Yeterlilik Kodu

TR0030034812

Yeterlilik Adı
İngilizce Öğretmenliği Lisans Diploması
Sorumlu Kurumİstanbul Kültür Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim BilgisiAtaköy 7-8-9-10, E5 Karayolu Üzeri Ataköy Yerleşkesi, 34158 Bakırköy
Sorumlu Kurum URLhttp://www.iku.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Konu uzmanlığı ile öğretmen eğitimi
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • İngiliz Dili Eğitimi Programı’nın amacı, öğretmen adaylarına yönelik İngilizce dil bilgisinin geliştirilmesi, yabancı dil öğretim yöntemleri ve dilbilim konularını kapsayan mesleki derslerle, adayların ilgi alanlarına giren ve kendilerini kültürel ve mesleki alanlarda yetiştirmelerini sağlayan seçmeli derslerden oluşan bir eğitim çerçevesi sunarak analitik, eleştirel ve iletişimsel beceriler oluşturmuş, bunları geliştiren ve uygulayabilen, bireysel değerleri gelişkin geleceğin öğretmenlerini eğitmektir. İngiliz Dili Eğitimi Programı,“Yaşam Boyu Öğrenme” anlayışına koşut bir biçimde, hem ülkemizde ve dünyadaki sosyo-kültürel dinamikleri gözlemleyebilen, hem de bu dinamiklerin doğurduğu sonuçlar doğrultusunda gerekli mesleki ve yaşantısal dönüşümleri gerçekleştiren bireyler ve öğretmenler yetiştirir.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim tam zamanlı olarak gerçekleştirilir. Program öğrencileri dördüncü sınıf boyunca Öğretmenlik Uygulaması derslerini bölüm tarafından belirlenen uygulama okullarında tamamlarlar.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
  • Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alır.
  • Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilir.
  • Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilir.
  • Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilir.
  • Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilir.
  • Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilir.
  • Öğrencilerinin tümünün dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
  • Öğrencilerinin tümünün okuma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
  • Öğrencilerinin tümünün konuşma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
  • Öğrencilerinin tümünün yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
  • Öğrencilerinin kendi dil öğrenme süreçlerine ilişkin öz değerlendirme yapabilmelerini sağlayabilir.
  • Öğretim sürecinde kullanacağı ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilir/geliştirebilir.
  • Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
  • En az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Meslektaşları ve diğer okul paydaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
  • Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
  • Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır.
  • Kazanımlara uygun olarak ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçip, uygular.
  • Çağdaş öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Sınıf dinamiklerini uygun öğrenme yaşantıları oluşturmak için kullanır.
  • Eğitimin diğer bilim dalları ile ilişkisinin farkında olarak eğitsel etkinlikleri planlama ve uygulama sürecinde sosyoloji, psikoloji ve felsefeden yararlanır.
  • Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğini değerlendirir.
  • Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilir.
  • Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilir.
  • Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
  • Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
  • Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilir.
  • Yazma sürecini etkili olarak kullanarak farklı türde metinler oluşturabilir.
  • İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olup, kullanabilir.
  • Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
  • Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
  • Mesleki özgüven kazanır (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulur).
Anahtar Yetkinlikler

Bilgi

  • Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.

Beceriler

  • Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

  • Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
  • Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Öğrenme Yetkinliği

  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

  • Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
  • Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
  • Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Alana Özgü Yetkinlik

  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç: 1.05.2023 / Bitiş: 1.05.2026

Giriş Şartı
  • Lisans programlarına ÖSYM tarafından yapılan Merkezî Yerleştirme Sınavı ile 55 öğrenci alınır. Merkezî Yerleştirme’de adaylar İngiliz Dili Eğitimi Programı’na, dil puanları, yükseköğretim programları ile ilgili tercihleri ve bu programların kontenjan ve koşulları göz önünde tutularak ÖSYM’ce yerleştirilir. İngiliz Dili Eğitimi Programı’na yerleştirilen öğrencilerin kayıtları ÖSYM’nin belirlediği takvim çerçevesinde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yapılır.
Başarma Şartları İngiliz Dili Eğitimi Programı’na kayıtlı olan öğrenciler, programında mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek zorundadırlar.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  • Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümlerine bağlı olarak İngiliz Dili Eğitimi Programı’nda Anadal öğrenimlerini sürdüren başarılı öğrenciler, üniversitemizin 2013-2014  Akademik Yılı Güz Yarıyılından itibaren başarılı öğrencilerimiz çift anadal yapma olanağına sahiptir. (Yeterli Dil puanı (80) olması koşuluğu ile).
  • İngiliz Dili Eğitimi Programı ile birlikte Yandal Programını başarı ile tamamlayan öğrencilere İngiliz Dili Eğitimi Lisans Diploması ile birlikte bir Yandal Sertifikası verilir. Ayrıca üniversitemizde sunulan Çift Anadal Programı kapsamında gereken şartları yerine getiren öğrencilerin tercih edecekleri herhangi bir bölümle çift anadal yapma ve ikinci bir diploma sahibi olma olanağı vardır.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030034812


Yeterlilik Adı
İngilizce Öğretmenliği Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
İstanbul Kültür Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Ataköy 7-8-9-10, E5 Karayolu Üzeri Ataköy Yerleşkesi, 34158 Bakırköy

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 28/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • İngiliz Dili Eğitimi Programı’nın amacı, öğretmen adaylarına yönelik İngilizce dil bilgisinin geliştirilmesi, yabancı dil öğretim yöntemleri ve dilbilim konularını kapsayan mesleki derslerle, adayların ilgi alanlarına giren ve kendilerini kültürel ve mesleki alanlarda yetiştirmelerini sağlayan seçmeli derslerden oluşan bir eğitim çerçevesi sunarak analitik, eleştirel ve iletişimsel beceriler oluşturmuş, bunları geliştiren ve uygulayabilen, bireysel değerleri gelişkin geleceğin öğretmenlerini eğitmektir. İngiliz Dili Eğitimi Programı,“Yaşam Boyu Öğrenme” anlayışına koşut bir biçimde, hem ülkemizde ve dünyadaki sosyo-kültürel dinamikleri gözlemleyebilen, hem de bu dinamiklerin doğurduğu sonuçlar doğrultusunda gerekli mesleki ve yaşantısal dönüşümleri gerçekleştiren bireyler ve öğretmenler yetiştirir.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim tam zamanlı olarak gerçekleştirilir. Program öğrencileri dördüncü sınıf boyunca Öğretmenlik Uygulaması derslerini bölüm tarafından belirlenen uygulama okullarında tamamlarlar.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)
  • Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
  • Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alır.
  • Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilir.
  • Öğrencilerinin tümünün etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilir.
  • Öğrencilerinin tümünün öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilir.
  • Öğrencilerinin tümünün etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilir.
  • Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilir.
  • Öğrencilerinin tümünün dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
  • Öğrencilerinin tümünün okuma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
  • Öğrencilerinin tümünün konuşma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
  • Öğrencilerinin tümünün yazma becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilir ve uygulayabilir.
  • Öğrencilerinin kendi dil öğrenme süreçlerine ilişkin öz değerlendirme yapabilmelerini sağlayabilir.
  • Öğretim sürecinde kullanacağı ölçme ve değerlendirme araç ve yöntemlerini kullanışlılık, geçerlilik ve güvenirlik açılarından değerlendirerek kullanabilir/geliştirebilir.
  • Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
  • En az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
  • Meslektaşları ve diğer okul paydaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
  • Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.
  • Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları kişisel ve mesleki gelişimi için takip eder.
  • Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır.
  • Kazanımlara uygun olarak ölçme ve değerlendirme yöntemlerini seçip, uygular.
  • Çağdaş öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
  • Sınıf dinamiklerini uygun öğrenme yaşantıları oluşturmak için kullanır.
  • Eğitimin diğer bilim dalları ile ilişkisinin farkında olarak eğitsel etkinlikleri planlama ve uygulama sürecinde sosyoloji, psikoloji ve felsefeden yararlanır.
  • Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliliğini değerlendirir.
  • Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilir.
  • Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanabilir.
  • Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı yazılı metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
  • Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü metinleri anlar, yorumlar ve değerlendirebilir.
  • Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilir.
  • Yazma sürecini etkili olarak kullanarak farklı türde metinler oluşturabilir.
  • İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olup, kullanabilir.
  • Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
  • Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlar ve çözümleyebilir.
  • Mesleki özgüven kazanır (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulur).

Anahtar Yetkinlikler

Bilgi

  • Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.

Beceriler

  • Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.

Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

  • Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
  • Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
  • Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Öğrenme Yetkinliği

  • Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
  • Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
  • Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.

İletişim ve Sosyal Yetkinlik

  • Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
  • Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
  • Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
  • Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
  • Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

Alana Özgü Yetkinlik

  • Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Ölçme ve değerlendirmede ödev, proje, uygulama, ara sınav ve dönem sonu sınavı gibi farklı yöntemler kullanılır.
  • Öğrenci başarısının değerlendirilmesinde harf ve rakama dayalı not verme sistemleri kullanılır.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Öğretmenlik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (EPDAD)

Başlangıç: 1.05.2023 / Bitiş: 1.05.2026


Giriş Şartı
  • Lisans programlarına ÖSYM tarafından yapılan Merkezî Yerleştirme Sınavı ile 55 öğrenci alınır. Merkezî Yerleştirme’de adaylar İngiliz Dili Eğitimi Programı’na, dil puanları, yükseköğretim programları ile ilgili tercihleri ve bu programların kontenjan ve koşulları göz önünde tutularak ÖSYM’ce yerleştirilir. İngiliz Dili Eğitimi Programı’na yerleştirilen öğrencilerin kayıtları ÖSYM’nin belirlediği takvim çerçevesinde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yapılır.

Başarma Şartları
İngiliz Dili Eğitimi Programı’na kayıtlı olan öğrenciler, programında mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak için 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek zorundadırlar.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans diplomasına sahip olanlar, yüksek lisans programlarına ve ilgili şartları sağlamaları halinde lisans derecesi ile kabul edilen doktora ve sanatta yeterlik programlarına devam edebilirler.
  • Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümlerine bağlı olarak İngiliz Dili Eğitimi Programı’nda Anadal öğrenimlerini sürdüren başarılı öğrenciler, üniversitemizin 2013-2014  Akademik Yılı Güz Yarıyılından itibaren başarılı öğrencilerimiz çift anadal yapma olanağına sahiptir. (Yeterli Dil puanı (80) olması koşuluğu ile).
  • İngiliz Dili Eğitimi Programı ile birlikte Yandal Programını başarı ile tamamlayan öğrencilere İngiliz Dili Eğitimi Lisans Diploması ile birlikte bir Yandal Sertifikası verilir. Ayrıca üniversitemizde sunulan Çift Anadal Programı kapsamında gereken şartları yerine getiren öğrencilerin tercih edecekleri herhangi bir bölümle çift anadal yapma ve ikinci bir diploma sahibi olma olanağı vardır.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030034812

Qualification Title
English Language Teaching Bachelor’s Degree
Awarding BodyIstanbul Kultur University
Awarding Body ContactAtaköy 7-8-9-10, E5 Highway, Ataköy Campus, 34158 Bakırköy Email: kultur@iku.edu.tr Phone: (0212) 498 41 41 Fax: (0212) 498 43 06
Awarding Body Urlwww.iku.edu.tr
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasTeacher training with subject specialization
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • The objectives of English Language Teaching Programme comprise of providing an educational framework of professional courses, such as Contextual Grammar, ELT Methodology and Linguistics, and elective courses that will enable students to attain self-development in various cultural and professional subjects of their interest. The Programme thus aims to “create” prospective teachers with analytic and critical thinking skills, communicative competence and highly refined individual values. In line with “Lifelong Learning”, the Programme also presents prospective teachers the significance and means of becoming individuals who have developed the ability to observe socio-cultural dynamics at home and and abroad, and thus to realize the necessary professional and individual transformation process to adhere themselves to the globalized world.
Learning Environments
  • Education and training are conducted on a full-time basis. Throughout the fourth grade, students complete their Teaching Practice courses at the practice schools designated by the department.
Description
  • S/he can understand, adopt and apply social, cultural and social responsibilities.
  • S/he can take into account students' needs, language development levels, ages, intelligence types and learning styles when preparing a lesson plan.
  • S/he can choose the materials to be used in teaching process by evaluating usefulness, topicality and their effectiveness according to students’ age and language level.
  • S/he can create environments that will ensure the active participation of all students and increase their success.
  • S/he can organize multimedia learning environments inside and outside of the school, which develop all students' interactions with the teacher and each other for learning purposes.
  • S/he can organize educational environment suitable for all students to develop effective language learning strategies.,
  • S/he can organize activities for all students to use English grammar and vocabulary correctly and effectively.
  • S/he can organize and apply activities to improve the listening skills of all students.
  • S/he can organize and apply activities that will improve the reading skills of all students.
  • S/he can organize and implement activities that will improve the speaking skills of all students.
  • S/he can organize and implement activities that will improve the writing skills of all students.
  • S/he can enable students to make self-assessment of their language learning processes.
  • S/he can use / develop assessment and evaluation tools and methods to be used in the teaching process in terms of usefulness, validity and reliability.
  • S/he can recognize Turkish National Education system, teaching profession and educational sciences in all aspects.
  • S/he can use information and communication technologies by using at least one foreign language.
  • S/he can communicate well with colleagues and other school stakeholders.
  • S/he can follow the professional and ethical rules and take part in cooperative practices.
  • S/he can follow the national and international publications related to the field for their personal and professional development.
  • S/he can use Turkish in accordance with the rules and effectively.
  • S/he can select and apply measurement and evaluation methods in accordance with the gains.
  • S/he can apply contemporary teaching, strategy, methods and techniques.
  • S/he can use class dynamics to create appropriate learning experiences.
  • S/he can make use of sociology, psychology and philosophy in the planning and implementation of educational activities, being aware of the relationship of education with other disciplines.
  • S/he can evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of information.
  • S/he can understand the methods related to the production of scientific knowledge.
  • S/he can use language learning strategies effectively.
  • S/he can understand, interpret and evaluate the different written texts they will encounter in daily and professional life.
  • S/he can understand, interpret and evaluate the different verbal texts they will encounter in daily and professional life.
  • S/he can communicate orally in different environments that they may encounter in daily and professional life.
  • S/he can create different types of text by using the writing process effectively.
  • S/he can have the knowledge to understand and analyze the properties, structure and functioning of the human language and use them.
  • S/he can understand and analyze concepts and processes related to language learning.
  • S/he can understand and analyze concepts and processes related to language teaching.
  • S/he can gain professional self-confidence (finds himself/ herself sufficient as a teacher).
Key Competencies

Knowledge

  • Having advanced theoretical and practical knowledge supported by textbooks, application tools, and other resources that include current information in the field.

Skills

  • Ability to use advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field.
  • Ability to interpret and evaluate data using advanced knowledge and skills acquired in the field, identify problems, analyze, and develop evidence-based solutions.

Competence to Work Independently and Take Responsibility

  • Ability to conduct an advanced study related to the field independently.
  • Ability to take responsibility individually and as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in practices related to the field.
  • Ability to plan and manage activities for the development of employees under their responsibility within a project framework.

Learning Competence

  • Ability to evaluate advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
  • Ability to identify learning needs and direct learning.
  • Ability to develop a positive attitude towards lifelong learning.

Communication and Social Competence

  • Ability to inform relevant persons and institutions about issues related to the field; ability to convey ideas and solutions to problems in written and oral form.
  • Ability to share ideas and solutions to problems related to the field with both experts and non-experts, supported by quantitative and qualitative data.
  • Ability to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with a sense of social responsibility.
  • Ability to follow information in the field and communicate with colleagues by using at least one foreign language at the B1 General Level of the European Language Portfolio.
  • Ability to use information and communication technologies along with computer software at the Advanced Level required by the field as per the European Computer Driving License.

Field-Specific Competence:

  • Acting in accordance with social, scientific, cultural, and ethical values during the collection, interpretation, implementation, and announcement of data related to the field.
  • Having sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture, and the preservation of cultural values, as well as environmental protection, occupational health, and safety.
Further Info
  • Different methods such as assignments, projects, practicals, mid-term exams, and final exams are used in measurement and evaluation.
  • Letter and number-based grading systems are used to assess student success.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements
  • The undergraduate programme of the English Language Teaching admits 55 students every year based on the results of the Central Placement Examination administered by ÖSYM. The candidates are placed in the programme according to their DİL scores, their own preferences and the requirements and quotas of the programme. Registration and admission of the students are executed by the Students Affairs Office in accordance with the calendar determined by ÖSYM.
Conditions for Success To obtain a BA degree in English Language Teaching Programme,  students should complete the required credits (240 ECTS) with a  minimum of 2.0 GPA over 4.0.
Progression Paths (Relationship Type)
  • Those who have a Bachelor's degree can apply for master's programs and, if they meet the relevant conditions, to doctoral and art proficiency programs accepted with a bachelor's degree.
  • In accordance with the guidelines of the Bachelor’s Degree Education-Training and Examination Regulations, successful students who are studying a major degree in English Language Teaching Programme can apply for a minor programme in another department. Upon successful completion of the English Language Teaching Programme, students are awarded with a certificate for this minor program along with a Bachelor’s Degree in English Language Teaching Programme.
  • Successful students in the English Language Teaching Programme also have the opportunity to graduate in a double major programme. The second major can be in any field. Students who meet the necessary conditions and fulfill the necessary requirements can graduate from both departments by acquiring two distinct Bachelor’s Degrees.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030034812


Qualification Title
English Language Teaching Bachelor’s Degree

Awarding Body
Istanbul Kultur University

Awarding Body Contact
Ataköy 7-8-9-10, E5 Highway, Ataköy Campus, 34158 Bakırköy Email: kultur@iku.edu.tr Phone: (0212) 498 41 41 Fax: (0212) 498 43 06

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 28/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • The objectives of English Language Teaching Programme comprise of providing an educational framework of professional courses, such as Contextual Grammar, ELT Methodology and Linguistics, and elective courses that will enable students to attain self-development in various cultural and professional subjects of their interest. The Programme thus aims to “create” prospective teachers with analytic and critical thinking skills, communicative competence and highly refined individual values. In line with “Lifelong Learning”, the Programme also presents prospective teachers the significance and means of becoming individuals who have developed the ability to observe socio-cultural dynamics at home and and abroad, and thus to realize the necessary professional and individual transformation process to adhere themselves to the globalized world.

Learning Environments
  • Education and training are conducted on a full-time basis. Throughout the fourth grade, students complete their Teaching Practice courses at the practice schools designated by the department.

Description
  • S/he can understand, adopt and apply social, cultural and social responsibilities.
  • S/he can take into account students' needs, language development levels, ages, intelligence types and learning styles when preparing a lesson plan.
  • S/he can choose the materials to be used in teaching process by evaluating usefulness, topicality and their effectiveness according to students’ age and language level.
  • S/he can create environments that will ensure the active participation of all students and increase their success.
  • S/he can organize multimedia learning environments inside and outside of the school, which develop all students' interactions with the teacher and each other for learning purposes.
  • S/he can organize educational environment suitable for all students to develop effective language learning strategies.,
  • S/he can organize activities for all students to use English grammar and vocabulary correctly and effectively.
  • S/he can organize and apply activities to improve the listening skills of all students.
  • S/he can organize and apply activities that will improve the reading skills of all students.
  • S/he can organize and implement activities that will improve the speaking skills of all students.
  • S/he can organize and implement activities that will improve the writing skills of all students.
  • S/he can enable students to make self-assessment of their language learning processes.
  • S/he can use / develop assessment and evaluation tools and methods to be used in the teaching process in terms of usefulness, validity and reliability.
  • S/he can recognize Turkish National Education system, teaching profession and educational sciences in all aspects.
  • S/he can use information and communication technologies by using at least one foreign language.
  • S/he can communicate well with colleagues and other school stakeholders.
  • S/he can follow the professional and ethical rules and take part in cooperative practices.
  • S/he can follow the national and international publications related to the field for their personal and professional development.
  • S/he can use Turkish in accordance with the rules and effectively.
  • S/he can select and apply measurement and evaluation methods in accordance with the gains.
  • S/he can apply contemporary teaching, strategy, methods and techniques.
  • S/he can use class dynamics to create appropriate learning experiences.
  • S/he can make use of sociology, psychology and philosophy in the planning and implementation of educational activities, being aware of the relationship of education with other disciplines.
  • S/he can evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of information.
  • S/he can understand the methods related to the production of scientific knowledge.
  • S/he can use language learning strategies effectively.
  • S/he can understand, interpret and evaluate the different written texts they will encounter in daily and professional life.
  • S/he can understand, interpret and evaluate the different verbal texts they will encounter in daily and professional life.
  • S/he can communicate orally in different environments that they may encounter in daily and professional life.
  • S/he can create different types of text by using the writing process effectively.
  • S/he can have the knowledge to understand and analyze the properties, structure and functioning of the human language and use them.
  • S/he can understand and analyze concepts and processes related to language learning.
  • S/he can understand and analyze concepts and processes related to language teaching.
  • S/he can gain professional self-confidence (finds himself/ herself sufficient as a teacher).

Key Competencies

Knowledge

  • Having advanced theoretical and practical knowledge supported by textbooks, application tools, and other resources that include current information in the field.

Skills

  • Ability to use advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field.
  • Ability to interpret and evaluate data using advanced knowledge and skills acquired in the field, identify problems, analyze, and develop evidence-based solutions.

Competence to Work Independently and Take Responsibility

  • Ability to conduct an advanced study related to the field independently.
  • Ability to take responsibility individually and as a team member to solve complex and unforeseen problems encountered in practices related to the field.
  • Ability to plan and manage activities for the development of employees under their responsibility within a project framework.

Learning Competence

  • Ability to evaluate advanced knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
  • Ability to identify learning needs and direct learning.
  • Ability to develop a positive attitude towards lifelong learning.

Communication and Social Competence

  • Ability to inform relevant persons and institutions about issues related to the field; ability to convey ideas and solutions to problems in written and oral form.
  • Ability to share ideas and solutions to problems related to the field with both experts and non-experts, supported by quantitative and qualitative data.
  • Ability to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with a sense of social responsibility.
  • Ability to follow information in the field and communicate with colleagues by using at least one foreign language at the B1 General Level of the European Language Portfolio.
  • Ability to use information and communication technologies along with computer software at the Advanced Level required by the field as per the European Computer Driving License.

Field-Specific Competence:

  • Acting in accordance with social, scientific, cultural, and ethical values during the collection, interpretation, implementation, and announcement of data related to the field.
  • Having sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture, and the preservation of cultural values, as well as environmental protection, occupational health, and safety.

Further Info
  • Different methods such as assignments, projects, practicals, mid-term exams, and final exams are used in measurement and evaluation.
  • Letter and number-based grading systems are used to assess student success.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements
  • The undergraduate programme of the English Language Teaching admits 55 students every year based on the results of the Central Placement Examination administered by ÖSYM. The candidates are placed in the programme according to their DİL scores, their own preferences and the requirements and quotas of the programme. Registration and admission of the students are executed by the Students Affairs Office in accordance with the calendar determined by ÖSYM.

Conditions for Success
To obtain a BA degree in English Language Teaching Programme,  students should complete the required credits (240 ECTS) with a  minimum of 2.0 GPA over 4.0.

Progression Paths (Relationship Type)
  • Those who have a Bachelor's degree can apply for master's programs and, if they meet the relevant conditions, to doctoral and art proficiency programs accepted with a bachelor's degree.
  • In accordance with the guidelines of the Bachelor’s Degree Education-Training and Examination Regulations, successful students who are studying a major degree in English Language Teaching Programme can apply for a minor programme in another department. Upon successful completion of the English Language Teaching Programme, students are awarded with a certificate for this minor program along with a Bachelor’s Degree in English Language Teaching Programme.
  • Successful students in the English Language Teaching Programme also have the opportunity to graduate in a double major programme. The second major can be in any field. Students who meet the necessary conditions and fulfill the necessary requirements can graduate from both departments by acquiring two distinct Bachelor’s Degrees.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

The qualification is valid at all times.


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode