Yeterlilik Kodu

TR0030003238

Yeterlilik Adı
İşletme (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu KurumDoğuş Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi Esenkent, Dudullu Osb Mah, Nato Yolu Cd 265/ 1, 34775 Ümraniye/İstanbul
Sorumlu Kurum URLhttps://www.dogus.edu.tr/
YönelimGenel
AYÇ Seviyesi6
6 Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan)Yönetim ve idare
Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08

KategoriAna
Kredi Değeri240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç)
  • Öğrenciler, bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kaydoldukları programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın öğrenim süresi dört yıl olan ön lisans programlarını azami yedi yıl içinde tamamlamak zorundadırlar. Hazırlık eğitim süresi azami iki yıldır. Ek eğitim öğretim süresi, İngilizce hazırlık programında geçirilen süre; kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişiklerinin kesilmesi ve öğretim süresiyle ilgili her türlü konu 2547 sayılı Kanunun 44’üncü maddesine göre düzenlenir.
Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün veya uzaktan öğretim yöntemleriyle gerçekleştirilir. Ayrıca, bölüm müfredatında yer alan zorunlu staj dersi kapsamında öğrenciler işletme bölümünün verdiği eğitim ile ilgili alanlarda faaliyet gösteren iş yerlerinde uygulamalı eğitim alırlar.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu programın başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

  • İletişim yapılan dilde sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim becerisine sahip olmak
  • İş hayatında gerekli olan bilgisayar programlarını ve bilgi teknolojilerini etkin kullanabilmek
  • Takım çalışmalarında etkin biçimde rol alarak katkıda bulunmak
  • İş yaşamını düzenleyen başlıca yasal, mesleki ve etik kuralları bilmek, uygulamak, sosyal sorumluluk ile insan hakları bilincine sahip olmak ve paydaşlarla ilişkileri düzenleyebilmek
  • Disiplinler arası ve eleştirel bakış açısı kazanmak
  • İşletme temel alanları ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak, gelişme ve yenilikleri takip etmek ve bu bilgileri kullanabilmek
  • Etkin yönetim, liderlik ve karar verme becerileri kazanmak
  • Girişimcilik, yenilikçi düşünce, değişim ve yaratıcılığa açık olmak ve iş fırsatlarını değerlendirebilmek
  • İşletme temel alanları ile ilgili verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilmek, analiz edebilmek, yorumlayabilmek ve bu verilerden yararlanabilmek
  • İş dünyasındaki yerel ve küresel ekonomik gelişmeleri izleyebilmek, sorunları tanımlayabilmek ve çözüm önerileri geliştirebilmek
Anahtar Yetkinlikler
  • Alana ilişkin konularda araştırma ve çalışma yapabilme yetkinliği
  • Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme yetkinliği
  • Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliği
  • Kurum, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranabilme yetkinliği
  • Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olma yetkinliği
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma yetkinliği
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Bir yarıyılda her dersten en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı yapılır. Öğretim elemanı; ödev, proje, sunum, laboratuvar ve benzeri çalışmaları ara sınav olarak değerlendirebilir. Yarıyıl sonu sınavı yazılı olarak yapılır.
  • İlgili fakülte yönetim kurullarının kararı ile sınav sözlü veya sözlü-yazılı olarak da yapılabilir. Yarıyıl başarı notunun verilmesinde tüm sınav sonuçları ve diğer yarıyıl içi çalışmalar dikkate alınır.
  • Öğrencinin yarıyıl sonu başarı notunun hesaplanmasında, yarıyıl sonu sınavının ağırlığı %40’tan az ve %60’tan fazla olamaz. Yarıyıl içi çalışmalar ile yarıyıl sonu sınavının başarı notu üzerindeki ağırlıkları öğrencilere yarıyıl başında duyurulur.
Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Giriş Şartı
  • YÖK tarafından kabul edilmiş sınavlar lise mezuniyet sınavları (Abitur, International Baccalaureate, GCE, Tawjihi vb.) veya son iki yıl içinde girilmiş üniversite giriş sınavı benzeri sınavlar (SAT, EFS vb.), Lise diploması
Başarma Şartları Kayıtlı olduğu programın tüm derslerini ilgili Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümlerine göre başarı ile tamamlayan, GNO 2.00 veya üzeri olan, programın gerektirdiği en az krediyi sağlayan ve staj yükümlülüklerini yerine getiren öğrenciler diploma almaya hak kazanır.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans programını başarı ile bitiren öğrenciler en az 55 ALES puanı almaları durumunda yüksek lisans programlarına başlayabilirler. Ayrıca, lisans derecesiyle doktora programına başvurmak mümkündür. Bunun için, lisans mezuniyet not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 3,00 veya muadili bir puan olması ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 80 puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir.
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç
QrCodeQrCode
Yeterlilik Kodu

TR0030003238


Yeterlilik Adı
İşletme (İngilizce) Lisans Diploması

Sorumlu Kurum
Doğuş Üniversitesi

Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi
Esenkent, Dudullu Osb Mah, Nato Yolu Cd 265/ 1, 34775 Ümraniye/İstanbul

Sorumlu Kurum URL

Yönelim
Genel

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


AYÇ Seviyesi
6

TYÇ Seviyesi
6
Yeterlilik TYÇ’ye 09/05/2024 tarihinde yerleştirildi

Sınıflandırma (Meslek Kodu)

ISCO 08


Kategori
Ana

Kredi Değeri
240

Programın Normal Süresi
4 Yıl

Program Profili (Amaç)
  • Öğrenciler, bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kaydoldukları programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın öğrenim süresi dört yıl olan ön lisans programlarını azami yedi yıl içinde tamamlamak zorundadırlar. Hazırlık eğitim süresi azami iki yıldır. Ek eğitim öğretim süresi, İngilizce hazırlık programında geçirilen süre; kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişiklerinin kesilmesi ve öğretim süresiyle ilgili her türlü konu 2547 sayılı Kanunun 44’üncü maddesine göre düzenlenir.

Öğrenme Ortamları
  • Eğitim ve öğretim örgün veya uzaktan öğretim yöntemleriyle gerçekleştirilir. Ayrıca, bölüm müfredatında yer alan zorunlu staj dersi kapsamında öğrenciler işletme bölümünün verdiği eğitim ile ilgili alanlarda faaliyet gösteren iş yerlerinde uygulamalı eğitim alırlar.

Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Bu programın başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

  • İletişim yapılan dilde sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim becerisine sahip olmak
  • İş hayatında gerekli olan bilgisayar programlarını ve bilgi teknolojilerini etkin kullanabilmek
  • Takım çalışmalarında etkin biçimde rol alarak katkıda bulunmak
  • İş yaşamını düzenleyen başlıca yasal, mesleki ve etik kuralları bilmek, uygulamak, sosyal sorumluluk ile insan hakları bilincine sahip olmak ve paydaşlarla ilişkileri düzenleyebilmek
  • Disiplinler arası ve eleştirel bakış açısı kazanmak
  • İşletme temel alanları ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olmak, gelişme ve yenilikleri takip etmek ve bu bilgileri kullanabilmek
  • Etkin yönetim, liderlik ve karar verme becerileri kazanmak
  • Girişimcilik, yenilikçi düşünce, değişim ve yaratıcılığa açık olmak ve iş fırsatlarını değerlendirebilmek
  • İşletme temel alanları ile ilgili verileri bilimsel yöntemlerle toplayabilmek, analiz edebilmek, yorumlayabilmek ve bu verilerden yararlanabilmek
  • İş dünyasındaki yerel ve küresel ekonomik gelişmeleri izleyebilmek, sorunları tanımlayabilmek ve çözüm önerileri geliştirebilmek

Anahtar Yetkinlikler
  • Alana ilişkin konularda araştırma ve çalışma yapabilme yetkinliği
  • Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme yetkinliği
  • Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliği
  • Kurum, iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranabilme yetkinliği
  • Değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olma yetkinliği
  • Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma yetkinliği

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
  • Bir yarıyılda her dersten en az bir ara sınav ve yarıyıl sonu sınavı yapılır. Öğretim elemanı; ödev, proje, sunum, laboratuvar ve benzeri çalışmaları ara sınav olarak değerlendirebilir. Yarıyıl sonu sınavı yazılı olarak yapılır.
  • İlgili fakülte yönetim kurullarının kararı ile sınav sözlü veya sözlü-yazılı olarak da yapılabilir. Yarıyıl başarı notunun verilmesinde tüm sınav sonuçları ve diğer yarıyıl içi çalışmalar dikkate alınır.
  • Öğrencinin yarıyıl sonu başarı notunun hesaplanmasında, yarıyıl sonu sınavının ağırlığı %40’tan az ve %60’tan fazla olamaz. Yarıyıl içi çalışmalar ile yarıyıl sonu sınavının başarı notu üzerindeki ağırlıkları öğrencilere yarıyıl başında duyurulur.

Kalite Güvencesi

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  •  YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.


Giriş Şartı
  • YÖK tarafından kabul edilmiş sınavlar lise mezuniyet sınavları (Abitur, International Baccalaureate, GCE, Tawjihi vb.) veya son iki yıl içinde girilmiş üniversite giriş sınavı benzeri sınavlar (SAT, EFS vb.), Lise diploması

Başarma Şartları
Kayıtlı olduğu programın tüm derslerini ilgili Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği hükümlerine göre başarı ile tamamlayan, GNO 2.00 veya üzeri olan, programın gerektirdiği en az krediyi sağlayan ve staj yükümlülüklerini yerine getiren öğrenciler diploma almaya hak kazanır.

İlerleme Yolları (İlişki Türü)
  • Lisans programını başarı ile bitiren öğrenciler en az 55 ALES puanı almaları durumunda yüksek lisans programlarına başlayabilirler. Ayrıca, lisans derecesiyle doktora programına başvurmak mümkündür. Bunun için, lisans mezuniyet not ortalamasının 4,00 üzerinden en az 3,00 veya muadili bir puan olması ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 80 puandan az olmamak koşuluyla Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir.

Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği


Geçerlilik Süresi (Varsa)

Yeterlilik sürekli geçerlidir.


Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
Adresi Aç

Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030003238

Qualification Title
Bachelor of Business Administration
Awarding BodyDogus University
Awarding Body ContactEsenkent, Dudullu Osb Mah, Nato Yolu Cd 265/ 1, 34775 Ümraniye/İstanbul
Awarding Body Urlhttps://www.dogus.edu.tr/
OrientationGeneral
EQF Level6
6 The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024
TQF Level 6
Thematic AreasManagement and administration
National Occupation Classification

ISCO 08

CategoryMain
Credit Value240
Program Duration4 Yıl
Program Profile
  • Except for a one-year foreign language preparatory class, students have to complete their associate degree programs with four years of education within a maximum of seven years, regardless of whether they have registered for each semester, starting from the semester in which the courses related to the program they are enrolled in. The preparatory education period is a maximum of two years. Additional education time, the time spent in the English preparatory program; The dismissal of students due to non-renewal of registration and all kinds of issues related to the duration of education are regulated according to Article 44 of Law No. 2547.
Learning Environments
  • Education and training are carried out through formal and distance (hybrid) methods. Moreover, the department's curriculum includes a mandatory internship course that provides students with practical experience in workplaces related to the education provided by the Department of Business Administration.
Description

With the successful completion of this program, students will be able to:

  • To acquire effective written and oral communication skills with the communication language.
  • To use the computer programs and information technologies effectively which are necessary in the business world.
  • To contribute to teamwork by taking effective roles.
  • To know and to practice the major legal, professional, and ethical codes that regulate the business life, gain awareness about social responsibilities and human rights, and organize the relationship with stakeholders.
  • To gain interdisciplinary and critical perspective.
  • To gain conceptual and practical knowledge regarding the main subject areas of management, to follow developments and innovations, and to put these pieces of information into use.
  • To gain effective management, leadership, and decision-making skills.
  • To gain entrepreneurial and innovative thinking skills, adapt to changes, be creative and exploit business opportunities.
  • To be able to collect data regarding the main subject areas of management in a scientific manner and analyze, interpret, and use these data in practice.
  • To be able to follow local and global economic developments in the business life, identify the problems, and propose solutions.
Key Competencies
  • Ability to conduct research and study on topics relevant to the field.
  • Ability to evaluate acquired knowledge and skills critically.
  • Verbal and written competency in communicating ideas and recommendations to the appropriate stakeholders, drawing upon expertise and knowledge gained in the respective domain.
  • Acting proficiency with respect to business, institutional, and societal ethical principles.
  • The ability to adopt innovation and change with receptiveness.
  • The ability to understand the interdependence of social rights, justice, environmental preservation, cultural sensitivity, and occupational safety and health.
Further Info
  • During a semester, for each class the students are given at least one mid-term and one final exam. The instructor can assess assignments, projects, laboratory, and likewise studies as a mid-term exam. Generally the final exam has to be a written exam. In special circumstances an oral or oral-verbal exam can be conducted by the approval of the board of directors of the relevant faculty/vocational school. For scoring final grades, all examination scores and other semester studies are taken into account. 
  • For calculating the final grades of students, final exam’s the percentage cannot be under 40% nor more than 70%. Studies within the semester and final examination’s percentage on final grade are announced to students at the beginning of the semester.
Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.

Access Requirements
  • University Entrance Exam results and High School Diploma (Foreign Student Admission: High School Exit Exam ratified by The Higher Education Council (Abitur, International Baccalaureate, GCE, Tawjihi, etc.) or the exams taken in the last two years and considered equivalent to University Entrance Exam (SAT, EFS, etc.), High School Diploma).
Conditions for Success Students who successfully complete all courses of the program in which they are registered, in accordance with the provisions of the relevant Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations, with a GPA of 2.00 or above, and who meet the minimum credits required by the program and fulfill their internship obligations, are entitled to receive a diploma.
Progression Paths (Relationship Type)
  • The student who succeeds undergraduate, get 55 points from ALES can apply master’s degree program. It is also possible to apply for a doctorate program with a bachelor's degree. For this, the undergraduate graduation grade point average must be at least 3.00 out of 4.00 or an equivalent score and they must have the ALES score determined by the Senate, provided that the score type of the program applied from ALES is not less than 80 points.
Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board

Validity Period (If Any)

Qualification is continuous

Url Open Address
QrCodeQrCode
Qualification Code

TR0030003238


Qualification Title
Bachelor of Business Administration

Awarding Body
Dogus University

Awarding Body Contact
Esenkent, Dudullu Osb Mah, Nato Yolu Cd 265/ 1, 34775 Ümraniye/İstanbul

Awarding Body Url

Orientation
General

National Occupation Classification

ISCO 08


EQF Level
6

TQF Level
6
The Qualification has been included in TQF on 09/05/2024

National Occupation Classification

ISCO 08


Category
Main

Credit Value
240

Program Duration
4 Yıl

Program Profile
  • Except for a one-year foreign language preparatory class, students have to complete their associate degree programs with four years of education within a maximum of seven years, regardless of whether they have registered for each semester, starting from the semester in which the courses related to the program they are enrolled in. The preparatory education period is a maximum of two years. Additional education time, the time spent in the English preparatory program; The dismissal of students due to non-renewal of registration and all kinds of issues related to the duration of education are regulated according to Article 44 of Law No. 2547.

Learning Environments
  • Education and training are carried out through formal and distance (hybrid) methods. Moreover, the department's curriculum includes a mandatory internship course that provides students with practical experience in workplaces related to the education provided by the Department of Business Administration.

Description

With the successful completion of this program, students will be able to:

  • To acquire effective written and oral communication skills with the communication language.
  • To use the computer programs and information technologies effectively which are necessary in the business world.
  • To contribute to teamwork by taking effective roles.
  • To know and to practice the major legal, professional, and ethical codes that regulate the business life, gain awareness about social responsibilities and human rights, and organize the relationship with stakeholders.
  • To gain interdisciplinary and critical perspective.
  • To gain conceptual and practical knowledge regarding the main subject areas of management, to follow developments and innovations, and to put these pieces of information into use.
  • To gain effective management, leadership, and decision-making skills.
  • To gain entrepreneurial and innovative thinking skills, adapt to changes, be creative and exploit business opportunities.
  • To be able to collect data regarding the main subject areas of management in a scientific manner and analyze, interpret, and use these data in practice.
  • To be able to follow local and global economic developments in the business life, identify the problems, and propose solutions.

Key Competencies
  • Ability to conduct research and study on topics relevant to the field.
  • Ability to evaluate acquired knowledge and skills critically.
  • Verbal and written competency in communicating ideas and recommendations to the appropriate stakeholders, drawing upon expertise and knowledge gained in the respective domain.
  • Acting proficiency with respect to business, institutional, and societal ethical principles.
  • The ability to adopt innovation and change with receptiveness.
  • The ability to understand the interdependence of social rights, justice, environmental preservation, cultural sensitivity, and occupational safety and health.

Further Info
  • During a semester, for each class the students are given at least one mid-term and one final exam. The instructor can assess assignments, projects, laboratory, and likewise studies as a mid-term exam. Generally the final exam has to be a written exam. In special circumstances an oral or oral-verbal exam can be conducted by the approval of the board of directors of the relevant faculty/vocational school. For scoring final grades, all examination scores and other semester studies are taken into account. 
  • For calculating the final grades of students, final exam’s the percentage cannot be under 40% nor more than 70%. Studies within the semester and final examination’s percentage on final grade are announced to students at the beginning of the semester.

Quality Assurance

To oversee the quality of higher education programs;

- YÖK is responsible for planning, organizing, managing and supervising education and training and other activities in higher education institutions.

- "University Monitoring and Evaluation Reports" of higher education institutions prepared within the framework of the criteria determined by YÖK are published every year. The reports prepared according to these reports, including quantitative and qualitative evaluations of higher education institutions, are shared with the public by YÖK.

- "Foundation Higher Education Institutions Report" containing academic, administrative and financial data of foundation higher education institutions is published annually by CoHE. These reports, which include quantitative and qualitative evaluations of foundation higher education institutions, are shared with the public by YÖK. Quality assurance of undergraduate programs in higher education is ensured according to the "Procedures and Principles for Ensuring Quality Assurance of Higher Education Diploma Programs":

1. Creation and Approval of Curricula: YÖK determines the minimum standards and criteria required for the opening of undergraduate departments and programs in higher education institutions.

1.1. The curriculum of undergraduate programs in higher education institutions and the learning outcomes that each program will provide to the student are determined by the senates of higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

1.2. The curricula of the National Core Curricula are adopted by the relevant Council of Deans and implemented by higher education institutions with the approval of the Council of Higher Education.

2. Assessment and Evaluation: The measurement and evaluation of the learning outcomes of each undergraduate program is carried out according to the teaching and examination regulations prepared by higher education institutions in accordance with the basic principles determined by YÖK on these issues.

3. Certification: Students enrolled in undergraduate programs, if they successfully complete the course credits and other obligations determined by higher education institutions; receive a bachelor's diploma.

4. Self-Assessment-External Evaluation: Higher education institutions, in the context of continuous monitoring, enter the "Institutional Internal Evaluation Reports" of the previous year into the Information System prepared by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) at the beginning of each year. YÖKAK shares the "Institutional Feedback Report" prepared for the external evaluation of higher education institutions with the public. In addition, accreditation decisions issued by accreditation bodies authorized or recognized by YÖKAK also indicate that the quality assurance of the qualifications of the programs is ensured. YÖKAK conducts regular review activities regarding the qualifications determined in accordance with the legislation.


Access Requirements
  • University Entrance Exam results and High School Diploma (Foreign Student Admission: High School Exit Exam ratified by The Higher Education Council (Abitur, International Baccalaureate, GCE, Tawjihi, etc.) or the exams taken in the last two years and considered equivalent to University Entrance Exam (SAT, EFS, etc.), High School Diploma).

Conditions for Success
Students who successfully complete all courses of the program in which they are registered, in accordance with the provisions of the relevant Associate and Undergraduate Education and Examination Regulations, with a GPA of 2.00 or above, and who meet the minimum credits required by the program and fulfill their internship obligations, are entitled to receive a diploma.

Progression Paths (Relationship Type)
  • The student who succeeds undergraduate, get 55 points from ALES can apply master’s degree program. It is also possible to apply for a doctorate program with a bachelor's degree. For this, the undergraduate graduation grade point average must be at least 3.00 out of 4.00 or an equivalent score and they must have the ALES score determined by the Senate, provided that the score type of the program applied from ALES is not less than 80 points.

Legal Basis

1. Higher Education Law No. 2547

1.1. Regulation on the Principles of Transferring Between Associate and Undergraduate Programs, Double Major, Minor and Inter-Institutional Credit Transfer in Higher Education Institutions

1.2. Regulation on the Continuation of Graduates of Vocational Schools and Open Education Associate Degree Programs to Undergraduate Education

2. Law No. 2547 on Higher Education (Additional Article-35)

2.1. Regulation on Higher Education Quality Assurance and Higher Education Quality Board


Validity Period (If Any)

Qualification is continuous


Url
Open Address

Url
QrCodeQrCode