Yeterlilik Kodu | TR0030019237 | |
Yeterlilik Adı | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | İstanbul Gedik Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Cumhuriyet Mahallesi İlkbahar Sokak No: 1-3-5 Yakacık 34876 Kartal İstanbul | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.gedik.edu.tr | |
Yönelim | Akademik | |
AYÇ Seviyesi | 6 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Terapi ve rehabilitasyon | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 | |
Program Profili (Amaç) | Tam burslu eğitim sağlamaktadır. | |
Öğrenme Ortamları | - | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | - | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Eğitim öğretimin değerlendirilmesinde quiz, pratik, uygulama, proje, rapor, ara sınav ve final gibi çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.Aşağıdaki tabloda gösterildiği şekilde puanlanır ve harflendirilir:Ders Notu Puan AralığıKatsayıAA 88-100 4.0BA 81-87 3.5BB 76-80 3.0CB 65-75 2.5CC 55-64 2.0DC 45-54 1.5DD 40-44 1.0FD 30-39 0.5FF 0-29 0GM-Girmedi, TK-Tekrar, DZ-Devamsız, TR-Transfer Dersler, G-geçti, K-Kaldı, ERA–Erasmus Sırasında Alınan Dersler, ÖD-Öğrenci Değişimi Programı Sırasında DerslerToplam 240 AKTS karşılığında, mevcut olan derslerin ve stajların tümünü başarı ile tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak programı tamamlamak, dereceyi alabilmek ve mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
Kalite Güvencesi | - | |
Giriş Şartı | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü lisans programına giriş için Türk ortaöğretim eğitimini tamamlamış veya yurtdışında eşdeğer bir eğitim almış olmak gerekmektedir. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Yüksek Öğretim Kurulu’nun belirlemiş olduğu şartlara ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Merkezi Yerleştirme Sınavı sonucu elde edilen Sayısal (SAY) puan türüne göre öğrenci almaktadır. | |
Başarma Şartları | Toplam 240 AKTS karşılığında, mevcut olan derslerin ve stajların tümünü başarı ile tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak programı tamamlamak, dereceyi alabilmek ve mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.Toplam 240 AKTS karşılığında, mevcut olan derslerin ve stajların tümünü başarı ile tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak programı tamamlamak, dereceyi alabilmek ve mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Mezunlarımız genellikle Sağlık Bakanlığı’na bağlı hastanelerde, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı merkezlerde, üniversite hastanelerinde, fizik tedavi ve rehabilitasyon merkezlerinde, spor kulüplerinde, sosyal hizmetler gibi kurumlarda fizyoterapist olarak olarak çalışırlar. | |
Yasal Dayanağı | - | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030019237
Tam burslu eğitim sağlamaktadır.
- Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili gerekli tüm kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri bilir ve bunları kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar.
- Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak fizyoterapi ve rehabilitasyon programını sistematik ve güvenli olarak etik ilke ve değerlere uygun şekilde, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözeterek uygular; gerektiği durumda sonlandırır veya değiştirir.
- Kişisel gelişim, bilgi okur yazarlığı ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser; kalite geliştirme, alanla ilgili eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir, profesyonel davranışını uluslararası düzeyde de sergiler.
- Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda, ilgili model ve kuramları kullanarak, fizyoterapi ve rehabilitasyon gerektiren durumlarda kanıta dayalı uygulamaları tanımlar ve problem çözme yöntemlerini belirler.
- Sahip olduğu mesleki bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile etkin iletişim ve işbirliği içinde ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk üstlenir.
- Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahiptir.
- Toplum sağlığını korumaya yönelik girişimlerde bulunur; toplumun fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun sağlık politikalarının üretilmesine katkıda bulunur.
- Güncel ve etkili iletişim becerilerine sahiptir.
- Fizyoterapi ve Rehabilitasyon uygulamaları için gerekli olan modern alet, teknik ve modaliteleri seçme ve kullanma becerisi ile birlikte sağlık bilişimi teknolojilerini etkin düzeyde kullanma becerisine sahiptir.
- Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapar; bilgiye erişme ve kullanma becerisine sahiptir, fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında kaliteli hizmet ve araştırma için kayıt tutar ve rapor hazırlar; araştırma ve proje uygulamalarının tüm aşamalarına katılır.
- En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirir.
- Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olur.
Eğitim öğretimin değerlendirilmesinde quiz, pratik, uygulama, proje, rapor, ara sınav ve final gibi çeşitli ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.Aşağıdaki tabloda gösterildiği şekilde puanlanır ve harflendirilir:Ders Notu Puan AralığıKatsayıAA 88-100 4.0BA 81-87 3.5BB 76-80 3.0CB 65-75 2.5CC 55-64 2.0DC 45-54 1.5DD 40-44 1.0FD 30-39 0.5FF 0-29 0GM-Girmedi, TK-Tekrar, DZ-Devamsız, TR-Transfer Dersler, G-geçti, K-Kaldı, ERA–Erasmus Sırasında Alınan Dersler, ÖD-Öğrenci Değişimi Programı Sırasında DerslerToplam 240 AKTS karşılığında, mevcut olan derslerin ve stajların tümünü başarı ile tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak programı tamamlamak, dereceyi alabilmek ve mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü lisans programına giriş için Türk ortaöğretim eğitimini tamamlamış veya yurtdışında eşdeğer bir eğitim almış olmak gerekmektedir. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Yüksek Öğretim Kurulu’nun belirlemiş olduğu şartlara ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Merkezi Yerleştirme Sınavı sonucu elde edilen Sayısal (SAY) puan türüne göre öğrenci almaktadır.
Mezunlarımız genellikle Sağlık Bakanlığı’na bağlı hastanelerde, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı merkezlerde, üniversite hastanelerinde, fizik tedavi ve rehabilitasyon merkezlerinde, spor kulüplerinde, sosyal hizmetler gibi kurumlarda fizyoterapist olarak olarak çalışırlar.
Yeterlilik sürekli geçerlidir
Qualification Code | TR0030019237 | |
Qualification Title | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon License | |
Awarding Body | Gedik University | |
Awarding Body Contact | Cumhuriyet Neighborhood, İlkbahar Street, No: 1-3-5, Yakacık, 34876 Kartal, Istanbul, Türkiye | |
Awarding Body Url | http://www.gedik.edu.tr | |
Orientation | Academic | |
EQF Level | 6 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 6 | |
Thematic Areas | Therapy and rehabilitation | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | - | |
Program Duration | - | |
Program Profile | - | |
Learning Environments | - | |
Description | All graduates know the all necessary theoretical and practical concepts and principles related to the physiotherapy and rehabilitation field in order to fulfill their professional roles and functions and by using them, make the evaluation, identification and planning which are required for physiotherapy and rehabilitation applications.All graduates apply physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely in accordance with ethical principles and values, by taking into account the universality of basic values and social rights, and to terminate or replace them when necessary by using advanced knowledge and skills they have been acquired.All graduates indigenise personal development, information literacy and lifelong learning, contribute to quality development, field-related training and promotion programs, also exhibit their professional behavior at the international level.All graduates define evidence-based practices and problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation by using related models and theories in health protection, promotion and care.All graduates carry out professional and academic studies independently by using professional fund of knowledge they have and they work as a team member in effective communication and collaboration with other occupational groups working in this field and take responsibility.All graduates have the education and counseling skills intended for the health education needs of the individual, family and community.All graduates have innovative behavior to protect public health; contribute to produce health policies proper to the changing and varying needs of society in the physiotherapy and rehabilitation field.All graduates have effective communication skills.All graduates have the ability to choose and use modern tools, techniques and modalities necessary for physiotherapy and rehabilitation applications as well as to use health informatics technologies effectively.All graduates make literature review in databases and information resources for health sciences, they have the ability to access and use information, they record and report for quality service and research in physiotherapy and rehabilitation field, they participate in all stages of research and project applications.All graduates use at least one foreign language to monitor the information in their field and communicate and collaborate with their colleagues at international level.All graduates become a role model to their colleagues and an example to the society the live in with their contemporary and professional identity. | |
Key Competencies | - | |
Further Info | Various measurement and evaluation methods such as quiz, practice, project, report, mid-term exam and final exam are used for evaluation of education. It is scored and capitalized as shown in the table below:Course Grade Score Point CoefficientAA 88-100 4.0BA 81-87 3.5BB 76-80 3.0CB 65-75 2.5CC 55-64 2.0DC 45-54 1.5DD 40-44 1.0FD 30-39 0.5FF 0-29 0GM-did not enter, TK-again, DZ-absent, TR-transfer courses, G-passed, K-stayed, ERA–Erasmus courses, ÖD-Student Exchange Program CoursesIn exchange for a total 240 ECTS, successfully complete all courses and internships available and have a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 is the qualification requirement to complete the program, to get the degree and to graduate. | |
Quality Assurance | - | |
Access Requirements | The Department of Physiotherapy and Rehabilitation takes the students according to the conditions determined by the Higher Education Council and the type of score (SAY) obtained as a result of the Central Placement Exam conducted by the Student Selection and Placement Center (OSYM).In order to enter the Department of Physiotherapy and rehabilitation, it is necessary to have completed Turkish secondary education or to have an equivalent education abroad. | |
Conditions for Success | In exchange for a total 240 ECTS, successfully complete all courses and internships available and have a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 is the qualification requirement to complete the program, to get the degree and to graduate.In exchange for a total 240 ECTS, successfully complete all courses and internships available and have a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 is the qualification requirement to complete the program, to get the degree and to graduate. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Our graduates usually work in hospitals affiliated to the Ministry of Health, in centers affiliated to the Ministry of National Education, in university hospitals, in physical therapy and rehabilitation centers, in sports clubs and in social services. | |
Legal Basis | - | |
Validity Period (If Any) | Qualification is continuous | |
Url | Open Address |
TR0030019237
All graduates know the all necessary theoretical and practical concepts and principles related to the physiotherapy and rehabilitation field in order to fulfill their professional roles and functions and by using them, make the evaluation, identification and planning which are required for physiotherapy and rehabilitation applications.All graduates apply physiotherapy and rehabilitation program systematically and safely in accordance with ethical principles and values, by taking into account the universality of basic values and social rights, and to terminate or replace them when necessary by using advanced knowledge and skills they have been acquired.All graduates indigenise personal development, information literacy and lifelong learning, contribute to quality development, field-related training and promotion programs, also exhibit their professional behavior at the international level.All graduates define evidence-based practices and problem solving methods in cases requiring physiotherapy and rehabilitation by using related models and theories in health protection, promotion and care.All graduates carry out professional and academic studies independently by using professional fund of knowledge they have and they work as a team member in effective communication and collaboration with other occupational groups working in this field and take responsibility.All graduates have the education and counseling skills intended for the health education needs of the individual, family and community.All graduates have innovative behavior to protect public health; contribute to produce health policies proper to the changing and varying needs of society in the physiotherapy and rehabilitation field.All graduates have effective communication skills.All graduates have the ability to choose and use modern tools, techniques and modalities necessary for physiotherapy and rehabilitation applications as well as to use health informatics technologies effectively.All graduates make literature review in databases and information resources for health sciences, they have the ability to access and use information, they record and report for quality service and research in physiotherapy and rehabilitation field, they participate in all stages of research and project applications.All graduates use at least one foreign language to monitor the information in their field and communicate and collaborate with their colleagues at international level.All graduates become a role model to their colleagues and an example to the society the live in with their contemporary and professional identity.
Various measurement and evaluation methods such as quiz, practice, project, report, mid-term exam and final exam are used for evaluation of education. It is scored and capitalized as shown in the table below:Course Grade Score Point CoefficientAA 88-100 4.0BA 81-87 3.5BB 76-80 3.0CB 65-75 2.5CC 55-64 2.0DC 45-54 1.5DD 40-44 1.0FD 30-39 0.5FF 0-29 0GM-did not enter, TK-again, DZ-absent, TR-transfer courses, G-passed, K-stayed, ERA–Erasmus courses, ÖD-Student Exchange Program CoursesIn exchange for a total 240 ECTS, successfully complete all courses and internships available and have a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 is the qualification requirement to complete the program, to get the degree and to graduate.
The Department of Physiotherapy and Rehabilitation takes the students according to the conditions determined by the Higher Education Council and the type of score (SAY) obtained as a result of the Central Placement Exam conducted by the Student Selection and Placement Center (OSYM).In order to enter the Department of Physiotherapy and rehabilitation, it is necessary to have completed Turkish secondary education or to have an equivalent education abroad.
Our graduates usually work in hospitals affiliated to the Ministry of Health, in centers affiliated to the Ministry of National Education, in university hospitals, in physical therapy and rehabilitation centers, in sports clubs and in social services.
Qualification is continuous