Yeterlilik Kodu

TR0030024704

Yeterlilik Adı
İngiliz Dili ve Edebiyatı (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Gelişim Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiCihangir Mahallesi Şehit Jandarma Komando Er Hakan Öner Sk. No:1 Avcılar / İSTANBUL
Sorumlu Kurum URLhttps://gelisim.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Uluslararası standartlarda eğitim verilen İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü, İngiliz dilini edebi ve kültürel zenginlikleri ile birlikte bilen, dil becerisi gelişmiş nitelikli, insan kaynağını yetiştirmek amacıyla kurulmuştur.
  • Bölüm müfredatında yazılı ve sözlü akademik İngilizce eğitimi alan öğrencilerimiz aynı zamanda İngiliz edebiyatı ve kültürünü derinlemesine öğrenmekte, metinlerin incelemelerinde tarihsel incelemelerde bulunmakta,  dilin kültürle tarihsel ilişkisine tanık olmaktadır.
  • Bu program, İngiliz Dili ve Edebiyatı konusunda derinlemesine bilgiye sahip, İngiliz dili üzerinden dilin kültürle ilişkisini anlayabilen, kendi dilini de bu çerçevede değerlendirebilen, uluslararası kültürel araştırmalar yapabilecek bilgi düzeyine, ileri ​derecede yazılı ve sözlü İngilizce iletişim becerisi kazanmış, metin analizi yapabilen, dünya vatandaşı olabilecek bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, yüz yüze veya uzaktan eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Bu program ingilizce olarak işlenmektedir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Edebi bir metnin sözlü veya yazılı olarak analizinde modernizm, postmodernizm ve postkolonyalizm gibi edebi akımların temel özelliklerini tanımlayabilir.
  • Edebi bir metinde dil yapısını dilin işlevi ile ilişkilendirebilir.
  • Edebi metinleri ya da filmler gibi görsel eserleri açıklayabilir ve bu eserler üzerine fikir üretebilir.
  • Farklı dönemlerden yazarların, şairlerin ve oyun yazarlarının dilini ve tarzını tanıyabilir.
  • Dil, edebiyat ve kültür ile ilgili anahtar terimleri ve kavramları açıklayabilir.
  • Rönesans ya da 20. yüzyıl gibi çeşitli zaman dilimlerini o yüzyıllarda yazılmış edebi metinlere yansımış olan edebi, kuramsal, sosyal ve politik gelişmelerin ışığında tarihsel olarak sınıflandırabilir.
  • Farklı edebi türlerin özelliklerini karşılaştırabilir.
  • Farklı etnik kökenler üzerine kurulan çeşitli kültürlerde üretilen edebi eserleri yorumlayabilir.
  • Orta Çağ ve Viktorya dönemi gibi farklı dönemleri, dönemlerin kendine özgü edebi, kuramsal, sosyal ve politik niteliklerine göre sözlü veya yazılı olarak karşılaştırabilir.
  • Akademik bir makale yazarken özgün bir argüman ortaya çıkarıp, kuramsal bir analiz yapabilir.
  • Akademik bir makale yazarken intihalden kaçınmak için gerekli olan etik gerekliliklere uygun olarak entelektüel bir argüman/tez hazırlayabilir.
  • Edindiği araştırma becerilerini, akademik bir makale yazarken bilgi toplamak, topladığı bilgiyi düzenlemek ve sunmak için kullanabilir.
  • İngilizceden Türkçeye ya da Türkçeden İngilizceye metin çevirisi yaparken çeşitli çeviri yöntemlerini uygulayabilir.
  • Toplantı, seminer ve konferans gibi akademik ve profesyonel etkinlikler düzenleyebilir.
  • Kendi öğrenim ihtiyaçlarını ve hedeflerini hayat boyu öğrenmeyi sürdürülebilir kılmak için yapılandırabilir.
  • Etkili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kazanabilir.
  • Sosyal haklar, demokrasi, sosyal adalet, cinsiyet ve ırksal kimlik, kültürel ve etik değerlerin gelişimini değerlendirebilir ve eleştirebilir.
Anahtar Yetkinlikler
  • Bilişsel ve/ya uygulama becerileri yetkinliği

                  Bu bağlamda toplantı, seminer ve konferans gibi akademik ve profesyonel etkinlikler düzenleyebilir

  • Öğrenme yetkinliği

              Bu bağlamda kendi öğrenim ihtiyaçlarını ve hedeflerini hayat boyu öğrenmeyi sürdürülebilir kılmak için yapılandırabilir.

  • İletişim ve sosyal yetkinlik

             Bu bağlamda etkili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kazanabilir.

  • Alana özgü yetkinlik

                 Bu bağlamda sosyal haklar, demokrasi, sosyal adalet, cinsiyet ve ırksal kimlik, kültürel ve etik değerlerin gelişimini değerlendirebilir ve eleştirebilir.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Lisans programında öğrenciler teorik derslerin en az % 70’ine katılım sağlamak zorundadırlar. Bu koşulu karşılamayan ve devamsızlıkları ilan edilen öğrenciler o dersin ara sınav, mazeret sınavı, final, bütünleme sınavlarına alınmaz ve ek sınav haklarından yararlanamaz.
  • Ara sınav, mazeret sınavı ve yarıyıl sonu sınavlarının programları ilgili dekanlık ve müdürlük tarafından kararlaştırılır ve sınavlardan en az iki hafta önce öğrencilere ilan edilir.
  • Yarıyıl içinde yapılan ara sınav, kısa sınav, laboratuvar, ödev, sunum gibi tüm faaliyetlerin yarıyıl içi veya yarıyıl sonu başarı puanına katkı oranları ilgili ders sorumlusu tarafından belirlenir ve yarıyıl başında ders bilgi formunda gösterilir. Ara sınavların katkısı %30’dan az olamaz. Ders bilgi formunda gösterilmeyen faaliyetler ve katkı oranları ve diğer faaliyetler ara sınavlar yapıldıktan sonra değiştirilemez ve değişikliklerden öğrenci sorumlu tutulamaz.
  • Ders başarısının tespitine ilişkin esaslar şunlardır:

Sınavlar 100 üzerinden notlandırılır. Öğrencinin puanı 100 üzerinden en az 40 olmak zorundadır. Aksi halde öğrenci dersten başarısız sayılır.

Başarı Notu        Katsayı         Eş Değer Puan

     AA                    4.00               90-100

     BA                    3.50                85-89

     BB                    3.00                75-84

     CB                    2.50                65-74

     CC                    2.00                55-64

     DC                    1.80                45-54

     DD                    1.50                40-44

     FF                     0.00                00-39

  • Ortalamaya katılmayan notlar şunlardır:

1) G (Geçer) notu; öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

2) K (Kalır) notu; öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.

3) D (Devamsız) notu; derse devam veya ders uygulamalarına ilişkin yükümlülüklerini yerine getiremediği için başarısız olan öğrencilere verilir. D notu, not ortalaması hesabında FF notu gibi işlem görür

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; 

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. 
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. 
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme:

Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:

Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bu programa, Agentur für Qualitätssicherung durch Akkreditierung von Studiengängen (AQAS) tarafından tam akreditasyon verilmiştir.

Başlangıç: 19.02.2018 / Bitiş: 30.09.2024

Giriş Şartı
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
  • Öğrencilerin, yabancı dil ile eğitim yapılan lisans ve ön lisans programlarında eğitime başlayabilmeleri için eğitim alacakları yabancı dil yeterliliklerini belgelemeleri zorunludur. Yabancı dil yeterliliklerini Üniversite tarafından yapılan sınavlarla veya YÖK ya da Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilen, geçerlilik süresi ve düzeyi belirlenen, ulusal veya uluslararası sınavlarda alınmış sınav sonuç belgeleri ile başarılı olduklarını belgelendirenler, doğrudan lisans ve ön lisans programlarında eğitime başlayabilir. Öğrenciler geçerli yabancı dil yeterlilik belgesini başvuru veya kayıt sırasında sunmak zorundadırlar.
  • Yabancı dil yeterlik düzeyini belgelemeyen öğrenciler yabancı dil hazırlık programında öğrenim görürler. Öğrenciler hazırlık sınıfını en fazla iki yıl (dört yarıyıl) sonunda tamamlamak zorundadırlar. Bu sürede hazırlık sınıfını bitiremeyen öğrencilere 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesindeki usul ve esaslara göre işlem yapılır. Yabancı dil yeterliliğinin belirlenmesine yönelik yapılan sınavlar, bu sınavlardan muafiyet koşulları Senato tarafından belirlenir. Bu maddede belirtilen esaslar yatay veya dikey geçişle kayıt yaptıran öğrenciler hakkında da uygulanır.
Başarma Şartları Öğretim programında gösterilen derslerin tümünden başarılı olmuş ve GANO’sunu 4.00 üzerinden en az 2.00 düzeyine çıkarmış ve toplam asgari 240 AKTS kredisini tamamlayan öğrenciler programı tamamlayıp Lisans diploması almaya hak kazanırlar.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İngiliz Dili ve Edebiyatı mezunlarımız ileri düzeydeki yabancı dil bilgisi avantajlarını kullanarak çeşitli sektörlerdeki iş imkanı sahip olabilir, kültür, sanat, edebiyat çalışmaları yapan ulusal ve uluslararası kurumlarda çalışabilir, lise ve yüksek öğretim kurumlarında eğitmenlik yapabilirler. Bölümümüz öğrencileri ayrıca yüksek lisans ve doktora programlarıyla akademik kariyerlerine devam edebilirler.

Yasal Dayanağı
  1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  3. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
  4. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
  5. İstanbul Gelişim Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği (2023)
Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030024704


Yeterlilik Adı
İngiliz Dili ve Edebiyatı (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Gelişim Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Cihangir Mahallesi Şehit Jandarma Komando Er Hakan Öner Sk. No:1 Avcılar / İSTANBUL

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Uluslararası standartlarda eğitim verilen İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü, İngiliz dilini edebi ve kültürel zenginlikleri ile birlikte bilen, dil becerisi gelişmiş nitelikli, insan kaynağını yetiştirmek amacıyla kurulmuştur.
  • Bölüm müfredatında yazılı ve sözlü akademik İngilizce eğitimi alan öğrencilerimiz aynı zamanda İngiliz edebiyatı ve kültürünü derinlemesine öğrenmekte, metinlerin incelemelerinde tarihsel incelemelerde bulunmakta,  dilin kültürle tarihsel ilişkisine tanık olmaktadır.
  • Bu program, İngiliz Dili ve Edebiyatı konusunda derinlemesine bilgiye sahip, İngiliz dili üzerinden dilin kültürle ilişkisini anlayabilen, kendi dilini de bu çerçevede değerlendirebilen, uluslararası kültürel araştırmalar yapabilecek bilgi düzeyine, ileri ​derecede yazılı ve sözlü İngilizce iletişim becerisi kazanmış, metin analizi yapabilen, dünya vatandaşı olabilecek bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün, yüz yüze veya uzaktan eğitim şeklinde gerçekleştirilir. Bu program ingilizce olarak işlenmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Edebi bir metnin sözlü veya yazılı olarak analizinde modernizm, postmodernizm ve postkolonyalizm gibi edebi akımların temel özelliklerini tanımlayabilir.
  • Edebi bir metinde dil yapısını dilin işlevi ile ilişkilendirebilir.
  • Edebi metinleri ya da filmler gibi görsel eserleri açıklayabilir ve bu eserler üzerine fikir üretebilir.
  • Farklı dönemlerden yazarların, şairlerin ve oyun yazarlarının dilini ve tarzını tanıyabilir.
  • Dil, edebiyat ve kültür ile ilgili anahtar terimleri ve kavramları açıklayabilir.
  • Rönesans ya da 20. yüzyıl gibi çeşitli zaman dilimlerini o yüzyıllarda yazılmış edebi metinlere yansımış olan edebi, kuramsal, sosyal ve politik gelişmelerin ışığında tarihsel olarak sınıflandırabilir.
  • Farklı edebi türlerin özelliklerini karşılaştırabilir.
  • Farklı etnik kökenler üzerine kurulan çeşitli kültürlerde üretilen edebi eserleri yorumlayabilir.
  • Orta Çağ ve Viktorya dönemi gibi farklı dönemleri, dönemlerin kendine özgü edebi, kuramsal, sosyal ve politik niteliklerine göre sözlü veya yazılı olarak karşılaştırabilir.
  • Akademik bir makale yazarken özgün bir argüman ortaya çıkarıp, kuramsal bir analiz yapabilir.
  • Akademik bir makale yazarken intihalden kaçınmak için gerekli olan etik gerekliliklere uygun olarak entelektüel bir argüman/tez hazırlayabilir.
  • Edindiği araştırma becerilerini, akademik bir makale yazarken bilgi toplamak, topladığı bilgiyi düzenlemek ve sunmak için kullanabilir.
  • İngilizceden Türkçeye ya da Türkçeden İngilizceye metin çevirisi yaparken çeşitli çeviri yöntemlerini uygulayabilir.
  • Toplantı, seminer ve konferans gibi akademik ve profesyonel etkinlikler düzenleyebilir.
  • Kendi öğrenim ihtiyaçlarını ve hedeflerini hayat boyu öğrenmeyi sürdürülebilir kılmak için yapılandırabilir.
  • Etkili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kazanabilir.
  • Sosyal haklar, demokrasi, sosyal adalet, cinsiyet ve ırksal kimlik, kültürel ve etik değerlerin gelişimini değerlendirebilir ve eleştirebilir.

Anahtar Yetkinlikler
  • Bilişsel ve/ya uygulama becerileri yetkinliği

                  Bu bağlamda toplantı, seminer ve konferans gibi akademik ve profesyonel etkinlikler düzenleyebilir

  • Öğrenme yetkinliği

              Bu bağlamda kendi öğrenim ihtiyaçlarını ve hedeflerini hayat boyu öğrenmeyi sürdürülebilir kılmak için yapılandırabilir.

  • İletişim ve sosyal yetkinlik

             Bu bağlamda etkili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini kazanabilir.

  • Alana özgü yetkinlik

                 Bu bağlamda sosyal haklar, demokrasi, sosyal adalet, cinsiyet ve ırksal kimlik, kültürel ve etik değerlerin gelişimini değerlendirebilir ve eleştirebilir.


Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Lisans programında öğrenciler teorik derslerin en az % 70’ine katılım sağlamak zorundadırlar. Bu koşulu karşılamayan ve devamsızlıkları ilan edilen öğrenciler o dersin ara sınav, mazeret sınavı, final, bütünleme sınavlarına alınmaz ve ek sınav haklarından yararlanamaz.
  • Ara sınav, mazeret sınavı ve yarıyıl sonu sınavlarının programları ilgili dekanlık ve müdürlük tarafından kararlaştırılır ve sınavlardan en az iki hafta önce öğrencilere ilan edilir.
  • Yarıyıl içinde yapılan ara sınav, kısa sınav, laboratuvar, ödev, sunum gibi tüm faaliyetlerin yarıyıl içi veya yarıyıl sonu başarı puanına katkı oranları ilgili ders sorumlusu tarafından belirlenir ve yarıyıl başında ders bilgi formunda gösterilir. Ara sınavların katkısı %30’dan az olamaz. Ders bilgi formunda gösterilmeyen faaliyetler ve katkı oranları ve diğer faaliyetler ara sınavlar yapıldıktan sonra değiştirilemez ve değişikliklerden öğrenci sorumlu tutulamaz.
  • Ders başarısının tespitine ilişkin esaslar şunlardır:

Sınavlar 100 üzerinden notlandırılır. Öğrencinin puanı 100 üzerinden en az 40 olmak zorundadır. Aksi halde öğrenci dersten başarısız sayılır.

Başarı Notu        Katsayı         Eş Değer Puan

     AA                    4.00               90-100

     BA                    3.50                85-89

     BB                    3.00                75-84

     CB                    2.50                65-74

     CC                    2.00                55-64

     DC                    1.80                45-54

     DD                    1.50                40-44

     FF                     0.00                00-39

  • Ortalamaya katılmayan notlar şunlardır:

1) G (Geçer) notu; öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

2) K (Kalır) notu; öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.

3) D (Devamsız) notu; derse devam veya ders uygulamalarına ilişkin yükümlülüklerini yerine getiremediği için başarısız olan öğrencilere verilir. D notu, not ortalaması hesabında FF notu gibi işlem görür


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için; 

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur. 
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. 
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme:

Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme:

Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Bu programa, Agentur für Qualitätssicherung durch Akkreditierung von Studiengängen (AQAS) tarafından tam akreditasyon verilmiştir.

Başlangıç: 19.02.2018 / Bitiş: 30.09.2024


Giriş Şartı
  • Ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yükseköğretim kurumunun ilgili lisans programına yerleştirilmiş olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, yükseköğretim kurumlarının özel yetenek sınavıyla öğrenci kabul eden programları için ÖSYM tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yeterli puanı almış ve özel yetenek sınavını başarmış olmak.
  • YÖK tarafından usul ve esasları belirlenen, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda önlisans mezunları için yükseköğretim kurumlarında bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına yerleştirilmiş olmak.
  • Öğrencilerin, yabancı dil ile eğitim yapılan lisans ve ön lisans programlarında eğitime başlayabilmeleri için eğitim alacakları yabancı dil yeterliliklerini belgelemeleri zorunludur. Yabancı dil yeterliliklerini Üniversite tarafından yapılan sınavlarla veya YÖK ya da Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilen, geçerlilik süresi ve düzeyi belirlenen, ulusal veya uluslararası sınavlarda alınmış sınav sonuç belgeleri ile başarılı olduklarını belgelendirenler, doğrudan lisans ve ön lisans programlarında eğitime başlayabilir. Öğrenciler geçerli yabancı dil yeterlilik belgesini başvuru veya kayıt sırasında sunmak zorundadırlar.
  • Yabancı dil yeterlik düzeyini belgelemeyen öğrenciler yabancı dil hazırlık programında öğrenim görürler. Öğrenciler hazırlık sınıfını en fazla iki yıl (dört yarıyıl) sonunda tamamlamak zorundadırlar. Bu sürede hazırlık sınıfını bitiremeyen öğrencilere 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesindeki usul ve esaslara göre işlem yapılır. Yabancı dil yeterliliğinin belirlenmesine yönelik yapılan sınavlar, bu sınavlardan muafiyet koşulları Senato tarafından belirlenir. Bu maddede belirtilen esaslar yatay veya dikey geçişle kayıt yaptıran öğrenciler hakkında da uygulanır.

Başarma Şartları
Öğretim programında gösterilen derslerin tümünden başarılı olmuş ve GANO’sunu 4.00 üzerinden en az 2.00 düzeyine çıkarmış ve toplam asgari 240 AKTS kredisini tamamlayan öğrenciler programı tamamlayıp Lisans diploması almaya hak kazanırlar.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

İngiliz Dili ve Edebiyatı mezunlarımız ileri düzeydeki yabancı dil bilgisi avantajlarını kullanarak çeşitli sektörlerdeki iş imkanı sahip olabilir, kültür, sanat, edebiyat çalışmaları yapan ulusal ve uluslararası kurumlarda çalışabilir, lise ve yüksek öğretim kurumlarında eğitmenlik yapabilirler. Bölümümüz öğrencileri ayrıca yüksek lisans ve doktora programlarıyla akademik kariyerlerine devam edebilirler.


Yasal Dayanağı
  1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu
  2. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
  3. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)
  4. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği
  5. İstanbul Gelişim Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği (2023)

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030024704

Qualification Title
Bachelor's Degree in English Language and Literature
Awarding BodyIstanbul Gelisim University
Awarding Body ContactAddress: Cihangir St., Şehit Jandarma Komando, J. Kom. Er Hakan Öner St. No:1 A Block Rectorate Building, 34315 Avcılar/Istanbul Telephone: (0212) 422 70 00 E-mail address: ubf@gelisim.edu.tr
Awarding Body Urlhttps://www.gelisim.edu.tr/en/gelisim-homepage
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • English Language and Literature Program aims at meeting the need of human resources knowing both language and its literature. The students will learn both literary genres and the structure of the language, communication and meaning relationships. Besides language studies, students will also learn various World cultures and knowledge of other disciplines.
  • Our students, who study written and spoken academic English in the curriculum of the department, also learn English literature and culture in depth, make historical analyses in the analysis of texts, and witness the historical relationship between language and culture.
  • Our fundamental target is to raise individuals who are able to inquire, think critically and decide properly and who are socially and culturally active with an awareness of his/her contemporary society and the world.
Learning Environments
  • In this programme, education is carried out in the form of formal, face-to-face or distance education. This programme is taught in English.
Description
  • The graduate will be able to identify the main characteristics of literary movements such as modernism, postmodernism, and postcolonialism during the process of analysing a literary text verbally or in an essay.
  • The graduate will be able to relate language structure to its functions in a literary text.
  • The graduate will be able to explain and generate ideas on literary texts or visual work such as films.
  • The graduate will be able to identify the language and the writing style of a wide range of authors, poets, and playwrights from different periods.
  • The graduate will be able to explain the key terms and concepts associated with language, literature, and culture.
  • The graduate will be able to historically categorise various centuries or periods of time such as the Renaissance or the 20th century according to the literary, theoretical, social, and political developments reflected in literary texts.
  • The graduate will be able to compare and contrast characteristics of different literary genres.
  • The graduate will be able to interpret literary works produced in various cultures with different ethnical background.
  • The graduate will be able to compare and contrast different periods of time such as the Middle Ages and the Victorian Era in accordance with their distinctive literary, theoretical, social, and political background verbally or in an essay.
  • The graduate will be able to apply literary theories and develop argument of their own in the process of writing a research paper.
  • The graduate will be able to formulate a sophisticated argument/thesis in compliance with the ethical requirements needed to avoid plagiarism during the process of writing a research paper.
  • The graduate will be able to apply research skills to gather, organise, and present information skills in a research paper.
  • The graduate will be able to employ translation methods while translating a text from English to Turkish or vice versa.
  • The graduate will be able to organise occupational and academic activities including meeting, seminars, and conferences.
  • The graduate will be able to determine his or her own learning requirements and goals to develop sustainable attitude towards life-long learning.
  • The graduate will be able to develop effective oral and written communication skills in English.
  • The graduate will be able to appraise and criticise development of the social rights, democracy, social justice, gender and racial identity, cultural and ethical values.
Key Competencies
  • Autonomy & Responsibility

Within the context, the graduate will be able to organise occupational and academic activities including meeting, seminars, and conferences.

  • Learning to Learn

Within the context, the graduate will be able to determine his or her own learning requirements and goals to develop sustainable attitude towards life-long learning.

  • Communication & Social

Within the context, the graduate will be able to develop effective oral and written communication skills in English.

  • Occupational and/or Vocational

Within the context, the graduate will be able to appraise and criticise development of the social rights, democracy, social justice, gender and racial identity, cultural and ethical values.

Further Info
  • Students who do not attend at least 70% of the theoretical courses and whose absences are announced are not taken to the midterm exam, make-up exam, final exams of that course and cannot benefit from additional exam rights.
  • The programs of the midterm exam, make-up exam and final exams are decided by the relevant dean's office and directorate and announced to the students at least two weeks before the exams. The announced exams cannot be withdrawn later by changing the day and time.
  • The contribution rates of all activities such as midterm exams, quizzes, laboratories, assignments, presentations during the semester to the semester or the end of the semester success score are determined by the relevant course supervisor and shown in the course information form at the beginning of the semester. The contribution of midterm exams cannot be less than 30%. Activities and contribution rates and other activities not shown in the course information form cannot be changed after the midterm exams and the student cannot be held responsible for the changes.
  • The principles regarding the determination of course success are as follows:

Exams are graded out of 100. The student’s score must be at least 40 out of 100. Otherwise, the student fails the course.

Final Grade        Coefficient         Equivalent Score

     AA                    4.00                      90-100

     BA                    3.50                       85-89

     BB                    3.00                       75-84

     CB                    2.50                       65-74

     CC                    2.00                       55-64

     DC                    1.80                       45-54

     DD                    1.50                       40-44

     FF                     0.00                        00-39

  • The grades that do not agree with the average are:

1) G (Pass) grade is given to students who are successful in non-credit courses in the curriculum.

2) K (FAIL) grade is given to students who fail non-credit courses in the curriculum.

3) Grade D (Absent) is given to students who fail because they cannot fulfill their obligations regarding course attendance or course practices. Grade D is treated as grade FF in the grade point average calculation

Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programmes; 

YÖK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. 

‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. 

Every year, YÖK publishes the ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes that each programme will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curricula of the National Core Education Programmes are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation:

The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate programme is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation:

Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

This programme has been granted full accreditation by the Agentur für Qualitätssicherung durch Akkreditierung von Studiengängen (AQAS).

Access Requirements
  • To graduate from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for undergraduate programmes of higher education institutions.
  • To be placed in the relevant undergraduate programme of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
  • To have obtained sufficient points as a result of the central exam conducted by ÖSYM for the programmes of higher education institutions that accept students with special aptitude exam, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and to have succeeded in the special aptitude exam.
  • To be placed in undergraduate programmes that are the continuation of the fields they have completed in higher education institutions for associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM, whose procedures and principles are determined by YÖK.
  • Students must certify their foreign language proficiency in order to start education in undergraduate and associate degree programs taught in a foreign language. Those who certify their foreign language proficiency with exams held by the University or exam result documents accepted as equivalent by the Council of Higher Education or the Senate, whose validity period and level are determined, and taken in national or international exams, can start education directly in undergraduate and associate degree programs. Students must submit a valid foreign language proficiency certificate at the time of application or registration.
  • Students who do not document their foreign language proficiency level study in the foreign language preparation program. Students must complete the preparatory class at the end of a maximum of two years (four semesters). Students who cannot complete the preparatory class during this period are processed in accordance with the procedures and principles in Article 44 of the Law No. 2547. Exams for determining foreign language proficiency and exemption conditions from these exams are determined by the Senate. The principles specified in this article also apply to students enrolled by lateral or vertical transfer.
Conditions for Success Students who have succeeded in all the courses shown in the curriculum and increased their GPA to at least 2.00 out of 4.00 and who completed 240 total minimum ECTS credits are given a bachelor's degree diploma.
Progression Paths (Relationship Type)
  • The graduates can have job opportunities in various sectors by using the advantages of advanced foreign language knowledge, they can work in national and international institutions engaged in cultural, artistic and literary studies, and they can work as instructors in high schools and higher education institutions. Students of our department can also continue their academic careers with master's and doctoral programmes.
Legal Basis
  1. Higher Education Law No. 2547
  2.  Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
  3. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
  4. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
  5. Istanbul Gelisim University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulation (2023)
Validity Period (If Any)

The qualification is valid permanently.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030024704


Qualification Title
Bachelor's Degree in English Language and Literature

Awarding Body
Istanbul Gelisim University

Awarding Body Contact
Address: Cihangir St., Şehit Jandarma Komando, J. Kom. Er Hakan Öner St. No:1 A Block Rectorate Building, 34315 Avcılar/Istanbul Telephone: (0212) 422 70 00 E-mail address: ubf@gelisim.edu.tr


Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • English Language and Literature Program aims at meeting the need of human resources knowing both language and its literature. The students will learn both literary genres and the structure of the language, communication and meaning relationships. Besides language studies, students will also learn various World cultures and knowledge of other disciplines.
  • Our students, who study written and spoken academic English in the curriculum of the department, also learn English literature and culture in depth, make historical analyses in the analysis of texts, and witness the historical relationship between language and culture.
  • Our fundamental target is to raise individuals who are able to inquire, think critically and decide properly and who are socially and culturally active with an awareness of his/her contemporary society and the world.

Learning Environments
  • In this programme, education is carried out in the form of formal, face-to-face or distance education. This programme is taught in English.

Description
  • The graduate will be able to identify the main characteristics of literary movements such as modernism, postmodernism, and postcolonialism during the process of analysing a literary text verbally or in an essay.
  • The graduate will be able to relate language structure to its functions in a literary text.
  • The graduate will be able to explain and generate ideas on literary texts or visual work such as films.
  • The graduate will be able to identify the language and the writing style of a wide range of authors, poets, and playwrights from different periods.
  • The graduate will be able to explain the key terms and concepts associated with language, literature, and culture.
  • The graduate will be able to historically categorise various centuries or periods of time such as the Renaissance or the 20th century according to the literary, theoretical, social, and political developments reflected in literary texts.
  • The graduate will be able to compare and contrast characteristics of different literary genres.
  • The graduate will be able to interpret literary works produced in various cultures with different ethnical background.
  • The graduate will be able to compare and contrast different periods of time such as the Middle Ages and the Victorian Era in accordance with their distinctive literary, theoretical, social, and political background verbally or in an essay.
  • The graduate will be able to apply literary theories and develop argument of their own in the process of writing a research paper.
  • The graduate will be able to formulate a sophisticated argument/thesis in compliance with the ethical requirements needed to avoid plagiarism during the process of writing a research paper.
  • The graduate will be able to apply research skills to gather, organise, and present information skills in a research paper.
  • The graduate will be able to employ translation methods while translating a text from English to Turkish or vice versa.
  • The graduate will be able to organise occupational and academic activities including meeting, seminars, and conferences.
  • The graduate will be able to determine his or her own learning requirements and goals to develop sustainable attitude towards life-long learning.
  • The graduate will be able to develop effective oral and written communication skills in English.
  • The graduate will be able to appraise and criticise development of the social rights, democracy, social justice, gender and racial identity, cultural and ethical values.

Key Competencies
  • Autonomy & Responsibility

Within the context, the graduate will be able to organise occupational and academic activities including meeting, seminars, and conferences.

  • Learning to Learn

Within the context, the graduate will be able to determine his or her own learning requirements and goals to develop sustainable attitude towards life-long learning.

  • Communication & Social

Within the context, the graduate will be able to develop effective oral and written communication skills in English.

  • Occupational and/or Vocational

Within the context, the graduate will be able to appraise and criticise development of the social rights, democracy, social justice, gender and racial identity, cultural and ethical values.


Further Info
  • Students who do not attend at least 70% of the theoretical courses and whose absences are announced are not taken to the midterm exam, make-up exam, final exams of that course and cannot benefit from additional exam rights.
  • The programs of the midterm exam, make-up exam and final exams are decided by the relevant dean's office and directorate and announced to the students at least two weeks before the exams. The announced exams cannot be withdrawn later by changing the day and time.
  • The contribution rates of all activities such as midterm exams, quizzes, laboratories, assignments, presentations during the semester to the semester or the end of the semester success score are determined by the relevant course supervisor and shown in the course information form at the beginning of the semester. The contribution of midterm exams cannot be less than 30%. Activities and contribution rates and other activities not shown in the course information form cannot be changed after the midterm exams and the student cannot be held responsible for the changes.
  • The principles regarding the determination of course success are as follows:

Exams are graded out of 100. The student’s score must be at least 40 out of 100. Otherwise, the student fails the course.

Final Grade        Coefficient         Equivalent Score

     AA                    4.00                      90-100

     BA                    3.50                       85-89

     BB                    3.00                       75-84

     CB                    2.50                       65-74

     CC                    2.00                       55-64

     DC                    1.80                       45-54

     DD                    1.50                       40-44

     FF                     0.00                        00-39

  • The grades that do not agree with the average are:

1) G (Pass) grade is given to students who are successful in non-credit courses in the curriculum.

2) K (FAIL) grade is given to students who fail non-credit courses in the curriculum.

3) Grade D (Absent) is given to students who fail because they cannot fulfill their obligations regarding course attendance or course practices. Grade D is treated as grade FF in the grade point average calculation


Quality Assurance

To monitor the quality of higher education programmes; 

YÖK is responsible for the planning, organisation, management and supervision of education and training and other activities carried out in higher education institutions. 

‘University Monitoring and Evaluation Reports’ of higher education institutions prepared every year within the framework of the criteria determined by CoHE are published. The reports prepared according to these reports, which include quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK. 

Every year, YÖK publishes the ‘Foundation Higher Education Institutions Report’ containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

Quality assurance of undergraduate programmes in higher education is ensured according to the ‘Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programmes’:

1. Creation and Approval of Curricula:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programmes in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programmes in higher education institutions and the learning outcomes that each programme will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.3. The curricula of the National Core Education Programmes are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation:

The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate programme is carried out according to the education, training and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programmes, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive an undergraduate diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation:

Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the ‘Institutional Internal Evaluation Reports’ of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the ‘Institutional Feedback Report’ prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorised or recognised by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programmes is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

This programme has been granted full accreditation by the Agentur für Qualitätssicherung durch Akkreditierung von Studiengängen (AQAS).


Access Requirements
  • To graduate from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and to meet the admission requirements for undergraduate programmes of higher education institutions.
  • To be placed in the relevant undergraduate programme of the higher education institution as a result of the central examination conducted by the Measurement, Selection and Placement Centre (ÖSYM), the procedures and principles of which are determined by YÖK.
  • To have obtained sufficient points as a result of the central exam conducted by ÖSYM for the programmes of higher education institutions that accept students with special aptitude exam, the procedures and principles of which are determined by YÖK, and to have succeeded in the special aptitude exam.
  • To be placed in undergraduate programmes that are the continuation of the fields they have completed in higher education institutions for associate degree graduates as a result of the Vertical Transfer Examination (DGS) conducted by ÖSYM, whose procedures and principles are determined by YÖK.
  • Students must certify their foreign language proficiency in order to start education in undergraduate and associate degree programs taught in a foreign language. Those who certify their foreign language proficiency with exams held by the University or exam result documents accepted as equivalent by the Council of Higher Education or the Senate, whose validity period and level are determined, and taken in national or international exams, can start education directly in undergraduate and associate degree programs. Students must submit a valid foreign language proficiency certificate at the time of application or registration.
  • Students who do not document their foreign language proficiency level study in the foreign language preparation program. Students must complete the preparatory class at the end of a maximum of two years (four semesters). Students who cannot complete the preparatory class during this period are processed in accordance with the procedures and principles in Article 44 of the Law No. 2547. Exams for determining foreign language proficiency and exemption conditions from these exams are determined by the Senate. The principles specified in this article also apply to students enrolled by lateral or vertical transfer.

Conditions for Success
Students who have succeeded in all the courses shown in the curriculum and increased their GPA to at least 2.00 out of 4.00 and who completed 240 total minimum ECTS credits are given a bachelor's degree diploma.

Progression Paths (Relationship Type)
  • The graduates can have job opportunities in various sectors by using the advantages of advanced foreign language knowledge, they can work in national and international institutions engaged in cultural, artistic and literary studies, and they can work as instructors in high schools and higher education institutions. Students of our department can also continue their academic careers with master's and doctoral programmes.

Legal Basis
  1. Higher Education Law No. 2547
  2.  Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions
  3. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)
  4. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board
  5. Istanbul Gelisim University Associate and Undergraduate Education and Examination Regulation (2023)

Validity Period (If Any)

The qualification is valid permanently.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode