Yeterlilik Kodu

TR0030219609

Yeterlilik Adı
Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu KurumHacettepe Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiHacettepe Üniversitesi Rektörlüğü Sıhhiye / ANKARA
Sorumlu Kurum URLhttps://www.hacettepe.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir.
  • Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Fen ve Teknoloji alanında temel ve güncel bilgiye ve bu bilgilerin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilecek bilgi birikimine sahiptir.
  • Fen ve Teknoloji öğretmenliği ile ilgili gerekli mesleki alan bilgisine sahiptir.
  • Türk Eğitim Sisteminin amacı, yapısı, kanun, yönetmelik ve mevzuatları ile tarihsel gelişimi çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeyde fen öğretiminin felsefesi hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
  • Fen ve Teknoloji alanına katkı sağlamış bilim insanlarını tanır, bilim tarihine katkılarını ifade eder ve bilimin doğasını açıklar.
  • Fen ve Teknoloji öğretiminde bilimsel ve analitik düşünceye sahiptir ve sınıf içi uygulamalarda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini temel alır.
  • Fen ve Teknoloji alanında temel becerilere sahiptir ve öğrendiklerini günlük yaşama transfer eder.
  • Fen ve Teknoloji alanındaki sorunları tanımlayıp analiz ederek öğrencilerin gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve öğrenme güçlüklerini göz önüne alarak en uygun öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme tekniklerini seçer, tasarlar ve uygular
  • Fen ve teknoloji öğretiminde bilgilerin kalıcı olması ve günlük yaşamda karşılaşılan sorunlarda kullanılabilmesi için gerekli olan öğretim materyallerini geliştirir.
  • Öğrencilerin eleştirel, yapıcı ve yaratıcı düşünme ile problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun öğrenme ortamları oluşturur.
  • Fen ve Teknoloji derslerinde laboratuvarı güvenli bir şekilde kullanır.
  • Fen ve Teknoloji öğretiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır.
  • Meslektaşları ile demokratik ve mesleki etik değerlere uygun olarak iletişim kurar, düşüncelerini paylaşır, işbirliği yapar ve kazandığı değerleri öğrencilere aktarmada örnek olur.
  • Fen, teknoloji, toplum ve çevre arasındaki karşılıklı etkileşimlerin bilincindedir.
  • Bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanarak fen ve teknoloji alanındaki gelişmeler ile bilim-sanat-kültür alanındaki etkinlikleri takip eder ve kazanımlarını dersleri ile bütünleştirir.
  • Yaşam boyu öğrenmede, fen ve teknolojinin yeri ve önemi hakkında olumlu tutum geliştirir.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Hacettepe Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.

Bilgi için; http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=lisans_20120928_0934&filetype=html&submenuheader=3

  • Kazanılacak derece için gerekli koşullara Hacettepe Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 30. Maddesinde yer verilmiştir. Buna göre aşağıdaki koşulları yerine getiren öğrenci öğrenimini tamamlamış ve derece için gerekli koşulları sağlamış sayılır. Gereklilikler ve kurallar şu şekildedir;

a) Kayıtlı olduğu programın öngördüğü bütün dersleri, uygulamaları ve stajları, bu Yönetmelik hükümlerine göre başarı ile tamamlamak.

b) Programın öngördüğü toplam kredi miktarını tamamlamak.

c) En az 2,00 genel akademik ortalamayı sağlamak.

d) Bu Yönetmeliğin 29'uncu maddesinde belirtilen nedenlerle Üniversite ile ilişiği kesilmemiş olmak.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon derneği : EPDAD

Akreditasyon Tarih Aralığı

24.04.2021-24.04.2026

Giriş Şartı

Programa kabul edilebilmek için lise mezunu olmak ve LYS'nin sayısal puan türünden puana sahip olmak şartları aranmaktadır.

Başarma ŞartlarıKazanılacak derece için gerekli koşullara Hacettepe Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 30. Maddesinde yer verilmiştir. Buna göre aşağıdaki koşulları yerine getiren öğrenci öğrenimini tamamlamış ve derece için gerekli koşulları sağlamış sayılır. Gereklilikler ve kurallar şu şekildedir; a) Kayıtlı olduğu programın öngördüğü bütün dersleri, uygulamaları ve stajları, bu Yönetmelik hükümlerine göre başarı ile tamamlamak. b) Programın öngördüğü toplam kredi miktarını tamamlamak. c) En az 2,00 genel akademik ortalamayı sağlamak. d) Bu Yönetmeliğin 29 uncu maddesinde belirtilen nedenlerle Üniversite ile ilişiği kesilmemiş olmak.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız başta MEB'e bağlı resmi okullar olmak üzere şahıs ve vakıf okullarında fen bilgisi öğretmeni olarak çalışmaktadır. Bunların yanında diğer eğitim kurumları ve eğitim ve danışmanlık şirketlerinde de görev almaktadırlar.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030219609


Yeterlilik Adı
Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Hacettepe Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Hacettepe Üniversitesi Rektörlüğü Sıhhiye / ANKARA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir.
  • Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Fen ve Teknoloji alanında temel ve güncel bilgiye ve bu bilgilerin doğruluğunu, geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirebilecek bilgi birikimine sahiptir.
  • Fen ve Teknoloji öğretmenliği ile ilgili gerekli mesleki alan bilgisine sahiptir.
  • Türk Eğitim Sisteminin amacı, yapısı, kanun, yönetmelik ve mevzuatları ile tarihsel gelişimi çerçevesinde ulusal ve uluslararası düzeyde fen öğretiminin felsefesi hakkında yeterli bilgiye sahiptir.
  • Fen ve Teknoloji alanına katkı sağlamış bilim insanlarını tanır, bilim tarihine katkılarını ifade eder ve bilimin doğasını açıklar.
  • Fen ve Teknoloji öğretiminde bilimsel ve analitik düşünceye sahiptir ve sınıf içi uygulamalarda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini temel alır.
  • Fen ve Teknoloji alanında temel becerilere sahiptir ve öğrendiklerini günlük yaşama transfer eder.
  • Fen ve Teknoloji alanındaki sorunları tanımlayıp analiz ederek öğrencilerin gelişimsel özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve öğrenme güçlüklerini göz önüne alarak en uygun öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme tekniklerini seçer, tasarlar ve uygular
  • Fen ve teknoloji öğretiminde bilgilerin kalıcı olması ve günlük yaşamda karşılaşılan sorunlarda kullanılabilmesi için gerekli olan öğretim materyallerini geliştirir.
  • Öğrencilerin eleştirel, yapıcı ve yaratıcı düşünme ile problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun öğrenme ortamları oluşturur.
  • Fen ve Teknoloji derslerinde laboratuvarı güvenli bir şekilde kullanır.
  • Fen ve Teknoloji öğretiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır.
  • Meslektaşları ile demokratik ve mesleki etik değerlere uygun olarak iletişim kurar, düşüncelerini paylaşır, işbirliği yapar ve kazandığı değerleri öğrencilere aktarmada örnek olur.
  • Fen, teknoloji, toplum ve çevre arasındaki karşılıklı etkileşimlerin bilincindedir.
  • Bilgi kaynaklarını etkin bir şekilde kullanarak fen ve teknoloji alanındaki gelişmeler ile bilim-sanat-kültür alanındaki etkinlikleri takip eder ve kazanımlarını dersleri ile bütünleştirir.
  • Yaşam boyu öğrenmede, fen ve teknolojinin yeri ve önemi hakkında olumlu tutum geliştirir.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Sınavlar ve ders başarı notları ile ilgili olarak Hacettepe Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin ilgili maddeleri uygulanır.

Bilgi için; http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=lisans_20120928_0934&filetype=html&submenuheader=3

  • Kazanılacak derece için gerekli koşullara Hacettepe Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 30. Maddesinde yer verilmiştir. Buna göre aşağıdaki koşulları yerine getiren öğrenci öğrenimini tamamlamış ve derece için gerekli koşulları sağlamış sayılır. Gereklilikler ve kurallar şu şekildedir;

a) Kayıtlı olduğu programın öngördüğü bütün dersleri, uygulamaları ve stajları, bu Yönetmelik hükümlerine göre başarı ile tamamlamak.

b) Programın öngördüğü toplam kredi miktarını tamamlamak.

c) En az 2,00 genel akademik ortalamayı sağlamak.

d) Bu Yönetmeliğin 29'uncu maddesinde belirtilen nedenlerle Üniversite ile ilişiği kesilmemiş olmak.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır.

Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon derneği : EPDAD

Akreditasyon Tarih Aralığı

24.04.2021-24.04.2026


Giriş Şartı

Programa kabul edilebilmek için lise mezunu olmak ve LYS'nin sayısal puan türünden puana sahip olmak şartları aranmaktadır.


Başarma Şartları
Kazanılacak derece için gerekli koşullara Hacettepe Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinin 30. Maddesinde yer verilmiştir. Buna göre aşağıdaki koşulları yerine getiren öğrenci öğrenimini tamamlamış ve derece için gerekli koşulları sağlamış sayılır. Gereklilikler ve kurallar şu şekildedir; a) Kayıtlı olduğu programın öngördüğü bütün dersleri, uygulamaları ve stajları, bu Yönetmelik hükümlerine göre başarı ile tamamlamak. b) Programın öngördüğü toplam kredi miktarını tamamlamak. c) En az 2,00 genel akademik ortalamayı sağlamak. d) Bu Yönetmeliğin 29 uncu maddesinde belirtilen nedenlerle Üniversite ile ilişiği kesilmemiş olmak.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Mezunlarımız başta MEB'e bağlı resmi okullar olmak üzere şahıs ve vakıf okullarında fen bilgisi öğretmeni olarak çalışmaktadır. Bunların yanında diğer eğitim kurumları ve eğitim ve danışmanlık şirketlerinde de görev almaktadırlar.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030219609

Qualification Title
SCIENCE TEACHING LİCENCE
Awarding BodyHacettepe University
Awarding Body ContactHacettepe University Faculty of Medicine Adnan Saygun Cad. Sıhhiye 06230 Altındağ\Ankara
Awarding Body Urlhttps://www.hacettepe.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides training for a specific learning field or profession.

Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education.
In addition, practical training is provided as internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, healthcare institutions and workplaces.

Description
  • Have fundamental and up-to-date knowledge about science and technology and have the knowledge to evaluate accuracy, validity, and reliability of that knowledge.
  • Have necessary pedagogical content knowledge about science and technology teaching.
  • Know about the Turkish Educational System and its structure, aims, laws, regulations, and historical development in terms of the philosophy of science teaching in national and international levels.
  • Know and acknowledge scientists who made significant contributions to science and technology, and the history of science, and understand the nature of science.
  • Have scientific and analytical thinking about science and technology teaching and use scientific inquiry methods and techniques in his/her classroom practice.
  • Have basic skills in science and technology and be able to transfer these into their daily lives.
  • Develops solutions for evidence by solving and analyzing the problems related to the field of science.
  • Selects, designs and implements the most appropriate teaching methods and techniques and measurement techniques by considering the developmental characteristics, individual differences and learning difficulties of students.
  • Develops the teaching materials necessary for the permanent knowledge in science teaching and to be used in the problems encountered in daily life.
  • Creates suitable learning environments for the development of students critical, constructive and creative thinking and problem solving skills.
  • Gains the skills of using the laboratory in science lessons and uses the laboratory safely.
  • Uses information and communication technologies effectively in science teaching.
  • Communicates with colleagues in accordance with democratic and professional ethical values, shares their thoughts, cooperates and sets an example in conveying the values gained to students.
  • By using information resources effectively, follows the current developments in the field of science and the activities in the field of science-art-culture and integrates its achievements with its lessons.
  • Understands the place and importance of science in life-long learning, and develops a positive attitude about it.
  • Has sufficient awareness of sustainable education, sustainable environment and creating and maintaining a safe school environment.
  • Can act in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values.
  • Gain scientific process skills and make their lives easier by using them at different stages of their later life.
  • Is aware of the mutual interactions between science, individual, environment and society and develops awareness of sustainable development in its students regarding society, economy and natural resources.
Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

• Reading and writing competence
• Multilingual competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Digital competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence

Further Info

Regarding exams and course grades, the relevant articles of the Hacettepe University Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations are applied. For information; http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=lisans_20120928_0934&filetype=html&submenuheader=3

The conditions required for the degree to be earned are stated in Article 30 of Hacettepe University Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations. Accordingly, the student who fulfills the following conditions is deemed to have completed his education and provided the necessary conditions for the degree. Requirements and rules are as follows;

a) To successfully complete all courses, applications and internships stipulated by the program in which they are registered, in accordance with the provisions of this Regulation.

b) To complete the total loan amount stipulated by the program.

c) To achieve a minimum overall academic average of 2.00.

d) Not being dismissed from the University for the reasons stated in the 29th article of this Regulation.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Accreditation Organization Name; EPDAD

ACCREDITATION START AND END DATE;

24.04.2021-24.04.2026

Access Requirements

In order to be accepted to the program, it is required to be a high school graduate and to have a score in the numerical score type of LYS.

Conditions for SuccessThe conditions required for the degree to be earned are stated in Article 30 of Hacettepe University Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations. Accordingly, the student who fulfills the following conditions is deemed to have completed his education and provided the necessary conditions for the degree. Requirements and rules are as follows; a) To successfully complete all courses, applications and internships stipulated by the program in which they are registered, in accordance with the provisions of this Regulation. b) To complete the total loan amount stipulated by the program. c) To achieve a minimum overall academic average of 2.00. d) Not being dismissed from the University for the reasons stated in the 29th article of this Regulation. For the graduation requirements of our program, article 30 of Hacettepe University Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations is taken as basis. Accordingly, a student who fulfills the following conditions is deemed to have completed his education and provided the necessary conditions for graduation. Students who are entitled to graduate are awarded the diplomas of the relevant program in accordance with the provisions of the Regulation on the Regulation of Hacettepe University Diploma, Certificate, Temporary Graduation and Other Documents . a) To successfully complete all courses, applications and internships stipulated by the program in which they are registered, in accordance with the provisions of this Regulation. (154 national credits / 240 ECTS) b) To complete the total credit amount stipulated by the program. c) To achieve a minimum overall academic average of 2.00. d) Not being dismissed from the University for the reasons stated in the 29th article of this Regulation.
Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates work as science teachers in private and foundation schools, especially in public schools affiliated to MEB. In addition, they also work in other educational institutions and training and consultancy companies.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030219609


Qualification Title
SCIENCE TEACHING LİCENCE

Awarding Body
Hacettepe University

Awarding Body Contact
Hacettepe University Faculty of Medicine Adnan Saygun Cad. Sıhhiye 06230 Altındağ\Ankara

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

It is a higher education program that covers an eight-semester program based on secondary education qualifications and provides training for a specific learning field or profession.


Learning Environments

Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education.
In addition, practical training is provided as internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, healthcare institutions and workplaces.


Description
  • Have fundamental and up-to-date knowledge about science and technology and have the knowledge to evaluate accuracy, validity, and reliability of that knowledge.
  • Have necessary pedagogical content knowledge about science and technology teaching.
  • Know about the Turkish Educational System and its structure, aims, laws, regulations, and historical development in terms of the philosophy of science teaching in national and international levels.
  • Know and acknowledge scientists who made significant contributions to science and technology, and the history of science, and understand the nature of science.
  • Have scientific and analytical thinking about science and technology teaching and use scientific inquiry methods and techniques in his/her classroom practice.
  • Have basic skills in science and technology and be able to transfer these into their daily lives.
  • Develops solutions for evidence by solving and analyzing the problems related to the field of science.
  • Selects, designs and implements the most appropriate teaching methods and techniques and measurement techniques by considering the developmental characteristics, individual differences and learning difficulties of students.
  • Develops the teaching materials necessary for the permanent knowledge in science teaching and to be used in the problems encountered in daily life.
  • Creates suitable learning environments for the development of students critical, constructive and creative thinking and problem solving skills.
  • Gains the skills of using the laboratory in science lessons and uses the laboratory safely.
  • Uses information and communication technologies effectively in science teaching.
  • Communicates with colleagues in accordance with democratic and professional ethical values, shares their thoughts, cooperates and sets an example in conveying the values gained to students.
  • By using information resources effectively, follows the current developments in the field of science and the activities in the field of science-art-culture and integrates its achievements with its lessons.
  • Understands the place and importance of science in life-long learning, and develops a positive attitude about it.
  • Has sufficient awareness of sustainable education, sustainable environment and creating and maintaining a safe school environment.
  • Can act in accordance with democracy, human rights, social, scientific and professional ethical values.
  • Gain scientific process skills and make their lives easier by using them at different stages of their later life.
  • Is aware of the mutual interactions between science, individual, environment and society and develops awareness of sustainable development in its students regarding society, economy and natural resources.

Key Competencies

Possesses the key competencies listed below at an advanced level.

• Reading and writing competence
• Multilingual competence
• Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
• Digital competence
• Personal, social and learning to learn competence
• Citizenship competence
• Entrepreneurial competence
• Cultural awareness and expression competence


Further Info

Regarding exams and course grades, the relevant articles of the Hacettepe University Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations are applied. For information; http://www.oid.hacettepe.edu.tr/index_sub.php?grp=y&dir=&file=lisans_20120928_0934&filetype=html&submenuheader=3

The conditions required for the degree to be earned are stated in Article 30 of Hacettepe University Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations. Accordingly, the student who fulfills the following conditions is deemed to have completed his education and provided the necessary conditions for the degree. Requirements and rules are as follows;

a) To successfully complete all courses, applications and internships stipulated by the program in which they are registered, in accordance with the provisions of this Regulation.

b) To complete the total loan amount stipulated by the program.

c) To achieve a minimum overall academic average of 2.00.

d) Not being dismissed from the University for the reasons stated in the 29th article of this Regulation.


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Accreditation Organization Name; EPDAD

ACCREDITATION START AND END DATE;

24.04.2021-24.04.2026


Access Requirements

In order to be accepted to the program, it is required to be a high school graduate and to have a score in the numerical score type of LYS.


Conditions for Success
The conditions required for the degree to be earned are stated in Article 30 of Hacettepe University Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations. Accordingly, the student who fulfills the following conditions is deemed to have completed his education and provided the necessary conditions for the degree. Requirements and rules are as follows; a) To successfully complete all courses, applications and internships stipulated by the program in which they are registered, in accordance with the provisions of this Regulation. b) To complete the total loan amount stipulated by the program. c) To achieve a minimum overall academic average of 2.00. d) Not being dismissed from the University for the reasons stated in the 29th article of this Regulation. For the graduation requirements of our program, article 30 of Hacettepe University Associate Degree, Undergraduate Education and Examination Regulations is taken as basis. Accordingly, a student who fulfills the following conditions is deemed to have completed his education and provided the necessary conditions for graduation. Students who are entitled to graduate are awarded the diplomas of the relevant program in accordance with the provisions of the Regulation on the Regulation of Hacettepe University Diploma, Certificate, Temporary Graduation and Other Documents . a) To successfully complete all courses, applications and internships stipulated by the program in which they are registered, in accordance with the provisions of this Regulation. (154 national credits / 240 ECTS) b) To complete the total credit amount stipulated by the program. c) To achieve a minimum overall academic average of 2.00. d) Not being dismissed from the University for the reasons stated in the 29th article of this Regulation.

Progression Paths (Relationship Type)

Our graduates work as science teachers in private and foundation schools, especially in public schools affiliated to MEB. In addition, they also work in other educational institutions and training and consultancy companies.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode