Yeterlilik Kodu

TR0030011226

Yeterlilik Adı
Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumBalıkesir Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Balıkesir Üniversitesi Çağış Yerleşkesi (Bigadiç yolu üzeri 17. km) 10145, BALIKESİR
Sorumlu Kurum URLhttp://www.balikesir.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bilimsel bilgileri öğrenmek ve anlamaktır.
  • Fen alanındaki olguları, kavramları, ilkeleri, kuramları ve yasaları uygular.
  • Tüm beceri ve yetenekleri kullanarak bilimsel süreçler ışığında araştırma ve buluşlar yapar.
  • Merak etme ve kurgulama yaparak zihinde kalıcı öğrenmeyi sağlamak, üretici ve yaratıcı becerileri kullanır.
  • Yaşadığı ortam ve çevreye karşı duyarlı olmak. Onu korumak, kollamak, insanlığın hizmetine sokar.
  • Öğrendiği fen bilgilerini günlük yaşamında kullanmak. Fen ve teknoloji arasındaki ilişkileri kavrar.
  • Fen okur-yazarı olmaktır. Yeni gelişmelere açık olmaktır. Bilimler arası ilişkiyi kavramak ve tüm bilimleri insanların yararına kullanmaktır.
  • Karşılaştığı sorun ve problemleri bilim ve fen bilimleri yardımıyla çözer.
  • Olaylar ve olguların neden-sonuç ilişkisini doğru algılamak ve karşılaştığı olaylar hakkında doğru ve bilimsel yargılama ve sorgulama bilincine ulaşmaktır.
  • Kendi aklını kullanabilme yollarını öğretir.
  • Canlı doğayı kavrar.
  • Bilimsel sonuçlara varırken doğa yasalarını ve araştırma yollarını öğrenir.
  • Araştırma, inceleme, gezi, gözlem ve deney sonuçlarını doğru yorumlar ve genellemelere ulaşır.
  • Araç kullanma alışkanlığı ve yetisini kazanmak ve önemini kavramaktır.
  • Düzenli ve sistemli çalışma alışkanlığı kazanmaktır.
  • Bilim ve teknoloji bağlantısını kurmak, topluma katkısını öğrenmektir.
  • Fen bilimleri alanındaki yeni gelişmelere açık olmak, gelişmeleri yakından izlemektir.
  • İnsan ve çevre konusunda duyarlı olmak, çevre ve toplum sağlığını korumak, geliştirmektir.
  • Enerjinin tüm canlılar özellikle insanlar için çok önemli olduğunu kavrar.
  • Fen bilimlerinin uğraştığı tüm konuları insanlığın hizmetine sunmak için çaba harcar.
  • İnsanoğlunun önce kendisini sonrada yaşadığı çevreyi ve evreni anlamada bilimin aydınlatıcı olduğunu unutmamaktır.
  • Aklın ve mantığın (bilimin) kabul etmediği bir şeyi asla kabul etmemektir.
  • Doğanın sürekli değişim ve hareket (devinim) durumda olduğunu varsaymak ve insanoğlunun bu duruma nasıl uyabileceğinin yöntemlerini öğrenmektir.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri -
Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı-
Başarma ŞartlarıPrograma kayıtlı olan öğrenciler, mezun olabilmek için bazı şartları sağlamalıdır. Bunlardan bazıları şöyledir: Ders programında yer alan teorik ve uygulamalı derslere devam etmek, Genel not ortalaması en az 2,00 olmak, Ders, uygulama ve öğretmenlik stajını başarıyla tamamlamak, 240 AKTS'yi tamamlamış olmaktır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Kamu ve özel kurumlarda fen ve teknoloji öğretmeni olarak çalışabilir.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)-
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030011226


Yeterlilik Adı
Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Balıkesir Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Balıkesir Üniversitesi Çağış Yerleşkesi (Bigadiç yolu üzeri 17. km) 10145, BALIKESİR

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bilimsel bilgileri öğrenmek ve anlamaktır.
  • Fen alanındaki olguları, kavramları, ilkeleri, kuramları ve yasaları uygular.
  • Tüm beceri ve yetenekleri kullanarak bilimsel süreçler ışığında araştırma ve buluşlar yapar.
  • Merak etme ve kurgulama yaparak zihinde kalıcı öğrenmeyi sağlamak, üretici ve yaratıcı becerileri kullanır.
  • Yaşadığı ortam ve çevreye karşı duyarlı olmak. Onu korumak, kollamak, insanlığın hizmetine sokar.
  • Öğrendiği fen bilgilerini günlük yaşamında kullanmak. Fen ve teknoloji arasındaki ilişkileri kavrar.
  • Fen okur-yazarı olmaktır. Yeni gelişmelere açık olmaktır. Bilimler arası ilişkiyi kavramak ve tüm bilimleri insanların yararına kullanmaktır.
  • Karşılaştığı sorun ve problemleri bilim ve fen bilimleri yardımıyla çözer.
  • Olaylar ve olguların neden-sonuç ilişkisini doğru algılamak ve karşılaştığı olaylar hakkında doğru ve bilimsel yargılama ve sorgulama bilincine ulaşmaktır.
  • Kendi aklını kullanabilme yollarını öğretir.
  • Canlı doğayı kavrar.
  • Bilimsel sonuçlara varırken doğa yasalarını ve araştırma yollarını öğrenir.
  • Araştırma, inceleme, gezi, gözlem ve deney sonuçlarını doğru yorumlar ve genellemelere ulaşır.
  • Araç kullanma alışkanlığı ve yetisini kazanmak ve önemini kavramaktır.
  • Düzenli ve sistemli çalışma alışkanlığı kazanmaktır.
  • Bilim ve teknoloji bağlantısını kurmak, topluma katkısını öğrenmektir.
  • Fen bilimleri alanındaki yeni gelişmelere açık olmak, gelişmeleri yakından izlemektir.
  • İnsan ve çevre konusunda duyarlı olmak, çevre ve toplum sağlığını korumak, geliştirmektir.
  • Enerjinin tüm canlılar özellikle insanlar için çok önemli olduğunu kavrar.
  • Fen bilimlerinin uğraştığı tüm konuları insanlığın hizmetine sunmak için çaba harcar.
  • İnsanoğlunun önce kendisini sonrada yaşadığı çevreyi ve evreni anlamada bilimin aydınlatıcı olduğunu unutmamaktır.
  • Aklın ve mantığın (bilimin) kabul etmediği bir şeyi asla kabul etmemektir.
  • Doğanın sürekli değişim ve hareket (devinim) durumda olduğunu varsaymak ve insanoğlunun bu duruma nasıl uyabileceğinin yöntemlerini öğrenmektir.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
-

Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı
-

Başarma Şartları
Programa kayıtlı olan öğrenciler, mezun olabilmek için bazı şartları sağlamalıdır. Bunlardan bazıları şöyledir: Ders programında yer alan teorik ve uygulamalı derslere devam etmek, Genel not ortalaması en az 2,00 olmak, Ders, uygulama ve öğretmenlik stajını başarıyla tamamlamak, 240 AKTS'yi tamamlamış olmaktır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Kamu ve özel kurumlarda fen ve teknoloji öğretmeni olarak çalışabilir.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)
-

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030011226

Qualification Title
Fen Bilgisi Öğretmenliği Undergraduate
Awarding BodyBalıkesir University
Awarding Body ContactBalıkesir University Çağış Campus (17th km on Bigadiç road) 10145, BALIKESIR
Awarding Body Urlhttp://www.balikesir.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description

To realize and undertand scientific knowledge. To apply the facts, concepts, principles, theories and laws in the field of scienceTo conduct research and discoveries by using all skills and abilities in the light of scientific processTo provide permanent learning with the help of curiosity and editing, to use productive and creative skills To be sensitive towards the environment. To protect the environment, to watch it and to put it to the service of humanity To use the scientific information that has been learnt in daily life. To understand the relationship between science and technology To be scientifically literate. To be open to new developments. To understand the relationship among science and to use all science for the benefit of humanTo solve the problems encountered with the help of scienceTo comprehend the cause-effect relationships of events and phenomena correctly and to reach correct scientific judgement and inquiry awareness for the cases encounteredTo learn the ways of utilizing own mental abilityTo comprehend the living natureTo learn the laws of nature and research ways during reaching scientific consequencesTo comment the consequences of research, examination, trip, observation and experiments correctly and to reach generalisationsTo gain the ability to use vehicle and to comprehend its significanceTo gain regular and systematic studying habits To link science and technology, to learn its contribution to the society To be open to the new developments in the field of science and to follow recent developments To be sensitive to human and environmental issues, to protect public, develop To comprehend that energy is very significant for all living things, especially for peopleTo offer effort to put all the issues that science deals for humans serviceNot to forget that science is the source for understanding humans himself and the environmentNot to accept anything that mental and logic (science) do not acceptTo assume that nature is always in a change and movement and to develop methods for human to fit this situation

Key Competencies-
Further Info

Students attending the program must be continued at least %70 of theoretical courses and %80 of practical courses to enter final or make-up exam. Students who attend the course enter each semester a midterm and a final exam. Passing grade is determined by taking of %40 of intermediate examination and %60 of final examination. Assessments of some courses are not only those examinations, assignments and projects can be made.For more detailed information look at the Education Plan.Turkish Higher Education Sufficiencies Framework (TYYÇ, 6th Level Undergraduate Education) Teacher Development and Educational Sciences Fundamental Area Sufficiencies

Quality Assurance-
Access Requirements

The students who want to register to the department, must complete the process determined by OSYM (Higher Education Council Student Selection and Placement Centre)in the frame of legal and academic requirements of the university. The students who have started studies in other universities within or outside of the country may apply for their undergraduate transfer. The acceptance of students is carried out before the beginning of academic year by examining conditions and degree of each student and evaluating peculiary.

Conditions for SuccessTurkish Higher Education Sufficiencies Framework (TYYÇ, 6th Level Undergraduate Education) Teacher Development and Educational Sciences Fundamental Area SufficienciesA student is required to have a minimum CGPA of 2.00/4.00 and no failing grades.
Progression Paths (Relationship Type)

As science and technology teachers in governmental and private institutes.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030011226


Qualification Title
Fen Bilgisi Öğretmenliği Undergraduate

Awarding Body
Balıkesir University

Awarding Body Contact
Balıkesir University Çağış Campus (17th km on Bigadiç road) 10145, BALIKESIR

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

To realize and undertand scientific knowledge. To apply the facts, concepts, principles, theories and laws in the field of scienceTo conduct research and discoveries by using all skills and abilities in the light of scientific processTo provide permanent learning with the help of curiosity and editing, to use productive and creative skills To be sensitive towards the environment. To protect the environment, to watch it and to put it to the service of humanity To use the scientific information that has been learnt in daily life. To understand the relationship between science and technology To be scientifically literate. To be open to new developments. To understand the relationship among science and to use all science for the benefit of humanTo solve the problems encountered with the help of scienceTo comprehend the cause-effect relationships of events and phenomena correctly and to reach correct scientific judgement and inquiry awareness for the cases encounteredTo learn the ways of utilizing own mental abilityTo comprehend the living natureTo learn the laws of nature and research ways during reaching scientific consequencesTo comment the consequences of research, examination, trip, observation and experiments correctly and to reach generalisationsTo gain the ability to use vehicle and to comprehend its significanceTo gain regular and systematic studying habits To link science and technology, to learn its contribution to the society To be open to the new developments in the field of science and to follow recent developments To be sensitive to human and environmental issues, to protect public, develop To comprehend that energy is very significant for all living things, especially for peopleTo offer effort to put all the issues that science deals for humans serviceNot to forget that science is the source for understanding humans himself and the environmentNot to accept anything that mental and logic (science) do not acceptTo assume that nature is always in a change and movement and to develop methods for human to fit this situation


Key Competencies
-

Further Info

Students attending the program must be continued at least %70 of theoretical courses and %80 of practical courses to enter final or make-up exam. Students who attend the course enter each semester a midterm and a final exam. Passing grade is determined by taking of %40 of intermediate examination and %60 of final examination. Assessments of some courses are not only those examinations, assignments and projects can be made.For more detailed information look at the Education Plan.Turkish Higher Education Sufficiencies Framework (TYYÇ, 6th Level Undergraduate Education) Teacher Development and Educational Sciences Fundamental Area Sufficiencies


Quality Assurance
-

Access Requirements

The students who want to register to the department, must complete the process determined by OSYM (Higher Education Council Student Selection and Placement Centre)in the frame of legal and academic requirements of the university. The students who have started studies in other universities within or outside of the country may apply for their undergraduate transfer. The acceptance of students is carried out before the beginning of academic year by examining conditions and degree of each student and evaluating peculiary.


Conditions for Success
Turkish Higher Education Sufficiencies Framework (TYYÇ, 6th Level Undergraduate Education) Teacher Development and Educational Sciences Fundamental Area SufficienciesA student is required to have a minimum CGPA of 2.00/4.00 and no failing grades.

Progression Paths (Relationship Type)

As science and technology teachers in governmental and private institutes.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address