Yeterlilik Kodu

TR0030011881

Yeterlilik Adı
Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans Diploması
Sorumlu KurumNevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi2000 Evler, Zübeyde Hanım Cd., 50300 Merkez/Nevşehir Merkez/Nevşehir
Sorumlu Kurum URLhttps://nevsehir.edu.tr
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Gıda işleme
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO: 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)

Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü 2010 yılında kurulmuş bir bölümdür ve amacı konaklama ve yiyecek-içecek işletmeleri için nitelikli yönetici şefler (aşçılar) yetiştirmektedir. Bu amaç doğrultusunda öğrenciler, biri İngilizce olmak üzere iki yabancı dil, bilgi teknolojileri, turizm sektörü ve turizm işletmeleri, modern işletmecilik ve yöneticilik, Türk mutfağı, uluslararası mutfaklar, beslenme ilkeleri, gıda bilimi ve teknolojisi, yiyecek-içecek üretimi ile ilgili bilgi ve becerilerle donatılmaktadır.

Öğrenme Ortamları

Bölümümüzde eğitim-öğretim faaliyetleri 2 profesör, 4 doçent, 2 doktor öğretim üyesi, 2 öğretim görevlisi, 1 araştırma görevlisi ile yürütülmektedir. Fakültemizde dersler çeşitli kapasitelerdeki 11 adet derslikte yürütülmektedir. Dersliklerin bir tanesi 100, dört tanesi 80, diğer altı tanesi ise 30 öğrenci kapasitesine sahiptir. 6 derslikte bilgisayar ve projeksiyon, yabancı dil derslerinin yapıldığı diğer dersliklerde ise video ve TV seti bulunmaktadır. Ayrıca, 10 öğrenci kapasiteli 2 adet seminer odası mevcuttur. Bölümümüz öğrencileri gün boyunca açık olan internet laboratuvarından ücretsiz olarak faydalanabilmektedirler.

Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümüne ait 1 adet uygulama mutfağı, uygulama mutfağına bağlı 1 adet araç-gereç deposu, 1 adet bulaşıkhane,  1 adet kuru gıda deposu, ve soğuk dolaplar bulunmaktadır. Fakültemiz Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü öğrencilerinin Mutfak Uygulamaları dersleri öncesinde ve sonrasında kullanmaları için 1 adet Soyunma Odaları yapılmıştır.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ağırlama ve turizm endüstrisi alanındaki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibi olur; gastronomi ve mutfak sanatları alanının ağırlama ve turizm endüstrisindeki yerini kavrar.
  • Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları, ilkeleri ve teorileri bilir ve uygular.
  • Beslenme ilkeleri ve gıda bilimi hakkında bilgi sahibi olur ve alanında uygular.
  • Ulusal ve uluslararası gıda güvenliği standartlarını bilir ve uygular.
  • Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç-gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
  • Çeşitli pişirme yöntemlerini bilir ve uygular.
  • Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur ve uygular.
  • Menü planlama ilkeleri doğrultusunda çeşitli menüler geliştirir.
  • Yiyecek içecek maliyet analizi, kontrolü ve menü fiyatlandırması yapar.
  • İçecekler hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur, yiyecek üretiminde çeşitli içecekleri kullanır.
  • Yiyecek büfesi dekorasyonu ve yiyeceklerin görsel sunum tekniklerini bilir ve uygular.
  • Satın alma aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir ve bu süreçlerde ortaya çıkabilecek sorunları çözer.
  • Çalışma alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular.
  • Mesleki etik standartları bilir ve uygular.
  • Hem temel hem de alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını ileri düzeyde kullanır.
  • İngilizcede en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • İkinci bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • İşletme ve iktisat alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur.
  • Bir yiyecek içecek işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular.
  • Başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır.
  • Yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.
  • Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme gastronomi ve mutfak sanatları alanının gerektirdiği şekilde özen gösterir.
  • Atatürk ilkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi sahibi olur ve Cumhuriyet’in temel değerlerini benimser.
  • Sanatsal konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
  • Birleşmiş Milletler Sürdürebilir Kalkınma Amaçlarından (BM SKA) en az birini açıklar. BM SKA şunlardır: 1) yoksulluk, 2) açlık, 3) sağlıklı ve kaliteli yaşam, 4) nitelikli eğitim, 5) cinsiyet eşitliği, 6) temiz su ve sanitasyon, 7) erişilebilir temiz enerji, 8) insana yakışır iş ve ekonomik büyüme, 9) sanayi, yenilikçilik ve alt yapı, 10) eşitsizliklerin azaltımı, 11) sürdürülebilir şehirler ve topluluklar, 12) sorumlu tüketim ve üretim, 13) iklim eylemi, 14) sudaki yaşam, 15) karasal yaşam, 16) barış, adalet ve güçlü kurumlar, 17) amaçlar için ortak çaba.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü 2010 yılında kurulmuş bir bölümdür ve amacı konaklama ve yiyecek-içecek işletmeleri için nitelikli yönetici şefler (aşçılar) yetiştirmektedir. Bu amaç doğrultusunda öğrenciler, biri İngilizce olmak üzere iki yabancı dil, bilgi teknolojileri, turizm sektörü ve turizm işletmeleri, modern işletmecilik ve yöneticilik, Türk mutfağı, uluslar arası mutfaklar, beslenme ilkeleri, gıda bilimi ve teknolojisi, yiyecek-içecek üretimi ile ilgili bilgi ve becerilerle donatılmaktadır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

TURAK: Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu

31.12.2024/31.12.2026

Giriş Şartı

Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan TYT (Temel Yeterlilik Testi) ve AYT (Alan Yeterlilik Testi) sonuçlarına göre kabul edilirler. Fakülteye kabul için TYT ve AYT’den yeterli puanı almış adayların kayıtları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen tarihlerde Üniversite Rektörlüğü’nde yapılır. Kayıt için gerekli belgeler; 1 - Lise ve dengi okul diploması, 2 - ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi.

Başarma ŞartlarıGastronomi ve Mutfak Sanatları alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir. Ayrıca bu bölümden mezun olmak için öğrencilerin turizm işletmelerinde 90 işgünü staj (işyeri eğitimi) yapması gerekmektedir
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İyi eğitim almış ve deneyimli mezunlar öncelikle aşağıdakiler olmak üzere geniş iş olanaklarına sahiptirler. Mezunların Çalışma Alanları 1. Konaklama işletmelerinin yiyecek içecek departmanlarında, restoran, bar, vb. bağımsız yiyecek içecek işletmelerinde orta ve üst kademe mutfak yöneticisi adayı. 2. Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liseleri, Anadolu Kız Meslek ve Kız Meslek Liseleri ve ilgili diğer meslek liseleri ile Turizm Eğitim Merkezlerinde, Mutfak, Servis ve Bar, Yemek Pişirme, Yiyecek İçecek Hizmetleri gibi, alanları ile ilgili uygulamalı derslerde usta öğretici/eğitmen olarak çalışabilme imkânı. 3. Başarılı ve yatkın öğrenciler için akademik kariyer imkânı. 4. Restoran, kafe, bar vs. işletmecisi olarak kendi işlerini kurabilme imkânı. 5. Başarılı ve yatkın öğrenciler için akademik kariyer imkânı. 6. Eğitim Bilimleri alanında yüksek lisans yapan mezun öğrenciler için ortaöğretim kurumlarında meslek dersi öğretmeni olma fırsatı da bulunmaktadır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030011881


Yeterlilik Adı
Gastronomi ve Mutfak Sanatları Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
2000 Evler, Zübeyde Hanım Cd., 50300 Merkez/Nevşehir Merkez/Nevşehir

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO: 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 13/05/2025 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO: 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)

Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü 2010 yılında kurulmuş bir bölümdür ve amacı konaklama ve yiyecek-içecek işletmeleri için nitelikli yönetici şefler (aşçılar) yetiştirmektedir. Bu amaç doğrultusunda öğrenciler, biri İngilizce olmak üzere iki yabancı dil, bilgi teknolojileri, turizm sektörü ve turizm işletmeleri, modern işletmecilik ve yöneticilik, Türk mutfağı, uluslararası mutfaklar, beslenme ilkeleri, gıda bilimi ve teknolojisi, yiyecek-içecek üretimi ile ilgili bilgi ve becerilerle donatılmaktadır.


Öğrenme Ortamları

Bölümümüzde eğitim-öğretim faaliyetleri 2 profesör, 4 doçent, 2 doktor öğretim üyesi, 2 öğretim görevlisi, 1 araştırma görevlisi ile yürütülmektedir. Fakültemizde dersler çeşitli kapasitelerdeki 11 adet derslikte yürütülmektedir. Dersliklerin bir tanesi 100, dört tanesi 80, diğer altı tanesi ise 30 öğrenci kapasitesine sahiptir. 6 derslikte bilgisayar ve projeksiyon, yabancı dil derslerinin yapıldığı diğer dersliklerde ise video ve TV seti bulunmaktadır. Ayrıca, 10 öğrenci kapasiteli 2 adet seminer odası mevcuttur. Bölümümüz öğrencileri gün boyunca açık olan internet laboratuvarından ücretsiz olarak faydalanabilmektedirler.

Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümüne ait 1 adet uygulama mutfağı, uygulama mutfağına bağlı 1 adet araç-gereç deposu, 1 adet bulaşıkhane,  1 adet kuru gıda deposu, ve soğuk dolaplar bulunmaktadır. Fakültemiz Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü öğrencilerinin Mutfak Uygulamaları dersleri öncesinde ve sonrasında kullanmaları için 1 adet Soyunma Odaları yapılmıştır.


Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Ağırlama ve turizm endüstrisi alanındaki kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular ile ilgili kapsamlı ve sistemli bilgi sahibi olur; gastronomi ve mutfak sanatları alanının ağırlama ve turizm endüstrisindeki yerini kavrar.
  • Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları, ilkeleri ve teorileri bilir ve uygular.
  • Beslenme ilkeleri ve gıda bilimi hakkında bilgi sahibi olur ve alanında uygular.
  • Ulusal ve uluslararası gıda güvenliği standartlarını bilir ve uygular.
  • Alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç-gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
  • Çeşitli pişirme yöntemlerini bilir ve uygular.
  • Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur ve uygular.
  • Menü planlama ilkeleri doğrultusunda çeşitli menüler geliştirir.
  • Yiyecek içecek maliyet analizi, kontrolü ve menü fiyatlandırması yapar.
  • İçecekler hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur, yiyecek üretiminde çeşitli içecekleri kullanır.
  • Yiyecek büfesi dekorasyonu ve yiyeceklerin görsel sunum tekniklerini bilir ve uygular.
  • Satın alma aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir ve bu süreçlerde ortaya çıkabilecek sorunları çözer.
  • Çalışma alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular.
  • Mesleki etik standartları bilir ve uygular.
  • Hem temel hem de alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını ileri düzeyde kullanır.
  • İngilizcede en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • İkinci bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir.
  • İşletme ve iktisat alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur.
  • Bir yiyecek içecek işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular.
  • Başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır.
  • Yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.
  • Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme gastronomi ve mutfak sanatları alanının gerektirdiği şekilde özen gösterir.
  • Atatürk ilkeleri ve inkılâpları konusunda bilgi sahibi olur ve Cumhuriyet’in temel değerlerini benimser.
  • Sanatsal konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
  • Birleşmiş Milletler Sürdürebilir Kalkınma Amaçlarından (BM SKA) en az birini açıklar. BM SKA şunlardır: 1) yoksulluk, 2) açlık, 3) sağlıklı ve kaliteli yaşam, 4) nitelikli eğitim, 5) cinsiyet eşitliği, 6) temiz su ve sanitasyon, 7) erişilebilir temiz enerji, 8) insana yakışır iş ve ekonomik büyüme, 9) sanayi, yenilikçilik ve alt yapı, 10) eşitsizliklerin azaltımı, 11) sürdürülebilir şehirler ve topluluklar, 12) sorumlu tüketim ve üretim, 13) iklim eylemi, 14) sudaki yaşam, 15) karasal yaşam, 16) barış, adalet ve güçlü kurumlar, 17) amaçlar için ortak çaba.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

1. Okuma yazma yetkinliği

2. Çoklu dil yetkinliği

3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik

4. Dijital yetkinlik

5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği

6. Vatandaşlık yetkinliği

7. Girişimcilik yetkinliği

8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü 2010 yılında kurulmuş bir bölümdür ve amacı konaklama ve yiyecek-içecek işletmeleri için nitelikli yönetici şefler (aşçılar) yetiştirmektedir. Bu amaç doğrultusunda öğrenciler, biri İngilizce olmak üzere iki yabancı dil, bilgi teknolojileri, turizm sektörü ve turizm işletmeleri, modern işletmecilik ve yöneticilik, Türk mutfağı, uluslar arası mutfaklar, beslenme ilkeleri, gıda bilimi ve teknolojisi, yiyecek-içecek üretimi ile ilgili bilgi ve becerilerle donatılmaktadır.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

TURAK: Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu

31.12.2024/31.12.2026


Giriş Şartı

Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan TYT (Temel Yeterlilik Testi) ve AYT (Alan Yeterlilik Testi) sonuçlarına göre kabul edilirler. Fakülteye kabul için TYT ve AYT’den yeterli puanı almış adayların kayıtları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen tarihlerde Üniversite Rektörlüğü’nde yapılır. Kayıt için gerekli belgeler; 1 - Lise ve dengi okul diploması, 2 - ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi.


Başarma Şartları
Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir. Ayrıca bu bölümden mezun olmak için öğrencilerin turizm işletmelerinde 90 işgünü staj (işyeri eğitimi) yapması gerekmektedir

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İyi eğitim almış ve deneyimli mezunlar öncelikle aşağıdakiler olmak üzere geniş iş olanaklarına sahiptirler. Mezunların Çalışma Alanları 1. Konaklama işletmelerinin yiyecek içecek departmanlarında, restoran, bar, vb. bağımsız yiyecek içecek işletmelerinde orta ve üst kademe mutfak yöneticisi adayı. 2. Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liseleri, Anadolu Kız Meslek ve Kız Meslek Liseleri ve ilgili diğer meslek liseleri ile Turizm Eğitim Merkezlerinde, Mutfak, Servis ve Bar, Yemek Pişirme, Yiyecek İçecek Hizmetleri gibi, alanları ile ilgili uygulamalı derslerde usta öğretici/eğitmen olarak çalışabilme imkânı. 3. Başarılı ve yatkın öğrenciler için akademik kariyer imkânı. 4. Restoran, kafe, bar vs. işletmecisi olarak kendi işlerini kurabilme imkânı. 5. Başarılı ve yatkın öğrenciler için akademik kariyer imkânı. 6. Eğitim Bilimleri alanında yüksek lisans yapan mezun öğrenciler için ortaöğretim kurumlarında meslek dersi öğretmeni olma fırsatı da bulunmaktadır.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030011881

Qualification Title
Gastronomy and Culinary Arts Undergraduate Degree Diploma
Awarding BodyNevşehir Hacı Bektaş Veli University
Awarding Body Contact
Awarding Body Urlhttps://nevsehir.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
1 The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025
TQF Level 1
Thematic AreasFood processing
National Occupation Classification

ISCO: 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile

The Department of Gastronomy and Culinary Arts was established in 2010 and aims to train qualified executive chefs (cooks) for accommodation and food and beverage businesses. In line with this purpose, students are equipped with knowledge and skills related to two foreign languages, one of which is English, information technologies, the tourism sector and tourism businesses, modern business and management, Turkish cuisine, international cuisines, nutrition principles, food science and technology, and food and beverage production.

Learning Environments

In our department, education and training activities are carried out by 2 professors, 4 associate professors, 2 assistant professors, 2 lecturers, and 1 research assistant. Courses are carried out in 11 classrooms of various capacities in our faculty. One of the classrooms has a capacity of 100, four have a capacity of 80, and the other six have a capacity of 30 students. There are computers and projectors in 6 classrooms, and video and TV sets in other classrooms where foreign language courses are held. In addition, there are 2 seminar rooms with a capacity of 10 students. Our department students can benefit from the internet laboratory, which is open throughout the day, free of charge.

There is 1 application kitchen belonging to the Gastronomy and Culinary Arts department, 1 equipment warehouse connected to the application kitchen, 1 dishwasher, 1 dry food warehouse, and cold cabinets. 1 Locker Room has been built for the students of the Gastronomy and Culinary Arts Department of our faculty to use before and after the Kitchen Applications courses.

Description
  • Have a comprehensive and systematic understanding of concepts, principles, theories and facts related to hospitality and tourism industry and understand the role of gastronomy and culinary arts within the context of hospitality and tourism industry.
  • Understand and applythe concepts, principles and theories in the gastronomy and culinary arts.
  • Understand and apply the principles of nutrition and food science in the field of gastronomy and culinary arts.
  • Identify and practice national and international food safety standards.
  • Identify, use and care the physical environment, tools, equipments and technologies related to the fieldof gastronomy and culinary arts.
  • Identify and practice a variety of culinary cooking methods.
  • Have detailed knowledge of national and international cuisines and prepare and/or cook food from these cuisines.
  • Develop a variety of menus on the basis of menu planning principles.
  • Analyze and control food and beverage costs and price menus.
  • Have detailed knowledgeof alcoholic and non-alcoholic beverages and utilize a variety of alcoholic and non-alcoholic beverages in food production.
  • Understand and demonstrate buffet decoration and visual presentation techniques of foods.
  • Identify all stages of food & beverage production process, from purchasing to serving, and solve the potential problems that may occur in these stages. Understand and apply national and international laws, regulations, and professional standardsrelated to gastronomy and culinary arts.
  • Identify and practice the ethical standards in the field of gastronomy and culinary arts.
  • Demonstrate effective use of both basic and professional information and communication technologies and software.
  • Demonstrate reading, listening, speaking and writing skills in English at least at the level of C1 of European Language Portfolio.
  • Demonstrate reading, listening, speaking and writing skills in a second language at least at the level of B2 of European Language Portfolio.
  • Have an understanding of concepts, principles, theories and facts within the contexts of business and economics.
  • Understand and apply management theories and practices in order to effectively run a food and beverage operation.
  • Work effectively both independently and with others.
  • Communicate effectively verbally, non-verbally and in a written way and demonstrate effective presentation skills.
  • Demonstrate professionalism in dress, grooming, personal hygiene, and appearance that reflect standards expected of gastronomy and culinary arts professionals.
  • Understand the principles and revolutions of Atatürk and adopt fundamental principles of the Republic.
Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

1. Literacy competency

2. Multilingual competency

3. Mathematical competency and competency in science, technology and engineering

4. Digital competency

5. Personal, social and learning to learn competency

6. Citizenship competency

7. Entrepreneurial competency

8. Cultural awareness and expression competency

Further Info

Gastronomy and culinary arts department was set up in 2010 and aims to train qualified chefs for the accommodation and catering businesses. In the direction of this goal students are supplied with the following data, 2 foreign languages one of which is English, IT, tourism sector and tourism businesses, contemporary management and leadership, Turkish cuisine, International cuisine, principles of nutrition, food science and technology, and food and beverage production

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

  • YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curricula of the National Core Curricula are approved by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4.Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements

Admission to the faculty is arranged within the framework of Turkish Higher Education Council Law and decisions. Students are admitted to the faculty in accordance with the Higher Education Entrance Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination results determined by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) in Ankara. Documents required for the registration;

1 – High school diploma or its equivalent,

2 - Student placement examination result determined by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) .

Conditions for SuccessIn order to receive bachelor’s degree in Gastronomy And Culinary Arts, students are required to complete successfully all compulsory and elective courses (corresponding 240 ECTS) to be taken in the program and students are required to have at least a 2.00 GPA on a 4.00 scale. In addition, in order to graduate from this department, students are required to do an internship for 140 days in tourism businesses.
Progression Paths (Relationship Type)

Highly educated and experienced alumni have a wide range of job opportunities including the following ones. 1. Middle and upper level kitchen manager at F&B department of the Accommodation-enterprises, restaurants, bars, independent food and beverage enterprises 2. Have opportunity to work as a master trainer / instructor for the practical lessons related to Culinary, Service, Bar, Cooking at Anatolian Hotel and Tourism Vocational High Schools, Anatolian Girls Vocational and Girls Vocational High Schools, other vocational high schools and Tourism Training Centers 3. Academic career opportunity for successful and inclined students 4. There is an opportunity of becoming a teacher of vocational courses in secondary schools for the graduates of Masters in Education Studies.

Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is valid at all times

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030011881


Qualification Title
Gastronomy and Culinary Arts Undergraduate Degree Diploma

Awarding Body
Nevşehir Hacı Bektaş Veli University

Awarding Body Contact

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO: 08


EQF Level
6

TQF Level
1
The Qualification has been included in TQF on 13/05/2025

National Occupation Classification

ISCO: 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile

The Department of Gastronomy and Culinary Arts was established in 2010 and aims to train qualified executive chefs (cooks) for accommodation and food and beverage businesses. In line with this purpose, students are equipped with knowledge and skills related to two foreign languages, one of which is English, information technologies, the tourism sector and tourism businesses, modern business and management, Turkish cuisine, international cuisines, nutrition principles, food science and technology, and food and beverage production.


Learning Environments

In our department, education and training activities are carried out by 2 professors, 4 associate professors, 2 assistant professors, 2 lecturers, and 1 research assistant. Courses are carried out in 11 classrooms of various capacities in our faculty. One of the classrooms has a capacity of 100, four have a capacity of 80, and the other six have a capacity of 30 students. There are computers and projectors in 6 classrooms, and video and TV sets in other classrooms where foreign language courses are held. In addition, there are 2 seminar rooms with a capacity of 10 students. Our department students can benefit from the internet laboratory, which is open throughout the day, free of charge.

There is 1 application kitchen belonging to the Gastronomy and Culinary Arts department, 1 equipment warehouse connected to the application kitchen, 1 dishwasher, 1 dry food warehouse, and cold cabinets. 1 Locker Room has been built for the students of the Gastronomy and Culinary Arts Department of our faculty to use before and after the Kitchen Applications courses.


Description
  • Have a comprehensive and systematic understanding of concepts, principles, theories and facts related to hospitality and tourism industry and understand the role of gastronomy and culinary arts within the context of hospitality and tourism industry.
  • Understand and applythe concepts, principles and theories in the gastronomy and culinary arts.
  • Understand and apply the principles of nutrition and food science in the field of gastronomy and culinary arts.
  • Identify and practice national and international food safety standards.
  • Identify, use and care the physical environment, tools, equipments and technologies related to the fieldof gastronomy and culinary arts.
  • Identify and practice a variety of culinary cooking methods.
  • Have detailed knowledge of national and international cuisines and prepare and/or cook food from these cuisines.
  • Develop a variety of menus on the basis of menu planning principles.
  • Analyze and control food and beverage costs and price menus.
  • Have detailed knowledgeof alcoholic and non-alcoholic beverages and utilize a variety of alcoholic and non-alcoholic beverages in food production.
  • Understand and demonstrate buffet decoration and visual presentation techniques of foods.
  • Identify all stages of food & beverage production process, from purchasing to serving, and solve the potential problems that may occur in these stages. Understand and apply national and international laws, regulations, and professional standardsrelated to gastronomy and culinary arts.
  • Identify and practice the ethical standards in the field of gastronomy and culinary arts.
  • Demonstrate effective use of both basic and professional information and communication technologies and software.
  • Demonstrate reading, listening, speaking and writing skills in English at least at the level of C1 of European Language Portfolio.
  • Demonstrate reading, listening, speaking and writing skills in a second language at least at the level of B2 of European Language Portfolio.
  • Have an understanding of concepts, principles, theories and facts within the contexts of business and economics.
  • Understand and apply management theories and practices in order to effectively run a food and beverage operation.
  • Work effectively both independently and with others.
  • Communicate effectively verbally, non-verbally and in a written way and demonstrate effective presentation skills.
  • Demonstrate professionalism in dress, grooming, personal hygiene, and appearance that reflect standards expected of gastronomy and culinary arts professionals.
  • Understand the principles and revolutions of Atatürk and adopt fundamental principles of the Republic.

Key Competencies

Has advanced level of the following key competencies:

1. Literacy competency

2. Multilingual competency

3. Mathematical competency and competency in science, technology and engineering

4. Digital competency

5. Personal, social and learning to learn competency

6. Citizenship competency

7. Entrepreneurial competency

8. Cultural awareness and expression competency


Further Info

Gastronomy and culinary arts department was set up in 2010 and aims to train qualified chefs for the accommodation and catering businesses. In the direction of this goal students are supplied with the following data, 2 foreign languages one of which is English, IT, tourism sector and tourism businesses, contemporary management and leadership, Turkish cuisine, International cuisine, principles of nutrition, food science and technology, and food and beverage production


Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

  • YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions.
  • “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared annually within the framework of the criteria determined by YÖK are published. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YÖK publishes the “Foundation Higher Education Institutions Report”, which includes academic, administrative and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curricula of the National Core Curricula are approved by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Measurement and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the education and training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4.Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the “Institutional Internal Evaluation Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements

Admission to the faculty is arranged within the framework of Turkish Higher Education Council Law and decisions. Students are admitted to the faculty in accordance with the Higher Education Entrance Examination (YGS) and Undergraduate Placement Examination results determined by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) in Ankara. Documents required for the registration;

1 – High school diploma or its equivalent,

2 - Student placement examination result determined by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM) .


Conditions for Success
In order to receive bachelor’s degree in Gastronomy And Culinary Arts, students are required to complete successfully all compulsory and elective courses (corresponding 240 ECTS) to be taken in the program and students are required to have at least a 2.00 GPA on a 4.00 scale. In addition, in order to graduate from this department, students are required to do an internship for 140 days in tourism businesses.

Progression Paths (Relationship Type)

Highly educated and experienced alumni have a wide range of job opportunities including the following ones. 1. Middle and upper level kitchen manager at F&B department of the Accommodation-enterprises, restaurants, bars, independent food and beverage enterprises 2. Have opportunity to work as a master trainer / instructor for the practical lessons related to Culinary, Service, Bar, Cooking at Anatolian Hotel and Tourism Vocational High Schools, Anatolian Girls Vocational and Girls Vocational High Schools, other vocational high schools and Tourism Training Centers 3. Academic career opportunity for successful and inclined students 4. There is an opportunity of becoming a teacher of vocational courses in secondary schools for the graduates of Masters in Education Studies.


Legal Basis

1. Law No. 2547 on Higher Education

1.1. Regulation on the Principles of Transfer, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Vocational Schools and Open Education Associate Program Graduates

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is valid at all times


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode