Yeterlilik Kodu

TR0030003226

Yeterlilik Adı
İngiliz Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması
Sorumlu KurumDoğuş Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Esenkent, Dudullu Osb Mah, Nato Yolu Cd 265/ 1, 34775 Ümraniye/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://www.dogus.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Edebiyat ve dilbilim
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Normal eğitim süresi, bir lisans derecesi için sekiz yarıyıl ve bir önlisans derecesi için dört yarıyıldır. Azami eğitim süresi, lisans ve önlisans dereceleri için sırasıyla on dört ve sekiz yarıyıldır. İngilizce Hazırlık eğitimi verilen zaman dilimine dahil değildir. İngilizce Hazırlık eğitiminin süresi ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün eğitim olarak gerçekleştirilir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İngiliz dili, edebiyatı ve kültürü alanında güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
  • İngiliz Edebiyatı’nın yazınsal türleri, akımları, terminolojisi ve temel kavramları konusunda güncel bilgiye sahiptir.
  • İngiliz Edebiyatı’nın farklı yazınsal türlerini irdelemek için tarihsel, toplumsal, kültürel, ekonomik ve siyasal arkaplanı bilgilerine sahiptir.
  • İngiliz dilinin etimolojisini, morfolojisini, yazılı ve sözel kullanım işlevlerini akademik ve mesleki ortamlarda etkin kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
  • Çeşitli metin türlerini İngilizce’den Türkçe’ye ve Türkçe’den İngilizce’ye çevirmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgi ve beceriye sahip olma.
  • Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme becerisi geliştirir.
  • Kültürlerarası bakış açısı geliştirerek kendi toplumuna, edebiyatına, kültürüne ve farklı kültürlerin edebiyat metinlerine önyargısız yaklaşma bilincine sahiptir.
  • İkinci bir Avrupa dilinde orta düzeyde bilgi sahibidir ve günlük yaşamda o dili etkin bir şekilde kullanır.
  • Kişisel, mesleki ve toplumsal yaşamda etik değerlerin önemi konusunda farkındalık geliştirir.
  • Alanında öğrendiği bilgileri kendi toplumu, kültürü ve edebiyatına katkı için kullanır.
  • Eleştirel, yaratıcı ve analitik becerilerini kullanarak disiplinlerarası yaklaşımla akademik araştırma yapmak için gerekli verileri toplar, yorumlar ve süreç içinde karşılaşılan sorunları çözerek elde ettiği sonuçları ulusal veya uluslararası akademik ve mesleki ortamlarda paylaşır.
  • Bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntemlerini edebiyat ve sosyal/beşeri bilimlerin diğer alanlarında etkin kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
  • Grup çalışmalarında lider veya grup üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Yaşam-boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tavır geliştirir.
  • Demokrasi, insan hakları, toplumsal adalet, kültürel mirasları ve çevreyi koruma gibi temel evrensel değerler karşısında önyargısız, duyarlı, adil ve saygılı bir tutum geliştirir.
Anahtar Yetkinlikler
  • İngilizceyi dinleme, okuma, konuşma, yazma temelinde etkin bir biçimde kullanabilir.
  • İkinci yabancı dili etkin bir şekilde kullanabilir.
  • İngiliz Edebiyatı hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
  • Yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerileri edinir.
  • Mesleki etik ve sorumluluk bilinci edinir ve bunu çalışma hayatında uygular.
  • Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar ve uygular.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dönem boyunca öğrenciler en az bir ara sınav, bir de yarıyıl sonu sınavına girmeleri gerekmektedir.
Eğitmen ara sınav olarak ödev, proje ve/veya dönem ödevlerini değerlendirebilir.
Final sınavı toplam notun % 40'ından az veya % 70'ından fazla olamaz.
Her dersin notlandırma politikası dönem başında açıklanır.

Harf Notu

Ağırlık Katsayısı

EN DÜŞÜK

EN YÜKSEK

DURUMU

A+

4

(95)

100

Başarılı

A

3,75

(90)

(94)

Başarılı

B+

3,5

(85)

(89)

Başarılı

B

3

(75)

(84)

Başarılı

C+

2,5

(65)

(74)

Başarılı

C

2

(55)

(64)

Başarılı

D+

1,5

45

(54)

Şartlı Başarılı

D

1

40

44

Şartlı Başarısız

F

0

0

39

Başarısız

M

0

0

0

Muaf

S

0

0

0

Süren çalışmalar/dersler için harf notu kullanılır.

DZ

0

0

0

Devamsız

G

0

0

0

Geçer

K

0

0

0

Kaldı

TKR

0

0

0

Tekrar edilen dersleri gösterir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

 

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1

.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Başlangıç: 19.11.2022 / Bitiş: 30.09.2025

Giriş Şartı
  • Bu programa öğrenci kabulü, Yükseköğretim Kurumu (YÖK) yönetmeliklerinde belirtilen esaslar çerçevesinde, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından (ÖSYM) düzenlenen merkezi sınav sonuçlarına göre, merkezi yerleştirme sistemiyle yapılmaktadır.
  • Programın yabancı uyruklu öğrenci kontenjanına öğrenci kabulünde, SAT I, GCE, ACT, ABITUR, IB gibi uluslararası sınavlarından biri dikkate alınır.
  • Değişim öğrencilerinin kabulü, Doğuş Üniversitesi ile ikili anlaşması (örneğin Erasmus+) bulunan üniversiteler arasında belirlenen koşullar çerçevesinde gerçekleşmektedir.
Başarma Şartları Kayıtlı olduğu programın tüm derslerini ilgili Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümlerine göre başarı ile tamamlayan, GNO 2.00 veya üzeri olan, programın gerektirdiği en az 240 AKTS’yi sağlayan öğrenciler diploma almaya hak kazanır
İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Yüksek Lisans ve Doktora programlarının kabul koşullarını yerine getiren öğrenciler, lisansüstü çalışmalarına devam edebilirler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030003226


Yeterlilik Adı
İngiliz Dili ve Edebiyatı Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Doğuş Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Esenkent, Dudullu Osb Mah, Nato Yolu Cd 265/ 1, 34775 Ümraniye/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO:08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Normal eğitim süresi, bir lisans derecesi için sekiz yarıyıl ve bir önlisans derecesi için dört yarıyıldır. Azami eğitim süresi, lisans ve önlisans dereceleri için sırasıyla on dört ve sekiz yarıyıldır. İngilizce Hazırlık eğitimi verilen zaman dilimine dahil değildir. İngilizce Hazırlık eğitiminin süresi ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün eğitim olarak gerçekleştirilir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • İngiliz dili, edebiyatı ve kültürü alanında güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
  • İngiliz Edebiyatı’nın yazınsal türleri, akımları, terminolojisi ve temel kavramları konusunda güncel bilgiye sahiptir.
  • İngiliz Edebiyatı’nın farklı yazınsal türlerini irdelemek için tarihsel, toplumsal, kültürel, ekonomik ve siyasal arkaplanı bilgilerine sahiptir.
  • İngiliz dilinin etimolojisini, morfolojisini, yazılı ve sözel kullanım işlevlerini akademik ve mesleki ortamlarda etkin kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
  • Çeşitli metin türlerini İngilizce’den Türkçe’ye ve Türkçe’den İngilizce’ye çevirmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgi ve beceriye sahip olma.
  • Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme becerisi geliştirir.
  • Kültürlerarası bakış açısı geliştirerek kendi toplumuna, edebiyatına, kültürüne ve farklı kültürlerin edebiyat metinlerine önyargısız yaklaşma bilincine sahiptir.
  • İkinci bir Avrupa dilinde orta düzeyde bilgi sahibidir ve günlük yaşamda o dili etkin bir şekilde kullanır.
  • Kişisel, mesleki ve toplumsal yaşamda etik değerlerin önemi konusunda farkındalık geliştirir.
  • Alanında öğrendiği bilgileri kendi toplumu, kültürü ve edebiyatına katkı için kullanır.
  • Eleştirel, yaratıcı ve analitik becerilerini kullanarak disiplinlerarası yaklaşımla akademik araştırma yapmak için gerekli verileri toplar, yorumlar ve süreç içinde karşılaşılan sorunları çözerek elde ettiği sonuçları ulusal veya uluslararası akademik ve mesleki ortamlarda paylaşır.
  • Bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntemlerini edebiyat ve sosyal/beşeri bilimlerin diğer alanlarında etkin kullanabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
  • Grup çalışmalarında lider veya grup üyesi olarak sorumluluk alır.
  • Yaşam-boyu öğrenmeye karşı olumlu bir tavır geliştirir.
  • Demokrasi, insan hakları, toplumsal adalet, kültürel mirasları ve çevreyi koruma gibi temel evrensel değerler karşısında önyargısız, duyarlı, adil ve saygılı bir tutum geliştirir.

Anahtar Yetkinlikler
  • İngilizceyi dinleme, okuma, konuşma, yazma temelinde etkin bir biçimde kullanabilir.
  • İkinci yabancı dili etkin bir şekilde kullanabilir.
  • İngiliz Edebiyatı hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
  • Yaratıcı, eleştirel ve analitik düşünme becerileri edinir.
  • Mesleki etik ve sorumluluk bilinci edinir ve bunu çalışma hayatında uygular.
  • Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar ve uygular.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dönem boyunca öğrenciler en az bir ara sınav, bir de yarıyıl sonu sınavına girmeleri gerekmektedir.
Eğitmen ara sınav olarak ödev, proje ve/veya dönem ödevlerini değerlendirebilir.
Final sınavı toplam notun % 40'ından az veya % 70'ından fazla olamaz.
Her dersin notlandırma politikası dönem başında açıklanır.

Harf Notu

Ağırlık Katsayısı

EN DÜŞÜK

EN YÜKSEK

DURUMU

A+

4

(95)

100

Başarılı

A

3,75

(90)

(94)

Başarılı

B+

3,5

(85)

(89)

Başarılı

B

3

(75)

(84)

Başarılı

C+

2,5

(65)

(74)

Başarılı

C

2

(55)

(64)

Başarılı

D+

1,5

45

(54)

Şartlı Başarılı

D

1

40

44

Şartlı Başarısız

F

0

0

39

Başarısız

M

0

0

0

Muaf

S

0

0

0

Süren çalışmalar/dersler için harf notu kullanılır.

DZ

0

0

0

Devamsız

G

0

0

0

Geçer

K

0

0

0

Kaldı

TKR

0

0

0

Tekrar edilen dersleri gösterir.


Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

· YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.

· YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

· YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

 

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler. 1

.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Başlangıç: 19.11.2022 / Bitiş: 30.09.2025


Giriş Şartı
  • Bu programa öğrenci kabulü, Yükseköğretim Kurumu (YÖK) yönetmeliklerinde belirtilen esaslar çerçevesinde, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından (ÖSYM) düzenlenen merkezi sınav sonuçlarına göre, merkezi yerleştirme sistemiyle yapılmaktadır.
  • Programın yabancı uyruklu öğrenci kontenjanına öğrenci kabulünde, SAT I, GCE, ACT, ABITUR, IB gibi uluslararası sınavlarından biri dikkate alınır.
  • Değişim öğrencilerinin kabulü, Doğuş Üniversitesi ile ikili anlaşması (örneğin Erasmus+) bulunan üniversiteler arasında belirlenen koşullar çerçevesinde gerçekleşmektedir.

Başarma Şartları
Kayıtlı olduğu programın tüm derslerini ilgili Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümlerine göre başarı ile tamamlayan, GNO 2.00 veya üzeri olan, programın gerektirdiği en az 240 AKTS’yi sağlayan öğrenciler diploma almaya hak kazanır

İlerleme Yolları (İlişki Türü)

Yüksek Lisans ve Doktora programlarının kabul koşullarını yerine getiren öğrenciler, lisansüstü çalışmalarına devam edebilirler.


Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030003226

Qualification Title
English Language and Literature Bachelor’s Degree
Awarding BodyDogus University
Awarding Body ContactEsenkent, Dudullu Osb Mah, Nato Yolu Cd 265/ 1, 34775 Ümraniye/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://www.dogus.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasLiterature and linguistics
National Occupation Classification

ISCO:08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • The normal period of education is eight semesters for an undergraduate degree and four semesters for an associate’s degree. The maximum period of education is fourteen and eight semesters for undergraduate and associate’s degrees, respectively. English Preparatory education is not included in the given time-frame. The duration of English Preparatory education is determined according to the related legislation provisions.
Learning Environments
  • Education is carried out as formal training.
Description

With the successful completion of this program, students will be able to

  • Have basic up-to-date theoretical and applied knowledge in English language, literature and culture.
  • Have basic up-to-date theoretical and applied knowledge in literary genres, aesthetic movements, literary terminology, and concepts in literature in general.
  • Have a thorough understanding and capability of analizing historical, social, cultural, economic and political backgrounds of different genres of English literature.
  • Have advanced knowledge of English language, its morphology and function in written and spoken forms, and capability of using it effectively in academic and professional environments.
  • Have theoretical and practical knowledge and ability required for the translation of various texts from English to Turkish and vice versa.
  • Have critical, creative and analytical thinking skills.
  • Develop a broad historical and cross-cultural perspective, and an unbiased and respectful attitude to both his/her own society, literature and culture and literatures of different cultures, social classes, ethnicities, and genders by studying English literature and culture.
  • Have an intermediate knowledge in another foreign language (German), and be able to use it confidently in everyday life.
  • Have a high ethical awareness and responsibility in personal, professional, and social life.
  • Develop social responsibility about applying his/her knowledge about language, literature and culture to contribute to his/her own society, culture, and literature.
  • Be able to collect and interpret data to do research independently or in groups, define/solve problems in the process, and express the outcomes effectively in national, international academic, social and professional environments by using critical, creative, and analytical skills.
  • Have knowledge of using up-to-date information technologies and research methods in the field of literature, and humanities in general.
  • Be able to undertake responsibility in team work as a leader or a member.
  • Develop an appreciation and a positive attitude toward life-long learning.
  • Develop a higher awareness about universal values, such as democracy, human rights, social justice, cultural heritages, and environmental issues.
Key Competencies
  • Effectively use listening, reading, speaking and writing skills in English.
  • Demonstrate wide knowledge of English Literature.
  • Develop creative, critical and analytical thinking skills.
  • Develop an awareness of ethics and responsibilities and apply to professionalal life.
  • Understand the importance of lifelong learning and apply to real life situations.
Further Info

During a semester, students are required to take at least one mid-term and one final exam. The instructor can assess assignments, projects, and term papers as a mid-term exam. The final exam cannot be less than 40% or more than 70% of the total grade. The grading policy of each course is announced at the beginning of the semester. For further information, see the individual course unit descriptions.

 

 Grade

weight coefficient

Minimum

Maximum

DURUMU

A+

4

(95)

100

Successful

A

3,75

(90)

(94)

Successful

B+

3,5

(85)

(89)

Successful

B

3

(75)

(84)

Successful

C+

2,5

(65)

(74)

Successful

C

2

(55)

(64)

Successful

D+

1,5

45

(54)

Conditional Success

D

1

40

44

Conditional unsuccess

F

0

0

39

Fail

M

0

0

0

Exempted

S

0

0

0

Ongoing course

DZ

0

0

0

Absent

G

0

0

0

Sufficient

K

0

0

0

Fail

TKR

0

0

0

Repeating course

Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs,

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared annually within the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Design and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions by the fundamental principles determined by YÖK on these issues.

1.3. Higher education institutions implement the curriculum of National Core Education Programs with the approval of the Council of Higher Education after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out by the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions by the fundamental principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions, receive a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In continuous monitoring, higher education institutions submit the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the programs' qualifications is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined by the YÖKAK legislation.

The Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences (FEDEK), recognized by YÖK as a national quality assurance institution, accredited the undergraduate program in History in 2023. The validity period of FEDEK accreditation is five years.

5. Knowledge management systems and feedback mechanisms: In the process of identifying the teaching purposes of the program, the partners including the undergraduates, instructors, the graduates in advisory board of the department, the employer’s representatives of public and private institutions were considered. Feedback from internal and external partners were taken into account in order to revise the program. 

Therefore, the teaching purposes of the program are updated based on the knowledge obtained from both internal and external partners. Specifically, the interviews in academic board of the department, the course evaluation questionnaires acquired from the undergraduates, and satisfaction surveys obtained from new graduates are utilized in the revision of the program. Besides, the knowledge forms of the institutions where some of our graduates have been working, and the interviews made with competent individuals in both national and international academic institutions are also considered in that revision.

Access Requirements
  • Student admissions to this programme are conducted in the framework of the regulations set by the Higher Education Council of Turkey (YÖK). This requires the candidate students to take a centralised national university placement examination organised by an autonomous public body called Assessment, Selection and Placement Centre (ÖSYM).
  • International students are accepted to the programme according to the score of one of the following international exams: SAT I, GCE, ACT, ABITUR, IB.
  • Exchange student admissions are made according to the requirements specified in the bilateral agreements signed by Doğuş University and partner institutions.
Conditions for Success In order to be qualified as a graduate, students who have studied in this program must have completed minimum 240 ECTS credits required for the course plan and structure and must have a grade point average of at least 2.00 over 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)

The students who fulfill the admission requirements of MA and PhD programmes can pursue their graduate studies.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation.

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030003226


Qualification Title
English Language and Literature Bachelor’s Degree

Awarding Body
Dogus University

Awarding Body Contact
Esenkent, Dudullu Osb Mah, Nato Yolu Cd 265/ 1, 34775 Ümraniye/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO:08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024

National Occupation Classification

ISCO:08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • The normal period of education is eight semesters for an undergraduate degree and four semesters for an associate’s degree. The maximum period of education is fourteen and eight semesters for undergraduate and associate’s degrees, respectively. English Preparatory education is not included in the given time-frame. The duration of English Preparatory education is determined according to the related legislation provisions.

Learning Environments
  • Education is carried out as formal training.

Description

With the successful completion of this program, students will be able to

  • Have basic up-to-date theoretical and applied knowledge in English language, literature and culture.
  • Have basic up-to-date theoretical and applied knowledge in literary genres, aesthetic movements, literary terminology, and concepts in literature in general.
  • Have a thorough understanding and capability of analizing historical, social, cultural, economic and political backgrounds of different genres of English literature.
  • Have advanced knowledge of English language, its morphology and function in written and spoken forms, and capability of using it effectively in academic and professional environments.
  • Have theoretical and practical knowledge and ability required for the translation of various texts from English to Turkish and vice versa.
  • Have critical, creative and analytical thinking skills.
  • Develop a broad historical and cross-cultural perspective, and an unbiased and respectful attitude to both his/her own society, literature and culture and literatures of different cultures, social classes, ethnicities, and genders by studying English literature and culture.
  • Have an intermediate knowledge in another foreign language (German), and be able to use it confidently in everyday life.
  • Have a high ethical awareness and responsibility in personal, professional, and social life.
  • Develop social responsibility about applying his/her knowledge about language, literature and culture to contribute to his/her own society, culture, and literature.
  • Be able to collect and interpret data to do research independently or in groups, define/solve problems in the process, and express the outcomes effectively in national, international academic, social and professional environments by using critical, creative, and analytical skills.
  • Have knowledge of using up-to-date information technologies and research methods in the field of literature, and humanities in general.
  • Be able to undertake responsibility in team work as a leader or a member.
  • Develop an appreciation and a positive attitude toward life-long learning.
  • Develop a higher awareness about universal values, such as democracy, human rights, social justice, cultural heritages, and environmental issues.

Key Competencies
  • Effectively use listening, reading, speaking and writing skills in English.
  • Demonstrate wide knowledge of English Literature.
  • Develop creative, critical and analytical thinking skills.
  • Develop an awareness of ethics and responsibilities and apply to professionalal life.
  • Understand the importance of lifelong learning and apply to real life situations.

Further Info

During a semester, students are required to take at least one mid-term and one final exam. The instructor can assess assignments, projects, and term papers as a mid-term exam. The final exam cannot be less than 40% or more than 70% of the total grade. The grading policy of each course is announced at the beginning of the semester. For further information, see the individual course unit descriptions.

 

 Grade

weight coefficient

Minimum

Maximum

DURUMU

A+

4

(95)

100

Successful

A

3,75

(90)

(94)

Successful

B+

3,5

(85)

(89)

Successful

B

3

(75)

(84)

Successful

C+

2,5

(65)

(74)

Successful

C

2

(55)

(64)

Successful

D+

1,5

45

(54)

Conditional Success

D

1

40

44

Conditional unsuccess

F

0

0

39

Fail

M

0

0

0

Exempted

S

0

0

0

Ongoing course

DZ

0

0

0

Absent

G

0

0

0

Sufficient

K

0

0

0

Fail

TKR

0

0

0

Repeating course


Quality Assurance

In order to monitor the quality of higher education programs,

  • The Council of Higher Education (YÖK) is responsible for the planning, organization, management, and supervision of education, training, and other activities carried out in higher education institutions. "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions, prepared annually within the criteria determined by YÖK, are published. Reports prepared according to these reports, containing quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Every year, YÖK publishes the "Foundation Higher Education Institutions Report", which includes academic, administrative, and financial data on foundation higher education institutions. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK.
  • Quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the "Procedures and Principles for Providing Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Design and Approval of Curriculum:

1.1. YÖK determines the minimum standards and criteria required to open undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.2. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will bring to the student are determined by the senates of higher education institutions by the fundamental principles determined by YÖK on these issues.

1.3. Higher education institutions implement the curriculum of National Core Education Programs with the approval of the Council of Higher Education after being accepted by the relevant Deans Council.

2. Measurement-Evaluation: How to measure and evaluate the learning outcomes that each undergraduate program will provide to the student is carried out by the education, training, and examination regulations prepared by higher education institutions by the fundamental principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions, receive a bachelor's degree.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: In continuous monitoring, higher education institutions submit the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Turkish Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. The "Institutional Feedback Report" prepared by YÖKAK regarding the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the programs' qualifications is ensured. It conducts regular review activities regarding the qualifications determined by the YÖKAK legislation.

The Association for Evaluation and Accreditation of University Programs in Mathematical, Natural and Social Sciences (FEDEK), recognized by YÖK as a national quality assurance institution, accredited the undergraduate program in History in 2023. The validity period of FEDEK accreditation is five years.

5. Knowledge management systems and feedback mechanisms: In the process of identifying the teaching purposes of the program, the partners including the undergraduates, instructors, the graduates in advisory board of the department, the employer’s representatives of public and private institutions were considered. Feedback from internal and external partners were taken into account in order to revise the program. 

Therefore, the teaching purposes of the program are updated based on the knowledge obtained from both internal and external partners. Specifically, the interviews in academic board of the department, the course evaluation questionnaires acquired from the undergraduates, and satisfaction surveys obtained from new graduates are utilized in the revision of the program. Besides, the knowledge forms of the institutions where some of our graduates have been working, and the interviews made with competent individuals in both national and international academic institutions are also considered in that revision.


Access Requirements
  • Student admissions to this programme are conducted in the framework of the regulations set by the Higher Education Council of Turkey (YÖK). This requires the candidate students to take a centralised national university placement examination organised by an autonomous public body called Assessment, Selection and Placement Centre (ÖSYM).
  • International students are accepted to the programme according to the score of one of the following international exams: SAT I, GCE, ACT, ABITUR, IB.
  • Exchange student admissions are made according to the requirements specified in the bilateral agreements signed by Doğuş University and partner institutions.

Conditions for Success
In order to be qualified as a graduate, students who have studied in this program must have completed minimum 240 ECTS credits required for the course plan and structure and must have a grade point average of at least 2.00 over 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)

The students who fulfill the admission requirements of MA and PhD programmes can pursue their graduate studies.


Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs in Higher Education Institutions, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer

1.2. Regulation on the Continuation of Undergraduate Education for Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs

2. Higher Education Law No. 2547 (Additional Article-35)

2.1.Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation.


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode