Yeterlilik Kodu | TR0030021681 | |
Yeterlilik Adı | Gıda Mühendisliği (İngilizce) Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Orta Doğu Teknik Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Üniversiteler Mahallesi, Dumlupınar Bulvarı No:1 06800 Çankaya Ankara/TÜRKİYE | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.odtu.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 6 | 6 Yeterlilik TYÇ’ye 18/07/2023 tarihinde yerleştirildi |
TYÇ Seviyesi | 6 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | Gıda işleme | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) |
ISCO:08 | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 240 | |
Programın Normal Süresi | 4 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Gıda Mühendisliği, gıdanın imalatı ve dağıtımında modern bilim ve mühendislik uygulamalarını kullanır. Bu amaca ulaşmak için, kimya, fizik, ekonomi, mühendislik mikrobiyolojisi, yönetim, beslenme ve halk sağlığı gibi birçok disiplinin temel ilkelerine ve tekniklerine yönelik anlayış, bu bilgiyi gıdayı işleme ve korumaya ve pazarlamaya uygulayabilme becerisi ile birleştirilmelidir. Gıda mühendisleri, gıda zincirinin hammadde üretiminden tüketicilerin nihai olarak faydalanmasına kadar geçen sürecin teorik ve pratik yönleriyle ilgilenmektedir. Müfredat teorinin temel ilkelerini ve faydalı uygulamalarını dengeli bir şekilde sunar. Gıda mühendisleri, tahıllar, süt ürünleri, meyve ve sebzeler, et, tavukçuluk ve balık ürünleri veya ileride üretilecek gıdalar gibi alanlarda yapılacak işlerin zorluklarına göğüs gerecek şekilde hazırlanmalıdır. | |
Öğrenme Ortamları | Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır. | |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir. 1. Okuma yazma yetkinliği 2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği | |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Her ders için kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyesi tarafından ODTÜ Syllabus programında her dönem başında tanımlanmaktadır. Ders başarı notları ile ilgili olarak 16.08.2015 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan Orta Doğu Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği Madde 24 uygulanır. MADDE 24 – (1) Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl sonunda her ders için bir harf notu verilir. (2) Bu harf notu dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur. (3) Harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. (4) Muafiyet sınavı verilecek dersler, muafiyet için gerekli koşullar ve uygulama esasları ilgili akademik kurulun önerisi ile Senato tarafından belirlenir. (5) Not ortalaması hesaplarına katılan harf notlarının katsayı, puan ve statüsü aşağıda belirtilmiştir: a) Harf Notu Katsayı Puan AA 4,00 90-100 BA 3,50 85-89 BB 3,00 80-84 CB 2,50 75-79 CC 2,00 70-74 DC 1,50 65-69 DD 1,00 60-64 FD 0,50 50-59 FF 0,00 0-49 NA 0,00 - Harf Notu Statü S Başarılı U Başarısız EX Muaf I Eksik W Dersten Çekilme b) NA notu aşağıdaki nedenlerin herhangi birinden dolayı takdir olunur ve not ortalamaları hesabında FF notu işlemi görür: 1) Ders izlencesinde belirtilen dersin, teorik ve uygulama saatlerine devam yükümlülüklerini yerine getirmemek. 2) Ders izlencesinde belirtilen ders ile ilgili yükümlülükleri yerine getirmediği için yarıyıl sonu sınavına girmeye hak kazanamamak. 3) Yarıyıl ara sınavları ve yarıyıl sonu sınavının hiçbirine katılmamak. c) Ortalamalara katılmayan notlar aşağıda belirtilmiştir: 1) S (başarılı) notu, kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir. 2) U (başarısız) notu, kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir. 3) EX (muaf) notu, müfredatlarda yer alan bazı derslerden muaf olan öğrencilere verilir. 4) I (eksik) notu, dersi veren öğretim elemanının kabul edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları yarıyıl veya yaz okulu sonunda tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, yarıyıl veya yaz okulu notlarının son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak, özel durumlarda bu süre en geç bir sonraki yarıyılın etkileşimli kayıtlarının başlama tarihine kadar uzatılabilir ve bu süre sonunda harf notuna çevrilmesi gerekir. Özel durumlardaki bu işlemler dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi ve o bölümün bağlı bulunduğu fakülte yönetim kurulu kararı ile gerçekleştirilir. Süresi içinde harf notuna çevrilmeyen I notu kendiliğinden FF veya U notuna dönüşür. I notu ile ilgili tarihler akademik takvimde belirtilir. 5) W (dersten çekilme) notu, bir dersten çekilen öğrencilere verilir. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: 1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir. 1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır. 2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür. 3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır. 4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET) | |
Giriş Şartı | ODTÜ lise ve dengi okullardan mezun olan TC uyruklu öğrencileri Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi giriş sınavı ile kabul etmektedir. Lise ve dengi okullardan mezun olan uluslararası öğrenciler kabul kriterlerini sağladıkları takdirde ODTÜ'ye doğrudan başvurma hakkı elde ederler. Kabul kriterleri uluslararası tanınırlığı olan sınavların (örn., SAT, GCE, IB) ya da bazı ülkelerin (örn. Syria, Iran, China) üniversite giriş sınavlarının puanlarını kapsamaktadır. Lisans programlarına başvuru ve kabul süreci ile ilgili detaylı bilgiye ulaşmak için aşağıda verilen web sayfası ziyaret edilebilir. | |
Başarma Şartları | Lisans programlar için mezuniyet koşulları 16.08.2015 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan Orta Doğu Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği Madde 31'de belirtilmiştir. MADDE 31 – (1) Lisans programından mezun olmak için aşağıdaki koşulların sağlanması gerekir: a) Müfredatta yer alan tüm dersler en az DD veya S harf notu ile tamamlanmalıdır. b) Genel not ortalaması en az 2,00 olmalıdır. c) Yurt dışındaki anlaşmalı yükseköğretim kurumları ile yürütülen uluslararası ortak lisans programları hariç olmak üzere müfredatın toplam kredisinin en az yarısının ODTÜ'de alınmış olması gerekir. ç) Yurt dışındaki anlaşmalı yükseköğretim kurumları ile yürütülen değişim programları ve uluslararası ortak lisans programları hariç olmak üzere kayıtlı olunan son iki yarıyıl ODTÜ'de geçirilmelidir. (2) Programlardan mezuniyet tarihi aşağıdaki şekilde belirlenir: a) Lisans programlarında mezuniyet tarihi, akademik takvimde ilgili yarıyıl veya yaz okulu için belirtilen harf notlarının ilan tarihidir. Harf notları ilan edildikten sonra, maddi hata düzeltmesi, I notunun tamamlanması ve bütünleme hakkının kullanılması sonucunda mezun olanlar için mezuniyet tarihi son harf notunun kesinleştiği tarihtir. b) Lisans programından mezuniyet hakkı kazanmadan önce ön lisans diploması alarak Üniversiteden ayrılmak isteyen öğrenciler için mezuniyet tarihi, ön lisans diploması almaya hak kazanılan yarıyılın harf notlarının ilan tarihidir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Alkollü içecekler, alkolsüz içecekler, baharatlar, bal, bebek mamaları ve ek besinleri, çay-kahve ve kakao ürünleri, çerezler ve kuruyemiş, et ve et ürünleri, gıda katkı maddeleri, hububatlar ve baklagiller, içme suyu, meyve ve sebze ürünleri,pastacılık ürünleri ve hammaddeleri, su ürünleri, süt ve süt ürünleri, şeker ve şekerli ürünler, un ve unlu mamuller, yağlar ve yağlı tohumlar sektörlerinde çalışabilirler. Mezunlarımızın büyük çoğunluğu gıda sanayisi kuruluşlarında üretim mühendisi olarak çalışmakta, ayrıca kalite kontrol, pazarlama, araştırma geliştirme ve üst yönetimde de hizmet vermektedirler. Mezunlarımız başta Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı olmak üzere kamu kuruluşlarında da iş bulabilmektedirler. | |
Yasal Dayanağı | 1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu 1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik 1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik 2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35) 2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği | |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç | |
QrCode |
TR0030021681
ISCO:08
ISCO:08
Gıda Mühendisliği, gıdanın imalatı ve dağıtımında modern bilim ve mühendislik uygulamalarını kullanır. Bu amaca ulaşmak için, kimya, fizik, ekonomi, mühendislik mikrobiyolojisi, yönetim, beslenme ve halk sağlığı gibi birçok disiplinin temel ilkelerine ve tekniklerine yönelik anlayış, bu bilgiyi gıdayı işleme ve korumaya ve pazarlamaya uygulayabilme becerisi ile birleştirilmelidir. Gıda mühendisleri, gıda zincirinin hammadde üretiminden tüketicilerin nihai olarak faydalanmasına kadar geçen sürecin teorik ve pratik yönleriyle ilgilenmektedir. Müfredat teorinin temel ilkelerini ve faydalı uygulamalarını dengeli bir şekilde sunar. Gıda mühendisleri, tahıllar, süt ürünleri, meyve ve sebzeler, et, tavukçuluk ve balık ürünleri veya ileride üretilecek gıdalar gibi alanlarda yapılacak işlerin zorluklarına göğüs gerecek şekilde hazırlanmalıdır.
Eğitim ve öğretim örgün, açık veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Matematik, fen ve mühendislik bilgisini uygulama becerisi kazanır.
- Deney tasarlama, gerçekleştirme ve de elde edilen verileri analiz etme becerisi kazanır.
- İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarlama becerisi kazanır.
- Değişik disiplinlerden oluşan takımlarda çalışma becerisi kazanır.
- Mühendislik problemlerini tespit yeteneği, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
- Mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olmak.
- Etkili işletişim becerisi kazanır.
- Küresel ve toplumsal boyutlarda mühendislik çözümlerinin etkisini anlamak için gerekli eğitime sahip olmak.
- Yaşam boyu eğitimin önemini bilmek ve yaşam boyu eğitime devam etme becerisi kazanır.
- Çağın sorunları hakkında bilgiye sahip olmak.
- Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern araçları ve tekniklerini kullanma becerisi kazanır.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği
3. Matematiksel yetkinlik ve bilim, teknoloji ve mühendislikte yetkinlik
4. Dijital yetkinlik
5. Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
6. Vatandaşlık yetkinliği
7. Girişimcilik yetkinliği
8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Her ders için kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemleri, ilgili öğretim üyesi tarafından ODTÜ Syllabus programında her dönem başında tanımlanmaktadır. Ders başarı notları ile ilgili olarak 16.08.2015 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiş olan Orta Doğu Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği Madde 24 uygulanır.
MADDE 24 – (1) Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl sonunda her ders için bir harf notu verilir.
(2) Bu harf notu dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
(3) Harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur.
(4) Muafiyet sınavı verilecek dersler, muafiyet için gerekli koşullar ve uygulama esasları ilgili akademik kurulun önerisi ile Senato tarafından belirlenir.
(5) Not ortalaması hesaplarına katılan harf notlarının katsayı, puan ve statüsü aşağıda belirtilmiştir:
a)
Harf Notu Katsayı Puan
AA 4,00 90-100
BA 3,50 85-89
BB 3,00 80-84
CB 2,50 75-79
CC 2,00 70-74
DC 1,50 65-69
DD 1,00 60-64
FD 0,50 50-59
FF 0,00 0-49
NA 0,00 -
Harf Notu Statü
S Başarılı
U Başarısız
EX Muaf
I Eksik
W Dersten Çekilme
b) NA notu aşağıdaki nedenlerin herhangi birinden dolayı takdir olunur ve not ortalamaları hesabında FF notu işlemi görür:
1) Ders izlencesinde belirtilen dersin, teorik ve uygulama saatlerine devam yükümlülüklerini yerine getirmemek.
2) Ders izlencesinde belirtilen ders ile ilgili yükümlülükleri yerine getirmediği için yarıyıl sonu sınavına girmeye hak kazanamamak.
3) Yarıyıl ara sınavları ve yarıyıl sonu sınavının hiçbirine katılmamak.
c) Ortalamalara katılmayan notlar aşağıda belirtilmiştir:
1) S (başarılı) notu, kredisiz derslerde başarılı olan öğrencilere verilir.
2) U (başarısız) notu, kredisiz derslerde başarısız olan öğrencilere verilir.
3) EX (muaf) notu, müfredatlarda yer alan bazı derslerden muaf olan öğrencilere verilir.
4) I (eksik) notu, dersi veren öğretim elemanının kabul edeceği geçerli bir nedenle ders için gerekli koşulları yarıyıl veya yaz okulu sonunda tamamlayamayan öğrencilere verilir. I notunun, yarıyıl veya yaz okulu notlarının son veriliş tarihinden itibaren bir hafta içinde harf notuna çevrilmesi gerekir. Ancak, özel durumlarda bu süre en geç bir sonraki yarıyılın etkileşimli kayıtlarının başlama tarihine kadar uzatılabilir ve bu süre sonunda harf notuna çevrilmesi gerekir. Özel durumlardaki bu işlemler dersin verildiği bölüm başkanlığının önerisi ve o bölümün bağlı bulunduğu fakülte yönetim kurulu kararı ile gerçekleştirilir. Süresi içinde harf notuna çevrilmeyen I notu kendiliğinden FF veya U notuna dönüşür. I notu ile ilgili tarihler akademik takvimde belirtilir.
5) W (dersten çekilme) notu, bir dersten çekilen öğrencilere verilir.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
- YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
- YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET)
ODTÜ lise ve dengi okullardan mezun olan TC uyruklu öğrencileri Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi giriş sınavı ile kabul etmektedir.
Lise ve dengi okullardan mezun olan uluslararası öğrenciler kabul kriterlerini sağladıkları takdirde ODTÜ'ye doğrudan başvurma hakkı elde ederler. Kabul kriterleri uluslararası tanınırlığı olan sınavların (örn., SAT, GCE, IB) ya da bazı ülkelerin (örn. Syria, Iran, China) üniversite giriş sınavlarının puanlarını kapsamaktadır.
Lisans programlarına başvuru ve kabul süreci ile ilgili detaylı bilgiye ulaşmak için aşağıda verilen web sayfası ziyaret edilebilir.
Alkollü içecekler, alkolsüz içecekler, baharatlar, bal, bebek mamaları ve ek besinleri, çay-kahve ve kakao ürünleri, çerezler ve kuruyemiş, et ve et ürünleri, gıda katkı maddeleri, hububatlar ve baklagiller, içme suyu, meyve ve sebze ürünleri,pastacılık ürünleri ve hammaddeleri, su ürünleri, süt ve süt ürünleri, şeker ve şekerli ürünler, un ve unlu mamuller, yağlar ve yağlı tohumlar sektörlerinde çalışabilirler.
Mezunlarımızın büyük çoğunluğu gıda sanayisi kuruluşlarında üretim mühendisi olarak çalışmakta, ayrıca kalite kontrol, pazarlama, araştırma geliştirme ve üst yönetimde de hizmet vermektedirler.
Mezunlarımız başta Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı olmak üzere kamu kuruluşlarında da iş bulabilmektedirler.
1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik
2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
Sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030021681 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Qualification Title | Food Engineering Bachelors Degree Diploma | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body | Middle East Technical University | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Contact | Middle East Technical University, Universities District, Dumlupınar Boulevard No:1 06800 Çankaya Ankara/Türkiye | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Awarding Body Url | http://www.metu.edu.tr/ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Orientation | General | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EQF Level | 6 | 6 The Qualification has been included in TQF on 18/07/2023 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TQF Level | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thematic Areas | Food processing | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
National Occupation Classification |
ISCO 08 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Category | Main | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Credit Value | 240 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Duration | 4 Yıl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Profile |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Learning Environments |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Description |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at an advanced level. 1. Reading and writing competence 2. Multilingual competence 3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering 4. Digital competence 5. Personal, social and learning to learn competence 6. Civic competence 7. Entrepreneurial competence 8. Cultural awareness and expression competence | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Further Info | The assessment and evaluation methods used for each course are defined and announced by the relevant faculty member at the beginning of each semester in the METU Syllabus program. Article 24 of the Middle East Technical University Rules and Regulations Governing Undergraduate Studies, which became effective after being published in the Official Gazette on August 16, 2015 apply for the final grades of a course. ARTICLE 24 – (1) Students are given a letter grade for each course at the end of the semester they are registered. (2) This letter grade is at the discretion of the instructor offering the course. (3) In determining the letter grade, the students' mid-term and final examination grades, their success in their studies within the semester and their attendance during course and practical work are taken into consideration. (4) The courses for which an exemption exam is to be administered, the requirements for exemption and the implementation principles are determined by the Senate upon the recommendation of the concerned faculty board. (5) The coefficients of the letter grades, the score intervals used in the calculation of Grade Point Average and the standings related to success are indicated below: a)
b) The grade NA is designated due to one of the conditions below. The grade NA is processed as FF in the calculation of the Grade Point Average. 1) Not fulfilling the attendance requirements for the theoretical and practical course hours as indicated in the course schedule. 2) Not qualifying to take the final exam due to failure in fulfilling the provisions regarding course practices. 3) Having taken none of the mid-term and final examinations. (c) Grades which are not included in the Grade Point Average are as follows: 1) The grade S (satisfactory) is designated to students who are successful in non-credit courses 2) The grade U (unsatisfactory) is designated to students who are not successful in non-credit courses. 3) The grade EX (exempt) is designated to students who have been exempted from certain courses in the curriculum. 4) The grade I (incomplete) is designated to students who are not able to complete the course requirements by the end of the semester or the summer school for a reason found valid by the course instructor. The grade "I" must be converted to a letter grade within a week from the last day of grade submissions for the semester or summer school. In special cases, however, this period may be extended latest until the date registrations start for the following semester, when it must be converted to a letter grade. These special procedures are conducted by recommendation of the department chair offering the course and the approval of the concerned administrative board. In case of failure to convert the grade "I" to a letter grade within the required period, the grade "I" will be automatically converted to the grade "FF" or "U". The dates concerning the letter grade "I" are indicated in the academic calendar.(*) 5) The grade W (Withdrawn) is designated to students who withdraw from a course. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Quality Assurance | In order to monitor the quality of higher education programs; YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs": 1. Creation and Approval of Curriculum: 1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions. 1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council. 2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues. 3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree. 4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation. Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Access Requirements | METU accepts Turkish students graduated from high schools or equivalent institutions through the central entrance examination conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM). International students who have graduated from high schools, lyceums or equivalent institutions and who satisfy the application criteria may directly apply to Middle East Technical University. METU's admission criteria generally include an acceptable score from one of the internationally recognized examinations (such as SAT, GCE, IB etc.), or from university entrance examinations of some countries (Syria, Iran, China etc.). For detailed information about application instructions to undergraduate programs, please visit the following web page: http://oidb.metu.edu.tr/en/application-admission
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conditions for Success | The graduation requirements for undergraduate programs are specified in Article 31 of the Middle East Technical University Rules and Regulations Governing Undergraduate Studies, which became effective after being published in the Official Gazette on August 16, 2015. ARTICLE 31 – (1) The following requirements must be fulfilled in order to be eligible for graduation from an undergraduate program: a) All the courses included in the curriculum must be completed with at least the letter grades DD or S. b) The Cumulative Grade Point Average must be at least 2,00. c) With the exception of the international joint undergraduate-degree programs conducted with contracted universities abroad, students are required to have obtained at least half of the total credit points of the curriculum from the courses offered at METU. d) With the exception exchange programs and international joint undergraduate-degree programs conducted with the contracted universities abroad, the last two semesters must be spent at METU on registered status. (2) The date of graduation from undergraduate programs is determined as follows: a) In undergraduate programs, the graduation date is the announcement date of the letter grades for the concerned semester or Summer School as indicated in the academic calendar. For those who graduate after the announcement of grades as a result of the correction of an erroneous grade, the conversion of the grade "I" to a letter grade, or by exercising the right for a make-up, the graduation date is the date on which the letter grade is finalized. b) For students who wish to leave the university by receiving an Associate Degree Diploma before becoming eligible for graduation from an undergraduate program, the graduation date is the announcement date of the letter grades for the semester in which the student has obtained the right to receive an Associate Degree Diploma. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Progression Paths (Relationship Type) | Alcoholic beverages, non-alcoholic beverages, spices, honey, baby foods and supplements, tea-coffee and cocoa products, snacks and nuts, meat and meat products, food additives, grains and legumes, drinking water, fruit and vegetable products, pastry products. and raw materials, aquatic products, milk and dairy products, sugar and sugary products, flour and bakery products, oils and oilseeds sectors. The majority of our graduates work as production engineers in food industry organizations and also serve in quality control, marketing, research and development and senior management. Our graduates can also find jobs in public institutions, especially the Ministry of Food, Agriculture and Livestock. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legal Basis | 1. Higher Education Law No. 2547 1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer 1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs 2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35) 2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Validity Period (If Any) | It is always valid. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Url | Open Address | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
QrCode |
TR0030021681
ISCO 08
ISCO 08
- Food Engineering uses modern science and engineering practices in the manufacturing and distribution of food. To achieve this goal, an understanding of the basic principles and techniques of many disciplines, such as chemistry, physics, economics, engineering microbiology, management, nutrition and public health, must be combined with the ability to apply this knowledge to processing and preserving and marketing food. Food engineers are interested in the theoretical and practical aspects of the process of the food chain, from the production of raw materials to the final benefit of consumers. The curriculum provides a balanced presentation of the basic principles and useful applications of theory. Food engineers must be prepared to meet the challenges of work in areas such as grains, dairy, fruits and vegetables, meat, poultry and fish products, or future foods.
- Education and training are carried out in the form of formal, open or distance education. In addition, practical training is provided as internships or workplace training in laboratories and workshops within higher education institutions or in industry, healthcare institutions and workplaces.
- An ability to apply knowledge of mathematics, science and engineering.
- An ability to design and conduct experiments, as well as to analyze and interpret data.
- An ability to design a system, component, or process to meet desired needs.
- An ability to function on multi-disciplinary teams.
- An ability to identify, formulate and solve engineering problems.
- An understanding of professional and ethical responsibility.
- An ability to communicate effectively.
- The broad education necessary to understand the impact of engineering solutions in a global and societal context.
- A recognition of the need for, and an ability to engage in life-long learning.
- A knowledge of contemporary issues.
- An ability to use the techniques, skills and modern engineering tools necessary for engineering practice.
Possesses the key competencies listed below at an advanced level.
1. Reading and writing competence
2. Multilingual competence
3. Mathematical competence and competence in science, technology and engineering
4. Digital competence
5. Personal, social and learning to learn competence
6. Civic competence
7. Entrepreneurial competence
8. Cultural awareness and expression competence
The assessment and evaluation methods used for each course are defined and announced by the relevant faculty member at the beginning of each semester in the METU Syllabus program. Article 24 of the Middle East Technical University Rules and Regulations Governing Undergraduate Studies, which became effective after being published in the Official Gazette on August 16, 2015 apply for the final grades of a course.
ARTICLE 24 – (1) Students are given a letter grade for each course at the end of the semester they are registered.
(2) This letter grade is at the discretion of the instructor offering the course.
(3) In determining the letter grade, the students' mid-term and final examination grades, their success in their studies within the semester and their attendance during course and practical work are taken into consideration.
(4) The courses for which an exemption exam is to be administered, the requirements for exemption and the implementation principles are determined by the Senate upon the recommendation of the concerned faculty board.
(5) The coefficients of the letter grades, the score intervals used in the calculation of Grade Point Average and the standings related to success are indicated below:
a)
Letter Grade | Coefficient | Score Intervals |
AA | 4,00 | 90-100 |
BA | 3,50 | 85-89 |
BB | 3,00 | 80-84 |
CB | 2,50 | 75-79 |
CC | 2,00 | 70-74 |
DC | 1,50 | 65-69 |
DD | 1,00 | 60-64 |
FD | 0,50 | 50-59 |
FF | 0,00 | 0-49 |
NA | 0,00 | - |
Letter Grade | Standing |
S | Successful |
U | Unsuccessful |
EX | Exempt |
I | Incomplete |
W | Withdrawn |
b) The grade NA is designated due to one of the conditions below. The grade NA is processed as FF in the calculation of the Grade Point Average.
1) Not fulfilling the attendance requirements for the theoretical and practical course hours as indicated in the course schedule.
2) Not qualifying to take the final exam due to failure in fulfilling the provisions regarding course practices.
3) Having taken none of the mid-term and final examinations.
(c) Grades which are not included in the Grade Point Average are as follows:
1) The grade S (satisfactory) is designated to students who are successful in non-credit courses
2) The grade U (unsatisfactory) is designated to students who are not successful in non-credit courses.
3) The grade EX (exempt) is designated to students who have been exempted from certain courses in the curriculum.
4) The grade I (incomplete) is designated to students who are not able to complete the course requirements by the end of the semester or the summer school for a reason found valid by the course instructor. The grade "I" must be converted to a letter grade within a week from the last day of grade submissions for the semester or summer school. In special cases, however, this period may be extended latest until the date registrations start for the following semester, when it must be converted to a letter grade. These special procedures are conducted by recommendation of the department chair offering the course and the approval of the concerned administrative board. In case of failure to convert the grade "I" to a letter grade within the required period, the grade "I" will be automatically converted to the grade "FF" or "U". The dates concerning the letter grade "I" are indicated in the academic calendar.(*)
5) The grade W (Withdrawn) is designated to students who withdraw from a course.
In order to monitor the quality of higher education programs;
YÖK is responsible for the planning, organization, management and supervision of education, training and other activities carried out in higher education institutions.
"University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared every year within the framework of the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations for higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
1. Creation and Approval of Curriculum:
1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.
1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
1.3. The curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK after being accepted by the relevant Deans Council.
2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out in accordance with the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receives a bachelor's degree.
4. Self-Evaluation-External Evaluation: In the context of continuous monitoring, higher education institutions enter the "Institution Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. It carries out regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the YÖKAK legislation.
Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET)
METU accepts Turkish students graduated from high schools or equivalent institutions through the central entrance examination conducted by the Student Selection and Placement Center (ÖSYM).
International students who have graduated from high schools, lyceums or equivalent institutions and who satisfy the application criteria may directly apply to Middle East Technical University. METU's admission criteria generally include an acceptable score from one of the internationally recognized examinations (such as SAT, GCE, IB etc.), or from university entrance examinations of some countries (Syria, Iran, China etc.).
For detailed information about application instructions to undergraduate programs, please visit the following web page: http://oidb.metu.edu.tr/en/application-admission
Alcoholic beverages, non-alcoholic beverages, spices, honey, baby foods and supplements, tea-coffee and cocoa products, snacks and nuts, meat and meat products, food additives, grains and legumes, drinking water, fruit and vegetable products, pastry products. and raw materials, aquatic products, milk and dairy products, sugar and sugary products, flour and bakery products, oils and oilseeds sectors.
The majority of our graduates work as production engineers in food industry organizations and also serve in quality control, marketing, research and development and senior management.
Our graduates can also find jobs in public institutions, especially the Ministry of Food, Agriculture and Livestock.
1. Higher Education Law No. 2547
1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer
1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs
2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)
2.1. Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation
It is always valid.