Yeterlilik Kodu

TR0030010393

Yeterlilik Adı
Finans ve Bankacılık Lisans Diploması
Sorumlu KurumSüleyman Demirel Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiSüleyman Demirel Üniversitesi 32260 Çünür/ISPARTA
Sorumlu Kurum URLhttp://www.sdu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Finans, bankacılık ve sigorta
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Finans ve Bankacılık Bölümü, başta ulusal ve uluslararası finans kurumları olmak üzere birçok sektörde ihtiyaç duyulan nitelikli bireyleri iş hayatına kazandıran bir bölüm olma amacıyla yola çıkmıştır.
  • Finans ve Bankacılık bölümünde, finans, iktisat, muhasebe, sigortacılık gibi farklı alanlardan dersler ile zenginleştirilmiş bir müfredat yer alır. 4 yıllık eğitimlerini başarıyla tamamlayan öğrenciler gerek kamu kuruluşları gerekse özel sektörde istihdam edilebilirler. Finans ve Bankacılık bölümü mezunları Sermaye Piyasası Kurulu ve Maliye Bakanlığı gibi devlet kurumlarının yanı sıra, kamu ve özel bankalar, yatırım kuruluşları, derecelendirme şirketleri, gayrimenkul değerleme şirketleri gibi finans kurumlarında genel müdür, birim yöneticisi, risk yönetim elemanı gibi pozisyonlar başta olmak üzere birçok departmanda çalışabilmektedirler. Ayrıca, yüksek lisans ve doktora programına katılan öğrenciler için akademik iş olanakları bulunmaktadır.
Öğrenme Ortamları

Fakülte derslikleri, bilgisayar laboratuvarları ve bölümümüz bünyesinde yer alan TradeMaster Finans Laboratuvarında eğitim-öğretim faaliyetleri devam etmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bankacılık ve finans alanındaki terimler, kavramlar ve modeller konusunda bilgi sahibidir.
  • Kalite ve kültürel değerler ile sosyal adalet, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
  • Bankacılık sektörü ve finansal sistemin genel işleyişi, işlemleri ve mevzuatına ait gelişmeleri takip eder, yenilikler konusunda teşvik edebilme becerisine sahiptir.
  • Finansal araçlar ve enstrümanlar, finansal planlama, tahminleme, bütçeleme, fizibilite etütleri konularında bilgi sahibidir.
  • Bankacılık ve finans alanı ile ilgili olayları analiz ederek karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerileri üretebilme becerisine sahiptir.
  • Bankacılık ve finans alanında aldığı teorik bilgileri uygulamada kullanabilir.
  • Bankacılık ve finans alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme becerisine sahiptir.
  • Bankacılık ve finans ile ilgili kazanılan teorik bilgileri kullanarak hazırladığı projelerde yürütücü veya katılımcı olarak sorumluluklarını yerine getirir.
  • Muhasebenin işletmeler açısından önemi, kapsamı, temel muhasebe kavramları, işletmelerin mali ve finansal rasyo ve tabloları hakkında sahip olduğu teorik bilgileri kullanarak eleştirel bir düşünce ile analiz yapabilir.
  • Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeleri finans alanında yapabilecek düzeyde bilgi teknolojisi kullanım becerisine sahiptir.
  • İşletme yönetim ve organizasyon yöntem ve stratejileri hakkında temel bilgilere sahiptir ve bu bilgiler doğrultusunda örgütün amaç ve hedeflerini belirler.
  • İş yaşamının hukuki, toplumsal ve ahlaki sorumluluklarını kavrama ve toplumsal dönüşümü algılama konusunda yeterli bilince sahiptir.
  • Alanda edindiği bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak, mesleki alanda paydaşlara aktarabilir ve etkili iletişim kurabilir.
  • Kamunun ve özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde iktisat, işletme, maliye, hukuk, muhasebe ve finans bilgisine sahiptir.
  • Kendini ifade etme ve kurumunu temsil etme konusunda Türkçe´yi ve gerektiği yerde yabancı dil bilgisini doğru, kurallara uygun biçimde yazılı ve sözlü iletişimde kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahiptir.
  • Türkçe'nin yansıra en az bir yabancı dil bilgisi, sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
Anahtar Yetkinlikler
  • Etkili iletişim becerisine sahiptir.
  • Ekip içinde verimli çalışabilme yeteneğine sahiptir.
  • Sosyal sorumluluk, sürdürülebilirlik ve etik kurallar hakkında bilinç sahibidir.
  • Farklı sektörler hakkında geniş bir bilgi birikimine sahiptir.
  • Ulusal ve uluslararası finansal piyasalar konusunda yetkindir.
  • İş problemlerini analiz etme ve çözme becerisine sahiptir.
  • Veri analizinde uzmanlık seviyesinde yetkinlik göstermektedir.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Müfredatımızda yer alan tüm derslerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri Süleyman Demirel Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Yönergesi altında düzenlenmiştir. Bu kapsamda;

  • Bağıl değerlendirme sistemi, bağıl değerlendirmeye katılmaya hak kazanan öğrenci sayısı 30 ve üzerinde ise uygulanır. Bağıl değerlendirmeye katılmaya hak kazanan öğrenci sayısı 30’un altında ise öğrencinin ham başarı notu, Ek-1 de yer alan Tablo I deki sınıfın ham başarı notu ortalamasının aralığına karşılık gelen katsayı ile çarpılır ve elde edilen değer, Ek-2 de yer alan Tablo II deki değerler esas alınarak harf notuna dönüştürülür.

 

Sınıf

Çarpım Katsayısı

60.00-100

1.00

30.00-59.99

 

 

1.05 + (60.00 - X ) /100

0.00-29.99

1.35

X : Sınıfın Ham Başarı Notu Ortalaması

EK-1

Tablo I Bağıl değerlendirmeye katılmaya hak kazanan öğrenci sayısı 30’un altında olan sınıflar için ham başarı notu dönüşümü için çarpım katsayıları

EK-2

Tablo II Harf notu, katsayısı ve 100 puan üzerinden değer aralığı

Harf Notu  

Katsayı

100 Puan Üzerinden Değeri

AA

4.00

88-100

BA

3.50

81-87

BB

3.00

74-80

CB

2.50

67-73

CC

2.00

60-66

DC

1.50

53-59

DD

1.00

46-52

FD

0.50

39-45

FF

0.00

0-38


 

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

  • Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
  • Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  • Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  • Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  • Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kurulu: STAR Sosyal Beşerî Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği

Başlangıç ve Bitiş Tarihi: 18.04.2024 – 18.04.2028

Giriş Şartı

Türk öğrenciler, Finans ve Bankacılık bölümüne Öğrenci Seçme & Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı AYT ve TYT sonucuna göre kabul edilirler. Yükseköğretim Kurumları Sınavı’nda başarılı olanların EA puan türündeki tercih sıralamasına göre yerleştiresi yapılır.
Yabancı uyruklu öğrenciler, programa üniversiteye yaptıkları direkt başvuruların değerlendirilmesi sonucunda kabul edilir.
Ayrıca DGS sınavında başarılı olan adaylarda başvuru yapabilmektedir.

Başarma ŞartlarıMezuniyet için gerekli 242 AKTS'yi tamamlamış, ağırlıklı genel not ortalamasını en az 2.00 düzeyine çıkarmış, hiçbir başarısız dersi olmayan (FF ve FD) öğrencilere lisans diploması verilmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Bölümümüz öğrencileri mezuniyet sonrasında tezsiz yüksek lisans, tezli yüksek lisans ve doktora programları ile eğitimlerini sürdürebilirler.
  • Bununla beraber bölümümüz mezunları, kamu ve özel sektördeki finans ve muhasebe departmanlarının ilgili pozisyonlarında görev alabilmektedir.
Yasal Dayanağı
  1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  2. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
  3. Süleyman Demirel Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Yönergesi
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030010393


Yeterlilik Adı
Finans ve Bankacılık Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Süleyman Demirel Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Süleyman Demirel Üniversitesi 32260 Çünür/ISPARTA

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Finans ve Bankacılık Bölümü, başta ulusal ve uluslararası finans kurumları olmak üzere birçok sektörde ihtiyaç duyulan nitelikli bireyleri iş hayatına kazandıran bir bölüm olma amacıyla yola çıkmıştır.
  • Finans ve Bankacılık bölümünde, finans, iktisat, muhasebe, sigortacılık gibi farklı alanlardan dersler ile zenginleştirilmiş bir müfredat yer alır. 4 yıllık eğitimlerini başarıyla tamamlayan öğrenciler gerek kamu kuruluşları gerekse özel sektörde istihdam edilebilirler. Finans ve Bankacılık bölümü mezunları Sermaye Piyasası Kurulu ve Maliye Bakanlığı gibi devlet kurumlarının yanı sıra, kamu ve özel bankalar, yatırım kuruluşları, derecelendirme şirketleri, gayrimenkul değerleme şirketleri gibi finans kurumlarında genel müdür, birim yöneticisi, risk yönetim elemanı gibi pozisyonlar başta olmak üzere birçok departmanda çalışabilmektedirler. Ayrıca, yüksek lisans ve doktora programına katılan öğrenciler için akademik iş olanakları bulunmaktadır.

Öğrenme Ortamları

Fakülte derslikleri, bilgisayar laboratuvarları ve bölümümüz bünyesinde yer alan TradeMaster Finans Laboratuvarında eğitim-öğretim faaliyetleri devam etmektedir.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Bankacılık ve finans alanındaki terimler, kavramlar ve modeller konusunda bilgi sahibidir.
  • Kalite ve kültürel değerler ile sosyal adalet, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
  • Bankacılık sektörü ve finansal sistemin genel işleyişi, işlemleri ve mevzuatına ait gelişmeleri takip eder, yenilikler konusunda teşvik edebilme becerisine sahiptir.
  • Finansal araçlar ve enstrümanlar, finansal planlama, tahminleme, bütçeleme, fizibilite etütleri konularında bilgi sahibidir.
  • Bankacılık ve finans alanı ile ilgili olayları analiz ederek karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerileri üretebilme becerisine sahiptir.
  • Bankacılık ve finans alanında aldığı teorik bilgileri uygulamada kullanabilir.
  • Bankacılık ve finans alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme becerisine sahiptir.
  • Bankacılık ve finans ile ilgili kazanılan teorik bilgileri kullanarak hazırladığı projelerde yürütücü veya katılımcı olarak sorumluluklarını yerine getirir.
  • Muhasebenin işletmeler açısından önemi, kapsamı, temel muhasebe kavramları, işletmelerin mali ve finansal rasyo ve tabloları hakkında sahip olduğu teorik bilgileri kullanarak eleştirel bir düşünce ile analiz yapabilir.
  • Matematik, istatistik ve ekonometri alanlarında beceri kazanma, sayısal verilerden faydalanarak geliştirilecek olan istatistiksel ve ekonometrik çözümlemeleri finans alanında yapabilecek düzeyde bilgi teknolojisi kullanım becerisine sahiptir.
  • İşletme yönetim ve organizasyon yöntem ve stratejileri hakkında temel bilgilere sahiptir ve bu bilgiler doğrultusunda örgütün amaç ve hedeflerini belirler.
  • İş yaşamının hukuki, toplumsal ve ahlaki sorumluluklarını kavrama ve toplumsal dönüşümü algılama konusunda yeterli bilince sahiptir.
  • Alanda edindiği bilgi ve becerileri yazılı ve sözlü olarak, mesleki alanda paydaşlara aktarabilir ve etkili iletişim kurabilir.
  • Kamunun ve özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde iktisat, işletme, maliye, hukuk, muhasebe ve finans bilgisine sahiptir.
  • Kendini ifade etme ve kurumunu temsil etme konusunda Türkçe´yi ve gerektiği yerde yabancı dil bilgisini doğru, kurallara uygun biçimde yazılı ve sözlü iletişimde kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahiptir.
  • Türkçe'nin yansıra en az bir yabancı dil bilgisi, sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.

Anahtar Yetkinlikler
  • Etkili iletişim becerisine sahiptir.
  • Ekip içinde verimli çalışabilme yeteneğine sahiptir.
  • Sosyal sorumluluk, sürdürülebilirlik ve etik kurallar hakkında bilinç sahibidir.
  • Farklı sektörler hakkında geniş bir bilgi birikimine sahiptir.
  • Ulusal ve uluslararası finansal piyasalar konusunda yetkindir.
  • İş problemlerini analiz etme ve çözme becerisine sahiptir.
  • Veri analizinde uzmanlık seviyesinde yetkinlik göstermektedir.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Müfredatımızda yer alan tüm derslerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri Süleyman Demirel Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Yönergesi altında düzenlenmiştir. Bu kapsamda;

  • Bağıl değerlendirme sistemi, bağıl değerlendirmeye katılmaya hak kazanan öğrenci sayısı 30 ve üzerinde ise uygulanır. Bağıl değerlendirmeye katılmaya hak kazanan öğrenci sayısı 30’un altında ise öğrencinin ham başarı notu, Ek-1 de yer alan Tablo I deki sınıfın ham başarı notu ortalamasının aralığına karşılık gelen katsayı ile çarpılır ve elde edilen değer, Ek-2 de yer alan Tablo II deki değerler esas alınarak harf notuna dönüştürülür.

 

Sınıf

Çarpım Katsayısı

60.00-100

1.00

30.00-59.99

 

 

1.05 + (60.00 - X ) /100

0.00-29.99

1.35

X : Sınıfın Ham Başarı Notu Ortalaması

EK-1

Tablo I Bağıl değerlendirmeye katılmaya hak kazanan öğrenci sayısı 30’un altında olan sınıflar için ham başarı notu dönüşümü için çarpım katsayıları

EK-2

Tablo II Harf notu, katsayısı ve 100 puan üzerinden değer aralığı

Harf Notu  

Katsayı

100 Puan Üzerinden Değeri

AA

4.00

88-100

BA

3.50

81-87

BB

3.00

74-80

CB

2.50

67-73

CC

2.00

60-66

DC

1.50

53-59

DD

1.00

46-52

FD

0.50

39-45

FF

0.00

0-38


 


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

  • Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
  • Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
  • Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  • Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  • Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  • Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Akreditasyon Kurulu: STAR Sosyal Beşerî Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği

Başlangıç ve Bitiş Tarihi: 18.04.2024 – 18.04.2028


Giriş Şartı

Türk öğrenciler, Finans ve Bankacılık bölümüne Öğrenci Seçme & Yerleştirme Merkezinin (ÖSYM) yaptığı AYT ve TYT sonucuna göre kabul edilirler. Yükseköğretim Kurumları Sınavı’nda başarılı olanların EA puan türündeki tercih sıralamasına göre yerleştiresi yapılır.
Yabancı uyruklu öğrenciler, programa üniversiteye yaptıkları direkt başvuruların değerlendirilmesi sonucunda kabul edilir.
Ayrıca DGS sınavında başarılı olan adaylarda başvuru yapabilmektedir.


Başarma Şartları
Mezuniyet için gerekli 242 AKTS'yi tamamlamış, ağırlıklı genel not ortalamasını en az 2.00 düzeyine çıkarmış, hiçbir başarısız dersi olmayan (FF ve FD) öğrencilere lisans diploması verilmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Bölümümüz öğrencileri mezuniyet sonrasında tezsiz yüksek lisans, tezli yüksek lisans ve doktora programları ile eğitimlerini sürdürebilirler.
  • Bununla beraber bölümümüz mezunları, kamu ve özel sektördeki finans ve muhasebe departmanlarının ilgili pozisyonlarında görev alabilmektedir.

Yasal Dayanağı
  1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  2. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
  3. Süleyman Demirel Üniversitesi Bağıl Değerlendirme Yönergesi

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030010393

Qualification Title
Bachelor's Degree in Banking and Finance
Awarding BodySuleyman Demirel University
Awarding Body ContactSüleyman Demirel University 32260 Çünür/ISPARTA
Awarding Body Urlhttp://www.sdu.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024
TQF Level 6
Thematic AreasFinance, banking and insurance
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • The Department of Finance and Banking aims to equip qualified individuals with the skills needed for the workforce, especially in national and international financial institutions across various sectors.
  • The Finance and Banking curriculum is enriched with courses from diverse fields such as finance, economics, accounting, and insurance. Students who successfully complete the four-year program can be employed in both public institutions and the private sector. Graduates of the Finance and Banking program can work in various positions such as general manager, unit manager, risk management officer, and more, in financial institutions including the Capital Markets Board, the Ministry of Finance, public and private banks, investment firms, rating agencies, and real estate valuation companies. Additionally, academic career opportunities are available for students who pursue master’s and doctoral programs.
Learning Environments

Educational activities continue in faculty classrooms, computer labs, and the TradeMaster Finance Laboratory, which operates within our department.

Description
  • Has knowledge of terms, concepts, and models in the field of banking and finance.
  • Possesses sufficient awareness of quality, cultural values, social justice, occupational health, and safety.
  • Follows developments in the general functioning, operations, and regulations of the banking sector and financial system and has the ability to encourage innovation.
  • Is knowledgeable about financial tools and instruments, financial planning, forecasting, budgeting, and feasibility studies.
  • Has the ability to analyze events in banking and finance and propose solutions to encountered problems.
  • Can apply the theoretical knowledge acquired in banking and finance in practice.
  • Acts in accordance with social, scientific, cultural, and ethical values in the collection, interpretation, application, and communication of data related to banking and finance.
  • Fulfills responsibilities as a leader or participant in projects by utilizing the theoretical knowledge gained in banking and finance.
  • Can critically analyze the importance, scope, basic accounting concepts, financial and accounting ratios, and statements of businesses using theoretical knowledge.
  • Possesses skills in mathematics, statistics, and econometrics and has the ability to use information technology to perform statistical and econometric analyses in finance, using numerical data.
  • Has basic knowledge of business management and organization methods and strategies and determines the organization’s objectives accordingly.
  • Has sufficient awareness of the legal, social, and ethical responsibilities of the business world and the understanding of societal transformation.
  • Can communicate the knowledge and skills acquired in the field both in writing and verbally, effectively sharing with stakeholders in the professional field.
  • Has a sufficient level of knowledge in economics, business, finance, law, and accounting, which are necessary for highly skilled personnel required by the public and private sectors.
  • Has the ability and competence to use Turkish and, when necessary, a foreign language correctly and appropriately in written and verbal communication to express themselves and represent their institution.
  • In addition to Turkish, has proficiency in at least one foreign language and can communicate effectively both verbally and in writing.
Key Competencies
  • Possesses strong communication skills.
  • Has the ability to work efficiently within a team.
  • Is conscious of social responsibility, sustainability, and ethical principles.
  • Has a broad knowledge of various sectors.
  • Is proficient in national and international financial markets.
  • Demonstrates the ability to analyze and solve business problems.
  • Exhibits expertise in data analysis at an advanced level.
Further Info

The assessment and evaluation methods for all courses in our curriculum are regulated under the Süleyman Demirel University Relative Evaluation Guidelines. In this context:

  • The relative evaluation system is applied if the number of students eligible for relative evaluation is 30 or more. If the number of students eligible for relative evaluation is less than 30, the student's raw success grade is multiplied by the coefficient corresponding to the range of the class's raw success grade average as indicated in Table I (Appendix 1), and the resulting value is converted into a letter grade based on the values in Table II (Appendix 2).

Class Coefficient:

  • 60.00-100 → 1.00
  • 30.00-59.99 → 1.05 + (60.00 - X ) /100
  • 0.00-29.99 → 1.35

X: Class Raw Success Grade Average
Appendix 1
Table I - Multiplication coefficients for raw success grade conversion for classes with fewer than 30 students eligible for relative evaluation.

Letter Grade | Coefficient | Value on a Scale of 100

  • AA → 4.00 → 88-100
  • BA → 3.50 → 81-87
  • BB → 3.00 → 74-80
  • CB → 2.50 → 67-73
  • CC → 2.00 → 60-66
  • DC → 1.50 → 53-59
  • DD → 1.00 → 46-52
  • FD → 0.50 → 39-45
  • FF → 0.00 → 0-38

Appendix 2
Table II - Letter grades, their coefficients, and corresponding value ranges on a 100-point scale.

Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities in higher education institutions.
  • The "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions, prepared based on criteria set by YÖK, are published annually. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions are shared with the public by YÖK.
  • YÖK also publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" annually, which contains academic, administrative, and financial data related to foundation higher education institutions. These reports, which include both quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are also shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance in Higher Education Diploma Programs":
    • Creation and Approval of Educational Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria necessary for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
    • The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes that each program aims to impart to students are determined by the senates of higher education institutions in line with the basic principles set by YÖK.
    • The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions after being approved by YÖK, following acceptance by the relevant Deans’ Council.
    • Assessment and Evaluation: The assessment and evaluation of learning outcomes for each undergraduate program are carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions, based on the fundamental principles determined by YÖK.
    • Certification: Students enrolled in undergraduate programs are awarded a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements determined by the higher education institutions.
    • Self-Evaluation and External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Institutional Self-Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the programs meet the necessary quality assurance standards. YÖKAK also conducts regular review activities of the competencies set by its regulations.
  • Accreditation Body: STAR Social and Human Sciences Accreditation and Rating Association
  • Start and End Date: April 18, 2024 – April 18, 2028
Access Requirements

Turkish students are admitted to the Finance and Banking program based on the results of the AYT (Field Qualification Test) and TYT (Basic Qualification Test) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Placement is made according to the candidates' ranking in the EA (Equal Weight) score type in the Higher Education Institutions Exam (YKS).

International students are accepted into the program based on the evaluation of their direct applications to the university.

Additionally, candidates who pass the DGS (Vertical Transfer Exam) are also eligible to apply.

Conditions for SuccessA bachelor's degree is awarded to students who have completed the required 242 ECTS credits, achieved a minimum cumulative grade point average of 2.00, and have no failed courses (FF and FD).
Progression Paths (Relationship Type)
  • Our department's students can continue their education after graduation through non-thesis master's, thesis-based master's, and doctoral programs.
  • In addition, our graduates can take up relevant positions in the finance and accounting departments of both public and private sector organizations.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547
2. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
3. Süleyman Demirel University Relative Evaluation Directive

Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030010393


Qualification Title
Bachelor's Degree in Banking and Finance

Awarding Body
Suleyman Demirel University

Awarding Body Contact
Süleyman Demirel University 32260 Çünür/ISPARTA

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • The Department of Finance and Banking aims to equip qualified individuals with the skills needed for the workforce, especially in national and international financial institutions across various sectors.
  • The Finance and Banking curriculum is enriched with courses from diverse fields such as finance, economics, accounting, and insurance. Students who successfully complete the four-year program can be employed in both public institutions and the private sector. Graduates of the Finance and Banking program can work in various positions such as general manager, unit manager, risk management officer, and more, in financial institutions including the Capital Markets Board, the Ministry of Finance, public and private banks, investment firms, rating agencies, and real estate valuation companies. Additionally, academic career opportunities are available for students who pursue master’s and doctoral programs.

Learning Environments

Educational activities continue in faculty classrooms, computer labs, and the TradeMaster Finance Laboratory, which operates within our department.


Description
  • Has knowledge of terms, concepts, and models in the field of banking and finance.
  • Possesses sufficient awareness of quality, cultural values, social justice, occupational health, and safety.
  • Follows developments in the general functioning, operations, and regulations of the banking sector and financial system and has the ability to encourage innovation.
  • Is knowledgeable about financial tools and instruments, financial planning, forecasting, budgeting, and feasibility studies.
  • Has the ability to analyze events in banking and finance and propose solutions to encountered problems.
  • Can apply the theoretical knowledge acquired in banking and finance in practice.
  • Acts in accordance with social, scientific, cultural, and ethical values in the collection, interpretation, application, and communication of data related to banking and finance.
  • Fulfills responsibilities as a leader or participant in projects by utilizing the theoretical knowledge gained in banking and finance.
  • Can critically analyze the importance, scope, basic accounting concepts, financial and accounting ratios, and statements of businesses using theoretical knowledge.
  • Possesses skills in mathematics, statistics, and econometrics and has the ability to use information technology to perform statistical and econometric analyses in finance, using numerical data.
  • Has basic knowledge of business management and organization methods and strategies and determines the organization’s objectives accordingly.
  • Has sufficient awareness of the legal, social, and ethical responsibilities of the business world and the understanding of societal transformation.
  • Can communicate the knowledge and skills acquired in the field both in writing and verbally, effectively sharing with stakeholders in the professional field.
  • Has a sufficient level of knowledge in economics, business, finance, law, and accounting, which are necessary for highly skilled personnel required by the public and private sectors.
  • Has the ability and competence to use Turkish and, when necessary, a foreign language correctly and appropriately in written and verbal communication to express themselves and represent their institution.
  • In addition to Turkish, has proficiency in at least one foreign language and can communicate effectively both verbally and in writing.

Key Competencies
  • Possesses strong communication skills.
  • Has the ability to work efficiently within a team.
  • Is conscious of social responsibility, sustainability, and ethical principles.
  • Has a broad knowledge of various sectors.
  • Is proficient in national and international financial markets.
  • Demonstrates the ability to analyze and solve business problems.
  • Exhibits expertise in data analysis at an advanced level.

Further Info

The assessment and evaluation methods for all courses in our curriculum are regulated under the Süleyman Demirel University Relative Evaluation Guidelines. In this context:

  • The relative evaluation system is applied if the number of students eligible for relative evaluation is 30 or more. If the number of students eligible for relative evaluation is less than 30, the student's raw success grade is multiplied by the coefficient corresponding to the range of the class's raw success grade average as indicated in Table I (Appendix 1), and the resulting value is converted into a letter grade based on the values in Table II (Appendix 2).

Class Coefficient:

  • 60.00-100 → 1.00
  • 30.00-59.99 → 1.05 + (60.00 - X ) /100
  • 0.00-29.99 → 1.35

X: Class Raw Success Grade Average
Appendix 1
Table I - Multiplication coefficients for raw success grade conversion for classes with fewer than 30 students eligible for relative evaluation.

Letter Grade | Coefficient | Value on a Scale of 100

  • AA → 4.00 → 88-100
  • BA → 3.50 → 81-87
  • BB → 3.00 → 74-80
  • CB → 2.50 → 67-73
  • CC → 2.00 → 60-66
  • DC → 1.50 → 53-59
  • DD → 1.00 → 46-52
  • FD → 0.50 → 39-45
  • FF → 0.00 → 0-38

Appendix 2
Table II - Letter grades, their coefficients, and corresponding value ranges on a 100-point scale.


Quality Assurance

To ensure the quality of higher education programs:

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities in higher education institutions.
  • The "University Monitoring and Evaluation Reports" for higher education institutions, prepared based on criteria set by YÖK, are published annually. Reports containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions are shared with the public by YÖK.
  • YÖK also publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report" annually, which contains academic, administrative, and financial data related to foundation higher education institutions. These reports, which include both quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are also shared with the public by YÖK. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided in accordance with the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance in Higher Education Diploma Programs":
    • Creation and Approval of Educational Programs: YÖK determines the minimum standards and criteria necessary for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
    • The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes that each program aims to impart to students are determined by the senates of higher education institutions in line with the basic principles set by YÖK.
    • The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions after being approved by YÖK, following acceptance by the relevant Deans’ Council.
    • Assessment and Evaluation: The assessment and evaluation of learning outcomes for each undergraduate program are carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions, based on the fundamental principles determined by YÖK.
    • Certification: Students enrolled in undergraduate programs are awarded a bachelor's degree upon successfully completing the course credits and other requirements determined by the higher education institutions.
    • Self-Evaluation and External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter their "Institutional Self-Evaluation Reports" for the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" regarding the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation agencies authorized or recognized by YÖKAK demonstrate that the programs meet the necessary quality assurance standards. YÖKAK also conducts regular review activities of the competencies set by its regulations.
  • Accreditation Body: STAR Social and Human Sciences Accreditation and Rating Association
  • Start and End Date: April 18, 2024 – April 18, 2028

Access Requirements

Turkish students are admitted to the Finance and Banking program based on the results of the AYT (Field Qualification Test) and TYT (Basic Qualification Test) conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). Placement is made according to the candidates' ranking in the EA (Equal Weight) score type in the Higher Education Institutions Exam (YKS).

International students are accepted into the program based on the evaluation of their direct applications to the university.

Additionally, candidates who pass the DGS (Vertical Transfer Exam) are also eligible to apply.


Conditions for Success
A bachelor's degree is awarded to students who have completed the required 242 ECTS credits, achieved a minimum cumulative grade point average of 2.00, and have no failed courses (FF and FD).

Progression Paths (Relationship Type)
  • Our department's students can continue their education after graduation through non-thesis master's, thesis-based master's, and doctoral programs.
  • In addition, our graduates can take up relevant positions in the finance and accounting departments of both public and private sector organizations.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547
2. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
3. Süleyman Demirel University Relative Evaluation Directive


Validity Period (If Any)

The qualification is valid indefinitely.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode