Yeterlilik Kodu | TR0030219018 | |
Yeterlilik Adı | Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Muş Alparslan Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Muş Alparslan Üniversitesi Külliyesi, Diyarbakır Yolu 7. km, 49250 Merkez/Muş | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.alparslan.edu.tr | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Terapi ve rehabilitasyon | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, yılda iki veya üç dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Toplam değer, vize sınavı için %40, final sınavı için %60 etkilidir Önlisans Programı’nda en az 120 AKTS kredilik ders alıp, tüm dersleri başarıyla tamamlayan, FF notu olmayan, AGNO’su en az 2,00 olan ve diğer yükümlülükleri yerine getiren öğrenciler mezun sayılır | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Öğrencilerin fakültelere, yüksekokullara ve meslek yüksekokullarına kayıtları, Yükseköğretim Kurulu ve Üniversitelerarası Kurul tarafından belirlenecek esaslara uygun olarak yapılır. Öğrenciler sınav sonuçlarından aldıkları puanlara göre, girecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme ve yerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM tarafından bir programa yerleştirilen öğrenciler Üniversiteye kayıt işlemlerini yaptırır. Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarına kayıt için a) Lise veya dengi meslek okulu mezunu olmak yabancı ülke liselerinden alınan diplomaların ise, denkliğinin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanmış olmak, b) Aşağıda belirtilen sınavların birine girmiş ve bunlardan 1) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (ÖSYS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş bulunmak, 2) Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş olmak, 3) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (ÖSYS) sonucunda yeterli puanı almış ve ilgili birim tarafından yapılan özel yetenek sınavını başarmış olmak şartları aranır. Kayıt için gerekli belgeler; Lise veya dengi okul diploması ÖSYMce yapılan yerleştirme sonuç belgesi | |
Başarma Şartları | Önlisans Programı’nda en az 120 AKTS kredilik ders alıp, tüm dersleri başarıyla tamamlayan, FF notu olmayan, AGNO’su en az 2,00 olan ve diğer yükümlülükleri yerine getiren öğrenciler mezun sayılır Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (120 AKTS karşılığı) geçmek, 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlar; temel sağlık hizmeti veren tıp merkezleri ve poliklinikler, hastaneler, fizik tedavi ve rehabilitasyon üniteleri, huzurevleri, bakımevleri, kreşler, çeşitli kurumların revirleri ve engelli bireylerin evleri gibi alanlarda iş imkânına sahiptir | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030219018
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, yılda iki veya üç dönem olmak üzere iki yıllık bir programı kapsayan, nitelikli insan gücü yetiştirmeyi amaçlayan ve müfredatın en az %40'ı uygulamalı eğitime dayalı lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak
- Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
- Engelli bakım ve rehabilitasyon alanında mesleğin profesyonel gereklerini yerine getirebilmek.
- Engellilerin rehabilitasyonu ile ilgili temel kavramlarını bilmek.
- Engellilerin eğitim ve yaşam kalitesinin artırılmasına katkı sağlayabilecek uygun rol modeli geliştirebilmek.
- Engellilerin bilişsel, duyuşsal, psiko motor gelişimine uygun etkinlikler hazırlamak.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Engellilerin beslenme ve rehabilitasyon programlarını takip etmek.
- Engellilerin Eğitsel gereksinimlerinin belirlenmesine destek olmak,
- Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olabilme,
- Mesleği ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konularını bilir ve uygular.
- Bilimsel bir araştırmayı planlar, yürütür ve sunar.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Toplam değer, vize sınavı için %40, final sınavı için %60 etkilidir Önlisans Programı’nda en az 120 AKTS kredilik ders alıp, tüm dersleri başarıyla tamamlayan, FF notu olmayan, AGNO’su en az 2,00 olan ve diğer yükümlülükleri yerine getiren öğrenciler mezun sayılır
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında önlisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında önlisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir önlisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Önlisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; önlisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğrencilerin fakültelere, yüksekokullara ve meslek yüksekokullarına kayıtları, Yükseköğretim Kurulu ve Üniversitelerarası Kurul tarafından belirlenecek esaslara uygun olarak yapılır. Öğrenciler sınav sonuçlarından aldıkları puanlara göre, girecekleri bölüm tercihlerini sıralayarak, tercih formlarını öğrenci seçme ve yerleştirme merkezine (ÖSYM) gönderirler. ÖSYM tarafından bir programa yerleştirilen öğrenciler Üniversiteye kayıt işlemlerini yaptırır. Fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarına kayıt için
a) Lise veya dengi meslek okulu mezunu olmak yabancı ülke liselerinden alınan diplomaların ise, denkliğinin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından onaylanmış olmak,
b) Aşağıda belirtilen sınavların birine girmiş ve bunlardan
1) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (ÖSYS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş bulunmak,
2) Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) sonucunda o öğretim yılında Üniversitenin ilgili birimine merkezi yerleştirme sistemi ile yerleştirilmiş olmak,
3) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı (ÖSYS) sonucunda yeterli puanı almış ve ilgili birim tarafından yapılan özel yetenek sınavını başarmış olmak şartları aranır.
Kayıt için gerekli belgeler;
Lise veya dengi okul diploması
ÖSYMce yapılan yerleştirme sonuç belgesi
Mezunlar; temel sağlık hizmeti veren tıp merkezleri ve poliklinikler, hastaneler, fizik tedavi ve rehabilitasyon üniteleri, huzurevleri, bakımevleri, kreşler, çeşitli kurumların revirleri ve engelli bireylerin evleri gibi alanlarda iş imkânına sahiptir
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030219018 | |
Qualification Title | Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon Associate | |
Awarding Body | MUŞ ALPARSLAN UNIVERSITY | |
Awarding Body Contact | ||
Awarding Body Url | http://www.alparslan.edu.tr | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Therapy and rehabilitation | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | To have the ability to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, and to develop solutions based on evidence by using the basic knowledge and skills acquired in the field. Having sufficient infrastructure in the subjects required by the field; to gain theoretical and applied knowledge in these areas. To be able to fulfill the professional requirements of the profession in the field of disabled care and rehabilitation. To know the basic concepts of rehabilitation of the disabled. To develop an appropriate role model that can contribute to the improvement of the education and quality of life of the disabled. To prepare activities suitable for the cognitive, affective and psycho-motor development of the disabled. Being able to take responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to the field. To follow the nutrition and rehabilitation programs of the disabled. To support the determination of the educational needs of the disabled To have the awareness of individual awareness by developing oneself socially and culturally She/He knows and applies occupational health and safety issues related to their profession. She/He plans, conducts and presents a scientific research. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | The total value is 40% for the midterm exam and 60% for the final exam. Students who take courses of at least 120 ECTS credits in the Associate Degree Program and successfully complete all courses, do not have an FF grade, have a minimum AGNO of 2.00 and fulfill other requirements are considered graduates. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The registration of students to faculties, vocational schools and vocational colleges shall be carried out in accordance with the principles to be determined by the Council of Higher Education and Universities. According to the scores they get from the exam results, the students send their preference forms to the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) by sorting their department preferences. Students who have placed a program by ÖSYM will be enrolled in the University. To be registered to faculties, colleges and vocational colleges a) To be graduated from high school or vocational school of higher education To be approved by the Ministry of National Education for the diplomas taken from the foreign high schools b) To have been taken one of the following examinations and 1) Student Selection and Placement Exam 2) To be placed with the central placement system in the relevant unit of the University in the school year as a result of the Examination for Foreign Students (YÖS), 3) To be placed as a result of the Student Selection and Placement Examination (ÖSYS) and to have passed the special aptitude test conducted by the relevant unit. Documents required for registration High school or balanced school diploma Placement result certificate made by ÖSYM | |
Conditions for Success | Students who take courses of at least 120 ECTS credits in the Associate Degree Program and successfully complete all courses, do not have an FF grade, have a minimum AGNO of 2.00 and fulfill other requirements are considered graduates. In order to complete the program successfully, it is necessary to pass all the courses available in the program (120 ECTS credits) and obtain a weighted average of at least 2.0 out of 4.00. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Disabled care and rehabilitation technicians providing basic health care at medical centers and outpatient clinics, hospitals, physical therapy and rehabilitation units, nursing homes, nursing homes, day care centers, a variety of institutions, including infirmaries and can serve individuals with disabilities in their homes. The possibility of finding a job in the area is quite large. Your knowledge, skills and abilities depending on the profession, there is almost no risk of becoming unemployed. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030219018
To have the ability to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, and to develop solutions based on evidence by using the basic knowledge and skills acquired in the field. Having sufficient infrastructure in the subjects required by the field; to gain theoretical and applied knowledge in these areas. To be able to fulfill the professional requirements of the profession in the field of disabled care and rehabilitation. To know the basic concepts of rehabilitation of the disabled. To develop an appropriate role model that can contribute to the improvement of the education and quality of life of the disabled. To prepare activities suitable for the cognitive, affective and psycho-motor development of the disabled. Being able to take responsibility as a team member to solve unforeseen complex problems encountered in applications related to the field. To follow the nutrition and rehabilitation programs of the disabled. To support the determination of the educational needs of the disabled To have the awareness of individual awareness by developing oneself socially and culturally She/He knows and applies occupational health and safety issues related to their profession. She/He plans, conducts and presents a scientific research.
The total value is 40% for the midterm exam and 60% for the final exam. Students who take courses of at least 120 ECTS credits in the Associate Degree Program and successfully complete all courses, do not have an FF grade, have a minimum AGNO of 2.00 and fulfill other requirements are considered graduates.
The registration of students to faculties, vocational schools and vocational colleges shall be carried out in accordance with the principles to be determined by the Council of Higher Education and Universities. According to the scores they get from the exam results, the students send their preference forms to the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) by sorting their department preferences. Students who have placed a program by ÖSYM will be enrolled in the University. To be registered to faculties, colleges and vocational colleges a) To be graduated from high school or vocational school of higher education To be approved by the Ministry of National Education for the diplomas taken from the foreign high schools b) To have been taken one of the following examinations and 1) Student Selection and Placement Exam 2) To be placed with the central placement system in the relevant unit of the University in the school year as a result of the Examination for Foreign Students (YÖS), 3) To be placed as a result of the Student Selection and Placement Examination (ÖSYS) and to have passed the special aptitude test conducted by the relevant unit. Documents required for registration High school or balanced school diploma Placement result certificate made by ÖSYM
Disabled care and rehabilitation technicians providing basic health care at medical centers and outpatient clinics, hospitals, physical therapy and rehabilitation units, nursing homes, nursing homes, day care centers, a variety of institutions, including infirmaries and can serve individuals with disabilities in their homes. The possibility of finding a job in the area is quite large. Your knowledge, skills and abilities depending on the profession, there is almost no risk of becoming unemployed.
Qualification is continuous