Yeterlilik Kodu

TR0030025755

Yeterlilik Adı
İngiliz Dili ve Edebiyatı (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumErciyes Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiYenidoğan Mahallesi, Turhan Baytop Sokak No:1, 38280 Talas/Kayseri
Sorumlu Kurum URLhttps://www.erciyes.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Öğrenme Ortamları
  • Öğrenme örgün ve/veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca yabancı dil öğretmenliği alanında eğitim gören öğrenciler ilkokul ve ortaokullarda öğretmenlik uygulaması eğitimi alırlar.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İngilizce okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirebilmek.
  • Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek İngilizce dil yeterliğini kazanmak.
  • İngiliz edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını kavramak.
  • İngiliz dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimine ait bilgiye sahip olmak.
  • Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanmak.
  • İngilizceden Türkçeye, Türkçeden İngilizceye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olmak.
  • Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri bilerek kullanmak.
  • Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde İngilizce alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olmak.
  • Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
  • Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
  • Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlayıp bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirebilmek.
  • Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisine sahip olmak.
  • Mesleki etik ve sorumluluk bilinci geliştirmek.
  • Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanıp programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini çözümleyebilmek.
  • Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
  • Edebiyat ve Dil Kuramlarına hâkim olmak.
  • Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirmiş olmak.
  • Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanabilmek.
  • Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışabilmek.
  • Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisine sahip olmak.
  • Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışında olmak.
  • Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olmak.
  • Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi bir birey olarak topluma katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirmek.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Erciyes Üniversitesi “Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”nin hükümlerine göre öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (proje, ödev ve benzeri çalışmalar) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı % 40 ve yarıyıl sonu sınavının katkısı % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten (AA),(BA),(BB),(CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Ayrıca her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli dersin öğretim elemanı tarafından “Ders Tanıtım Formu”nda ayrıntılı şekilde tanımlanmaktadır.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
  1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
    1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
    2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
    1. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Başlangıç: 19.02.2022 / Bitiş: 30.09.2027

Giriş Şartı
  • Lisans programlarında öğrenim görebilmek için, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak ve başka bir örgün yükseköğretim programına kayıtlı olmamak gerekir.
  • Yurtdışından kabul edilecek öğrenciler için Erciyes Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Başvuru ve Kayıt Yönergesinde yer alan hükümler uygulanır.
Başarma Şartları Müfredattaki tüm derslerin (toplam 240 AKTS eşdeğeri) başarıyla tamamlanması ve 4.00 üzerinden en az 2.00 not ortalaması mezuniyet için gerekli koşullardır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora programlarına devam edebilirler.
  • Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
  • İngiliz Dili ve Edebiyatı programından mezun olan öğrenciler kamuda ve özel sektörde geniş çalışma olanaklarına sahiptirler.
  • Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin İngiliz Dili ve Edebiyatı, İngilizce Öğretmenliği, Karşılaştırmalı Edebiyat gibi bölümlerinde akademisyen olarak çalışabilirler.
  • Mezunlar Pedagojik Formasyon Sertifika Programını bitirdiklerinde İngilizce öğretmeni olarak görev yapabilirler.
  • Yayın evleri, Reklamcılık vb. sektörlerde metin yazarlığı yapabilirler. Birçok kamu ve özel kurumda tercüman olarak çalışabilirler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030025755


Yeterlilik Adı
İngiliz Dili ve Edebiyatı (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Erciyes Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Yenidoğan Mahallesi, Turhan Baytop Sokak No:1, 38280 Talas/Kayseri

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı, sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.

Öğrenme Ortamları
  • Öğrenme örgün ve/veya uzaktan öğretim şeklinde gerçekleşir. Ayrıca yabancı dil öğretmenliği alanında eğitim gören öğrenciler ilkokul ve ortaokullarda öğretmenlik uygulaması eğitimi alırlar.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İngilizce okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirebilmek.
  • Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek İngilizce dil yeterliğini kazanmak.
  • İngiliz edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını kavramak.
  • İngiliz dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimine ait bilgiye sahip olmak.
  • Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanmak.
  • İngilizceden Türkçeye, Türkçeden İngilizceye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olmak.
  • Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri bilerek kullanmak.
  • Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde İngilizce alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olmak.
  • Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olmak.
  • Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
  • Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlayıp bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirebilmek.
  • Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisine sahip olmak.
  • Mesleki etik ve sorumluluk bilinci geliştirmek.
  • Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanıp programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini çözümleyebilmek.
  • Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olmak.
  • Edebiyat ve Dil Kuramlarına hâkim olmak.
  • Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirmiş olmak.
  • Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanabilmek.
  • Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışabilmek.
  • Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisine sahip olmak.
  • Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışında olmak.
  • Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olmak.
  • Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi bir birey olarak topluma katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirmek.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir.

  • Okuma yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Dijital yetkinlik
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Vatandaşlık yetkinliği
  • Girişimcilik yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Erciyes Üniversitesi “Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”nin hükümlerine göre öğrenciler her ders için ara sınav, yarıyıl içi çalışma (proje, ödev ve benzeri çalışmalar) ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı % 40 ve yarıyıl sonu sınavının katkısı % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Yarıyıl sonu sınavından en az 50 puan alma zorunluluğu vardır. Bir dersten (AA),(BA),(BB),(CB) ve (CC) harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Ayrıca her ders için uygulanan ölçme ve değerlendirme şekli dersin öğretim elemanı tarafından “Ders Tanıtım Formu”nda ayrıntılı şekilde tanımlanmaktadır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:
  1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:
    1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.
    2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.
    1. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
  2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
  3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.
  4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Başlangıç: 19.02.2022 / Bitiş: 30.09.2027


Giriş Şartı
  • Lisans programlarında öğrenim görebilmek için, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak ve başka bir örgün yükseköğretim programına kayıtlı olmamak gerekir.
  • Yurtdışından kabul edilecek öğrenciler için Erciyes Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Başvuru ve Kayıt Yönergesinde yer alan hükümler uygulanır.

Başarma Şartları
Müfredattaki tüm derslerin (toplam 240 AKTS eşdeğeri) başarıyla tamamlanması ve 4.00 üzerinden en az 2.00 not ortalaması mezuniyet için gerekli koşullardır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora programlarına devam edebilirler.
  • Lisans öğrencileri, eğitim almakta oldukları yükseköğretim kurumlarının açtıkları çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı lisans diploması alabilirler.
  • İngiliz Dili ve Edebiyatı programından mezun olan öğrenciler kamuda ve özel sektörde geniş çalışma olanaklarına sahiptirler.
  • Devlet ve Vakıf Üniversitelerinin İngiliz Dili ve Edebiyatı, İngilizce Öğretmenliği, Karşılaştırmalı Edebiyat gibi bölümlerinde akademisyen olarak çalışabilirler.
  • Mezunlar Pedagojik Formasyon Sertifika Programını bitirdiklerinde İngilizce öğretmeni olarak görev yapabilirler.
  • Yayın evleri, Reklamcılık vb. sektörlerde metin yazarlığı yapabilirler. Birçok kamu ve özel kurumda tercüman olarak çalışabilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030025755

Qualification Title
English Language and Literature Bachelor’s Degree Diploma
Awarding BodyErciyes University
Awarding Body ContactYenidoğan Neighborhood, Turhan Baytop Street No:1, 38280 Talas/Kayseri
Awarding Body Urlhttps://www.erciyes.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • The higher education program provides education tailored to a specific learning domain or profession, covering an eight-semester curriculum based on secondary education qualifications.
Learning Environments
  • Learning takes place in formal and/or distance education formats. Additionally, students who are trained in the field of foreign language teaching receive practicum teaching in primary and secondary schools.
Description
  • To advance proficiency in English reading, writing, listening, and speaking skills.
  • To acquire proficiency in the English language, enabling effective written and oral expression on national and international platforms.
  • To comprehend works of various genres in English literature along with their historical, cultural, and social contexts.
  • To possess knowledge of the structure, characteristics, and evolution of the English language.
  • To gain competence in grammar, phonetics, syntax, semantics, morphology, discourse analysis, and compilation studies.
  • To have the knowledge and competence to translate texts of various levels from English to Turkish and Turkish to English in different fields.
  • To be aware of and proficient in utilizing the latest information and technologies relevant to the field.
  • To have the knowledge, skills, and competence to practice the profession in the field of English in different countries including Turkey.
  • To have sufficient knowledge and expertise in linguistics, foreign language teaching, literary criticism, and text translation.
  • To be capable of applying theoretical and applied knowledge in relevant fields.
  • To identify and develop solutions for problems encountered in professional fields.
  • To collaborate with relevant institutions and develop problem-solving skills.
  • To develop professional ethics and a sense of responsibility.
  • To gain interdisciplinary knowledge and perspective, and to analyze the relationship between language and literature studies with other disciplines.
  • To be competent in using interdisciplinary knowledge and expertise.
  • To master literary and linguistic theories.
  • To develop critical and analytical thinking skills.
  • To effectively utilize theoretical knowledge and critical expertise.
  • To work collaboratively both individually and within groups.
  • To develop skills in project development, innovation, and R&D related to the profession.
  • To adopt a comparative research, education, and teaching approach considering cultural differences and adhering to universal standards using profession-specific knowledge.
  • To possess lifelong learning skills and competence in professional and personal fields.
  • To develop awareness to contribute to society as an individual knowledgeable about environmental, racial, gender, religious, and economic issues within literary culture.
Key Competencies

Advanced proficiency in the following key competencies is demonstrated:

  • Literacy skills
  • Multilingual proficiency
  • Digital literacy
  • Personal, social, and learning-to-learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence
Further Info
  • Founded in the academic year of 1993-1994, The Department of English Language and Literature offers Graduate Programs alongside the Undergraduate Program
  • According to the provisions of Erciyes University "Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations", students are subject to midterm exam, mid-term work (projects, homework and similar studies) and final exam for each course. The contribution of the midterm exam to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%. All exams are evaluated over 100 points. It is mandatory to get at least 50 points from the final exam. Students who receive one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered to have succeeded that course. In addition, the measurement and evaluation method applied for each course is defined in detail by the course instructor in the syllabus.
Quality Assurance

In order to ensure the quality of higher education programs:

The Council of Higher Education (CoHE) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities carried out in higher education institutions.

"University Monitoring and Evaluation Reports" for each higher education institution are published annually based on criteria set by the CHE. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations directed towards higher education institutions, are shared with the public by the CHE.

"Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions is published annually by the CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations conducted for foundation higher education institutions, are shared with the public by the CoHE.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Principles and Procedures for Ensuring the Quality of Higher Education Diploma Programs":

Development and Approval of Teaching Programs:

1.1. CoHE determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes of each program to be achieved by students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the CoHE.

1.3. After the approval of the relevant Deans Council, the curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions upon the approval of the CoHE.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes to be achieved by each undergraduate program's students are conducted in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions based on the basic principles set by the CoHE.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: Higher education institutions enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" prepared by the Higher Education Quality Board (HEQB) into the Information System at the beginning of each year as part of continuous monitoring. HEQB shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by HEQB also demonstrate the quality assurance of the programs. HEQB conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation.

5. Erciyes University, English Language and Literature Department is accredited by The Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences

Access Requirements
  • To enroll in undergraduate programs, it is necessary to pass the exam administered by the Measurement, Selection and Placement Centre (MSPC) and not be enrolled in another formal higher education program.
  • (For international students)  The regulations outlined in the Erciyes University International Student Application and Registration Directive apply to international students.
Conditions for Success Successful completion of all curriculum courses (equivalent to 240 ECTS total) and a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are required conditions for graduation.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Graduates with a bachelor's degree can pursue master's programs and, upon meeting the relevant requirements, can be admitted to doctoral programs with their bachelor's degree.
  • Undergraduate students have the right to participate in double major programs offered by their higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses simultaneously from two degree programs and, upon successful completion, can receive two separate bachelor's degrees.
  • Graduates of the English Language and Literature program have various career opportunities in both public and private sectors. They can work as academics in departments such as English Language and Literature, English Language Teaching, Comparative Literature at both State and Foundation Universities.
  • Upon completing the Pedagogical Formation Certificate Program, graduates can work as English language teachers.
  • They can also work as copywriters in publishing houses, advertising agencies, and similar sectors. Many public and private institutions also hire them as translators.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Distance Education Associate Degree Programmes to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Amend. Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is permanently valid.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030025755


Qualification Title
English Language and Literature Bachelor’s Degree Diploma

Awarding Body
Erciyes University

Awarding Body Contact
Yenidoğan Neighborhood, Turhan Baytop Street No:1, 38280 Talas/Kayseri

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • The higher education program provides education tailored to a specific learning domain or profession, covering an eight-semester curriculum based on secondary education qualifications.

Learning Environments
  • Learning takes place in formal and/or distance education formats. Additionally, students who are trained in the field of foreign language teaching receive practicum teaching in primary and secondary schools.

Description
  • To advance proficiency in English reading, writing, listening, and speaking skills.
  • To acquire proficiency in the English language, enabling effective written and oral expression on national and international platforms.
  • To comprehend works of various genres in English literature along with their historical, cultural, and social contexts.
  • To possess knowledge of the structure, characteristics, and evolution of the English language.
  • To gain competence in grammar, phonetics, syntax, semantics, morphology, discourse analysis, and compilation studies.
  • To have the knowledge and competence to translate texts of various levels from English to Turkish and Turkish to English in different fields.
  • To be aware of and proficient in utilizing the latest information and technologies relevant to the field.
  • To have the knowledge, skills, and competence to practice the profession in the field of English in different countries including Turkey.
  • To have sufficient knowledge and expertise in linguistics, foreign language teaching, literary criticism, and text translation.
  • To be capable of applying theoretical and applied knowledge in relevant fields.
  • To identify and develop solutions for problems encountered in professional fields.
  • To collaborate with relevant institutions and develop problem-solving skills.
  • To develop professional ethics and a sense of responsibility.
  • To gain interdisciplinary knowledge and perspective, and to analyze the relationship between language and literature studies with other disciplines.
  • To be competent in using interdisciplinary knowledge and expertise.
  • To master literary and linguistic theories.
  • To develop critical and analytical thinking skills.
  • To effectively utilize theoretical knowledge and critical expertise.
  • To work collaboratively both individually and within groups.
  • To develop skills in project development, innovation, and R&D related to the profession.
  • To adopt a comparative research, education, and teaching approach considering cultural differences and adhering to universal standards using profession-specific knowledge.
  • To possess lifelong learning skills and competence in professional and personal fields.
  • To develop awareness to contribute to society as an individual knowledgeable about environmental, racial, gender, religious, and economic issues within literary culture.

Key Competencies

Advanced proficiency in the following key competencies is demonstrated:

  • Literacy skills
  • Multilingual proficiency
  • Digital literacy
  • Personal, social, and learning-to-learn competence
  • Citizenship competence
  • Entrepreneurial competence
  • Cultural awareness and expression competence

Further Info
  • Founded in the academic year of 1993-1994, The Department of English Language and Literature offers Graduate Programs alongside the Undergraduate Program
  • According to the provisions of Erciyes University "Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations", students are subject to midterm exam, mid-term work (projects, homework and similar studies) and final exam for each course. The contribution of the midterm exam to the success grade is 40% and the contribution of the final exam is 60%. All exams are evaluated over 100 points. It is mandatory to get at least 50 points from the final exam. Students who receive one of the letter grades (AA), (BA), (BB), (CB) and (CC) from a course are considered to have succeeded that course. In addition, the measurement and evaluation method applied for each course is defined in detail by the course instructor in the syllabus.

Quality Assurance

In order to ensure the quality of higher education programs:

The Council of Higher Education (CoHE) is responsible for planning, organizing, managing, and supervising education, teaching, and other activities carried out in higher education institutions.

"University Monitoring and Evaluation Reports" for each higher education institution are published annually based on criteria set by the CHE. These reports, containing quantitative and qualitative evaluations directed towards higher education institutions, are shared with the public by the CHE.

"Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative, and financial data of foundation higher education institutions is published annually by the CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations conducted for foundation higher education institutions, are shared with the public by the CoHE.

Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Principles and Procedures for Ensuring the Quality of Higher Education Diploma Programs":

Development and Approval of Teaching Programs:

1.1. CoHE determines the minimum standards and criteria required for opening undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs and the learning outcomes of each program to be achieved by students are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles set by the CoHE.

1.3. After the approval of the relevant Deans Council, the curriculum of National Core Education Programs is implemented by higher education institutions upon the approval of the CoHE.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes to be achieved by each undergraduate program's students are conducted in accordance with the education and examination regulations prepared by higher education institutions based on the basic principles set by the CoHE.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree upon successful completion of the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Assessment-External Assessment: Higher education institutions enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" prepared by the Higher Education Quality Board (HEQB) into the Information System at the beginning of each year as part of continuous monitoring. HEQB shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation bodies authorized or recognized by HEQB also demonstrate the quality assurance of the programs. HEQB conducts regular review activities regarding the qualifications determined by legislation.

5. Erciyes University, English Language and Literature Department is accredited by The Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences


Access Requirements
  • To enroll in undergraduate programs, it is necessary to pass the exam administered by the Measurement, Selection and Placement Centre (MSPC) and not be enrolled in another formal higher education program.
  • (For international students)  The regulations outlined in the Erciyes University International Student Application and Registration Directive apply to international students.

Conditions for Success
Successful completion of all curriculum courses (equivalent to 240 ECTS total) and a minimum GPA of 2.00 out of 4.00 are required conditions for graduation.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Graduates with a bachelor's degree can pursue master's programs and, upon meeting the relevant requirements, can be admitted to doctoral programs with their bachelor's degree.
  • Undergraduate students have the right to participate in double major programs offered by their higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses simultaneously from two degree programs and, upon successful completion, can receive two separate bachelor's degrees.
  • Graduates of the English Language and Literature program have various career opportunities in both public and private sectors. They can work as academics in departments such as English Language and Literature, English Language Teaching, Comparative Literature at both State and Foundation Universities.
  • Upon completing the Pedagogical Formation Certificate Program, graduates can work as English language teachers.
  • They can also work as copywriters in publishing houses, advertising agencies, and similar sectors. Many public and private institutions also hire them as translators.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer between Associate and Undergraduate Degree Programmes, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Distance Education Associate Degree Programmes to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Amend. Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is permanently valid.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode