Yeterlilik Kodu

TR0030219288

Yeterlilik Adı
Fizik Doktora Diploması
Sorumlu KurumKarabük Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiKarabük Üniversitesi Kılavuzlar Mahallesi 413. Sokak No: 7 Merkez Karabük
Sorumlu Kurum URLhttp://www.karabuk.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 8
Sınıflandırma (Tematik Alan)Fizik
Sınıflandırma (Meslek Kodu) -
KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)

Lisans yeterliliklerine dayalı on yarıyıl, tezli yüksek lisans yeterliklerine dayalı sekiz yarıyıllık programı kapsayan, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısıyla irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırmayı amaçlayan bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün bir şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Fiziğin temel kavramlarını daha ileri derecede kavrar.
  • Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanlarını ve bilgi kaynaklarını kullanır.
  • Uzmanlık alanındaki bilimsel problemleri, probleme özel sayısal ve matematiksel yöntemlerle çözer.
  • Uzmanlık alanı ile ilgili araştırmalar yapar, sonuçları sınıflandırır, analiz eder.
  • Yabancı dilini ileri derecede geliştirir ve kullanır.
  • Alanı ile ilgili araştırma sonuçlarını fizik yasaları çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği sonuçları bilimsel toplantılarda sunar.
  • Bireysel çalışma becerisini geliştirmesinin yanısıra ulusal veya uluslararası bilimsel ortamlarda meslektaşları ile işbirliği yapar.
  • Araştırmalarının sonunda tezini yazar, savunur.
  • Tez çalışmasından ulusal veya uluslararası yayın yapar.
  • Bölümünden sorumluluk sahibi bir birey olarak, meslek ve etik bilinci ile mezun olur Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi kazanır.
  • Doktora sonrasında akademik veya özel araştırma enstitülerinde doktora-sonrası pozisyonlarda çalışmalar yapar.
  • Akademisyen olarak kariyerini sürdürür veya kamu / özel kurumlarda alanında uzman olarak çalışır.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler kayıt yaptırdıkları kredili derslerden her yarıyıl içinde en az bir defa ara sınavına girer. Ara sınav Enstitünün tez yazım kılavuzuna uygun olarak hazırlanmış ödev/ödevlerin, proje ve kısa sınavların değerlendirmesi biçiminde de olabilir.
  • Birden fazla ara sınav yapılması halinde, bunların aritmetik ortalaması ara sınav notuna esas alınır.
  • Öğrenci bir yarıyılda aldığı ve devam şartını sağladığı bütün derslerin genel sınavına, Enstitü tarafından belirlenen ve ilan edilen gün ve saatte girmek zorundadır.
  • Sınava girmeyen öğrenciye F2 notu verilir.
  • Yarıyıl sonu sınavı Enstitünün tez yazım kılavuzuna uygun olarak hazırlanmış dönem ödevinin değerlendirilmesi biçiminde de olabilir.
  • Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir.
  • Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır.
  • Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir.
  • Başarı notu, sadece genel sınav değerlendirmesine göre değil, öğrencinin yarıyıl içi çalışmaları ile ara sınavların birlikte değerlendirilmesi ile elde edilir.
  • Yarıyıl çalışmaları ile ara sınav sonuçlarının başarı notuna katkı oranı %40 ile %60 arasında olmak üzere ilgili Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kararlaştırılır.
  • Değerlendirme ve not sistemiyle ilgili yönetmelik http://oidb.karabuk.edu.tr/yonetmenlik/lisansustusinav.pdf adresinde bulunabilir.
  • Bir dersin başarılı sayılabilmesi için, hem genel sınav notunun, hem de başarı notunun 100 tam not üzerinden yüksek lisans düzeyinde en az 65, doktora düzeyinde en az 75 olması gerekir.
  • Seminer dersi, tez çalışması ve bitirme projesi başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
  • Takdir olunan genel sınav notları akademik takvimde belirtilen süre içinde öğrenci bilgi sistemine girilir ve sonuçlar genel sınavların bitiminden itibaren en geç on beş gün içinde Enstitüye teslim edilir.
  • a. 3 er krediden en az toplam 21 kredilik 7 dersin başarı ile verilmesi.
  • b. Doktora seminerin başarı ile sonuçlanması.
  • c. Doktora yeterlilik başarı ile geçilmesi.
  • d. Doktora tezinin belirtilen süre içinde başarı ile sonuçlandırılması.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde doktora programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında doktora programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında doktora programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir doktora programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Doktora programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde doktora diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için Karabük Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim yönetmeliğinde belirtilen genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.

Başarma Şartları  3 er krediden en az toplam 21 kredilik 7 dersin başarı ile verilmesi.  Doktora seminerin başarı ile sonuçlanması.  Doktora yeterlilik başarı ile geçilmesi.  Doktora tezinin belirtilen süre içinde başarı ile sonuçlandırılması. Doktora programı, yüksek lisans derecesi olan öğrenciler için toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Fizik bölümünden mezun olan öğrenciler kamu kurum ve kuruluşlarında, ilgili oldukları program dallarında görev alabilirler. Program mezunları, pedagojik formasyon eğitimi aldıkları taktirde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ve özel okullarda öğretmenlik yapabilmektedirler. Bunun yanında; üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademisyenlik, üniversite veya diğer kamu kurumlarına bağlı araştırma merkezlerinde araştırmacı, TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu), DPT (Devlet Planlama Teşkilatı), TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) vb. resmi kurum ve kuruluşlarda uzmanlık veya uzman yardımcılığı görevlerine talip olabilmektedirler. Bunların dışında sağlık fizikçisi olarak hastanelerde, ARGE fizikçisi olarak özel sektörde faaliyet gösteren firmalarda çalışabilmektedirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

3. Eczacılıkta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği

4. Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği

5. Veteriner Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030219288


Yeterlilik Adı
Fizik Doktora Diploması

Sorumlu Kurum
Karabük Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Karabük Üniversitesi Kılavuzlar Mahallesi 413. Sokak No: 7 Merkez Karabük

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

AYÇ Seviyesi
8

TYÇ Seviyesi
8
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)
-

Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)

Lisans yeterliliklerine dayalı on yarıyıl, tezli yüksek lisans yeterliklerine dayalı sekiz yarıyıllık programı kapsayan, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısıyla irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırmayı amaçlayan bir yükseköğretim programıdır.


Öğrenme Ortamları

Eğitim ve öğretim örgün bir şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki araştırma merkezleri ve laboratuvarlarda uygulamalı eğitimler yapılır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Fiziğin temel kavramlarını daha ileri derecede kavrar.
  • Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanlarını ve bilgi kaynaklarını kullanır.
  • Uzmanlık alanındaki bilimsel problemleri, probleme özel sayısal ve matematiksel yöntemlerle çözer.
  • Uzmanlık alanı ile ilgili araştırmalar yapar, sonuçları sınıflandırır, analiz eder.
  • Yabancı dilini ileri derecede geliştirir ve kullanır.
  • Alanı ile ilgili araştırma sonuçlarını fizik yasaları çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği sonuçları bilimsel toplantılarda sunar.
  • Bireysel çalışma becerisini geliştirmesinin yanısıra ulusal veya uluslararası bilimsel ortamlarda meslektaşları ile işbirliği yapar.
  • Araştırmalarının sonunda tezini yazar, savunur.
  • Tez çalışmasından ulusal veya uluslararası yayın yapar.
  • Bölümünden sorumluluk sahibi bir birey olarak, meslek ve etik bilinci ile mezun olur Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme becerisi kazanır.
  • Doktora sonrasında akademik veya özel araştırma enstitülerinde doktora-sonrası pozisyonlarda çalışmalar yapar.
  • Akademisyen olarak kariyerini sürdürür veya kamu / özel kurumlarda alanında uzman olarak çalışır.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere en ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Öğrenciler kayıt yaptırdıkları kredili derslerden her yarıyıl içinde en az bir defa ara sınavına girer. Ara sınav Enstitünün tez yazım kılavuzuna uygun olarak hazırlanmış ödev/ödevlerin, proje ve kısa sınavların değerlendirmesi biçiminde de olabilir.
  • Birden fazla ara sınav yapılması halinde, bunların aritmetik ortalaması ara sınav notuna esas alınır.
  • Öğrenci bir yarıyılda aldığı ve devam şartını sağladığı bütün derslerin genel sınavına, Enstitü tarafından belirlenen ve ilan edilen gün ve saatte girmek zorundadır.
  • Sınava girmeyen öğrenciye F2 notu verilir.
  • Yarıyıl sonu sınavı Enstitünün tez yazım kılavuzuna uygun olarak hazırlanmış dönem ödevinin değerlendirilmesi biçiminde de olabilir.
  • Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir.
  • Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır.
  • Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir.
  • Başarı notu, sadece genel sınav değerlendirmesine göre değil, öğrencinin yarıyıl içi çalışmaları ile ara sınavların birlikte değerlendirilmesi ile elde edilir.
  • Yarıyıl çalışmaları ile ara sınav sonuçlarının başarı notuna katkı oranı %40 ile %60 arasında olmak üzere ilgili Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kararlaştırılır.
  • Değerlendirme ve not sistemiyle ilgili yönetmelik http://oidb.karabuk.edu.tr/yonetmenlik/lisansustusinav.pdf adresinde bulunabilir.
  • Bir dersin başarılı sayılabilmesi için, hem genel sınav notunun, hem de başarı notunun 100 tam not üzerinden yüksek lisans düzeyinde en az 65, doktora düzeyinde en az 75 olması gerekir.
  • Seminer dersi, tez çalışması ve bitirme projesi başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
  • Takdir olunan genel sınav notları akademik takvimde belirtilen süre içinde öğrenci bilgi sistemine girilir ve sonuçlar genel sınavların bitiminden itibaren en geç on beş gün içinde Enstitüye teslim edilir.
  • a. 3 er krediden en az toplam 21 kredilik 7 dersin başarı ile verilmesi.
  • b. Doktora seminerin başarı ile sonuçlanması.
  • c. Doktora yeterlilik başarı ile geçilmesi.
  • d. Doktora tezinin belirtilen süre içinde başarı ile sonuçlandırılması.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde doktora programlarının kalite güvencesi şu şekilde sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında doktora programlarının açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında doktora programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir doktora programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Doktora programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde doktora diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı

Türk ve yabancı öğrenciler için Karabük Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim yönetmeliğinde belirtilen genel kabul şartları programa başlamak için geçerlidir.


Başarma Şartları
 3 er krediden en az toplam 21 kredilik 7 dersin başarı ile verilmesi.  Doktora seminerin başarı ile sonuçlanması.  Doktora yeterlilik başarı ile geçilmesi.  Doktora tezinin belirtilen süre içinde başarı ile sonuçlandırılması. Doktora programı, yüksek lisans derecesi olan öğrenciler için toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından oluşur.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Fizik bölümünden mezun olan öğrenciler kamu kurum ve kuruluşlarında, ilgili oldukları program dallarında görev alabilirler. Program mezunları, pedagojik formasyon eğitimi aldıkları taktirde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi ve özel okullarda öğretmenlik yapabilmektedirler. Bunun yanında; üniversitelerin ilgili bölümlerinde akademisyenlik, üniversite veya diğer kamu kurumlarına bağlı araştırma merkezlerinde araştırmacı, TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu), DPT (Devlet Planlama Teşkilatı), TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) vb. resmi kurum ve kuruluşlarda uzmanlık veya uzman yardımcılığı görevlerine talip olabilmektedirler. Bunların dışında sağlık fizikçisi olarak hastanelerde, ARGE fizikçisi olarak özel sektörde faaliyet gösteren firmalarda çalışabilmektedirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

3. Eczacılıkta Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği

4. Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği

5. Veteriner Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030219288

Qualification Title
Doktora - Fizik Doctorate
Awarding BodyKarabük University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttp://www.karabuk.edu.tr/
OrientationAcademic
EQF Level8
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 8
Thematic AreasPhysics
National Occupation Classification -
CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4
Program Profile-
Learning Environments-
Description

Comprehends fundamental principles of physics in a higher level Gains the ability to access to the knowledge and to make literature search by using databases and other sources. Solves problems in the field research with numerical and mathematical techniques special to the problems. Make research in the field of his/her special study, classifies and analyzes the results. Improves his/her foreign language skills and use it. Evaluates the results of the research in the field within the frame of physics laws and represents the results in scientific meetings. Improves the ability to work individually and cooperates with the collegues in national and international levels. Writes and defenses the thesis at the end of the research. Publishes articles from the thesis at national and international levels. Graduates from the department as a person aware of his/her responsibilities and professional and scientific ethical principles. Gains the ability on the usage of the information and communication technologies as much as his/her research field requires. After getting a PhD degree she/he is eligible for post-doc positions in academic or private institutions. can continue his/her carrier as an academician or work as a specialist in the state or private institutions.

Key Competencies-
Further Info

General information regarding examination regulations, assessment and grading can be found at http://oidb.karabuk.edu.tr/en/yonet/Lisansustu1.pdf Assessment and Grading methods most frequently used at the educational programs of Karabuk University are given below. Programmes utilize most of these methods in accordance with their educational aims and objectives. The methods applied for assessment of the achievement of the expected program learning outcomes for the entire programme are shown below and those methods for the individual course units are given in the relevant section of the course description with their contribution to the final grades. EXAMINATIONS The success of students in achieving the expected learning outcomes of the each course unit within the curriculum of the programme is evaluated through assessments of in-term activities and final examination which takes place at the end of each semester. Assessment of in-term activities includes a minimum number of a mid-term examination, short exam (quiz), assignment, project, and term paper as compulsory assessment methods for all the course units within all degree programmes defined by the Regulations. The programmes are encouraged to define more assessment methods for the in-term activities depending on their needs for measuring the achievements of the learning outcomes in the programme and course unit levels in order to ensure the educational aims and objectives. The nature and number of the assessment methods used for each course unit, together with their contribution to the final grades, are given under the title of “Assessment and Grading” in the sections of course descriptions. These arrangements are announced in advance at the beginning of each semester and published in the sections of the course descriptions on this web site. Mid-term and final examinations are conducted in dates, places and times determined and announced by the University. The students’ final semester grade is given by their instructors based on mid-term examination, homework evaluation, short-examinations, final examination, and if there are other assessment methods and course activities such as attendance, they are also taken into consideration. The contribution of assessment grades of the in-term activities to the final grade is 40 %, while the weight of the final exam is 60 % for all the course units within all degree programmes defined by the Regulations. The rates can be changed according to the Institute Board decision. The scores of all the examinations are given out of 100 points, and the passing grade is 75 out of 100 (3.00 out of 100). The doctorate programme consists of a minimum of seven courses, with a minimum of 21 national credits, a qualifying examination, a dissertation proposal, and a dissertation. The period allotted for the completion of the Doctorate programmes is normally eight semesters (four years). However, while it is possible to graduate in a shorter time, it is also possible to have an extension subject to the approval of the Institute of Science. The seminar course and thesis are non-credit and graded on a pass/fail basis. The total ECTS credit of the programme is 240 ECTS. A student may take undergraduate courses on the condition that the courses have not been taken during the undergraduate program. The PhD students are required to take the Doctoral Qualifying Examination, after having successfully completed taught courses. The examination consists of written and oral parts. The Doctoral Qualifying Committee determines by absolute majority whether a candidate has passed or failed the examination. Students who fail the Qualifying Examination may retake the examination the following semester. Students failing the Examination a second time are dismissed from the program. Students must register for thesis work and the Specialization Field course offered by his supervisor every semester following the semester, in which the supervisor is appointed. A dissertation supervisor who must hold the minimum rank of assistant professor is appointed for each PhD student. When the nature of the dissertation topic requires more than one supervisor, a joint-supervisor may be appointed. A joint-supervisor must hold a doctoral degree. Periodic monitoring of research work by a thesis monitoring committee is required to be awarded the Doctoral degree. A student, who has completed work on the thesis within the time period, must write a thesis, using the data collected, according to the specifications of the Thesis Writing Guide of Institute of Science. The thesis must be defended before a jury. The thesis jury is appointed on the recommendations of the relevant department chairperson and with the approval of the Administrative Committee of Institute of Science. The jury is composed of the thesis supervisor and 5 faculty members. Of the appointed jury members, up to two may be selected from another department or another University. The co-supervisor cannot be the jury member. The jury decides to grant/deny the Doctoral degree. A majority vote by the jury members determines the outcome of the thesis or examination. The vote can be for acceptance , rejection or correction . A student may be given, by a decision of the Administrative Committee of Institute of Science, up to six months to complete the corrections. The student must then retake the thesis examination.

Quality Assurance-
Access Requirements

For Turkish Citizens: Second Cycle (Master’s) Degree diploma with thesis, (2) A minimum ALES score of 55 or equivalent international examinations scores for graduate-level programmes such as GRE, GMAT, etc., recognised by YÖK. (3) A minimum score of 55 in accepted foreign language proficiency exams. Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of second cycle degree grade point averages, ALES and foreign language exam. For International Students: Second Cycle Degree diploma with thesis obtained from universities recognised by YÖK. Candidates gain access to the programmes based on their second cycle degree grade point averages.

Conditions for SuccessThe doctorate programme consists of a minimum of seven courses, with a minimum of 21 national credits, a qualifying examination, a dissertation proposal, and a dissertation. The period allotted for the completion of the Doctorate programmes is normally eight semesters (four years). However, while it is possible to graduate in a shorter time, it is also possible to have an extension subject to the approval of the Institute of Science. The seminar course and thesis are non-credit and graded on a pass/fail basis. The total ECTS credit of the programme is 240 ECTS. A student may take undergraduate courses on the condition that the courses have not been taken during the undergraduate program. The PhD students are required to take the Doctoral Qualifying Examination, after having successfully completed taught courses. The examination consists of written and oral parts. The Doctoral Qualifying Committee determines by absolute majority whether a candidate has passed or failed the examination. Students who fail the Qualifying Examination may retake the examination the following semester. Students failing the Examination a second time are dismissed from the program. Students must register for thesis work and the Specialization Field course offered by his supervisor every semester following the semester, in which the supervisor is appointed. A dissertation supervisor who must hold the minimum rank of assistant professor is appointed for each PhD student. When the nature of the dissertation topic requires more than one supervisor, a joint-supervisor may be appointed. A joint-supervisor must hold a doctoral degree. Periodic monitoring of research work by a thesis monitoring committee is required to be awarded the Doctoral degree. A student, who has completed work on the thesis within the time period, must write a thesis, using the data collected, according to the specifications of the Thesis Writing Guide of Institute of Science. The thesis must be defended before a jury. The thesis jury is appointed on the recommendations of the relevant department chairperson and with the approval of the Administrative Committee of Institute of Science. The jury is composed of the thesis supervisor and 5 faculty members. Of the appointed jury members, up to two may be selected from another department or another University. The co-supervisor cannot be the jury member. The jury decides to grant/deny the Doctoral degree. A majority vote by the jury members determines the outcome of the thesis or examination. The vote can be for acceptance , rejection or correction . A student may be given, by a decision of the Administrative Committee of Institute of Science, up to six months to complete the corrections. The student must then retake the thesis examination. The students who study in the programme are required to fulfil the following graduation requirements in order to get the doctorate degree (PhD): •The students must pass all the credited courses with at least a letter grade BB, together with non-credited courses with at least the letter grade G. •They must obtain a total of 240 ECTS Credits. •They must achieve a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of at least 75 out of 100 or of at least 3.00 out of 4.00. •They must be successful in their seminar courses. •They must prepare the doctorate thesis and defend it successfully.
Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduated from this program will be titled as Physicist and can work as ; * Researchers in universities. * Physics teachers in state and private schools if they have a pedagogy license. * Researchers in state institutions (TUBITAK, DPT, TÜIK, etc.). * Researchers in R&D departments of private institutions and companies. * Medical Physicists in hospitals.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
Qualification Code

TR0030219288


Qualification Title
Doktora - Fizik Doctorate

Awarding Body
Karabük University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
Academic

National Occupation Classification
-

EQF Level
8

TQF Level
8
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification
-

Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

Comprehends fundamental principles of physics in a higher level Gains the ability to access to the knowledge and to make literature search by using databases and other sources. Solves problems in the field research with numerical and mathematical techniques special to the problems. Make research in the field of his/her special study, classifies and analyzes the results. Improves his/her foreign language skills and use it. Evaluates the results of the research in the field within the frame of physics laws and represents the results in scientific meetings. Improves the ability to work individually and cooperates with the collegues in national and international levels. Writes and defenses the thesis at the end of the research. Publishes articles from the thesis at national and international levels. Graduates from the department as a person aware of his/her responsibilities and professional and scientific ethical principles. Gains the ability on the usage of the information and communication technologies as much as his/her research field requires. After getting a PhD degree she/he is eligible for post-doc positions in academic or private institutions. can continue his/her carrier as an academician or work as a specialist in the state or private institutions.


Key Competencies
-

Further Info

General information regarding examination regulations, assessment and grading can be found at http://oidb.karabuk.edu.tr/en/yonet/Lisansustu1.pdf Assessment and Grading methods most frequently used at the educational programs of Karabuk University are given below. Programmes utilize most of these methods in accordance with their educational aims and objectives. The methods applied for assessment of the achievement of the expected program learning outcomes for the entire programme are shown below and those methods for the individual course units are given in the relevant section of the course description with their contribution to the final grades. EXAMINATIONS The success of students in achieving the expected learning outcomes of the each course unit within the curriculum of the programme is evaluated through assessments of in-term activities and final examination which takes place at the end of each semester. Assessment of in-term activities includes a minimum number of a mid-term examination, short exam (quiz), assignment, project, and term paper as compulsory assessment methods for all the course units within all degree programmes defined by the Regulations. The programmes are encouraged to define more assessment methods for the in-term activities depending on their needs for measuring the achievements of the learning outcomes in the programme and course unit levels in order to ensure the educational aims and objectives. The nature and number of the assessment methods used for each course unit, together with their contribution to the final grades, are given under the title of “Assessment and Grading” in the sections of course descriptions. These arrangements are announced in advance at the beginning of each semester and published in the sections of the course descriptions on this web site. Mid-term and final examinations are conducted in dates, places and times determined and announced by the University. The students’ final semester grade is given by their instructors based on mid-term examination, homework evaluation, short-examinations, final examination, and if there are other assessment methods and course activities such as attendance, they are also taken into consideration. The contribution of assessment grades of the in-term activities to the final grade is 40 %, while the weight of the final exam is 60 % for all the course units within all degree programmes defined by the Regulations. The rates can be changed according to the Institute Board decision. The scores of all the examinations are given out of 100 points, and the passing grade is 75 out of 100 (3.00 out of 100). The doctorate programme consists of a minimum of seven courses, with a minimum of 21 national credits, a qualifying examination, a dissertation proposal, and a dissertation. The period allotted for the completion of the Doctorate programmes is normally eight semesters (four years). However, while it is possible to graduate in a shorter time, it is also possible to have an extension subject to the approval of the Institute of Science. The seminar course and thesis are non-credit and graded on a pass/fail basis. The total ECTS credit of the programme is 240 ECTS. A student may take undergraduate courses on the condition that the courses have not been taken during the undergraduate program. The PhD students are required to take the Doctoral Qualifying Examination, after having successfully completed taught courses. The examination consists of written and oral parts. The Doctoral Qualifying Committee determines by absolute majority whether a candidate has passed or failed the examination. Students who fail the Qualifying Examination may retake the examination the following semester. Students failing the Examination a second time are dismissed from the program. Students must register for thesis work and the Specialization Field course offered by his supervisor every semester following the semester, in which the supervisor is appointed. A dissertation supervisor who must hold the minimum rank of assistant professor is appointed for each PhD student. When the nature of the dissertation topic requires more than one supervisor, a joint-supervisor may be appointed. A joint-supervisor must hold a doctoral degree. Periodic monitoring of research work by a thesis monitoring committee is required to be awarded the Doctoral degree. A student, who has completed work on the thesis within the time period, must write a thesis, using the data collected, according to the specifications of the Thesis Writing Guide of Institute of Science. The thesis must be defended before a jury. The thesis jury is appointed on the recommendations of the relevant department chairperson and with the approval of the Administrative Committee of Institute of Science. The jury is composed of the thesis supervisor and 5 faculty members. Of the appointed jury members, up to two may be selected from another department or another University. The co-supervisor cannot be the jury member. The jury decides to grant/deny the Doctoral degree. A majority vote by the jury members determines the outcome of the thesis or examination. The vote can be for acceptance , rejection or correction . A student may be given, by a decision of the Administrative Committee of Institute of Science, up to six months to complete the corrections. The student must then retake the thesis examination.


Quality Assurance
-

Access Requirements

For Turkish Citizens: Second Cycle (Master’s) Degree diploma with thesis, (2) A minimum ALES score of 55 or equivalent international examinations scores for graduate-level programmes such as GRE, GMAT, etc., recognised by YÖK. (3) A minimum score of 55 in accepted foreign language proficiency exams. Candidates gain access to the programmes based on their composite scores consisting of second cycle degree grade point averages, ALES and foreign language exam. For International Students: Second Cycle Degree diploma with thesis obtained from universities recognised by YÖK. Candidates gain access to the programmes based on their second cycle degree grade point averages.


Conditions for Success
The doctorate programme consists of a minimum of seven courses, with a minimum of 21 national credits, a qualifying examination, a dissertation proposal, and a dissertation. The period allotted for the completion of the Doctorate programmes is normally eight semesters (four years). However, while it is possible to graduate in a shorter time, it is also possible to have an extension subject to the approval of the Institute of Science. The seminar course and thesis are non-credit and graded on a pass/fail basis. The total ECTS credit of the programme is 240 ECTS. A student may take undergraduate courses on the condition that the courses have not been taken during the undergraduate program. The PhD students are required to take the Doctoral Qualifying Examination, after having successfully completed taught courses. The examination consists of written and oral parts. The Doctoral Qualifying Committee determines by absolute majority whether a candidate has passed or failed the examination. Students who fail the Qualifying Examination may retake the examination the following semester. Students failing the Examination a second time are dismissed from the program. Students must register for thesis work and the Specialization Field course offered by his supervisor every semester following the semester, in which the supervisor is appointed. A dissertation supervisor who must hold the minimum rank of assistant professor is appointed for each PhD student. When the nature of the dissertation topic requires more than one supervisor, a joint-supervisor may be appointed. A joint-supervisor must hold a doctoral degree. Periodic monitoring of research work by a thesis monitoring committee is required to be awarded the Doctoral degree. A student, who has completed work on the thesis within the time period, must write a thesis, using the data collected, according to the specifications of the Thesis Writing Guide of Institute of Science. The thesis must be defended before a jury. The thesis jury is appointed on the recommendations of the relevant department chairperson and with the approval of the Administrative Committee of Institute of Science. The jury is composed of the thesis supervisor and 5 faculty members. Of the appointed jury members, up to two may be selected from another department or another University. The co-supervisor cannot be the jury member. The jury decides to grant/deny the Doctoral degree. A majority vote by the jury members determines the outcome of the thesis or examination. The vote can be for acceptance , rejection or correction . A student may be given, by a decision of the Administrative Committee of Institute of Science, up to six months to complete the corrections. The student must then retake the thesis examination. The students who study in the programme are required to fulfil the following graduation requirements in order to get the doctorate degree (PhD): •The students must pass all the credited courses with at least a letter grade BB, together with non-credited courses with at least the letter grade G. •They must obtain a total of 240 ECTS Credits. •They must achieve a Cumulative Grade Point Average (CGPA) of at least 75 out of 100 or of at least 3.00 out of 4.00. •They must be successful in their seminar courses. •They must prepare the doctorate thesis and defend it successfully.

Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduated from this program will be titled as Physicist and can work as ; * Researchers in universities. * Physics teachers in state and private schools if they have a pedagogy license. * Researchers in state institutions (TUBITAK, DPT, TÜIK, etc.). * Researchers in R&D departments of private institutions and companies. * Medical Physicists in hospitals.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address