Yeterlilik Kodu

TR0030018937

Yeterlilik Adı
Fen Bilgisi Eğitimi Doktora Diploması
Sorumlu Kurumİnönü Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİnönü Üniversitesi Merkez Kampüsü (Elazığ Yolu 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya
Sorumlu Kurum URLhttp://inonu.edu.tr/tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Fen eğitimi alanında yüksek lisans düzeyindeki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Fen eğitimi ile diğer disiplinler ve alanlar arasında ilişki kurar, yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesini yaparak bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Fen eğitimindeki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
  • Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular, yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
  • Fen eğitimi çalışmalarında araştırma yöntemlerini kullanılabilecek üst düzey beceriye sahip olur ve bu becerilerini kullanarak ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde özgün bilimsel makaleler yayınlar.
  • Özgün ve disiplinlerarası çalışmalarda bağımsız ya da takım üyesi olarak çalışır, liderlik yapar.
  • Fen eğitimi ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirmede yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanır.
  • Fen eğitimiyle ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular, bu süreçte kolaylaştırıcı/yönlendirici olur ve tüm bunları etik zeminde sürdürür.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
  • Fen eğitimiyle ilgili özgün görüşlerini uzman bir topluluk içinde savunur.
  • En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
  • Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.
  • Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
  • Stratejik karar verme süreçlerini kullanarak fen eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlerini ilgili kişi ve kurumlara aktarır.
  • Fen eğitiminde toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası ortamda destekler.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan “Değerlendirme Sistemi” tablolarında ayrıntılı olarak tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak İnonu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Daha ayrıntılı bilgiye http://inonu.edu.tr/tr/egtbilens/1246/menu?m=1591 linkinden ulaşılabilir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Programa Eğitim Fakültelerinin İlköğretim Bölümü Fen Bilimleri Öğretmenliği yüksek lisans derecesi sahibi olanlar kabul edilecektir.Eğitim-öğretim dili Türkçe olmakla birlikte, programa katılmak isteyen öğrencilerin ilgili uluslararası alanyazını rahatlıkla izleyebilecek ve kavrayabilecek düzeyde yabancı dil becerilerine sahip olmaları beklenmektedir.Adaylarda, İnonu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünün doktora programlarına başvuru koşulları aranır. Ayrıntılı bilgi için http://inonu.edu.tr/tr/egtbilens/1246/menu?m=1591adresine bakınız. Başvuruda İnönu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin hükümleri uygulanacaktır.Giriş sınavları İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde belirtilen koşullara göre Anabilim Dalı tarafından yapılır.

Başarma ŞartlarıDoktora programına kayıtlı bir öğrenci en az 24 kredilik ders almak zorundadır. Programa kayıtlı öğrenciler Seminer dersini zorunlu olarak almak durumundadır. Öğrencilerin ihtiyaçları ve ilgi alanları doğrultusunda diğer dersleri seçmeli alarak programlarını tamamlamaları beklenmektedir. Ayrıca, öğrencilerin, Anabilim Dalı tarafından atanan bir danışmanın yönetiminde bir doktora tezi hazırlayıp tez sınavında başarılı olmaları gerekir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olan öğrencilerin, alandaki akademisyen ihtiyacını karşılayabilecek bireyler olarak yetişmesi hedeflenmiştir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030018937


Yeterlilik Adı
Fen Bilgisi Eğitimi Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
İnönü Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İnönü Üniversitesi Merkez Kampüsü (Elazığ Yolu 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Fen eğitimi alanında yüksek lisans düzeyindeki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Fen eğitimi ile diğer disiplinler ve alanlar arasında ilişki kurar, yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesini yaparak bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Fen eğitimindeki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
  • Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular, yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
  • Fen eğitimi çalışmalarında araştırma yöntemlerini kullanılabilecek üst düzey beceriye sahip olur ve bu becerilerini kullanarak ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde özgün bilimsel makaleler yayınlar.
  • Özgün ve disiplinlerarası çalışmalarda bağımsız ya da takım üyesi olarak çalışır, liderlik yapar.
  • Fen eğitimi ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirmede yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanır.
  • Fen eğitimiyle ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular, bu süreçte kolaylaştırıcı/yönlendirici olur ve tüm bunları etik zeminde sürdürür.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
  • Fen eğitimiyle ilgili özgün görüşlerini uzman bir topluluk içinde savunur.
  • En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
  • Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar.
  • Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
  • Stratejik karar verme süreçlerini kullanarak fen eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümlerini ilgili kişi ve kurumlara aktarır.
  • Fen eğitiminde toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası ortamda destekler.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili öğretim üyeleri tarafından hazırlanan ve Bilgi paketinde yer alan “Değerlendirme Sistemi” tablolarında ayrıntılı olarak tanımlanmıştır. Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak İnonu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır. Daha ayrıntılı bilgiye http://inonu.edu.tr/tr/egtbilens/1246/menu?m=1591 linkinden ulaşılabilir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Programa Eğitim Fakültelerinin İlköğretim Bölümü Fen Bilimleri Öğretmenliği yüksek lisans derecesi sahibi olanlar kabul edilecektir.Eğitim-öğretim dili Türkçe olmakla birlikte, programa katılmak isteyen öğrencilerin ilgili uluslararası alanyazını rahatlıkla izleyebilecek ve kavrayabilecek düzeyde yabancı dil becerilerine sahip olmaları beklenmektedir.Adaylarda, İnonu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsünün doktora programlarına başvuru koşulları aranır. Ayrıntılı bilgi için http://inonu.edu.tr/tr/egtbilens/1246/menu?m=1591adresine bakınız. Başvuruda İnönu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin hükümleri uygulanacaktır.Giriş sınavları İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinde belirtilen koşullara göre Anabilim Dalı tarafından yapılır.


Başarma Şartları
Doktora programına kayıtlı bir öğrenci en az 24 kredilik ders almak zorundadır. Programa kayıtlı öğrenciler Seminer dersini zorunlu olarak almak durumundadır. Öğrencilerin ihtiyaçları ve ilgi alanları doğrultusunda diğer dersleri seçmeli alarak programlarını tamamlamaları beklenmektedir. Ayrıca, öğrencilerin, Anabilim Dalı tarafından atanan bir danışmanın yönetiminde bir doktora tezi hazırlayıp tez sınavında başarılı olmaları gerekir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Bu programdan mezun olan öğrencilerin, alandaki akademisyen ihtiyacını karşılayabilecek bireyler olarak yetişmesi hedeflenmiştir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030018937

Qualification Title
Science Education (Doctorate) Doctoral Diploma
Awarding BodyInonu University
Awarding Body Contactİnönü University Central Campus (Elazığ Road 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya
Awarding Body Urlhttp://inonu.edu.tr/tr/
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Develop and deepen the graduate level knowledge in the field of science education at the level of expertise and reach original definitions that will bring innovation to the field.
  • It establishes a relationship between science education and other disciplines and fields, achieves original definitions that will bring innovation to science by analyzing, synthesizing and evaluating new and complex ideas.
  • Have a systematic approach to new knowledge in science education and have the ability to conduct research at an advanced level.
  • Develops a new scientific method that brings innovation to science, or applies a known method to a different field, makes a critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas.
  • To be able to use research methods in science education studies and to use these skills in national and / or international peer-reviewed journals publish original scientific articles.
  • Works as an independent or team member in original and interdisciplinary studies.
  • Uses high level mental processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making in developing new ideas and methods related to science education.
  • Develops and implements effective teaching strategies in order to provide students with the knowledge and skills related to science education, facilitates / facilitates this process and carries all of these on the ethical ground.
  • Examines social relations and the norms that direct these relations from a critical point of view, develops them and, when necessary, manages actions to change.
  • Defends his original views on science education within a specialized community.
  • Communicates and discusses advanced written, oral and visual communication in at least one foreign language.
  • Communicates in all national and international studies by considering cultural differences.It contributes to the process of being an information society by introducing technological, social and cultural developments in the academic and professional context to the society.
  • Using the strategic decision-making processes, the students transfer the solutions of the problems related to science education to the related persons and institutions.
  • Produces solutions on social, scientific and ethical issues in science education and supports the development of these values in national and international environment.
Key Competencies-
Further Info

Assessment and Grading Evaluation and assessment methods for each course prepared by faculty members and information about the package in the Evaluation Criteria statements are described in detail. Exams and course notes, in relation to the success of Inonu University for Graduate Education and Examination Regulations shall apply. More detailed information can be accessed http://inonu.edu.tr/tr/egtbilens/1246/menu?m=1591 linkThe guidelines defined by the Graduate teaching and learning and exam legislation of the Graduate School of Educational Sciences at Inonu University are applied. For detailed information please refer to http://inonu.edu.tr/tr/egtbilens/1246/menu?m=1591 Students who are accepted to the program are required to take minimum of 24 national credit in addition to non-credit seminer course and complete the program successfully. Students have to complete a doctorate thesis with an advisor assigned by the division and have to successfuly complete a thesis defense.

Quality Assurance-
Access Requirements

Those who have a masters degree in Science Education will be admitted to the program. Candidates should meet the requirements of the Graduate School of Educational Sciences, at Inonu University. Please refer to http://inonu.edu.tr/tr/egtbilens/1246/menu?m=1591 for detailed information. Entrance exams are conducted by the divisions based on the guidelines defined by the Graduate teaching and learning and exam legislation of the Graduate School of Educational Sciences at Inonu University.Experience in teaching and having an master degree in elementary science education are prefered qualifications.

Conditions for SuccessThe guidelines defined by the Graduate teaching and learning and exam legislation of the Graduate School of Educational Sciences at Inonu University are applied. For detailed information please refer to http://inonu.edu.tr/tr/egtbilens/1246/menu?m=1591 Students who are accepted to the program are required to take minimum of 24 national credit in addition to non-credit seminer course and complete the program successfully. Students have to complete a doctorate thesis with an advisor assigned by the division and have to successfuly complete a thesis defense.A student enrolled in a Ph.D. program must take at least 24 credits. Students enrolled in the program must take the seminar course as compulsory. Students are expected to complete their courses by taking elective courses in line with their needs and interests. In addition, students must prepare a doctoral dissertation under the supervision of an advisor appointed by the Department and be successful in the thesis examination.
Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of Elementary Science Education Doctorate Program may take place in teaching and research staff of universities, private schools, public schools and various departments of the Ministry of National Education for research, program, control and management positions with the title of doctor.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030018937


Qualification Title
Science Education (Doctorate) Doctoral Diploma

Awarding Body
Inonu University

Awarding Body Contact
İnönü University Central Campus (Elazığ Road 15.km) Pk:44280 Battalgazi/Malatya

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Develop and deepen the graduate level knowledge in the field of science education at the level of expertise and reach original definitions that will bring innovation to the field.
  • It establishes a relationship between science education and other disciplines and fields, achieves original definitions that will bring innovation to science by analyzing, synthesizing and evaluating new and complex ideas.
  • Have a systematic approach to new knowledge in science education and have the ability to conduct research at an advanced level.
  • Develops a new scientific method that brings innovation to science, or applies a known method to a different field, makes a critical analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas.
  • To be able to use research methods in science education studies and to use these skills in national and / or international peer-reviewed journals publish original scientific articles.
  • Works as an independent or team member in original and interdisciplinary studies.
  • Uses high level mental processes such as creative and critical thinking, problem solving and decision making in developing new ideas and methods related to science education.
  • Develops and implements effective teaching strategies in order to provide students with the knowledge and skills related to science education, facilitates / facilitates this process and carries all of these on the ethical ground.
  • Examines social relations and the norms that direct these relations from a critical point of view, develops them and, when necessary, manages actions to change.
  • Defends his original views on science education within a specialized community.
  • Communicates and discusses advanced written, oral and visual communication in at least one foreign language.
  • Communicates in all national and international studies by considering cultural differences.It contributes to the process of being an information society by introducing technological, social and cultural developments in the academic and professional context to the society.
  • Using the strategic decision-making processes, the students transfer the solutions of the problems related to science education to the related persons and institutions.
  • Produces solutions on social, scientific and ethical issues in science education and supports the development of these values in national and international environment.

Key Competencies
-

Further Info

Assessment and Grading Evaluation and assessment methods for each course prepared by faculty members and information about the package in the Evaluation Criteria statements are described in detail. Exams and course notes, in relation to the success of Inonu University for Graduate Education and Examination Regulations shall apply. More detailed information can be accessed http://inonu.edu.tr/tr/egtbilens/1246/menu?m=1591 linkThe guidelines defined by the Graduate teaching and learning and exam legislation of the Graduate School of Educational Sciences at Inonu University are applied. For detailed information please refer to http://inonu.edu.tr/tr/egtbilens/1246/menu?m=1591 Students who are accepted to the program are required to take minimum of 24 national credit in addition to non-credit seminer course and complete the program successfully. Students have to complete a doctorate thesis with an advisor assigned by the division and have to successfuly complete a thesis defense.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Those who have a masters degree in Science Education will be admitted to the program. Candidates should meet the requirements of the Graduate School of Educational Sciences, at Inonu University. Please refer to http://inonu.edu.tr/tr/egtbilens/1246/menu?m=1591 for detailed information. Entrance exams are conducted by the divisions based on the guidelines defined by the Graduate teaching and learning and exam legislation of the Graduate School of Educational Sciences at Inonu University.Experience in teaching and having an master degree in elementary science education are prefered qualifications.


Conditions for Success
The guidelines defined by the Graduate teaching and learning and exam legislation of the Graduate School of Educational Sciences at Inonu University are applied. For detailed information please refer to http://inonu.edu.tr/tr/egtbilens/1246/menu?m=1591 Students who are accepted to the program are required to take minimum of 24 national credit in addition to non-credit seminer course and complete the program successfully. Students have to complete a doctorate thesis with an advisor assigned by the division and have to successfuly complete a thesis defense.A student enrolled in a Ph.D. program must take at least 24 credits. Students enrolled in the program must take the seminar course as compulsory. Students are expected to complete their courses by taking elective courses in line with their needs and interests. In addition, students must prepare a doctoral dissertation under the supervision of an advisor appointed by the Department and be successful in the thesis examination.

Progression Paths (Relationship Type)

Graduates of Elementary Science Education Doctorate Program may take place in teaching and research staff of universities, private schools, public schools and various departments of the Ministry of National Education for research, program, control and management positions with the title of doctor.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address