süre içinde yeterli sayıda ve nitelikte konsept seçeneği üretme ve geliştirme becerileri kazanır.
- Toplumun yaşam kalitesini yükseltmeye katkıda bulunacak ürünlerin tasarımına katkıda bulunmak.
- 3 boyutlu model ve prototip yapımına yönelik temel bilgi ve becerisi kazanır.
- Kullanıcıyı ve kullanım süreçlerini anlamaya yönelik araştırma bilgi ve becerisi.
- Kullanıcının fiziksel, psikolojik, ergonomik, kültürel ve sosyal ihtiyaçlarına kavrama becerisi kazanır.
- Toplumsal, kurumsal, bireysel ve bağlamsal farklılıklara karşı farkındalık ve duyarlılık kazanır.
- Malzemeleri tanıma, değerlendirebilme, seçebilme ve kullanabilme bilgi ve becerisi kazanır.
- Çağdaş imalat yöntemleri konusunda bilgilenme kazanır.
- Tasarım proje sürecini planlama ve yönetme becerisi kazanır.
- Farklı disiplinlerden uzmanlarla ekip içinde etkin çalışabilme becerisi kazanır.
En az bir vize ve 1 final sınavı yanında derslerin niteliklerine göre uygulama, proje çalışması, prototip gibi çalışmalar istenebilir. Vize sınavının %40'ı ve final sınavının %60'ının ortalaması başarı notu olup, sınıf içi bağıl değerlendirme yapılmaktadır.
Ondokuzmayıs Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinin bir bölümü olarak Endüsriyel Tasarım Bölümüne merkezi sınav (ÖSYM) sistemi ile öğrenci kabul edilmektedir.
Programdan mezun olan bireyler tasarımcı olarak serbest çalışabilecekleri gibi, lisansüstü eğitim alarak akademisyen olabilirler. Pedagojik formasyon tamamlayarak teknoloji ve tasarım eğitimcisi olma olanaklarına kavuşabilirler. Ayrıca endüstriyel tasarımcı, ürün tasarımcısı, eşya tasarımcı, moda tasarımcısı, iç mekan tasarımcısı, eğitim araçları tasarımcısı, aksesuar ve takı tasarımcısı gibi birçok tasarım alanında endüstri içinde iş imkanı bulabilirler. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı ve Yükseköğretim Kurulu arasında 28/7/1998 tarihinde imzalanmış Öğretmenlik Uygulaması'na İlişkin Koordinasyon ve İşbirliği Protokolü'ne bağlı olarak öğrenciler Lisans sürecinde iken ya da mezun olduktan sonra Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı'na katılıp uygun koşullarda tamamladıklarında öğretmenlik mesleği için başvuru hakkı elde edebileceklerdir. Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programına ilişkin Usul ve Esaslar için daha ayrıntılı bilgi edinebilmek amacıyla http://egitim.omu.edu.tr/pedagojik-formasyon-programi/557/ web sayfası ziyaret edilebilir.
Belge sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030015006 | |
Qualification Title | Endüstriyel Tasarım Lisans Diploması | |
Awarding Body | Ondokuz Mayıs University | |
Awarding Body Contact | Ondokuz Mayıs University Kurupelit Campus, 55139 Atakum/Samsun | |
Awarding Body Url | https://www.omu.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Fashion, interior and industrial design | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description |
| |
Key Competencies | - | |
Further Info | In addition to at least one mid-term and 1 final exam, according to the qualifications of the courses, studies such as project work, prototype can be requested. With 40% of the midterm exam and 60% of the final exam, in-class relative evaluation is carried out. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | As a part of the Faculty of Fine Arts of Ondokuzmayıs University, students are accepted to the Industrial Design Department with a central exam (ÖSYM) system. | |
Conditions for Success | Industrial Product Design is a creative discipline and a group of occupations, including the construction of the visual, physical, cognitive and functional interface of the product-human relationship, as well as the organization of the opportunities offered by the production methods and materials, for organization of products, systems or services. Product design and product development is one of the basic elements of industrial design which is based on the needs of the users, developing and changing with mutual notifications, industrial partnership and a process diversified by production and consumption conditions. The main functions of the product design and development process; at the beginning of the process of the product usage area, user parameters, material etc. creation of concepts and specifications; It is possible to summarize the concepts created with the help of computer and drawing support as a common denominator in the product development process, and finally, in the whole process as the production and production practices of the product, and the most efficient planning in the name of design and production. The opening of the Industrial Design Department at the Faculty of Fine Arts, which is a big regional university, which has a great importance in terms of product design, application of these designs at the end of these processes and the transition of the outputs to life practice, is gaining importance in terms of gaining prosperity and new opportunities in the regional economy. Industrial Design students should cooperate with the regional industry in the process of developing products. This process is to offer new ideas to the industry as well as to bring new opportunities to the consumers. In terms of cooperation with the regional industry, which is the largest and most established institution of the region, this area is promising in terms of improving the economy and production quality, increasing market share and offering product variety and promising future for the regional economy. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Individuals who graduate from the program can work as a freelance designers, or become academicians by taking graduate education. Students will be able to reach the possibilities of being a technology and design teacher by completing the pedagogical formation. They can also find jobs in the industry in many design fields, such as industrial designer, product designer, furniture designer, fashion designer, interior designer, designer of education tools, accessories and jewelry designer. In addition, depending on the signed Coordination and Cooperation Protocol on Teaching Practice between the Ministry of National Education and the Council of Higher Education on 28/7/1998, students, who are graduated or in the undergraduate process, will have the right to apply for the teaching profession when they complete the Pedagogical Formation Education Certificate Program under appropriate conditions. To obtain more detailed information about the principles and procedures of Pedagogical Formation Education Certificate Program, you can visit http://egitim.omu.edu.tr/pedagojik-formasyon-programi/557/ web page. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | The document is valid continuously. | |
Url | Open Address |
TR0030015006
- Observation, problem identification, screening and problem solving knowledge and skills.
- The ability to apply basic methods of research, data collection and analysis at every step of the design process.
- Presenting design solutions verbally, visually and in a written format (2D, 3D) Ability to create design concepts for use-specific products and systems.
- Planning, managing and evaluating the results of design-oriented research.
- Ability to produce and develop concept options in sufficient quantity and quality in a given period of time.
- Contributing to the design of products that will contribute to improving the quality of life of society. Basic knowledge and skills for 3D model and prototype construction.
- Research knowledge and skills to understand the user and the use processes.
- The ability to grasp the physical, psychological, ergonomic, cultural and social needs of the user.
- Awareness and sensitivity to social, institutional, individual and contextual differences.
- Knowledge and ability to recognize, evaluate, select and use materials.
- Knowledge about contemporary manufacturing methods. Knowledge about contemporary manufacturing methods.
- The ability to work effectively in teams with experts from different disciplines.
- To be able to carry out an advanced study related to his / her field independently.
- To be able to evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach
- To be able to inform the related people and institutions in the related field; transfer ideas and solutions to problems in written and orally.
- To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the data related to the field.
- To be able to take responsibility as an individual and team member in order to solve unforeseen complex problems encountered in the applications related to the field.
- To be able to determine learning needs and direct the learning.
- To share his / her thoughts and suggestions for solutions to the problems with experts and non- experts by supporting them with quantitative and qualitative data.
- To have sufficient awareness about the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
- To be able to plan and manage activities under a project for the development of the employees working under their responsibility. To develop positive attitude towards lifelong learning.
- To be able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with a sense of social responsibility.
- To be able to follow the information in his / her field and communicate with his / her colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
- To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of European Computer Driving License required by the field.
In addition to at least one mid-term and 1 final exam, according to the qualifications of the courses, studies such as project work, prototype can be requested. With 40% of the midterm exam and 60% of the final exam, in-class relative evaluation is carried out.
As a part of the Faculty of Fine Arts of Ondokuzmayıs University, students are accepted to the Industrial Design Department with a central exam (ÖSYM) system.
Individuals who graduate from the program can work as a freelance designers, or become academicians by taking graduate education. Students will be able to reach the possibilities of being a technology and design teacher by completing the pedagogical formation. They can also find jobs in the industry in many design fields, such as industrial designer, product designer, furniture designer, fashion designer, interior designer, designer of education tools, accessories and jewelry designer. In addition, depending on the signed Coordination and Cooperation Protocol on Teaching Practice between the Ministry of National Education and the Council of Higher Education on 28/7/1998, students, who are graduated or in the undergraduate process, will have the right to apply for the teaching profession when they complete the Pedagogical Formation Education Certificate Program under appropriate conditions. To obtain more detailed information about the principles and procedures of Pedagogical Formation Education Certificate Program, you can visit http://egitim.omu.edu.tr/pedagojik-formasyon-programi/557/ web page.
The document is valid continuously.