Yeterlilik Kodu | TR0030010775 | |
Yeterlilik Adı | Felsefe Grubu Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Atatürk Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Atatürk Üniversitesi Rektörlüğü Üniversite Mahallesi Prof. Dr. Hikmet Koçak Sokak No : 8 P.K : 25050 Yakutiye / Erzurum | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Öğretmen Yetiştirme:
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; • YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur. • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. • YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır: 1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.05.2024/1.05.2026 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan 240 AKTS karşılığı derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmek. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunları için çeşitli kamu kuruluşlarınnda (Sağlık Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Mili Eğitim Bakanlığı, Sosyal Hizmetler vb.), özel eğitim kurumlarında, Psikoteknik Değerlendirme Merkezlerinde, Endüstri kuruluşlarında istaihdam sağlanmaktadır. Bölüm mezunları kariyerlerine akademik alanda (Yüksek Lisans ve Doktora düzeyinde) sürdürerek alandaki bilimsel çalışmalarını üniversite çatısı altında sürdürmeye devam edebilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030010775
ISCO 08
ISCO 08
Öğretmen Yetiştirme:
- Felsefe Grubu Eğitimi Ana Bilim Dalında alan ile ilgili teorik dersler (alan bilgisi), genel kültür dersleri ve öğretmenlik meslek bilgisine yönelik dersler verilerek sosyal bilimlerde ve insan bilimlerinde yeterli donanıma sahip öğretmenlerin yetiştirilmesini sağlamak,
- Türk Milli Eğitim Sistemine bağlı olarak Cumhuriyet?in temel değerlerine bağlı ve onun felsefesini özümseyen, alan ve genel kültür bilgisine sahip, eğitim ve öğretim ile ilgili yöntem ve teknikleri çok iyi bilen, etik ve estetik değerlere sahip, toplumsal değerlere saygılı, sorgulayıcı, araştırmacı, iletişim yeteneği güçlü, Türkçeyi doğru ve yaygın kullanan, yurt içi ve yurt dışı yayınları takip eden ve bu yeteneklerini yetiştireceği öğrencilere de aktarabilecek sorumlu, üretken, etkin ve geleceğin ihtiyaçlarını karşılayacak öğretmen adaylarını yetiştirmek ve Gazi Eğitim Fakültesi bünyesinde öğretmen yetiştirmenin niteliğinin geliştirilmesini sağlamak.
- Öğrenme örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca; uygulamalı eğitimler yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvar ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak yapılmaktadır.
- Felsefe Grubu (Felsefe, Sosyoloji, Psikoloji, Mantık) programı uygulandığında öğrenci kazandığı yeterliklilere dayalı olarak alanıyla ilgili kavramları anlayıp, kavramlar arasındaki ilişkileri açıklar.
- Bilginin doğasını, kaynağını, sınırlarını, doğruluğunu, güvenirlik ve geçerliğini değerlendirme yeteneğine sahip olur, bunları tanıyabilir ve bunlar arasındaki ilişkileri kurar.
- Felsefe Grubu dersleriyle ilgili özgün bilgi kaynaklarına ulaşabilir, bunları diğerlerinden ayırt etme ve çözümleme becerilerine sahip olup kullanır.
- Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayıp uygular.
- Felsefe Grubu ile ilgili öğretim programlarını, öğretim strateji, yöntem ve teknikleriyle ölçme ve değerlendirme bilgilerine sahip olur ve uygular.
- Öğrencilerin fiziksel, sosyal ve psişik gelişimini, öğrenme özelliklerini ve öğrenmedeki güçlüklerin neler olduğunu bilir, bunları tanımlama, kaydetme, adlandırma yeteneklerine sahip olacak bir tutum belirler.
- Felsefe Grubu dersleriyle ilgili olay ve olguları kavramlaştırabilir, bilimsel yöntem ve teknikleri kullanıp, verileri yorumlayarak doğru değerlendirebilir, sorunları tanımlayarak analiz edebilir, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
- Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini uygular.
- Felsefe Grubu öğretiminde konu alanının ve öğrencilerin gereksinimlerine uygun yazılı, görsel ve işitsel materyal geliştirir.
- Öğrencilerin Felsefe Grubu dersleriyle ilgili kazanımlarını çeşitli yönlerden değerlendirir.
- Felsefe Grubu dersleriyle ilgili edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sınıflandırıp değerlendirebilir. İhtiyaca cevap verebilecek bir Felsefe Grubu öğretim modeli belirleyip, öğrenme etkinliğini buna göre yönlendirir.
- Felsefe Grubu öğretimiyle ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için gerek bireysel gerekse ekip üyesi olarak değişik sorumluluklar alır.
- Felsefe Grubu öğretiminin kalitesini artırmak için kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranabilir ve onunla ilgili düzenlenmiş olan kalite yönetim organizasyonlarına katılır.
- Bireysel ve grup çalışmalarında sunum yapma, dramatizasyon, panel, konferans vb. sorumluluklar alıp, bu görevleri etkin bir şekilde gerçekleştirebilir. Kendini bir birey olarak çeşitli yönleriyle tanıyabilir, eğitim-öğretim sürecinde yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır.
- Felsefe Grubu derslerini öğrenip, geliştirme konusunda yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum sergiler.
- Felsefe Grubu öğrenimi ve öğretimi konusunda gerekli ve yeterli bilgiye ulaşma yollarını bilir ve bunları etkin bir şekilde kullanır.
- Okulun kültür ve öğrenme merkezi haline getirilmesinde, okuma kültürünün oluşturulmasında ve okulun toplumla iletişiminin artırılmasında yakın çevresindeki ilgili bir kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapar.
- Felsefe Grubu dersleriyle ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir, düşüncelerini ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
- Felsefe Grubu dersleriyle ilgili düşüncelerini, sorunları ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyip, yakın çevresindeki kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
- Felsefe Grubu dersleriyle ilgili gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Değişik kültür ve sanat etkinliklerine etkin olarak katılabilir ve gerekirse onlarla ilgili eğitim alır.
- Felsefe Grubu derslerinin muhtevasının da bir gereği olarak, toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara ve gelişmelere duyarlı olup, bu olayları ve gelişimleri dikkatle izler.
- Felsefe Grubu öğretmenine yakışan görünüm, tutum, tavır ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
- Öğretmenlik mesleği yeterlikleri temelinde yansız biçimde öz değerlendirme yapabilir, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
- Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
- Felsefe Grubu öğretmenleri mesleki gelişime yönelik olarak çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
- Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilincinde olur.
- Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmenlik ve mevzuata uygun davranır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Okuma yazma yetkinliği
- Çoklu dil yetkinliği
- Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
- Dijital yetkinlik
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
- Vatandaşlık yetkinliği
- Girişimcilik yetkinliği
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
- Ölçme ve değerlendirme Felsefe Programı’nda verilen her bir ders için en az bir ara sınav ve dönem sonu sınavı yapılır. Ayrıca kısa sınav ve ödev değerlendirmesi de yapılabilir. Başarı notuna ara sınav, kısa süreli sınav ve ödevlerin etkisi %40, dönem sonu sınavının ise %60 oranındadır. Bu değerlendirmede; dersin öğretim elemanı, dersi alan öğrencilerin yarıyıl içi ve yarıyıl sonu sınavlarından aldıkları puanların istatistiksel sonuçlarını dikkate alır ve alınan notlar yönetmelikte belirlenen esaslar çerçevesinde 4’lü harf sistemine dönüştürülür. Öğrencinin aldığı notlardan oluşturulan Ağırlıklı Genel Not Ortalaması (AGNO) üst üste 2 dönem 2.00’ın altında olanlar bir sonraki dönemden ders alamazlar. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır. Bir dersten alınan DC ve DD notları, öğrencinin mezuniyet AGNO’suna bağlı olarak değerlendirilir. Öğrencinin AGNO’su başarı baraj notunun (2,00) üzerinde ise bu dersler başarılı olarak tanımlanır. Ara yarıyıllarda/yıllarda ise, AGNO hesaplanmasında bu harf notları katsayıları ile değerlendirilir. FF notu alan öğrenci başarısızdır, bu dersi verildiği ilk yarıyılda/yılda alarak devam ve sınav şartlarını yerine getirmek zorundadır. Başarı notu M ve G ile takdir edilen dersler, AGNO hesaplanmasında değerlendirmeye katılmaz.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.
• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 1.05.2024/1.05.2026
- Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Öğrenci Seçme Sınavından yeterli puanı almış olması gerekir. Yurtiçi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş veya öğrenci değişimi programlarına başvuru yapabilir.
Mezunları için çeşitli kamu kuruluşlarınnda (Sağlık Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Mili Eğitim Bakanlığı, Sosyal Hizmetler vb.), özel eğitim kurumlarında, Psikoteknik Değerlendirme Merkezlerinde, Endüstri kuruluşlarında istaihdam sağlanmaktadır. Bölüm mezunları kariyerlerine akademik alanda (Yüksek Lisans ve Doktora düzeyinde) sürdürerek alandaki bilimsel çalışmalarını üniversite çatısı altında sürdürmeye devam edebilmektedirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030010775 | |
Qualification Title | Teacher Training in Philosophy Groups | |
Awarding Body | Atatürk University | |
Awarding Body Contact | Atatürk University | |
Awarding Body Url | http://www.atauni.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile | Teacher Training:
| |
Learning Environments |
| |
Description | - When Philsopohy Group (philosophy, sociology, psychology, mind) program is conducted, student can understand concepts about his/her branch and explain relationship between concepts. - Student obtains ability to evaluate nature, source, range, truth, reliability and validity of information, and he/she knows them and understands the relationship between them. - Student can reach informaytion sources about philosophy group and use them effectively - Student can understand and practice methods which are used during production of infarmation. Student can obtain and practice teaching programs, teaching methods, technics and strategies, measurement and evaluation information about philosophy group. - Student knows physical, social development, learning features of learners and difficulties in learning and he/she can has approach to define, record and name them. - Student can conceptize events and existences related to philosophy group lessons, student can interpret and evaluate values conveniently by using scientific methods and technics, he/she can analyse problems and develops solutions depending on prof and research. - Student can practice the most convenient strategies and methods by taking development features, individual differences of students and gains and hallmarks of branch into consideration. - Stududent can develop written,visual and auditory materials according to need of students and requirement of the course. Student can evaluate gains of learners about philosophy group lessons with different point of views. - Student can classify and evaluate knowledge and skills with critical eye that he/she learned at philosophy group course. Student determines satisfactory philosphy group method for demands and can direct learning process by using this method. - Student can take responsibility individually or as a group member when there is unexpected problem the solve during philosophy group teaching practice. - Student can obey the rules of quality management and process to develop philosophy group teaching, and also can join to quality management organizations. - Student can take responsibility such as making presentation in group work, demostration, panel discussion and lecture and also to do this duties conveniently. - Student can know about himself/herself and use his/her creative and strong skills in education process. - Student can learn philospophy group lessons and can have life long attitude to develop it. Student know how to reach and use necessay information about teaching and learning of philospophy group lessons. - Student has to cooperate with neighbourhood associations to make school culture and learning center, to develop reading culture in society and relationship of school with society. - Student can infor people about philosophy group lessons and he/she can explain his/her idea sor solution in verbal or written way. - Student can support his/her ideas, questions, solutions about philosophy group lessons with solid values and can share them with neighbourhood associations and people. Student can use advanced level computer and cognotive and communication technologies about philosophy group lessons. - Student can attend to different cultural and art activities and even can learn about them. Since it is one of the necessity of philosophy group lessons, student has to be sensetive about worldwide news and follow developments about them. - Student has to have apperance, attitude, manner, behaviours like a philosophy group lesson teacher. Student can be neutral with his/her evaluation, and act in the range of democracy, human rights, social-scientific-ethic values. - Student can work individually or with team to keep school environment safe. Student has enough conscious about environmet protection and work safe for philosophy group teaching profession. - Student can be aware of national and universal sensitivity which is expressed at national education main law. Student can act according to law and regulations which is about his/her duty, right and responsibility. | |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
| |
Further Info |
| |
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; • YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions. • "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. • The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | Successfully complete all courses equivalent 240 ECTS credists, and to achive minimum 2.0 out of 4.0 GPA. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduates will find vocational opportunities in various public institutions (such as the Ministry of Health, Ministry of Justice, Ministry of National Education, Social Services, etc.), private schools, Psychotechnic Evaluation Centres, Industrial establishments. Furthermore, graduates may pursue an academic career by taking up scientific study at universities (at Master’s and Doctorate levels). | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid continuously. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030010775
ISCO 08
ISCO 08
Teacher Training:
- To ensure the training of teachers who are adequately equipped in social sciences and human sciences by giving theoretical courses (field knowledge), general culture courses and courses on teaching profession knowledge in the Department of Philosophy Group Education,
- Being affiliated with the Turkish National Education System, adhering to the basic values of the Republic and internalizing its philosophy, having knowledge of the field and general culture, knowing the methods and techniques related to education and training very well, having ethical and aesthetic values, respecting social values, questioning, researcher, To train responsible, productive, effective teacher candidates who have strong communication skills, who use Turkish correctly and widely, who follow domestic and international publications and who can transfer these skills to the students they will train, and who will meet the needs of the future, and to improve the quality of teacher training within the Gazi Faculty of Education. to ensure.
- Education and training are carried out in the form of formal education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, healthcare institutions and workplaces.
- When Philsopohy Group (philosophy, sociology, psychology, mind) program is conducted, student can understand concepts about his/her branch and explain relationship between concepts.
- Student obtains ability to evaluate nature, source, range, truth, reliability and validity of information, and he/she knows them and understands the relationship between them.
- Student can reach informaytion sources about philosophy group and use them effectively
- Student can understand and practice methods which are used during production of infarmation. Student can obtain and practice teaching programs, teaching methods, technics and strategies, measurement and evaluation information about philosophy group.
- Student knows physical, social development, learning features of learners and difficulties in learning and he/she can has approach to define, record and name them.
- Student can conceptize events and existences related to philosophy group lessons, student can interpret and evaluate values conveniently by using scientific methods and technics, he/she can analyse problems and develops solutions depending on prof and research.
- Student can practice the most convenient strategies and methods by taking development features, individual differences of students and gains and hallmarks of branch into consideration.
- Stududent can develop written,visual and auditory materials according to need of students and requirement of the course. Student can evaluate gains of learners about philosophy group lessons with different point of views.
- Student can classify and evaluate knowledge and skills with critical eye that he/she learned at philosophy group course. Student determines satisfactory philosphy group method for demands and can direct learning process by using this method.
- Student can take responsibility individually or as a group member when there is unexpected problem the solve during philosophy group teaching practice. - Student can obey the rules of quality management and process to develop philosophy group teaching, and also can join to quality management organizations.
- Student can take responsibility such as making presentation in group work, demostration, panel discussion and lecture and also to do this duties conveniently.
- Student can know about himself/herself and use his/her creative and strong skills in education process.
- Student can learn philospophy group lessons and can have life long attitude to develop it. Student know how to reach and use necessay information about teaching and learning of philospophy group lessons.
- Student has to cooperate with neighbourhood associations to make school culture and learning center, to develop reading culture in society and relationship of school with society.
- Student can infor people about philosophy group lessons and he/she can explain his/her idea sor solution in verbal or written way.
- Student can support his/her ideas, questions, solutions about philosophy group lessons with solid values and can share them with neighbourhood associations and people. Student can use advanced level computer and cognotive and communication technologies about philosophy group lessons.
- Student can attend to different cultural and art activities and even can learn about them. Since it is one of the necessity of philosophy group lessons, student has to be sensetive about worldwide news and follow developments about them.
- Student has to have apperance, attitude, manner, behaviours like a philosophy group lesson teacher. Student can be neutral with his/her evaluation, and act in the range of democracy, human rights, social-scientific-ethic values.
- Student can work individually or with team to keep school environment safe. Student has enough conscious about environmet protection and work safe for philosophy group teaching profession.
- Student can be aware of national and universal sensitivity which is expressed at national education main law. Student can act according to law and regulations which is about his/her duty, right and responsibility.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
- Literacy competency
- Multilingual proficiency
- Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
- digital competence
- Personal, social and learning to learn competence
- civic competence
- Entrepreneurial competence
- Cultural awareness and expression competence
- For each course offered in the department, a midterm exam, quiz, homework and final exam are held. The impact of midterm exams, short-term exams and assignments on the success grade is 40%, and the final exam is 60%. In order to take the term exam, the student must meet the attendance requirements written in the regulations. All exams are evaluated out of 100 points and a relative evaluation system is applied in calculating students' success grades. In this evaluation; The instructor of the course takes into account the statistical results of the scores received by the students taking the course from the semester/year and final exams and the grades obtained are converted into a 4-letter system within the framework of the principles specified in the regulation. Those whose Weighted General Grade Point Average (CGPA), which is calculated from the grades the student has received, is below 2.00 for two consecutive semesters, cannot take courses in the next semester. A student who receives one of the AA, BA, BB, CB and CC grades from a course is deemed to have succeeded that course. DC and DD grades received from a course are evaluated depending on the student's graduation CGPA. If the student's CGPA is above the success threshold, these courses are defined as successful. FF grade is given to students who fail the relevant course. The student who receives an FF grade must take this course in the first semester/year it is offered and meet the attendance and exam requirements. Courses with success grades of M and G are not included in the evaluation when calculating CGPA.
In order to monitor the quality of higher education programs;
• YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education, training and other activities in higher education institutions.
• "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared within the framework of the criteria determined by YÖK, are published every year. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
• The "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions, is published every year by YÖK. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
- Candidates must have high school diploma or equivalent, and must get adequate score on the Student Selection and Placement Exam. Students of equivalent programs, domestic or abroad, may apply for transfer or student exchange programs.
Graduates will find vocational opportunities in various public institutions (such as the Ministry of Health, Ministry of Justice, Ministry of National Education, Social Services, etc.), private schools, Psychotechnic Evaluation Centres, Industrial establishments. Furthermore, graduates may pursue an academic career by taking up scientific study at universities (at Master’s and Doctorate levels).
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
The qualification is valid continuously.
