Yeterlilik Kodu | TR0030217107 | |
Yeterlilik Adı | Felsefe Grubu Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Felsefe ve Etik | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. - Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. - Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır - Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır - Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. - Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. - Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. - Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır - Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır - Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır - Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. - Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. - Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. - Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır - Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır - Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır - Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. - Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. Öğrenme Yetkinliği - Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. - Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. - Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır - Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır - Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır - Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. - Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. - Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. - Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır - Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir. - Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi) Alana Özgü Yetkinlik - Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. - Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. - Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır - Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. - Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi) - Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir. | |
Başarma Şartları | Dersleri başarı ile tamamlayıp alanla ilgili tez hazırlayanlar mezun olurlar. Mezun adaylar 120 AKTS almaları gerekmektedir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Programı başarı ile tamamlayanlar üniversitelerin ilgili alanları ve Milli Eğitim Bakanlığında istihdam edilirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217107
- Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
- Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
- Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
- Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir.
- Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır.
- Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
- Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
- Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi).
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır.
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
- Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır.
- Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
- Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. - Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. - Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır - Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır - Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. - Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. - Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. - Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır - Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır - Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır - Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. - Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. - Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. - Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır - Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır - Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır - Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. - Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. Öğrenme Yetkinliği - Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. - Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. - Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır - Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır. - Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır - Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır - Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir. - Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. - Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. - Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir. - Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir. - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır - Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir. - Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi) Alana Özgü Yetkinlik - Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. - Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. - Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. - Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. - Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. - Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür - Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır - Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. - Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir. - Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi) - Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir, beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
Türk ve yabancı öğrenciler için genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.
Programı başarı ile tamamlayanlar üniversitelerin ilgili alanları ve Milli Eğitim Bakanlığında istihdam edilirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217107 | |
Qualification Title | FELSEFE GRUBU EĞİTİMİ(YL) Masters Degree | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Philosophy and ethics | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Course develops student?s skills of expression and research Grasping the inter-disciplinary interaction related to his field The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in his field Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the area and the knowledge from various other disciplines Solves the issues of his field by using scientific methods The ability to carry out a specialist study related to his area independently Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes Coming up with solutions while taking responsibility Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to his field Evaluates issues with a critical eye and encourages learning Transferring the current developments in the area and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language Uses computer programs competent enough for his department Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department Collects data related to the field, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values Develops different perspectives related to the field, plans them and assesses them within the quality framework Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies | |
Key Competencies | - | |
Further Info | (1) in addition to the mid-term and/or mid-term studies, students are taken to the final exam and/or the final project work evaluation Dec. The exam calendar is announced on the network page by the relevant department of Science/Department of science. (2) the success of the student is evaluated by the evaluation method and success criteria specified in the course identification form announced at the beginning of the semester. (3) the student is obliged to pass the compulsory courses. He can retake an elective course he failed, and choose another course instead. (4) mid-term exams and/or mid-term studies, end-of-term exam and/or end-of-term project work are evaluated over 100 raw points Dec. Successful letter grade is appreciated over 100 raw points for the seminar, thesis work, semester project courses and proficiency exam. In order for the student to be considered successful in the related course, the success letter grade must be at least CC and the success letter grade must be at least CB in the doctoral and post-graduate doctoral programs. (5) the student whose raw achievement score is below 25.00 is deemed to have failed the course by receiving a direct (FF) grade. The grade of the student with a raw success score of 25.00 and above is evaluated by taking into account the general condition of the class, arithmetic averages and statistical distribution with one of the letter grades indicated below. After this evaluation, it is possible that the raw success scores of 25.00 and above are letter grade equivalents (FF). (6) coefficients and success letter grades are evaluated as follows:: a) Coefficients Notes 4.00 AC 3.50 DEPENDING 3.00 KB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF B) notes other than the notes in Paragraph (a) are as follows:: 1) D: Absentee, 2) G: Did Not Enter, 3) E: missing, (end of term/end of year exam success letter grades within three weeks following the completion of the corrected (E) grade (FF) is converted to.) (7) AGNO is determined by dividing the sum of the weighted points calculated on the basis of the final grades in all courses during the course of the students education by the credit total of the courses taken. The resulting AGNO is shown to be two digits after the comma. (8) the grades given from (AA) to (FF) are based on both the weighted semester and the calculation of Agno. The (G) and (D) grades are processed by the (FF) grades. (9) all grades are passed to the students grade monitoring document. (10) for graduation, Agno must be at least 2,50/4,00 in Masters programs with/without thesis, at least 3.00/4,00 in Masters/Bachelors degree and doctoral programs. Students who have completed their total credits but have not been able to meet the graduation requirement can take new courses. (11) students who do not have the right to take the final exam because they have not fulfilled their course attendance obligations or the requirements for course applications are deemed to be absentee (D). INFORMATION Theoretical, Factual - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Students will be able to explain the developments in the field and their own work in a systematic way, written, oral and visual. - Uses advanced level of information and communication technologies required by the field - Collects, interprets, finalizes, applies and shares the data related to the field with regard to ethical values - Develops different perspectives on issues related to the field, sets policies, makes plans and evaluates the results achieved within the framework of quality. - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Skills Cognitive, Applied - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Takes responsibility for complex problems encountered in the field of applications and produces solutions. - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Students will be able to explain the developments in the field and their own work in a systematic way, written, oral and visual. - Develop and transform social relations and the whole of the values that drive these relationships with a critical approach. - Uses computer software at the level required by the field. - Uses advanced level of information and communication technologies required by the field - Collects, interprets, finalizes, applies and shares the data related to the field with regard to ethical values - Develops different perspectives on issues related to the field, sets policies, makes plans and evaluates the results achieved within the framework of quality. - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Competencies Ability to work independently and take responsibility - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Takes responsibility for complex problems encountered in the field of applications and produces solutions. - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Students will be able to explain the developments in the field and their own work in a systematic way, written, oral and visual. - Develop and transform social relations and the whole of the values that drive these relationships with a critical approach. - Uses computer software at the level required by the field. - Uses advanced level of information and communication technologies required by the field - Collects, interprets, finalizes, applies and shares the data related to the field with regard to ethical values - Develops different perspectives on issues related to the field, sets policies, makes plans and evaluates the results achieved within the framework of quality. - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Learning Competence - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Takes responsibility for complex problems encountered in the field of applications and produces solutions. - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Develop and transform social relations and the whole of the values that drive these relationships with a critical approach. - Uses computer software at the level required by the field. - Uses advanced level of information and communication technologies required by the field - Collects, interprets, finalizes, applies and shares the data related to the field with regard to ethical values - Develops different perspectives on issues related to the field, sets policies, makes plans and evaluates the results achieved within the framework of quality. - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Communication and Social Competence - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Takes responsibility for complex problems encountered in the field of applications and produces solutions. - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Develop and transform social relations and the whole of the values that drive these relationships with a critical approach. - Communicate orally and in writing using a foreign language (European language Pörtföyü B2 level) Field-Specific Competence - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Students will be able to explain the developments in the field and their own work in a systematic way, written, oral and visual. - Communicate orally and in writing using a foreign language (European language Pörtföyü B2 level) - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program. | |
Conditions for Success | INFORMATION Theoretical, Factual - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Students will be able to explain the developments in the field and their own work in a systematic way, written, oral and visual. - Uses advanced level of information and communication technologies required by the field - Collects, interprets, finalizes, applies and shares the data related to the field with regard to ethical values - Develops different perspectives on issues related to the field, sets policies, makes plans and evaluates the results achieved within the framework of quality. - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Skills Cognitive, Applied - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Takes responsibility for complex problems encountered in the field of applications and produces solutions. - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Students will be able to explain the developments in the field and their own work in a systematic way, written, oral and visual. - Develop and transform social relations and the whole of the values that drive these relationships with a critical approach. - Uses computer software at the level required by the field. - Uses advanced level of information and communication technologies required by the field - Collects, interprets, finalizes, applies and shares the data related to the field with regard to ethical values - Develops different perspectives on issues related to the field, sets policies, makes plans and evaluates the results achieved within the framework of quality. - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Competencies Ability to work independently and take responsibility - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Takes responsibility for complex problems encountered in the field of applications and produces solutions. - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Students will be able to explain the developments in the field and their own work in a systematic way, written, oral and visual. - Develop and transform social relations and the whole of the values that drive these relationships with a critical approach. - Uses computer software at the level required by the field. - Uses advanced level of information and communication technologies required by the field - Collects, interprets, finalizes, applies and shares the data related to the field with regard to ethical values - Develops different perspectives on issues related to the field, sets policies, makes plans and evaluates the results achieved within the framework of quality. - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Learning Competence - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Takes responsibility for complex problems encountered in the field of applications and produces solutions. - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Develop and transform social relations and the whole of the values that drive these relationships with a critical approach. - Uses computer software at the level required by the field. - Uses advanced level of information and communication technologies required by the field - Collects, interprets, finalizes, applies and shares the data related to the field with regard to ethical values - Develops different perspectives on issues related to the field, sets policies, makes plans and evaluates the results achieved within the framework of quality. - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Communication and Social Competence - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Takes responsibility for complex problems encountered in the field of applications and produces solutions. - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Develop and transform social relations and the whole of the values that drive these relationships with a critical approach. - Communicate orally and in writing using a foreign language (European language Pörtföyü B2 level) Field-Specific Competence - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Students will be able to explain the developments in the field and their own work in a systematic way, written, oral and visual. - Communicate orally and in writing using a foreign language (European language Pörtföyü B2 level) - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Those who successfully complete the courses and prepare the thesis related to the field will graduate. Graduates are required to take 120 ECTS. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Those who successfully complete the program are employed in the related fields of universities and the Ministry of National Education. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217107
Course develops student?s skills of expression and research Grasping the inter-disciplinary interaction related to his field The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in his field Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the area and the knowledge from various other disciplines Solves the issues of his field by using scientific methods The ability to carry out a specialist study related to his area independently Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes Coming up with solutions while taking responsibility Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to his field Evaluates issues with a critical eye and encourages learning Transferring the current developments in the area and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary Having proficiency in a foreign language and establishing written and oral communication with that language Uses computer programs competent enough for his department Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department Collects data related to the field, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values Develops different perspectives related to the field, plans them and assesses them within the quality framework Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies
(1) in addition to the mid-term and/or mid-term studies, students are taken to the final exam and/or the final project work evaluation Dec. The exam calendar is announced on the network page by the relevant department of Science/Department of science. (2) the success of the student is evaluated by the evaluation method and success criteria specified in the course identification form announced at the beginning of the semester. (3) the student is obliged to pass the compulsory courses. He can retake an elective course he failed, and choose another course instead. (4) mid-term exams and/or mid-term studies, end-of-term exam and/or end-of-term project work are evaluated over 100 raw points Dec. Successful letter grade is appreciated over 100 raw points for the seminar, thesis work, semester project courses and proficiency exam. In order for the student to be considered successful in the related course, the success letter grade must be at least CC and the success letter grade must be at least CB in the doctoral and post-graduate doctoral programs. (5) the student whose raw achievement score is below 25.00 is deemed to have failed the course by receiving a direct (FF) grade. The grade of the student with a raw success score of 25.00 and above is evaluated by taking into account the general condition of the class, arithmetic averages and statistical distribution with one of the letter grades indicated below. After this evaluation, it is possible that the raw success scores of 25.00 and above are letter grade equivalents (FF). (6) coefficients and success letter grades are evaluated as follows:: a) Coefficients Notes 4.00 AC 3.50 DEPENDING 3.00 KB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF B) notes other than the notes in Paragraph (a) are as follows:: 1) D: Absentee, 2) G: Did Not Enter, 3) E: missing, (end of term/end of year exam success letter grades within three weeks following the completion of the corrected (E) grade (FF) is converted to.) (7) AGNO is determined by dividing the sum of the weighted points calculated on the basis of the final grades in all courses during the course of the students education by the credit total of the courses taken. The resulting AGNO is shown to be two digits after the comma. (8) the grades given from (AA) to (FF) are based on both the weighted semester and the calculation of Agno. The (G) and (D) grades are processed by the (FF) grades. (9) all grades are passed to the students grade monitoring document. (10) for graduation, Agno must be at least 2,50/4,00 in Masters programs with/without thesis, at least 3.00/4,00 in Masters/Bachelors degree and doctoral programs. Students who have completed their total credits but have not been able to meet the graduation requirement can take new courses. (11) students who do not have the right to take the final exam because they have not fulfilled their course attendance obligations or the requirements for course applications are deemed to be absentee (D). INFORMATION Theoretical, Factual - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Students will be able to explain the developments in the field and their own work in a systematic way, written, oral and visual. - Uses advanced level of information and communication technologies required by the field - Collects, interprets, finalizes, applies and shares the data related to the field with regard to ethical values - Develops different perspectives on issues related to the field, sets policies, makes plans and evaluates the results achieved within the framework of quality. - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Skills Cognitive, Applied - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Takes responsibility for complex problems encountered in the field of applications and produces solutions. - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Students will be able to explain the developments in the field and their own work in a systematic way, written, oral and visual. - Develop and transform social relations and the whole of the values that drive these relationships with a critical approach. - Uses computer software at the level required by the field. - Uses advanced level of information and communication technologies required by the field - Collects, interprets, finalizes, applies and shares the data related to the field with regard to ethical values - Develops different perspectives on issues related to the field, sets policies, makes plans and evaluates the results achieved within the framework of quality. - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Competencies Ability to work independently and take responsibility - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Takes responsibility for complex problems encountered in the field of applications and produces solutions. - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Students will be able to explain the developments in the field and their own work in a systematic way, written, oral and visual. - Develop and transform social relations and the whole of the values that drive these relationships with a critical approach. - Uses computer software at the level required by the field. - Uses advanced level of information and communication technologies required by the field - Collects, interprets, finalizes, applies and shares the data related to the field with regard to ethical values - Develops different perspectives on issues related to the field, sets policies, makes plans and evaluates the results achieved within the framework of quality. - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Learning Competence - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Takes responsibility for complex problems encountered in the field of applications and produces solutions. - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Develop and transform social relations and the whole of the values that drive these relationships with a critical approach. - Uses computer software at the level required by the field. - Uses advanced level of information and communication technologies required by the field - Collects, interprets, finalizes, applies and shares the data related to the field with regard to ethical values - Develops different perspectives on issues related to the field, sets policies, makes plans and evaluates the results achieved within the framework of quality. - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies. Communication and Social Competence - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Develops new approaches to complex problems in the field of applications. - Takes responsibility for complex problems encountered in the field of applications and produces solutions. - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Develop and transform social relations and the whole of the values that drive these relationships with a critical approach. - Communicate orally and in writing using a foreign language (European language Pörtföyü B2 level) Field-Specific Competence - Develops and deepens his / her knowledge in his / her field at the level of expertise depending on his / her undergraduate level qualifications. - Comprehend the interaction between disciplines related to the field. - Uses theoretical and practical knowledge of the level of expertise gained in the field. - Interprets and creates new information by integrating the information acquired in the field with information from related disciplines. - Solutions the problems in the field by using scientific research methods. - Conducts a study that requires expertise in the field independently - Takes initiative in environments that require solving problems related to the field - Evaluates the information about the field with a critical eye and directs the learning. - Students will be able to explain the developments in the field and their own work in a systematic way, written, oral and visual. - Communicate orally and in writing using a foreign language (European language Pörtföyü B2 level) - Internalizes the knowledge gained in the field, converts it into skills and uses it in interdisciplinary studies.
General admission requirements for Turkish and foreign students apply to start the program.
Those who successfully complete the program are employed in the related fields of universities and the Ministry of National Education.
Qualification is continuous