Yeterlilik Kodu | TR0030043336 | |
Yeterlilik Adı | Finans ve Bankacılık Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Zihni Derin Yerleşkesi-Fener Mahallesi 53100 Merkez/RİZE | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.erdogan.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 20/12/2024 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Finans, bankacılık ve sigorta | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO 08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) |
| |
Öğrenme Ortamları |
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri |
| |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Sosyal Beşeri ve Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği (STAR) Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 22.04.2024 / 22.04.2027 | |
Giriş Şartı |
| |
Başarma Şartları | Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not olması gerekir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından ilgili puan türünden geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda Lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode | ![]() |
TR0030043336
ISCO 08
ISCO 08
- Finans ve bankacılık alanlarında gerekli bilgi birikimini sağlayarak finans ve bankacılık alanına nitelikli, beceri ve donanıma sahip, mesleki etik ilkeleri benimsemiş mezunlar yetiştirerek; mezunları ulusal ve uluslararası şirket ve kamu kurumları yanı sıra banka, yönetim, finans, pazarlama, ekonomi, danışmanlık, muhasebe alanlarında istihdam edilebilecek birer insan kaynağı olarak hazırlamaktır.
- Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, birimimizdeki laboratuvarda ve finans ve bankacılık gibi kurum/kuruluşlarda staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Finans ve bankacılık alanında güncel, teorik ve pratik bilgilere sahip olma, bu bilgileri kullanır.
- Finans ve bankacılık alanında edindiği bilgilerle bilimsel veri ve bulguları analiz edebilme, yorumlayabilme ve ulaştığı çözüm önerilerini ilgili çevresine aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
- Finans ve bankacılık alanında bağımsız çalışmalar yürütebilme ve grup projelerinde hedeflere uygun sorumluluk alır.
- Finans ve bankacılık alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlara ilişkin araştırmalar yaparak çözüm üretir.
- Finans ve bankacılık alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
- Öğrenme ihtiyacının sürekliliğini kavrayarak alanındaki değişimleri takip etme ve değişimler doğrultusunda kendini sürekli yeniler.
- Finans ve bankacılık alanında edindiği bilgi ve becerilerini sözlü ve yazılı olarak aktarır.
- Finans ve bankacılık alanındaki Türkçe ve İngilizce bilgileri izleyebilme ve ilgililerle iletişim kurar.
- Bilgi teknolojilerini temel düzeyde kullanır.
- Finans ve bankacılık alanında yenilikleri teşvik eder.
- Finans ve bankacılık alanında mesleki ve toplumsal etik değerlere uygun davranır.
- Finans ve bankacılık alanında kalite ve kültürel değerler ile çevreyi koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
- Bilgi, Beceri, Öğrenme Yetkinliği
- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
- İletişim ve Sosyal Yetkinlik
- Alana Özgü Yetkinlik
- Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi “Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”nin hükümlerine göre; dönemlik olarak gerçekleştirilen derslerde bir ara sınav ve final sınavı yapılmaktadır. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Ara sınavın %40’ı ve final sınavının %60’ı toplanarak dönem sonu ortalaması hesaplanmaktadır. Derslerde ilgili öğretim elemanın isteği doğrultusunda gerçekleştirdiği 2. ara sınav kapsamındaki ödev, kısa sınav vb. uygulamalar da yapılabilmektedir. Ayrıca her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli dersin öğretim elemanı tarafından “Ders İzlencesi”nde tanımlanmaktadır.
- Final sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Yarıyıl dönem ortalaması en az 2.00 olan öğrenciler (DC) harf notlu dersten başarılı sayılırlar. Yarıyıl sonu sınavına girmeyen veya bu sınavdan en az 50 puan alamayan öğrencilere (FF) harf notu verilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Sosyal Beşeri ve Temel Bilimler Akreditasyon ve Rating Derneği (STAR)
Akreditasyon Başlangıç/Bitiş Tarihi: 22.04.2024 / 22.04.2027
- Bölüme kayıt yaptırmak isteyen öğrenci, üniversitenin akademik ve yasal mevzuatı çerçevesinde ÖSYM tarafından belirlenen süreçleri tamamlamak / sınavları başarmış olmak zorundadır. Yurt içi veya dışında eşdeğer programda öğrenimine başlamış bir öğrenci yatay geçiş için başvuru yapabilir. Dikey Geçiş Sınavı(DGS) sonucunda ön lisans mezunları da hak kazanması durumunda bölümümüze yerleşebilirler. Öğrencilerin kabulü dönem başlamadan, her bir öğrencinin şartları ve başvuru yaptığı derece dikkate alınarak incelenir ve özel olarak değerlendirilir. Üniversiteye giriş hakkında daha etraflı bilgi Kurum Tanıtım Kataloğu`nda mevcuttur. Üniversite tarafından onaylanmış ve bir anlaşma ile sınırları belirlenmiş öğrenci değişim programları kapsamında yurt dışından gelen öğrenciler bölümde verilen dersleri alabilirler.
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından ilgili puan türünden geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla kendi alanlarında veya ilgili alanlarda Lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Qualification Code | TR0030043336 | |
Qualification Title | Bachelor's Degree in Finance and Banking | |
Awarding Body | Recep Tayyip Erdogan University | |
Awarding Body Contact | Recep Tayyip Erdoğan University Zihni Derin Campus- Fener District 53100 Center/RİZE | |
Awarding Body Url | www.erdogan.edu.tr | |
Orientation | General | |
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 20/12/2024 |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Finance, banking and insurance | |
National Occupation Classification |
ISCO 08 | |
Category | Main | |
Credit Value | 240 | |
Program Duration | 4 Yıl | |
Program Profile |
| |
Learning Environments |
| |
Description |
| |
Key Competencies |
| |
Further Info |
| |
Quality Assurance | To oversee the quality of higher education programs; - YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions. - "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. - "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education. 2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma. 4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation. Accreditation Organization Name; Communication Education Evaluation Accreditation Board (ILEDAK) | |
Access Requirements |
| |
Conditions for Success | Successful completion of all courses in the program (equivalent to a total of 240 ECTS) and a weighted grade of at least 2.00 out of 4.00 are required. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Candidates who are successful in their undergraduate education can be selected for postgraduate programs in their own fields or related fields, provided that they receive valid scores from the ALES exam and have sufficient knowledge of the English language. | |
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions 1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education 2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35) 2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board | |
Validity Period (If Any) | The qualification is valid at all times. | |
Url | Open Address | |
QrCode | ![]() |
TR0030043336
ISCO 08
ISCO 08
- By providing the necessary knowledge in the fields of finance and banking, and by training qualified, skilled and equipped graduates who have adopted professional ethical principles in the field of finance and banking, our aim is to prepare graduates as human resources who can be employed in national and international companies and public institutions as well as in the fields of banking, management, finance, marketing, economics, consultancy and accounting.
- Education and training is provided in the form of formal education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in the laboratory in our unit and in institutions/organizations such as finance and banking.
- To have up-to-date, theoretical and practical knowledge in the field of finance and banking, and to be able to use this knowledge (Knowledge)
- To be able to analyze and interpret scientific data and findings with the knowledge acquired in the field of finance and banking, and to be able to convey the solution suggestions reached to the relevant environment (Skill)
- To be able to conduct independent studies in the field of finance and banking and to take responsibility in line with the targets in group projects (Competences - Ability to Work Independently and Take Responsibility)
- To be able to produce solutions by conducting research on the problems encountered in the field of finance and banking (Competences - Ability to Work Independently and Take Responsibility)
- To be able to critically evaluate the knowledge and skills acquired in the field of finance and banking (Competences - Learning Competence)
- To understand the continuity of the need for learning, to follow the changes in the field and to constantly renew oneself in line with the changes (Competences - Learning Competence)
- To be able to convey the knowledge and skills acquired in the field of finance and banking verbally and in writing (Competences - Communication and Social Competence)
- Turkish and English knowledge in the field of finance and banking to be able to monitor and communicate with the relevant parties (Competences - Communication and Social Competence)
- To be able to use information technologies at a basic level (Competences - Communication and Social Competence)
- To be able to encourage innovations in the field of finance and banking (Competences - Field Specific Competence)
- To be able to act in accordance with professional and social ethical values in the field of finance and banking (Competences - Field Specific Competence)
- To have sufficient awareness in the fields of quality and cultural values, environmental protection, occupational health and safety in the field of finance and banking (Competences - Field Specific Competence)
- Knowledge, Skills, Learning Competence
- Ability to Work Independently and Take Responsibility
- Communication and Social Competence
- Field-Specific Competence
- According to the provisions of the Recep Tayyip Erdoğan University “Associate and Undergraduate Education-Teaching and Examination Regulation”; a midterm and a final exam are held in courses held on a semester basis. All exams are evaluated out of 100 points. 40% of the midterm exam and 60% of the final exam are added together to calculate the end-of-term average. Homework, quizzes, etc. applications within the scope of the 2nd midterm exam conducted by the relevant instructor in the courses can also be done upon request. In addition, the measurement and evaluation method applied for each course is defined by the instructor in the “Course Syllabus”.
- There is a requirement to get at least 50 points from the final exam. Students who get one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered to have passed that course. Students whose semester average is at least 2.00 are considered to have passed the course with a letter grade (DC). Students who do not take the end-of-term exam or who cannot get at least 50 points from this exam are given a letter grade of (FF).
To oversee the quality of higher education programs;
- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.
- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.
2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.
4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.
Accreditation Organization Name; Communication Education Evaluation Accreditation Board (ILEDAK)
- Students who want to enroll in the department must complete the processes determined by ÖSYM within the framework of the academic and legal regulations of the university / pass the exams. A student who has started his/her education in an equivalent program in Turkey or abroad can apply for horizontal transfer. Associate degree graduates can also be placed in our department if they qualify as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS). The acceptance of students is examined and evaluated individually before the beginning of the term, taking into account the conditions of each student and the degree they applied for. More detailed information about admission to the university is available in the Institutional Introduction Catalogue. Students coming from abroad can take courses given in the department within the scope of student exchange programs approved by the university and whose limits are determined by an agreement.
Candidates who are successful in their undergraduate education can be selected for postgraduate programs in their own fields or related fields, provided that they receive valid scores from the ALES exam and have sufficient knowledge of the English language.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education
2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
The qualification is valid at all times.
