Yeterlilik Kodu

TR0030003584

Yeterlilik Adı
Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumAksaray Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiBahçe Saray Mahallesi, Aksaray-Adana Yolu, 68100 Sağlık Belediyesi/Aksaray Merkez/Aksaray
Sorumlu Kurum URLhttp://www.aksaray.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
  • Fen Bilgisi Öğretmenliği alanıyla ilgili öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alan bilgisine sahip olur.
  • Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur, çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
  • Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen ve teknoloji öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
  • İlköğretim ikinci kademedeki öğrencilerin gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
  • Türk Eğitim Sisteminin yapısı ve tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
  • Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasiye inanan, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerinin bilincinde olan ve bunlara mesleğinde duyarlılık gösteren bir öğretmen olur.
  • Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve sınıf içi uygulamalarında kullanır.
  • Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
  • Disiplinler arası çalışmalar yürütebilecek ve dersini farklı disiplinlerle ilişkilendirebilecek düzeyde tarih, coğrafya, vatandaşlık, çevre, teknoloji, vb. gibi alanlarda genel kültüre sahip olur.
  • Fizik, kimya ve biyoloji alanlarında öğrencilere yönelik uygun laboratuar deneyleri ve etkinlikleri geliştirebilecek ve uygulayabilecek becerilere sahip olur.
  • Kendi öz değerlendirmesini yapabilir.
  • Öğrenmeyi öğrenir.
  • Sosyal ve kültürel etkinliklere katılır.
  • Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (proje, seminer, kısa sınav, ödev) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bir dersin ham basarı notu, ögrencinin yarıyıl içindeki ara sınav notunun % 40’ı ile final sınavının veya bütünleme sınavının % 60’ının toplanması ile belirlenir. Final sınavı sonunda, bir dersin ders basarı notu, (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) veya (BL) notlarından birisi ise ögrenci o dersi basarmıs sayılır. Final sınavı sonunda bir dersin ders basarı notu (DD), (FD), (FF) veya (BZ)olan ögrenci o ders için bütünleme sınavına girer. Final sınavı sonunda hesaplanan yarıyıl agırlıklı not ortalaması 2,00’nin altında olan ögrenci, o yarıyıl, ders basarı notu (DC) olan derslerinden bütünleme sınavına girer.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Lise ve dengi okul diplomasına sahip olmak.

Üniversite Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)ndan yeterli puanı almak.

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere “Fen Bilgisi Öğretmenliği” alanında lisans diploması verilir.Hem kamu kuruluşlarında hem de özel ilkokullarda fen bilimleri öğretmenleri olarak istihdam edilmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Devlet ve özel ilköğretim okullarında istihdam edilir. Mezun olan öğrenciler, kamu ve özel sektöre bağlı ilköğretim okullarında ve dersanelerde fen ve teknoloji dersi öğretmeni olarak çalışabilmektedirler.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030003584


Yeterlilik Adı
Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Aksaray Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Bahçe Saray Mahallesi, Aksaray-Adana Yolu, 68100 Sağlık Belediyesi/Aksaray Merkez/Aksaray

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur.
  • Fen Bilgisi Öğretmenliği alanıyla ilgili öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alan bilgisine sahip olur.
  • Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur, çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
  • Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
  • Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen ve teknoloji öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
  • İlköğretim ikinci kademedeki öğrencilerin gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
  • Türk Eğitim Sisteminin yapısı ve tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
  • Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı, demokrasiye inanan, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlerinin bilincinde olan ve bunlara mesleğinde duyarlılık gösteren bir öğretmen olur.
  • Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve sınıf içi uygulamalarında kullanır.
  • Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
  • Disiplinler arası çalışmalar yürütebilecek ve dersini farklı disiplinlerle ilişkilendirebilecek düzeyde tarih, coğrafya, vatandaşlık, çevre, teknoloji, vb. gibi alanlarda genel kültüre sahip olur.
  • Fizik, kimya ve biyoloji alanlarında öğrencilere yönelik uygun laboratuar deneyleri ve etkinlikleri geliştirebilecek ve uygulayabilecek becerilere sahip olur.
  • Kendi öz değerlendirmesini yapabilir.
  • Öğrenmeyi öğrenir.
  • Sosyal ve kültürel etkinliklere katılır.
  • Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (proje, seminer, kısa sınav, ödev) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Bir dersin ham basarı notu, ögrencinin yarıyıl içindeki ara sınav notunun % 40’ı ile final sınavının veya bütünleme sınavının % 60’ının toplanması ile belirlenir. Final sınavı sonunda, bir dersin ders basarı notu, (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) veya (BL) notlarından birisi ise ögrenci o dersi basarmıs sayılır. Final sınavı sonunda bir dersin ders basarı notu (DD), (FD), (FF) veya (BZ)olan ögrenci o ders için bütünleme sınavına girer. Final sınavı sonunda hesaplanan yarıyıl agırlıklı not ortalaması 2,00’nin altında olan ögrenci, o yarıyıl, ders basarı notu (DC) olan derslerinden bütünleme sınavına girer.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Lise ve dengi okul diplomasına sahip olmak.

Üniversite Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS)ndan yeterli puanı almak.


Başarma Şartları
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere “Fen Bilgisi Öğretmenliği” alanında lisans diploması verilir.Hem kamu kuruluşlarında hem de özel ilkokullarda fen bilimleri öğretmenleri olarak istihdam edilmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Devlet ve özel ilköğretim okullarında istihdam edilir. Mezun olan öğrenciler, kamu ve özel sektöre bağlı ilköğretim okullarında ve dersanelerde fen ve teknoloji dersi öğretmeni olarak çalışabilmektedirler.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030003584

Qualification Title
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ License
Awarding BodyAksaray University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.aksaray.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description
  • Have the skills of establishing healthy communication with students and colleagues and use Turkish fluently and correctly according to its rules.
  • Have the sufficient level of knowledge about Science and Technology Teaching in order to meet the needs of students.
  • Have the pedagogical knowledge about teaching profession and know and apply contemporary teaching methods and techniques and measurement-assessment methods.Have the sufficient level of foreign language knowledge in order to monitor foreign resources about his/her field.
  • Have the skill of using information and communication technology effectively for science and technology teaching.
  • Know the developmental properties and learning patterns of students who are at the second grade of elementary education and plan, develop material and make executions according to these properties.
  • Have enough knowledge about structure and the historical development of Turkish Educational System.
  • Become a teacher who is faithful to Atatürks principles and revolutions, trusting in democracy, conscious about Turkish national, moral, ethical and cultural values and being sensitive to these aspects in his/her profession.
  • Have skills of thinking scientific and analytic and will use knowledge generating, knowledge acquiring, scientific research methods and techniques and use it in classroom activities.
  • Know the relation between social knowledge-society-environment, seek for society and environmental problems and use it in professional and daily life
  • Execute interdisciplinary studies, have enough level of knowledge of Turkish, biology, medicine, mathematics, media, art and fields like these to be able to relate his/her course with other different disciplines.
  • Have skills of proper laboratory experiment and activity developing and applying according to physics, chemistry and biology fields for students.Self-critiqueLearn how to learn.Actively participate in social and cultural events.Assume responsibility in individual and group tasks.
  • Develop a positive attitude towards life-long learning.
Key Competencies-
Further Info

For each course students are mid-term, mid-work (projects, seminars, quizzes, homework) and are subject to the final exam. Success of a course grade of crude, with 40% of the students midterm exam and final exam of the semester, or 60% of the collection is determined by the makeup exam. Final exam at the end of course grade for a course, (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) or (BL) is one of the notes shall be deemed successful in that course. At the end of course final exam grade for a course (DD), (FD), (FF) or (BZ) for the makeup exam the student enters the course. 2.00 GPA is calculated at the end of the semester final exam below the student, in that semester, the course grade (DC) into the exam make-up lessons.The students who have successfully completed all of the courses of the programme with 240 ECTS credits and achieved a CGPA of at least 2.00 out of 4.00 are awarded a Bachelor Degree in PRIMARY SCHOOL SCIENCE TEACHER EDUCATION. They are employed as science teachers in both public and private primary schools.

Quality Assurance-
Access Requirements

1- To have high school diploma 2- To be successful and get enough grade at OSS exam ( Student Selection Exam)

Conditions for SuccessThe students who have successfully completed all of the courses of the programme with 240 ECTS credits and achieved a CGPA of at least 2.00 out of 4.00 are awarded a Bachelor Degree in PRIMARY SCHOOL SCIENCE TEACHER EDUCATION. They are employed as science teachers in both public and private primary schools.Students who are successful from all lessons and having 2.00 (from 0-4 level) average and above from all lessons get undergraduate diploma at the field of Department of Science Education.
Progression Paths (Relationship Type)

Students who are successful from all lessons and having 2.00 (from 0-4 level) average and above from all lessons get undergraduate diploma at the field of Department of Science Education. Graduates of the programme can be employed in public and private primary schools as well as in private teaching institutions as a science education teacher.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030003584


Qualification Title
FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ License

Awarding Body
Aksaray University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description
  • Have the skills of establishing healthy communication with students and colleagues and use Turkish fluently and correctly according to its rules.
  • Have the sufficient level of knowledge about Science and Technology Teaching in order to meet the needs of students.
  • Have the pedagogical knowledge about teaching profession and know and apply contemporary teaching methods and techniques and measurement-assessment methods.Have the sufficient level of foreign language knowledge in order to monitor foreign resources about his/her field.
  • Have the skill of using information and communication technology effectively for science and technology teaching.
  • Know the developmental properties and learning patterns of students who are at the second grade of elementary education and plan, develop material and make executions according to these properties.
  • Have enough knowledge about structure and the historical development of Turkish Educational System.
  • Become a teacher who is faithful to Atatürks principles and revolutions, trusting in democracy, conscious about Turkish national, moral, ethical and cultural values and being sensitive to these aspects in his/her profession.
  • Have skills of thinking scientific and analytic and will use knowledge generating, knowledge acquiring, scientific research methods and techniques and use it in classroom activities.
  • Know the relation between social knowledge-society-environment, seek for society and environmental problems and use it in professional and daily life
  • Execute interdisciplinary studies, have enough level of knowledge of Turkish, biology, medicine, mathematics, media, art and fields like these to be able to relate his/her course with other different disciplines.
  • Have skills of proper laboratory experiment and activity developing and applying according to physics, chemistry and biology fields for students.Self-critiqueLearn how to learn.Actively participate in social and cultural events.Assume responsibility in individual and group tasks.
  • Develop a positive attitude towards life-long learning.

Key Competencies
-

Further Info

For each course students are mid-term, mid-work (projects, seminars, quizzes, homework) and are subject to the final exam. Success of a course grade of crude, with 40% of the students midterm exam and final exam of the semester, or 60% of the collection is determined by the makeup exam. Final exam at the end of course grade for a course, (AA), (BA), (BB), (CB), (CC) or (BL) is one of the notes shall be deemed successful in that course. At the end of course final exam grade for a course (DD), (FD), (FF) or (BZ) for the makeup exam the student enters the course. 2.00 GPA is calculated at the end of the semester final exam below the student, in that semester, the course grade (DC) into the exam make-up lessons.The students who have successfully completed all of the courses of the programme with 240 ECTS credits and achieved a CGPA of at least 2.00 out of 4.00 are awarded a Bachelor Degree in PRIMARY SCHOOL SCIENCE TEACHER EDUCATION. They are employed as science teachers in both public and private primary schools.


Quality Assurance
-

Access Requirements

1- To have high school diploma 2- To be successful and get enough grade at OSS exam ( Student Selection Exam)


Conditions for Success
The students who have successfully completed all of the courses of the programme with 240 ECTS credits and achieved a CGPA of at least 2.00 out of 4.00 are awarded a Bachelor Degree in PRIMARY SCHOOL SCIENCE TEACHER EDUCATION. They are employed as science teachers in both public and private primary schools.Students who are successful from all lessons and having 2.00 (from 0-4 level) average and above from all lessons get undergraduate diploma at the field of Department of Science Education.

Progression Paths (Relationship Type)

Students who are successful from all lessons and having 2.00 (from 0-4 level) average and above from all lessons get undergraduate diploma at the field of Department of Science Education. Graduates of the programme can be employed in public and private primary schools as well as in private teaching institutions as a science education teacher.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address