Yeterlilik Kodu

TR0030012278

Yeterlilik Adı
Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumErzincan Binali Yıldırım Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiErzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Rektörlüğü, Yalnızbağ Yerleşkesi, 24002 / ERZİNCAN
Sorumlu Kurum URLhttp://www.ebyu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı'nın amacı, fen bilimleri alanında eğitim-öğretim faaliyetlerini yürütebilecek bilgi, beceri, tutum, davranış ve deneyimlere sahip, eleştirel düşünebilen, özgüveni yüksek ve alanındaki yenilikleri takip eden öğretmenler yetiştirmektir.

Öğrenme Ortamları

Fen Bilgisi Öğretmenliği ABD, 6 derslik ve 4 laboratuvarla hizmet vermektedir. Bunu yanın sıra 2 konferans salonu, 2 STEM atölyesi ve 1 drama salonu öğrencilerin yararlanabilceği alanlardır. Merkez kütüphane basılı ve dijital kaynaklar ve veri tabanı ile öğrencilerin hizmetindedir. 

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ortaöğretimde kazandığı yeterliklere dayalı olarak; Fen Bilgisiyle ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
  • Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur.
  • Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
  • Fen Bilgisi öğretim programı, özel öğretim stratejileri, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
  • İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
  • Fen Bilgisiyle ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
  • Fen Bilgisiyle ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
  • İlköğretim ikinci kademesindeki öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Fen Bilgisi konularına yönelik ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
  • İlköğretim ikinci kademesindeki öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda belirtilen anahtar yeterliklere ileri düzeyde sahiptir;

  • Ortaöğretimde kazandığı yeterliklere dayalı olarak; Fen Bilgisiyle ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
  • Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur.
  • Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
  • Fen Bilgisi öğretim programı, özel öğretim stratejileri, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
  • İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
  • Fen Bilgisiyle ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
  • Fen Bilgisiyle ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
  • İlköğretim ikinci kademesindeki öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Fen Bilgisi konularına yönelik ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
  • İlköğretim ikinci kademesindeki öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar kısa süreli sınav, ara sınav, yarıyıl sonu sınavı, tek ders sınavı, mazeret sınavı, muafiyet ve mezuniyet AGNO baraj sınavlarından oluşur. Bu sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü ve/veya uygulamalı olarak yapılabilir. Her türlü sınav ve etkinlik 100 puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında Senato tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde bağıl değerlendirme sistemi kullanılır. Değerlendirmeye Katma Limiti(DKL) altındaki puanlar bağıl değerlendirme yapılırken dikkate alınmaz. DKL ilgili öğretim elemanı tarafından belirlenir. DKL 100 üzerinden 30’u geçemez. DKL uygulaması sonunda, değerlendirme dışı kalan öğrenci sayısı dersten devam alan öğrenci sayısının %30’unu aşamaz. Ham başarı notu, Alt Limit(AL)’in altında ancak 30’un üzerinde ise FD, 30’un altında ise FF olarak değerlendirilir. Eğer DD harf notu alt sınırı AL’nin üzerindeyse, DD notu alt sınırı ile 30 arasındaki bu notlara da FD notu verilir. AL’nin değeri, 35-45 arasında olmak şartı ile ilgili kurulca belirlenir.

  • Harfle başarı notları aşağıdaki şekilde tanımlanır:

Sözel Harf Notu Ağırlık Katsayısı Pekiyi AA 4,00 İyi-Pekiyi BA 3,50 İyi BB 3,00 Orta-İyi CB 2,50 Orta CC 2,00 Zayıf-Orta DC 1,50 Zayıf DD 1,00 Başarısız FD 0,50 Başarısız FF 0,00 Muaf M - Geçer G - Kalır K - Devamsız DZ -

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Erzincan Eğitim Fakültesi çatısı altından hizmet sürdüren Fen Bilgisi Öğretmenliği Eğitimi ABD, Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği tarafından; 010/044 sayı ve 03.05.2024 tarihinde 3+2 yıllığına akredite edilmiştir. 

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi :01.05.2024-01.05.2027

Giriş Şartı

1 - Lise ve dengi okul diplomasına sahip olmak,

2 - ÖSYS: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sisteminden istenen alanda yeterli puanı almak

Başarma ŞartlarıProgramda mevcut olan 153 kredi (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ alanında lisans diploması verilir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız MEB kadrolarının yanı sıra çeşitli kamu kurum ve kuruluşları ile özel eğitim kurumlarında veya akademisyen olarak iş bulma olanaklarına sahiptirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030012278


Yeterlilik Adı
Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Rektörlüğü, Yalnızbağ Yerleşkesi, 24002 / ERZİNCAN

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 25/03/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenliği Programı'nın amacı, fen bilimleri alanında eğitim-öğretim faaliyetlerini yürütebilecek bilgi, beceri, tutum, davranış ve deneyimlere sahip, eleştirel düşünebilen, özgüveni yüksek ve alanındaki yenilikleri takip eden öğretmenler yetiştirmektir.


Öğrenme Ortamları

Fen Bilgisi Öğretmenliği ABD, 6 derslik ve 4 laboratuvarla hizmet vermektedir. Bunu yanın sıra 2 konferans salonu, 2 STEM atölyesi ve 1 drama salonu öğrencilerin yararlanabilceği alanlardır. Merkez kütüphane basılı ve dijital kaynaklar ve veri tabanı ile öğrencilerin hizmetindedir. 


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ortaöğretimde kazandığı yeterliklere dayalı olarak; Fen Bilgisiyle ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
  • Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur.
  • Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
  • Fen Bilgisi öğretim programı, özel öğretim stratejileri, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
  • İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
  • Fen Bilgisiyle ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
  • Fen Bilgisiyle ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
  • İlköğretim ikinci kademesindeki öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Fen Bilgisi konularına yönelik ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
  • İlköğretim ikinci kademesindeki öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda belirtilen anahtar yeterliklere ileri düzeyde sahiptir;

  • Ortaöğretimde kazandığı yeterliklere dayalı olarak; Fen Bilgisiyle ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
  • Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olur.
  • Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
  • Fen Bilgisi öğretim programı, özel öğretim stratejileri, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur.
  • İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
  • Fen Bilgisiyle ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
  • Fen Bilgisiyle ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
  • İlköğretim ikinci kademesindeki öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Fen Bilgisi konularına yönelik ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
  • İlköğretim ikinci kademesindeki öğrencilerinin kazanımlarını çok yönlü değerlendirir.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Sınavlar kısa süreli sınav, ara sınav, yarıyıl sonu sınavı, tek ders sınavı, mazeret sınavı, muafiyet ve mezuniyet AGNO baraj sınavlarından oluşur. Bu sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü ve/veya uygulamalı olarak yapılabilir. Her türlü sınav ve etkinlik 100 puan üzerinden değerlendirilir. Başarı notunun hesaplanmasında Senato tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde bağıl değerlendirme sistemi kullanılır. Değerlendirmeye Katma Limiti(DKL) altındaki puanlar bağıl değerlendirme yapılırken dikkate alınmaz. DKL ilgili öğretim elemanı tarafından belirlenir. DKL 100 üzerinden 30’u geçemez. DKL uygulaması sonunda, değerlendirme dışı kalan öğrenci sayısı dersten devam alan öğrenci sayısının %30’unu aşamaz. Ham başarı notu, Alt Limit(AL)’in altında ancak 30’un üzerinde ise FD, 30’un altında ise FF olarak değerlendirilir. Eğer DD harf notu alt sınırı AL’nin üzerindeyse, DD notu alt sınırı ile 30 arasındaki bu notlara da FD notu verilir. AL’nin değeri, 35-45 arasında olmak şartı ile ilgili kurulca belirlenir.

  • Harfle başarı notları aşağıdaki şekilde tanımlanır:

Sözel Harf Notu Ağırlık Katsayısı Pekiyi AA 4,00 İyi-Pekiyi BA 3,50 İyi BB 3,00 Orta-İyi CB 2,50 Orta CC 2,00 Zayıf-Orta DC 1,50 Zayıf DD 1,00 Başarısız FD 0,50 Başarısız FF 0,00 Muaf M - Geçer G - Kalır K - Devamsız DZ -


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Erzincan Eğitim Fakültesi çatısı altından hizmet sürdüren Fen Bilgisi Öğretmenliği Eğitimi ABD, Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği tarafından; 010/044 sayı ve 03.05.2024 tarihinde 3+2 yıllığına akredite edilmiştir. 

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Akreditason Başlangıç/Bitiş Tarihi :01.05.2024-01.05.2027


Giriş Şartı

1 - Lise ve dengi okul diplomasına sahip olmak,

2 - ÖSYS: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sisteminden istenen alanda yeterli puanı almak


Başarma Şartları
Programda mevcut olan 153 kredi (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ alanında lisans diploması verilir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız MEB kadrolarının yanı sıra çeşitli kamu kurum ve kuruluşları ile özel eğitim kurumlarında veya akademisyen olarak iş bulma olanaklarına sahiptirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Belge sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030012278

Qualification Title
Bachelor of Science Education
Awarding BodyErzincan Binali Yildirim University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.ebyu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The aim of the Primary School Science Education Program is to train teachers who have knowledge, skills, attitudes, behaviors and experiences to carry out educational activities in the field of science, and who can think critically, have high self-confidence and follow innovations in their field.

Learning Environments

The Department of Science Education provides services with 6 classrooms and 4 laboratories. In addition, there are 2 conference halls, 2 STEM workshops and 1 drama hall for students to use. The central library is at the service of students with printed and digital resources and databases.

 

Description
  • Based on the competencies gained in secondary education; Understands the concepts related to Science and the relationships between concepts.
  • Has knowledge of evaluating the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of knowledge.
  • Understands the methods related to the production of scientific knowledge.
  • Has knowledge of the Science curriculum, special teaching strategies, methods and techniques, and measurement and evaluation.
  • Has knowledge of the development, learning characteristics and difficulties of primary school second-stage students.
  • Uses original sources of information related to Science.
  • Has the ability to conceptualize events and facts related to Science; examines with scientific methods and techniques; interprets and evaluates data, defines and analyzes problems, develops solution suggestions based on evidence and research.
  • Applies the most appropriate teaching strategies, methods and techniques by taking into account the developmental characteristics, individual differences of primary school second-stage students; the characteristics and achievements of the subject area.
  • Develops materials suitable for science subjects and the needs of the student.
  • Evaluates the achievements of primary school second-stage students in a multi-faceted manner.
Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level:

  • Based on the competencies gained in secondary education; Understands the concepts related to Science and the relationships between concepts.
  • Has knowledge of evaluating the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of knowledge.
  • Understands the methods related to the production of scientific knowledge.
  • Has knowledge of the Science curriculum, special teaching strategies, methods and techniques, and measurement and evaluation.
  • Has knowledge of the development, learning characteristics and difficulties of primary school second-stage students.
  • Uses original sources of information related to Science.
  • Has the ability to conceptualize events and facts related to Science; examines with scientific methods and techniques; interprets and evaluates data, defines and analyzes problems, develops solution suggestions based on evidence and research.
  • Applies the most appropriate teaching strategies, methods and techniques by taking into account the developmental characteristics, individual differences of primary school second-stage students; the characteristics and achievements of the subject area.
  • Develops materials suitable for science subjects and the needs of the student.
  • Evaluates the achievements of primary school second-stage students in a multi-faceted manner.
Further Info

Exams consist of short-term exams, midterm exams, final exams, single course exams, make-up exams, exemption and graduation CGPA threshold exams. These exams can be written, oral or both written and oral and/or applied. All exams and activities are evaluated out of 100 points. A relative evaluation system is used in the calculation of the success grade within the framework of the principles determined by the Senate. Scores below the Addition Limit to Evaluation (DKL) are not taken into account in the relative evaluation. DKL is determined by the relevant faculty member. DKL cannot exceed 30 out of 100. At the end of the DKL application, the number of students excluded from the evaluation cannot exceed 30% of the number of students continuing the course. If the raw success grade is below the Lower Limit (AL) but above 30, it is evaluated as FD, and if it is below 30, it is evaluated as FF. If the lower limit of the DD letter grade is above AL, the FD grade is also given to these grades between the lower limit of the DD grade and 30. The value of AL is determined by the relevant board, provided that it is between 35 and 45.

  • Letter grades are defined as follows:

Verbal Letter Grade Weight Coefficient Excellent AA 4.00 Good-Excellent BA 3.50 Good BB 3.00 Average-Good CB 2.50 Average CC 2.00 Weak-Average DC 1.50 Weak DD 1.00 Fail FD 0.50 Fail FF 0.00 Exempt M - Pass G - Fail K - Absent DZ -

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
“Foundation Higher Education Institutions Report” including academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published by YÖK every year. These reports including quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

The Science Teacher Education Department, which provides services under the roof of Erzincan Faculty of Education, was accredited by the Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs with the number 010/044 and on 03.05.2024 for 3+2 years.

Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD)

Accreditation Start/End Date: 01.05.2024-01.05.2027

Access Requirements

1 - To have a high school diploma or equivalent,

2 - To get sufficient points in the desired field from ÖSYS: Student Selection and Placement System

Conditions for SuccessStudents who successfully complete all 153 credits (equivalent to a total of 240 ECTS) of the courses in the program and achieve a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00 are awarded a bachelor's degree in SCIENCE EDUCATION.
Progression Paths (Relationship Type)

In addition to the Ministry of National Education staff, our graduates have the opportunity to find employment in various public institutions and organizations, private educational institutions or as academics.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030012278


Qualification Title
Bachelor of Science Education

Awarding Body
Erzincan Binali Yildirim University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification
-

EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 25/03/2025

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The aim of the Primary School Science Education Program is to train teachers who have knowledge, skills, attitudes, behaviors and experiences to carry out educational activities in the field of science, and who can think critically, have high self-confidence and follow innovations in their field.


Learning Environments

The Department of Science Education provides services with 6 classrooms and 4 laboratories. In addition, there are 2 conference halls, 2 STEM workshops and 1 drama hall for students to use. The central library is at the service of students with printed and digital resources and databases.

 


Description
  • Based on the competencies gained in secondary education; Understands the concepts related to Science and the relationships between concepts.
  • Has knowledge of evaluating the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of knowledge.
  • Understands the methods related to the production of scientific knowledge.
  • Has knowledge of the Science curriculum, special teaching strategies, methods and techniques, and measurement and evaluation.
  • Has knowledge of the development, learning characteristics and difficulties of primary school second-stage students.
  • Uses original sources of information related to Science.
  • Has the ability to conceptualize events and facts related to Science; examines with scientific methods and techniques; interprets and evaluates data, defines and analyzes problems, develops solution suggestions based on evidence and research.
  • Applies the most appropriate teaching strategies, methods and techniques by taking into account the developmental characteristics, individual differences of primary school second-stage students; the characteristics and achievements of the subject area.
  • Develops materials suitable for science subjects and the needs of the student.
  • Evaluates the achievements of primary school second-stage students in a multi-faceted manner.

Key Competencies

Possesses the following key competencies at an advanced level:

  • Based on the competencies gained in secondary education; Understands the concepts related to Science and the relationships between concepts.
  • Has knowledge of evaluating the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of knowledge.
  • Understands the methods related to the production of scientific knowledge.
  • Has knowledge of the Science curriculum, special teaching strategies, methods and techniques, and measurement and evaluation.
  • Has knowledge of the development, learning characteristics and difficulties of primary school second-stage students.
  • Uses original sources of information related to Science.
  • Has the ability to conceptualize events and facts related to Science; examines with scientific methods and techniques; interprets and evaluates data, defines and analyzes problems, develops solution suggestions based on evidence and research.
  • Applies the most appropriate teaching strategies, methods and techniques by taking into account the developmental characteristics, individual differences of primary school second-stage students; the characteristics and achievements of the subject area.
  • Develops materials suitable for science subjects and the needs of the student.
  • Evaluates the achievements of primary school second-stage students in a multi-faceted manner.

Further Info

Exams consist of short-term exams, midterm exams, final exams, single course exams, make-up exams, exemption and graduation CGPA threshold exams. These exams can be written, oral or both written and oral and/or applied. All exams and activities are evaluated out of 100 points. A relative evaluation system is used in the calculation of the success grade within the framework of the principles determined by the Senate. Scores below the Addition Limit to Evaluation (DKL) are not taken into account in the relative evaluation. DKL is determined by the relevant faculty member. DKL cannot exceed 30 out of 100. At the end of the DKL application, the number of students excluded from the evaluation cannot exceed 30% of the number of students continuing the course. If the raw success grade is below the Lower Limit (AL) but above 30, it is evaluated as FD, and if it is below 30, it is evaluated as FF. If the lower limit of the DD letter grade is above AL, the FD grade is also given to these grades between the lower limit of the DD grade and 30. The value of AL is determined by the relevant board, provided that it is between 35 and 45.

  • Letter grades are defined as follows:

Verbal Letter Grade Weight Coefficient Excellent AA 4.00 Good-Excellent BA 3.50 Good BB 3.00 Average-Good CB 2.50 Average CC 2.00 Weak-Average DC 1.50 Weak DD 1.00 Fail FD 0.50 Fail FF 0.00 Exempt M - Pass G - Fail K - Absent DZ -


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs;

YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising the education and training and other activities carried out in higher education institutions.
“University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
“Foundation Higher Education Institutions Report” including academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published by YÖK every year. These reports including quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:
1. Creation and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being approved by the relevant Deans' Council.

2. Measurement-Evaluation: How the measurement and evaluation of the learning outcomes that each undergraduate program will provide to students will be carried out is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the “Internal Institutional Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

The Science Teacher Education Department, which provides services under the roof of Erzincan Faculty of Education, was accredited by the Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs with the number 010/044 and on 03.05.2024 for 3+2 years.

Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD)

Accreditation Start/End Date: 01.05.2024-01.05.2027


Access Requirements

1 - To have a high school diploma or equivalent,

2 - To get sufficient points in the desired field from ÖSYS: Student Selection and Placement System


Conditions for Success
Students who successfully complete all 153 credits (equivalent to a total of 240 ECTS) of the courses in the program and achieve a weighted grade point average of at least 2.00 out of 4.00 are awarded a bachelor's degree in SCIENCE EDUCATION.

Progression Paths (Relationship Type)

In addition to the Ministry of National Education staff, our graduates have the opportunity to find employment in various public institutions and organizations, private educational institutions or as academics.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The document is valid continuously.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode