Yeterlilik Kodu

TR0030012021

Yeterlilik Adı
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Lisans Diploması
Sorumlu KurumÇankaya Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYukarıyurtçu Mahallesi Eskişehir Yolu 29. Km, Mimar Sinan Caddesi No:4, 06790 Etimesgut/Ankara
Sorumlu Kurum URLhttp://www.cankaya.edu.tr/
YönelimAkademik
AYÇ Seviyesi6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Pazarlama ve reklamcılık
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4
Program Profili (Amaç)-
Öğrenme Ortamları-
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İletişim bilimleri literatürünü bilir.
  • Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanını destekleyen diğer sosyal bilimlere yönelik temel bilgileri edinir ve ilişkilerini kurar.
  • Halkla İlişkilere yönelik teorik ve uygulamalı bilgileri edinir ve mesleki yeterlilik kazanır.
  • Reklamcılık alanında teorik ve uygulamalı bilgileri edinir ve mesleki yeterlilik kazanır.
  • Sosyal bilimler ve sanat alanında entellektüel bilgi kapasitesine sahip olur, medya okur-yazarlığı konusunda yetkin hale gelir.
  • Mesleki ve sosyal becerilerini geliştirir. Görsel algısını güçlendirir ve çözümleme yeteneği kazanır.
  • Üstleneceği projeler ve uygulama faaliyetleriyle ekip çalışmasını öğrenir ve sosyal uyum yeteneğini kazanır.
  • İlgili alanlarda araştırma, analiz ve raporlama üzerine bilgi ve deneyim kazanır.
  • Staj imkanlarıyla sektörle işbirliği kurabilir ve kariyer hedeflerini belirler.
  • İlgili alanlarda uluslararası literatürü ve örnekleri takip edecek düzeyde dil yeterliliğine sahip olur.
  • Halkla ilişkiler ve Reklamcılık alanındaki bilgilerini bireysel ve/veya grup çalışmalarında kullanarak sosyal sorumluluk projelerine katkı sağlayabilir.
  • İletişim etiği ve mesleki etik donanımıyla bireysel etik bilincini geliştirir.
  • Mesleğe yönelik uygulama dersleri sayesinde sektördeki istihdam rekabetinde öncelik kazanır.
  • Örgütsel davranış biçimlerini öğrenir, sosyal haklar konusunda literatürü takip eder.
  • Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında gerekli olan teknolojik yenilikleri takip eder ve kullanır.
  • Starejik düşünmeyi, planlamayı ve uygulamayı öğrenir, evrensel düşünme yeteneğini kazanır.
  • Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanını da kapsayan iletişim ve medya sektörünün farklı dallarında da uzmanlaşacak bilgi donanımına sahip olur.
  • Mesleki profesyonelliğini destekleyecek yaratıcı üretim, sunum ve ikna tekniklerini öğrenir.
  • Toplumsal, kurumsal, bireysel çalışmalarda varlık gösterebilecek projeler üretebilir.
  • İletişim hukukunu bilir ve alana ilişkin hukuksal çerçeveye hakim olur.
Anahtar Yetkinlikler -
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bu konular Çankaya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre yürütülmektedir.

Kalite Güvencesi-
Giriş Şartı

Türkiye Cumhuriyeti uyruklu öğrenciler Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) aracılığıyla programa yerleştirilmektedir. Uluslararası öğrencilerin kayıt ve kabulu ise üniversitenin kuralları çerçevesinde gerçekleştirilmektedir.

Başarma ŞartlarıÖğrencilerin müfredatlarında bulunan tüm dersleri başarı ile tamamlamış olmaları (En az DD almış olmaları), genel not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması ve asgari 240 AKTS kredisini sağlamış olmaları gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü'nden mezun olan öğrenciler, hem halkla ilişkiler, hem de reklamcılık sektöründe kariyer yapabilecekleri gibi, günümüz konjonktürüne uygun olarak Bütünleşik Pazarlama İletişimi çalışmaları içinde her iki alanı da başarıyla sürdürebilecek profesyoneller olabilirler. Kamu ve özel sektörde tüm kuruluş ve şirketlerde görev alabilirler. Kendi şirketlerini kurabilecekleri gibi, uluslararası şirketlerin ilgili departmanlarını yönetebilirler. Programdan mezun olan öğrenciler alanları ile ilişkili bir yüksek lisans ve bütünleşik doktora programına başvurabilirler. Başvuru şartlarını sağlamak koşuluyla diğer alanlardaki yüksek lisans ve bütünleşik doktora programlarına başvurma imkanları da vardır.

Yasal Dayanağı-
Geçerlilik Süresi (Varsa)-
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
Yeterlilik Kodu

TR0030012021


Yeterlilik Adı
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Çankaya Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yukarıyurtçu Mahallesi Eskişehir Yolu 29. Km, Mimar Sinan Caddesi No:4, 06790 Etimesgut/Ankara

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Akademik

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir.

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4

Program Profili (Amaç)
-

Öğrenme Ortamları
-

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İletişim bilimleri literatürünü bilir.
  • Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanını destekleyen diğer sosyal bilimlere yönelik temel bilgileri edinir ve ilişkilerini kurar.
  • Halkla İlişkilere yönelik teorik ve uygulamalı bilgileri edinir ve mesleki yeterlilik kazanır.
  • Reklamcılık alanında teorik ve uygulamalı bilgileri edinir ve mesleki yeterlilik kazanır.
  • Sosyal bilimler ve sanat alanında entellektüel bilgi kapasitesine sahip olur, medya okur-yazarlığı konusunda yetkin hale gelir.
  • Mesleki ve sosyal becerilerini geliştirir. Görsel algısını güçlendirir ve çözümleme yeteneği kazanır.
  • Üstleneceği projeler ve uygulama faaliyetleriyle ekip çalışmasını öğrenir ve sosyal uyum yeteneğini kazanır.
  • İlgili alanlarda araştırma, analiz ve raporlama üzerine bilgi ve deneyim kazanır.
  • Staj imkanlarıyla sektörle işbirliği kurabilir ve kariyer hedeflerini belirler.
  • İlgili alanlarda uluslararası literatürü ve örnekleri takip edecek düzeyde dil yeterliliğine sahip olur.
  • Halkla ilişkiler ve Reklamcılık alanındaki bilgilerini bireysel ve/veya grup çalışmalarında kullanarak sosyal sorumluluk projelerine katkı sağlayabilir.
  • İletişim etiği ve mesleki etik donanımıyla bireysel etik bilincini geliştirir.
  • Mesleğe yönelik uygulama dersleri sayesinde sektördeki istihdam rekabetinde öncelik kazanır.
  • Örgütsel davranış biçimlerini öğrenir, sosyal haklar konusunda literatürü takip eder.
  • Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanında gerekli olan teknolojik yenilikleri takip eder ve kullanır.
  • Starejik düşünmeyi, planlamayı ve uygulamayı öğrenir, evrensel düşünme yeteneğini kazanır.
  • Halkla İlişkiler ve Reklamcılık alanını da kapsayan iletişim ve medya sektörünün farklı dallarında da uzmanlaşacak bilgi donanımına sahip olur.
  • Mesleki profesyonelliğini destekleyecek yaratıcı üretim, sunum ve ikna tekniklerini öğrenir.
  • Toplumsal, kurumsal, bireysel çalışmalarda varlık gösterebilecek projeler üretebilir.
  • İletişim hukukunu bilir ve alana ilişkin hukuksal çerçeveye hakim olur.

Anahtar Yetkinlikler
-

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Bu konular Çankaya Üniversitesi Lisans ve Önlisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğine göre yürütülmektedir.


Kalite Güvencesi
-

Giriş Şartı

Türkiye Cumhuriyeti uyruklu öğrenciler Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi (ÖSYS) aracılığıyla programa yerleştirilmektedir. Uluslararası öğrencilerin kayıt ve kabulu ise üniversitenin kuralları çerçevesinde gerçekleştirilmektedir.


Başarma Şartları
Öğrencilerin müfredatlarında bulunan tüm dersleri başarı ile tamamlamış olmaları (En az DD almış olmaları), genel not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az 2,00 olması ve asgari 240 AKTS kredisini sağlamış olmaları gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü'nden mezun olan öğrenciler, hem halkla ilişkiler, hem de reklamcılık sektöründe kariyer yapabilecekleri gibi, günümüz konjonktürüne uygun olarak Bütünleşik Pazarlama İletişimi çalışmaları içinde her iki alanı da başarıyla sürdürebilecek profesyoneller olabilirler. Kamu ve özel sektörde tüm kuruluş ve şirketlerde görev alabilirler. Kendi şirketlerini kurabilecekleri gibi, uluslararası şirketlerin ilgili departmanlarını yönetebilirler. Programdan mezun olan öğrenciler alanları ile ilişkili bir yüksek lisans ve bütünleşik doktora programına başvurabilirler. Başvuru şartlarını sağlamak koşuluyla diğer alanlardaki yüksek lisans ve bütünleşik doktora programlarına başvurma imkanları da vardır.


Yasal Dayanağı
-

Geçerlilik Süresi (Varsa)
-

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Qualification Code

TR0030012021

Qualification Title
Public Relations and Advertising
Awarding BodyÇankaya University
Awarding Body ContactYukarıyurtçu Mahallesi Eskişehir Yolu 29. Km, Mimar Sinan Caddesi No:4, 06790 Etimesgut/Ankara
Awarding Body Urlhttp://www.cankaya.edu.tr/index_en.php
OrientationAcademic
EQF Level6
The Qualification hasn't been included in TQF.
TQF Level 6
Thematic AreasMarketing and advertising
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value-
Program Duration-
Program Profile-
Learning Environments-
Description

1- Have knowledge on literature of communication sciences.

2- Acquire basic knowledge and connects these to other social sciences that support the field of Public Relations and Advertising.

3-Acquire theoretical and practical knowledge on Public Relations and gain professional competence.

4- Acquires theoretical and practical knowledge in the field of advertising and gain the professional competence.

5 Have the capacity of intellectual knowledge in the field of social sciencesand art and become competent on media literacy.

6Develop professional and social skills. Strengthen the visual perception and acquire ability to analyze.

7- Learn team work and acquires social adaptation ability through projects and workshops to be undertaken.

8- Gain knowledge and experience on research, analysis and reporting in related fields.

9- Be able to cooperate with the sector with internship opportunities and determine career goals.

10-Have sufficient language competence to follow international literature and examples in the related fields.

11- Be able to contribute to social responsibility projects by using information on public relations and advertising in individual and / or group work.

12- Develop individual ethical awareness through communication and professional ethics knowledge.

13- Gain priority on employment competition in the sector thanks to the practice lessons for the profession.

14- Learn organizational behavior forms and follows the literature on social rights.

15- Acquire the necessary skills to follow and use the technological innovations required in the field of Public Relations and Advertising.

16-Gain universal thinking skills, learn Strategic thinking, planning and practicing.

17- Have the knowledge to specialize in different branches of the communication and media sector, including the field of Public Relations and Advertising.

18-Learn creative production, presentation and persuasion techniques to support their professionalism.

19-Be able to produce projects that can exist in social, institutional and individual works.

20- Have knowledge about communication law and have the legal framework about the field.

Key Competencies-
Further Info

Profile of the Programme:

In the public relations and advertising education which has become one of the fastest growing fields in the 21st century and has also adapted itself to the process of the world, it is imperative that many disciplines such as communication science, law, sociology, politics, art, and economics are brought together. The Department of Public Relations and Advertising which was established within the Faculty of Economics and Administrative Sciences, aim to be an experienced guide in the education process which extends from theory to practice and from the sector experience to the professional expertise. Course contents, application possibilities and learning strategies that enable students to learn the principles of Public Relations and Advertising in a universal scale are the most important achievements presented to the students who decide to study in the department. The Department of Public Relations and Advertising, a 4 year programme, is supported by elective courses that will raise the intellectual level of the professional who will perform this profession as well as compulsory courses to provide professional competence. The Department of Public Relations and Advertising, a 4 year programme, is supported by elective courses that will raise the intellectual level of the professional who will perform this profession as well as compulsory courses to provide professional competence. The main purpose of the Department of Public Relations and Advertising is to increase the chances of competition in business life and to bring the professional reputation of the national platform to the international arena.


Assessment and Grading:

These matters are carried out in accordance with Çankaya University Bachelor's and Associate Degrees Regulations.


Mode of Study:

Face to face.


Recognition of Prior Learning:

Courses taken in other undergraduate programs may be recognized based on the evaluation of the Department in accordance with relevance and the approval of the Faculty Board. All courses taken in other undergraduate programs must be appropriately documented.


Access to Further Studies:

Graduates can apply a master's or an integrated doctorate program in public relations and advertising or in a related field. Graduates can also apply a master's or an integrated doctorate program in another field provided that they fulfill the necessary conditions.

 

Quality Assurance-
Access Requirements

Students who are Turkish citizens are placed by the Measurement, Selection, and Placement Center based on the National Student Selection and Placement System. International students are admitted in accordance with the rules of the University.

Conditions for SuccessStudents are required to successfully complete (take a grade at least DD) all courses in her/his curriculum, have a minimum 2.00 cumulative grade point average out of 4.00, and have a minimum of 240 ECTS.
Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduate from the Department of Public Relations and Advertising can be successful professionals in the field of Integrated Marketing Communication studies in accordance with today's conjuncture as well as being able to make a career in the public relations and advertising sector.

They can work in all organizations and companies in public and private sector.

They can set up their own companies, as well as manage relevant departments of international companies.

Also, they have career opportunities in many fields, ranging from print and visual media to the administration of internet service providers, from being news reporters to social media administration, from being text writers to political communication consultancy thorough the theoretical and practical competences gained by Public Relations and Advertising education.

Legal Basis-
Validity Period (If Any)-
Url Open Address
Qualification Code

TR0030012021


Qualification Title
Public Relations and Advertising

Awarding Body
Çankaya University

Awarding Body Contact
Yukarıyurtçu Mahallesi Eskişehir Yolu 29. Km, Mimar Sinan Caddesi No:4, 06790 Etimesgut/Ankara


Orientation
Academic

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification hasn't been included in TQF.

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
-

Program Duration
-

Program Profile
-

Learning Environments
-

Description

1- Have knowledge on literature of communication sciences.

2- Acquire basic knowledge and connects these to other social sciences that support the field of Public Relations and Advertising.

3-Acquire theoretical and practical knowledge on Public Relations and gain professional competence.

4- Acquires theoretical and practical knowledge in the field of advertising and gain the professional competence.

5 Have the capacity of intellectual knowledge in the field of social sciencesand art and become competent on media literacy.

6Develop professional and social skills. Strengthen the visual perception and acquire ability to analyze.

7- Learn team work and acquires social adaptation ability through projects and workshops to be undertaken.

8- Gain knowledge and experience on research, analysis and reporting in related fields.

9- Be able to cooperate with the sector with internship opportunities and determine career goals.

10-Have sufficient language competence to follow international literature and examples in the related fields.

11- Be able to contribute to social responsibility projects by using information on public relations and advertising in individual and / or group work.

12- Develop individual ethical awareness through communication and professional ethics knowledge.

13- Gain priority on employment competition in the sector thanks to the practice lessons for the profession.

14- Learn organizational behavior forms and follows the literature on social rights.

15- Acquire the necessary skills to follow and use the technological innovations required in the field of Public Relations and Advertising.

16-Gain universal thinking skills, learn Strategic thinking, planning and practicing.

17- Have the knowledge to specialize in different branches of the communication and media sector, including the field of Public Relations and Advertising.

18-Learn creative production, presentation and persuasion techniques to support their professionalism.

19-Be able to produce projects that can exist in social, institutional and individual works.

20- Have knowledge about communication law and have the legal framework about the field.


Key Competencies
-

Further Info

Profile of the Programme:

In the public relations and advertising education which has become one of the fastest growing fields in the 21st century and has also adapted itself to the process of the world, it is imperative that many disciplines such as communication science, law, sociology, politics, art, and economics are brought together. The Department of Public Relations and Advertising which was established within the Faculty of Economics and Administrative Sciences, aim to be an experienced guide in the education process which extends from theory to practice and from the sector experience to the professional expertise. Course contents, application possibilities and learning strategies that enable students to learn the principles of Public Relations and Advertising in a universal scale are the most important achievements presented to the students who decide to study in the department. The Department of Public Relations and Advertising, a 4 year programme, is supported by elective courses that will raise the intellectual level of the professional who will perform this profession as well as compulsory courses to provide professional competence. The Department of Public Relations and Advertising, a 4 year programme, is supported by elective courses that will raise the intellectual level of the professional who will perform this profession as well as compulsory courses to provide professional competence. The main purpose of the Department of Public Relations and Advertising is to increase the chances of competition in business life and to bring the professional reputation of the national platform to the international arena.


Assessment and Grading:

These matters are carried out in accordance with Çankaya University Bachelor's and Associate Degrees Regulations.


Mode of Study:

Face to face.


Recognition of Prior Learning:

Courses taken in other undergraduate programs may be recognized based on the evaluation of the Department in accordance with relevance and the approval of the Faculty Board. All courses taken in other undergraduate programs must be appropriately documented.


Access to Further Studies:

Graduates can apply a master's or an integrated doctorate program in public relations and advertising or in a related field. Graduates can also apply a master's or an integrated doctorate program in another field provided that they fulfill the necessary conditions.

 


Quality Assurance
-

Access Requirements

Students who are Turkish citizens are placed by the Measurement, Selection, and Placement Center based on the National Student Selection and Placement System. International students are admitted in accordance with the rules of the University.


Conditions for Success
Students are required to successfully complete (take a grade at least DD) all courses in her/his curriculum, have a minimum 2.00 cumulative grade point average out of 4.00, and have a minimum of 240 ECTS.

Progression Paths (Relationship Type)

Students who graduate from the Department of Public Relations and Advertising can be successful professionals in the field of Integrated Marketing Communication studies in accordance with today's conjuncture as well as being able to make a career in the public relations and advertising sector.

They can work in all organizations and companies in public and private sector.

They can set up their own companies, as well as manage relevant departments of international companies.

Also, they have career opportunities in many fields, ranging from print and visual media to the administration of internet service providers, from being news reporters to social media administration, from being text writers to political communication consultancy thorough the theoretical and practical competences gained by Public Relations and Advertising education.


Legal Basis
-

Validity Period (If Any)
-

Url
Open Address