Yeterlilik Kodu | TR0010218396 | |
Yeterlilik Adı | Engelli Ve Yaşlı Bakım Elemanı Seviye 5 MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi | |
Sorumlu Kurum | Mesleki Yeterlilik Kurumu | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Balgat Mahallesi, 1420. Sk. No:12, 06520 Çankaya/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.myk.gov.tr/ | |
Yönelim | Mesleki | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Yaşlılara ve engelli yetişkinlere bakım | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08: 3412 | |
Kategori | Özel Amaçlı | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | Engelli ve Yaşlı Bakım Elemanı (Seviye 5) mesleğinin nitelikli kişiler tarafından yürütülmesi ve çalışmalarda kalitenin artırılması için;
| |
Öğrenme Ortamları | Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir. | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Bu yeterliliği elde etmek isteyen adaylar birimlerde tanımlanan teorik ve performansa dayalı sınavlara tabi tutulur.
| |
Kalite Güvencesi | Kalite güvence süreçleri, Mesleki Yeterlilik Kurumu sorumluluğunda, ilgili mevzuat doğrultusunda yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları aracılığıyla sağlanmaktadır. Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması: Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler, Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır. Ölçme-Değerlendirme: TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 standardına göre akredite edilen ve Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Tüm ölçme-değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır. Belgelendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir. Öz Değerlendirme: Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur. Dış Değerlendirme: Öz değerlendirme raporlarına dayalı olarak MYK Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından yılda en az bir kez programlı veya programsız gözetim denetimleri gerçekleştirilir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur. Ayrıca ISO/EN 17024 kapsamında TÜRKAK tarafından en az iki yılda bir gözetim denetimleri gerçekleştirilir. Düzenli Gözden Geçirme: MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir. Bilgi Yönetim Sistemleri: Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir. Geri Bildirim Mekanizmaları: Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir. | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Adayların mesleki yeterlilik belgesini alabilmeleri için zorunlu birimlerin tamamından başarılı olmaları gerekmektedir. Adayın sınavda başarılı sayılması için, kritik maddelerdeki adımların tamamından başarılı performans göstermek koşuluyla, kontrol listesindeki maddelerin genelinden asgari %80 oranında başarı göstermesi gerekir. Performansa dayalı sınavın süresi, belirlenen kapsamda, gerçek uygulama şartlarındaki süreye karşılık gelmelidir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Dikey ilerleme yolu: Engelli ve Yaşlı Bakım Elemanı | |
Yasal Dayanağı | Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik belgesinin geçerlilik süresi 5 yıldır. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0010218396
ISCO 08: 3412
ISCO 08: 3412
Engelli ve Yaşlı Bakım Elemanı (Seviye 5) mesleğinin nitelikli kişiler tarafından yürütülmesi ve çalışmalarda kalitenin artırılması için;
- Adayların sahip olması gereken nitelikleri, bilgi, beceri ve yetkinlikleri tanımlamak,
- Adayların, geçerli ve güvenilir bir belge ile mesleki yeterliliğini kanıtlamasına olanak vermek,
- Eğitim sistemine, sınav ve belgelendirme kuruluşlarına referans ve kaynak oluşturmak amacıyla hazırlanmıştır.
Bu yeterliliğe ait öğrenme kazanımları, örgün ve yaygın öğrenme ortamlarında edinilebildiği gibi işbaşında ve serbest öğrenme ortamlarında bağımsız olarak da edinilebilmektedir.
- Bakım öncesi ön hazırlık işlemlerini açıklar.
- Hizmet alan bireyin yaşam alanının nasıl düzenlendiğini listeler.
- Hizmet alanın yatağının nasıl düzenlenmesi gerektiğini sıralar.
- Hizmet alanın odasının nasıl düzenlenmesi gerektiğini sıralar.
- Yaşam alanında gerçekleşebilecek kaza ve yaralanmalara karşı alınacak önlemleri listeler.
- Tedavi sürecinde sağlık personelini destekleme sürecini açıklar.
- Reçetelenmiş ilaçların alınması veya uygulanmasını nasıl desteklediğini açıklar.
- Akut ve kronik rahatsızlıkların tedavisinde sağlık personelini nasıl desteklediğini açıklar.
- Hizmet alan bireyin gözlemleme sürecini açıklar.
- Hizmet alanın aktif yaşama katılımını destekleme sürecini açıklar.
- Hizmet alanın uyum sürecine destek olma işlemlerini sıralar.
- Hizmet alanın sosyal ve kültürel etkinliklere katılımını sağlama yöntemlerini açıklar.
- Hizmet alanın meşguliyet etkinliklerine katılımına ve üretkenliğini sürdürebilmesine destek olma işlemlerini sıralar.
- Hizmet alanın önerilen fiziksel ve zihinsel aktivitelere katılımını sağlama yöntemlerini açıklar.
- Hizmet alanın etkili iletişim kurmasını kolaylaştırma yöntemlerini sıralar.
- Hizmet alanın manevi ve dini ihtiyaçlarının karşılanmasını kolaylaştırma yöntemlerini sıralar.
- Hizmet alanın öz bakımını uygular.
- Hizmet alanın yeterli ve dengeli beslenmesini destekler.
- Hizmet alanın bağımsızlık durumuna göre mobilizasyonunu sağlar.
- Hizmet alanın yaşam bulgularını alır.
- Sağlık personelinin olmadığı durumlarda, reçete edilmiş oral ilaç uygulamalarını yapar.
- Bakım planına göre sağlık bakımı uygulamalarını yapar.
Bu yeterlilik, mesleki öğrenme kazanımlarının belgelendirilmesini amaçlamakta olup anahtar yetkinlik içermemektedir.
Bu yeterliliği elde etmek isteyen adaylar birimlerde tanımlanan teorik ve performansa dayalı sınavlara tabi tutulur.
- Soruların en az %80’ine doğru yanıt veren aday başarılı sayılır. Sınavda yanlış cevaplandırılan sorular sebebiyle puan indirimi yapılmaz. Sınav soruları, bu birimde teorik sınav ile ölçülmesi öngörülen tüm bilgi ifadelerini (ölçmelidir. Soru şıkları hazırlanırken çoktan seçmeli sorular için ölçme ve değerlendirme ilkeleri dikkate alınmalıdır.
- Adayın sınavda başarılı sayılması için, kritik maddelerdeki adımların tamamından başarılı performans göstermek koşuluyla, kontrol listesindeki maddelerin genelinden asgari %80 oranında başarı göstermesi gerekir. Performansa dayalı sınavın süresi, belirlenen kapsamda, gerçek uygulama şartlarındaki süreye karşılık gelmelidir
Kalite güvence süreçleri, Mesleki Yeterlilik Kurumu sorumluluğunda, ilgili mevzuat doğrultusunda yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları aracılığıyla sağlanmaktadır.
Ulusal Yeterliliklerin Oluşturulması ve Onaylanması:
Sektörünü ve meslek alanını temsil gücüne sahip kurum ve kuruluşlar tarafından geliştirilen ulusal yeterlilikler, Sektör Komiteleri tarafından doğrulanır ve MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanır.
Ölçme-Değerlendirme:
TÜRKAK tarafından ISO/EN 17024 standardına göre akredite edilen ve Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından yetkilendirilen belgelendirme kuruluşlarınca MYK mevzuatına ve ulusal yeterliliklerde tanımlanan koşul ve yöntemlere uygun gerçekleştirilir. Tüm ölçme-değerlendirme işlemleri kamera kaydına alınır ve saklanır.
Belgelendirme:
Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları tarafından başarılı olduğuna karar verilen bireylere MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi düzenlenir.
Öz Değerlendirme:
Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları MYK tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun olarak her yıl öz değerlendirme faaliyeti gerçekleştirir. Faaliyet sonuçları öz değerlendirme raporuyla MYK’ya sunulur.
Dış Değerlendirme:
Öz değerlendirme raporlarına dayalı olarak MYK Denetim Dairesi Başkanlığı tarafından yılda en az bir kez programlı veya programsız gözetim denetimleri gerçekleştirilir. Dış değerlendirme raporları Yetkilendirilmiş Belgelendirme Kuruluşları ve MYK Yönetim Kuruluna sunulur. Ayrıca ISO/EN 17024 kapsamında TÜRKAK tarafından en az iki yılda bir gözetim denetimleri gerçekleştirilir.
Düzenli Gözden Geçirme:
MYK Denetim Dairesi Başkanlığının dış değerlendirme faaliyetleri ve sonuçları MYK Yönetim Kurulunca düzenli olarak gözden geçirilir. Ayrıca TÜRKAK’ın dış değerlendirme faaliyet ve sonuçları ise Avrupa Akreditasyon Birliğinin düzenli gözden geçirmesine tabidir.
Bilgi Yönetim Sistemleri:
Yetkilendirme, ölçme-değerlendirme, öz değerlendirme ve dış değerlendirme süreçleri MYK Portal üzerinden gerçekleştirilir.
Geri Bildirim Mekanizmaları:
Yeterliliğe ilişkin tüm süreçlerde paydaş katılımı en üst düzeyde temin edilir ve görüş, öneri, itiraz ve şikâyetler mevzuata uygun olarak değerlendirilir.
- Adayın sınava girebilmesi için aşağıdaki şartlardan en az birini sağlıyor olması gerekmektedir:
- Üniversitelerin sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunun “Yaşlı Bakımı” veya “Evde Hasta Bakımı” bölümlerinden mezun olmak,
- 22.05.2014 tarihli ve 29007 sayılı “Sağlık Meslek Mensupları İle Sağlık Hizmetlerinde Çalışan Diğer Meslek Mensuplarının İş Ve Görev Tanımlarına Dair Yönetmelik” ile belirtilen ön lisans seviyesindeki meslek mensuplarından biri olmak.
Dikey ilerleme yolu: Engelli ve Yaşlı Bakım Elemanı
Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu
Ulusal Meslek Standartlarının ve Ulusal Yeterliliklerin Hazırlanması Hakkında Yönetmelik
Mesleki Yeterlilik Kurumu Sınav, Ölçme, Değerlendirme ve Belgelendirme Yönetmeliği
Mesleki Yeterlilik Kurumu Belgelendirme Kuruluşlarına Yönelik Denetim Usul ve Esasları
Yeterlilik belgesinin geçerlilik süresi 5 yıldır.
Qualification Code | TR0010218396 | |
Qualification Title | Disabled and Elderly Care Personnel Level 5 VQA Vocational Qualification Certificate | |
Awarding Body | Vocational Qualifications Authority | |
Awarding Body Contact | Balgat 1420. Street No:12 06520 Çankaya/Ankara | |
Awarding Body Url | https://www.myk.gov.tr/index.php/en | |
Orientation | Occupational | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Care of the elderly and disabled adults | |
National Occupation Classification |
ISCO 08: 3412 | |
Category | Specific Purpose | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | In order to carry out the profession of Disabled and Elderly Care Staff (Level 5) by qualified people and to increase the quality of the studies;
| |
Learning Environments | The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments, as well as independently in on-the-job and free learning environments. | |
Description |
| |
Key Competencies | This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences. | |
Further Info | Candidates who want to achieve this qualification are subjected to theoretical and performance-based exams defined in the units.
| |
Quality Assurance | Quality assurance processes are carried out in accordance with the VQA Quality Assurance Document and the Guidelines in its annex. Establishment and Approval of National Qualifications: National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent the sector and profession, and VQA working groups; It is submitted for the opinion of all relevant parties for at least 15 days, verified by VQA Sector Committees and approved by VQA Board of Directors. National qualifications are reviewed every five years at the latest, depending on national occupational standards. Assesment and evaluation: It is carried out by certification bodies accredited by TURKAK according to ISO/EN 17024 Standard and authorized by VQA in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. Measurement and evaluation activities are carried out in accordance with the pre-determined and announced exam programs. Information on qualification forms, evaluators, measurement and evaluation criteria and methods are included in the exam programs. All measurement and evaluation processes are recorded and stored on camera. Records are kept under the conditions and periods defined in VQA legislation. Measurement and evaluation activities are subject to internal and external verification processes. Evidence of verification activities is shared with the relevant institution, file managers and audit team via VQA Web Portal. Certification: VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. The activities for the design and printing of VQA Vocational Qualification Certificate are carried out by VQA. Security measures such as data matrix and hologram are applied for VQA Vocational Qualification Certificate, and the accuracy of the documents can be checked on VQA Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with VQA legislation and TS EN ISO / IEC 17024 Accreditation Standard. All corrective and preventive action records and supporting documents are kept and submitted to VQA with a self-assessment report. External Evaluation: External evaluation of Authorized Certification Bodies is carried out by TÜRKAK (TS EN) in accordance with ISO/IEC 17024 Standard, and by VQA through programmed and unscheduled audits in accordance with VQA legislation. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors. Regular Review: The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, measurement-evaluation, certification, self-assessment and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | Candidates must be successful in all of the compulsory units in order to receive the professional qualification certificate. In order for the candidate to be considered successful in the exam, provided that he/she performs successfully in all the steps in the critical items, he/she must achieve at least 80% of the items in the checklist. The duration of the performance-based exam is determined by the actual application. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Vertical progression path: Disabled and Elderly Care Staff | |
Legal Basis | Vocational Qualifications Authority Law Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies | |
Validity Period (If Any) | The validity period of the qualification certificate is 5 years. | |
Url | Open Address |
TR0010218396
ISCO 08: 3412
ISCO 08: 3412
In order to carry out the profession of Disabled and Elderly Care Staff (Level 5) by qualified people and to increase the quality of the studies;
- To define the qualifications, knowledge, skills and competencies that candidates should have,
- To allow candidates to prove their professional competence with a valid and reliable document,
- It has been prepared to create references and resources for the education system, examination and certification bodies.
The learning outcomes of this qualification can be acquired in formal and non-formal learning environments, as well as independently in on-the-job and free learning environments.
- Explains the pre-maintenance preparation procedures.
- It lists how the living space of the individual receiving service is arranged.
- Lists how the service area's bed should be arranged.
- Lists how the room of the service area should be arranged.
- Lists the precautions to be taken against accidents and injuries that may occur in the living area.
- Explains the process of supporting health personnel in the treatment process.
- It explains how it supports the taking or administration of prescribed medications.
- Explains how it supports health personnel in the treatment of acute and chronic diseases.
- Explains the observation process of the individual receiving service.
- Explains the process of supporting the client's participation in active life.
- Lists the processes of supporting the service user's adaptation process.
- Explains the methods of ensuring the service recipient's participation in social and cultural activities.
- Lists the processes of supporting the client to participate in busy activities and maintain productivity.
- Explains the methods of ensuring the service user's participation in the recommended physical and mental activities.
- Lists the methods of facilitating the client's effective communication.
- Lists the methods of facilitating the meeting of the spiritual and religious needs of the service recipient.
- Implements the service user's self-care.
- It supports the adequate and balanced nutrition of the service recipient.
- It provides the mobilization of the service area according to the independence status.
- Receives the vital signs of the service recipient.
- In the absence of health personnel, administers the prescribed oral medication.
- Makes health care practices according to the care plan.
This qualification aims to document professional learning outcomes and does not contain key competences.
Candidates who want to achieve this qualification are subjected to theoretical and performance-based exams defined in the units.
- The candidate who answers at least 80% of the questions correctly is considered successful. Points are not deducted due to incorrectly answered questions in the exam. Exam questions should measure all knowledge expressions (which are predicted to be measured by the theoretical exam in this unit. While preparing the question options, the measurement and evaluation principles for multiple choice questions should be taken into account.
- In order for the candidate to be considered successful in the exam, provided that he/she performs successfully in all the steps in the critical items, he/she must achieve at least 80% of the items in the checklist. The duration of the performance-based examination should correspond to the actual application conditions, within the specified scope.
Quality assurance processes are carried out in accordance with the VQA Quality Assurance Document and the Guidelines in its annex.
Establishment and Approval of National Qualifications:
National qualifications developed by institutions and organizations that have the power to represent the sector and profession, and VQA working groups; It is submitted for the opinion of all relevant parties for at least 15 days, verified by VQA Sector Committees and approved by VQA Board of Directors. National qualifications are reviewed every five years at the latest, depending on national occupational standards.
Assesment and evaluation:
It is carried out by certification bodies accredited by TURKAK according to ISO/EN 17024 Standard and authorized by VQA in accordance with VQA legislation and conditions and methods defined in national qualifications. Measurement and evaluation activities are carried out in accordance with the pre-determined and announced exam programs. Information on qualification forms, evaluators, measurement and evaluation criteria and methods are included in the exam programs. All measurement and evaluation processes are recorded and stored on camera. Records are kept under the conditions and periods defined in VQA legislation. Measurement and evaluation activities are subject to internal and external verification processes. Evidence of verification activities is shared with the relevant institution, file managers and audit team via VQA Web Portal.
Certification:
VQA Vocational Qualification Certificate is issued to individuals who are determined to be successful by the Authorized Certification Bodies. The activities for the design and printing of VQA Vocational Qualification Certificate are carried out by VQA. Security measures such as data matrix and hologram are applied for VQA Vocational Qualification Certificate, and the accuracy of the documents can be checked on VQA Web Portal. Self-Assessment: Authorized Certification Bodies carry out self-assessment activities every year in accordance with VQA legislation and TS EN ISO / IEC 17024 Accreditation Standard. All corrective and preventive action records and supporting documents are kept and submitted to VQA with a self-assessment report.
External Evaluation:
External evaluation of Authorized Certification Bodies is carried out by TÜRKAK (TS EN) in accordance with ISO/IEC 17024 Standard, and by VQA through programmed and unscheduled audits in accordance with VQA legislation. External evaluation reports are submitted to Authorized Certification Bodies and VQA Board of Directors.
Regular Review:
The external evaluation activities and results of VQA Audit Department are regularly reviewed by VQA Executive Board. In addition, TÜRKAK's external evaluation activities and results are subject to regular review by the European Accreditation Union. Information Management Systems: Authorization, measurement-evaluation, certification, self-assessment and external evaluation processes are carried out through VQA Portal. Feedback Mechanisms: In all processes related to qualification, stakeholder participation is ensured at the highest level and opinions, suggestions, objections and complaints are evaluated in accordance with the legislation.
- In order to take the exam, the candidate must meet at least one of the following conditions:
- To graduate from the departments of "Elderly Care" or "Home Care" of the vocational school of health services of universities,
- To be one of the professionals at the associate degree level specified in the "Regulation on the Job and Job Descriptions of Healthcare Professionals and Other Professionals Working in Health Services" dated 22.05.2014 and numbered 29007.
Vertical progression path: Disabled and Elderly Care Staff
Vocational Qualifications Authority Law
Regulation on Preparation of National Occupational Standards and National Qualifications
Vocational Qualifications Authority Examination, Measurement, Evaluation and Certification Regulation
Audit Procedures and Principles for Vocational Qualifications Authority Certification Bodies
The validity period of the qualification certificate is 5 years.