Yeterlilik Kodu | TR0030217085 | |
Yeterlilik Adı | Fen Bilgisi Eğitimi Tezli Yüksek Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Gazi Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Emniyet mah, Gazi Üniversitesi Rektörlüğü, Bandırma Cd No:6/1, 06560 Yenimahalle/Ankara | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gazi.edu.tr | |
Yönelim | - | |
AYÇ Seviyesi | 7 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 7 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Eğitim bilimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | - | |
Kredi Değeri | - | |
Programın Normal Süresi | - | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | (1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen bilimleri ve alan eğitimi ile ilgili bilgisini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirir. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm yolları geliştirir, buna yönelik veri toplar, verileri uygun tekniklerle analiz eder ve raporlaştırır. - Fen bilimleri ve fen eğitimi ile ilgili literatürü, güncel tartışma, proje ve gelişmeleri eleştirel bir gözle takip ederek hayat boyu öğrenme ilkesini yaşamında uygular. - Fen eğitimi alanında yaptığı çalışmaların bulgularını ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır - Alanıyla ilgili bilgi edinmek ve bilgiyi paylaşmak için bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. - Fen eğitimi alanında ortaya konan ulusal strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları değerlendirir. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen bilimleri ve alan eğitimi ile ilgili bilgisini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirir. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm yolları geliştirir, buna yönelik veri toplar, verileri uygun tekniklerle analiz eder ve raporlaştırır. - Fen eğitimi alanında yaptığı çalışmaların bulgularını ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır - Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun olacak şekilde araştırmalarını yürütür. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Fen eğitimi alanında yaptığı çalışmaların bulgularını ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır - Fen eğitimini ilgilendiren çalışmaları bireysel olarak yürütür ya da yapılan takım çalışmalarında sorumluluk alır Öğrenme Yetkinliği - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm yolları geliştirir, buna yönelik veri toplar, verileri uygun tekniklerle analiz eder ve raporlaştırır. - Fen bilimleri ve fen eğitimi ile ilgili literatürü, güncel tartışma, proje ve gelişmeleri eleştirel bir gözle takip ederek hayat boyu öğrenme ilkesini yaşamında uygular. - Fen eğitimi alanında ortaya konan ulusal strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları değerlendirir. - Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun olacak şekilde araştırmalarını yürütür. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Alanıyla ilgili bilgi edinmek ve bilgiyi paylaşmak için bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. - Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun olacak şekilde araştırmalarını yürütür. - Bir yabancı dili en az uluslararası literatürü takip etmek, alanıyla ilgili bilgiyi sözlü ve yazılı şekilde paylaşmak ve raporlaştırmak amacıyla kullanır Alana Özgü Yetkinlik - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen bilimleri ve alan eğitimi ile ilgili bilgisini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirir. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm yolları geliştirir, buna yönelik veri toplar, verileri uygun tekniklerle analiz eder ve raporlaştırır. - Fen bilimleri ve fen eğitimi ile ilgili literatürü, güncel tartışma, proje ve gelişmeleri eleştirel bir gözle takip ederek hayat boyu öğrenme ilkesini yaşamında uygular. - Alanıyla ilgili bilgi edinmek ve bilgiyi paylaşmak için bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. - Fen eğitimi alanında ortaya konan ulusal strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Başvuruya ilişkin asgari kriterler; Yabancı Dil sınavından en az 20 almış olmak. ALES sınavından en az 65 puan almış olmak. Başvuran adaylar puanlarına göre sıralanır (ALES in %50 si, AGNO su %50 si alınır). Yazılı ve/veya mülâkat bilimsel değerlendirme sınavı yapılır. İlan edilen kontenjanın üç katı kadar aday değerlendirme sınavına alınır. Değerlendirme sınavı sonrası diğer kriterlerin ölçütlerine göre adaylar sıralanır. (ALES in %50 si, Dil puanının %5 i, AGNO su %20 si, Yazılı ve/veya mülâkat bilimsel değerlendirme sınavını sonucunun % 25 i alınır) | |
Başarma Şartları | Gazi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğindeki ilgili şartların sağlanması gerekmektedir. Programın birinci yarıyılda toplam 30 AKTS den az olmamak koşulu ile 1 Zorunlu (Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği) ders ile 4 seçmeli ders alınır. Programın ikinci yarıyılda toplam 30 AKTS den az olmamak koşulu ile 1 Zorunlu Bölüm dersi (Fen Bilgisi Eğitiminde İleri Biyoloji), 2 seçmeli ders, 1 Seminer dersi ve 1 Yüksek Lisans Tezine Hazırlık dersi alınır. Programın üçüncü ve dördüncü yarıyılda toplam 30 AKTS olan Yüksek Lisans Tez Çalışması yapılır. Programı bitirmek için en az toplam 120 AKTS den başarılı olmak gerekmektedir. Tezli yüksek lisans öğrencisi ikinci yarıyıldan itibaren seminer dersine kayıt olmakla yükümlüdür. Tez savunma jürisinin kurulabilmesi için öğrenci, tez konusuyla ilgili danışmanıyla birlikte hazırladığı bir ulusal ya da uluslararası konferans, kongre veya sempozyumda poster ya da sözlü olarak sunulmuş en az bir bildiri veya ulusal ya da uluslararası hakemli bir dergide yayıma kabul edilmiş/yayımlanmış bir bilimsel makale, patent ya da faydalı model hazırlama şartlarından birini yerine getirdiğini belgeleyerek danışmanının onayını da alıp ana bilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla enstitüye müracaat eder. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında fen ve teknoloji öğretmeni ünvanı ile çalışabilmektedir. Ayrıca üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak da istihdam edilebilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030217085
- Lisans düzeyi yeterliliklerine bağlı olarak alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
- Alanı ile ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar.
- Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
- Alanında edinmiş olduğu bilgileri ilgili disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
- Alanındaki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
- Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlere yeni yaklaşımlar geliştirir.
- Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı karmaşık problemlerde sorumluluk alır ve çözüm üretir.
- Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda insiyatif alır.
- Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
- Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilir.
- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren değerler bütününü eleştirel bir yaklaşımla geliştirebilir ve gerektiğinde dönüştürebilir.
- Bir yabancı dili kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Pörtföyü B2 düzeyi).
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını kullanır.
- Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
- Alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, sonuçlandırır, etik değerleri gözeterek uygular ve paylaşır.
- Alanı ile ilgili konularda farklı bakış açıları geliştirir, politikalar belirler, planlamalar yapar ve ulaştığı sonuçları kalite çerçevesinde değerlendirir.
- Alanında kazandığı bilgileri içselleştirir beceriye dönüştürür ve disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
(1) Öğrenciler ara sınav ve/veya dönem içi çalışmalarına ek olarak dönem sonu sınavına ve/veya dönem sonu proje çalışması değerlendirmesine alınır. Sınav takvimi, ilgili ana bilim/bilim dalı başkanlığı tarafından ağ sayfasında ilan edilir. (2) Öğrencinin başarısı, ilgili dersin dönem başında ilan edilen ders tanımlama formunda belirtilen değerlendirme yöntemi ve başarı kriterleri ile değerlendirilir. (3) Öğrenci zorunlu derslerini başarmakla yükümlüdür. Başarısız olduğu seçmeli bir dersi tekrar alabilir, yerine başka bir dersi seçebilir. (4) Ara sınavlar ve/veya dönem içi çalışmalar, dönem sonu sınavı ve/veya dönem sonu proje çalışması 100 ham puan üzerinden değerlendirilir. Seminer, tez çalışması, dönem projesi dersleri ve yeterlik sınavı için 100 ham puan üzerinden başarı harf notu takdir edilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için yüksek lisansta başarı harf notu en az CC; doktora ve lisans sonrası doktora programlarında başarı harf notu en az CB olmak zorundadır. (5) Ham başarı puanı 25,00?ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız sayılır. Ham başarı puanı 25,00 ve üstünde olan öğrencinin başarı notu; sınıfın genel durumu, aritmetik ortalamalar ve istatistiksel dağılım dikkate alınarak aşağıda katsayıları ve açılımı belirtilen harf notlarından biri ile değerlendirilir. Bu değerlendirmeden sonra, 25,00 ve üstünde olan ham başarı puanlarının harf notu karşılıklarının (FF) olması mümkündür. (6) Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir: a) Katsayılar Notlar 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) (a) bendindeki notlar dışındaki notlar şunlardır: 1) D: Devamsız, 2) G: Girmedi, 3) E: Eksik, (Dönem sonu/yılsonu sınav başarı harf notlarının kesinleşmesini takip eden üç hafta içerisinde düzeltilmeyen (E) notu (FF)?ye dönüştürülür.) (7) AGNO, öğrencinin öğrenimi süresince bütün derslerdeki son notları esas alınarak hesaplanan ağırlıklı puanlarının toplamının, alınan derslerin kredi toplamına bölünmesi ile bulunur. Elde edilen AGNO, virgülden sonra iki hane olmak üzere gösterilir. (8) Gerek ağırlıklı yarıyıl, gerek AGNO?nun hesaplanmasında, (AA)?dan (FF)?ye kadar verilen notlar esas alınır. (G) ve (D) notları (FF) notu işlemi görür. (9) Bütün notlar, öğrencinin not izleme belgesine geçirilir. (10) Mezuniyet için AGNO?nun; tezli/tezsiz yüksek lisans programlarında en az 2,50/4,00, yüksek lisans/lisans derecesiyle doktora programlarında en az 3,00/4,00 olması gerekir. Toplam kredisini tamamladığı halde mezuniyet şartını sağlayamamış olan öğrenciler yeni ders/dersler alarak bu şartı sağlarlar. (11) Derse devam yükümlülüklerini ya da ders uygulamalarına ilişkin koşulları yerine getirmediği için dönem sonu sınavına girme hakkını elde edemeyen öğrenciler devamsız (D) sayılır. BİLGİ Kuramsal, Olgusal - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen bilimleri ve alan eğitimi ile ilgili bilgisini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirir. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm yolları geliştirir, buna yönelik veri toplar, verileri uygun tekniklerle analiz eder ve raporlaştırır. - Fen bilimleri ve fen eğitimi ile ilgili literatürü, güncel tartışma, proje ve gelişmeleri eleştirel bir gözle takip ederek hayat boyu öğrenme ilkesini yaşamında uygular. - Fen eğitimi alanında yaptığı çalışmaların bulgularını ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır - Alanıyla ilgili bilgi edinmek ve bilgiyi paylaşmak için bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. - Fen eğitimi alanında ortaya konan ulusal strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları değerlendirir. BECERİLER Bilişsel, Uygulamalı - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen bilimleri ve alan eğitimi ile ilgili bilgisini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirir. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm yolları geliştirir, buna yönelik veri toplar, verileri uygun tekniklerle analiz eder ve raporlaştırır. - Fen eğitimi alanında yaptığı çalışmaların bulgularını ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır - Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun olacak şekilde araştırmalarını yürütür. YETKİNLİKLER Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği - Fen eğitimi alanında yaptığı çalışmaların bulgularını ulusal ve uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır - Fen eğitimini ilgilendiren çalışmaları bireysel olarak yürütür ya da yapılan takım çalışmalarında sorumluluk alır Öğrenme Yetkinliği - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm yolları geliştirir, buna yönelik veri toplar, verileri uygun tekniklerle analiz eder ve raporlaştırır. - Fen bilimleri ve fen eğitimi ile ilgili literatürü, güncel tartışma, proje ve gelişmeleri eleştirel bir gözle takip ederek hayat boyu öğrenme ilkesini yaşamında uygular. - Fen eğitimi alanında ortaya konan ulusal strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları değerlendirir. - Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun olacak şekilde araştırmalarını yürütür. İletişim ve Sosyal Yetkinlik - Alanıyla ilgili bilgi edinmek ve bilgiyi paylaşmak için bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. - Toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun olacak şekilde araştırmalarını yürütür. - Bir yabancı dili en az uluslararası literatürü takip etmek, alanıyla ilgili bilgiyi sözlü ve yazılı şekilde paylaşmak ve raporlaştırmak amacıyla kullanır Alana Özgü Yetkinlik - Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramlar ile alan eğitimindeki bilgisini geliştirir, derinleştirir ve kullanır. - Fen bilimleri ve alan eğitimi ile ilgili bilgisini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirir. - Fen eğitimi alanındaki bir problem durumunu ortaya koyar, nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm yolları geliştirir, buna yönelik veri toplar, verileri uygun tekniklerle analiz eder ve raporlaştırır. - Fen bilimleri ve fen eğitimi ile ilgili literatürü, güncel tartışma, proje ve gelişmeleri eleştirel bir gözle takip ederek hayat boyu öğrenme ilkesini yaşamında uygular. - Alanıyla ilgili bilgi edinmek ve bilgiyi paylaşmak için bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. - Fen eğitimi alanında ortaya konan ulusal strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar ve elde edilen sonuçları değerlendirir.
Başvuruya ilişkin asgari kriterler; Yabancı Dil sınavından en az 20 almış olmak. ALES sınavından en az 65 puan almış olmak. Başvuran adaylar puanlarına göre sıralanır (ALES in %50 si, AGNO su %50 si alınır). Yazılı ve/veya mülâkat bilimsel değerlendirme sınavı yapılır. İlan edilen kontenjanın üç katı kadar aday değerlendirme sınavına alınır. Değerlendirme sınavı sonrası diğer kriterlerin ölçütlerine göre adaylar sıralanır. (ALES in %50 si, Dil puanının %5 i, AGNO su %20 si, Yazılı ve/veya mülâkat bilimsel değerlendirme sınavını sonucunun % 25 i alınır)
Mezunlarımız, devlet ya da özel eğitim kurumlarında fen ve teknoloji öğretmeni ünvanı ile çalışabilmektedir. Ayrıca üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademik personel olarak da istihdam edilebilmektedirler.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030217085 | |
Qualification Title | FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ(YL) Masters Degree | |
Awarding Body | Gazi University | |
Awarding Body Contact | Gazi University | |
Awarding Body Url | http://www.gazi.edu.tr | |
Orientation | - | |
EQF Level | 7 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 7 | |
Thematic Areas | Education science | |
National Occupation Classification | - | |
Category | - | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Course develops student?s skills of expression and research Grasping the inter-disciplinary interaction related to his field The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in his field Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the area and the knowledge from various other disciplines Solves the issues of his field by using scientific methods The ability to carry out a specialist study related to his area independently Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes Coming up with solutions while taking responsibility Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to his field Evaluates issues with a critical eye and encourages learning Transferring the current developments in the area and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on B2 level) and establishing written and oral communication with that language Uses computer programs competent enough for his department Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department Collects data related to the field, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values Develops different perspectives related to the field, plans them and assesses them within the quality framework Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts. - integrates the knowledge about science and science education with the information coming from different disciplines functionally. - exposes a problem situation in the field of science education, develops solutions by using quantitative and qualitative research methods, collects data for it, analyzes and reports data by using appropriate techniques. - follows the literature related to science and science education, the current debates, projects and developments critically, and applies a lifelong learning policy to real life. - shares the findings of studies in the field of science education at the national and international level in an oral and written way. - uses computer software, information and communication technologies at advanced level in order to get and share knowledge about his/her area. - interprets national strategies, policies and implementation plans about science education and evaluates the results obtained. SKILLS Cognitive, Practical - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts. - integrates the knowledge about science and science education with the information coming from different disciplines functionally. - exposes a problem situation in the field of science education, develops solutions by using quantitative and qualitative research methods, collects data for it, analyzes and reports data by using appropriate techniques. - shares the findings of studies in the field of science education at the national and international level in an oral and written way. - conducts research considering social, scientific and ethical values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - shares the findings of studies in the field of science education at the national and international level in an oral and written way. - conducts studies related to science education as an individual or takes responsibility in a team work. Learning Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts. - exposes a problem situation in the field of science education, develops solutions by using quantitative and qualitative research methods, collects data for it, analyzes and reports data by using appropriate techniques. - follows the literature related to science and science education, the current debates, projects and developments critically, and applies a lifelong learning policy to real life. - interprets national strategies, policies and implementation plans about science education and evaluates the results obtained. - conducts research considering social, scientific and ethical values. Communication and Social Competence - uses computer software, information and communication technologies at advanced level in order to get and share knowledge about his/her area. - conducts research considering social, scientific and ethical values. - uses a foreign language to follow the international literature, to share and report oral and written information about his/her area. Field-based Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts. - integrates the knowledge about science and science education with the information coming from different disciplines functionally. - exposes a problem situation in the field of science education, develops solutions by using quantitative and qualitative research methods, collects data for it, analyzes and reports data by using appropriate techniques. - follows the literature related to science and science education, the current debates, projects and developments critically, and applies a lifelong learning policy to real life. - uses computer software, information and communication technologies at advanced level in order to get and share knowledge about his/her area. - interprets national strategies, policies and implementation plans about science education and evaluates the results obtained. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | Minimum criteria for application; 1. To get at least 20 in the Foreign Language exam. 2. Having at least 65 points from ALES exam. Applicants are ranked according to their scores (50% of ALES, 50% of AGNO are taken). Written and / or interview scientific evaluation exam is held. Three times as many candidates as the announced quota are taken to the evaluation exam. After the assessment exam, candidates are ranked according to the criteria of other criteria. (50% of ALES, 5% of language score, 20% of AGNO, 25% of the result of written and / or interview scientific evaluation exam) | |
Conditions for Success | KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts. - integrates the knowledge about science and science education with the information coming from different disciplines functionally. - exposes a problem situation in the field of science education, develops solutions by using quantitative and qualitative research methods, collects data for it, analyzes and reports data by using appropriate techniques. - follows the literature related to science and science education, the current debates, projects and developments critically, and applies a lifelong learning policy to real life. - shares the findings of studies in the field of science education at the national and international level in an oral and written way. - uses computer software, information and communication technologies at advanced level in order to get and share knowledge about his/her area. - interprets national strategies, policies and implementation plans about science education and evaluates the results obtained. SKILLS Cognitive, Practical - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts. - integrates the knowledge about science and science education with the information coming from different disciplines functionally. - exposes a problem situation in the field of science education, develops solutions by using quantitative and qualitative research methods, collects data for it, analyzes and reports data by using appropriate techniques. - shares the findings of studies in the field of science education at the national and international level in an oral and written way. - conducts research considering social, scientific and ethical values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - shares the findings of studies in the field of science education at the national and international level in an oral and written way. - conducts studies related to science education as an individual or takes responsibility in a team work. Learning Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts. - exposes a problem situation in the field of science education, develops solutions by using quantitative and qualitative research methods, collects data for it, analyzes and reports data by using appropriate techniques. - follows the literature related to science and science education, the current debates, projects and developments critically, and applies a lifelong learning policy to real life. - interprets national strategies, policies and implementation plans about science education and evaluates the results obtained. - conducts research considering social, scientific and ethical values. Communication and Social Competence - uses computer software, information and communication technologies at advanced level in order to get and share knowledge about his/her area. - conducts research considering social, scientific and ethical values. - uses a foreign language to follow the international literature, to share and report oral and written information about his/her area. Field-based Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts. - integrates the knowledge about science and science education with the information coming from different disciplines functionally. - exposes a problem situation in the field of science education, develops solutions by using quantitative and qualitative research methods, collects data for it, analyzes and reports data by using appropriate techniques. - follows the literature related to science and science education, the current debates, projects and developments critically, and applies a lifelong learning policy to real life. - uses computer software, information and communication technologies at advanced level in order to get and share knowledge about his/her area. - interprets national strategies, policies and implementation plans about science education and evaluates the results obtained. The relevant conditions in Gazi University Postgraduate Education and Examination Regulations must be met. In the first semester of the program, 1 compulsory (Scientific Research and Publication Ethics) course and 4 elective courses are taken, with a total of not less than 30 ECTS. In the second semester of the program, not less than 30 ECTS in total, 1 Compulsory Department course (Advanced Biology in Science Education), 2 elective courses, 1 Seminar course and 1 Masters Thesis Preparation course are taken. In the third and fourth semesters of the program, a Masters Thesis Study with a total of 30 ECTS is done. To complete the program, it is required to be successful at least 120 ECTS in total. Graduate students with thesis are obliged to register for the seminar course starting from the second semester. In order for the thesis defense jury to be established, the student has prepared at least one poster or oral presentation at a national or international conference, congress or symposium prepared with his / her thesis subject, or a scientific article accepted / published in a national or international refereed journal, By documenting that he / she has fulfilled one of the conditions for preparing a patent or utility model, he receives the approval of his advisor and applies to the institute through the head of the main science / science branch. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates can work as a science and technology teacher in state or private educational institutions. In addition, they can be employed as academic staff in relevant departments of universities. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030217085
Course develops student?s skills of expression and research Grasping the inter-disciplinary interaction related to his field The ability to use the expert-level theoretical and practical knowledge acquired in his field Interpreting and forming new types of knowledge by combining the knowledge from the area and the knowledge from various other disciplines Solves the issues of his field by using scientific methods The ability to carry out a specialist study related to his area independently Developing new strategic approaches to solve the unforeseen and complex problems arising in the practical processes Coming up with solutions while taking responsibility Fulfilling the leader role in the environments where solutions are sought for the problems related to his field Evaluates issues with a critical eye and encourages learning Transferring the current developments in the area and his/her own work within the national and international environments orally, visually and in written forms Ability to see and develop social relationships and the norms directing these relationships with a critical look and the ability to take action to change these when necessary Having proficiency in a foreign language (European Language Portfolio on B2 level) and establishing written and oral communication with that language Uses computer programs competent enough for his department Using communication technologies efficiently and according to the needs of the department Collects data related to the field, reviews and makes conclusions; implements and shares them by considering ethical values Develops different perspectives related to the field, plans them and assesses them within the quality framework Internalizes the knowledge gained in the field, transforms it into a skill and uses it with interdisciplinary studies
Measurement and Evaluation (1) Students take the final exam and/or the final project in addition to the mid-term exams and/or mid-term studies. Examination calendar is published on the website of the related academic department. (2) The success of the students is evaluated with the methods and criteria which are stated on the course description forms that are declared at the beginning of semester. (3) Students are obliged to succeed in must courses. They can reselect a failed elective course or select another elective instead. (4) Mid-term exams and/or mid-term studies and final exam and/or the final project are evaluated over 100 raw points. Letter success grades over 100 raw points are given for seminars, thesis studies, term project courses and proficiency exams. To succeed in courses, the minimum letter success grades must be CC for master?s degree and CB for doctorate and integrated (post bachelor) doctorate. (5) A student whose raw point is under 25 fails the course by receiving an (FF) grade directly. The success grade of a student whose raw point is 25 or above is evaluated with the grades of which coefficients and definitions are stated below considering the general status of the class, average points and statistical range. After this evaluation, it is possible for the letter success grade equivalents of raw points that are 25 and above to be (FF). (6) Coefficients and letter success grades are evaluated as shown below: a) Coefficients Letter Success Grades 4.00 AA 3.50 BA 3.00 BB 2.50 CB 2.00 CC 1.50 DC 1.00 DD 0.50 FD 0.00 FF b) The letter grades other than the ones in the clause ?a? are: 1) D: Absent 2) G: Not attended 3) E: Incomplete (The E grades which are not corrected until after 3 weeks from the finalization of letter success grades are converted to FF) (7) The CumGPA is calculated via dividing the final grades of all of the courses throughout a student?s study period by the total number of credits. The obtained CumGPA is shown with two decimals after the point. (8) While calculating both the GPAs of semesters/years and the CumGPA, the letters grades from AA to FF are based on. G and D grades are processed as FF. (9) All grades are included in the transcripts of students. (10) For graduation, the CumGPA must be 2,50/4,00 minimum for master?s degree with or without thesis; 3,00/4,00 minimum for doctorate or integrated (post bachelor) doctorate programmes. Despite completing all the credits, students who cannot provide the graduation conditions take new courses to do so. (11) Students who do not provide the attendance conditions or other course requirements cannot take the final exam of the course and are regarded as absent (D). KNOWLEDGE Theoretical, Factual - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts. - integrates the knowledge about science and science education with the information coming from different disciplines functionally. - exposes a problem situation in the field of science education, develops solutions by using quantitative and qualitative research methods, collects data for it, analyzes and reports data by using appropriate techniques. - follows the literature related to science and science education, the current debates, projects and developments critically, and applies a lifelong learning policy to real life. - shares the findings of studies in the field of science education at the national and international level in an oral and written way. - uses computer software, information and communication technologies at advanced level in order to get and share knowledge about his/her area. - interprets national strategies, policies and implementation plans about science education and evaluates the results obtained. SKILLS Cognitive, Practical - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts. - integrates the knowledge about science and science education with the information coming from different disciplines functionally. - exposes a problem situation in the field of science education, develops solutions by using quantitative and qualitative research methods, collects data for it, analyzes and reports data by using appropriate techniques. - shares the findings of studies in the field of science education at the national and international level in an oral and written way. - conducts research considering social, scientific and ethical values. COMPETENCIES Ability to work independently and take responsibility - shares the findings of studies in the field of science education at the national and international level in an oral and written way. - conducts studies related to science education as an individual or takes responsibility in a team work. Learning Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts. - exposes a problem situation in the field of science education, develops solutions by using quantitative and qualitative research methods, collects data for it, analyzes and reports data by using appropriate techniques. - follows the literature related to science and science education, the current debates, projects and developments critically, and applies a lifelong learning policy to real life. - interprets national strategies, policies and implementation plans about science education and evaluates the results obtained. - conducts research considering social, scientific and ethical values. Communication and Social Competence - uses computer software, information and communication technologies at advanced level in order to get and share knowledge about his/her area. - conducts research considering social, scientific and ethical values. - uses a foreign language to follow the international literature, to share and report oral and written information about his/her area. Field-based Competence - Improves, deepens and uses knowledge in the field of education with science-related theories, laws, cases, models and concepts. - integrates the knowledge about science and science education with the information coming from different disciplines functionally. - exposes a problem situation in the field of science education, develops solutions by using quantitative and qualitative research methods, collects data for it, analyzes and reports data by using appropriate techniques. - follows the literature related to science and science education, the current debates, projects and developments critically, and applies a lifelong learning policy to real life. - uses computer software, information and communication technologies at advanced level in order to get and share knowledge about his/her area. - interprets national strategies, policies and implementation plans about science education and evaluates the results obtained.
Minimum criteria for application; 1. To get at least 20 in the Foreign Language exam. 2. Having at least 65 points from ALES exam. Applicants are ranked according to their scores (50% of ALES, 50% of AGNO are taken). Written and / or interview scientific evaluation exam is held. Three times as many candidates as the announced quota are taken to the evaluation exam. After the assessment exam, candidates are ranked according to the criteria of other criteria. (50% of ALES, 5% of language score, 20% of AGNO, 25% of the result of written and / or interview scientific evaluation exam)
Our graduates can work as a science and technology teacher in state or private educational institutions. In addition, they can be employed as academic staff in relevant departments of universities.
Qualification is continuous