Yeterlilik Kodu | TR0030018477 | |
Yeterlilik Adı | Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Dicle Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Dicle Üniversitesi Rektörlüğü Kıtılbıl Mah. Kampüs 21280 Sur/ DİYARBAKIR | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | - | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | - | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | - | |
Başarma Şartları | Öğrenciler ortaöğrenimlerini başarı ile tamamlamış olmalıdır. Bu bölüm, yüksek öğretimde Fen Bilgisi Öğretmenliği alanında 240 AKTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Fen Bilgisi Öğretmenliği alanında Lisans derecesine sahip olunur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bölümün anabilim dallarından mezun olanlar, akademik kariyerlerine devam edebilirken, Milli Eğitim Bakanlığı´na bağlı devlet ve özel okullarda öğretmen olarak çalışabilmektedirler. Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci Fen Bilgisi Öğretmenliği alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030018477
- Fen Bilgisi Öğretmenliği alanıyla ilgili öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek düzeyde alan bilgisine sahip olur.
- Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur, çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
- Alanı ile ilgili yabancı kaynakları takip edebilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olur.
- Bilgi ve iletişim teknolojilerini fen ve teknoloji öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
- Ortaokul öğrencilerin gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
- Türk Eğitim Sisteminin yapısı ve tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
- Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur, bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve sınıf içi uygulamalarında kullanır.
- Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır.
- Disiplinler arası çalışmalar yürütebilecek ve dersini farklı disiplinlerle ilişkilendirebilecek düzeyde tarih, coğrafya, vatandaşlık, çevre, teknoloji, vb. gibi alanlarda genel kültüre sahip olur.
- Fizik, kimya ve biyoloji alanlarında öğrencilere yönelik uygun laboratuar deneyleri ve etkinlikleri geliştirebilecek ve uygulayabilecek becerilere sahip olur.
Bölümün anabilim dallarından mezun olanlar, akademik kariyerlerine devam edebilirken, Milli Eğitim Bakanlığı´na bağlı devlet ve özel okullarda öğretmen olarak çalışabilmektedirler. Programı başarılı bir şekilde tamamlayan öğrenci Fen Bilgisi Öğretmenliği alanında veya bu alandan öğrenci kabul eden diğer bilim dallarında yüksek lisans ve doktora derecelerine başvuruda bulunabilir.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030018477 | |
Qualification Title | FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ License | |
Awarding Body | Dicle University | |
Awarding Body Contact | Dicle University Rectorate Kıtılbıl Mah. Campus 21280 Sur/ DIYARBAKIR | |
Awarding Body Url | http://www.dicle.edu.tr/ | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Teacher training with subject specialization | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | Prospective teacher have the sufficient level of knowledge about Science and Technology Teaching in order to met the needs of students.Prospective teacher have the pedagogical knowledge about teaching profession and know and apply contemporary teaching methods and techniques and measurement-assessment methods. Prospective teacher have the sufficient level of foreign language knowledge in order to monitor foreign resources about his/her field. Prospective teacher have the skill of using information and communication technology effectively for science and technology teaching. Prospective teacher know the developmental properties and learning patterns of students who are at the secondary education and plan, develop material and make executions according to these properties. Prospective teacher have enough knowledge about structure and the historical development of Turkish Educational SystemProspective teacher have skills of thinking scientific and analytic and will use knowledge generating, knowledge acquiring, scientific research methods and techniques and use it in classroom activities. Prospective teacher know the relation between social knowledge-society-environment, seek for society and environmental problems and use it in professional and daily life. Prospective teacher execute interdisciplinary studies, have enough level of knowledge of Turkish, biology, medicine, mathematics, media, art and fields like these to be able to relate his/her course with other different disciplines. Prospective teacher have skills of proper laboratory experiment and activity developing and applying according to physics, chemistry and biology fields for students. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Each course is assessed via a midterm exam(%40), and a final end-of-term exam(%60). The marking is made out of 100. Students must have completed with success in their secondary education. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | 1-To have high school diploma2-To be successful and get enough grade at YGS exam | |
Conditions for Success | Students must have completed with success in their secondary education.This is a first cycle degree program in the Science Education (240 ECTS). Graduates are awarded, on successful completion of the programme and gain competencies, a degree of Bachelor in Science Education. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Graduated students of this department can go on their academic career, and also can work as teacher in schools of Ministry of National Education in public and private. Upon a successful completion of the programme, student may continue with master and doctoral studies in the same or similar scientific areas, which may accept students from the science of Science Education. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030018477
Prospective teacher have the sufficient level of knowledge about Science and Technology Teaching in order to met the needs of students.Prospective teacher have the pedagogical knowledge about teaching profession and know and apply contemporary teaching methods and techniques and measurement-assessment methods. Prospective teacher have the sufficient level of foreign language knowledge in order to monitor foreign resources about his/her field. Prospective teacher have the skill of using information and communication technology effectively for science and technology teaching. Prospective teacher know the developmental properties and learning patterns of students who are at the secondary education and plan, develop material and make executions according to these properties. Prospective teacher have enough knowledge about structure and the historical development of Turkish Educational SystemProspective teacher have skills of thinking scientific and analytic and will use knowledge generating, knowledge acquiring, scientific research methods and techniques and use it in classroom activities. Prospective teacher know the relation between social knowledge-society-environment, seek for society and environmental problems and use it in professional and daily life. Prospective teacher execute interdisciplinary studies, have enough level of knowledge of Turkish, biology, medicine, mathematics, media, art and fields like these to be able to relate his/her course with other different disciplines. Prospective teacher have skills of proper laboratory experiment and activity developing and applying according to physics, chemistry and biology fields for students.
Each course is assessed via a midterm exam(%40), and a final end-of-term exam(%60). The marking is made out of 100. Students must have completed with success in their secondary education.
1-To have high school diploma2-To be successful and get enough grade at YGS exam
Graduated students of this department can go on their academic career, and also can work as teacher in schools of Ministry of National Education in public and private. Upon a successful completion of the programme, student may continue with master and doctoral studies in the same or similar scientific areas, which may accept students from the science of Science Education.
Qualification is continuous