Yeterlilik Kodu

TR0030217084

Yeterlilik Adı
Fen Bilgisi Eğitimi Doktora Diploması
Sorumlu KurumGazi Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiEmniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.gazi.edu.tr
Yönelim-
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Eğitim bilimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
Kategori-
Kredi Değeri-
Programın Normal Süresi -
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanında ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Alanının, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır.
  • Alanındaki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır.
  • Alanına yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir.
  • Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
  • Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
  • Alanı ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır.
  • Alanı ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur.
  • Alanı ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir.
  • Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
  • Alanında yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir.
  • Alanının uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder.
  • Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir.
  • Alanı ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar.
  • Alanı ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
  • Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini özgün bir bakış açısıyla geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen bilimleri ve alan eğitimi ile ilgili bilgisini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirerek özgün yorum ve sonuçlara ulaşır. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, bununla ilgili nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırma yapar. - Yürüttüğü araştırmalar kapsamında topladığı nitel veya nicel verileri uygun tekniklerle analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. - Fen eğitimi alanında yaptığı özgün çalışmaların bulgularını ya da fikirlerini ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak kültürel farklılıkları da dikkate alarak savunur. - Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun olacak şekilde araştırmalarını yürütür ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. - Fen eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün öneriler sunarak bunları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmak için etkili öğretim yöntem ve teknikleri geliştirir ve uygular. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve gelişmelerin ilgili paydaşlara (öğretmen, akademisyen, MEB idarecileri, lisans ve lisansüstü öğrenciler vb.) tanıtılmasında katkıda bulunur. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Fen bilimleri ve alan eğitimi ile ilgili bilgisini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirerek özgün yorum ve sonuçlara ulaşır. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, bununla ilgili nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırma yapar. - Yürüttüğü araştırmalar kapsamında topladığı nitel veya nicel verileri uygun tekniklerle analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. - Fen bilimleri ve fen eğitimi ile ilgili literatürü, güncel tartışma, proje ve gelişmeleri takip eder, ortaya atılan yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun olacak şekilde araştırmalarını yürütür ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. - Fen eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün öneriler sunarak bunları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmak için etkili öğretim yöntem ve teknikleri geliştirir ve uygular. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Fen eğitimi alanında yaptığı özgün çalışmaların bulgularını ya da fikirlerini ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak kültürel farklılıkları da dikkate alarak savunur. - Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun olacak şekilde araştırmalarını yürütür ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. - Fen eğitimini literatürüne katkı sağlayacak çalışmaları bireysel olarak yürütür ya da yapılan takım çalışmalarında liderlik yapar. - Fen eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün öneriler sunarak bunları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. Öğrenme Yetkinliği - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini özgün bir bakış açısıyla geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, bununla ilgili nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırma yapar. - Fen bilimleri ve fen eğitimi ile ilgili literatürü, güncel tartışma, proje ve gelişmeleri takip eder, ortaya atılan yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmak için etkili öğretim yöntem ve teknikleri geliştirir ve uygular. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilgi edinmek ve fikirlerini tartışmak için bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini geliştirir ya da ileri düzeyde kullanır. - Bir yabancı dili en az uluslararası literatürü takip etmek, alanıyla ilgili bilgiyi sözlü ve yazılı şekilde savunmak ve raporlaştırmak amacıyla kullanır. - Fen eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün öneriler sunarak bunları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve gelişmelerin ilgili paydaşlara (öğretmen, akademisyen, MEB idarecileri, lisans ve lisansüstü öğrenciler vb.) tanıtılmasında katkıda bulunur. Alana Özgü Yetkinlik - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini özgün bir bakış açısıyla geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen bilimleri ve alan eğitimi ile ilgili bilgisini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirerek özgün yorum ve sonuçlara ulaşır. - Yürüttüğü araştırmalar kapsamında topladığı nitel veya nicel verileri uygun tekniklerle analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. - Fen eğitimi alanında yaptığı özgün çalışmaların bulgularını ya da fikirlerini ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak kültürel farklılıkları da dikkate alarak savunur. - Fen eğitimi alanında ortaya konan ulusal ve uluslararası strateji, politika ve uygulama planlarını eleştirel bir gözle yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. - Fen eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün öneriler sunarak bunları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmak için etkili öğretim yöntem ve teknikleri geliştirir ve uygular. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve gelişmelerin ilgili paydaşlara (öğretmen, akademisyen, MEB idarecileri, lisans ve lisansüstü öğrenciler vb.) tanıtılmasında katkıda bulunur.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Başvuruya ilişkin asgari kriterler; Yüksek lisans programlarına, yüksek lisans diplomasına veya Yükseköğretim Kurulunca yüksek lisans denklik/okul tanıma belgesine sahip olmak. ALES sınavından en az 70 puan almış olmak. Yabancı Dil sınavından en az 55 puan almış olmak. Başvuran adaylar puanlarına göre sıralanır (ALES in %50 si, AGNO nın %50 si alınır). Yazılı ve/veya mülâkat bilimsel değerlendirme sınavı yapılır. İlan edilen kontenjanın üç katı kadar aday değerlendirme sınavına alınır. Değerlendirme sınavı sonrası diğer kriterlerin ölçütlerine göre adaylar sıralanır. (ALES in %50 si, AGNO su %25 i, Yazılı ve/veya mülâkat bilimsel değerlendirme sınavını sonucunun % 25 i alınır)

Başarma ŞartlarıGazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir. Programın birinci yarıyılda toplam 30 AKTS den az olmamak koşulu ile 1 Zorunlu ders (Eğitim Dersi) ve 4 Seçmeli ders alınır. Programın ikinci yarıyılda toplam 30 AKTS den az olmamak koşulu ile 1 Zorunlu Bölüm Dersi ( Fen Bilgisi Öğretiminde İleri Kimya) , 2 Seçmeli ders,1 Seminer dersi ve 1 Doktora Tezine Hazırlık dersi alınır. Programın üçüncü yarıyılda toplam 30 AKTS olmak koşulu ile Yeterlik Dönemi ve Doktora Tezine Hazırlık dersi seçilir. Programın üçüncü, dördüncü ve beşinci yarıyıllarında toplam 30 AKTS olmak koşulu ile Doktora Tez Çalışması devam ettirilir. Programı bitirmek için en az toplam 240 AKTS den başarılı olmak gerekmektedir. Tez savunma jürisinin kurulabilmesi için öğrenci, tez konusuyla ilgili danışmanıyla birlikte hazırladığı en az bir ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayıma kabul edilmiş/yayımlanmış bir bilimsel makale, patent ya da faydalı model hazırlama şartlarından birini yerine getirdiğini belgeleyerek danışmanının onayını da alıp ana bilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla enstitüye müracaat eder
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında fen ve teknoloji öğretmeni ünvanı ile çalışabilmektedir. Ayrıca üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak da istihdam edilebilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030217084


Yeterlilik Adı
Fen Bilgisi Eğitimi Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Gazi Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
-

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
-

Kredi Değeri
-

Programın Normal Süresi
-

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanında ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı ileri düzeydeki bilgilerini kullanarak yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
  • Alanının, farklı disiplinlerle etkileşimini kavrar; yeni ve karmaşık düşünceleri irdeler, sentezler, değerlendirmeler yaparak uzmanlık gerektiren bilgilerle özgün sonuçlara ulaşır.
  • Alanındaki yeni bilgileri sınıflandırarak değerlendirir ve kullanır.
  • Alanına yönelik yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulama geliştirir.
  • Bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
  • Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
  • Alanı ile ilgili çalışmalarda ileri düzeyde araştırma yöntemlerini kullanır.
  • Alanı ile ilgili özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek ilerlemeye katkıda bulunur.
  • Alanı ile ilgili bir çalışmayı ulusal ya da uluslararası bir dergide yayınlayarak bilginin sınırlarını geliştirir.
  • Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
  • Alanında yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme gibi üst düzey zihinsel becerileri kullanarak özgün yöntemler geliştirir.
  • Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla inceleyebilir, geliştirebilir gerektiğinde değiştirme ve dönüştürmeyi yönetir.
  • Alanının uzmanları ile sahasındaki özgün konuları tartışır, kendi görüşlerini savunur ve etkili bir biçimde ifade eder.
  • Bir yabancı dili kullanarak (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde) yazılı, sözlü ve görsel iletişimle bir meseleyi tartışabilir.
  • Alanı ile ilgili bilimsel, teknolojik, sosyal gelişmeleri tanıtarak bilgi toplumu oluşumuna ve sürdürülebilirliğine katkı sağlar.
  • Alanı ile ilgili muhtemel sorunların çözümünde farklı bakış açılarıyla karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
  • Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkı sağlar ve bu değerlerin gelişimini destekler.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini özgün bir bakış açısıyla geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen bilimleri ve alan eğitimi ile ilgili bilgisini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirerek özgün yorum ve sonuçlara ulaşır. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, bununla ilgili nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırma yapar. - Yürüttüğü araştırmalar kapsamında topladığı nitel veya nicel verileri uygun tekniklerle analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. - Fen eğitimi alanında yaptığı özgün çalışmaların bulgularını ya da fikirlerini ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak kültürel farklılıkları da dikkate alarak savunur. - Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun olacak şekilde araştırmalarını yürütür ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. - Fen eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün öneriler sunarak bunları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmak için etkili öğretim yöntem ve teknikleri geliştirir ve uygular. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve gelişmelerin ilgili paydaşlara (öğretmen, akademisyen, MEB idarecileri, lisans ve lisansüstü öğrenciler vb.) tanıtılmasında katkıda bulunur. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Fen bilimleri ve alan eğitimi ile ilgili bilgisini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirerek özgün yorum ve sonuçlara ulaşır. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, bununla ilgili nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırma yapar. - Yürüttüğü araştırmalar kapsamında topladığı nitel veya nicel verileri uygun tekniklerle analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. - Fen bilimleri ve fen eğitimi ile ilgili literatürü, güncel tartışma, proje ve gelişmeleri takip eder, ortaya atılan yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun olacak şekilde araştırmalarını yürütür ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. - Fen eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün öneriler sunarak bunları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmak için etkili öğretim yöntem ve teknikleri geliştirir ve uygular. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Fen eğitimi alanında yaptığı özgün çalışmaların bulgularını ya da fikirlerini ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak kültürel farklılıkları da dikkate alarak savunur. - Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun olacak şekilde araştırmalarını yürütür ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. - Fen eğitimini literatürüne katkı sağlayacak çalışmaları bireysel olarak yürütür ya da yapılan takım çalışmalarında liderlik yapar. - Fen eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün öneriler sunarak bunları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. Öğrenme Yetkinliği - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini özgün bir bakış açısıyla geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, bununla ilgili nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak özgün bir araştırma yapar. - Fen bilimleri ve fen eğitimi ile ilgili literatürü, güncel tartışma, proje ve gelişmeleri takip eder, ortaya atılan yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmak için etkili öğretim yöntem ve teknikleri geliştirir ve uygular. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde bilgi edinmek ve fikirlerini tartışmak için bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini geliştirir ya da ileri düzeyde kullanır. - Bir yabancı dili en az uluslararası literatürü takip etmek, alanıyla ilgili bilgiyi sözlü ve yazılı şekilde savunmak ve raporlaştırmak amacıyla kullanır. - Fen eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün öneriler sunarak bunları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve gelişmelerin ilgili paydaşlara (öğretmen, akademisyen, MEB idarecileri, lisans ve lisansüstü öğrenciler vb.) tanıtılmasında katkıda bulunur. Alana Özgü Yetkinlik - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini özgün bir bakış açısıyla geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen bilimleri ve alan eğitimi ile ilgili bilgisini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirerek özgün yorum ve sonuçlara ulaşır. - Yürüttüğü araştırmalar kapsamında topladığı nitel veya nicel verileri uygun tekniklerle analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. - Fen eğitimi alanında yaptığı özgün çalışmaların bulgularını ya da fikirlerini ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak kültürel farklılıkları da dikkate alarak savunur. - Fen eğitimi alanında ortaya konan ulusal ve uluslararası strateji, politika ve uygulama planlarını eleştirel bir gözle yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. - Fen eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde özgün öneriler sunarak bunları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmak için etkili öğretim yöntem ve teknikleri geliştirir ve uygular. - Fen eğitimi ile ilgili bilgi ve gelişmelerin ilgili paydaşlara (öğretmen, akademisyen, MEB idarecileri, lisans ve lisansüstü öğrenciler vb.) tanıtılmasında katkıda bulunur.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Başvuruya ilişkin asgari kriterler; Yüksek lisans programlarına, yüksek lisans diplomasına veya Yükseköğretim Kurulunca yüksek lisans denklik/okul tanıma belgesine sahip olmak. ALES sınavından en az 70 puan almış olmak. Yabancı Dil sınavından en az 55 puan almış olmak. Başvuran adaylar puanlarına göre sıralanır (ALES in %50 si, AGNO nın %50 si alınır). Yazılı ve/veya mülâkat bilimsel değerlendirme sınavı yapılır. İlan edilen kontenjanın üç katı kadar aday değerlendirme sınavına alınır. Değerlendirme sınavı sonrası diğer kriterlerin ölçütlerine göre adaylar sıralanır. (ALES in %50 si, AGNO su %25 i, Yazılı ve/veya mülâkat bilimsel değerlendirme sınavını sonucunun % 25 i alınır)


Başarma Şartları
Gazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir. Programın birinci yarıyılda toplam 30 AKTS den az olmamak koşulu ile 1 Zorunlu ders (Eğitim Dersi) ve 4 Seçmeli ders alınır. Programın ikinci yarıyılda toplam 30 AKTS den az olmamak koşulu ile 1 Zorunlu Bölüm Dersi ( Fen Bilgisi Öğretiminde İleri Kimya) , 2 Seçmeli ders,1 Seminer dersi ve 1 Doktora Tezine Hazırlık dersi alınır. Programın üçüncü yarıyılda toplam 30 AKTS olmak koşulu ile Yeterlik Dönemi ve Doktora Tezine Hazırlık dersi seçilir. Programın üçüncü, dördüncü ve beşinci yarıyıllarında toplam 30 AKTS olmak koşulu ile Doktora Tez Çalışması devam ettirilir. Programı bitirmek için en az toplam 240 AKTS den başarılı olmak gerekmektedir. Tez savunma jürisinin kurulabilmesi için öğrenci, tez konusuyla ilgili danışmanıyla birlikte hazırladığı en az bir ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayıma kabul edilmiş/yayımlanmış bir bilimsel makale, patent ya da faydalı model hazırlama şartlarından birini yerine getirdiğini belgeleyerek danışmanının onayını da alıp ana bilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla enstitüye müracaat eder

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında fen ve teknoloji öğretmeni ünvanı ile çalışabilmektedir. Ayrıca üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak da istihdam edilebilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030217084

Qualification Title
FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ(DR) Doctorate
Awarding BodyGazi University
Awarding Body ContactGazi University
Awarding Body Urlhttp://www.gazi.edu.tr
Orientation-
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasEducation science
National Occupation Classification -
Category-
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Based on master of science competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research Using advanced level of knowledge based on master of science competencies, he reaches original definitions that will introduce innovations Grasps interactions with other disciplines and his discipline, he analyzes complicated ideas; synthesizes and reaches original results Evaluates and uses the knowledge in the field by classifying Develops a new application, method, or a thought related to the field Applies a known idea, method, design or application to a different field; searches, understands, designs, adapts and applies a novel issue Makes critical analysis, synthesis and assessment of latest and complicated issues He/She uses advanced research methods Contributes to progress performing independently on an original study related to the field Enhances the limits of knowledge publishing articles related to the field in national and international journals Leads in original and interdisciplinary studies Develops original methods using advanced mental skills such as critical thinking and creative thinking Analyzes social relations and the values that guide those relations through a critical approach and manages change and transformation when necessary Discusses original issues with specialists of the fields, defends his own opinions and expresses them on an effective way Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on C level), he can discuss an issue through a written, verbal and visual communication Contributes to the sustainability and formation of information society, introducing scientific, technological and social advancements related to the field Establishes functional interactions using decision-making processes by various perspectives in solving possible problems Contributes to solutions of ethical, cultural and scientific problems and supports the developments of these values

Key Competencies-
Further Info

Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts with their original point of view. - Reaches original interpretations and conclusions by integrating the knowledge about science and science education with knowledge coming from different disciplines functionally. - Exposes a problem situation in the field of science education, do original research by using quantitative and qualitative research methods related with this problem. - Analyzes the quantitative and qualitative data collected within the scope of his/her research with appropriate techniques and reaches unique results. - Proposes the findings of original studies in the field of science education at national and international level in an oral or written way by considering cultural differences. - Conducts research considering social, scientific and ethical values and support the improvement of this values nationally and internationally. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. - Contributes to introduction of knowledge and improvements related to science education with relevant stakeholders such as teacher, academician, MEB administrators, undergraduate and graduate students etc. SKILLS Cognitive, Practical - Reaches original interpretations and conclusions by integrating the knowledge about science and science education with knowledge coming from different disciplines functionally. - Exposes a problem situation in the field of science education, do original research by using quantitative and qualitative research methods related with this problem. - Analyzes the quantitative and qualitative data collected within the scope of his/her research with appropriate techniques and reaches unique results. - Follows the literature, the current debates, projects and developments related to science and science education, make analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas critically. - Conducts research considering social, scientific and ethical values and support the improvement of this values nationally and internationally. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Proposes the findings of original studies in the field of science education at national and international level in an oral or written way by considering cultural differences. - Conducts research considering social, scientific and ethical values and support the improvement of this values nationally and internationally. - Conducts studies which will contribute science education literature as an individual or take the lead in team works. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. Learning Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts with their original point of view. - Exposes a problem situation in the field of science education, do original research by using quantitative and qualitative research methods related with this problem. - Follows the literature, the current debates, projects and developments related to science and science education, make analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas critically. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. Communication and Social Competence - Uses at advanced level or develops computer software, information and communication technologies in order to get knowledge or discuss his/her idea in his/her field at national and international level. - Uses a foreign language with the aim of at least following the international literature, proposing and reporting oral and written information about his/her area/field. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Contributes to introduction of knowledge and improvements related to science education with relevant stakeholders such as teacher, academician, MEB administrators, undergraduate and graduate students etc. Field-based Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts with their original point of view. - Reaches original interpretations and conclusions by integrating the knowledge about science and science education with knowledge coming from different disciplines functionally. - Analyzes the quantitative and qualitative data collected within the scope of his/her research with appropriate techniques and reaches unique results. - Proposes the findings of original studies in the field of science education at national and international level in an oral or written way by considering cultural differences. - Interprets national and international strategies, policies and implementation plans about science education critically, develop these plans and evaluates the results obtained. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. - Contributes to introduction of knowledge and improvements related to science education with relevant stakeholders such as teacher, academician, MEB administrators, undergraduate and graduate students etc.

Quality Assurance-
Access Requirements

Minimum criteria for application; 1. To have graduate programs, graduate diploma or a masters degree equivalence / school recognition certificate by the Council of Higher Education. 2. Having at least 70 points from ALES exam. 3. To have at least 55 points from the Foreign Language exam. Applicants are ranked according to their scores (50% of ALES, 50% of AGNO is taken). Written and / or interview scientific evaluation exam is held. Three times as many candidates as the announced quota are taken to the evaluation exam. After the assessment exam, candidates are ranked according to the criteria of other criteria. (50% of ALES, 25% of AGNO, 25% of the result of written and / or interview scientific evaluation exam)

Conditions for SuccessKNOWLEDGE Theoretical, Factual - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts with their original point of view. - Reaches original interpretations and conclusions by integrating the knowledge about science and science education with knowledge coming from different disciplines functionally. - Exposes a problem situation in the field of science education, do original research by using quantitative and qualitative research methods related with this problem. - Analyzes the quantitative and qualitative data collected within the scope of his/her research with appropriate techniques and reaches unique results. - Proposes the findings of original studies in the field of science education at national and international level in an oral or written way by considering cultural differences. - Conducts research considering social, scientific and ethical values and support the improvement of this values nationally and internationally. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. - Contributes to introduction of knowledge and improvements related to science education with relevant stakeholders such as teacher, academician, MEB administrators, undergraduate and graduate students etc. SKILLS Cognitive, Practical - Reaches original interpretations and conclusions by integrating the knowledge about science and science education with knowledge coming from different disciplines functionally. - Exposes a problem situation in the field of science education, do original research by using quantitative and qualitative research methods related with this problem. - Analyzes the quantitative and qualitative data collected within the scope of his/her research with appropriate techniques and reaches unique results. - Follows the literature, the current debates, projects and developments related to science and science education, make analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas critically. - Conducts research considering social, scientific and ethical values and support the improvement of this values nationally and internationally. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Proposes the findings of original studies in the field of science education at national and international level in an oral or written way by considering cultural differences. - Conducts research considering social, scientific and ethical values and support the improvement of this values nationally and internationally. - Conducts studies which will contribute science education literature as an individual or take the lead in team works. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. Learning Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts with their original point of view. - Exposes a problem situation in the field of science education, do original research by using quantitative and qualitative research methods related with this problem. - Follows the literature, the current debates, projects and developments related to science and science education, make analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas critically. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. Communication and Social Competence - Uses at advanced level or develops computer software, information and communication technologies in order to get knowledge or discuss his/her idea in his/her field at national and international level. - Uses a foreign language with the aim of at least following the international literature, proposing and reporting oral and written information about his/her area/field. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Contributes to introduction of knowledge and improvements related to science education with relevant stakeholders such as teacher, academician, MEB administrators, undergraduate and graduate students etc. Field-based Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts with their original point of view. - Reaches original interpretations and conclusions by integrating the knowledge about science and science education with knowledge coming from different disciplines functionally. - Analyzes the quantitative and qualitative data collected within the scope of his/her research with appropriate techniques and reaches unique results. - Proposes the findings of original studies in the field of science education at national and international level in an oral or written way by considering cultural differences. - Interprets national and international strategies, policies and implementation plans about science education critically, develop these plans and evaluates the results obtained. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. - Contributes to introduction of knowledge and improvements related to science education with relevant stakeholders such as teacher, academician, MEB administrators, undergraduate and graduate students etc. The relevant conditions in Gazi University Postgraduate Education and Examination Regulations must be met. In the first semester of the program, 1 compulsory course (Education Course) and 4 Elective courses are taken, with a total of not less than 30 ECTS. In the second semester of the program, not less than 30 ECTS in total, 1 Compulsory Department Course (Advanced Chemistry in Science Education), 2 Elective courses, 1 Seminar course and 1 PhD Thesis Preparation course are taken. In the third semester of the program, a Proficiency Period and Doctoral Thesis Preparation course is selected on the condition that a total of 30 ECTS. Doctoral Thesis Work is continued in the third, fourth and fifth semesters of the program, with a total of 30 ECTS. To complete the program, a minimum of 240 ECTS is required. In order for the thesis defense jury to be established, the student has documented that he / she has fulfilled one of the conditions of preparing a scientific article, patent or utility model that has been prepared for publication / published in at least one national or international refereed journal with his / her advisor on the thesis subject and obtain the approval of his / her advisor. applies to the institute through the department of science
Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates have the opportunity to work for the Ministry of National Education and private educational institutions as science and technology teachers and as academicians.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030217084


Qualification Title
FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ(DR) Doctorate

Awarding Body
Gazi University

Awarding Body Contact
Gazi University

Awarding Body Url

Orientation
-

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
-

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Based on master of science competencies, he improves and deepens high level of knowledge with original thinking and research Using advanced level of knowledge based on master of science competencies, he reaches original definitions that will introduce innovations Grasps interactions with other disciplines and his discipline, he analyzes complicated ideas; synthesizes and reaches original results Evaluates and uses the knowledge in the field by classifying Develops a new application, method, or a thought related to the field Applies a known idea, method, design or application to a different field; searches, understands, designs, adapts and applies a novel issue Makes critical analysis, synthesis and assessment of latest and complicated issues He/She uses advanced research methods Contributes to progress performing independently on an original study related to the field Enhances the limits of knowledge publishing articles related to the field in national and international journals Leads in original and interdisciplinary studies Develops original methods using advanced mental skills such as critical thinking and creative thinking Analyzes social relations and the values that guide those relations through a critical approach and manages change and transformation when necessary Discusses original issues with specialists of the fields, defends his own opinions and expresses them on an effective way Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on C level), he can discuss an issue through a written, verbal and visual communication Contributes to the sustainability and formation of information society, introducing scientific, technological and social advancements related to the field Establishes functional interactions using decision-making processes by various perspectives in solving possible problems Contributes to solutions of ethical, cultural and scientific problems and supports the developments of these values


Key Competencies
-

Further Info

Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts with their original point of view. - Reaches original interpretations and conclusions by integrating the knowledge about science and science education with knowledge coming from different disciplines functionally. - Exposes a problem situation in the field of science education, do original research by using quantitative and qualitative research methods related with this problem. - Analyzes the quantitative and qualitative data collected within the scope of his/her research with appropriate techniques and reaches unique results. - Proposes the findings of original studies in the field of science education at national and international level in an oral or written way by considering cultural differences. - Conducts research considering social, scientific and ethical values and support the improvement of this values nationally and internationally. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. - Contributes to introduction of knowledge and improvements related to science education with relevant stakeholders such as teacher, academician, MEB administrators, undergraduate and graduate students etc. SKILLS Cognitive, Practical - Reaches original interpretations and conclusions by integrating the knowledge about science and science education with knowledge coming from different disciplines functionally. - Exposes a problem situation in the field of science education, do original research by using quantitative and qualitative research methods related with this problem. - Analyzes the quantitative and qualitative data collected within the scope of his/her research with appropriate techniques and reaches unique results. - Follows the literature, the current debates, projects and developments related to science and science education, make analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas critically. - Conducts research considering social, scientific and ethical values and support the improvement of this values nationally and internationally. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Proposes the findings of original studies in the field of science education at national and international level in an oral or written way by considering cultural differences. - Conducts research considering social, scientific and ethical values and support the improvement of this values nationally and internationally. - Conducts studies which will contribute science education literature as an individual or take the lead in team works. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. Learning Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts with their original point of view. - Exposes a problem situation in the field of science education, do original research by using quantitative and qualitative research methods related with this problem. - Follows the literature, the current debates, projects and developments related to science and science education, make analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas critically. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. Communication and Social Competence - Uses at advanced level or develops computer software, information and communication technologies in order to get knowledge or discuss his/her idea in his/her field at national and international level. - Uses a foreign language with the aim of at least following the international literature, proposing and reporting oral and written information about his/her area/field. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Contributes to introduction of knowledge and improvements related to science education with relevant stakeholders such as teacher, academician, MEB administrators, undergraduate and graduate students etc. Field-based Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts with their original point of view. - Reaches original interpretations and conclusions by integrating the knowledge about science and science education with knowledge coming from different disciplines functionally. - Analyzes the quantitative and qualitative data collected within the scope of his/her research with appropriate techniques and reaches unique results. - Proposes the findings of original studies in the field of science education at national and international level in an oral or written way by considering cultural differences. - Interprets national and international strategies, policies and implementation plans about science education critically, develop these plans and evaluates the results obtained. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. - Contributes to introduction of knowledge and improvements related to science education with relevant stakeholders such as teacher, academician, MEB administrators, undergraduate and graduate students etc.


Quality Assurance
-

Access Requirements

Minimum criteria for application; 1. To have graduate programs, graduate diploma or a masters degree equivalence / school recognition certificate by the Council of Higher Education. 2. Having at least 70 points from ALES exam. 3. To have at least 55 points from the Foreign Language exam. Applicants are ranked according to their scores (50% of ALES, 50% of AGNO is taken). Written and / or interview scientific evaluation exam is held. Three times as many candidates as the announced quota are taken to the evaluation exam. After the assessment exam, candidates are ranked according to the criteria of other criteria. (50% of ALES, 25% of AGNO, 25% of the result of written and / or interview scientific evaluation exam)


Conditions for Success
KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts with their original point of view. - Reaches original interpretations and conclusions by integrating the knowledge about science and science education with knowledge coming from different disciplines functionally. - Exposes a problem situation in the field of science education, do original research by using quantitative and qualitative research methods related with this problem. - Analyzes the quantitative and qualitative data collected within the scope of his/her research with appropriate techniques and reaches unique results. - Proposes the findings of original studies in the field of science education at national and international level in an oral or written way by considering cultural differences. - Conducts research considering social, scientific and ethical values and support the improvement of this values nationally and internationally. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. - Contributes to introduction of knowledge and improvements related to science education with relevant stakeholders such as teacher, academician, MEB administrators, undergraduate and graduate students etc. SKILLS Cognitive, Practical - Reaches original interpretations and conclusions by integrating the knowledge about science and science education with knowledge coming from different disciplines functionally. - Exposes a problem situation in the field of science education, do original research by using quantitative and qualitative research methods related with this problem. - Analyzes the quantitative and qualitative data collected within the scope of his/her research with appropriate techniques and reaches unique results. - Follows the literature, the current debates, projects and developments related to science and science education, make analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas critically. - Conducts research considering social, scientific and ethical values and support the improvement of this values nationally and internationally. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - Proposes the findings of original studies in the field of science education at national and international level in an oral or written way by considering cultural differences. - Conducts research considering social, scientific and ethical values and support the improvement of this values nationally and internationally. - Conducts studies which will contribute science education literature as an individual or take the lead in team works. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. Learning Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts with their original point of view. - Exposes a problem situation in the field of science education, do original research by using quantitative and qualitative research methods related with this problem. - Follows the literature, the current debates, projects and developments related to science and science education, make analysis, synthesis and evaluation of new and complex ideas critically. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. Communication and Social Competence - Uses at advanced level or develops computer software, information and communication technologies in order to get knowledge or discuss his/her idea in his/her field at national and international level. - Uses a foreign language with the aim of at least following the international literature, proposing and reporting oral and written information about his/her area/field. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Contributes to introduction of knowledge and improvements related to science education with relevant stakeholders such as teacher, academician, MEB administrators, undergraduate and graduate students etc. Field-based Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts with their original point of view. - Reaches original interpretations and conclusions by integrating the knowledge about science and science education with knowledge coming from different disciplines functionally. - Analyzes the quantitative and qualitative data collected within the scope of his/her research with appropriate techniques and reaches unique results. - Proposes the findings of original studies in the field of science education at national and international level in an oral or written way by considering cultural differences. - Interprets national and international strategies, policies and implementation plans about science education critically, develop these plans and evaluates the results obtained. - Presents original solutions to problems encountered in science education and share these solutions with relevant person and institutions. - Develops and applies effiecient teaching methods and techniques in order to improve students? knowledge and skills related with science education. - Contributes to introduction of knowledge and improvements related to science education with relevant stakeholders such as teacher, academician, MEB administrators, undergraduate and graduate students etc. The relevant conditions in Gazi University Postgraduate Education and Examination Regulations must be met. In the first semester of the program, 1 compulsory course (Education Course) and 4 Elective courses are taken, with a total of not less than 30 ECTS. In the second semester of the program, not less than 30 ECTS in total, 1 Compulsory Department Course (Advanced Chemistry in Science Education), 2 Elective courses, 1 Seminar course and 1 PhD Thesis Preparation course are taken. In the third semester of the program, a Proficiency Period and Doctoral Thesis Preparation course is selected on the condition that a total of 30 ECTS. Doctoral Thesis Work is continued in the third, fourth and fifth semesters of the program, with a total of 30 ECTS. To complete the program, a minimum of 240 ECTS is required. In order for the thesis defense jury to be established, the student has documented that he / she has fulfilled one of the conditions of preparing a scientific article, patent or utility model that has been prepared for publication / published in at least one national or international refereed journal with his / her advisor on the thesis subject and obtain the approval of his / her advisor. applies to the institute through the department of science

Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates have the opportunity to work for the Ministry of National Education and private educational institutions as science and technology teachers and as academicians.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address