Yeterlilik Kodu | TR0030024630 | |
Yeterlilik Adı | İş Sağlığı ve Güvenliği (Sosyal Bilimler MYO) Ön Lisans Diploması | |
Sorumlu Kurum | Çankırı Karatekin Üniversitesi | |
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi | Fatih, Uluyazı Kampüsü Ring Yolu, 18100 Çankırı Merkez/Çankırı | |
Sorumlu Kurum URL | http://www.karatekin.edu.tr/ | |
Yönelim | Genel | |
AYÇ Seviyesi | 5 | Yeterlilik TYÇ’ye yerleştirilmemiştir. |
TYÇ Seviyesi | 5 | |
Sınıflandırma (Tematik Alan) | İş sağlığı ve güvenliği | |
Sınıflandırma (Meslek Kodu) | - | |
Kategori | Ana | |
Kredi Değeri | 120 | |
Programın Normal Süresi | 2 Yıl | |
Program Profili (Amaç) | Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak (yılda iki veya üç dönem olmak üzere) iki yıllık bir programı kapsayan İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) programı, evrensel etik değerlere sahip, girişimci ve yenilikçi yaklaşımları benimsemiş, mesleğinde teorik ve uygulamalı bilgi ve becerileri analitik düşünme yeteneği ile yorumlayarak uygulayabilen bir eğitim anlayışı ile kamu ve özel sektöre nitelikli insan gücü ihtiyacına cevap vermeyi amaçlayan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır. | |
Öğrenme Ortamları | İş Sağlığı ve Güvenliği programı eğitim ve öğretimi, teorik ve uygulamalı olarak örgün (veya ilgili mevzuat çerçevesinde uzaktan öğretim metotlarının kullanılması) şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumu bünyesinde bulunan İş Sağlığı ve Güvenliği laboratuvarı, bilgisayar laboratuvarı ve uygulama alanlarının yanı sıra, endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
| |
Öğrenme Kazanımları (Tanım) |
| |
Anahtar Yetkinlikler | Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
| |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınavların değerlendirilmesi ve ders başarı notlarının belirlenmesi, sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda YÖK’ün belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumu tarafından düzenlenen “Çankırı Karatekin Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği” vb. mevzuatın ilgili hükümleri uygulanır. Ölçme ve değerlendirmede kullanılan sınavlar, kısa sınav, ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, bütünleme sınavı, uygulama sınavı, mazeret sınavı, ek sınav, tek ders sınavı ve muafiyet sınavından ibarettir. Sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü veya uygulamalı olarak yapılır. Sınavlar 1 ara sınav (% 40) ve final sınavı (%60) şeklinde gerçekleştirilmektedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Sınavların yapılacağı yer ve tarihler akademik birimlerce belirlenir ve sınavlardan en az bir hafta önce ilan edilir. Bir ara sınav yapılması durumunda ara sınavın başarı notuna etkisi % 40’tır. Birden fazla ara sınavı veya diğer faaliyetler yapılması durumunda bu sınav ve faaliyetlerin başarı notundaki toplam etkisi %40’tan az ve %70’ten çok olamaz. Teorik derslerin %70'ine, uygulamalı derslerin ise %80'ine devam etmek esastır. Devamsızlıkları nedeniyle sınava girme hakkı kazanamayanların listesi, yarıyıl sonu sınavından önce ilgili dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından ilan edilir. Engelli öğrencilerin engel durumları göz önünde bulundurularak bu mevzuat hükümleri çerçevesinde ilgili birim kurulunca belirlenen özel sınav yöntemleri uygulanabilir. Müfredatta teorik ve uygulamalı olarak yer alan toplam 120 AKTS ders alınır ve programın 2. (ikinci) yılında meslekleri ile ilgili 30 iş günü süreli staj yapmaları esastır. Staj, öğrencilerin ilgili sektörde yapacağı pratik ve uygulamalı eğitimdir. İş yerlerindeki eğitim, uygulama ve stajlar, Yükseköğretim Kurulu’nun belirlediği esas ve usuller çerçevesinde yapılır. | |
Kalite Güvencesi | Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesinde, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden YÖK sorumludur. YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde yükseköğretim kurumları için yıllık hazırlanarak kamuoyu ile paylaşılan “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları”, “Yükseköğretim Kurumları Raporları”, “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Göstergeleri ve Açıklamaları” vb. ile yükseköğretim kurumlarının akademik, idari ve mali verilerine yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içermektedir. YÖK tarafından ayrıca yükseköğretim sistemindeki iç ve dış kalite güvencesi, yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerinin kalite düzeylerine ilişkin ulusal ve uluslararası kalite standartlarına göre Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından değerlendirilmesi, bağımsız dış değerlendirme ve akreditasyon kuruluşlarının tanınması ve yetkilendirilmesi ile Yükseköğretim Kalite Kurulu teşkilâtına, çalışma usullerine, yükseköğretim kurumlarındaki kalite komisyonu yapılanmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvence Rehberi”, “Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği” ve “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esasları” mevzuatı oluşturmuştur. Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından bu bağlamda; Yükseköğretim sisteminde kalite güvencesine ilişkin ulusal politika ve stratejileri belirlemek ve kamuoyu ile paylaşmak; yükseköğretim sisteminde kalite kültürünün geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için faaliyetlerde bulunmak; yükseköğretim kurumlarında iç kalite güvence sistemlerinin kurulmasını teşvik etmek ve bu konuda yükseköğretim kurumlarına rehberlik etmek; ulusal ve uluslararası düzeyde yükseköğretim kalite güvence sistemleri ile ilgili çalışmaları izlemek, ulusal ve uluslararası düzeyde ortak çalışmalar gerçekleştirmek; dış değerlendirmede ve akreditasyonda uygulanacak ilkeleri, kalite göstergelerini ve bunlara ilişkin kuralları belirlemek; yükseköğretim kurumlarının; eğitim-öğretim, araştırma ve geliştirme, toplumsal katkı ve idari hizmetlerinin kalite düzeylerine ilişkin değerlendirme programları kapsamında değerlendirmesini yapmak, kurumsal akreditasyon programına başvuran yükseköğretim kurumlarının değerlendirmesini yapmak ve bu değerlendirme kapsamında akreditasyon kararını vermek ve bu kararları başta Yükseköğretim Kurulu olmak üzere ilgili paydaşların bilgisine sunmak, ihtiyaç durumunda yükseköğretim programlarının değerlendirmesini yapmak; misyon farklılaşması ve ihtisaslaşma programı kapsamında yer alan yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerini değerlendirmek, izlemek ve buna ilişkin sonuçları Yükseköğretim Kuruluna sunmak; dış değerlendirme ve akreditasyonda uygulanacak süreçlerle ilgili yükseköğretim kurumlarını bilgilendirmek üzere etkinlikler gerçekleştirmek ve yayınlar yapmak; yükseköğretim kurumlarının değerlendirme süreçleri, iç kalite güvencesi çalışmaları ve akreditasyon kuruluşlarının yetkilendirilmesi süreçlerini değerlendirerek ulusal yükseköğretim alanında kalite iyileştirmelerine yönelik tavsiyeleri içerecek şekilde Yükseköğretim Kalite Güvencesi Durum Raporunu her yıl hazırlamak, Yükseköğretim Kurulu ve ilgili diğer paydaşların bilgisine sunmak; dış değerlendirme ve akreditasyon alanlarında faaliyet göstermek amacıyla, belirlenmiş ilke ve kurallar çerçevesinde tescil almak üzere müracaat eden özel hukuk tüzel kişilerinin tescil müracaatlarını değerlendirerek karar vermek, bu kuruluşların faaliyetlerini izlemek ve gerekli gördüğünde bilgi almak, gerektiğinde uyarmak veya tescillerini iptal etmek; yükseköğretimde kalite güvencesi konusunda uluslararası kuruluşlar nezdinde Türkiye’yi temsil etmek; yükseköğretim kalite güvence sistemine ilişkin konularda Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi Kuruluyla işbirliği yapmak; “Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde Yer Alacak Yeterliliklerin Kalite Güvencesinin Sağlanmasına İlişkin Yönetmelik”te yer alan hükümlerin yükseköğretim kurumlarında uygulanma düzeyini değerlendirme görevlerini ifa eder. Ayrıca, yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre:
“Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme” için, yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar. | |
Giriş Şartı | Uluslararası (yabancı uyruklu) öğrencilerin ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığı’nca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olması zorunludur. Uluslararası öğrenci başvuru, kayıt ve kabul işlemleri “Çankırı Karatekin Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Adaylarının Lisansüstü Programlara Başvuru Ve Kabul Yönergesi” uyarınca yapılmaktadır. Uluslararası (yabancı uyruklu) öğrencilerin başvuruları için adaylardan ÖSYM tarafından Türkiye Yurt Dışından Öğrenci Kabul Sınavı (TR-YÖS) veya Türkiye’deki diğer Üniversiteler tarafından yapılan Yabancı Öğrenci Kabul Sınavı sonuç belgesi ya da Ortaöğretim Not Ortalaması gösterir belge istenmektedir. Ulusal (Türk) öğrencilerin Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yerleştirilmiş olması gerekiyor. | |
Başarma Şartları | Bu programa kaydolan öğrenciler yeterliliklerini kazanmaları ile programdan mezun olabilmeleri için öngörülen müfredatta, toplam 120 AKTS ders alırlar. Programın 2. (ikinci) yılında meslekleri ile ilgili 30 iş günü süreli staj yapmaları gerekir. Staj, öğrencilerin ilgili sektörde yapacağı pratik ve uygulamalı eğitimdir. İş yerlerindeki eğitim, uygulama ve stajlar, YÖK’ün belirlediği esas ve usuller çerçevesinde yapılır. İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Programında ön lisans derecesi elde edebilmek için; öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçmeli dersleri (toplam 120 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması, 30 iş günü kamu ya da özel sektörde staj öğretim çalışmasını yapması ve Genel Akademik Not Ortalamasının (GANO) (4.00 üzerinden) en az 2.0 olması gerekir. Yeterliliklerini kazanmaları ile programdan mezuniyete hak kazanan öğrencilere yükseköğretim kurumu tarafından, ön lisans diploması verilir. Mezun olan öğrencilerin bitirdikleri program ismi diplomalarında belirtilir. Diplomalara ilişkin diğer hususlar yükseköğretim kurumu tarafından düzenlenir. | |
İlerleme Yolları (İlişki Türü) | Bu programdan mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir. ÖSYM her yıl, bu bölümün mezunları ile o yıl son sınıfta olup staj dışındaki mezuniyet şartlarını yerine getirenlerin hangi lisans programlarına dikey geçiş için başvurabileceklerini, bu programların koşullarını ve bu programlara alınacak öğrenci sayılarını gösteren bir kılavuz hazırlamaktadır. Bu kılavuz, Yükseköğretim Kurulunun onayı ile yürürlüğe girer. ÖSYM, başvurma koşullarını taşıyan adayları, yerleştirme puanları ve lisans programlarının kontenjan ve koşullarını göz önünde tutarak, Üniversite Seçme Sınavı sonuçları açıklandıktan sonra yapacakları tercihleri göz önüne alınarak, lisans programlarına yerleştirir. Akademik not ortalamalarından elde edilecek ön lisans başarı puanlarının sınav puanlarına katılarak DGS Puanının nasıl hesaplanacağı ÖSYM tarafından belirlenir ve Dikey Geçiş Sınavı Kılavuzunda yer alır. Programın öğrencileri ayrıca, yükseköğretim kurumunun açtığı çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift Anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler. Programdan mezun olan öğrencilerin örgün öğretim ve açıköğretim lisans programlarına dikey geçiş yapmaları ve yerleştirilmeleriyle ilgili esas ve usullerin belirlendiği “Meslek Yüksekokulları Ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik”in getirmiş olduğu hakları kullanabilir. İş Sağlığı ve Güvenliği programından mezun olanlar ayrıca,
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’na göre (kamu ve özel sektör ayrımı olmaksızın, çalıştırdığı çalışan -işçi- sayısına bakılmaksızın, tehlike sınıflarına göre) tüm işyerlerinde “İş Güvenliği Uzmanı” çalıştırma veya hizmet alma zorunluluğu bulunmakta olup, bu programın mezunları (usul ve esasları ÇSGB tarafından düzenlenen) İş Güvenliği Uzmanlığı eğitimi alarak, ÖSYM tarafından gerçekleştirilen İş Güvenliği Uzmanlığı Sınavı sonucunda başarılı olanlar (ÇSGB tarafından düzenlenen) “C Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı” olurlar. Mezunlar bilahare – yukarıdakine benzer şekilde- (sonraki eğitim ve sınavlar neticesinde “B Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı” ve nihayetinde “A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı” da olabilmekteler. Kazanılan bu unvanların (sağladığı görev yetki ve sorumluluklar ile) İş Sağlığı ve Güvenliği açısından güvenli bir iş yeri ortamı ve bunun sonucunda huzurlu bir çalışma hayatı oluşturmak için tüm iş kollarında hizmet vermektedirler. | |
Yasal Dayanağı | Programın yasal dayanağı olarak, aşağıdaki mevzuat sıralanmıştır.
| |
Geçerlilik Süresi (Varsa) | Yeterlilik sürekli geçerlidir. | |
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi | Adresi Aç |
TR0030024630
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak (yılda iki veya üç dönem olmak üzere) iki yıllık bir programı kapsayan İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) programı, evrensel etik değerlere sahip, girişimci ve yenilikçi yaklaşımları benimsemiş, mesleğinde teorik ve uygulamalı bilgi ve becerileri analitik düşünme yeteneği ile yorumlayarak uygulayabilen bir eğitim anlayışı ile kamu ve özel sektöre nitelikli insan gücü ihtiyacına cevap vermeyi amaçlayan ve lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden bir yükseköğretim programıdır.
İş Sağlığı ve Güvenliği programı eğitim ve öğretimi, teorik ve uygulamalı olarak örgün (veya ilgili mevzuat çerçevesinde uzaktan öğretim metotlarının kullanılması) şeklinde gerçekleştirilir.
Ayrıca, yükseköğretim kurumu bünyesinde bulunan İş Sağlığı ve Güvenliği laboratuvarı, bilgisayar laboratuvarı ve uygulama alanlarının yanı sıra, endüstride, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
- Programın öğrenme kazanımları olarak aşağıdaki hususlar sıralanmıştır.
- Temel insan hakları ve vicdani değerlere, evrensel etik ilkelere ve adalet kavramına uygun hareket etme,
- Türkiye’nin sahip olduğu ve içinde yaşadığı toplumun itibar ettiği manevi değerleri saygı gösterme ve sosyal ilişkilerini düzenleme,
- Mesleki anlamda etik ilke ve değerlere uygun davranma,
- Temel hukuk, çalışma hukuku ile ilgili mevzuatı bilme ve güncellemeleri takip edebilme,
- İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili mevzuat (kanun, yönetmelik, tebliğ vb.) bilgisine sahip olma ve uygulama,
- Ergonomi ve İnsan Mühendisliği konularında temel bilgiye sahip olma,
- İş Sağlığı ve Güvenliği çalışmalarına yönelik temel teknik bilgiye sahip olma,
- Değişime ayak uydurabilen, kendini sürekli yenileyebilen beceriye sahip olma,
- Disiplinlerarası (takım vb.) çalışma becerilerine sahip olma,
- Sosyo-teknik sistemlerde proaktif yaklaşımla İş Sağlığı ve Güvenliği sistematiği ve İş Sağlığı ve Güvenliği kültürünü (İş Sağlığı ve Güvenliği bakış açısı, İş Sağlığı ve Güvenliği yaklaşımı vb.) geliştirme,
- İş Sağlığı ve Güvenliği risklerini (iş kazaları, meslek hastalıkları, ilk yardım, acil durumlar, fiziksel, kimyasal, biyolojik, psikososyal tehlikeler vb. hakkında proaktif analizleri, kayıt, raporlama vb. teorik ve uygulamalı tüm prosedürleri vb.) değerlendirebilme,
- İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili gelişim, yenilik ve değişimleri takip edebilme,
- Mesleki konulara ilişkin düşüncelerini ve karşılaşılan problemlere ait çözüm önerilerini etkili iletişim yöntemleri ile (yazılı ya da sözlü olarak) paylaşma,
- Mesleki problemlerle ilgili analitik yaklaşımla analiz ve çözüm üretme becerisi kazanma.
Aşağıda sıralanan anahtar yetkinliklere ileri öncesi düzeyde sahiptir.
- Vatandaşlık yetkinliği,
- Kişisel, sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği,
- Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği,
- Okuma yazma yetkinliği,
- Dijital yetkinlik,
- Etik değerlerde hassasiyet yetkinliği,
- Girişimcilik ve inovasyon yetkinliği,
- Analitik düşünme yetkinliği,
- Sosyo-teknik sistemlerin prensip ve gelişimlerine uyum yetkinlik.
Ölçme ve değerlendirme yöntemleri; sınavların değerlendirilmesi ve ders başarı notlarının belirlenmesi, sınav çeşitleri ve bunların ders başarı notuna katkısı, bu konularda YÖK’ün belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumu tarafından düzenlenen “Çankırı Karatekin Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği” vb. mevzuatın ilgili hükümleri uygulanır.
Ölçme ve değerlendirmede kullanılan sınavlar, kısa sınav, ara sınav, yarıyıl/yıl sonu sınavı, bütünleme sınavı, uygulama sınavı, mazeret sınavı, ek sınav, tek ders sınavı ve muafiyet sınavından ibarettir. Sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü veya uygulamalı olarak yapılır. Sınavlar 1 ara sınav (% 40) ve final sınavı (%60) şeklinde gerçekleştirilmektedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Sınavların yapılacağı yer ve tarihler akademik birimlerce belirlenir ve sınavlardan en az bir hafta önce ilan edilir. Bir ara sınav yapılması durumunda ara sınavın başarı notuna etkisi % 40’tır. Birden fazla ara sınavı veya diğer faaliyetler yapılması durumunda bu sınav ve faaliyetlerin başarı notundaki toplam etkisi %40’tan az ve %70’ten çok olamaz.
Teorik derslerin %70'ine, uygulamalı derslerin ise %80'ine devam etmek esastır. Devamsızlıkları nedeniyle sınava girme hakkı kazanamayanların listesi, yarıyıl sonu sınavından önce ilgili dersin sorumlu öğretim elemanı tarafından ilan edilir.
Engelli öğrencilerin engel durumları göz önünde bulundurularak bu mevzuat hükümleri çerçevesinde ilgili birim kurulunca belirlenen özel sınav yöntemleri uygulanabilir.
Müfredatta teorik ve uygulamalı olarak yer alan toplam 120 AKTS ders alınır ve programın 2. (ikinci) yılında meslekleri ile ilgili 30 iş günü süreli staj yapmaları esastır. Staj, öğrencilerin ilgili sektörde yapacağı pratik ve uygulamalı eğitimdir. İş yerlerindeki eğitim, uygulama ve stajlar, Yükseköğretim Kurulu’nun belirlediği esas ve usuller çerçevesinde yapılır.
Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesinde, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden YÖK sorumludur.
YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde yükseköğretim kurumları için yıllık hazırlanarak kamuoyu ile paylaşılan “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları”, “Yükseköğretim Kurumları Raporları”, “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Göstergeleri ve Açıklamaları” vb. ile yükseköğretim kurumlarının akademik, idari ve mali verilerine yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içermektedir.
YÖK tarafından ayrıca yükseköğretim sistemindeki iç ve dış kalite güvencesi, yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerinin kalite düzeylerine ilişkin ulusal ve uluslararası kalite standartlarına göre Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından değerlendirilmesi, bağımsız dış değerlendirme ve akreditasyon kuruluşlarının tanınması ve yetkilendirilmesi ile Yükseköğretim Kalite Kurulu teşkilâtına, çalışma usullerine, yükseköğretim kurumlarındaki kalite komisyonu yapılanmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvence Rehberi”, “Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği” ve “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esasları” mevzuatı oluşturmuştur.
Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından bu bağlamda; Yükseköğretim sisteminde kalite güvencesine ilişkin ulusal politika ve stratejileri belirlemek ve kamuoyu ile paylaşmak; yükseköğretim sisteminde kalite kültürünün geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için faaliyetlerde bulunmak; yükseköğretim kurumlarında iç kalite güvence sistemlerinin kurulmasını teşvik etmek ve bu konuda yükseköğretim kurumlarına rehberlik etmek; ulusal ve uluslararası düzeyde yükseköğretim kalite güvence sistemleri ile ilgili çalışmaları izlemek, ulusal ve uluslararası düzeyde ortak çalışmalar gerçekleştirmek; dış değerlendirmede ve akreditasyonda uygulanacak ilkeleri, kalite göstergelerini ve bunlara ilişkin kuralları belirlemek; yükseköğretim kurumlarının; eğitim-öğretim, araştırma ve geliştirme, toplumsal katkı ve idari hizmetlerinin kalite düzeylerine ilişkin değerlendirme programları kapsamında değerlendirmesini yapmak, kurumsal akreditasyon programına başvuran yükseköğretim kurumlarının değerlendirmesini yapmak ve bu değerlendirme kapsamında akreditasyon kararını vermek ve bu kararları başta Yükseköğretim Kurulu olmak üzere ilgili paydaşların bilgisine sunmak, ihtiyaç durumunda yükseköğretim programlarının değerlendirmesini yapmak; misyon farklılaşması ve ihtisaslaşma programı kapsamında yer alan yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerini değerlendirmek, izlemek ve buna ilişkin sonuçları Yükseköğretim Kuruluna sunmak; dış değerlendirme ve akreditasyonda uygulanacak süreçlerle ilgili yükseköğretim kurumlarını bilgilendirmek üzere etkinlikler gerçekleştirmek ve yayınlar yapmak; yükseköğretim kurumlarının değerlendirme süreçleri, iç kalite güvencesi çalışmaları ve akreditasyon kuruluşlarının yetkilendirilmesi süreçlerini değerlendirerek ulusal yükseköğretim alanında kalite iyileştirmelerine yönelik tavsiyeleri içerecek şekilde Yükseköğretim Kalite Güvencesi Durum Raporunu her yıl hazırlamak, Yükseköğretim Kurulu ve ilgili diğer paydaşların bilgisine sunmak; dış değerlendirme ve akreditasyon alanlarında faaliyet göstermek amacıyla, belirlenmiş ilke ve kurallar çerçevesinde tescil almak üzere müracaat eden özel hukuk tüzel kişilerinin tescil müracaatlarını değerlendirerek karar vermek, bu kuruluşların faaliyetlerini izlemek ve gerekli gördüğünde bilgi almak, gerektiğinde uyarmak veya tescillerini iptal etmek; yükseköğretimde kalite güvencesi konusunda uluslararası kuruluşlar nezdinde Türkiye’yi temsil etmek; yükseköğretim kalite güvence sistemine ilişkin konularda Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi Kuruluyla işbirliği yapmak; “Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde Yer Alacak Yeterliliklerin Kalite Güvencesinin Sağlanmasına İlişkin Yönetmelik”te yer alan hükümlerin yükseköğretim kurumlarında uygulanma düzeyini değerlendirme görevlerini ifa eder.
Ayrıca, yükseköğretimde ön lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre:
- Öğretim programlarının oluşturulması ve onaylanması için:
- YÖK, yükseköğretim kurumlarında ön lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri belirlenir,
- Yükseköğretim kurumlarında ön lisans programlarının müfredatı ve her bir diploma programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir,
- Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.
- Ölçme ve değerlendirme için, her bir ön lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.
- Belgelendirme için, ön lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; ön lisans diploması alır.
“Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme” için, yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.
Uluslararası (yabancı uyruklu) öğrencilerin ortaöğretim kurumlarından ya da denkliği Millî Eğitim Bakanlığı’nca onaylanan yabancı ülke ortaöğretim kurumlarından mezun olmak ve yükseköğretim kurumlarının ön lisans programlarına kabul şartlarını sağlamış olması zorunludur. Uluslararası öğrenci başvuru, kayıt ve kabul işlemleri “Çankırı Karatekin Üniversitesi Uluslararası Öğrenci Adaylarının Lisansüstü Programlara Başvuru Ve Kabul Yönergesi” uyarınca yapılmaktadır. Uluslararası (yabancı uyruklu) öğrencilerin başvuruları için adaylardan ÖSYM tarafından Türkiye Yurt Dışından Öğrenci Kabul Sınavı (TR-YÖS) veya Türkiye’deki diğer Üniversiteler tarafından yapılan Yabancı Öğrenci Kabul Sınavı sonuç belgesi ya da Ortaöğretim Not Ortalaması gösterir belge istenmektedir.
Ulusal (Türk) öğrencilerin Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan merkezi sınav sonucunda yerleştirilmiş olması gerekiyor.
Bu programdan mezun olan öğrenciler, ÖSYM tarafından yapılan Dikey Geçiş Sınavı (DGS) sonucunda lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler. Dikey geçiş kontenjanları ilişkili lisans programlarında belirlenmiş kontenjanın yüzde onunu geçmeyecek şekilde YÖK kararı ile belirlenir.
ÖSYM her yıl, bu bölümün mezunları ile o yıl son sınıfta olup staj dışındaki mezuniyet şartlarını yerine getirenlerin hangi lisans programlarına dikey geçiş için başvurabileceklerini, bu programların koşullarını ve bu programlara alınacak öğrenci sayılarını gösteren bir kılavuz hazırlamaktadır. Bu kılavuz, Yükseköğretim Kurulunun onayı ile yürürlüğe girer. ÖSYM, başvurma koşullarını taşıyan adayları, yerleştirme puanları ve lisans programlarının kontenjan ve koşullarını göz önünde tutarak, Üniversite Seçme Sınavı sonuçları açıklandıktan sonra yapacakları tercihleri göz önüne alınarak, lisans programlarına yerleştirir. Akademik not ortalamalarından elde edilecek ön lisans başarı puanlarının sınav puanlarına katılarak DGS Puanının nasıl hesaplanacağı ÖSYM tarafından belirlenir ve Dikey Geçiş Sınavı Kılavuzunda yer alır.
Programın öğrencileri ayrıca, yükseköğretim kurumunun açtığı çift anadal programlarına katılma hakkına sahiptir. Çift Anadal programlarına kayıtlı öğrenciler, iki diploma programından da eş zamanlı olarak ders alıp, başarılı olmaları halinde iki ayrı ön lisans diploması alabilirler.
Programdan mezun olan öğrencilerin örgün öğretim ve açıköğretim lisans programlarına dikey geçiş yapmaları ve yerleştirilmeleriyle ilgili esas ve usullerin belirlendiği “Meslek Yüksekokulları Ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik”in getirmiş olduğu hakları kullanabilir.
İş Sağlığı ve Güvenliği programından mezun olanlar ayrıca,
- DGS ile, Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, İktisat, İşletme, İş Sağlığı Ve Güvenliği, İşletme, Sağlık Yönetimi, Kamu Yönetimi, Maliye, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Sosyal Hizmet, Turizm İşletmeciliği, Uluslararası İşletme Yönetimi veya Uluslararası İlişkiler lisans programlarına (bölümlerine) dikey geçiş yapabilmektedir.
- Kamu, özel sektörde yer alan tüm kurum ve kuruluşlarda “İş Sağlığı ve Güvenliği Teknikeri” olarak istihdam edilme imkânı bulmaktadır.
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’na göre (kamu ve özel sektör ayrımı olmaksızın, çalıştırdığı çalışan -işçi- sayısına bakılmaksızın, tehlike sınıflarına göre) tüm işyerlerinde “İş Güvenliği Uzmanı” çalıştırma veya hizmet alma zorunluluğu bulunmakta olup, bu programın mezunları (usul ve esasları ÇSGB tarafından düzenlenen) İş Güvenliği Uzmanlığı eğitimi alarak, ÖSYM tarafından gerçekleştirilen İş Güvenliği Uzmanlığı Sınavı sonucunda başarılı olanlar (ÇSGB tarafından düzenlenen) “C Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı” olurlar. Mezunlar bilahare – yukarıdakine benzer şekilde- (sonraki eğitim ve sınavlar neticesinde “B Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı” ve nihayetinde “A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı” da olabilmekteler. Kazanılan bu unvanların (sağladığı görev yetki ve sorumluluklar ile) İş Sağlığı ve Güvenliği açısından güvenli bir iş yeri ortamı ve bunun sonucunda huzurlu bir çalışma hayatı oluşturmak için tüm iş kollarında hizmet vermektedirler.
Programın yasal dayanağı olarak, aşağıdaki mevzuat sıralanmıştır.
- YÖK tarafından yürütülen:
- 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (ve Ek Madde-35 vb. ilgili) ekleri,
- Yükseköğretim Kurumlarında Ön lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik,
- Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik,
- Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği.
- Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön Lisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik,
- Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurumsal Dış Değerlendirme Yönergesi,
- Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurul Öğrenci Üyesi ve Öğrenci Komisyonu Yönergesi
- Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurumsal Dış Değerlendirme Yönergesi,
- Yükseköğretim Kalite Kurulu Kurul Öğrenci Üyesi ve Öğrenci Komisyonu Yönergesi,
- Değerlendirme Programlarında Gözlemcilerin Görev ve Sorumluluklarına İlişkin Usul ve Esaslar,
- Akredite Program Bilgilerinin Toplanması ve Kabulü Hakkında Usul ve Esaslar.
- Mesleki Yeterlilik Kurumu Başkanlığı (MYK) tarafından yürütülen:
- Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik,
- Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde Yer Alacak Yeterliliklerin Kalite Güvencesinin Sağlanmasına İlişkin Yönetmelik.
- Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (ÇSGB) tarafından yürütülen:
- 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu,
- İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği,
- İş Güvenliği Uzmanlarının Görev, Yetki, Sorumluluk Ve Eğitimleri Hakkında Yönetmelik,
- İş Sağlığı Ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği vb.
- Çankırı Karatekin Üniversitesi tarafından yürütülen:
- Çankırı Karatekin Üniversitesi Ön lisans Ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği.
Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Qualification Code | TR0030024630 | |
Qualification Title | Associate Degree in Occupational Health and Safety | |
Awarding Body | Karatekin University | |
Awarding Body Contact | Fatih, Uluyazı Campus Ring Road, 18100 Çankırı Center/Çankırı | |
Awarding Body Url | http://www.karatekin.edu.tr/ | |
Orientation | General | |
EQF Level | 5 | The Qualification hasn't been included in TQF. |
TQF Level | 5 | |
Thematic Areas | Occupational health and safety | |
National Occupation Classification | - | |
Category | Main | |
Credit Value | 120 | |
Program Duration | 2 Yıl | |
Program Profile | The Occupational Health and Safety (OHS) program, which covers a two-year program based on secondary school qualifications (two or three semesters per year), is a higher education program that aims to meet the need for qualified manpower in the public and private sectors with an educational approach that has universal ethical values, has adopted entrepreneurial and innovative approaches, and can interpret and apply theoretical and practical knowledge and skills in the profession with analytical thinking ability, and constitutes the first stage of undergraduate education. | |
Learning Environments | Occupational Health and Safety program education and training is carried out theoretically and practically in formal (or using distance learning methods within the framework of the relevant legislation). In addition to the Occupational Health and Safety laboratory, computer laboratory and application areas within the higher education institution, practical training is provided as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces. | |
Description |
| |
Key Competencies | Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.
| |
Further Info | Measurement and evaluation methods; evaluation of exams and determination of course success grades, types of exams and their contribution to course success grades, relevant provisions of legislation such as “Çankırı Karatekin University Associate and Undergraduate Education and Training Regulation” etc. prepared by the higher education institution in accordance with the basic principles determined by YÖK are applied in these matters. The exams used in measurement and evaluation consist of quizzes, midterm exams, midterm/end-of-term exams, make-up exams, practice exams, make-up exams, additional exams, single-course exams and exemption exams. Exams are conducted as written, oral or both written and oral or practical. Exams are conducted as 1 midterm exam (40%) and a final exam (60%). All exams are evaluated out of 100 points. The place and dates of the exams are determined by the academic units and announced at least one week before the exams. In the event of a midterm exam, the effect of the midterm exam on the success grade is 40%. In the event of more than one midterm exam or other activities, the total effect of these exams and activities on the success grade cannot be less than 40% and more than 70%. It is essential to attend 70% of theoretical courses and 80% of practical courses. The list of those who do not have the right to take the exam due to their absence is announced by the instructor responsible for the relevant course before the end-of-term exam. Taking into account the disability status of disabled students, special examination methods determined by the relevant unit board may be applied within the framework of the provisions of this legislation. A total of 120 ECTS courses are taken in the curriculum, both theoretical and practical, and in the second (second) year of the program, it is essential that students do a 30-day internship related to their profession. Internship is the practical and applied training that students will do in the relevant sector. Education, practice and internships in workplaces are carried out within the framework of the principles and procedures determined by the Council of Higher Education. | |
Quality Assurance | YÖK is responsible for overseeing the quality of higher education programs and planning, organizing, managing and supervising the education, training and other activities carried out in higher education institutions. It includes “University Monitoring and Evaluation Reports”, “Higher Education Institutions Reports”, “University Monitoring and Evaluation Indicators and Explanations”, etc., which are prepared annually for higher education institutions within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education and shared with the public, as well as quantitative and qualitative evaluations of the academic, administrative and financial data of higher education institutions. In addition, the Council of Higher Education has established the “Quality Assurance Guide for Higher Education Diploma Programs”, “Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation” and “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance for Higher Education Diploma Programs” legislation in order to regulate the internal and external quality assurance in the higher education system, the evaluation of the quality levels of higher education institutions’ education, training, research and social contribution activities and administrative services by the Higher Education Quality Board according to national and international quality standards, the recognition and authorization of independent external evaluation and accreditation institutions, and the procedures and principles regarding the organization, working procedures and quality commission structures in higher education institutions of the Higher Education Quality Board. In this context, the Higher Education Quality Board; To determine national policies and strategies related to quality assurance in the higher education system and to share them with the public; To carry out activities for the development and dissemination of a quality culture in the higher education system; To encourage the establishment of internal quality assurance systems in higher education institutions and to guide higher education institutions in this regard; To monitor studies on higher education quality assurance systems at national and international levels, to carry out joint studies at national and international levels; To determine the principles, quality indicators and related rules to be applied in external evaluation and accreditation; To evaluate higher education institutions within the scope of evaluation programs regarding the quality levels of education-training, research and development, social contribution and administrative services, To evaluate higher education institutions that have applied to the institutional accreditation program and to make accreditation decisions within the scope of this evaluation and to present these decisions to the relevant stakeholders, primarily the Council of Higher Education, To evaluate higher education programs when needed; To evaluate and monitor the activities of higher education institutions within the scope of the mission differentiation and specialization program and to present the related results to the Council of Higher Education; to organize events and publish publications in order to inform higher education institutions about the processes to be applied in external evaluation and accreditation; to prepare the Higher Education Quality Assurance Status Report every year, which will include recommendations for quality improvements in the national higher education field by evaluating the evaluation processes of higher education institutions, internal quality assurance studies and authorization processes of accreditation bodies, and to submit it to the information of the Council of Higher Education and other relevant stakeholders; to evaluate the registration applications of private law legal entities that apply for registration within the framework of determined principles and rules in order to operate in the fields of external evaluation and accreditation, and to make decisions, to monitor the activities of these institutions and, when deemed necessary, to obtain information, to warn when necessary or to cancel their registrations; to represent Turkey before international organizations on quality assurance in higher education; to cooperate with the Turkish Qualifications Framework Board on issues related to the higher education quality assurance system; to evaluate the level of implementation of the provisions in the “Regulation on Providing Quality Assurance of Qualifications to be Included in the Turkish Qualifications Framework” in higher education institutions. In addition, the quality assurance of associate degree programs in higher education is according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
For “Self-Assessment-External Assessment”, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year, in the context of continuous monitoring. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation. | |
Access Requirements | International (foreign) students must have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and must have met the conditions for admission to associate degree programs of higher education institutions. International student application, registration and admission procedures are carried out in accordance with the “Çankırı Karatekin University International Student Candidates' Application and Admission Directive for Graduate Programs”. For international (foreign) student applications, candidates are required to submit a result document from the Turkish Foreign Student Admission Exam (TR-YÖS) conducted by ÖSYM or the Foreign Student Admission Exam conducted by other universities in Turkey or a document showing their High School Grade Point Average. National (Turkish) students must be placed as a result of the central exam conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM). | |
Conditions for Success | Students enrolled in this program take a total of 120 ECTS courses in the prescribed curriculum in order to graduate from the program by gaining their qualifications. In the 2nd (second) year of the program, they are required to do a 30-day internship related to their profession. Internship is the practical and applied training that students will do in the relevant sector. Education, practice and internships in workplaces are carried out within the framework of the principles and procedures determined by YÖK. In order to obtain an associate degree in the Occupational Health and Safety Program; students must successfully complete all compulsory and elective courses (equivalent to a total of 120 ECTS) that they must take in the program, do 30 working days of internship training in the public or private sector and have a General Academic Grade Point Average (GANO) of at least 2.0 (out of 4.00). Students who are entitled to graduate from the program by gaining their qualifications are given an associate degree by the higher education institution. The name of the program that the graduating students have completed is stated in their diplomas. Other issues regarding the diplomas are regulated by the higher education institution. | |
Progression Paths (Relationship Type) | Students who graduate from this program can transfer to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the decision of YÖK so that they do not exceed ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs. Each year, ÖSYM prepares a guide showing which undergraduate programs graduates of this department and those who are in their final year of that year and have fulfilled the graduation requirements other than internship can apply for vertical transfer, the conditions of these programs and the number of students to be admitted to these programs. This guide enters into force with the approval of the Council of Higher Education. ÖSYM places candidates who meet the application conditions into undergraduate programs by considering their placement scores and the quotas and conditions of the undergraduate programs, and by taking into account the preferences they will make after the University Entrance Exam results are announced. ÖSYM determines how the DGS Score will be calculated by adding the associate degree success scores obtained from the academic grade point averages to the exam scores and is included in the Vertical Transfer Exam Guide. Students of the program also have the right to participate in double major programs opened by higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful. Students who graduate from the program can use the rights provided by the "Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs", which determines the principles and procedures regarding vertical transfer and placement of students to formal education and open education undergraduate programs. Graduates of the Occupational Health and Safety program also:
According to the Occupational Health and Safety Law No. 6331 (without distinction between public and private sectors, regardless of the number of employees -workers- employed, according to hazard classes), all workplaces are required to employ or receive services from an “Occupational Safety Specialist”; graduates of this program receive Occupational Safety Specialist training (the procedures and principles of which are organized by the ÇSGB) and those who pass the Occupational Safety Specialist Exam held by ÖSYM (organized by the ÇSGB) become “Class C Occupational Safety Specialists”. Graduates can later become “Class B Occupational Safety Specialists” (as a result of subsequent training and exams, similar to the above) and eventually “Class A Occupational Safety Specialists”. These titles (with the duties, authorities and responsibilities they provide) provide services in all lines of business to create a safe workplace environment in terms of Occupational Health and Safety and, as a result, a peaceful working life. | |
Legal Basis | The following legislation is listed as the legal basis for the program.
| |
Validity Period (If Any) | The qualification is always valid. | |
Url | Open Address |
TR0030024630
The Occupational Health and Safety (OHS) program, which covers a two-year program based on secondary school qualifications (two or three semesters per year), is a higher education program that aims to meet the need for qualified manpower in the public and private sectors with an educational approach that has universal ethical values, has adopted entrepreneurial and innovative approaches, and can interpret and apply theoretical and practical knowledge and skills in the profession with analytical thinking ability, and constitutes the first stage of undergraduate education.
Occupational Health and Safety program education and training is carried out theoretically and practically in formal (or using distance learning methods within the framework of the relevant legislation).
In addition to the Occupational Health and Safety laboratory, computer laboratory and application areas within the higher education institution, practical training is provided as internships or workplace training in industry, health institutions and workplaces.
- The following points are listed as the learning outcomes of the program.
- Acting in accordance with fundamental human rights and conscientious values, universal ethical principles and the concept of justice,
- Respecting the moral values that Turkey has and that the society it lives in respects and regulating its social relations,
- Acting in accordance with professional ethical principles and values,
- Knowing the legislation on basic law and labor law and being able to follow the updates,
- Having knowledge and application of legislation (law, regulation, circular etc.) related to Occupational Health and Safety,
- Having basic knowledge of Ergonomics and Human Engineering,
- Having basic technical knowledge regarding Occupational Health and Safety studies,
- Having the ability to keep up with change and constantly renew oneself,
- Having interdisciplinary (team etc.) working skills,
- Developing Occupational Health and Safety systematics and Occupational Health and Safety culture (Occupational Health and Safety perspective, Occupational Health and Safety approach, etc.) with a proactive approach in socio-technical systems,
- Ability to evaluate Occupational Health and Safety risks (proactive analysis of work accidents, occupational diseases, first aid, emergencies, physical, chemical, biological, psychosocial hazards, etc., all theoretical and practical procedures such as recording, reporting, etc.),
- To be able to follow the developments, innovations and changes related to Occupational Health and Safety,
- Sharing thoughts on professional issues and solution suggestions for encountered problems through effective communication methods (written or verbal),
- Gaining the ability to analyze and produce solutions to professional problems with an analytical approach.
Possesses the key competencies listed below at a pre-advanced level.
- Citizenship competence,
- Personal, social and learning to learn competence,
- Cultural awareness and expression competence,
- Literacy competence,
- Digital competence,
- Competence in sensitivity to ethical values,
- Entrepreneurship and innovation competence,
- Analytical thinking competence,
- Competence in adapting to the principles and developments of socio-technical systems.
Measurement and evaluation methods; evaluation of exams and determination of course success grades, types of exams and their contribution to course success grades, relevant provisions of legislation such as “Çankırı Karatekin University Associate and Undergraduate Education and Training Regulation” etc. prepared by the higher education institution in accordance with the basic principles determined by YÖK are applied in these matters.
The exams used in measurement and evaluation consist of quizzes, midterm exams, midterm/end-of-term exams, make-up exams, practice exams, make-up exams, additional exams, single-course exams and exemption exams. Exams are conducted as written, oral or both written and oral or practical. Exams are conducted as 1 midterm exam (40%) and a final exam (60%). All exams are evaluated out of 100 points. The place and dates of the exams are determined by the academic units and announced at least one week before the exams. In the event of a midterm exam, the effect of the midterm exam on the success grade is 40%. In the event of more than one midterm exam or other activities, the total effect of these exams and activities on the success grade cannot be less than 40% and more than 70%.
It is essential to attend 70% of theoretical courses and 80% of practical courses. The list of those who do not have the right to take the exam due to their absence is announced by the instructor responsible for the relevant course before the end-of-term exam.
Taking into account the disability status of disabled students, special examination methods determined by the relevant unit board may be applied within the framework of the provisions of this legislation.
A total of 120 ECTS courses are taken in the curriculum, both theoretical and practical, and in the second (second) year of the program, it is essential that students do a 30-day internship related to their profession. Internship is the practical and applied training that students will do in the relevant sector. Education, practice and internships in workplaces are carried out within the framework of the principles and procedures determined by the Council of Higher Education.
YÖK is responsible for overseeing the quality of higher education programs and planning, organizing, managing and supervising the education, training and other activities carried out in higher education institutions.
It includes “University Monitoring and Evaluation Reports”, “Higher Education Institutions Reports”, “University Monitoring and Evaluation Indicators and Explanations”, etc., which are prepared annually for higher education institutions within the framework of the criteria determined by the Council of Higher Education and shared with the public, as well as quantitative and qualitative evaluations of the academic, administrative and financial data of higher education institutions.
In addition, the Council of Higher Education has established the “Quality Assurance Guide for Higher Education Diploma Programs”, “Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation” and “Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance for Higher Education Diploma Programs” legislation in order to regulate the internal and external quality assurance in the higher education system, the evaluation of the quality levels of higher education institutions’ education, training, research and social contribution activities and administrative services by the Higher Education Quality Board according to national and international quality standards, the recognition and authorization of independent external evaluation and accreditation institutions, and the procedures and principles regarding the organization, working procedures and quality commission structures in higher education institutions of the Higher Education Quality Board.
In this context, the Higher Education Quality Board; To determine national policies and strategies related to quality assurance in the higher education system and to share them with the public; To carry out activities for the development and dissemination of a quality culture in the higher education system; To encourage the establishment of internal quality assurance systems in higher education institutions and to guide higher education institutions in this regard; To monitor studies on higher education quality assurance systems at national and international levels, to carry out joint studies at national and international levels; To determine the principles, quality indicators and related rules to be applied in external evaluation and accreditation; To evaluate higher education institutions within the scope of evaluation programs regarding the quality levels of education-training, research and development, social contribution and administrative services, To evaluate higher education institutions that have applied to the institutional accreditation program and to make accreditation decisions within the scope of this evaluation and to present these decisions to the relevant stakeholders, primarily the Council of Higher Education, To evaluate higher education programs when needed; To evaluate and monitor the activities of higher education institutions within the scope of the mission differentiation and specialization program and to present the related results to the Council of Higher Education; to organize events and publish publications in order to inform higher education institutions about the processes to be applied in external evaluation and accreditation; to prepare the Higher Education Quality Assurance Status Report every year, which will include recommendations for quality improvements in the national higher education field by evaluating the evaluation processes of higher education institutions, internal quality assurance studies and authorization processes of accreditation bodies, and to submit it to the information of the Council of Higher Education and other relevant stakeholders; to evaluate the registration applications of private law legal entities that apply for registration within the framework of determined principles and rules in order to operate in the fields of external evaluation and accreditation, and to make decisions, to monitor the activities of these institutions and, when deemed necessary, to obtain information, to warn when necessary or to cancel their registrations; to represent Turkey before international organizations on quality assurance in higher education; to cooperate with the Turkish Qualifications Framework Board on issues related to the higher education quality assurance system; to evaluate the level of implementation of the provisions in the “Regulation on Providing Quality Assurance of Qualifications to be Included in the Turkish Qualifications Framework” in higher education institutions.
In addition, the quality assurance of associate degree programs in higher education is according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":
- For the creation and approval of teaching programs:
- YÖK determines the minimum standards and criteria required for opening associate degree departments and programs in higher education institutions,
- The curriculum of associate degree programs in higher education institutions and the learning outcomes that each diploma program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
- The curriculum of the National Core Education Programs is implemented by higher education institutions with the approval of YÖK.
- For measurement and evaluation, the measurement and evaluation of the learning outcomes that each associate degree program will provide to the student is carried out in accordance with the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.
- For certification, students enrolled in associate degree programs receive an associate degree diploma if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions.
For “Self-Assessment-External Assessment”, higher education institutions enter the “Internal Institutional Assessment Reports” of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Board (YÖKAK) at the beginning of each year, in the context of continuous monitoring. YÖKAK shares the “Institutional Feedback Report” prepared by YÖKAK regarding the external assessment of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions given by accreditation institutions authorized or recognized by YÖKAK also show that the quality assurance of the program qualifications is provided. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with its legislation.
International (foreign) students must have graduated from secondary education institutions or foreign secondary education institutions whose equivalence is approved by the Ministry of National Education and must have met the conditions for admission to associate degree programs of higher education institutions. International student application, registration and admission procedures are carried out in accordance with the “Çankırı Karatekin University International Student Candidates' Application and Admission Directive for Graduate Programs”. For international (foreign) student applications, candidates are required to submit a result document from the Turkish Foreign Student Admission Exam (TR-YÖS) conducted by ÖSYM or the Foreign Student Admission Exam conducted by other universities in Turkey or a document showing their High School Grade Point Average.
National (Turkish) students must be placed as a result of the central exam conducted by the Evaluation, Selection and Placement Center (ÖSYM).
Students who graduate from this program can transfer to undergraduate programs as a result of the Vertical Transfer Exam (DGS) conducted by ÖSYM. Vertical transfer quotas are determined by the decision of YÖK so that they do not exceed ten percent of the quota determined in the related undergraduate programs.
Each year, ÖSYM prepares a guide showing which undergraduate programs graduates of this department and those who are in their final year of that year and have fulfilled the graduation requirements other than internship can apply for vertical transfer, the conditions of these programs and the number of students to be admitted to these programs. This guide enters into force with the approval of the Council of Higher Education. ÖSYM places candidates who meet the application conditions into undergraduate programs by considering their placement scores and the quotas and conditions of the undergraduate programs, and by taking into account the preferences they will make after the University Entrance Exam results are announced. ÖSYM determines how the DGS Score will be calculated by adding the associate degree success scores obtained from the academic grade point averages to the exam scores and is included in the Vertical Transfer Exam Guide.
Students of the program also have the right to participate in double major programs opened by higher education institutions. Students enrolled in double major programs can take courses from both diploma programs simultaneously and receive two separate associate degree diplomas if they are successful.
Students who graduate from the program can use the rights provided by the "Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs", which determines the principles and procedures regarding vertical transfer and placement of students to formal education and open education undergraduate programs.
Graduates of the Occupational Health and Safety program also:
- With DGS, students can vertically transfer to the undergraduate programs (departments) of Emergency Aid and Disaster Management, Labor Economics and Industrial Relations, Public Relations and Advertising, Public Relations and Promotion, Economics, Business Administration, Occupational Health and Safety, Business Administration, Health Management, Public Administration, Finance, Political Science and Public Administration, Social Service, Tourism Management, International Business Management or International Relations.
- There is an opportunity to be employed as an "Occupational Health and Safety Technician" in all institutions and organizations in the public and private sectors.
According to the Occupational Health and Safety Law No. 6331 (without distinction between public and private sectors, regardless of the number of employees -workers- employed, according to hazard classes), all workplaces are required to employ or receive services from an “Occupational Safety Specialist”; graduates of this program receive Occupational Safety Specialist training (the procedures and principles of which are organized by the ÇSGB) and those who pass the Occupational Safety Specialist Exam held by ÖSYM (organized by the ÇSGB) become “Class C Occupational Safety Specialists”. Graduates can later become “Class B Occupational Safety Specialists” (as a result of subsequent training and exams, similar to the above) and eventually “Class A Occupational Safety Specialists”. These titles (with the duties, authorities and responsibilities they provide) provide services in all lines of business to create a safe workplace environment in terms of Occupational Health and Safety and, as a result, a peaceful working life.
The following legislation is listed as the legal basis for the program.
- Conducted by YÖK:
- Annexes of the Higher Education Law No. 2547 (and related Additional Article-35 etc.),
- Regulation on the Principles of Transfer Between Associate and Undergraduate Programs, Double Majors, Minors and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions,
- Regulation on the Continuation of Undergraduate Education of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs,
- Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board Regulation.
- Regulation on the Obtaining of Associate Degrees or Adaptation to Vocational Schools for Those Who Have Not Completed or Could Not Complete Their Undergraduate Education,
- Higher Education Quality Council Institutional External Evaluation Directive,
- Higher Education Quality Board Board Student Member and Student Commission Directive
- Higher Education Quality Council Institutional External Evaluation Directive,
- Higher Education Quality Board Board Student Member and Student Commission Directive,
- Procedures and Principles Regarding the Duties and Responsibilities of Observers in Evaluation Programs,
- Procedures and Principles for the Collection and Acceptance of Accredited Program Information.
- Conducted by the Vocational Qualifications Authority (MYK):
- Regulation on the Procedures and Principles Regarding the Implementation of the Turkish Qualifications Framework,
- Regulation on the Quality Assurance of Qualifications to be Included in the Turkish Qualifications Framework.
- Conducted by the Ministry of Labor and Social Security (MoLSS):
- Occupational Health and Safety Law No. 6331,
- Occupational Health and Safety Services Regulation,
- Regulation on the Duties, Powers, Responsibilities and Training of Occupational Safety Experts,
- Occupational Health and Safety Risk Assessment Regulation etc.
- Conducted by Çankırı Karatekin University:
- Çankırı Karatekin University Associate and Undergraduate Education Regulation.
The qualification is always valid.