Yeterlilik Kodu

TR0030034647

Yeterlilik Adı
İngilizce Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisiİstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Halkalı Merkez, Halkalı, 34303 Küçükçekmece/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://izu.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • İngiliz Dili Eğitimi lisans programı öğretmen adaylarının alan bilgisi, dil bilgisi, öğrenciyi tanıyabilme gibi öğretmenlik mesleki yeterliliklerine sahip olmalarını amaçlar. Bilimsel ve eleştirel düşünme yeteneğine sahip, teknolojik değişimlere ve çağdaş eğitim ilkelerine bağlı öğretmenler, araştırmacılar ve bilim adamları yetiştirmeyi amaçlar. Yanısıra, program öğretmen ve araştırmacı adaylarının İngilizce öğretimindeki gelişmeleri bilimsel yöntem ve tekniklerle değerlendirme becerilerini kazanmalarını hedeflemektedir. Öğretmen ve araştırmacı adaylarının güncel dil eğitimi yaklaşımları konusunda bilgi sahibi olmaları ve bu yöntemlerden materyal tasarımı ve kullanımını değerlendirebilmeleri için faydalanmaları amaçlanmaktadır.
  • Bu programın amaçlarından bir tanesi de öğretmen adaylarının meslektaşlarıyla birlikte çalışarak kendilerini geliştirmeleridir. Program öğretmen adaylarına kendini değerlendirmeyi, yansıtıcı düşünmeyi ve öğretmenlik sürecine bu değerlendirmeye bağlı olarak yön vermeyi öğretmeyi amaçlar. Öğretmen adaylarına sosyal sorumluluğu öğretmeyi ve bu alanda projeler geliştirmeyi ve uygulamayı öğretmeyi amaçlar. Bu program öğretmen adaylarına alanlarıyla ilgili araştırmalar yapmayı ve edindikleri bilgileri geniş kitlelerle paylaşmayı öğretmeyi amaçlar. Bu program Türk Milli Eğitim Sistemi, Cumhuriyetin değerlerine ve evrensel, insani değerlere bağlı, etik ve estetik değerlere sahip, toplumsal değerlere saygılı, sorgulayıcı, araştırmacı, iletişim yeteneği güçlü, bireyler yetiştirmeyi amaçlar. Son olarak akademik kadrosu ve bölümde yapılan araştırmalarla öğretmen yetiştirmenin niteliğinin geliştirilmesini sağlamak hedeflenmektedir.
Öğrenme Ortamları
  • Öğrenme örgün ve yüz yüze öğretim (Senato kararına bağlı belirli bir oranı uzaktan olabilir) şeklinde gerçekleşir. Uygulamalı öğretmenlik eğitimleri Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ve devlet okullarında, teorik dersler üniversite merkez yerleşkesindeki dersliklerde gerçekleşmektedir.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dil öğretiminde kullanılabilecek materyalleri seçer ve geliştirir.
  • Dil öğretim metotları, tarihi gelişimleri ve dayandıkları teorileri ilişkilendirirler.
  • Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanımlar.
  • Dil öğretiminde kullanılacak kaynakların güvenilirliğini değerlendirebilir.
  • Alanla ilgili araştırma yaparken doğru bilgiye ulaşacak ve güvenilir sonuçlar elde edebilecek etkinlikte araştırma yöntemlerini uygulayabilirler.
  • Dil öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme türlerini yetkin şekilde kullanırlar.
  • Dil öğretimini etkileyen bireysel ve çevresel faktörleri ve öğrencilerin dil gelişimini etkileyecek diğer önemli unsur olan öğrenme güçlüğü faktörünü dikkate alırlar.
  • Alan içinde olup bitenleri kavramlaştırır, oluşan kavramları ve üretilen bilgileri en uygun yöntemlerle inceler ve sonuçları etkili şekilde uygular.
  • Öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına göre öğrenme türlerini belirler ve buna göre materyal ve aktivite seçer ve geliştirir.
  • Öğretim teknolojilerini hazırlayabilir ve etkin şekilde kullanabilirler.
  • Özel eğitim gereksinimi olan öğrenciler için bireyselleştirilmiş öğretim planı hazırlar ve uygular.
  • Alandaki sorunlara çözüm üretmek için araştırma yöntemlerini etkin şekilde kullanarak güvenilir ve geçerli bilgiler üreterek sorunları çözer.
  • Alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
  • Mesleki gelişime katkı sağlayacak akademik etkinliklere katılırlar.
  • Öğretmenlik mesleki yeterliliklerine ne derece sahip olduğunu irdeler.
  • Kendi mesleki yeterliliklerini ve alandaki gelişmeleri sürekli takip eder ve kendini geliştirir.
  • Çok kültürlülüğü desteklemek ve yeni kültürleri öğrenmek için kültürel farkındalık geliştirir.
  • Dil öğretim metotlarını, dil edinimi teorilerini, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eleştirel olarak değerlendirebilir, uygulayabilir, etkililiğini bilimsel olarak araştırabilir ve ortaya çıkan güvenilir bilgileri meslektaşlarıyla paylaşır.
  • Dil öğretimiyle ilgili uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilmek için İngilizce dışında bir yabancı dili Avrupa Dil Portfolyosu B1 düzeyinde kullanır.
  • Hem yaşadığı topluma hem de evrensel değerlere uygun tutum ve davranışlar benimser, uygular ve yaşatırlar.
Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:

  • İleri derecede İngilizce okuma, anlama, dinleme, yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Güncel dil öğretim yaklaşımlarını ve tekniklerini uygulamada yetkinlik
  • Öğrenci dil seviyesini tespit edebilmek, öğrencinin seviyesine, yaşına, bilişsel ve sosyal becerilerine ve Milli Eğitim Bakanlığı ilkelerine bağlı bağlı ders planı hazırlamak
  • Öğrencinin seviyesine, yaşına, bilişsel ve sosyal becerilerine, öğrenme ortamının gerçekliğine ve Milli Eğitim Bakanlığı ilkelerine bağlı basılı ve dijital materyal tasarlama
  • Dijital araçları dil öğretiminde kullanma yetkinliği
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencinin başarı notu belirlenirken aşağıdaki ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.

  • Sınav (Yazılı Sınav / Test: Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa Cevaplı Test, Eşleştirmeli Test)
  • Sözlü Sınav
  • Ödev
  • Proje / Tasarım
  • Portfolyo
  • Performans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez)

 

  • Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
  • Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
  • Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
  • Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
  • Ham başarı puanı 40,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur.
  • Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
  • Katsayılar-Notlar: 4.00 (90-100) AA, 3.50 (85-89) BA, 3.00 (80-84) BB, 2.50 (75-79) CB, 2.00 (70-74) CC, 1.50 (60-69) DC, 1.00 (50-59) DD, 0.50 (40-49) FD, 0.00 (0-39) FF.
  • DZ: Devamsız, GM: Girmedi, EK: Eksik, ÇK: Dersten çekilme.
  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç: 28.03.2019 / Bitiş: 28.03.2026

Giriş Şartı

Türk Öğrencilerin Lisans Programına Kabulü

Türk yükseköğretim kurumlarında ilk döngü derecesi programlarına girmek merkezi yerleştirme ve yetenek testi ile yapılmaktadır. Merkezi yerleştirme sınavı Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılır. Sınav (yerleştirme) iki aşamadan oluşur. İlk aşama temel yeterlilik sınavı, ikincisi ise alan yeterlilik sınavıdır. Bu iki sınav için yeterli puan alan öğrenciler, birinci sınıf program seçimlerini test puanlarına göre yapabilirler. Birinci devre derece programlarına yerleştirme, öğrencilerin Yükseköğretim Kurumları Sınavı'ndan (YKS) aldıkları puanlara ve ÖSYM tarafından merkezi olarak bilgisayarlı bir süreçle yapılan ortaöğretim not ortalamasına (Türk Eğitim Sisteminde lise) dayanmaktadır.

Uluslararası Öğrencilerin Lisans Programına Kabulü

Her Türk Üniversitesi kendi kabul kriterlerini belirler ve hangi adayların bu kriterleri karşıladığına karar verir. Bu nedenle, bir lisans programına derece arayan uluslararası öğrencilerin başvuruları doğrudan ilgili Öğrenci İşleri Ofisine veya ilgili üniversitenin uluslararası ofisine yapılmalıdır.

Başvuru sahiplerinden gerekli belgeleri aldıktan sonra, fakülte kurulları her bir başvuranın başvuru durumunu değerlendirir. Gerekirse adayla e-posta veya telefon ya da çevrimiçi görüntülü arama platformları yoluyla görüşme yapılabilir. Başvuruyu kabul etmesi üzerine başvuran, üniversitede okuma ve önümüzdeki sömestr için kaydolma hakkını elde eder.

Başarma Şartları Bu programda öğrencinin lisans diplomasını almaya hak kazanması için programın sekiz döneminde yer alan tüm derslerde başarılı olması ve her dönem 30 AKTS olmak üzere en az 240 AKTS kredisini toplaması gerekir. Lisans diploması almaya hak kazanabilmek için genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans programımızın görevi: Ülkemizin ihtiyacı olan İngilizce öğretmenlerinin yetiştirilmesi, üniversitelerimizin ihtiyacını karşılayacak akademisyenlerin yetiştirilmesi, bilimsel inceleme, araştırma ve yayım faaliyetlerinin yürütülmesidir. Bu doğrultuda, mezunlarımız 4 yıllık lisans eğitimini tamamladıktan sonra alanında veya ilgili alanlarda yüksek lisans ve doktora eğitimi alarak kariyerlerini yükseltebilir, yükseköğretim kurumlarında öğretim üyesi olabilirler.
  • Bölümden mezun olanlar Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı kreş, anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerde İngilizce öğretmeni olarak çalışabilirler.
  • Bunun yanı sıra, YDS sınavından alacakları puanla Noterlerle anlaşıp yeminli tercümanlık veya özel tercüme bürolarında tercümanlık yapabilmektelerdir.
  • Uluslararası dergi, gazete, basın ve yayım organlarında editörlük yapabilmektedirler.
  • İngilizce öğretimi ile ilgili kaynak üreten veya ÖSYM tarafından düzenlenen dil sınavlarına hazırlık niteliğinde kaynaklar hazırlayan yayın kuruluşlarında yazar olarak görev alabilmekteler.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030034647


Yeterlilik Adı
İngilizce Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Halkalı Merkez, Halkalı, 34303 Küçükçekmece/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • İngiliz Dili Eğitimi lisans programı öğretmen adaylarının alan bilgisi, dil bilgisi, öğrenciyi tanıyabilme gibi öğretmenlik mesleki yeterliliklerine sahip olmalarını amaçlar. Bilimsel ve eleştirel düşünme yeteneğine sahip, teknolojik değişimlere ve çağdaş eğitim ilkelerine bağlı öğretmenler, araştırmacılar ve bilim adamları yetiştirmeyi amaçlar. Yanısıra, program öğretmen ve araştırmacı adaylarının İngilizce öğretimindeki gelişmeleri bilimsel yöntem ve tekniklerle değerlendirme becerilerini kazanmalarını hedeflemektedir. Öğretmen ve araştırmacı adaylarının güncel dil eğitimi yaklaşımları konusunda bilgi sahibi olmaları ve bu yöntemlerden materyal tasarımı ve kullanımını değerlendirebilmeleri için faydalanmaları amaçlanmaktadır.
  • Bu programın amaçlarından bir tanesi de öğretmen adaylarının meslektaşlarıyla birlikte çalışarak kendilerini geliştirmeleridir. Program öğretmen adaylarına kendini değerlendirmeyi, yansıtıcı düşünmeyi ve öğretmenlik sürecine bu değerlendirmeye bağlı olarak yön vermeyi öğretmeyi amaçlar. Öğretmen adaylarına sosyal sorumluluğu öğretmeyi ve bu alanda projeler geliştirmeyi ve uygulamayı öğretmeyi amaçlar. Bu program öğretmen adaylarına alanlarıyla ilgili araştırmalar yapmayı ve edindikleri bilgileri geniş kitlelerle paylaşmayı öğretmeyi amaçlar. Bu program Türk Milli Eğitim Sistemi, Cumhuriyetin değerlerine ve evrensel, insani değerlere bağlı, etik ve estetik değerlere sahip, toplumsal değerlere saygılı, sorgulayıcı, araştırmacı, iletişim yeteneği güçlü, bireyler yetiştirmeyi amaçlar. Son olarak akademik kadrosu ve bölümde yapılan araştırmalarla öğretmen yetiştirmenin niteliğinin geliştirilmesini sağlamak hedeflenmektedir.

Öğrenme Ortamları
  • Öğrenme örgün ve yüz yüze öğretim (Senato kararına bağlı belirli bir oranı uzaktan olabilir) şeklinde gerçekleşir. Uygulamalı öğretmenlik eğitimleri Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı özel ve devlet okullarında, teorik dersler üniversite merkez yerleşkesindeki dersliklerde gerçekleşmektedir.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Dil öğretiminde kullanılabilecek materyalleri seçer ve geliştirir.
  • Dil öğretim metotları, tarihi gelişimleri ve dayandıkları teorileri ilişkilendirirler.
  • Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanımlar.
  • Dil öğretiminde kullanılacak kaynakların güvenilirliğini değerlendirebilir.
  • Alanla ilgili araştırma yaparken doğru bilgiye ulaşacak ve güvenilir sonuçlar elde edebilecek etkinlikte araştırma yöntemlerini uygulayabilirler.
  • Dil öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme türlerini yetkin şekilde kullanırlar.
  • Dil öğretimini etkileyen bireysel ve çevresel faktörleri ve öğrencilerin dil gelişimini etkileyecek diğer önemli unsur olan öğrenme güçlüğü faktörünü dikkate alırlar.
  • Alan içinde olup bitenleri kavramlaştırır, oluşan kavramları ve üretilen bilgileri en uygun yöntemlerle inceler ve sonuçları etkili şekilde uygular.
  • Öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına göre öğrenme türlerini belirler ve buna göre materyal ve aktivite seçer ve geliştirir.
  • Öğretim teknolojilerini hazırlayabilir ve etkin şekilde kullanabilirler.
  • Özel eğitim gereksinimi olan öğrenciler için bireyselleştirilmiş öğretim planı hazırlar ve uygular.
  • Alandaki sorunlara çözüm üretmek için araştırma yöntemlerini etkin şekilde kullanarak güvenilir ve geçerli bilgiler üreterek sorunları çözer.
  • Alanında yapılan akademik çalışmaları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
  • Mesleki gelişime katkı sağlayacak akademik etkinliklere katılırlar.
  • Öğretmenlik mesleki yeterliliklerine ne derece sahip olduğunu irdeler.
  • Kendi mesleki yeterliliklerini ve alandaki gelişmeleri sürekli takip eder ve kendini geliştirir.
  • Çok kültürlülüğü desteklemek ve yeni kültürleri öğrenmek için kültürel farkındalık geliştirir.
  • Dil öğretim metotlarını, dil edinimi teorilerini, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eleştirel olarak değerlendirebilir, uygulayabilir, etkililiğini bilimsel olarak araştırabilir ve ortaya çıkan güvenilir bilgileri meslektaşlarıyla paylaşır.
  • Dil öğretimiyle ilgili uluslararası alandaki gelişmeleri takip edebilmek için İngilizce dışında bir yabancı dili Avrupa Dil Portfolyosu B1 düzeyinde kullanır.
  • Hem yaşadığı topluma hem de evrensel değerlere uygun tutum ve davranışlar benimser, uygular ve yaşatırlar.

Anahtar Yetkinlikler

Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri düzeyde sahiptir:

  • İleri derecede İngilizce okuma, anlama, dinleme, yazma yetkinliği
  • Çoklu dil yetkinliği
  • Güncel dil öğretim yaklaşımlarını ve tekniklerini uygulamada yetkinlik
  • Öğrenci dil seviyesini tespit edebilmek, öğrencinin seviyesine, yaşına, bilişsel ve sosyal becerilerine ve Milli Eğitim Bakanlığı ilkelerine bağlı bağlı ders planı hazırlamak
  • Öğrencinin seviyesine, yaşına, bilişsel ve sosyal becerilerine, öğrenme ortamının gerçekliğine ve Milli Eğitim Bakanlığı ilkelerine bağlı basılı ve dijital materyal tasarlama
  • Dijital araçları dil öğretiminde kullanma yetkinliği
  • Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
  • Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Öğrencinin başarı notu belirlenirken aşağıdaki ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanılmaktadır.

  • Sınav (Yazılı Sınav / Test: Doğru-Yanlış Testi, Çoktan Seçmeli Testi, Kısa Cevaplı Test, Eşleştirmeli Test)
  • Sözlü Sınav
  • Ödev
  • Proje / Tasarım
  • Portfolyo
  • Performans Görevi (Uygulama / Laboratuvar / Atölye / Arazi Çalışması / Seminer / Sunum / Bitirme Çalışması / Tez)

 

  • Öğrencilere kayıtlı oldukları yarıyıl/yıl sonunda her ders için bir başarı harf notu verilir.
  • Bu başarı harf notu, dersi veren öğretim elemanı tarafından takdir olunur.
  • Başarı harf notunun takdirinde öğrencinin ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, yarıyıl içi çalışmalarındaki başarısı ile ders ve uygulamalara devamı göz önünde bulundurulur. Bu harf notunun hesaplanması ilgili akademik birim kurulunun önerisi, akademik birimin ilgili kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla belirlenir.
  • Öğrencinin başarı notu 100 tam puan üzerinden belirlenir. Bu puana, ham başarı puanı denir.
  • Ham başarı puanı 40,00`ın altında olan öğrenci, doğrudan (FF) notu alarak o dersten başarısız olur.
  • Katsayılar ve başarı harf notları aşağıda belirtildiği şekilde değerlendirilir:
  • Katsayılar-Notlar: 4.00 (90-100) AA, 3.50 (85-89) BA, 3.00 (80-84) BB, 2.50 (75-79) CB, 2.00 (70-74) CC, 1.50 (60-69) DC, 1.00 (50-59) DD, 0.50 (40-49) FD, 0.00 (0-39) FF.
  • DZ: Devamsız, GM: Girmedi, EK: Eksik, ÇK: Dersten çekilme.
  • Bir dersten (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) ve (DD) notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış kabul edilir.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

• YÖK, yükseköğretim kurumlarında eğitim ve öğretim ile diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetlenmesinden sorumludur.

• YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” her yıl yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlar da YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.

• YÖK tarafından vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” her yıl yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması: Yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.1. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.2. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç: 28.03.2019 / Bitiş: 28.03.2026


Giriş Şartı

Türk Öğrencilerin Lisans Programına Kabulü

Türk yükseköğretim kurumlarında ilk döngü derecesi programlarına girmek merkezi yerleştirme ve yetenek testi ile yapılmaktadır. Merkezi yerleştirme sınavı Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılır. Sınav (yerleştirme) iki aşamadan oluşur. İlk aşama temel yeterlilik sınavı, ikincisi ise alan yeterlilik sınavıdır. Bu iki sınav için yeterli puan alan öğrenciler, birinci sınıf program seçimlerini test puanlarına göre yapabilirler. Birinci devre derece programlarına yerleştirme, öğrencilerin Yükseköğretim Kurumları Sınavı'ndan (YKS) aldıkları puanlara ve ÖSYM tarafından merkezi olarak bilgisayarlı bir süreçle yapılan ortaöğretim not ortalamasına (Türk Eğitim Sisteminde lise) dayanmaktadır.

Uluslararası Öğrencilerin Lisans Programına Kabulü

Her Türk Üniversitesi kendi kabul kriterlerini belirler ve hangi adayların bu kriterleri karşıladığına karar verir. Bu nedenle, bir lisans programına derece arayan uluslararası öğrencilerin başvuruları doğrudan ilgili Öğrenci İşleri Ofisine veya ilgili üniversitenin uluslararası ofisine yapılmalıdır.

Başvuru sahiplerinden gerekli belgeleri aldıktan sonra, fakülte kurulları her bir başvuranın başvuru durumunu değerlendirir. Gerekirse adayla e-posta veya telefon ya da çevrimiçi görüntülü arama platformları yoluyla görüşme yapılabilir. Başvuruyu kabul etmesi üzerine başvuran, üniversitede okuma ve önümüzdeki sömestr için kaydolma hakkını elde eder.


Başarma Şartları
Bu programda öğrencinin lisans diplomasını almaya hak kazanması için programın sekiz döneminde yer alan tüm derslerde başarılı olması ve her dönem 30 AKTS olmak üzere en az 240 AKTS kredisini toplaması gerekir. Lisans diploması almaya hak kazanabilmek için genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.00 olması gerekmektedir.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans programımızın görevi: Ülkemizin ihtiyacı olan İngilizce öğretmenlerinin yetiştirilmesi, üniversitelerimizin ihtiyacını karşılayacak akademisyenlerin yetiştirilmesi, bilimsel inceleme, araştırma ve yayım faaliyetlerinin yürütülmesidir. Bu doğrultuda, mezunlarımız 4 yıllık lisans eğitimini tamamladıktan sonra alanında veya ilgili alanlarda yüksek lisans ve doktora eğitimi alarak kariyerlerini yükseltebilir, yükseköğretim kurumlarında öğretim üyesi olabilirler.
  • Bölümden mezun olanlar Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı kreş, anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerde İngilizce öğretmeni olarak çalışabilirler.
  • Bunun yanı sıra, YDS sınavından alacakları puanla Noterlerle anlaşıp yeminli tercümanlık veya özel tercüme bürolarında tercümanlık yapabilmektelerdir.
  • Uluslararası dergi, gazete, basın ve yayım organlarında editörlük yapabilmektedirler.
  • İngilizce öğretimi ile ilgili kaynak üreten veya ÖSYM tarafından düzenlenen dil sınavlarına hazırlık niteliğinde kaynaklar hazırlayan yayın kuruluşlarında yazar olarak görev alabilmekteler.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030034647

Qualification Title
Bachelor of Arts Diploma in English Language Teaching
Awarding BodyIstanbul Sabahattin Zaim University
Awarding Body ContactIstanbul Sabahattin Zaim University, Halkalı Merkez Halkalı 34303 Küçükçekmece/Istanbul
Awarding Body Urlhttps://izu.edu.tr/en/home-page
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • The English Language Education undergraduate program aims to ensure that prospective teachers have teaching professional qualifications such as field knowledge, language knowledge, and student recognition. It aims to train teachers, researchers and scientists who have the ability to think scientifically and critically and are committed to technological changes and modern educational principles. In addition, the program aims to enable prospective teachers and researchers to gain the skills to evaluate developments in English language teaching by exploiting scientific methods and techniques. It is aimed that prospective teachers and researchers have knowledge about modern language education approaches and apply these methods to evaluate material design and use. One of the goals of this program is for prospective teachers to improve themselves by working with their colleagues.
  • The program aims to teach prospective teachers to evaluate themselves, think reflectively and give direction to the teaching process depending on this evaluation. It aims to teach social responsibility to teacher and researcher candidates and to teach them to develop and implement projects in this field. This program aims to empower prospective teachers to conduct research related to their fields and share the information they have acquired with a wide audience. This program aims to raise individuals who are committed to the values of the Turkish National Education System, the Turkish Republic and universal human values, have ethical and aesthetic values, respect social values, are inquirers and researchers, and have strong communication skills. Finally, the undergraduate programme aims to contribute to the improvement of the quality of teacher education through the academic staff and the research conducted in the department.
Learning Environments
  • Learning takes place in a formal education setting through face-to-face instruction (A certain proportion may be remote, depending on the decision of the University Senate). Practicum teachings are held in private and public schools affiliated with the Ministry of National Education, and theoretical courses are held in classrooms on the university's central campus.
Description
  • Select and develop materials that can be used in language teaching.
  • Relate language teaching methods to their historical developments and the theories on which they are based.
  • Define the Turkish National Education system, the teaching profession and the field of educational sciences in all aspects.
  • Evaluate the reliability of the resources to be used in language teaching.
  • Apply research methods which may reach the true information and obtain reliable results while conducting research related to the field.
  • Competently use the types of testing and assessment benefited in language teaching.
  • Take into account the individual and environmental factors affecting language teaching and the learning disability factor, which is another important factor that will affect students' language development.
  • Conceptualize what is happening in the field, examine the concepts recently formed and the information produced with the most appropriate techniques, and Apply the results effectively in practice.
  • Determine the types of learning according to the individual needs of students and select and develop materials and activities accordingly.
  • Prepare teaching technologies for students’ learning and use them effectively.
  • Prepare and implement an individualized teaching plan for students with special educational needs.
  • Solve problems by producing reliable and valid information and use research methods effectively to generate solutions to problems in the field.
  • Follow the academic studies carried out in the field for personal and professional development.
  • Participate in academic activities that will contribute to professional development.
  • Reflect on the degree to which they have professional qualifications for teaching.
  • Monitor their professional competencies, follow the developments in the field, and improve themselves in accordance with these developments and self-reflection.
  • Develop cultural awareness to support multiculturalism and learn about new cultures.
  • Know language teaching methods, theories of language acquisition, and factors affecting learning, critically evaluate them, apply them, scientifically Research their efficiency and share reliable results with their colleagues.
  • Use a foreign language other than English at the B1 level of the European Language Portfolio in order to follow the advancements in language teaching at the global level.
  • Adopt, apply and maintain attitudes and behaviours that are appropriate to both the society in which they live and universal values.
Key Competencies

The graduates of English Language Teaching undergraduate programme have the key competencies listed below:

  • Advanced proficiency in reading, comprehending, listening, and writing English
  • Multilingual competence
  • Competence in applying current language teaching approaches and techniques
  • The ability to determine the student's language level, to prepare a lesson plan based on the student's level, age, cognitive and social skills and the principles of the Ministry of National Education
  • Designing printed and digital materials depending on the student's level, age, cognitive and social skills, the reality of the learning environment aligning with the principles of the Ministry of National Education
  • Ability to use digital tools in language teaching
  • Personal, social and learning competence to learn
  • Cultural awareness and competence of self-expression
Further Info

The following testing and assessment techniques are used when determining the student's success grade.

  • Exam (Written Exam/Test: True-False Test, Multiple Choice Test, Short Answer Test, Matching Test)
  • Oral Exam
  • Homework
  • Project / Design
  • Portfolio
  • Performance Task (Application / Laboratory / Workshop / Field Study / Seminar / Presentation / Graduation Study / Thesis)

 

  • Students are given an achievement letter grade for each course at the end of the semester/year in which they are enrolled.
  • This achievement letter grade is determined by the instructor who teaches the course.
  • In the evaluation of the success letter grade, the student's success in the midterm and final exams and their success in the classroom, course participation and applications are taken into account. The calculation of this letter grade is determined by the proposal of the relevant academic unit board, the decision of the relevant academic unit board and the approval of the Senate.
  • The student's success grade is determined over 100 full points. This score is called the raw achievement score.
  • A student whose raw achievement score is below 40.00 fails that course by receiving a direct (FF) grade.
  • The coefficients and success letter grades are evaluated as indicated below:
  • Coefficients-Grades: 4.00 (90-100) AA, 3.50 (85-89) BA, 3.00 (80-84) BB, 2.50 (75-79) CB, 2.00 (70-74) CC, 1.50 (60-69) DC, 1.00 (50-59) DD, 0.50 (40-49) FD, 0.00 ( 0-39) FF.
  • DZ: Absent, GM: Did not enter, Oct: Missing, CC: Withdrawal from class.
  • A student who receives one of the grades (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) and (DD) from a course is considered successful in that course.
Quality Assurance

For monitoring the quality of higher education programs;

• The Council of Higher Education is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• The “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education are published every year. The reports prepared according to these monitoring reports, which contain quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education.

• The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which contains the academic, administrative and financial data of the foundation higher education institutions, is published every year by the Council of Higher Education. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Educational Programs: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria necessary for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and what the learning gains of each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. After the curriculum of the National Core Education Programs is accepted by the relevant Council of Deans, it is applied by higher education institutions with the approval of the Higher Education Council.

2. Measurement and Assessment: How to measure and assess the learning gains that each undergraduate program will provide to a student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions and in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter the “Internal Evaluation Reports of the Institution” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year in the context of continuous monitoring. The “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK for the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK also indicate that quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities related to the competencies determined in accordance with the legislation.

Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD)

Accreditation Start/End Date :

28.03.2019 - 28.03.2026

Access Requirements

Admission of Turkish Students to the Undergraduate Program

Admission to the first cycle degree programs in Turkish higher education institutions is carried out with a central placement and aptitude test. The central placement exam is conducted by the Student Selection and Placement Center (OSYM). The exam (placement) consists of two stages. The first stage is the basic proficiency exam, and the second is the field proficiency exam. Students who get enough points for these two exams can make their first-year program choices based on their test scores. The placement in first-cycle degree programs is based on the scores students receive from the Higher Education Institutions Exam (YKS), which OSYM conducts through a centrally computerized process and the secondary education grade point average (high school in the Turkish Education System).

Admission of International Students to the Undergraduate Program

Each Turkish University determines its own admission criteria and decides which candidates meet these criteria. Therefore, applications from international students seeking a degree in a bachelor's program should be made directly to the relevant Student Affairs Office or the international office of the relevant university.

After receiving the necessary documents from the applicants, the faculty boards evaluate the application status of each applicant. If necessary, an interview can be made with the candidate by email or phone, or via online video calling platforms. Upon acceptance of the application, the applicant obtains the right to study at the university and register for the next semester.

Conditions for Success In order for a student to be eligible for a bachelor's degree in this program, he/she must be successful in all courses included in the eight semesters of the undergraduate programme curriculum and is supposed to have at least 240 ECTS credits, including 30 ECTS each semester. In order to be eligible for a bachelor's degree, the overall average GPA must be at least 2.00 out of 4.00.
Progression Paths (Relationship Type)
  • The duties of our undergraduate program are to serve the needs of English teachers in our country, to train academics who will meet the needs of our universities, and to conduct scientific research, research and publication activities. In this direction, after completing 4 years of undergraduate education, our graduates can move their careers forward by studying for a master's degree and a doctorate in this field or related fields and become faculty members at higher education institutions.
  • Graduates of the department can work as English teachers in preschools, kindergartens, elementary schools, middle schools and high schools affiliated to the Ministry of National Education.
  • In addition, they can sign agreements with notaries with the scores they will receive from the YDS (The National English Language Test) exam and become a sworn translator, or they can work for private translation agencies.
  • They can also work as editors for international magazines, newspapers, press, and publishing organs.
  • They can work as authors in publishing organizations that produce resources related to English language teaching and learning or prepare supplementary English learning and test resources for language exams organized by OSYM.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The Qualification is valid.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030034647


Qualification Title
Bachelor of Arts Diploma in English Language Teaching

Awarding Body
Istanbul Sabahattin Zaim University

Awarding Body Contact
Istanbul Sabahattin Zaim University, Halkalı Merkez Halkalı 34303 Küçükçekmece/Istanbul


Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • The English Language Education undergraduate program aims to ensure that prospective teachers have teaching professional qualifications such as field knowledge, language knowledge, and student recognition. It aims to train teachers, researchers and scientists who have the ability to think scientifically and critically and are committed to technological changes and modern educational principles. In addition, the program aims to enable prospective teachers and researchers to gain the skills to evaluate developments in English language teaching by exploiting scientific methods and techniques. It is aimed that prospective teachers and researchers have knowledge about modern language education approaches and apply these methods to evaluate material design and use. One of the goals of this program is for prospective teachers to improve themselves by working with their colleagues.
  • The program aims to teach prospective teachers to evaluate themselves, think reflectively and give direction to the teaching process depending on this evaluation. It aims to teach social responsibility to teacher and researcher candidates and to teach them to develop and implement projects in this field. This program aims to empower prospective teachers to conduct research related to their fields and share the information they have acquired with a wide audience. This program aims to raise individuals who are committed to the values of the Turkish National Education System, the Turkish Republic and universal human values, have ethical and aesthetic values, respect social values, are inquirers and researchers, and have strong communication skills. Finally, the undergraduate programme aims to contribute to the improvement of the quality of teacher education through the academic staff and the research conducted in the department.

Learning Environments
  • Learning takes place in a formal education setting through face-to-face instruction (A certain proportion may be remote, depending on the decision of the University Senate). Practicum teachings are held in private and public schools affiliated with the Ministry of National Education, and theoretical courses are held in classrooms on the university's central campus.

Description
  • Select and develop materials that can be used in language teaching.
  • Relate language teaching methods to their historical developments and the theories on which they are based.
  • Define the Turkish National Education system, the teaching profession and the field of educational sciences in all aspects.
  • Evaluate the reliability of the resources to be used in language teaching.
  • Apply research methods which may reach the true information and obtain reliable results while conducting research related to the field.
  • Competently use the types of testing and assessment benefited in language teaching.
  • Take into account the individual and environmental factors affecting language teaching and the learning disability factor, which is another important factor that will affect students' language development.
  • Conceptualize what is happening in the field, examine the concepts recently formed and the information produced with the most appropriate techniques, and Apply the results effectively in practice.
  • Determine the types of learning according to the individual needs of students and select and develop materials and activities accordingly.
  • Prepare teaching technologies for students’ learning and use them effectively.
  • Prepare and implement an individualized teaching plan for students with special educational needs.
  • Solve problems by producing reliable and valid information and use research methods effectively to generate solutions to problems in the field.
  • Follow the academic studies carried out in the field for personal and professional development.
  • Participate in academic activities that will contribute to professional development.
  • Reflect on the degree to which they have professional qualifications for teaching.
  • Monitor their professional competencies, follow the developments in the field, and improve themselves in accordance with these developments and self-reflection.
  • Develop cultural awareness to support multiculturalism and learn about new cultures.
  • Know language teaching methods, theories of language acquisition, and factors affecting learning, critically evaluate them, apply them, scientifically Research their efficiency and share reliable results with their colleagues.
  • Use a foreign language other than English at the B1 level of the European Language Portfolio in order to follow the advancements in language teaching at the global level.
  • Adopt, apply and maintain attitudes and behaviours that are appropriate to both the society in which they live and universal values.

Key Competencies

The graduates of English Language Teaching undergraduate programme have the key competencies listed below:

  • Advanced proficiency in reading, comprehending, listening, and writing English
  • Multilingual competence
  • Competence in applying current language teaching approaches and techniques
  • The ability to determine the student's language level, to prepare a lesson plan based on the student's level, age, cognitive and social skills and the principles of the Ministry of National Education
  • Designing printed and digital materials depending on the student's level, age, cognitive and social skills, the reality of the learning environment aligning with the principles of the Ministry of National Education
  • Ability to use digital tools in language teaching
  • Personal, social and learning competence to learn
  • Cultural awareness and competence of self-expression

Further Info

The following testing and assessment techniques are used when determining the student's success grade.

  • Exam (Written Exam/Test: True-False Test, Multiple Choice Test, Short Answer Test, Matching Test)
  • Oral Exam
  • Homework
  • Project / Design
  • Portfolio
  • Performance Task (Application / Laboratory / Workshop / Field Study / Seminar / Presentation / Graduation Study / Thesis)

 

  • Students are given an achievement letter grade for each course at the end of the semester/year in which they are enrolled.
  • This achievement letter grade is determined by the instructor who teaches the course.
  • In the evaluation of the success letter grade, the student's success in the midterm and final exams and their success in the classroom, course participation and applications are taken into account. The calculation of this letter grade is determined by the proposal of the relevant academic unit board, the decision of the relevant academic unit board and the approval of the Senate.
  • The student's success grade is determined over 100 full points. This score is called the raw achievement score.
  • A student whose raw achievement score is below 40.00 fails that course by receiving a direct (FF) grade.
  • The coefficients and success letter grades are evaluated as indicated below:
  • Coefficients-Grades: 4.00 (90-100) AA, 3.50 (85-89) BA, 3.00 (80-84) BB, 2.50 (75-79) CB, 2.00 (70-74) CC, 1.50 (60-69) DC, 1.00 (50-59) DD, 0.50 (40-49) FD, 0.00 ( 0-39) FF.
  • DZ: Absent, GM: Did not enter, Oct: Missing, CC: Withdrawal from class.
  • A student who receives one of the grades (AA), (BA), (BB), (CB), (CC), (DC) and (DD) from a course is considered successful in that course.

Quality Assurance

For monitoring the quality of higher education programs;

• The Council of Higher Education is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

• The “University Monitoring and Evaluation Reports” of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education are published every year. The reports prepared according to these monitoring reports, which contain quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education.

• The “Foundation Higher Education Institutions Report”, which contains the academic, administrative and financial data of the foundation higher education institutions, is published every year by the Council of Higher Education. These reports, which contain quantitative and qualitative evaluations made for foundation higher education institutions, are shared with the public by the Council of Higher Education. The quality assurance of undergraduate programs in higher education is provided according to the “Procedures and Principles for Ensuring the Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs”:

1. Creation and Approval of Educational Programs: The Council of Higher Education determines the minimum standards and criteria necessary for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and what the learning gains of each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by the Council of Higher Education on these issues.

1.2. After the curriculum of the National Core Education Programs is accepted by the relevant Council of Deans, it is applied by higher education institutions with the approval of the Higher Education Council.

2. Measurement and Assessment: How to measure and assess the learning gains that each undergraduate program will provide to a student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions and in accordance with the basic principles determined by the Higher Education Council on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs receive a bachelor's degree if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.

4. Self-Evaluation-External Evaluation: Higher education institutions enter the “Internal Evaluation Reports of the Institution” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year in the context of continuous monitoring. The “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK for the external evaluation of higher education institutions is shared with the public. In addition, accreditation decisions made by accreditation organizations authorized or recognized by YÖKAK also indicate that quality assurance of the qualifications of the programs is provided. YÖKAK conducts regular review activities related to the competencies determined in accordance with the legislation.

Association for Evaluation and Accreditation of Teacher Education Programs (EPDAD)

Accreditation Start/End Date :

28.03.2019 - 28.03.2026


Access Requirements

Admission of Turkish Students to the Undergraduate Program

Admission to the first cycle degree programs in Turkish higher education institutions is carried out with a central placement and aptitude test. The central placement exam is conducted by the Student Selection and Placement Center (OSYM). The exam (placement) consists of two stages. The first stage is the basic proficiency exam, and the second is the field proficiency exam. Students who get enough points for these two exams can make their first-year program choices based on their test scores. The placement in first-cycle degree programs is based on the scores students receive from the Higher Education Institutions Exam (YKS), which OSYM conducts through a centrally computerized process and the secondary education grade point average (high school in the Turkish Education System).

Admission of International Students to the Undergraduate Program

Each Turkish University determines its own admission criteria and decides which candidates meet these criteria. Therefore, applications from international students seeking a degree in a bachelor's program should be made directly to the relevant Student Affairs Office or the international office of the relevant university.

After receiving the necessary documents from the applicants, the faculty boards evaluate the application status of each applicant. If necessary, an interview can be made with the candidate by email or phone, or via online video calling platforms. Upon acceptance of the application, the applicant obtains the right to study at the university and register for the next semester.


Conditions for Success
In order for a student to be eligible for a bachelor's degree in this program, he/she must be successful in all courses included in the eight semesters of the undergraduate programme curriculum and is supposed to have at least 240 ECTS credits, including 30 ECTS each semester. In order to be eligible for a bachelor's degree, the overall average GPA must be at least 2.00 out of 4.00.

Progression Paths (Relationship Type)
  • The duties of our undergraduate program are to serve the needs of English teachers in our country, to train academics who will meet the needs of our universities, and to conduct scientific research, research and publication activities. In this direction, after completing 4 years of undergraduate education, our graduates can move their careers forward by studying for a master's degree and a doctorate in this field or related fields and become faculty members at higher education institutions.
  • Graduates of the department can work as English teachers in preschools, kindergartens, elementary schools, middle schools and high schools affiliated to the Ministry of National Education.
  • In addition, they can sign agreements with notaries with the scores they will receive from the YDS (The National English Language Test) exam and become a sworn translator, or they can work for private translation agencies.
  • They can also work as editors for international magazines, newspapers, press, and publishing organs.
  • They can work as authors in publishing organizations that produce resources related to English language teaching and learning or prepare supplementary English learning and test resources for language exams organized by OSYM.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The Qualification is valid.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode